IEEL PRATEN ROGER DE WILDE Uil Pn Film bij ons WANDELEN DOOR HET KRAVAALBOS WELSPREKENDHEIDS TORNOOI JEC Vllle INTERNATIONAAL MIXED-MEDIA FESTIVAL TE AALST AifED Regisseur Roger De Wilde JM Roger De Wilde is in de toneelmiddens geen onbekende. Op één of andere manier zal elke vereniging wel eens kontakt met hem gehad hebben. Hij, ondermeer begeleidt in de Stedelijke Akademies van Aalst, Gent, en Eeklo, de eerste stappen op scène van menig jong mens. 52 jaar is hij nu en nog steeds zeer aktief als regisseur en akteur. Op de planken van het Gentse voorstadteater Vertikaal en in de Brugse Korrekelder is hij een vaste gast. Momenteel werkt hij mee aan «Teesside» met een Engelse regisseur. rustig eens proberen in het dia- lekt. Met Roger De Wilde werken is voor ieder amateurspeler een leerrijke belevenis. Hij is een detaillist, hecht ontzettend veel belang aan tekst, intonatie en speltechniek en onderbreekt bij de minste fout de repetitie. Bij een verkeerde intonatie kan men Roger dan in zijn sappig Gents dialekt horen. Ter gelegenheid van de regie die hij voert in het stuk «Een dag uit de dood van Piet Snot», voor de toneelkring De Scha kel, maakten we met hem een praatje. Op welke wijze ga je tewerk bij de opzet van een stuk? Na een paar lezingen waar de klemtonen aangeduid worden gaan we monteren. Het ge beurt wel eens dat we recht streeks op scène gaan zonder voorafgaande lezingen De tekstzegging klinkt ook beter als er bewegingen bij zijn. Ik aktiveer de akteurs. Als 't niet klinkt in 't ABN kunnen zij 't De volgende produktie van De Schakel is «Een dag uit de dood van Piet Snot» van Pe ter Nichols. Waarom deze keuze en schrikt zo'n moei lijk stuk je niet af? De keuze ligt bij de groep zelf. daar kom ik niet tussen. Het stuk is niet zozeer het drama van het spastisch kind. Indien het kind normaal geweest was dan waren de problemen de zelfde Het stuk toont het drama van een huwelijk waèr de man alles moet krijgen en de vrouw alles moet geven. Zij houdt van alles wat leeft, hij houdt alleen van haar en voert een voortdurende strijd tegen het gehandikapte dochtertje om de liefde van zijn vrouw. Een tragisch onderwerp ver pakt in een komedie omhulsel... Schrijnend en toch licht... direkt en toch diskreet. Typisch zwarte Britse humor. Het is wel opmerkelijk dat bij de voorpremières in Londen en Gent, die gegeven werden voor ouders van spastische kinde ren, de voorstelling minder schokkend overkwam dan voor het gewone publiek. Misschien was de identifikatie duidelijker en werkte het daardoor als een soort bevrijding. In dit stuk is de man Piet Snot en niet het kind. Geloof je dat dit stuk zal ins laan bij het Aalsterse pu bliek? Men wordt op het toneel steeds voor vraagtekens geplaatst. Het zou kunnen inslaan. Vol gens bestuursleden van De Schakel heeft hun toneelkring een streng publiek. Trouwens elke toneelvereniging heeft 'n verschillend publiek, de enen komt uit interesse, een ander uit vriendschap voor een spe ler. Ik ben er van overtuigd dat de Vlamingen de meest achter lijke teaterliefhebber is. Ik heb de indruk dat de to neelklassen in de Aalsterse Akademie niet zoveel krijgen als de muziekklassen. Wat is je mening hierover? Neen, dat is niet waar. Maar er zijn wel problemen. Elke leraar gaat graag praktizeren. Jam mer genoeg is er geen vol waardige plaats om echt goed te repeteren. Nu zitten we met de toneelklas in de eetzaal. Het is een behoorlijke ruimte, maar geen teater. Zijn er kontakten tussen de Akademie voor Schone Kun sten en de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel? Ik denk hier bievoorbeeld aan een samenwerking voor wat betreft de dekorbouw. Er zijn geen kontakten met de Akademie voor Schone Kun sten. Wij kennen trouwens niet eens die leraars. Ik heb ook maar 8 uur les per week en we treden enkel naar buiten met de openbare examens. In een schooljaar hebben we juist de tijd om per leerling twee frag menten aan te leren. Er staan veel leerlingen op de wachtlijst. Tijdens die 8 uur mag ik maar 16 leerlingen onderrichten. Je bent reeds jaren te Aalst aktief en hebt een duidelijk beeld van de toneelaktivitei- ten in de streek. Met het kul- tureel centrum voor ogen zal wel één en ander dienen te veranderen. De beroepsge zelschappen zullen Aalst ook Van in de zaal. kritisch en helpend Roger De Wilde, regisseur, akteur en leraar a neel (JM) Op zondag 26 februari richt de VTB-afdeling Hekelgem een wandeltocht in door de Falluintjes en het Kravaalbos. Het wordt een familiale voettocht van ongeveer tien km. Aan de ingang van de abdij Affligem, Abdijstraat, wordt gestart te 14 uur, liefst voorzien van laarzen of waterdicht schoeisel. 30 KANDIDATEN VOOR Dc Jong Ekonomische Kamer van Aalst heeft dertig jonge men- C sen gevonden om met elk een monoloog te komen geven in het welsprekcndheidstornooi dat dc Kamer houdt op dinsdag 13 8 a februari. Tema is «Hoe los ik de jeugdwerkloosheid op», j Dc inschrijvingen kwamen uit acht scholen. Best vertegenwoor- 1 j digd zijn het VTI (negen kandidaten) en het Ateneum (negen), i Volgen dan: St. Jozefskollege (2), Vrije Katolieke Handels- K school (3), St. Maartensinstituut (3), RITO(l). Dames van Maria E I (I) en H Kristuskollcge Denderleeuw (I). I De jury is samengesteld uit afgevaardigden van het tcatcrlcvcn 1 van Aalst. Voorzitter is Joris Gilbos. I Afspraak om 19.30 uur stipt in dc gebouwen van dc Generale I I Bank maatschappij (RDW) I He- eerste deel van de tocht leid; ons door de Falluintjes een typische streek om en bij de Molenbeek. Langs de «Mooie Molen» en Meldert- Vijver gaat het dan naar de Meldertse dorpskerk, die wordt bezocht onder leiding van prof der Jozef Robijns, een Meldertenaar. Verder i rekken we via het Zwaneveld naar de Huize- kens het Kravaalbos in waar we worden opgewacht door heemkundige Jaak Ockeley die hierbij uitleg zal ver strekken over de eeuwen oude zandsteengroeven en de rol van het Hof te Putte, eertijds bezit van de abdij Affligem. Na een kort oponthoud in café «Stin» trekken we via Putteveld en Doment naar onze vertrekplaats terug. Deelnemer betalen 15 fr. le den VWB 10 fr. Bij wandel leider Laurens Van der Schuren kan U eventueel lid worden van de VWB voor slech's 45 fr wel aandoen. Wat kan hier in Aalst gebeu ren? Volgens mij moet er een semi- professioneel gezelschap ge sticht worden, en dat kan. Er wordt toch lichtzinning omge sprongen met de erkenning van gezelschappen. Een Aals- tenaar moet maar een eerste stap doen. «Kern» is wel om bepaalde redenen doodge bloed, maar een nieuw initiatief in die zin zou herhaald moeten worden. Het amateuristisch gezelschap kan zeker aan kwa liteit winnen bij de komst van professionele gezelschappen. Men zal eerbied opbrengen voor het amateurisme. Trou wens in Vlaanderen zijn zeer sterke amateurs en soms zeer zwakke profs. Wat mij opvalt is het groot aan tal toneelverenigingen in Aalst. Te veel groepen schaden de kwaliteit. Er moet een be staansreden aanwezig zijn, anders heeft het geen zin. Na dit gesprekje met Roger De Wilde moesten we toch weer denken aan onze schepen van kuituur Herman Roels. Hoor den wij niet dat hij enige tijd ge leden een vergadering met de toneelgezelschappen beleg de? Ze werd uitgesteld en nu is het windstil. Verder kunnen we konstateren dat de schouw burg nog altijd even vuil en on gezellig is. De kultuurpolitiek van onze schepen grenst aan het onbeschrijflijke. Binnen een paar jaar zal daar van kiezers zijde verandering in komen! Roel Van der Plas Beste mensen neem het ons niet kwalijk wanneer deze 'I bij ons' wat kort uitvalt. Wij kloppen namelijk al mijn lettertj^ van mijn schrijfmachiene door elkaar. Wat zou je trouwei) willen na die drie dolle dagen van Aalst, als je met een kfl als een zeef, zoals men te Aalst zegt, achter je typmachief kruipt. Voor cinema Palace wijzigt er niets. In de Benedenza; blijft de film «Sterrenoorlog» of Star-wars lopen, een fili van George Lucas. In de bovenzaal is dit nog altij «Zwartbaards Geest», een amusante jeugdfilm. Voor het Feestpaleis daarentegen staat een volledig niet programma op de agenda. In zaal 1 loopt daar vanaf var daag «orca», een film van Richard Anderson. De «Orcinus Orca», de «Noordkaper», in de film alt «Killer-whale» genoemd is een erg verstandige walvis, heeft meer hersenen dan een mens. Een forse visser (I chard Harris) schiet op een bepaalde dag zijn wijfjeswal Dit maakt de mannelijke partner, Orca, zo kwaad dat hij zal rusten alvoren hij de dood van z'n 'echtgenote' get ken heeft. Vanaf dat ogenblik begint zijn vernielzucht, veronderstellen dat deze film, die ook wel eens de Kir Kong onder water wordt genoemd het meer dan een wet in Aalst zal uithouden. Of hij echter na Jaws een sukses z worden blijft een open vraag. In zaal 2 een film van het lichtere genre, een programma* Ier «Pikante, knotsgekke avonturen van een dorps stier», een pikante billenkletser doorspekt met knotsgekk lachsituaties. Een film met Barry Stokes en Gay Soper. S. VI i de akademie voor to- Morgen zaterdag, vanaf 15 uur in het CSV, is het «Internatio naal Mixed-Media Festival» in Aalst aktief. Dit internationaal gebeuren wordt dit jaar voor de achtste opeenvolgende keer georganiseerd door de stichting Logos uit Gent. Vorige jaren was 't festival steeds beperkt gebleven tot Gent zelf. Maar dit jaar dachten de inrichters er over om een groter gebied aan te doen en alzo de kontakten te verruimen en de programmas te spreiden. Meer nog, dat slagwerk in zich wel het meest weerbarstige en revolutionaire klankmateriaal is. In elk geval onttrekt het zich het best van al aan allerlei ver meend objektieve akoestische wetmatigheden. Slagwerk laat inderdaad heel wat improvise- Godfried Willem Raes. artistiek leider van Ligos en inrichter van het Mixed-Media Festival Achtereenvolgens werden in Gent, Antwerpen en Brussel reeds een reeks manifestaties gehouden. Aalst vormt het sluitstuk van twaalf dagen on onderbroken gebeurtenissen. Mixed-Media is een «term» die op zeer diverse wijzen in de kunst wordt gebruikt. Zoals de naam -mixed- zelf zegt worden hier afwisselend of door elkaar verschillende media door mu sici, beeldende kunstenaars, cineasten enzo gebruikt. De reden dat dit festival Aalst aandoet is opzichzelf nieuw maar niet verwonderlijk. Ver schillende mensen uit de streek werken immers Mn het gebeu ren mee. Bij de werkgroep Logos, (voor avant-garde en mixed-media), speelt Rob Keymeulen uit Aalst die over zichzelf zegt: «Als op leidingsvorm verkoos ik het au- todidakt zijn, alhoewel ik klas sieke studies heb aangevan gen. Dit omdat ik niet autoritai re. niet hiërarchische, niet- dogmatische levensgewoon ten en uitdrukkingsmogelijkhe den verkies. Ik hou van impro visatie omdat ze direkt, licha melijk intens, anarchistisch, le vendig is. Op een fluit kan je brutaal wild en snerpend lief zijn. Omwille van haar even wicht tussen eenvoud en fijn zinnigheid, boeit de Japanse muziek en kuituur me bijzon der. Vandaar ben ik begonnen Shakuhachi, een vijf-heiige bamboefluit met een open in- gekerfd mondstuk, te studeren De stap vandaar naar de Peru viaanse kena-fluit ligt voor de hand». Ook Lieve De Pelsmaeker uit Erembodegem werkte sinds vroeger al samen met Godfried Willem Raes die het geluid in haar objektieven bracht. Zij maakt «sonomobielen», dat zijn objekten die wanneer men ze in beweging brengt gaan klinken Raes schreef al eens een muziekstuk dat op die pro- jekten ten uitvoer werd ge bracht. Lieve De Pelsmaeker neemt in Antwerpen deel aan een tentoonstelling van «so nomobielen». In Aalst wordt van haar werk een film ver toond met aangepaste sonori- satie van Raes. Paul Gees uit Mere ontwierp de affiche en New Reform uit Aalst werkte mee aan de praktische oplossingen van een en ander. FILHARMONIE VAN AALST Het dag-programma in Aalst is druk gevuld Om 15 uur gaat eerst een tentoonstelling open van alternatieve partituren en notatiewijzen voor avant-garde muziek en mixed-medie. Daar opvolgend wordt een workshop kreatief musiceren ingericht die open staat voor iedereen. Men kan zijn eigen instrumenten meebrengen, hoewel er ook enkele ter beschikking zullen worden gesteld. Volgens Godfried Willem Raes wil deze workshop een aanloop zijn tot de oprichting van een «Filharmonie van Aalst». Een avant-garde amateurorkest. Een dergelijk initiatief werd reeds eerder met sukses in Gent gestart. Voorafgaande- lijke muzikale kennis is niet no dig. Rond 19 uur komt er een de monstratie van alternatieve elektronische zelfbouwmuziek- instrumenten door Eric Fe- remans. Deze maakt elektroni sche speelobjekten, sommigen ervan zijn opgevat als door het publiek beïnvloedbare toe- valsgeneratoren andere als kraakdoos. Het avondprogramma dat om 20 uur begint omvat een was lijst manifestaties. Uit Antwer pen komt de Studio Experimen tele Muziek opgericht door Jo ris De Laet en met nog onder meer Paul Adriaenssens, Paul Geladi, Kris Sannon, en André Stordeur. Dit ensemble voor experimentele muziek is geen vaste groep, het is mobiel en de samenstelling ervan hangt af van de uit te voeren projekten. Er komt verder een slagwerk- projekt met Roy Ashbury en Paul Lytton (Engeland) en G W. Raes. Paul Lytton is reeds zeer lang bekend op de Engelse avant-garde en free scène. Hij woont sinds enkele tijd in de buurt van Aachen. Lyt- tons muzikale stijl werkt vooral met klankkleurvariaties eerder dan echt perkussief te zijn. Ashbury is sinds jaren bezig met luzikale improvisaties. Hij zal in Aalst ondermeer solo- werk presenteren. In het kollektief spel zal ge poogd worden aan te tonen dat slagwerk meer is dan wat bege leiding van 't een of ander. rende karakters toe. Rui Calapez-Gomes en Carlos Maria Trindade komen uit Por tugal. Rui verbleef lange tijd in ons land als politiek vluchteling. In die tijd werkte hij mede met Logos en realiseerde verschil lende muziekteaters. Korte tijd na de val van het Gaetano re gime keerde hij terug naar zijn land en begon er ter plaatse met de opbouw van enige avant-garde aktiviteiten. In Aalst brengt hij samen met Ma ria Trindade het muziekteater stuk: «The fire is over due to a lack of water». De werkgroep Logos zelf zal in het programma -Faces- en andere projekten voorstellen. Bij de groep spelen ondermeer de al eerder genoemden Rob Keymeulen en Godfried Willem Raes, en verder Marleen Roe lens, Manik Darge en Mark Lootens. Verder op het programma staan nog elektrisch gesonori- seerde animatiefilms. Onder meer de «Umbrella Suite» van Donals Buchla. musicus bij het «Electric Weasel Ensetf (California) dat eerd festical een concert gaf tel R (wordt uitgezonden op BR] Foon, 13 februari van 20 J 22 uur.) Buiten het officieel aanga digde programma kunnerj m nog andere verwachte eij verwachte toestanden f doen zoals men die in slotmanifestatie mag ver* ten. Voor een entreegeli 50 frank kan je er de gansf AVANT-GARDE MUZIEl De laatste jaren zijn garde konserten een stee* langrijker plaats gaan inn in het internationaal kur beuren. Een radikale tussen de hedendaagse stukken en de klassiek bouwde werken heeft zich haar aspekten gemanifest Vooral vrije improvisatie anarchistische gerichte op het beleid zijn daarvas 1 oorzaken. Muziek wordt vat als een kommunikatif del dat zich binnen klan cessen voltrekt. Virtuosit niet zozeer noodzaak, speler ontwerpt zijn eiger del om tot de muziek bij ti gen. Uiteraard worden avant-garde konserten partituren gebruikt. Maar laten mogelijkheden di< I: musikus in vrijheid kan ten. «Avant-garde muziek is L tieve emancipatie, zegt La zij is de werkelijk verloren I tiviteit van iedereen. Zij is' laatste restant van kreatielj wustzijn in een maatsctil van stereotype, konditiontj en repeticiteit». De avant-garde muziek m zich los van het korset da|< op klassieke patronen geli in poneerde muziek aan Muziek waarin de vrijhei! de musikus is beknot of lemaal niet meer is. Het festival belooft ei stap te zullen worden progressief muziekbeli Aalst PROGRAMMA ZATERDAG 11 FEBRUARI 1978: 't FABRIEKSKEN 15u00 1TENTOONSTELLING, alternatieve partituren en-of r> tatiewijzen voor avant-garde muziek en mixed-media. 2. WORKSHOP KREATIEF MUSICEREN: Deze workshop staat open voor iedereen. Men mag eige instrumenten meebrengen, hoewel er ook enkele ter be schikking zullen worden gesteld. De leiding berust bij vormingswerkers van Stichting Logo De workshop wil een aankoop zijn om tot de oprichting vi een «Filharmonie van Aalst» te komen. Een avant-gart amateursorkest. Er is geen voorafgaandelijke muzikale kennis nodig. 19u00: DEMONSTRATIE VAN ALTERNATIEVE ELEKTRO^ SCHE ZELFBOUWMUZIEKINSTRUMETEN: Erik Fer mans. 20u15: NEGENDE REEKS VOORSTELLINGEN: Studio Ecperimentele Muziek Antwerpen. Slagwerkprojekt Roy Ashbury, Paul Lytton en Godfrie Willem Raes. Rui Calapez-Gomes en Carlos Trindade Werkgroep Logos: faces, en andere projekten. Elektronische gesonoriseerde animatiefilms: Pietje Roos I en 2. Mixed-Media films: Sonomobilofonie - objekten van Lie De Pelsmaeker, muziek G.-W. Raes, uitv. logos - Umbre Suite, Donald Buchla. en andere verwachte en onverwachte toestanden, zof men van een slotmanifestatie mag ven/vachten. 32 - 10-2-1978 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32