DE MAXIMAL ART VAN BENJAMIN LEVY ARBEID EN KUNST IN EEN LICHT PRIEEL J I 5 I zichzelf onwezelj 32 - 3-2-1978 - De Voorpost Schollaert, Francine De Bolle, als het echtpaar en Paul Seghers als de onder zoeksrechters. Al vonden we de hoofdrol speler Ronald Schollaert zeer komische toch grensde zijn spel op momenten aan overacting. Paul Seghers daarentegen akteerde zeer rustig, een typische onder- zoeksrechtersrol, hem op hei lijf geschreven. Fran cine De Bolle won door het ongedwongen spel en haar charme de gunst van het publiek. Eddy Temmerman typeerde zeer goed. Ver dienstelijk in korte rollen waren Jozef De Ridder als Thorpe, André Hendrickx als Jenkins Theo Van Gij- seghem als Dokter Wyner en Henri De Pelsmaecker als agent. Betere dingen kunnen we over deze produktie niet schrijven. Temeer daar Arbeid en Kunst vroeger met prachti ge realisaties op de planken kwam. En er moet ons nog iets van het hart. Waarom zonodig een woord vooraf? Om een kunstenaar aan te kondigen die iedereen bij het binnenkomen van de zaal reeds zag? Om een mislukt schot aan te kondi- TV schrijver Elliott Nash en echtgenote Nell: een niet zo gezellig onsje IJM dat tien kinderen telde en te zamen hokte in een tweekamer-woonst. En zo zegt hij het, daar kon je van alles meemaken. De ene gekke toe stand volgde de andere op. Zo zie je op de schilderijen, gouaches, tekeningen en etsen een mannetje in een kamer koorddansen, met één blote voet. De kamer is veel te eng en de koorddanser veel te bewe gelijk omdat het echt mogelijk zou kunnen zijn. Deze tegen stelling ontmoedigt de kijker niet maar zet hem aan tot me- debeleven. In een ander werk zie je een man met een militaire dress aan terwijl uit zijn hoofd een rookwolk opstijgt en hij in zijn linker oor een hoorn steken heeft. In het land, waar ik geboren ben zo zegt hij kan het heet zijn en het is dan de gewoonte dat men buiten gaat werken. Ik wilde niet naar buiten komen en mijn moeder riep me toe «je hoofd zal branden». Het ver haal komt dus op de eerste plaats, het schilderwerk op de tweede. Kleur en kompositie nemen een voorname plaats in. Kleur kan je op verschillende manie ren met dezelfde beweging een andere dimensie geven. Als je met geel op je duim tegen een muur drukt en nadien nog maals dezelfde beweging uit voert dan krijg je al vanzelf ver andering in de uitwerking en de kracht van de kleur. Levy werkt wel degelijk met an dere kleuren dan deze welke wij hier doorgaans gewoon zijn. Kontrasten verafschuwt hij niet. Over zijn verblijf hier ten lande toonde hij zich opgetogen. Le vy: «Op het einde komt je werk ook in de kleinere steden en dat intereseert mij. In die kleine steden vind je een ander pu bliek, zeker als je in een grote stad woont». En onder het prieel gaan de nieuwe eigenaars een zwembad graven, zegt de makelaarster tegen Nell (JM) Op een godvergeten dag zoekt August Hoviele chef van de galerij 'S65' in de Spaarzaamheidstraat het Stedelijk Museum van Amsterdam op. In één der ruimten trekt een schilderij zijn aandacht. Getekend Benjamin Levy. Bij nadere vraag aan de museum direktie blijkt de kunstenaar in New York, Manhattan te wonen. Wat doe je dan om het juiste adres te vinden? Een telefoongids blijkt de enige uitweg te zijn. In New York, Man hattan leven zeven personen met de naam Levy. Alle zeven ontvangen zij van Hoviele een brief waarin hij hen vraagt wie de schilder is van het werk in Amsterdam. Eén troost zich de moeite om te laten weten dat hij het niet is en een ander antwoordt dat hij het werk daar hangen heeft. Dit is het ver haal van een galerijhouder op zoek naar nieuws in de wereld van de kunst. Kunstschilder Benjamin Levy (EL) Later ontmoet hij Levy in Tel- Aviv, Israel, zijn geboorteplaats en waar hij jaarlijks drie maand verblijft. De kontakten zwellen aan en vorige week vrijdag opende in de galerij van Ho viele de eerste tentoonstelling van Levy in België. Een pre mière die kan tellen vermits en kele dagen vooraf een grote manifestatie van zijn werk in het museum voor heden daagse kunst te Utrecht open de. In feite is Wouter Kotte, die daar direkteur is, de eerste ge weest die Levy, in 1968 naar Europa haalde. De kunstenaar was toen amper 28-jaar en woonde pas sinds 1961 in New York. Hij toont zich een heel beleefde spreker als we met hem in 'S65' even zijn gaan praten. Levy: «Er is een kunstvorm die minimal art wordt genoemd, wel, van het mijne zou ik zeg gen dat het maximal art is». En daarmede bedoelt hij dat hij met geen enkele andere kunst vorm wezenlijke kontakten on derhoudt Levy: «Ik ben niet het type van de intellektuele kunstenaar. Ik geef uit. Het is niet de kwestie van de idee maar van het resul taat». De kunst van Levy heeft hele maal geen teoretische om schrijving nodig. Het spreekt voor zichzelf en is uiterlijk kin derachtig naiëf. Je zou haast gaan zeggen dat hij wat het geestelijk vermogen aangaat uit zijn schoenen is gegroeid. Maar daar vergist men zich. Uit het gesprek dat we met hem hadden blijkt inderdaad dat hij vanuit een zuivere geestelijke gewaarwording schildert. Zon der overtrokken invloeden van de buitenwereld. Zijn familiale omstandigheden zijn echter wel terug te vinden in het werk. Levy zag het daglicht in Tel- Aviv temidden van een gezin Benjamin Levy op zijn best in S 65 (EL) De Koninklijke aloude Rederijkerskamer Sint Barbara 'Arbeid en Kunst heeft met een luchtige komische triller de tweede helft van het toneelseizoen ingezet. Helemaal geen hoogvlieger dit stuk, al maakt het spel dan ook veel goed. Dat soort trillers kan natuurlijk geen vergelijking doorstaan met het hedendaags toneel, dat poogt de werkelijkheid zo weinig mogelijk geweld aan te doen. Vergeleken met hun vorig stuk «Harten twee, harten drie» van Paul Rodenko, zinkt dit geval in het niet. Maar dat is dan op de rug te schuiven van diegenen die voor Arbeid en Kunst «Het prieel» van Alec Coppel kozen en hiermee aan hun publiek een lachende toegeving deden, goed voor het spijzen van de kas. Een praatje met de onderzoeksrechter, welkome afwisseling op Roslyn (JM) gen en hierdoor het effekt te breken? Hoe sympathiek dit ook ge beurde, voor de toneellief hebber hoeft het niet. Laat het publiek de toneelgeur opsnuiven. ERIC CAPIAU Een goed initiatief van Ar beid en Kunst is de exposi tie van kunstwerken van een van haar leden bij het bin nenkomen van de stads schouwburg. Eric Capiau woont te Denderleeuw en het tekenen en schilderen als hobby is uitgegroeid tot een uitdrukkingsmedium. Nu evolueerde hij zo snel dai het de moeite loont om zijn werk eens van naderbij te bekijken. Zijn eerste ten toonstelling onlangs in Roosdaal gehouden groeide uit tot een waarsukses. Zijn werk is magisch, realis tisch. In enkele van zijn werken komt zeer sterk de visie naar voor volgens de welke «de mens heeft inLe| zien dat deze wereld wafed, wij leven illusie is, een J,nf gisch beeld, een onbestfecr dige op zichzelf onwezeljecn schijn, te vergelijken ifcor een droom, gezichtspie drog». jnd Nog dit jaar houdt Capta een tentoonstelling te Aali»1 en zullen we graag op p1 persoon en het wek van (P31 zé kunstenaar terugkomer1" Roel Van Als favoriete kunstenaars ci teert hij Rembrandt, Magritte, Delvaux en Lucassen. Ook wel Elias en sommige Nederlan ders. Met een kunstvorm zoals het «nieuwe realisme» dat hier in Vlaanderen en Nederland op hef maakt wil hij niets te zien hebben: «Omdat ik langer dit werk maakte» zegt hij. Hij vindt het geen toeval dat men op dit gebied voor zijn werk belang stelling koestert. Eenvoudige reden is het mysterieuze en rustige karakter. Eigenlijk is. het werk van Levy niet Amerikaans te noemen. Het bevat meer een Israëlische inslag en dat heeft dan te ma ken met de gewoonten daar- die op zijn beurt de eerste al koud gemaakt had. De twee anderen komen bedreigend het lijk opeisen, waarop de sleutel van een geldkoffer zitDe politie komt alles op het spoor en op het ogen blik dai Nell kennis krijgt van de moeilijkheden van haar man en men hem komt aanhouden stelt de politie- arts vast dat de gangster een natuurlijke dood ge storven is. Zoals in derge lijke verhaaltjes meestal het geval: eind goed alles goed We kunnen ons niet voor stellen dat regisseur Jef Bettens al zijn krachten voorspande om «Het Prieel» toi een waar lachsukses te maken. Was het tempo goed, dan was dit ten koste van een gebrek een artikula- tie. Zowel Anne Marie Van der Biest als de dienstmeid, Zoé De Neve als Mevr. Chandler en Werner Corne- lissen als één van de gangsiers maakten deze grove fout. Echte toneel vondsten waren ver te zoe ken en het plateau vooraan werden zelden gebruikt. Sommige spelers evolueer den samen op scène (agent en inspekteur). De belich ting was ook niet om over naar huis te schrijven, in het tweede tafereel werd al leen een kroonluchter ge- bruiki zodat Ronald Schol laert meer dan eens in de halve duisternis stond De regisseur schaafde zijn per sonages niet, nerveuze ty pes stoorden, het werd soms een doelloos lopen op scène. Positief punt was wel het dekor dat funktio- neel was, wat niet wil zeg gen orginieel. Tensloite een kleine anek- doie. Een kind in de zaal riep bij het zien van de champagne «'t is limonade» Meer hoeft men niet te zeg gen. De akteurs en de aktrices hebben wel gepoogd hun beste beentje voor te zet ten. De rolkennis was goed. Toch kwam het gehele spel niet denderend over. Geluk kig waren daar Ronald Met champagne klinken op de afwerking van hel prieel (JM) ginds. Er zijn kontradikties in zijn werken te vinden die de humor blootleggen. Zoals dat werk met die man die door het venster naar de maan kijkt, maar de maan onder zijn arm heeft. Zijn 3 jarig zoontje kwam dagelijks met de fiets van school naar huis. Met de pet op 't hoofd groette hij iedereen zoals een grote heer Dat soort reflekties kan Benja min Levy in zijn werk zichtbaar maken De werken in galerij 'S65' zijn van beperkt formaat en kosten tussen 200 en 3000 dollar Sinds enkele jaren maakt hij ook grotere doeken maar het bleek moeilijk deze naar Europa mede te brengen. Opvallend is ook dat de meeste van die werken in 'S65' man lijke figuren voorstellen. I heeft van die periode waarii slechts één sexe uitbeeldt. Levy loopt in de galerij voort rend op en rond terwijl de ders aan de muren worden gehangen. «U bent altijd de b te in alles wat je doet als je eigen taal spreekt», zegt Lg Zijn vrouw die in New York heeft deze keer de reis meegemaakt. Ze verzorgt korrespondentie Levy wij aan de telefoon geroepenjj kent hier meer mensen daijf zegt Hoviele. Het goede v van Levy zal er wel voor I tussen zitten Roger Ó'Ho^| je La Drl nfl Het stuk speelt zich al af in hei huis van Elliot Nash, een TV schrijver in de buurt van Roslyn op Long Island, New York. Met zijn vrouw de aktrice Nell Nash, leeft hij er wat teruggetrokken, maar met heimwee naar de luksueuse hotelkamers in New York en de drukte van zijn favoriete bars. De be zoekjes van Harlow Edison, een onderzoeksrechter en van de makelaarster Mevr. Chandler, die het huis kost wat kost weer wil verkopen, zijn de enige verstrooing, maar brengen hem geen nieuwe ideeën. Daarbij komt nog het probleem dat hij gechanteerd wordt om wille van een vroegere mis stap van zijn vrouw. Hij be sluit de gangster te doden, als hij het geld komt opha len. Dat gebeurt en hij be graaft het lijk onder het be- lon van een 18de eeuws prieeltje dat zijn vrouw kochi ter verfraaiing van de •uin. Enkele dagen later blijkt dai hij de verkeerde van hei viertal vermoordde,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32