SSfflDE FAMILIE KLEPKENS GENIETBAAR! DIE VAN GOUDA Film bij ons - - 28 - 20-1-1978 - De Voorpost ROLVERDELING. Tist Klepkens. kleermaker- Jef Borms Rosalie Klepkens. zijn vrouw - Chris Vidts Hun kinderen Naard - Johan Schockaert Octavie - Marleen Baeyens Jefke-Joost De Nil Bernard Kiekepoot, broer van Rosalie, coiffeur de dames te Parijs - Mare De Cock Frans Stork, leerjongen - Frans Borms Ivo Geiregat, leerjongen - Johnny Goevaerts Amedee Goossens, dorpsfiguur - Jean-Paul Van der Poorten Polliet Buys, dorpsfiguur - William Van der Gucht Betteken, viskladde - Denise Borms Fons Spekker. straatmuzikant - Kris Steenhaut Een zingende bedelaar - Luc Vidts Decor en belichting - technische ploeg. Stad Aalst en Groep 75 Grime - Roland Regie - Jean-Paul Van der Poorten De familie Klepkens, met naald en draad, machine en veel woorden door hel leven JM Frans Borms en Johnny Goe vaerts. tippen we vooral op de eerste. Hij speelde vlot. Alles samen een vlotte en charmerende vertoning, waarin Groep 75 gelukkig zijn grenzen niet te buiten is gegaan. Men heeft geen «lansen» gebroken. mige acteurs waren dit dialekt evenwel niet voldoende meester, hoewel dit niet zo storend overkwam. Erg storend was wel volgende dekorfout: toen voor het derde bedrijf het doek opging, zagen we de familie Klepkens in hun van dit stuk dat uitging van de mensen zelf, en oer-Vlaamse sociale situaties schilderde. Inte gendeel. Groep 75 roeide hier met de riemen die het had, en heeft zich niet misvaren. De straatmuzikanten kregen zelfs het publiek mee. Wilfried Lissens Geen denderend nieuws in ons Aalsters filmwereldje. Alleen een Nederlandse Oorlogsprent vervangt in het Feestpaleis «De Grote Opsporing» van Heffron. Wij zouden dus kunnen inspelen en zeggen: «Weinig nieuws van hetfïlmfront». In "de bovenzaal van cinema Palace blijft de film «Super-klabakken» doorlopen. Bud Spencer en Terence Hill knokten er zich een vierde week doorheen. Wie deze amusements-knok-film met het geweldige, maar komische tweetal nog niet heeft bijgewoond kunnen wij ten stelligste een kommerloze avond aanbevelen. Op voorwaarde natuurlijk dat F je niet volledig anti-geweld bent. In de benedenzaal van dezelfde cinema loopt voor de tweede week «Deze gewelddadige Savanne». De rauwe werkelijkheid, je voorgeschoteld op een presenteerblaadje. Sadisme, mythe, onheil, rampen, gruwel, liefde. Een allegaartje voor niet al te gevoelige kijkers boven de 18 jaar. In cinema Feestpaleis verhuist James Bond «The spy who loved me» naar de kleinere zaal 2. In zaal 1 komt een Nederlandse produktie «Soldaat van Oranje». Een goede film waarvan Paul Verhoeven de regie voerde en Rob Houwer de produktie deed. De muziek die in deze film gebruikt wordt is van Rogier Van Otterloo. Onder de akteurs talrijke bekende namen zoals Rutger Hauer (Erik), Jeroen Krabbé (Guus). Lex van Delden (Nico). Derek de Lint (Alex), Huib Rooymans (Jan), Dolf de Vries (Jacques). Eddie Habbema (Robbie), Belinda Meuldijk (Esther). Peter Faber (Peter), Rijk de Gooyer (Breitner), René Kolldehoff (SD-chef), Susan Penhaligon (Suzy), Andrea Domburg (Koningin Wilhelmina), Guus Hermus (Van der Zanden), Edward Fox (Colonel Rafelli), Paul Brandenburg (Bruno), Ward de Ravet (Kapitein)en Bert Struys (SS-officier). Een groep jonge mensen, die algauw vrienden worden, beginnen in 1939 aan de universiteit van Leiden te studeren. Onbezorgdheid is vooralsnog troef. Ellende ligt nog buiten hun gezichtsveld, aan de dreigende voortekenen die van de Grote Oosterbuur uitgaan wordt nauwelijks aandacht geschonken. Erik Lanshof (waarin Erik Hazelhoff Roelfzema voorde film is omgedoopt) was in die verre dagen van voor '40 reeds een opmerkelijk figuur, maar kijkt toch ook niet veel verder dan het vrolijke leventje inde universiteitsstad. Na 10 mei 1940. toen de Duitsers waren binnengevallen, had Erik echter nog maar één gedachte: wegwezen, weg naar Engeland. En van daar de Duitse bezetting in Nederland te lijf gaan. Net als voor de meeste Engelandvaarders blijkt dat echter niet mee te vallen. Menige hachelijke ontsnappingspo ging eindigt met dodelijke afloop. In Londen zit inmiddels de Nederlandse regering. Voordat zij door de binnenrukkende Duitse troepen gevangen genomen kon worden had zij besloten samen met de leden van het Koninklijk Huis Nederland te verlaten. Door het komfort van het Engelse ballingschap dringt de werkelijkheid van de ellende in Nederland echter onvoldoende door tot het Kabinet en de meeste ambtenaren. Men rekent op een spoedige terugreis en de bureaukratische regels worden in Londen, net als voorheen in Den Haag, strikt nageleefd. Nagenoeg niemand beseft dat de oorlog wel eens veel langer zou kunnen duren. En men blijkt vaak bedroevend weinig af te weten van wat Nederland omgaat. Erik Lanshof komt oog in oog te staan dit onbegrip en reageert op de hem eigen wijze: met aktie. Hij zal een doldrieste landing op de nederlandse Noordzeekust, pal voor het Duitse Marine Hoofdkwartier uitvoeren om een radioagent met zendinstallatie aan land te zetten. Dit moet het begin worden van een nieuw inlichtingsnet. Alle andere radiokontakten in Nederland zwijgen of zijn fout! De Engelse Geheime Dienst werkt mee. Wellicht ook om bij de Duitsers de indruk te vestigen dat het aan Rusland beloofde Tweede Front niet ver meer af is. Daarnaast krijgt Erik van Koningin Wilhelmina, die diep begaan is met het lot van haar landgenoten, een politieke gch opdracht om militairen en politici vanuit Nederland naar Londen over te brengen ter versterking van de regering. fclu. Erik Lanshof vaart terug naar het bezette Nederland. Nauwelijks ontsnapt moet hij terug weg uit het bruisende Londen. Terug naar het duistere rijk van de Duitse adelaar die met zijn sinistere schaduw nu bijna geheel West-Europa bedekt... Een film voor kijkers die houden van het genre, die houden van spanning. De film is gebaseerd op echt gebeurde feiten. Erik Hazelhoff. de schrijver van het boek waarnaar het scenario werd geschreven, was destijds zelf bij het verzet. Wat hij in scenariovorm omzette zijn zijn eigen belevenissen. Zaken die hij heeft opgevangen van horen zeggen zijn slechts fragmentaris in het geheel verwerkt. Wel worden daden van verschillende personen in de film toegeschreven aan één persoon. Dit maakt dat in de film de naam van dé echte 'helden' niet kon gebruikt worden. Deze samenvoeging maakt echter het filmverhaal helderder zonder dat de historische werkelijkheid geweld wordt aangedaan. jan Strickx bes wor wee Dat mer dev nen verl gaa sier atte «Men zegt wel eens, zo hoorde ik iemand vernoemen, dat de kunst in Nederland zoveel beter is dan bij ons maar wat ik hier zie is toch ook niet van het beste». De man die deze indruk weggaf slenterde door de vierkante hoek van ons stedelijk museum Oud-Hospitaal. Op de achtergrond, in de kapel, weerklonken de stemmen van inleiders, kunstenaars en de Capella Antiqua Gouda. Aan de muren tekeningen, schilderij en, foto's, plannen en andere voorwerpen van leden van het kunstcentrum Burgvliet. Het toneel van de vernissage waarop talrijke Aalstenaars (reeds in karnavalstemming?) afwezig bleven. Het kunstcentrum Burgvliet werd in 1955 opgericht. Een vergelijking met Bolaska gaat niet op. Men beschikt er over een eigen sociëteitsruimte. De stad heeft geen kunstakademie en bijgevolg geen oud leerlingen. Maar naar verluidt zijn daar wel 170 kunstenaars aangesloten in het kunstcen trum en onze zegsman meende te weten dat daar heel wat mensen tussen zitten die Het optreden van hel Capella Antiqua Gouda tijdens de opening van de tentoonstelling (JM) Groep 75 steeg boven zichzelf uit, toen het op 14 en 15 januari de «Familie Klepkens» van Jan Ceuleers naar de Stadsschouwburg bracht. Volkstoneel ligt de groep blijkbaar wel. Daarom vonden we de keuze van het stuk ook goed. Een stuk zonder pretenties, en evenzo gespeeld. Een «lach en een traan» was er bij het publiek meermaals bij. Jean-Paul Van der Poorten had de regie. Willy De Turck sprak een welkomstwoord ei (JM) schepen Koels opende officieel de tentoonstelling kunst louter als hobby zien. Een aantal meer bekende kun stenaars zijn uit de expositie weggebleven om diverse rede nen. «Zolas wij die hier ook wel kennen» zo luidde het. Gouda ligt in het Nederlandse gebied omrings door de steden Amsterdam. Utrecht. Rotter dam en Den Haag. Elk voor zich steden met een sterke kijk op de hedendaagse kunst en goed uitgeruste musea. Maar deze invloed sijpelt zelden of niet door naar de exposanten uit Goda. Het niveau van deze expositie is weinig zeggend in vergelijking met wat onze noorderbuur op kunstgebied internationaal presenteren Geen in het oog springende fei ten Een middelmatig beeld van Gouda-Aalst 't kunstenaarsleven in Gouda. Daarenboven werd de exposi tie niet al te fraai voorgeste Een selektie werd niet doorq voerd met als gevolg dat e van de meest povere inzend gen (Piet Van Mook) mt ruimte dan nodig ter besch king kreeg. De betere werk verliezen in het geheel h kracht in een expositie die momenten een patronat achtige indruk nalaat, 't Betere werk is van Mari De Goey en Gerard 't Ha welke beiden ook katalogus-map hebben of worpen, Inze Meter en Alfn Tempelman met tekeningen I sieraden. We vernemen dat de voor gi teravond geplande deb avond werd afgelast om red nen die ons vooralsnog onb kend zijn. Mijnheer Goossens vertelt over zijn toekomstige reis naar Parijs JM) Dit publiek, dat zondag tamelijk veelvuldig was opgekomen, be stond voor een stuk ook uit «sympatisanten» van groep 75, die mee «op verplaatsing» kwa men. Hét publiek reageerde dan ook van bij het begin gunstig op wat op de scène gebeurde, zodat soms een bijna «familiale» band ontstond tussen publiek en akteurs. wat eveneens het spel ten goede kwam. De heer Machiels van VTB- VAB Aalst schetste in een inleidend woord het volkse leven rond 1900 en belichtte enige -toen in Aalst gekende- volksfi guren. We werden daarna al dadelijk in de sfeer gebracht door de zingende bedelaar Luc Vidts. op akkordeon begeleid door straat muzikant Kris Steenhaut. Een duo dat goed was. hoewel toch wat «proper» om (letterlijk) op straat hun brood te verdienen. Evenwel: Luc Vidts heeft een mooie geoefende stem. en het akkordeonspel van Kris Steen haut was feilloos en sfeervol. Verhaal. Het betreft hier een volks toneelspel dat met een lach en een traan werd geschreven, in het genre dat vroeger zo opgang maakte, en waarvan enige nog overbleven, gedistilleerd door de tijd. Een soort «smartlap op de planken». Hoofdfiguur is de familie Klep kens: vader Tist. moeder Rosa lie. en kinderen Naard. Octavie en Jefke. een jonge schavuit. Vader is kleermaker, maar als zakenman uit te zacht hout gesneden. Hij verdient amper genoeg om zijn gezin te onder houden, hoewel er nu ook weer geen zwarte armoe wordt gele den. Moeder Rosalie wil wat hoger op de sociale ladder klimmen, en dringt er bij Tist op aan. om te vertrekken naar Parijs. Rosalie's broer Bernard is immers «coiffeur de dames» te Parijs, en naar zijn schrijven te oordelen, is hij zeer welstellend en liggen er ook voor de familie Klepkens gouden eieren te rapen in de lichtstad. Het is er immers wereldtentoonstelling, en de kansen liggen er voor het grijpen. Een beslissing valt er evenwel nog niet. Het licht van de lichtstad is nog niet in zicht. Het leven gaat zijn gewone gang. Zoon Naard gedraagt zich nogal verwaand. Frans Stork, een leerjongen, is verliefd op Rosa lie. die 'haar aandacht en zorgen toch meest besteedt aan het wicht in de wieg (Pierken) en aan het huishoudelijk werk. Er wordt noveen tweede leerjon gen aangeworven wiens taak het de eerste dag al is: aardappelen schillen. De ouders meten, knippen en naaien de dag om, met nog het huishoudelijk werk erbij. Er komen en gaan vrienden binnen en buiten, o.a. Amedee Goossens en Polliet Buys, twee dorpsfiguren en visvrouw Betteken. Polliet Buys wordt slachtoffer van een onge luk. evenals Betteken, (die in een keldergat viel). Het wel en wee van een gewone dorpsfamilie wordt ten tonele gevoerd. Maar op een dag komt Bernard uit Parijs aan. Hij overhaalt Rosalie om mee te gaan naar Parijs, die op haar beurt het vuur aanwakkert bij Tist. met als resultaat dat de familie Klepkens naar Parijs vertrekt. Bittere teleurstelling daar. als HifW /tl» hrrwr RprnorH „tof een riante woning huist, maar ergens op een armtierige zolder kamer waarvan hij nog niet eens de huur kan betalen. (Je vraagt je wel af wat hem ertoe aanzette de familie Klepkens uit Aalst weg te halen). Rosalie vaagt de spot van Tist weg met de woorden «Bernard doet immers al wat hij kan om ons te ontvangen...», hierbij gedreven door de trots van haar en haar broer die een lelijke deuk had gekregen, en het instinktief pogen deze tegenslag te minimaliseren. Zij pakt de leiding in handen. Tist heeft werk gevonden, en Naard ook. Morgen gaan ze aan de slag. Maar ook in de lichtstad wordt het tenslotte donker voor het gezin Klepkens. We zitten in het derde bedrijf, en vader Tist is al vele weken op zoek naar werk. Hij raakt aan de drank. Intussen is ook Pierken gestor ven. Het gezin zit in de diepste ellende. Amedee Goossens, vroeger al uitgeweken, ver schijnt ten tonele, evenals Fons Stork naar wie Octavie regelma tig brieven schreef. Hij doet het voorstel dat Rosalie nooit heeft durven uitspreken terugkeren naar Aalst en daar opnieuw beginnen. En hij vraagt Octa- vie's hand. De vreugde krijgt langzaam weer de bovenhand. Het stuk eindigt evenwel in forse vreugdetonen, want broer Ber nard komt aandragen met het ontzettend leuk nieuws dat Tist in een loterij - toen het nog goed ging 250.000 fr. had gewonnen. Het biljet wordt uiteindelijk in een hoge hoed teruggevonden. En meteen is de miserie voorbij. Parijs had dan toch nog geluk gebracht, hoewel Pierke er was achtergebleven. In dit stuk waren alle melodra matische elementen aanwezig om er een gevoelig publiek mee te bewerken. Uitwerking. Het komt ons voor dat de verdeling van de rollen niet kop-of-letter is gebeurd. De personages zaten geschikt in hun rollen. Jef Borms (Tist Klepkens) is iemand die lang zaam op gang moet komen. In het tweede bedrijf had hij de vaart goed te pakken, en was zelfs meesterlijk in de dronke mansscènes. die zeker niet gemakkelijk zijn. Tegenover die ruige figuur stond Chris Vidts. die daardoor nog «freler» overkwam. Ook zij ak teerde goed. hoewel een «echte» volksvrouw het nog wat ruwer en harder zou doen. Hoewel men met dit te zeggen toch voorzichtig moet zijn, want zij bezat de gave om door haar gevoelige rol op het gemoed van het publiek te werken. Goed in hun rollen waren ook de twee dorpsfiguren Jean-Paul Van der Poorten (Amedee) en William Van der Gucht (Polliet), evenals Denise Borms. die haar rol (Betteken) -hoewel kort- toch voldoende verzorgde. Wat de kinderen betreft: Mar leen Baeyens (Octavie) ak teerde zeer «natuurlijk» haar rol van zorgelijke en verliefde jonge dochter. Fris en gewoon. Johan Schockaert (Naard) kwam even eens goed over als een ietwat eigenzinnig buitenbeentje in het gezin. En de jonge Joost De Nil (Jefke) verwachten we ook, in volgende stukken nog op de planken. Mare De Cock (Ber nard) zat ook goed in zijn rol van .Porieion» Rii Ho loorinnnonc Maar dat verwachtte ook nie mand. Ook de regie was verzorgd, in dit volkse stuk dat het leven in de volkse buurten in de jaren 1900 op de planken bracht. «Een historisch doku- ment waarin de mens in zijn armoedig bestaan -met zijn miseries en zijn schaarse dagen van klein geluk- centraal staat», zoals we in het programma lezen. Het is een streektoneel. in het Aalsters dialekt gespeeld. Som huiskamer te Parijs aan dezelfde meubelen zitten tussen muren waar nog hetzelfde behang als te Aalst aanhing. We begrijpen wel de technische moeilijkheden om op korte tijd een dekor te veranderen. Maar dit had toch niet mogen gebeuren. Ook voor sommige details had men wat meer aandacht moeten hebben: moderne pilsglazen, bijvoor beeld, (in 1900!). Toch wil dit niet zeggen dat we niet hebben kunnen genieten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28