KINDERMUSICAL «HELP, IK WIN EEN MILJOEN» OF «LEVE DE LEKKERBUIKJEVOLLEVRETEDAG» Film bij ons 32 - 27-1-1978 - De Voorpost Jeugdclub Kreja en aanleunende groepen Team en Risa deden beslist geen verkeerde zaak toen ze verleden week donderdag de kindermusical «Help, ik win een miljoen» in Aalst hadden. Tweemaal zelfs, een eerste keer 's ochtends voor naar verluidt 1200 uitgelaten toeschouwertjes en een tweede keer 's avonds. Heel wat minder kijkers dan, alhoewel niet minder entoesiast. We citeren uit het het programmaboekje:«een musical voor kinderen van 6 tot 12 jaar» waarop wij willen korrigeren. We schrijven «van 7 tot 77 jaar» want zei ene genaamde Sirius ooit niet dat «men zich kan afvragen of de kinderspelen het leven nabootsen, dan wel of het leven slechts een uitbreiding van de kinderspelen is»? HET VERHAAL Piet Penseel (Wim De Craene) is een jonge straatschilder. Zijn tentje heeft ie opgetrokken op het dak van een flatgebouw. Zijn wereld is de achterbuurt waar hij zich goed voelt in de rommel, gelukkig naast zijn ge zellin Leedie (Mia Grijp), straathond Smoel, de schich tige muis Spits en de zeven- staarige zwarte kat Roet. Drie muzikale dieren, kortom het dierenstraatorkest dat over igens de hele musical door zal zorgen voor een passende zij het soms minder goed geba lanceerde begeleiding. De namen van het drietal: een der grote meneren uit onze Vlaamse popwereld, Lieven- met-de-floeren-stem en de handige gitaarknepen, Tars Lootens en Jean-Luc Van Lommei. Samen gaan ze de gekste din gen beleven. Vooral op vuil- bakkedag... Dat betekent: lek- kerkittekattedag, lekkerbuikje- vollevretedaq. heerlijke dikke- vollevuilebakkedag.In de vuil nisbakken vinden ze een hele boel leuke dingen. Hans Brie venbus is ook een vriend, vooral als hij brieven of pakjes brengt. Op zo'n vuilbakkendag vindt Piet een lotje van de lote rij... Smoel vraagt «Is dat smakelijk?» Roet twijfelt of een 1 met zoveel nullen veel waard is. Piet blijft vastberaden: «stel je voor als koning, iedereen je onderdaan, enkel maar een vingerknip en alles wordt voor jou gedaan! Nooit meer koken, dankzij jouw miljoen. Alles la ten lopen en zélf niks moeten doen.» Piet wint en met een dikke si gaar, een opgetrokken neus en een nieuwe jas vol bankbriefjes neemt hij afscheid. WAAR ZIJN JE VRIENDEN? Na de pauze vinden we Piet in het Geldpaleis met zijn miljoen op zak. In Parijs staat dat speelhuis van Trut en haar Me- neerkens. Alles is er afgestemd op dat ene toverwoordje «geld». Champanje kost geld. Schietautomaten kosten geld. Gokspelen kosten geld... Alles is er ersatz. Niet alleen de be- Leetlir, vriend van de dieren uil de straal JM Genoegens zijn met geld te scheppen in het Geldpaleis (JM) De doktoors luien zich vangen door Leedie (JM) Op hevel en mei geld is in hel Geldpaleis alles verkriiebaar (JM) taalde genegenheid en anaere namaakgevoelens, uit spuit bussen komt een zeeluchtje, een ondergaande zon en meeuwen. Een beetje ont goocheld, vooral als Smoel hen weergevonden heeft (de straathond wordt onverbidde lijk weggestuurd. «Niet komt tot iet» zeggen de Aalstenaars), valt hij met spuitbussenspray in slaap Letterlijk leeggeschud wordt hij door Trut en haar me dewerkers. Meedogenloos wi rdt hij de volgende ochtend op straat gezet. Het kwasi- onschuldig handje van een cy nisch honende Trut wuift hem na: «Dat begrijp je toch Pietje, zonder geld...» Piet wordt koel onthaald door de dieren van het achter straatje. Smoel vergeet niet dat hij op zijn smoel gekregen heeft. Hoewel het tijdens Piet's afwezigheid stil was in een doods achterstraatje, vergeeft men hem zijn arrogantie van toen niet. Eén van de dieren vraagt: «Waar zijn je vrien den?» Piet moet bekennen dat je in geldpaleizen geen echte vrienden vindt. In ieders hart zit echter het verlangen naar de vroegere blije vreugde. Leedie vraagt te zingen en te dansen. Alsof het om de verloren zoon gaat. Ons verhaal krijgt een happy end! KINDEREN Tijdens de pauze vroeg iemand zich af of de tematiek wel ver staanbaar is voor kinderen. Deze vraag is ter zake. Achter het kwasi anekdotische van de tafereeltjes en de pittige mu ziekjes zit duidelijk een bedoe ling. Deze diepgang, waarin een oppositie «geld, geluk en vrienden, echt plezier en ersatz-vermaak»staat bewust centraal. Is die ver staanbaar voor kinderen? Om het echt begrijpen en na vooraf gaandelijke toelichting (in de klas bievoorbeeld) zien we de tienjarigen wel volgen, zij het dan na een poosje onbegrip vóór een vrij verwarrende de- korindeling dat anderzijds ge- lukkiglijk ruimte laat voor de verbeelding. Jongeren (peuters dan)zullen er niet minder plezier aan bele ven. Op een andere manier dan wel, maar laat ons hierbij niet vergeten dat het scenario werd bedacht samen met zo'n 200- tal kinderen, «een groepspro ces» zegt tekstdichter Jan De Vuyst. TEAMWORK Teamwork was het allemaal en inderdaad, zo kwam het ook over. De dekoratie en de kos tuumuitvoering, de liedjes en teksten, de uitvoering, dat was toch als van dezelfde hand. Degenen die meenden een extra-vertoning van Wim De Craene te zien, nee, die had den het mis voor. Als Piet be wees die van akteren ook wel kaas gegeten te hebben, en je zag zo dat dat geëngageerde Hans Brievenbus: ik haast me. maar ik heb lak aan lijd (JM) (heel zwak aanwezig nu in zijn liedteksten) hem toch wel ligt Lieven als Smoel, en Jan De Vuyst en Tars Lootens als over ige dieren, ook zij deden het totaalstuk, en niet enkel hun rol letje. tot zijn recht komen. Niet storend, maar vrij vlot en prettig was de wisseling («muziek spe len», «toneel spelen»). Als dok ters, Chinezen, postbode- meneerkens zagen we Jean Luc Van Lommei en André Vermaerke. Met een minimum aan bijkomende technische benodigdheden typeerden ze de steeds andere karakters. André Vermaerke voerde eveneens de regie. Hij is een medewerker van Eva Bal en, bij de voorbereiding zowel als het uiteindelijke kijkstuk, heeft André zijn kunde en overgave zeker weten te gebruiken. We willen speciaal Mia Grijp vermelden die als Leedie én als Trut gewoon voortreffelijk was. Ze is verbonden aan de Ant werpse kleinkunstakademie en is ook losse medewerker van K.J.T. en Arena Meer dan Piet eigenlijk stond ze centraal, door haar soepel en als spon taan gebarenspel, haar heen en weer over de scene evolue ren, was ze overal en bestendig aanwezig. Ze beeldde levens echt en doorleefd de haar toe vertrouwde rollen uit. PLAAT van de kindermusical ligt nu een «12-inch» (3Ucm- plaat die op 45 toeren wordt af gespeeld) bij de platenhande- laar. Het ding heet gewoon «Help. ik win een miljoen» en verzamelt vier van de liedjes uit de musi cal. Niet volledig gebracht zoals in het optreden zelf want zo komt als eerste nummer het lekker swingende «Als ik een miljoen had» waarin Lieven (op het podium zingt Wim De Craene) konverseert met Mia Grijs. Mia is als zangeres een zekere revelatie. Op de plan ken is er een zeker tekort aan stemkracht maar op de plaat klinkt ze erg goed. Tekstschrijver is Jan De Vuyst, de kerel die medeonderte kende op Lieven's overigens prachtige debuutelpee «Jus d'Orange» en die toen nogal wat kritiek mocht inkasseren. Hier bewijst Lieven gelijk te hebben als hij verder blijft sa- menerken met Jan. Deze laat ste kan zelf nog een aardig tnondje zingen, bewijst ie op het volgende nummer «Hans brievenbus». Mia Grijp soleert op de achter kant met het mooie lied «Is er werkelijk niemand meer...» waarna Wim De Craene. te vens produkteur, aan de beurt is met een eigen kompositie op tekst van De Vuyst: «Flatlied». De plaat kost 169 fr. (Kennummer Fonior-Omega 3011) RWD-PD Aan het Aalsterse bioskoopfilmfirmament schittert deze week terug maar één nieuw sterretje: A star is born», een film van Frank Pierson met in de hoofdrol len Barbara Streistand, Kris Kristofferson, Gary Bu- sey, Oliver Clark, Venetta Fiel, Clydie King, Marta Heflin en M.G.Kelly. A star is born is kwa filmische kwaliteiten eigenlijk te verwaarlozen. Dit wil echter niet zeggen dat hij ongeschikt is voor het grote publiek, integendeel, hij brengt een ongekomplikeerd ontspanningsspekta kel. Tijdens deze films A Star is Born» zullen allicht niet zoveer tranen vloeien als dat voorvroegere generaties het geval was met de lotgevallen van Fredric March- Janet eerste en Judy-Garland-James Mason in de jaren vijftig. Het wereldje van de rock-muziek leent zich daar niet toe. Daar is men gewoon aan rise-and- fall-situaties. Barbara Streistand, de schat, heeft er een feminis tische hulde in gebracht aan haarzelf. Het is haar film. Zij is de star, zij is de produkteur, zij maakte de liedjesteksten en zij komponeerde een deel van de refreintjes. Daarbij komt ook nog dat een groot deel van haar kleding uit de eigen garderob^ komt. On danks dat alles mist Streistand de onschuld, de kwetsbaarheid en de naïeviteit van haar voorgangers uit de jaren dertig en vijftig. Waar zij vandaan komt en hoe het verder met haar gaat wordt niet eens gesuggereerd. Het filmsentiment, halfnaakte bed- en badscenes met de leading lady, is goedkoop en gratis. Voor de Streisandbewonderaars zal dat zeker niet de beste film zijn. Echte Streisand-nummers komen er niet in voor, uitzondering dan gemaakt voor «Queen Bee» en «The woman in the moon». Wat overblijft zijn imitaties van Mick Jagger. Deze film wordt vanaf vandaag vertoond in cinema Palace. dit in de grote beneden zaal. Ondertussen loopt in de zelfde bioscoop, maar dan in de studio, de rauwe «Gewelddadige Savanne», een film verboden onder de 18 jaar en niet geschikt voor al te gevoelige kijkers. In de zaal Feestpaleis blijven de films behouden. De Nederlandse film «Soldaat van Oranje blijft lopen in zaal 1Uren van de voorstellingen 14 uur - 17.15 uur en 20.45 uur. In de kleinere zaal twee loopt voor de laatste week «The spy who loved me», de denderende James Bondfilm. De uren van de voorstellingen zijn nier ii uur -16.15 uur -18.45 uur en 21.15 uur. Dit zijn de uren voor de zondag-bioscoop-bezoekers.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32