HR.ROSENBERGER IVER JIN-JANG EN IKUPUNKTUUR GRANDIOZE AVOND MET FRANS STRIJKSEXTET Film bij ons De Voorpost - 10-3-1978 - 11 De filmfans gaan een drukke week tegemoet. Niet minder dan vier nieuwe titels in de voornaamste zalen. In het Feestpaleis gaat in zaal 1 de nieuwe film van George Roy Hill «Slap Shot» Alhoewel het beroeps-ijshockey aan de basis ligt van deze film is het toch geen sport-verhaal geworden in de traditionele zin van het woord. Het is eerder het in de kijker plaatsen van de enige beroepssport in de wereld waarin misdaad gedeeld wordt, waar een duivelse wil bestaat om de tegenstrevers met alle, zelfs de meest onsportieve middelen, uit te schake len, ja zelfs te verminken. Het is het verhaal van de «Charlestown Chiefs», een derderangsteam, en van zijn immorele speler-coach Reggie (Paul Newman), die zijn vrouw Francine (Jen nifer Warren) zoekt terug te winnen; de echtgenote van zijn beste speler verleidten die zijn team ophitst en opjaagt om toch maar overwinning te behalen. Hij zal er zelfs niet voor terugdeinzen drie nieuwe moord- spelers aan te wervende Hansen's brothers. In zaal 2 van het Feestpaleis «Sex o'clock U.S.A.» een film van Frangois Reichenbach, een man die er prat op gaat te vermelden dat hij geboren werd op de dag dat Jack Dempsey bokste tegen George Carpen- tier. Het is een onthutsend dokument over een verboden wereld voor kijkers boven de 18 jaar die als Nederlandse bijtitel kreeg «Zo naakt zag u de waar heid omtrent Amerika nog nooit!». En met deze bijtitel weet u reeds onmiddellijk dat de niet preutse kijker met zijn neus op de rauwe feiten van 'the biggest country of the world' gedrukt wordt. Als begeleiding een opzwepend melodietje van Mort Shuman. In de Palace loopt vanaf vandaag de veelbesproken film van Robert Altman, veelbesproken in de gunsti ge zin van het woord dan. Deze film «Les trois femmes» (De drie vrouwen) behaalde te Cannes in 1977 met Shelley Duvall de grote prijs van de vrouwe lijke vertolking. Het is het verhaal van drie vrouwen die naast elkaar leven zonder ooit werkelijk met elkaar kontakt te krijgen. De manier waarop Altman dat in beeld brengt is enig en virtuoos. Pinkky Rose.de eerste, vertolkt door Sissey Spacek, is verpleegster in een soort reëdukatiecentrum waar vooral oudere mensen zijn opgenomen. Millie Lammoreaux is de tweede verpleegster en wordt vertolkt door Shelley Duvall. Zij is gelukkig, zogezegd «volkomen»... Als derde vrouw is er nog Willie Hart (Janice Rule), schilderes en rijpere vrouw. Meteen ook de raadsel achtigste van de drie. Ze houdt een bar die meestal leeg is, leeft met een man die meestal weg is, enz. Altman is absoluut meesterlijk en filmliefhebbers zullen in deze film zeker hun gading vinden. Mensen die een alledaagse ontspanning wensen raden wij daarentegen deze film niet aan, hen verwijzen we liever naar de andere zaai waar ook vanaf deze week een nieuwe film van Brian De Palma loopt «Carrie, de jongste dochter van Satan». Omdat zij eertijds door haar ontrouwe echtgenoot werd verlaten zocht Margareth White toevlucht in de godsdienst. Haar godsvrucht wordt echter alras bit terheid die overslaat naar fanatisme. Zij haat dan ook alle mannen omdat zij behoren tot het ras dat haar deed lijden. Zij heeft dan ook nog slechts een doel, haar dochter Carrie vrijwaren voor de kwelling van de liefde. Carrie wordt dan ook opgevoed in de totale onwe tendheid van alles wat de lichamelijke en vleselijke funkties betreft. Het gevolg is dat zij door een panische angst wordt aangevreten op de dag dat zij ophoudt een kind te zijn en zij een jong meisje wordt. Deze gebeurtenis doet zich voor op de school wan neer Carrie onder de douche staat na de turnles. Zij denkt zwaar gekwetst te zijn en roept haar klasgeno ten ter hulp. In plaats van begrip te tonen voor de angst van Carrie beginnen de leerlingen wreedaardig met haar te spotten tot de turnlerares haar uit de klauwen van haar beulen komt verlossen. Er is natuurlijk sprake van straf, maar in plaats van schuldig te pleiten wijten de leerlingen alles aan de domheid van Carrie. Om zich te wreken werken zij dan ook een somber plan uit om Carrie definitief en onherstelbaar te vernederenzij spreken af om Carrie tot koningin te laten verkiezen tijdens het school feest en een jonge Don Juan uit de buurt zal haar het hof maken. De nietsvermoedende Carrie zal dan onmeedogenloos worden getroffen. Inplaats van hun duivels plan uit te broeden hadden de kleine heksen er echter beter moeten op letten wat er zoal gebeurde wanneer Carrie in de buurt was: asbakken verschoven, spiegels barstten, vensters en deuren klapten open zonder dat iemand ze aanraakte enz. Carrie bezat inderdaad de gave voorwerpen te ver plaatsen door de kracht van haar wil. Haar moeder verbood haar echter van deze gave gebruik te maken. Carrie, die van nature uit een goed meisje was, dacht er nooit aan iemand op die manier te doen lijden lot op deze dag dat men het werkelijk te ver drijft en haar al te diep vernedert. Zij balt al haar krachten van haar wil samen en...er zullen er maar weinig overblijven die u kunnen vertellen wat er zoal gebeurde de dag van dit fameuze schoolfeest. S.J. Frans was heel wat belangstelling voor de uiteenzetting van de van d< itwerpse akupunkturist en chiropraktikus dhr. Rosenber- fient o| f. De bovenzaal van «'t Apostelken» was overvol gelopen ewees ispreker had er een dankbaar en geïnteresseerd tevens dageèmotiveerd auditorium. s men deze zgn. «alternatieve» geneeswijze wat eigenlijk ntmoe n «alternatieve levenswijze» blijkt te zijnwetenschappe- i in he [kritisch en nuchter gaat benaderen dan blijft men toch wel mone' tt heel wat vragen onbeantwoorde vragen achter, lenaar isrtegenover staat dan, dat ook bij ons «wetenschappelijk zelfver rantwoord» leef- en geneespatroon niet minder vragen on- ds ster antwoord blijven. Wat bij dit alles hoofdzakelijk van be- zijn Ofng is, is de geestelijke instelling, de wilskracht en ook wel t voor »or een niet onbelangrijk gedeelte, het geloven in. jstaan losterse filosofie als uitgangs- •stellei11,1 e kfl e wijsbegeerte van het Verre ien j Dsten (het Boeddhisme, het Kris- m ,_u u, ndom, het Hindoeïsme, het Jaïn- "ine, het Taoïsme, enz...) handelt 3at n'i er de samenstelling van het Uni- len oo rsum. ijnhee e wetenschap van het Verre shelle sten, is niets anders dan de toe- Diozfssing van deze wijsbegeerte in ijèplujB dagelijks leven, o.m. in de ge- qq Qieskunde, de landbouw, de ster- ïrustlnkunde' sterrenwichelarij rn^va ons Westers leef- en denkpa- Svefcon ingeplant zou men, daarvan nerkejtgaande, dit alles kunnen konkre- eren in een soort praktische begeerte die er opgericht is om in dagelijks leven de oneindige id (d.i. volkomen gezondheid naterialisatie), het eeuwig ge- (de levensvreugde) en de vol- 1e gerechtigheid (de eeuwige i), te verzekeren, dan het «Groot Leven» of •Biotiek» als toepassing een welbepaalde opvatting de orde van het zichtbare en itbare wat zich in het univer- im manifesteert. deze orde rondom ons te her innen is het nodig dat men ook gaat scheppen in de waame- irganen en interpreterende jens en dat er een harmonie stand komt tussen lichaam en 'ing Bij dit alles is men ver- n bij het eeuwige verander- iroces zelf. Deze verander- itten werden dan herleid tot eenvoudig principe: de i, komplementaire en dinami- le polen welke de Chinezen JIN JANG noemen. Deze oude filo- ie werd door Nyoiti Sakurazawa leorges Ohsawa) opnieuw ge- iuleerd en verder doorgetrok- I. op het praktisch bruikbare, in e geneeskunde en zelfs in de ek- Boekte wetenschappen r Zl^" en JANG en MAKROBIOTIEK uit de JIN - JANG filosofie irtvloeiende makrobiotische incipes zijn weinig talrijk en zeer voudig. Het zijn de enige vaste irden en principes van de ver ering zelf. ize zijn: 1Alles is de gedifferen- irde manifestatie van het On- I, 2. Alles verandert, 3 Alle instellingen zijn komplemen- lir, 4. Niets is gelijk. 5 Wat een «oorkant heeft, heeft ook een ach- frrkant, 6. Hoe groter de voorkant, leefde groter de achterkant. 7. Wat nenien begin heeft, heeft ook een ein- linoJB- Dit alles is gewoon het vaststel en van het leven zelf i.a.w alleen 'bal*®1 leven zelf wordt als leermeester 'aard. izien het leven zelf voortdu- evenwicht schept en dus ver- rt dient er in alles rekening te irden gehouden met dit schep- van evenwicht. Dit is dan het it tussen JIN en JANG inten - of komplementen. t stand brengen van voortdu- evenwicht kan niet zonder irgie, waaruit volgt dat alles is: alles zet uit of trekt sa- m. JIN is alles wat uitzet, wat licht wat naar boven gericht is. YANG alles wat samentrekkend is, wat [tear beneden gericht is. Het is jleze JIN-JANG balans welke ,«eeds in evenwicht moet zijn in 'Mes. ook in ons eigen lichaam ;pm tot een werkelijk «Groot Leven- te komen. Het is bij de makrobiotiek een uit- langspunt dat vooral bij de voeding ekening moet worden gehouden net deze JIN-JANG balans en laar evenwicht gestreeld. >m deze JIN-JANG in het Univer- um, in de natuur en dus ook in de oeding te herkennen wordt dan erwezen naar zogenaamde kom- JHementaire Antagonismen. Men kx iaat er van uit dat JANG centripe tal gericht is (middelpunt zoe- end) en JIN centrifugael (middel- aa unt vliedend). JANG is o.m.: tijd, amentrekking, materie, geluid, oog, laag, wortel, hard. dierlijk, nie tannelijk, beweging, zomer, zon, !r« .d m. JIN daartegenover is o.m.: uimte, uitzetting, geest, stilte, ochtig, hoog, kruin, zacht, plant- nu ardig, vrouwelijk, traagheid, win- tiev maan, e.d.m Naargelang de aij£ Deding welke wij gebruiken zich 1Q( veneens in deze JANG of JIN X ifeer heeft ontwikkeld is deze dan u veneens meer JANG of JIN 3 z *ls ekstreem JIN voeding is er alles Elv «at zuur en zoet is, als ekstreem M( IANG o.m. zout. 5 1N-JANG bij geneeskunde hjr Ie Oosterse geneeskunde bekijkt scl lies energetisch Men gaat eerst aar de oorzaak kijken, het ver- P? borde JIN-JANG evenwicht. De l0( fes terse geneeskunde kijkt alleen ef «ar de symptomen en behandeld Ij leen de symptomen, el h de Oosterse geneeskunde ver- ati ©kt men van een spiraalvormig I nergetisch patroon wat zich in zijn oervorm eveneens in een JIN- JANG verhouding (antagonis me) manifesteert. Zo heeft men het bij de schepping o.a. steeds over Hemel en Aarde als oervorm. Alles is ontstaan uit energie, energie is vibratie, uit vibratie onstonden pré-atomen, uit atomen elemen ten, uit de elementen werd eerst de plantenwereld opgebouwd en ver volgens de dierenwereld met op het einde de mens. Deze verschil lende energetische stadia verlopen van JIN naar JANG. Men kan dus zeggen dat de mens een gekon- centreerde vorm van oer-energie is. Eens dit stadium bereikt dient men zich opnieuw tot ontwikkelen via de energetische spiraal naar het JIN niveau. Dit is duidelijk merkbaar bij de geboorte en bij de ontwikkeling van embryo tot baby en van baby tot mens. Men kent eerst de zuiver mechanische ont wikkeling tot levens- en geboorte klaar levend wezen: de baby. Nadien gebeurt de ontwikkeling van de mens volgens zeven oor- deelsniveau's: van het zuiver me chanische. over het sentimentele, het intellektuele, het sociale, het ideologische, het filosofische naar het «alles begrijpende» niveau. Dit laatste is opnieuw het JIN niveau. Zowat 70% van de massa blijft bij het sentimentele niveau hangen en leeft dus uitsluitend mechanisch, zintuigelijk en sentimenteel. Men moet echter streven naar de na tuurlijke wetmatigheid van JIN en JANG en de mens dient zich op te bouwen, zich te ontwikkelen zo als de natuur dit doet, met de natuur mee, zoals een blad op het water Genezen is dus het even wicht herstellen en gezond leven is leven volgens de energetische spi- rael van JIN- naar JANG te begin nen vanaf de menswording Als men terugloopt in de energetische ontwikkeling, in de energetische spirael die van JIN naar JANG de geconcentreerde energie of het leven deed ontstaan, dan gaat men tegen de natuurlijke wetma tigheid in en breekt men het leven af. Dit is dan degeneratie: men gaat terug naar het oerpatroon. Akupunktuur als uitvloeisel van JIN-JANG filosofie Vroeger was 'n filosoof per defini tie ook arts en een arts was tevens filosoof. Dit is zó gebleven bij de akupunkturische helende in greep. Men gaat er van uit dat het lichaam gematerialiseerde energie is en dus ontstaan is door of uit energie Deze energie is dus in het lichaam aanwezig in de vorm van elektro- magnetische krachtvelden welke vibratie zijn waarop de mate rie zich manifesteert. Ddaar waar dus energetisch onevenwicht ont staat zal de materie eveneens on evenwichtig tot ontwikkeling ko men bij het voortdurende lichame lijke vernieuwingsproces. Met aku punktuur gaat men dus een tekort aan energie aanvullen en een te veel aan energie ontladen. Men manipuleert daartoe deze energie in de elektro-magnetische omslag- gebieden die zich vooral in de uit erste ledematen en lichaamsdelen bevinden. Akupunktuur staat niet op zichzelf en is als het ware ook een nood greep, het behandelen van een tot stand gekomen onevenwicht. Genezen Is evenwicht herstellen Bij de makrobiotiek komt het gene zen als het ware nauwelijks aan de orde omdat men teoretisch dusda nig evenwicht tot stand brengt dat «ziekte», van uit het slecht funktio- neren. niet voor komt Natuurgeneeswijze betekent dus zoveel als gezond en natuurlijk le ven en omgekeerd. Om te genezen onderscheidt men verschillende metodes. De eerste metode is de ZELFKRITIEK, waarbij men dient na te gaan op welk energetisch ni veau (JIN-JANG verhouding) men zich manifesteert. Hierbij speelt een evenwichtige voeding de grootste rol. Het tweede niveau van genezen (of niet ziek worden) is dan «de dokter van het bloed» waarbij men terug energetische gaat eten dus menselijk voedsel gaat gebruiken vb. granen. Het derde niveau van genezen ge beurt dan door het manipuleren van energie (akupunktuur) Nadien komt men geleidelijk bij de symp tomatische geneeskunde terecht waar alleen de symptomen worden behandeld als een uiterste noodin- greep. Hierbij dient men te weten dat elke medikatie ekstreem JIN is Een «zachte» vorm van symptoma tische geneeskunde is de ho- meophatische metode en de krui- denmedikaties. Onze klassieke geneeskunde be rust hoofdzakelijk op symptomati sche behandeling met chemische medikatie. Deze medikatie impli ceert uiteindelijk evenveel kwaad op lange termijn als mogelijk Rausenbergen tijdens zijn toespraak over akupunktuur (JM «goed» bij het doen verdwijnen der symptomen. Men eert er de stelling dat een mens zonder symptomen gezond is. Alternatief? Of de op de JIN-JANG filosofie ge stoelde makrobiotische levens- en geneeswijze, zoals vaak al te simplistisch zou kunnen gekonklu- deerd, nu meteen van vandaag op morgen aan alles wat fout loopt een einde kan of zal stellen doet hier weinig ter zake. Wat deze levens wijze individueel kan betekenen, en welke tastbare resultaten er eerst individueel en later kollektief worden betaald hangt hoofdzake lijk van de eigen instelling, motiva tie en wilskracht af. Dat dit in vele gevallen tastbare re sultaten opleverde, en oplevert, kan niemand meer loochenen Of dit dan ook niet een soort nieuwe religie zou zijn met 'n welbepaald ritueel is in zoverre waar aat au soort dingen vaak bijdragen tot mo tivatie, tot uithouding, tot volhou den. Dat er een tikkeltje en onheil sprofetie om het hoekje komt kijken lijkt ons echter minder gelukkig. Maar misschien ligt dit veeleer aan onze Westerse mens cSe met 't «godendeemstering-syndroom» is behept en nog niet is vertrouwd in zijn diepste wezen met het Oosterse, een tikkeltje fatalisti sche, «het zich laten meedrijven als een blad op het water.» Waarom granen voeding? Volgens de JIN-JANG filosofie werd de mens geschapen in een 1-7 verhouding (zie ons Kristelijk scheppingsverhaal) van centrifu gale (aardekracht) en centripetale (hemelkracht). Opdat wij ons zo vrij, evenwichtig en menselijk mo gelijk op deze aarde zouden kun nen ontwikkelen, moeten wij deze 1-7 verhouding zo goed mogelijk in stand houden. Er kan een schom meling van 1-5 tot 1-10 aangepast aan een kouder (JIN- NER) of aan een warmer (JAN- GER) klimaat. De granen benade ren het dichtst deze 1 -7 verhouding tussen hemel en aarde. Ook de on derlinge verhoudingen tussen de voedingsbestanddelen moet aan deze 1-7 verhouding voldoen, wat enkel het geval is bij granen. Zo moet de mens 7 x meer eiwitten innemen dan mineralen, 7 x meer koolhijdraten dan eiwitten, 7 x meer water dan koolhijdraten: 7 x meer lucht dan water, 7 x meer vibraties (energietrillingen) dan lucht. Per 100 gr. bevat gerst 2,2 gr. minera len, 10,6 gr. eiwitten en 71,8 gr. koolhijdraten. Daarentegen bevat bv. varkensvlees per 100 gr.: 1,0 gr. mineralen, 16,7 gr. eiwitten en u.2 gr. koolhijdraten. Graan is, én het zaad en de vrucht van de plant en bevat de meeste «levensenergie». E.V. Het optreden van het «Sextuor a cordes de L'Orchestre National de France» dat maandag laatstleden plaats vond in de feestzaal van het stadhuis is uitgegroeid tot een waarachtig artistiek sukses. Zelden beleefden we een kamermuziekavond evenwaardig aan deze. Het optreden kon plaatsgrijpen dank zij de samenwerking B.R.T. 3 - Pro Arte Aalst. Het uitvoeringspeil was van bijzonder hoog niveau: elk der musici zong zich als het ware de ziel uit het lijf. Vooral eerste violist Jacques Duhem en eerste cellist Roger Albin musiceerden schitterend. Hiermede willen we de andere leden van het ensemble geenszins in de schaduw stellen. Tweede violist Philippe Pouvereau, altviolisten Micheline Lemoine en Michèle Gallien en tweede cellist Gilbert Zanlonghi toonden zich eveneens als muzikanten van zeer hoog niveau. Het ensemble van zes strij kers bezit een enorm mooie sonoriteit. Samenspel bij deze mensen betekent «als een man» spelen. Door gaans was dit ook het ge val. Enkel in het menuetto uit het kwintet in a opus 47 nr. I van Lulgi Boccherini raakte Micheline Lemoine (altviool) even achterop in gelijkklinkende passages met de cello's. Dit is dan ook de enige aanmerking die we kunnen (maar eigen lijk niet mogen) maken. Gans het konsert was ge wijd aan nogal zwaartillen de werkeneen kwintet in la klein van Boccherini, niet zeer aansprekelijk voor sommigen, maar uitermate goed verdedigd door de uit voerenden; dan het prach tige «Sextuor» van Bohus- lav Martinu dat uitmunt in ekspressie en op bepaalde momenten echt aangrijpend klinkt, om te besluiten met «Verklërte Nacht» van Ar nold Schönberg. Voor velen was dit laatste werk een openbaring. Schönberg wordt al te veel aanzien als iemand die en kel «atonale» (wat vaak ver keerdelijk als «lelijk» wordt begrepen) muziek kon schrijven. «Verklërte Nacht» bewijst echter dat de mu ziek van Schönberg ge groeid is uit de laat-roman- tiek (zelfs Wagneriaanse in vloeden zijn hier onmisken baar) en het pleit voor de enorme muzikale vermo gens (zelfs in zijn atonale werken van deze groten deels autodidakte kompo- nist. Voor ons was de uitvoering van Verklërte Nacht» een openbaring omdat het de zelden uitgevoerde origine le versie van strijkersextet betrof. We kenden het werk in de zetting voor snaaror kest. Hoewel in laatstge noemde versie de geagiteer de momenten indrukwek kender overkomen gaat on ze voorkeur naar de sextet- versie. Het sterk intimi stische karakter komt dan haast natuurlijk over en vele details die anders onhoor baar zijn komen tot hun recht. Het spreekt vanzelf dat het geheel ook aan transparantie won. Naast deze eerder technische be merkingen moeten we ook nog het feit in acht nemen dat wanneer men het werk met zes speelt een grotere expressiviteit voor het dag licht komt dat wanneer men het door een paar tiental mensen laat uitvoeren. In uitdrukkingskracht speelde het «Sextuor a cordes de L'Orchestre National de France» zijn hoogste troe ven ujt, zodat we kunnen zeggen dat dit de mooiste en meest ontroerende ver sie was die van «Verklërte Nacht» reeds hoorden. Dit kan men zonder bezwaar buitengewoon noemen bij een live-uitvoering van een werk als dit. Het franse ensemble speel de voor «un publique trés attentif» zoals we de im- pressario hoorden vertellen. Niets is minder waar. Op bepaalde momenten heerste een heilige stilte. Zelfs de spreekwoordelijke muis liet niet van zich ho ren! Een minutenlange ova tie was dan ook de ge meende uiting van dank baarheid. Het sextet dankte dan op zijn beurt door als toemaatje de finale uit het eerste «concert sextuor» van Jean-Philippe Rameau te spelen. Met deze opti mistische noten namen we dan afscheid van een muzi kale avond die zich enkel in superlatieven, of misschien helemaal niet laat verwoor den. André De Groeve Kwintet voor twee violen, alto en twee celli. Jacques Duliein en Philippe Pouveneau (JR)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11