fDE SCHAKEL OP PROFESSIONEEL NIVEAU MET l«EEN DAG UIT DE DOOD VAN PIET SNOT» J K I KUNSTFORMATIEF 78 Film bij ons 32 - 24-2-1978 - De Voorpost Paul, leraar, poogt op een ludieke wijze zijn minderwaardigheidsge voel weg te stoppen. Heen en weer geslingerd tussen liefde en afkeer voor dit gehandikapte dochtertje: meet hij zichzelf met opge schroefde overtuigingskracht, doorspekt met galgenhumor, een aparte houding aan. Op school wenst hij zich door een belache lijke vorm van gezag te doen gelden, tegenover zijn vriend wil hij de sterke spelen en zijn vrouw krijgt een grote dosis jaloersheid te verduren. Hij wil alle aandacht, alle liefde ook en staat door zijn doen en laten meer dan eens voor Piet Snot. Mia daarentegen is op de eerste plaats moeder. Zij wil niet geloven dat Anneke als een plant leeft probeert door spelletjes een glimp van herkenning bij het meisje op te vangen. Maar de schreinende werkelijkheid doet alle hoop op een menswaardig be staan voor Anneke wegsmelten. En daarom klampt Mia zich vast aan alles wat leeft: de goudvis, de kanarie, de planten in de kamer en Paul. Samen brengen zij alle sterk frustrerende situaties in het leven van Anneke voor het voetlicht: het tertje een zachte dood te bezorgen. Karen daarentegen steekt haar on genoegen niet onder stoelen of banken. Zij is het type vrouwtje die alles wel begrijptmaar er niets mee te maken wil hebben, als het haar maar niet overkomt. Zij ziet de oplossing bij de Staat liggen die voor zo'n kinderen de zorg moet overnemen. Haar kinderen zijn immers gezond en met een spas tisch kind wenst zij niet in aanra king te komen. De verwarring is kompleet als Paul's moeder even komt aanlopen, Mia verwijt en zelf enige beledigingen moet ho ren. Tijdens dit tafereel wordt wel veel medelijden getoond en woor den als «dat arme zieltje» en «dat lief poppetje» klinken dan zeer wreed. De zon kan niet meer schijnen in een huis waar zoveel ellende om een kind heerst en Paul verlaat het huis voorgoed. Voor de regie een goed uitgeba lanceerd geheel, verdient Roger De Wilde grote waardering. Zel den zagen we bij de Schakel zo'n homogeen stel akteurs. leder met zijn eigen persoonlijkheid bracht in het samenspel de nodige har monie. Zelfs de lange monologen Paul en Mia Dolf Sedeyn en Chris Verhoeven), een knap duo vol akleerialenl JM Het ganse gebeuren speelt zich af veertienjarig spastische dochtertje haar gebeurt maakt het leven van in de kamer van Paul en Mia. Hun Anneke, onwetend van wat rond de ouders niet gemakkelijker. eerste bezoek aan de dokter, de machteloosheid van de Duitse specialist: de tussenkomst van de priester. Samen ook gaan zij op zoek naar de oorzaak van het zo zijn van Anneke. En Mia ziet het in het feit dat zij het kind reeds verwachtte voor zij trouwde of in haar grote angst voor het moeder schap. Maar geloven dat Anneke's hersens verlamd zijn kan Mia niet. Ze hoopt elke dag weer... En als een koppel. Karen en Freddy op bezoek komen, verandert de sfeer in huis nog niet. Freddy bevriend met Mia zal alles wel eens psycho logisch verklaren en een oplossing aan de hand doen. Maar raad ge ven in een zo ingewikkelde situa tie die je bovendien niet eens van dichtbij meemaakt is een weinig verdienstelijk initiatief. Zelfs boze woorden helpen alleen maar dat Paul het danig op zijn zenuwen krijgt, mede door het onverwachte bezoek van zijn moeder, dal hij probeert het nu doodzieke doch- kwamen geen enkele keer verve lend over Zeer aangrijpend .juist van toon en spel. was Dolf Sedeyn als Paul Een gelijkwaardige tegenspeel sters vond hij in Chris Verhoeven als Mia. Met grote beheersing ver tolkte zij de emotievolle rol van de moeder en gaf een knap staaltje aktccrtalent weg, toen zij aan het publiek uitlegde hoe haar pogin gen om de handjes van het kindje te keren bewegen om een blokje te grijpen, haar steeds'weer hoop ga ven, Carlotte Kiecken als Anneke was zeer goed. Rose Marie Daelman en Ulrik De Boitsclicr brachten een rake type ring als Karen en Freddy. Ook Lena Siau slaagde er uitstekend in het personnagc van de moeder op scène te zetten. En als er dan één schoonheids foutje was op het geheel dan was dat wel de belichting die vooral in het eerste bedrijf enige verwarring bracht tussen het spel en de mono- r. Door de 'werkgroep kunst', cel van de kulturele vereniging De Rank, wordt vanaf volgende week vrijdag 3~maart in het stedelijk Museum Oud-Hospitaal een tentoonstelling voorgesteld over stromingen in de hedendaagse kunst. Daarvoor werd een beroep gedaan op de medewerking van twaalf Aalsterse of met de stad vertrouwde kunstenaars. Dit zijn Luc Hoenraet, Luc Claus, René Vinck, Lieve De Pelsmaeker, Anne-Marie Van Hoorick, Paul Van den Abeele. Paul Gees, Hugo Roelandt, Maurice De Clercq, Wilhelm Mechnig, Jan Sanders en Walter Schelfout.- Deze manifestatie heeft in de eerste plaats een informatief karakter met een edukatieve opdracht. In de tentoonstelling zullen panelen worden aangebracht met verklarende teksten over de diverse vertegenwoordigde strekkingen. De stedelijke diensten van jeugd-vrije-tijd en onderwijskuituur anderzijds hebben aan het projekt medewerking verleend. Zij geven een katalogus uit welke gratis zal worden verspreid. Vooral de onderwijsinstellingen werden hiervoor aangesproken. Rondleidingen met de studenten zullen ingericht worden In feite past dit opzet in het kader van een museum voor moderne kunst. Ze kan wellicht een definitieve stap zijn in de goede richting. De opening heeft plaats op 3 maart te 20 uur door Dokter Emiel Goossens en onze medewerker Roger D'Hondt. Dagelijks geopend van 14-17 uur, behalve op vrijdagen. Tevens open op zondagen van 10 tot 12.30 uur en 14-18 uur. Toegang gratis. Met de opvoering van «Een dag uit de dood van Piet Snot» heeft de toneelkring De Schakel, met zowat de beste vertoning van het seizoen, een onvergetelijke indruk nagelaten. Een grootste Schakel, zoals in de tijd van «De Meeuw»«Cocktailparty» en andere. Een ernstig en aangrijpend stuk, wrang wel, dat de problemen van de ouders van een gehandikapt kind in het licht stelt, zeer zware problemen, die aan het spastische meisje voorbij gaan. Zij leeft immers als een plant, met verlamde hersens, niet in staat iets te volgen van wat zich in de kamer rond haar afspeelt. En deze situaties zijn zo uit het leven gegrepen, dat men zich best kan voorstellen dat de Britse auteur, Peter Nichols, het gegeven ontleende aan zijn eigen ervaringen. Hij verklaarde eens «Ik schrijf alleen over dingen die ik zelf heb meegemaakt en daarom zjjn alle mensen die in mijn stukken voorkomen levensecht.Hij was gedurende twee jaar leraar, nadat hij het als akteur geprobeerd had en voor hij er mee ophield om met een beurs van de Arts Council zelf teaterstukken te gaan schrijven. Het bevriend echtpaar Karen en Freddy, hij wil helpen, zij trekt zich van de moeilijkheden maar liever niets aan (JM) En vader Paul is niet weinig fier als hij de mededelingen van de school van Anneke luidop voorleest, met bijpassende kommentaar overigens (JM) Als moeder (Lena Siau) onverwachts op bezoek kom; wordt de sfeer er niet gezelliger bij (JM) Deze week terug twee nieuwe films op het programma. De cinefielen krijgen de laatste weken een ruime keuze uit goede en minder goede films. In de Palace verhuist de film van George Lucas «Star War» of 'Sterrenoorlog' naar de bovenzaal. Vorige week waren wij gekomen tot op het punt dat de robot R2-D2 en zijn makker, de robot C3-PÓ, gevangen genomen werden door de Jawa's en verkocht aan landbouwer Owen Lars. Luke Skywalkerfde zoon van een Ridder van Jedi, gesneuveld in de strijd voorde Republiek) repareert R2-D2 en ziet tot zijn verbazing het beeld van Leia verschijnen en hoort haar stem die de hulp van Ben Kenobi inroept. Maar de bange C3-PO, die nog alles in het werk wil stellen om strubbelingen te voorkomen, onderbreekt de boodschap van zijn makker, vooraleer Luke er de betekenis van heeft kunnen begrijpen. De jonge man vertelt het voorval aan zijn oom, maar krijgt van deze enkel ontwijkende antwoorden en het bevel het «geheugen» van R2-D2 uit te schakelen. Tijdens de nacht slaagt R2-D2 erin te vluchten en Luke, die al lang van plan was de onvruchtbare aarde van Tatoine te verlaten, gaat hem achterna, samen met C3-PO. Een bende zwervende krijgers vallen het drietal aan en staan op het punt ze te likwideren, wanneer een nobele grijsaard verschijnt, die de aanvallers op de vlucht jaagt. Luke erkent dadelijk in deze edele man Ben Kenobi. Ben onthult Luke de identiteit van de moordenaar van Lukes vader, de afvallige Jedi-ridder Darth Vader, overgelopen naar de vijand. Ben vraagt Luke ook hem te helpen en belooft hem 'n te wijden in de «Kracht», een magische macht, waarvan Ben een van de laatste is die er de geheimen nog van kent. Luke aarzelt echter om Bens bondgenoot te worden en dit ondanks zijn groeiende belangstelling voor de mooie Leia. Hij beperkt er zich toe de grijsaard tot Anchorhead te vergezellen. Inmiddels heeft Groot-Moff Tarkin, Gouverneur van het Keizerrijk, enkele soldaten opgedragen R2-D2 te gaan zoeken. Nadat zij de Jawa's hebben gelikwideerd roeien zij Lukes aangenomen ouders, hun gezin en hun hele dorp uit. Nu is de maat vol. Luke zal niet langer aarzelen en Ben en de twee robotten volgen naar Alderaan. Verdere avonturen tegemoet. In de benedenzaal van de Palace komt een nieuwe film «The enforcer» of in het Frans «L'inspecteur ne renonce jamais», in het Nederlands «De inspekteur geeft het nooit op». Een film n James Fargo geproduceerd door Robert Daley en met in de hoofdrollen Clint Eastwood als Harry Callahan, Harry Guardinoals Lt. Bressler. Bradford Dillman als Cpt. McKay, John Mitchum als Di Georgio. Deveren Bookwalter als Bobby Maxwel. John Crawford als the Mayor en Tyne Daly als Kate Moore. Dagelijkse koek voor inspekteur Harry Callahan, een hold-up in een warenhuis, een agent neergeschoten, en gijzelaars in handen van de gangsters. De overheid van San Francisco staat in rep en roer. Alleen Harry houdt het hoofd koel. nou ja, hij heeft nog altijd zijn geduchte magnum 44. De gangsters worden uit de weg geruimd, maar het onstuimig optreden van Harry brengt om miljoenen schade aan. Gevolg. Harry Callahan wordt voorde zoveelste maal overgeplaatst. Tot men op zekere dag zijn oude kollega en vriend, Di Georgio, vindt, zieltogend, een mes tussen zijn schouders. Hij heeft nog net de tijd om Harry te vertellen wat hij van de moordenaars weet, die terroristen die van de overheid een miljoen dollar eisen, zoniet dreigen zij de stad te verwoesten. Harry wordt vlug weer opgenomen in de afdeling moordzaken. Hij wordt nu echter vergezeld door een nieuwe kollega, Kate Moore, een van de eerste vrouwen die tot de graad van inspekteur werd bevorderd. Harry, die overdreven met zichzelf en zijn beroep is ingenomen, voelt er weinig voor j om met die 'gerokte smeris' samen te werken. Dit temeer omdat de gangsters steeds aktiever worden en meermaals de dood op hun weg zaaien. Ze gaan zelfs zover om niemand minder dan de burgemeester van San Francisco te ontvoeren. Harry heeft echter zijn tipgevers in alle milieus. Zo kan hij een spoor volgen dat hem naar het voormalige gevangeniseiland Alcatraz leidt, waar de gangsters konfrontatie afspelen. Als je wil weten hoe het afloopt raden we je aan eens te gaan kijken in de Palace. In zaal 1 van het Feestpaleis blijft «Orca» doorlopen, het verhaal van een walvis die na de dood van zijn wijfje de kusten He en de zee onveilig maakt en alles doodt en vernielt wat op zijn or weg voorkomt. Hij ontziet slechts één persoon en dat is de W| goedmenende oceanografe (Charlotte Rampling). sil In zaal 2 van het Feestpaleis loopt vanaf vandaag een nieuwe ge Italiaanse produktie van Carlo Ponti «Une journée Wl particuliere», een film met in de hoofdrollen Sophia Loren en Marcello Mastroiani. Over de inhoud van deze film hopen wij p. U volgende week meer te kunnen meedelen. e( SJ. kj

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32