ALS 'T KINDJE BINNENKOMT TENTOONSTELLING VLAAMSE KANT TE AALST KUNSTFORMATIEF AALST 1978 DE WIENER SANGERKNABEN MAANDAG TE GAST IN LEDE ALLES BIJ ELKAAR WAS HET EEN FIJN STUK vm jt de grote here pijtig voor de n André De Gf De heer Goossens opent -Kunstformatief - in het Oud-Hospitaal (JM) maandag 13 maart or in de zaal Volkskring af steeldreef 20 te Lede e Fantasierijke moderne kant 32 - 10-3-1978 - De Voorpost Op vrljd. 10 mart, vandaag dus, heeft te 19u30 in «Kunst ambachten Rozemarijn» (Rozemarijnstraat 7 te Aalst, de opening plaats van een tentoonstelling waarin oud en nieuw Vlaams kantwerk te bezichtigen is. Deze opening gaat samen met 'n demonstratie kantklossen. De toegans is vrij en gratis. Er wordt onder meer werk getoond van Anne-Marie Hager en Gemma Danneels. De tentoonstelling loopt tot zaterdag 8 april. Men kan er terecht op maandag, woensdag en zaterdag van 9.30 uur tot 18.00 uur, op donderdag van 13.30 tot 18.30 uur en op vrijdag van 9.30 tot 20.30 uur. Op dinsdag blijft de tentoonstelling gesloten. Voor wie meer wil weten over oude en nieuwe kant is deze ten toonstelling vast en zeker een welkome gelegenheid. En niet enkel de tentoonstelling trou wens. Op 3 april heeft in de trouwzaal van het stadhuis een voordracht plaats over het zelfde onderwerp, en dit te 20.00 uur. Mevrouw Van Me- heldonck zal ons de geschie denis van de kant uit de doeken doen en dit illustreren aan de hand van dia's. Toegang tot deze voordracht is gratis. Het begrip «kant» wordt vaak vast gekleefd aan Brugse en Brus selse folklore. Ergens terecht, maar er is meer. Kant werd ver vaardigd door minder bedeel- kantklossen een veel beoe fende bezigheid. Ten tijde van Priester Daens was onze stad een gekent kantcentrum. Typisch voor Aalst was de moeilijke naaldkant, die niet met klossen, maar zoals de naam het zegt, met de naald werd vervaardigd, een van de vele tientallen technieken in de kantkunst t> den die hiermede enkele luttele centjes poogden bij te verdie nen. Wanneer we de prachtige werkjes die ontstonden bekij ken kunnen we nauwelijks ge loven dat ze gemaakt zijn door mensen die het doorgaans hard te verduren hadden, en veel tijd en geduld stopten in datgene waarmede de rijken pronkten. Ook vandaag wordt nog origi nele kant geklost, zij het dan in een andere sociale atmosfeer en met meer artistieke bedoe lingen. Dit zult u reeds gemerkt hebben in bijgaande afbeel ding. Sommige ontwerpen zijn zelfs volledig abstrakt. Ook te Aalst was indertijd het KURSUS Wie zelf wil kantklossen kan dit leren, want dezelfde inrichters organiseren vanaf 14 april een kursus die zal geleid worden door Anne-Marie Rager Wie- daarvoor interesse opbrengt kan zelf reeds na een tiental lessen een en ander bij elkaar klossen. Inlichtingen hierom trent kan u inwinnen bij «Ro zemarijn». Als vrijetijdsbesteding lijkt ons dit niet onaardig te zijn Het kantklossengeeft aan de beoe fenaarster) de mogelijkheid de fantasie vrije loop te laten en op zinvolle wijze verloren uurtjes te vullen. A.D.G. Op zaterdag 4 en zondag 5 maart, bracht het toneelgezel schap't Land van Riem, een blijspel in vier bedrijven: «Als 't kindje binnenkomt». Het stuk werd geschreven door de Fransman André Roussin en vertaald door Sander ter Voort. De stadsschouwburg was twee dagen volledig uit verkocht. André Roussin, geboren in 1911 te Marseille, heeft regel matig stukken op het reperto rium van de K.N.S. en de K.V.S. staan. Hij is ongetwijfeld de meest suksesrijke Franse auteur sinds de laatste wereldoorlog. Deze Parijzenaar kreeg zelfs een bijnaam: Le phénomène du théatre frangais. Zijn type is ietwat oosters, met bruin gelaat. Hij heeft tevens een rustige stem. Hij schrijft in zijn tweede woning te Saint- Tropez. Deze echte Fransman is één van de meest gespeelde Franse auteurs. Zijn onbetwist meesterschap dankt hij aan zijn vindingrijkheid inzake verschil lende echtelijke toestanden. Wat een tegenslag voor de mi nister van sociale zaken en ge zondheid! Hij heeft er zopas een wet doorgekregen over de afschaffing van publieke hui zen en aanverwante aangele genheden. Diezelfde dag mel den zijn vrouw én zijn zoon dat er een kind op komst is. (Laten we een plezierige uitspraak niet voorbij gaan: «Ik krijg een kind op jouw leeftijd? (vraagt vader Jacquet) Dat is teveel op één dag!» De minister leeft in een eigen wereldje. Hij gaat in hartstoch telijk verzet als zijn familie hem niet wil volgen. Een aantal ko mische situaties zijn het ge volg. De listige maneuvers van de huisgenoten maken van dit Vorige vrijdag werd in het museum Oud Hospitaal te Aalst een groepstentoonstelling geopend welke de bedoeling heeft «kunstkijkers» in te lichten over wat vandaag de dag zoal gemaakt wordt en dit aan de hand van verschillende strekkin gen. Verleenden hun medewerking aan dit projekt: Luc Claus. Maurice De Clerck, Lieve De Pelsmaeker, Pol Ge- es, Luc Hoenraet, Wilhelm Mechnig, Hugo Roelandt, Jan San ders, Walter Schelfhout, Anne-Marie Van Hoorick, Paul Van den Abeele en René Vinck. De inrichting berust bij de kultu- rele vereniging «De Rank» en bij het stadsbestuur van Aalst, dienst kuituur. Een onderonsje tussen grootvader Myriam Bockstael) (JM) stuk een echt geslaagd werk. Maar...tot overmaat van ramp heeft de dochter, Annie, een flauwte. Zij verwacht ook... De meid, Therese, komt haar ont slag aanbieden, want ook zij... Tenslotte komt echter alles in kannen en kruiken. Luc Noel speelde de rol van minister-vadervoortreffelijk. Hij genoot zichtbaar van zijn rol: hij beleefde het! Martien Verreyken nam de moederrol voor haar rekening. en dochter (Leo Huylebroeck en Zij kreeg niet het gewenste sukses. Misschien was drt te wij ten aan 'n te jong voorkomen. Een beetje grimmage had dit kunnen voorkomen. Spijtig ge noeg scheen haar stem te schril of te hysterisch, zodat haar scènes onvoldoende ge waardeerd werden. Hoewel ze de lichtgelovige dame uit het stuk was, kon ze onvoldoende standing geven aan het minis tergezin. Op de koop toe, ver sprak ze zich vaak door haar snelle tempo. Soms vergat ze zelfs dat er mensen in de zaal luisterden: ze draaide het pu bliek gewoon de rug toe! Grootvader Leo Muylebroeck speelde voortreffelijk. Annie Jacquet, vertolkt door Myriam Bockstael, was echt de dochter van de minister. Op waardige wijze kweet ze zich van haar plichten. Tot het einde toe, bleef ze de meest geraffi neerde persoon op het toneel. Zoon Georges, naar voor ge bracht door Tony Faemelaer, kwam wel slordig over. Hij «speelde» goed, maar ver van volmaakt. Leen Reners (het kamermeis je) en Lieve Boulonne (Made leine Lonaut, vroegere minna res van vader Jacquet) kwa men weinig op het toneel, maar speelden hun rol met hart en ziel. De spelleiding van het toneel was veilig in de handen van Willy Verbeke, die bewees het typische «esprit» van Franse stukken door te hebben. Het tempo werd wel even vertraagd tussen de derde en vierde akt. Het publiek moest iets te lang wachten op het vervolg. Een ontevreden geroezemoes werd in de zaal hoorbaar. De belichting en het dekor le ken ons volkomen in orde, hoewel een minister in werke lijkheid «rijker» leeft. Daarte genover staat dat de speel ruimte niet overladen mag wor den en overzichtelijk moet blij ven vanuit de zaal. In het stuk staat de mens te genover een bepaalde gebeur tenis: iets dat hem verrast! Het kontrasteert met het gewone, met de logika. Dit komt niet on aangenaam over. De toe schouwer wordt geamuseerd. De vrolijkheid wint het op de verontwaardiging, zelfs wan neer men uitroept dat het «toch eigenlijk» diep treurig is. verscheidene verstandige of realistische uitspraken door spekten het stuk. Eén voor beeld: «Voor jou bestaat 'n fami lie alleen maar in het VOOR WENDEN van respekt!» Er vallen ook levensechte uit spraken. Zo zegt de zoon (ra diomonteur, zoon van een mi nister): «Als jij dan minister van PTT wordt, kan ik het nog ver brengen. Ik kan zelfs nog zaken doen met de Staat!» De grootvader beweert zelfs dat de jeugd behoefte heeft aan steun, waarin hij groot gelijk heeft. Alles bij elkaar was het een fijn stuk. Wij hebben er van geno ten Spijts de storende fazen, hield de minister een zo gloed vol betoog dat hij er letterlijk zijn snor bij verloor. R. Devijver ten hebben iets of wat me te maken en hoewel we lemaal niets op tegen h< dat aan deze mensen de genheid wordt geboden bod te komen zijn we van overtuigd dat het ontoereikend is om als tisch te worden Het heeft eerder iets dorpspolitiek waar VRIJD Bij deze tentoonstelling werd nogmaals de wens geuit tot het oprichten van een museum voor moderne kunst te Aalst. Hoewel we het volkomen eens zijn met de noodzaak van een dergelijk museum menen we toch dat dit probleem, of beter, dit tekort, met zeer veel omzich- tiheid zal moeten aangepakt worden. Moderne kunst mag geen verzamelnaam zijn voor alles wat breekt met het verle den. Tevens het gevaar voor onvolledigheid is bijzonder groot. Waar bijvoorbeeld is in «Kunstformatief Aalst 1978» een vertegenwoordiger te vin den van het surrealisme Mo gen we dit geen groot hiaat noemen in een tentoonstelling die een overzicht wil geven van het hedendaagse, of acht men het surrealisme ook reeds voorbijgestreefd, als niet meer representatief voor onze tijd Wanneer men dergelijke fouten maakt bij de oprichting van een museum (een klinkende naam, niet zou dit cjfeuw de lachlust opwekken van onze buren. De duizend- en-één teorieën en strekking die de heden daagse kunst rijk is zullen in de loop der tijd voldoende uitge dund worden en het komt er voor de inrichters van didak- tisch geaarde tentoonstellin gen en eveneens voor propa gandisten van een museum HET NEUttE VOtf DE ZE IN ffCT oo» - H-cSPIT***- voor moderne kunst, vooral op aan om nu reeds te zien wat juist de tijd trotseren zal. In die zin lijkt de tentoonstelling «Kunstformatief» ons helemaal niet geslaagd. Alle eksposan- zelfde t wordt die bruiken. S heren inri Op de voorgrond een werk van Lieve De Pelsmaeker (JM) Het was heel onverwacht dat de Koninklijke Harmonie Sint- Cecilia uit Lede de gelegenheid aangeboden kreeg tot het organiseren van een fameus koncert, welke verzorgd wordt door het wereldberoemde knapenkoor «De Wiener Sangér- knaben» uit Oostenrijk. Deze noeste werkers van de harmonie namen dan ook deze unieke gelegenheid te baat, ondanks het feit dat alles zeer vlug moest gebeuren. Want deze zingende Ambassadeurs van Oostenrijks zijn reeds te gast volgende maandag, 13 maart. Dit fameuze knapen koor brengt een bloemlezing uit haar repertoire. Het wordt een prachtige variatie van religieuze- en volksliederen Zij brengen tevens een selektie liederen van hedendaagse komponisten. Van de zijde van het klassieke genre zullen zij een opvoering brengen van de komische opera «Herr und Ma dame Denis» van Jacques Of fenbach. De avond wordt dan afgesloten met een pleïade van Weense walsen en polka's van Johan Strauss. Het wordt wer kelijk een enige avond die geen enkele muziekliefhebber mag missen. Deze avond gaat op uur Kasteeldreef 20 te toegang bedraagt 200 fr. ten kunnen bekomen bij de leden van de harmo in de zaal zelf. Doodernstig is die minister wel. H ij gaat in het verzet als zijn familie hem niet volgt in zijn ideeën (Luc Noêl en Martien Verreycken) (JM) Ook zoon Georges meldt dat hij vader wordt (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32