TONEELUITWISSELING
MET NEDERLAND
NIEUW KONSERTLEVEN TE AALST:
«MIDDAGKONSERTEN» OP PROEF
BIJ HOGER OP
Film bij ons
BAARDEGEMSE AUTEUR
MET TELEVISIESPEL
32 - 17-2-1978 - De Voorpost
Naar aanleiding van het gastoptreden van de «Camere van
Rhetorics St. Jan Ten Steene» uit Nederland, bij de toneel-
gilde «Hoger Op» van Aalst, gingen we toen - nu al een paar
weken geleden - peilen naar het opzet van deze toneelpendel.
Want Hoger Op is eveneens al gastopvoeringen gaan geven
in St. Jansteen, Zeeuws Vlaanderen. Het was nu al de derde
keer dat deze uitwisseling plaats greep.
We praatten met de voorzitter
van Hoger Op, Louis Pauwels,
met Frans Philips, eveneens
Hoger Op, en met Henk Van
Den Branden van St.Jan Ten
Steene. «Hoofdman» - daar
spreekt men niet van
voorzitter- hoofdman Polspoel
was die avond toevallig niet
meegekomen, en regisseur
Piet Verwer deed in vervanging
de lichtregie. Ook hij was dus
niet beschikbaar, want een
poos nadien zou het doek op
gaan.
We praatten achter de scher
men nog 'n stuk van het stuk
weg. Het gezelschap zat op
gesmukt te wachten. Opge
voerd werd «De Herbergier
ster» van Goldoni, onder regie
van Piet Venver. Het gedeelte
dat we gingen zien, overtuigde
ons van wat we gehoord had
den: het was een uitstekend
gezelschap. Maar we waren
gekomen om over de uitwisse
ling te spreken.
Wijzelf hebben in feite twee
eigen produkties per jaar, be
gon voorzitter Pauwels. De
Aderde voorstelling is een gast-
voorstelling. Het lijkt ons een
verrijking voor onze groep zelf.
Het is een ervaringsuitwisse
ling. Een kontakt dat bevruch
tend werkt. Bovendien krijgt
ons publiek zo ook de gelegen
heid om, in eigen milieu, een
andere groep aan het werk te
zien.
Beide verenigingen hebben
veel met elkaar gemeen, wat
zelfs in hun produkties tot uiting
komt. De structuren vertonen
een merkwaardige gelijkenis.
Zo is het gebeurd dat men on
geveer met dezelfde produk
ties uitpakte tijdens éénzelfde
seizoen; en dit zonder onder-
iinge afspraak. Beide vereni
gingen programmeerden Gol
doni. Kwaliteiten mentaliteit lo
ipen ongeveer parallel in de
twee verenigingen. Zeeuws
Vlaanderen is in feite Vlaande
ren, zo zei menWe zijn erg aan
elkaar verwant.
Maar bij een uitwisseling - het
was nu al twee jaar geleden dat
Aalst aan de beurt was- hoort
wél een verbroedering. Het
stimuleert de samenwerking.
Het is ook zo dat het publiek
van Hoger Op niet zozeer naar
de Nederlandse uitwerking van
een toneelstuk komt zien. Men
komt gewoon toneel kijken,
zonder meer. Er gebeurt geen
aanpassing, noch vanwege
Hoger Op wanneer deze over
de grens op de planken staan,
noch vanwege de Nederlan
ders die hier komen akteren.
En beider publiek kan de op
voeringen best voigen. Vol
gend jaar gaat Hoger Op dan
waarschijnlijk weer naar Neder
land.
Op te merken is het feit dat een
dergelijke uitwisseling uniek is
in het Aalsters toneelleven Het
zaad ervan werd gestrooid tij
dens een «Eenaktersfestival
van Vlaanderen», waar Hoger
Op als één der drie laureaten
uit te voorschijn kwam. Te
■üenderhoutem - tijdens een
soort kabaretvoorstellingen-
waar ook Sint Jan ten Steene
toeschouwer was, werden dan
vaste kontakten gelegd met Al-
bert Beemaert als tussenper
soon, voorzitter Louis Pauwels
en Frans Philips. Deze kontak
ten, die zich vriendschappelijk
ontwikkelden, resulteerden in
dit jaarlijks over- en weer voor
stellingen geven, wat intussen
al drie keer met dezelfde groep
gebeurde, in het officiële kader
ook van het Belgisch-
Nederlands Kultureel verdrag.
Sint Jan ten Steene is een
«overgenomen kamer» De
benaming «kamer» geldt als
een titel, want er komen geen
nieuwe «kamers» meer bij. De
kamer zit ingebouwd in het
«Zeeuws Centrum voor Ama
teurstheater», één verbond,
waar er bij ons verschillende
zijn, zoals het AKVT waarbij
Hoger Op aangesloten is.
Sint Jan ten Steene vierde al
zijn 60-jarig jubileum, ter welke
gelegenheid een weekeind
lang een éénaktertomooi werd
gehouden. Kostumes en de-
kors werden ter beschikkin ge
steld, en alle amateurs konden
naar goeddunken improvise
ren. «Middeleeuwse Markt»
noemde dit initiatief, dat hier
vrijwel nog ondenkbaar zou
zijn.
Hoger Op voerde ter gelegen
heid van zijn 35-jarig bestaan
een reeks scetches op. Intus
sen heerst er tussen beide to
neelverenigingen een uitste
kende verstandhouding. We
derzijds zijn de ontvangsten
hartelijk. Er is plezier en entoe-
siasme. Een eigenaardigheid is
verder dat de verenigingen in
Nederland gemeentesubsidies
ontvangen op basis van het
aantal «donateurs» (leden).
Want het geld is er uiteraard
ook nodig. Ook dat is een pro
bleem dat beide verenigingen
gemeen hebben.
Wilfried Lissens
Regisseur Piet Venver (SJ)
In Gent (Universiteitsaula) zijn ze wekelijks een sukses. In Brugge
gaan ze om de veertien dagen door, en in Laarn (kasteel) werden ze
ook een vaste waarde. De VZW «Middagkonserten in Oost- en
West-Vlaanderen» w il nu ook in Aalst haar kansen wagen.
Voorzitter van Hoger Op Louis Pauwels (SJ)
Direkteurvaride VZW, Herman
Streulens. zocht kontakt met de
direktie van de Stedelijke Aka-
demie voor Muziek, Ballet en
Toneel. Als geschikte pied-a-ter-
re verwees men hem daar
evenwel naar «Muza», de vereni
ging van leerlingen, oud-leerlin
gen en vrienden van de Akade-
mie. Herman Streulens kwam
dus terecht bij Muza's voorzitter
Paul Eemans. op wie de taak
werd gelegd de «Middagkonser
ten» in Aalst te introduceren.
Het middaguur werd evenwel
opgeschoven naar de namiddag
(telkens 's zondags). Men twijfel
de hier aan de geschiktheid om
de konserten vlak vóór de
middag te houden —in Neder
land bijvoorbeeld hebben de
«aperitiefkonserten» meer suk
sesomdat door de zondagsge
woonten hier bij ons te vrezen is,
dat dan een geringer publiek
kan bereikt worden.
«We dachten dat in princiepe
het konsert beter tussen 4 en 5
uur in de namiddag kan
doorgaan» zei ons voorzitter
Eemans «omdat op dit uur de
mensen die werkelijk geïnteres
seerd zijn, zich dan gemakkelij
ker kunnen vrijmaken», (elk
konsert beperkt zich tot onge
veer een uur).
Voorzitter Eemans lichtte ons
verder ook in omtrent het opzet
van deze «Middagkonserten».
waarmee vijf jaar geleden in
Gent werd begonnen. De kon
serten gaan door onder de vorm
van kamermuziek. Men wil de
programma's evenwel niet te
zwaar maken. Toch zullen ook
de verfijnde muziekliefhebbers
zich hier aan hun verwachtingen
voldaan weten. Men zal telkens
ook andere artiesten kontakte-
ren.
Wanneer men ziet dat de
toegangsprijs op nauwelijks 25
fr. werd gehouden, kan men
alleszins vermoeden dat één of
andere mecenas bij deze kultu-
rele manifestaties betrokken
moet zijn. Inderdaad, de Mid-
dagkoncerten worden gesubsi
dieerd door het Ministerie van
Nederlandse Kuituur, en gepa
troneerd door het Provinciebe
stuur. Hierdoor wil men kwali-
teitsmuziek naar een zo ruim
mogelijk publiek brengen. Hoe
dit zal aflopen wil men nog
afwachten? «Het is een test», zo
zei ons de heer Eemans.
Programma
Zondag 19 februari 1978 te 16
uur in de feestzaal van het
Stadhuis:
Trio Rubenstein, bestaande uit
Jerrold Rubenstein, viool; Dalia
Ouziel, piano en Edmond Baert,
cello.
Jerrold Rubenstein, momenteel
konsertmeester aan het «Natio
naal Orkest van België», stu
deerde aan de befaamde «Juil-
lard School» te New York, en
beëindigde zijn studies aan het
Koninklijk Muziekkonservato-
rium te Brussel.
Dalia Ouziel behaalde haar
diploma's aan de Koninklijke
Muziekkonservatoria van Ber
gen en Brussel.
Edmond Baert, leraar cello
konservatorium te Brussel, en
eerste solist aan het Nationaal
Orkest, studeerde aan de Kapel
van Koningin Elisabeth.
De dolle dagen zijn voorbij. Ons hoofd is terug helder. Wij
kunnen dus wat nader ingaan op de films die op het pro
gramma blijven staan alsmede op de twee nieuwe produk
ties die vanaf vandaag op onze bioscoopschermen te zien
zijn.
In zaal 1 van het Feestpaleis blijft King Kong onder water
film «Orca» doorlopen. Hoe zit het verhaaltje in mekaar en
wat kun je eraan beleven.
De Noordkaper of «Orcinus Orca» die, zoals wij vorige week
reeds schreven meer hersenen schijnt te bezitten dan een
mens, moet op zekere dag toezien hoe een visser (Richard
Harris) zijn wijfje afmaakt. Dit maakt hem zo kwaad dat hij
niet zal rusten alvorens hij haar dood gewroken heeft.
Overal waar de visser zich ophoudt zal de noordkaper
moord en vernieling zaaien. Daar deze noordkaper, Orca,
bij het begin van de film gewond wordt aan de vin kunnen wij
hem gemakkelijk gedurende de ganse film herkennen. De
walvis boort boten in de grond, bijt benen af, plukt mannen
met een flippersprong uit de masten en laat alleen rode
vlekken na op het water. Als kompensatie voor al dat bloed
vergieten worden wij af en toe ook nog getrakteerd op
enkele eksotische, boëtische beelden. Spanning zit er in de
film, maar nooit is deze spanning eigenlijk overtuigend Bv.
wordt de gehele bemanning van het schip walvisvaarders
opgevreten. Wij kunnen echter steeds vanop voorhand ra
den wie de volgende zal zijn. Optimale spanning dus nooit.
Ook het goed slecht-effekt komt duidelijk naar voor. De
walvis slokt alleen slechte mensen op. Op het einde van het
spektakel zullen er dan ook niet veel overschieten, alleen de
oceanografe (Charlotte Rampling) die het goed meent met
de bloeddorstige vissen en wie dan ook geen kwaad zal
geschieden. Klassiek tot en met.
Inzaai 2 van ditzelfde Feestpaleis loopt vanaf vandaag een
nieuwe politieavonturenfilm «Doorluchtige lijken» of in de
oorspronkelijke versie «Cadaveri Eccelenti». Een film van
Francesco Rosi en Lino Ventura met Tïno Carraro, Marcel
Bozzuffi, Paolo Bonacelli e.a.
In drie naburige steden werden op korte tijd drie rechters
vermoord. De bevolking geraakt in paniek en de meest
gekke veronderstellingen worden naar voor gebracht. De
politie vindt geen enkel spoor. Via radio en televisie beloven
de voorzitter van het hoger gerechtshof en het staatshoofd
dat alles zal in het werk worden gesteld om de moordenaéf
te vatten.
Zoals gebruikelijk wordt de intelligentste speurder met het
onderzoek gelast. De moordenaar liet echter geen enkel
spoor na. Rogas, de intelligente, die meent dat de drie
moorden met elkaar verband houden en dat er maar een
moordenaar moet gezocht worden tracht ergens een be
ginpunt te vinden. De maffia? Of de racket van de bouw-
promotoren die reeds zoveel opzien baarden? Kan het
wraak zijn van een veroordeelde?
Rogan wedt op het laatste. Op deze wijze begint hij belang
te stellen in een zekere Cress. De man werd veroordeeld,
maar voor kort terug vrijgelaten. Hij is echter als het ware in
het niets verdwenen. Men vindt geen foto's van hem. noch
bij hem thuis, noch in zijn dossiers. Rogas meent op het
goede spoor te zijn, totdat er een vierde moord gebeurt, een
vierde rechter. Drie getuigen verklaren twee hippies gezien
te hebben en dat brengt hem aan het twijfelen. Alle oorden
waar jongeren zich verzamelen worden uitgekamd maar
zonder resultaat.
Rogas wordt overgeplaatst naar de stad. Hij hoopt de presi
dent van het Hoger gerechtshof te kunnen verwittigen voor
een dreigend gevaar. Deze president immers liet Cress
destijds veroordelen. Men geeft Rogas echter de raad de
«zaak Cress» op te geven. Verwonderd over dit voorval wil
hij nochtans de president verwittigen. Hij wordt echter te
ruggestuurd met het mom dat de president een belangrijke
konferentie heeft. Bij het buitengaan bemerkt Rogas een
hele rij wagens met hogere officieren die het huis verlaten.
Onder deze wagens is ook een witte Mercedes met Zwit
serse nummerplaat. Op het ogenblik dat de vierde rechter
werd vermoord was er ook een witte Mercedes met een
Zwitserse nummerplaat in het spel!
Rogas denkt razendsnel na. Indien er soms een verband
bestond tussen de geheime kongerenties, hogere officieren
en de moorden? Indien Cress slechts een betaalde moor-
Uitgevoerd worden:
- Trio in Do KV 548 an W.A.
Mozart
- T rio opus 67 van Sjostakovitsj
- Trio nr. 3 in Do klein opus 101
van Brahms.
Voorverkoop kaarten (25fr)
Bank Brussel-Lambert, Nieuw-
straat. 27, Aalst
(tel. 053/21.58.01)
Organisatie: VZW Middagkon
serten in Oost- en West-Vlaan-
deren, in samenwerking met
VZW Muza.
Voorverkoop en organisatie gel
den uiteraard ook voor het
dooropvolgend concert op:
Zondag 19 maart te 16 uur
(Feestzaal Stadhuis) Het Duo
Heidi Hendrickx en Levente
Kende (piano) zullen vierhandi
ge klavierwerken spelen van I
Brahms. Mozart en Schubert.
Maar daarover later meer.
Wilfried Lissens
Eerlang kan U op uw scherm op de BRT een tele
visiespel verwachten van de Baardegemse auteur
en toneelspeler Mark De Bie die zich reeds vroe
ger met publikaties verdienstelijk wist te maken.
Het wordt «De dag dat het wereldkampioenschap
werd verreden...». Een nogal lange titel waarach
ter een heel gebeuren schuilgaat.
Het wordt vertolkt door een schitterende bezet
ting met in de hoofdrol Romain De Coninck en
verder een hele pleiade bekende artiesten als o.a.
Denise De Weerdt, Christine Lomne, Lia Lee, Jef
Burm, Alex Willequet en tal van anderen. Terwijl
ons blad In druk is heeft te Brussel in de BRT zelf
een persvisie plaats en uiteraard hopen we er U in
volgend blad meer bijzonderheden over te kun
nen brengen. Het gebeurt niet zo vaak dat iets op
de buis komt geschreven door iemand van onze
eigen kontreien.
L.H.
denaar was in dienst van samenzweerders die het land
willen treffen? Rogas besluit er alles op te wagen want hij
weet dat hij iets heel belangrijks gaat ontdekken. Wat dat is
willen wij je echter niet verklappen. Ga zelf eens kijken.
In de Benedenzaal van de Palace loopt nog steeds de
merkwaardige film van George Lucas «Star Wars», de
sterrenoorlog. Het verhaal speelt zich af in een Melkweg
stelsel ergens heel ver van ons weg.
De leiders van dit Melkwegimperium voeren daar al enkele
decenia een echt schrikbewind uit en fnuiken elke hoop op
geestesverlichting. Een klein groepje Opstandelingen, met
aan het hoofd de jonge en energieke Prinses Leia Organa,
slaagt erin na enkele vruchteloze pogingen tot verzet, zich
meester te maken van de plannen van de «Ster des Doods»
een ruimteschip van gigantische afmetingen dat praktisch
onverwoestbaar is en zodoende hettopwapenvan het Impe
rium vormt. Leia is op weg naar haar planeet, Alderaan,
wanneer ze door de leider van de keizerlijke strijdkrachten.
Darth Vader, wordt opgeschept Vooraleer zij in de nanoen
van de vijand valt weet Leia toch nog de plannen van de
«Ster des Doods» toe te vertrouwen aan een robot, R2-D2,
aan wie zij opdraagt Ben Kenobi, de enige overlevende van
de roemrijke orde van de Ridders van Jedi (die destijds
vrede en recht wiisten te handhaven in de vroegere Melk
wegrepubliek) te waarschuwen.
R2-D2 en zijn makker, de robot C3-P0, slagen erin te vluch
ten en landen op de planeet Tatooine C3-P0, wie het
avontuur helemaal niet aantrekt, weigert zijn opdracht ver
der te zetten en laat R2-D2 in volle woestijn aan zijn lot over.
De twee robotten vervolgen nu elk hun eigen weg maar
worden beiden weldra door een groep Jawa's gevangen
genomen en verKocnt aan ianaD0uwer uwen Lars.
Dit is net begin van een neie reeks avonturen die alleen
maar tot doel hebben het machtige ruimteschip «Ster des
Doods» te vemietingen. Zal R2-D2 zijn boodschap kunnen
overbrengen?
De Camere van Rhetorycken Sint Jan Ten Steene bracht - De herbergierster(EL)
In de Bovenzaal van de Palace loopt vanaf vandaag een
nieuwe film, verboden onder de 18 jaar. Titel «Contes
Immoraux» of immorele vertellingen. Een film van Wale-
rian Borowczyk met in de hoofdrol Paloma Picasso.
Voordat Europa overspoeld werd door de rampenfilms woei
er een andere genregolf over onze gewesten, deze van de
verhalenfilms. Paolo Passolini was een van de eerste die
hiermee begon. Wij herinneren ons misschien nog «Deca-
merone», «Canterbury Tales» en «De sprookjes uit 1001
nacht». Velen volgden zijn voorbeeld. Nieuwe films kwa
men op de filmmarkt, dikwijls zelfs met dezelfde titel, ho
pend op de verwarring en op een welgevulde kassa.
In deze rage kunnen wij ook de nu geprojekteerde film van
Walerian Borowczyk rangschikken. Immorele vertellingen
met als hoofdpersonage de schone Paloma Picasso.
In een van de film sekwenties komt het er op aan dat de in
een kamer verzamelde jonge meisjes, naakte maagden,
een stukje van het rijkelijk met paarlen en juwelen versierde
japon van de gravin (Paloma Picasso) weten te bemachti
gen. Bij het binnentreden van het vertrek werpen deze
jonge maagden zich dan ook op de gravin in de rage om
rijkdom. Wanneer er van het japon niets meer overschiet en
men de kostbaarheden probeert te verbergen gebeurt er
plots iets...
6J-