KERSTNACHT...» ERPE-MERE KULTUREEL EN DAVIDSFONDS BAMBRUGGE: EENDRACHT MAAKT MACHT OP ENEN Film bij ons 28 - 6-1-78 - De Voorpost ...was het motto waaronder de koren «Canticorum» en «Haileli^Ja», de bas Luc De Mot en de instrumentalisten Louis Van de Paal, Martine Buvens en Jan Wellekens in de Sint-Martinuskerk te Moorsel voor een talrijk opgekomen publiek musiceerden. Talrijke werken stonden op bet programma, zodat het gebeuren ruim twee en een half uur in beslag nam, en ons wel Iets te lang duurde. Temeer de gebrachte komposities -de tijd van het jaar in acht genomen - veelal van planerende aard waren. Toch waren we blij verrast door de lovenswaardige prestaties die de medewerkers (allen amateurs) leverden. Het is bijna vanzelfsprekend geworden dat een koncert waar in het koor «Halleluja» van instituut Dames van Maria te Aalst medewerkt - hun leider is de heer Gaston De Cock- de avond inzet met gregoriaanse gezangen. Ook ditmaal was het zo. Aanvankelijk scheen het zaakje moeilijk op gang te komen. Graag hadden we iets meer bezieling gehoord. Voorde rest -enkele ongelijkheden ter zijde gelaten- een voortreffelijke prestatie voor vrijetijds-zanger- tjes. In de andere werkjes die ze brachten werd hier en daar tegen de toon aan gezongen. Spijtig, we hebben het koor in betere dagen gekend. Deze tekortkomingen zijn echter te wijten aan de weinige tijd die kon worden besteed aan repeti ties. Naar we vernomen hebben zou alles ingestudeerd zijn geworden amper één maand voor het optreden. Begrijpelijk dat men aldus niet volledig kan overtuigen. In elk geval, felicita ties voor koor en dirigent. Het koor «Canticorum» werd gesticht door de jonge en ambitieuze Rudi Tas. Ongeloof lijk wat hij op één jaar tijd heeft weten te bekomen van enkele tientallen mannen en vrouwen, veelal muzikaal ongeschoold. Allelofvoorwatzeop hun eerste koncert hebben gepresteerd. Het spreekt vanzelf dat nog heel wat dingen moeten bijgeschaafd worden. Vooral de dames dienen een meer homogene groep te worden. Tenoren en bassen leverden een mooie bijdrage. Vooral laatstgenoemde stem groep bezat een sonoor geluid, rudi Tas lijkt ons een bekwaam en bezield dirigent te zijn. Hij weet de touwtjes stevig in handen te houden. Zijn zangers volgen hem op de voet. Een mooi voorbeeld van discipline. Doe zo voort, Canticorum. De bas Luc De Mot zong, op het spinet begeleid door Rudi Tas, het prachtige recitatief en aria. «For behold, darkness shall cover the earth...» en «The Het galakoncert dat op 30 december laatstleden doorging in de parochiekerk van Burst (deelgemeente van Erpe-Mere) is uitgegroeid tot een waarachtig sukses. De inrichters, de vereniging Erpe-Mere Kultureel (voorzitter Mark Van Wezemael) en het Davidsfonds afdeling Bambrugge (voorzitter Constant De Winter) mogen zich gelukkig achten: de talrijke publieke opkomst en het genoegen dat de toehoorders uitten zal ongetwijfeld een mooie beloning zijn geweest voor de inspanningen die zij hebben geleverd om het konsert te laten tot stand komen. Sopraan Maria Domya, recht u konsert te geven SJ Grote muziek, het orgelwerk van Buxtehude en Bach uitge zonderd. kregen we op deze dertigste december niet te ho ren. Het programma, samen gesteld door Charles Jans- sens, Belgisch regisseur, werkzaam overal, uitgenomen in ons land (of hij gelijk heeft...), bestond uit wat men ietwat spottend de «smartlappen» van de klassieke durft noemen. Een ietwat pretentieuze houding te genover deze werkjes: het is niet omdat betreffende werkjes toevallig grote weerklank heb- .,'^en gevonden bij het publiek dat ze muzikaal minderwaardig zijn. Het is niet omdat ze ge makkelijk de oren ingaan (maar er moeilijk uitgaan) dat de kompomst ze met minder in tensiteit heeft neergeschreven. Wordt de aanvangsbeweging van Beethovens vijfde symfo nie, of van Mozarts veertigste symfonie plots minderwaardig omdat ze door een of ander medium gekend geraakt bij het grote publiek Bovenstaande slechts om aan te tonen dat het programma dat op het konsert werd gebracht een bewust populariserende funktie had. Dat de toehoorders hierdoor dichter bij de grote komponisten zullen worden gebracht betwijfelen we sterk. - Niemand zal, omdat hij César Francks «Panis Angelicus» heeft gehoord, plots zin krijgen om de symfonie in re klein of de derde orgelkoraal van dezelfde r Amerika gekomen om haar afscheids- komponist te gaan beluisteren. Ons lijkt het reeds voldoende dat het grote publiek de klein oden van de grote meesters naar waarde weet te schatten. De wereld van de «grote» mu ziek kan men slechts binnen treden met herhaaldelijk oefe nen, bestuderen, beluisteren, en vooral veel geduld en liefde voor de muziek. DE UITVOERDERS Aan het konsert hebben ver schillende solisten hun mede werking verleend. Dit bracht met zich mede dat de avond aangenaam en vol afwisseling verliep Het vokale gedeelte werd verzorgd door de tenor Anton Haeck, de mezzo's Mar- celino Keirlsbulck en Yola De Gruyter en de sopraan Maria Dornya van de Metropolitan Opera te New York. Orgel solo en begeleiding werd verzorgd door de bekwame organist Jo- han Van den Durpel. Diens broers Christiaan en Daan de- klameerden. Hoewel deze mensen stuk voor stuk door het publiek toege juicht werden, wist geen der zangers een vlekkeloze vertol king te brengen. De tenor An ton Haeck klonk niet zeer over tuigend in het hoge register. Hij moest duidelijk zijn stem ge weld aan doen. Ons inziens zou hij als bariton hogere top pen scheren, maar daarvoor mist hij misschien een stevig laag register. Anton Haeck nam Marceline Keirlsbulck (SJ) alles nogal ernstig en ietwat aristokratisch op. Dergelijke eenvoudige muziek dient op een spontane wijze te worden gebracht. Die grote spontaniteit vonden we dan in de bejaarde Yola De Gruyter. Haar optre den te Burst was meteen haar afscheidskonsert. Het is zin loos Yola De Gruyter te beoor delen naar hetgeen ze de be wuste avond zong. Wel konden we merken dat deze dame in haar glorietijd een sterk ontwik keld akteertalent moet hebben gehad, en bovendien een mooie stem. Het kan misschien ongelooflijk lijken, maar deze avond heeft Yola De Gruyter haar beide vrouwelijke kolle ga's Marceline Keirlsbulck en Maria Dornya de les gespeld Zij was namelijk de enige vrou welijke vertolkster wiens stem niet of nauwelijks vibreerde. Ook qua gevoeligheid in voor dracht deed ze haar beide kol lega's in het zand bijten. En dat op haar ouderdom Minst be viel ons Marceline Keirlsbulck. Haar stem leek ze helemaal niet te kunnen beheersen; de sterke vibratie was werkelijk hinderend. Maria Dornya is een grote da me. Toch kunnen we haar be zwaarlijk bij de grootsten reke nen. Maria Dornya beschikt over een groot stemgeluid dat in de hoogte wel iets te sterk doorklinkt. In een opera of een oratorium kan dergelijk volume een zegen zijn (vaak moet er zanger of zangeres boven een orchestrale tutti uitklinken), maar voor eenvoudige zangen als «Adeste Fideles» bezat ze iets van het goede teveel. Haar timbre is mooi en egaal, wat al lerbelangrijkst is. We kunnen het enkel betreuren dat Maria Dornya geen beeld heeft kun nen of mogen geven van haar ware mogelijkheden. Organist Johan Van den Durpel had af te rekenen met een min derwaardig instrument en moest zich in zijn muzikale voordracht aanpassen aan de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden van het orgel. De traktuur en het windverlies lieten geen snel passagewerk toe zodat, Van den Durpel de beide enige snelle stukken (Buxtehude en Bach) in dit lange-notenkonsert, legato moest voordragen. Vaak klonk het rommelig, maar de moei lijkheden waarmede de orga nist te kampen had in acht ge nomen, kunnen we van een bevredigende oplossing spre ken. In Buxtehudes werk viel vooral zijn zin naar grote lijnen op. Het uit verschillende afde lingen bestaande werk wist hij tot een mooie eenheid samen te brengen. De trage tempi in Bachs werk waren te wijten aan het instrument. Cesar Francks «Cantabile» klonk bevredi gend. Was de organist in de mogelijkheid geweest dit (nogal zwak geschreven stuk) met mooiere en meerdere re gisters kleur bij te zetten, dan had het zeker minder vervelend geklonken. Daan en Christiaan Van den Durpel wisten met hun zeer gloedvolle en tevens diep door leefde voordracht de gunst van de aanwezigen te winnen. Ze droegen voor uit het werk van Vondel en werden begeleid door achtergrondmuziek (Bach, aria uit derde suite) op het orgel. SAMENWERKING Na afloop hadden we een kort. ANDRE DE GROEVE wenst zijn lezers en vooral zijn lezeres sen al datgene wat de anderen reeds hebben gewenst of nog moeten wensen. Wat hij u niet wenst is datgene wat hij wenst aan wat hij het voorbije jaar verwenst heeft en dit jaar nog gaat verwensen, en als de wind meezit veel muzi kaal en pikturaal genot. maar leerrijk gesprek met de voorzitters van beide inrich tende verenigingen. Ze waren het er roerend over eens dat voorbereiding, organisatie en uiteindelijk het gebeuren zelf, te danken was aan de inzet en vooral de goede samenwerking tussen beiden. Erpe-Mere Kul tureel, een nog piepjonge ver eniging, bekende ons ronduit veel te danken te hebben ge had aan de rijke ervanng van de bijna vijftig jaar bestaande Da- vidsfondsafdeling. Wij van onze zijde wensen deze mensen geluk en hopen ergens dat dergelijke manifes taties in de toekomst zullen herhaald worden. André De Groeve Tenor Anton Haeck (SJ) Het talrijk opgekomen publiek apprecieerde het spektakel (SJ) De uitvoerders van het konsert in de kerk te BurstVJ.n.r Anton Haeck, Marceline Keirlsbulck, Daan Van Den Durpel, Yola De Gruyter. Christiaan Van den Durpel, Maria Dornya en Johan Van den Durpel (SJ) Deze week weinig verandering in het Filmprogramma voor Aalst. In het Feestpaleis wordt de letterlijk en figuurlijk niets om het lijf hebbende film 'Grieks Fruit' door het publiek de laan uit ge stuurd. In de plaats komt een thriller van Alfred Hitchcock, de j meester van de suspence. getiteld «Familiekomplot - Hierover I straks meer. Bij deze ene filmwijziging blijft het dan ook In Zaal I van het Feestpaleis blijft de steeds maar volk lokkende James Bond-film «The Spy who loved me» lopen. Misschien nog een paar merkwaardigheden omtrent deze film. De roman «The Spy who loved me» naar dewelke de I0r en kostelijkste James Bond-film werd gemaakt is en is ook niet van Ian Fleming wiens naam onafscheidelijk verbonden is aan de Britse geheime agent 007 In de papieren die Fleming naliet bevonden zich in grote lijnen de gebeurtenissen van bovengenoemde roman. De testamentaire en literaire uitvoerders van de schrijver waren echter wellicht de mening toegedaan dat dit 'Kladschrift' de auteur niet waardig was. en vernietigden het. De titel werd echter behouden en het is opbazis van deze titel dat Christopher Wood, schrijver van zowat dertig romans, het boek schreef, evenals het scenario voorde film in dewelke Roger Moore eens te meer de meest befaamde aller geheime agenten vertolkt. De voor-première van deze James Bondfilm had vorig jaar. 1977. plaats in tegenwoordigheid van de leden van de Britse Koninklijke Familie (prinses Anne en haar echtgenoot 'captain' Mark Philip). Dat was. zoals elke voor première van een James Bondfilm trouwens, een opmerkens waardige gebeurtenis Het bleef dan ook een onvergetelijke da tum. Het is echter niet alleen daarom dat het een onvergetelijke datum blijft. Het is heel eenvoudig omdat de bovenvermelde Royal Command Performance te Londen plaats greep op 7 juli 1977. Omgezet in cijfers kunnen we dit lezen: 7.07.77. Voor de geheime agent kon men werkelijk geen gepastere datum vinden In zaal nummer 2 van het Feestpaleis een nieuwe film op het scherm: «Familiekomplot-een thriller van Hitchcock. people that walked in dark ness...» uit G.F. Handels «Mes siah». Na de pauze vertolkten ze ook het recetatief en aria «Am abend da es kühle war...» uit Bachs Mattheus-Passie. Weinig passend in de kersttijd, moet worden toegegeven; Jezus is maar pas geboren, en wordt reeds begraven in de tekst van deze overigens onovertrefbare aria. Maar kom, dit maakt de muziek niet minder genietbaar. Luc De Mot had hoorbaar nog last van verkoudheid, daar door kunnen we het hem niet kwalijk nemen dat zijn stem iets minder overtuigend klonk dan gewoonlijk. Mooi werk werd geleverd door Martine Buyens (hobo), Louis Van der Paal (spinet) en Jan Wellekens (cello). Het drietal speelde de sonate in la klein van Johann Sebastian Bach. De ranke hobo-toon en de diskrete maai akurate begeleiding kon ons zeer bekoren. Alles bij elkaar, een genietbare avond, waarin niet-professionele musici eens te meer aangetoond hebben tot opmerkelijke presta ties te kunnen komen. Wanneer een schatrijke Julia Rainbird haar einde ziet naderen en haar toekomst laat voorspellen is dat reeds een reden om onraad te vermoeden. Wanneer er dan ook nog een blonde schone met lange jas, hoed en revolver op het toneel verschijnt, is spanning verzekerd. Verdovende injekties. verrassingen, nietsvermoe dend slachtoffer. Alle ingrediënten voor een spannende Hilch- cockthriller. de grootmeester waardig Hitchcock heeft zijn eigen stijl om films te maken. Waar bepaalde kineasten zich uitsluitend bezig houden met het - vertalen- van een verhaal, een roman of een novelle ineen filmisch scenario, is Hitchcock de man die -taalt-. Waar ligt hem het verschil? De kineasten die 'vertalen' behouden het oorspronkelijke verhaal, maar zetten dit om in een scenario en een draaiboek. Zij vertalen dus de literatuur in beeldentaal. Hitchcock daarentegen leest een verhaal en behoudt daarvan alleen de kernidee over. Achteraf bouwt hij daarrond een verhaal. Een verhaal die in zijn vizie het best geschikt is om filmisch verwerkt te worden. Hij gebruikt zijn eigen 'beeldtaal' om een kernidee gestalte te geven. Ook familie komplot ontstond op deze wijze. In al zijn films laste Hitchcock een kleine merkwaardigheid in. Je zou kunnen zeggen dat hij als het ware in elke film zijn handteke ning plaatst. Het is namelijk zo dat Hitchcock zelf minstens éénmaal persoonlijk te zien is in elk van zijn films. Dat kan een foto zijn in een voorbijwaaiende krant die door een van de hoofdpersonages wordt opgeraapt en bekeken, of dat kan een toevallige toeschouwer zijn die staat te kijken hoe een aange spoeld lijk uit de Theems wordt geborgen, zoals in 'Frenzy' Voorde amateurdctcktivesdie zeker smaak zullen vinden in deze film dus een reden om eens oplettend te zijn. Veel geluk met jullie Hitchcockjacht, en eveneens veel kijkgenot. Voor de Palace geen titelwijziging, enkel een wijziging van zaal Mary Poppins. die de grote benedenzaal kreeg toebedeeld voor haar talrijke fans moet met lede ogen aanzien dat er steeds maar minder en minder verafgoders komen opdagen zodat zij moet verhuizen naar de kleinere bovenzaal. De 'Twee super-klabakken' Terrence Hill en Bud Spencer daarentegen hadden in de kleine bovenzaal geen ruimte genoeg voor hun humoreske, ontspannend, gag-knok partijen en kregen daardoor de grotere benedenzaal toegewezen S.J. Xu zoU Jé ooK (fW'ltï HÏIW- I jAhf. lulfSiu iic ziï M(T 'nzuecpü Of M'jV üp IK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28