WJ HET AFSCHEID VAN MEVR. DE DECKER [0MMISSIE VOOR BIBLI0TEKEN ST.-ANTONIUSFEESTEN TE HERDERSEM ST.-ANTONIUS TEGEN «'T C0UD VIER» :EESTVERGADERING IN MINEUR Meh pikkels of ajontjes Ivrouw De Decker, pianolerares aan Je akademie werd ter gelegen- p van haar oppensioenstelling door het stadsbestuur en het bestuur n de akademie gehuldigd (SJ) TWIE SEN TWIE Vantoyd werd er gezeid dad alle goei dinges ooit droy bestoon da kaan woor zèn, mor miestaai goot toch in de wereld alles per koppel. Eh koppel van twie vanoyges. Allei, most het azoei ni zèn, 't er zol hier gin iene van ons loeipen ncwoor, want wajjer zen der hier toch oeik gekommen omdad ons avers twie sen twie .ge wedj wel hein! En as ne mensj dor ne kier voejer op peist. ten komde tot de konstatoosje dat dad azoei me veil es. Van in 't begin woren der toch mor allien Adam en Eva...en die slang es 't er mor boygekommen ver alles moeielèk te maoken. En dirckt dor achter spreike ze van Kal jen en Abel. En zuvoesj en zuvoesj. As ge ne kier noopcist: 't es allemool gekoppeld... De zonne en de moon, den dag en den nacht, hict en kaat, droeig en nat, maan en vraa Manten en Kalle 'n zolle elk allien nocit ni bekost geweist hemmen, gelèk as den Hoeljeschoyler en Anz- jelik oeik ni. Of gelèk as Slissen en Sczaar, die twie scheipencn die attoyd in de gazet stoon as 't er iveranst ne zjibbelei es of ienen die ne stooiver in dad hol van den bak geschoeten heid. Vér tèn nog te zwoygen van ons twie reizen die men hier in Olsjt hemmen en die alle joren (pekanst) in de stoet goon. Allicht zèn der nog van ons die ze nog gezing hemmen, hoy hoeidj Iwein, en zoy hoedj je, zeg ne kier, kejje nog heren naom? Vies hein dat er zoci woyneg zèn die den naom kennen van ons Reizinne. Awei, knoeip het ne kier goed in ajjer oeier, want 'k zeg hel hier mor iene kier zee: dad es Lauretta! Lauretta en Iwein, weir al ne kier twie sèn twie al joren vergeiten En pertank. naa stoon ze op ons Karnavalaffisj! Mor zolle ze naa in 't stad volk vinnen die ne kier onder here rok zol wille krooipcn vér heer rond te draogen ter geleigenhèd van onze Zjibbeleistoet? Want ze 'n moeten die twie ni op ne waogen of nog minder op nen trèkteur zette zee. Vroeger joren wirte ze gedreigen en da moe naa nog meigelèk zen. Mor ja. hoe mier dat de mensjen gewoein werrenhoe minder da ze der willen vér doeng. En vantsels'n goot er niet zee. 'kWeit da 't naa van de joor ne kier iet spesjool zal moete zèn. 't Es den tfoyftegste kier dat de stoet hier ooitgoot. En de Keinink en de Keininginne kommen alletwie nor Olsjt. Verom al ne kier twie En allemaan verwacht er veil af. Mor ja, hoe mier dagge van iet verwacht, hoe noygcr da 't kaan teigevallen. 't Es t' hoepen da 'k noyg mis ben. En da 't goe weir es. En dat er veil volk komt. En dat er veil plezier gemokt werd. En vér tèn voesj te klappen oever die twie awei ja, oever da gevai van dad alles gekoppeld es in t leven zeg na ne kier, wa werd er gezeid oever eiken ierlèkke maan? Haanja! En naa gon ek ajjer ne kier iet vertellen, op 'n ieweg stilzwoygen zee. En ge meig het ni voesj vertellen. Mor binnen 't kért goot er hier in ons Veirpost ne kier iet verschoynen da van ze leven nog mor iene kier op 't papier gekommen es. Nemna! Sjuut, zwoygen hein, want anders Allei kom. 'k zal 't na mor zeggen: 't es eh soert van ne félletong. Ne felletong va mieras tfoyteg jooraad, of 't 'nschildj toch ni veil. En va woor komt da? Awei, lansteh klein omwegsken va moy. 't Es te zeggen: ooit den Olsjterschen Tieger. En wie dad oever eh koppel weiken goe zenne Veirpost gelcizen heid, zal weiten van wie dat den Olsjterschen Tieger was. En vèrdegein die 't nog nie 'n weiten zal 't ek binnen 't kért nog ne kier herholen. En gérdavoe as ge iene kier vergetj van ajjere Veirpost te leizen, ge zee 't ajjer gralèk beklaogen. Want dènne felletong dad es eh stiksken Olsjterse geschiedenis die pekanst ni geweiten es. Da goot oever den Hoylege Jowannes op d' Hatemert en oever Peiteris Van Niffel en oever Koksken en Babbeken en Sedde en oeik nog oever nen draok meh zeive koppen. Jaja, 'n lach ni. Der zen sommegste Draockenieren die dor mier oever weiten, mor naa meigde heer tong pellen, ze 'n zeilen der nog niet oever smoezen. Royn en omzins. afwachten es de boedschap! 'k Geloeif da 'k na stilleksoon beizig ben meh ajjer krejeis te maoken en zoeiveir most ek ajjer kroygen oeik. Nog n betje pessénsje en *t zal kommen.' 't Masken zoy 't oeik, mor 't 'n kwamp ni En vér te slooiten, kejje de die van die twie komeiren die makanderen 't Soterdaos teigekwampen op dc mert? Aiai, madam, wie dammen hier hemmen? Hoe es 't meh a dochter hè? Goed kindj, goed. Z'es getraad en z' hei nen brave maan. En hoe es 't meh aane zoeng hè? Zwoygt er meh af. meh schaop den doyne wer na homofiel Aiai madam, dad es toch pleziereg hein as a kinjeren zu goe lieren... Grodj wie dat er tèn voesj gegoon es DOLF KERKELIJKE DIENSTEN ter ere van St. Antonius-Abt: zaterdag 21 januari: te 18h30 avondmis zondag 22 januari: te 8 u en 10 u zondagmissen maandag 23 januari: te 10 u alomgekende Moorselse Bedevaartmis opgedragen door de priesters van MOOR- SEL. FOLKLORISTISCHE STOET PENSENWERP: zondag 22 januari te 15 u FOLKLORISTISCHE STOET MET MEDEWERKING VAN DE 190 JARIGE Ko ninklijke Harmonie en haar kampioenen Carine Arts, Ingrid Van den Bossche en Hilde Van den Steen; met St. Anto- nius, de H. Gudula, de Aalsterse Bloemenfee, Prins Kar naval, de Honderdman, de St. Antoniusgiiae en het Stede lijk Feestkomitee gevolqd door 15e FOLKLORISTISCHE PENSENWORP MET DUIZENDEN FRANKEN AAN PRIJ ZEN. OM 16 U.: KINDERPENSENWORP TOT 12 JAAR MET ALS HOOFDPRIJS DE ZILVEREN PENS OM 16.30 U PENSENWORP VOOR VOLWASSENEN MET ALS HOOFDPRIJS DE GOUDEN PENS. Prijzen onmiddellijk af te halen op de koer achter het dien stencentrum TENTOONSTELLING «KEN UW DORP» ingericht door het DAVIDSFONDS, IN HET Parochiaal Centrum. Opening vrijdag 20 januari te 20 u en ook toegankelijk zaterdag 21 januari vanaf 19 u en zondag 22 januari vanaf 11 u. PENSENKERMIS in-gericht door en ten voordele van Kaatsklub de DE SPORTVRIENDEN in het lokaal KLUB- HUIS Kouterbaan. zaterdag 21 januari vanaf 17 u, zondag 22 januari vanaf 11 u en maandag 23 januari ook vanaf 11 u. PELLEPETATTEN MET BAKHARING: TEN VOORDELE VAN AUTO-CROSSKLUB «Golden Stunt Team» in het lokaal bij Paul Verhaegen, Alfons De Cockstraat 67. Zater dag 21 januari vanaf 18 u zondag 22 januari vanaf 8 u en maandag 23 januari vanaf 11 u BELLOTTERSPRIJSKAMP DOOR DE St. Antonius- vrienden in het lokaal kafé St. Antonius, Grote Baan 215. op zaterdag 21 januari te 20 u 1.000 F vooruit DORPSBAL: ZATERDAG 28 januari te 21 u in de zaal CAPRI TIJDENS DE ST. ANTONTIUSKERMISDAGEN IN ALLE ZALEN EN HERBERGEN VEEL LEUTE EN PLEZIER L.H. De Voorpost - 20-1-1978 - 3 wordt bedreigd. «Op St-Jan marcheert er bijna niets», verklaart ons onze zegs man die het inderdaad weten kan. De «grote feestvergadering» van de KWB St-Jan die verleden vrijdag tot een evenement met volkse spelen waarop leden met echtgenoten en ook niet-leden welkom waren moest uitgroeien sudderde uit in mineur. Met een paar dozijn mensen werd er dan toch nog van gemaakt wat er van te maken was en werd er gegerrebold, gekaart en gebiljart. Hopelijk komt er wat meer schot in zodat we van de volgende aktiviteiten u een interessanter verslag kunnen brengen. L.H. St.-Antonius met zijn varken komt uiteraard weer dit week end in de belangstelling, niet alleen te Herdersem zelf maar ook in de hele omgeving. VHkskundigen hebben hier over nie s eeds dezelfde mening. Sommigen menen dat het St.-Antoniusvarken een afspiegeling is van de duivel die de kluizenaar zo vaak wilde verleiden maar ui eindelijk zelf overwonnen werd. Anderen zien in he. varken een symbolische voorsp ring van de onkuisheid, de '•ndeugd waarmee de de heilige he mees werd be laagd. Een derde versie zou s:oe- len op een middeleeuws ge bruik. De volgelingen van An onius zouden de ver- plich ing hebben opgeno men om zieken ;e verplegen waardoor ze he; voorrechi kregen varkens e kweken op kos en van de gemeen schap daar hun vlees zeer geschik was bevonden om de vreselijke pes;ziek:e :e bes rijden. Dergelijke var kens liepen overal rond en waren herkenbaar aan hun belle je om de hals. In de middeleeuwen werd S .-An onius ook aange roepen tegen «'t coud vier» of e«S -An oniusvuur», een s or «roos» die mens en dier ormen eerde. Zo wer den in bedevaar oorden waar gebeden werd voor bij- s and in he varkenshok en egen huidziek.en varkens koppen, kippen, spek en allerlei dieren geofferd. La- er werden dergelijke gaven door kerkmees ers verkoch: en in de offerblok van S'.- An onius ges or S .-An onius, «bijzonderen Bescnermer egen alle brandende ziek en en kwa- lens. wiens HH Reliquien me veel godvruchigheid geëerd worden e Herder sem in de parochiale kerk» word nu weer herdach: en gevierd. LH lz|J*)spitaal. vlirgemeester D'haeseleer nde|ihetste in korte, maar rake :"dr'bwoordingen de rol en vooral rTii 016 edukal'eve rol van de '.dl®instenaar. Hij noemde kun- 'J fenaars mensen die een di- zenMensie hebben die veelal ge- Sen ist wordt bij velen in onze ichtere samenleving. Derhal- aldus burgemeester DTiae- ileer, is het aan deze mensen èn meer volledige, een meer een stadsplaket overhandigd'. Namens de stedelijke muziek- akademie richtte de heer Mar tin Hutsebout welgemeende woorden van dank aan de ge huldigde voor de langdurige én belangrijke rol die ze in de mu zikale Opvoeding van de Aals terse jeugd heeft gespeeld. Sinds 1945 immers gaf ze les aan bovengenoemde school. Verschillende generaties leer lingen, aldus de heer Hutse- De kollega's van de muziekakademie hielden eraan deel te n n aan de hulde van mevrouw De Decker (SJ) pelde mevrouw De Decker als een der steunpilaren van de Aalsterse akademie. Hij ves tigde er ook de aandacht op dat, in het algemeen dan, de groei en de bloei van de school te danken was aan de onvoor waardelijke inzet der leerkrach ten. Hij stipte aan dat verschil lende leraren evenveel onbe taalde overuren hebben ge daan als betaalde uren om op een of andere wijze (vb. sa menspel) het muzikale gehalte bij de jeugd de hoogte in te ja gen. Als u het ons vraagt: lo venswaardig. Na afloop van de plechtigheid hadden we nog een kort, maar daarom niet minder revelerend onderhoud met mevrouw De Decker. In de muziekakademie van Aalst, vertelde ze ons, heeft zich nooit iets buitengewoons voorgedaan dat de moeite is om met grote koppen aan te kondigen. Wat echter belang rijker is: steeds zijn er veel leer lingen geweest. Opvallend ech- dat veel begaafde elementen verloren gaan omdat «papa thuis na het werk geen slechte piano wil horen», omdat er vaak tijdgebrek is en ook omdat veel idealisme verloren gaat bij het ouder worden. Haar verhouding met de leer lingen verliep steeds zeer vlot. Haar leerlingen hielden van haar en onlangs nog kwamen enkelen haar opzoeken in haar woning te Meise. Dergelijke houding van dankbaarheid moet mevrouw De Decker ons inziens bijzonder veel genoe gen doen. De muzikale loopbaan van me vrouw De Decker begon zeer vroeg. Haar moeder was lera res piano. Mevrouw De Decker was slechts 3,5 jaar oud (ja, u leest goed) toen ze voor de eerste maal als pianiste op de planken kwam. Dit was wel enigzins tegen de zin van haar vader, die niet wou dat haar naam op het programmaboekje kwam. Vanwege de vader lijkt deze ingesteldheid ons didak- slotte enkel voor zichzelf schreef werd niets uitgegeven. Onder haar leraren vernoemen we de pianist Gazelle, die begeleider was van de wereldvermaarde violist Yehudi Menuhin. Tevens was ze leerlinge van Toussaint-de Sutter voor kom positie en fuga. Met mevrouw De Decker verliest onze aka demie een van haar beste krachten. Haar vele leerlingen zullen ongetwijfeld vruchtbare herinneringen hebben aan de muzikale uren die ze met haar doorbrachten. Vooral de on baatzuchtigheid waarmede mevrouw De Decker instond voor de muziek zal nog lang blijven naleven. Mevrouw De Decker, zeggen we met Martin Hutsebaut, gaat op pensioen, maar niet op rust. Ook burge meester D'haeseleer wees er op dat men uit een dergelijke loopbaan niet stapt van van daag op morgen. Dit noopt er ons toe mevrouw De Decker nog een vruchtbaar muzikaal leven toe te wensen. André De Groeve L e Kommissie van de Biblioteken die advies verleent steunt j) een organiek reglement. Ze bestaat uit 25 door de gemeen- iraad aan te stellen leden die voorgedragen worden door de emeenteraadsfrakties (19 in totaal), door de beheerraad van e parochiale werken van de dekenij Aalst (2), door Davids- >nds en Willemfonds (elk één) en door de centrale van socia- Btisch kultuurbeleid (2). en schepen aan te duiden oor het Kollege, maakt er mbtshalve deel van uit en is "fegrepen in het aantal leden ■^tngeduid door de frakties. kommissie wordt in haar iheel vernieuwd bij vernieu- ■ling van de gemeenteraad. Ze brengt advies uit en doet voor stellen aan het Kollege van Burgemeester en Schepenen over biblioteekbeleid. Leden: BSP: Maurits Van den Steen, Erem- bodeqem Johny Meuleman. Nieuwerker- ken René Van de Velde, Erembo- degem. Els Ponnet, Aalst. CVP: Marcel Daelman, Erembode- gem. Aimé De Vylder, Aalst. Yvonne Willems, Herdersem. Guido Van der Spiegel, Erem- bodegem. Jan Brijs. Aalst. Eddy Van Der Meersche, Hof- stade. PW: Frans De Meyst, Herdersem. Firmin Palsterman, Erembo- degem. Jacqueline Van den Eede, Aalst. Gerda Van Vaerenbergh, Hof- stade. Juliette Verhulst, Aalst. VU: Mark De Bie, Baardegem. Wouter De Bruyne, Aalst. Jos Verdoodt, Erembodegem Parochiale Werken: Constant De Vos, pastoor deken, Aalst G. Goubert, leraar Aalst. CSC: Yves Van den. Steen, Aalst. Kamiel Dhooghe, Gijzegem. Davidsfonds: Pater Daniël Bu- tave Aalst. Willemfonds: Maurits Andries, Denderleeuw. L.H. tisch verantwoord. Mevrouw De Decker, afkomstig uit Gent volgde aldaar les aan het konservatorium. Ze sleepte er verschillende prijzen in de wacht: notenleer, harmonie, kontrapunt, fuga, praktische harmonie, piano, kompositie, kamermuziek. Als komponist schreef ze liederen;merkwaar- dig genoeg geen pianomuziek. Van haar werken, die ze ten- de parochie St-Jan schijnt het verenigingsleven stilaan dood te loeden. Buiten de kaartingen, het biljartspel en het jaarlijkse flink ikkend karnavalbal schijnt het verenigingsleven er met lood in de luimen te worstelen. doende propaganda en publici teit of is het gewoon een meer dan elders geprononceerde on verschilligheid waarbij een deel zaken die vroeger insloegen nu iomt het door het feit dat de 'flrochie voor een deel villa-wijk ij. komt het door een gebrek Itn bezieling of door onvol- voorbijgestreefd lijken. Is het gewoon een Wies Andersenshow of een Slisse en Cesar of om het even welk ander populair pro gramma dat dc mensen de vrijdag- of zaterdagavond thuis houdt of is het égoisme zodanig voortgewoekerd dat het gemeen schapsleven erdoor ernstig voltallige kaartersploeg van de KWH Aalst-Mijlbeek in het Sociaal Centrum Immerzeel (JM) op map vrijdag 13 januari laatstleden ging in de trouwzaal van het stadhuis een korte plechtigheid en ióorals huldebetoon aan de in pensioen tredende pianolerares, mevrouw De Decker, van de 5 ecltedelijke muziekakademie. ;rse Kteen grootse hulde, met holle frasen en overdreven lofbetuigingen, maar een intieme receptie uisi ziet welgemeende woorden van dank vanwege het stadsbestuur en het bestuur van de dai kademie aan de gehuldigde. 4t stadsbestuur werd verte- ,ek5nwoord'9d door burgemees- lei Koj. Q'haeseleer en schepenen rtstent Maght en Monsieur. ons fyhepen Roels liet zich veront- zou 'huldigen: op het zelfde 1 s,e' enblik immers werd een ■den ^ep Nederlandse kunste zijn ars ontvangen in het Oud- menselijke opvoeding te geven aan de burgers van morgen. Lovende woorden richtte hij tot mevrouw De Decker, die «met een bijna moederlijke begaan heid» zich voor dit ideaal heeft ingezet. In naam van het stadsbestuur werden aan me vrouw De Decker bloemen en bout, zijn haar gepasseerd en menig van die leerlingen bete kent heel wat in het muziekle ven. De heer Hutsebaut bestem- ter is, verklaarde ons mevrouw De Decker, dat de jongens over het algemeen luier zijn dan de meisjes. Men moet eerstge- noemden meer aanporren om te oefenen. Mevrouw De Decker is er van overtuigd dat bij de jeugd veel talent aanwezig is. Op onze vraag waarom er dan tenslotte zo weinig echt grote elementen uit de bus komen, bemerkte ze

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 3