t' 10 JAAR GALERIJ VAN DE STEEN LAATSTE PRO ARTE KONSERT TE BAARDEGEM TENTOONSTELLING VLAAMSE KANT TE AALST Wait Disney iIML dag wordi een fles, die een dringende Redders ïngen ze van de 32 - 17-3-1978 - De Voorpost In de Sint-Margaretakerk te Baardegem heeft op woensdag 29 maart gewoonlijk genieten jeugd en te 2030 uur het laatste Pro Arte-konsert van het seizoen 1977-78 plus-drie-passers 50% reduktie plaats. Nadat we nauwelijks bekomen zijn van de immense indruk en betalen dus slechts 75 fr. Ook die het «Sextuor a cordes de l'Orchestra National de France» op ons groepen krijgen een speciale maakte, komt Pro Arte voor de pinnen met een wereld-ensemble dat reduktie. eveneens hoge toppen zal scheren: het «Quartetto Esterhazy», Kaarten zijn in voorverkoop te bestaande uit Jap Schroder en Alda Stuurop, violen, Linda Ashworth, altviool en WauterMöiler, cello. Op het programma staan wer ken van Haydn en Mozart. Deze werken worden gespeeld op historische instrumenten. Het is verheugend vast te stellen dat het authenticiteitsstreven zich niet enkel beperkt tot de barokmuziek. Ook Mozart en Haydn worden gespeeld zoals weleer (maar niet beluisterd zoals weleer; daarover leest u volgende week). Zelfs orkestwer ken van Beethoven worden voor de plaat in hun autentieke bezetting opgenomen. BRT 3 zal het programma in Stereo opnemen. Het is een produktie van Pieter Andries- sens. De toegangsprijs werd vastgesteld op 150 fr. Zoals Op vrijdag 10 maan laatst leden ging in «Kunstam bachten Rozemarijn» (Ro zemarijnstraat 7 te Aalst) de opening door van een ten toonstelling gewijd aan ou de en nieuwe Vlaamse kant Inleider van de tentoonstel ling was de heer Luk Cop- pens. Hij wist talrijke we tenswaardigheden, verbon den aan het kantklossen, te vertellen. Dat deze oude kunst lang niet dood is wordi overvloedig bewezen door talrijke moderne werk jes van Anne-Marie Rager verkrijgen bij kunstambachten Rozemarijn, Rozemarijnstraat 7 te Aalst; of telefonisch op de nummers 053/21.49.92 en 053/77.65.51 en in de Muziek- akademie te Asse (Neerstraat 13, en Gemma Danneels. Te vens werpen zij het licht op de vele technische moge lijkheden die het kantklos sen toelaat. Nooit hadden we gedacht dat. vandaag de dag een meestal als folklo- ris'isch bestempelde be zigheid. het kantklossen me' dergelijke intensiteit beoefend werd. Wie zelf wil kantklossen kan dit leren. Er wordt immers een reeks van 10 lessen georgani seerd. Inlichtingen daarover kan u inwinnen in «Roze marijn». Tevens heeft od 1700 Asse). Dit konsert, dat we onze lezers-muziekliefhebbers ten stelligste kunnen aanbevelen zal in onze volgende editie uitvoeriger worden belicht. A.D.G. maandag 3 april een voor dracht plaats door Mevrouw Van Hemeldonck. Afspraak •e 20.00 uur in de trouwzaal van het stadhuis te Aalst De tentoonstelling kan u ng bezoeken tot en met zater dag 8 april. Openingsuren: maandag, woensdag en zaterdag van 9.30 uur tot 18 00 uur. Don derdag van 13.30 uur tot 18.30 uur en vrijdag van 9.30 uur lol 20.30 uur. Op dinsdag gesloten. A.D.G. He' kan nie' op. Je zou haast gaan denken dat het van he' goede teveel is. Deze week terug drie nieuwe films op de affiche. Verwacht wordt echter dat er zich naar aanleiding van het komende paasverlof teen s'abilisa'ie zal voordoen. Een paar titels laten im mers vermoeden dat zij meerdere werken zullen op onze Aals'erse schermen te zien zijn. Voor cinema Palace twee nieuwe produkties op het wi"e doek. Voor eerst is er in de grote benedenzaal de nieuwe Wal' Disney-produktie «Bernard en Bian- ca» door velen misschien beter gekend als zijnde «De Reddertjes». iff# evrnrwrs a* Kunstgalerij Hedwig Van De Steen (Leo De Béthunelaan 10 te Aalst) bestaat 10 jaar. Erkend Engels Auctioneer, en lid van de «Syndicale Kamer van Verkoopzalen in België», heeft deze jonge veilingmeester bijzondere aandacht geschonken aan deze jubileumveiling. Al 10 jaar lang verwent hij zijn klienteel met unieke aanbiedingen. Uiteraard ook deze keer. Het tweemaandelijkse tijdschrift «Onder De Hamer» dat op aanvraag gratis wordt verspreid, en bijzonder interessante informatie biedt over kunst en antiek, handelde voor de gelegenheid over veiling houder Van De Steen zelf. Hieruit en uit een gesprek dat we hadden met de heer Van De Steen, haalden we boeiende informatie. Bij Hedwig Van De Steen is het vroeg begonnen Hij groeide op in een kunstminnend gezin. Hij vatte het plan om deze richting in te slaan op, tijdens het bezoek aan een an tiekveiling samen met zijn vader. Zijn interesse bracht hem naar En geland, waar hij na hard werken een akte van Erkend Veiling meester en Schatter kon bemachti gen. De start werd genomen op de Le- debaan op 2 oktober 1968, waar toen nog 60 a 70 loten werden ver handeld (In het katalogus zagen we er nu 583!). Na twee jaar was hij door het Aalsters publiek volledig aanvaard. Maar zijn publiek bleef met de jaren niet beperkt tot Aalst. Door kwaliteit, en het niet toegeven op elk gebied dat hieraan iets zou afdoen, verwierf hij zich snel een sterk renomé tot ver buiten onze stadsgrenzen. Momenteel komt zijn klienteel uit de verste hoeken van ons land naar zijn galerij. Hij heeft zich een vast kliënteel verworven, dat weet wat er bij hem te vinden is. Omdat hij zelf weet wat hij zich op zijn vele zoektochten voor zijn kliënteel kar. aanschaffen. Zijn klienteel weet dat. Hedwig Van De Steen speciali seerde zich vooral in 19" eeuwse kunst, voornamelijk schilderijen en meubelen. Hierbij hecht hij vooral belang aan de kwaliteit, voort gaande op eigen smaak en kennis. Intussen is het zo, dat er tot ver buiten onze stadsgrenzen geen vei ling van deze klasse te vinden is. Toch is het eveneens zo dat ons land nog niet zo erg veiling-minded is als bijvoorbeeld Engeland, waar naar Hedwig Van De Steen zich georiënteerd heeft, hoewel hij. bui ten Londen, ook blijvend kontakt heeft met Parijs en Madrid. Omdat hij op kwaliteit gesteld is. houdt hij het bij een viertal veilingen per jaar, met «geselektioneerd materiaal», meestal afkomstig van buiten landse notarissen en veilingen, dingen die hier nieuw zijn. Een Belg is nogal vasthoudend als het waardevolle zaken betreft. Daarom geraakt men er hier ook niet gemakkelijk aan Bovendien maakt ook de 30% kosten op an tiekveilingen de markt eerder schaars, en bijgevolg ook duur. Maar vorige zaterdag 12 maart ging er toch een uitzonderlijk gekatalo- geerde kunst- en antiekveiling door, merendeels voortkomend uit belangrijke private kollekties, on dermeer van Lady Parker Bowles, Lady B.C. Gael en Lord Drake p.c'h. Blij verrast toonde Hedwig Van De Steen zich ook om de onverwachte blijken van waardering ter gelegen heid van deze jubileumveiling van wege zijn kliënteel: vooraan in de zaal stonden bloemen. Hij had ook telegrammen met gelukwensen ontvangen. De zaal was overvol. Om U een idee te geven over al wat er te koop werd aangeboden, deze summiere opsomming: schilde rijen uit uitzonderlijke privaat collecties o.a. Guercino- schilderijen, School Van Dijck, Breugel, Rafaël en Teniers. En ook nog Verbroeckhoven, Ten Kate enz... Etsen, gravures, litho's, te keningen, akwarellen, toegeschre ven aan Dali, Leonard, De Saede- leer, Baksteen, Masereel, Eve nepoel. schouwgarnituren in brons, koper enz... Porselein: tfvee prachtige Keizerlijke Satsumavazen (1,73 m hoog) en ander Japans en Chinees porselein, Sèvres-vazen, Oud-Parijs, en Cornets Oud- Brussel. Bronzen en marmeren beelden o.a. School Fantachiotti «Ode aan de Schoonheid». Ivoor, Luchters Vlaams, Mazarin, Meube len 17' en 18* eeuws, Louis XV vitrines in notelaar, koffers, com modes enz. En tenslotte, als curiosum enkele prijzen: H Ten Kate, schilderij met edeUieden: 50.000; Schilderij van Matthews van Hallemond (1623 - 1674): 105.000; Schilderij Eug. Verbroeckhoven «Herder en Kudde» 135.000; «Boerin met Koeien» van dezelfde schilder: 130 000; Pagodebrug in ivoor; 225.000; «Moeder en Kind», Ita liaanse School 19' eeuw, school Gaetano Monmille: 54.000; «Prin selijk Aanzoek, schilderij van W Carpentier (1841): 80.000; «De Op zekere oproep bevat, in de haven van New-York met s'mnm meegesleurd. Drie muizen die op ui« zijn. en behoren tot de Internationale Maa'schappij. vinden ze op de oever en brengen me'een naar de kelders van het gebouw van Verenigde Na'ies waar een internatinaal kongres aan de gang is. die een delegatie van alle muizen uit de wereld verenig'. De fles bevat volgende noodkreet: «In he' Morningside weeshuis. Ik loop groot gevaar. Hulp!-Penny.» Bianca de Hongaarse afgevaardigde is dadelijk be reid om he' kleine meisje ter hulp te snellen na medewerking 'e hebben bekomen van Bernard, haar verlegen maar dappere lijfwacht Hoe deze avon'uren van dit tweetal allemaal verlopen kun' U bes' zelf eens geen bekijken. Alvast een titel j die we een paar weken op onze affiches zullen zien. In de kleineren bovenzaal van de Palace loopt even- L eens een zeer goede film «De Maestro» een film van I Claude Vi'al naar het toneelstuk «Les Vignes du 1 d< seigneur». Een film met in de hoofdrollen Jean fHa Lefebre. Sophie Desmarets, Daniel Ceccaldi en Mi- tadï chel Calabru pn He' verhaal speel' zich af rond mevrouw Bourgeon Pnd die zich problemen stelt omtrent haar twee huwbare fn doch'ers. Zij zi' erg verlegen met Hubert Martin, die - reeds jaren de verloofde is van haar dochter Gisele. er^ Ui' sociaal hoogtepunt wil deze man echter haar doch-ernie' huwen. Deze vroegtijdig geëmancipeer- de vrouw is namelijk nooit getrouwd geweest Me- «e vrouw Bourgeon heeft echter een tweede dochter, de |g0C jongs'e. die in Engeland is opgevoed. De moeder die •och nog een klein beetje vasthoudt aan haar princi- pes beslui' dan ook: «Als mijn kleine Giséle niet wil jtg€ •rouwen moe' Yvonne maar trouwens. Rond dit tema enc spelen zich dan ook een aantal sociale en morele |Ug konflik'en af. Een film die wij u aanbevelen. r® In de zaal Feestpaleis gaat de film «Slap Shot» met Paul Newman in de hoofdrol zijn tweede week in. Deze film verhuis' echter van de grote zaal 1 naar de kleinere zaal 2. He' gebeuren speelt zich hier af rond een ijshockey-1 ploeg, de Charleston chiefs, die met alle mogelijke middelen proberen om toch maar overwinningen in I de wach' te slepen. Het brein van dit alles is speler- coach Reggie (Paul Newman). Hij wordt hierin flink öes geholpen door drie moordspelers, de Hansen's (tore Bro'hers. Bru'ale en moordlustige spelers verschij- |«e nen op he' veld. Konfliktsituaties doen zich voor op Ma menselijk vlak. Als slot van de films zullen de Chiefs faar de gro*e overwinning behalen waardoor hun speler Trainer Reggie zal aangeworven worden als trainer L0( van de hoogste afdeling. Hier betaalde hij de over- Laa] winning Wanneer hij echter zijn vrouw wil terugwin- Ljek nen zal hij een nederlaag moeten slikken. Lts In Zaal 1 van het Feestpaleis een door vele film en F muziekfans lang verwachtte film «Abba, de movie». Het Een film van Lasse Hallstrflm met in de hoofdrollen 'eze na'uurlijk he' bekende Eurovisieviertal Abba, be- s'aande ui' Anna-Frid Lyngstad. Benny Andersson, Bj-Vm Ulvaeus en Agnetha Faitskog. De rol van de dromerige dj word' vertolkt door Robert Hughes. Alles draai' in deze film natuurlijk rond het bekende zangersvier'alAbba In de film, maar dat is bij- koms'ig voor de muziekliefhebbers-, zit natuurlijk nog een verhaaltje verweven, namelijk dat van Ashley, een dj uit een Australisch radiostation, die als op dracht krijgt een eksklusief interview af te nemen van Abba tijdens hun Australische toernee. Alles begint voor deze dj reeds goed. Hij mist zijn boot en daardoor ook de perskonferentie die door het viertal bij hun aankomst in Amerika wordt gegeven. Ook het eerste showspektakel te Sidney, waar 25.000 fans in de gietende regen van het gebeuren genieten valt buiten zijn bereik. Be'ervergaa' he' Ashley wanneer hij de lijfwacht van de meisjes wee' te verschalken en toch tot hen weet door *e dringen. Wanneer hij echter zijn intervieuw wil beginnen wordt hij de laan uitgestuurd. Het zit Ashley ech' nie' mee. Op de koop toe is hij ook nog zijn perskaar' vergeten. Gevolg: hij wordt niet toege- la'en op het koncert in Melbourne. Terwijl de journa- lis' zich s'eeds maar ongelukkiger voelt begint Abba 7ich daaren'egen steeds -maar meer en meer te vermaken in Australië. Voor Ashley blijft slechts een zaak over: dromen van Abba. Zo droomt hij o.a. dat Anna-Frid verliefd op hem wordt en samen met hem "P 7ijn wit'e schimmel rondrijdt. Agnetha blijft ech- er --<o|< nie' onverschillig voor zijn charmes Het ^n'waken is echter des te treuriger: het blijken allemaal visioenen geweest te zijn. Maar eind goed. al goed. Nadat Ashley de moed reeds had opgegeven bots hij plots toch op Abba, Hij krijg' zijn in'erview en Agnetha begrijpt eindelijk wie die vreemde energieke radioreporter is. Hedwig Van De Steen in aktie (SJ) Een nokvolle zaal voor deze Avondkus», van Uuhalck: 90.000; «Onder Moeders Paraplu», v. Me- lassi; 115.000; «De zangles» van Hele Trevor (1884-85); 48.000; «Ivoren groep met figuren»: 115.000; Een schilderij R. Steppé «Marine». 48.000; Brons «De Luit speler» van P. Dubois (1865) af- nveiling (SJ) gietsel Barbedienne. Paris: 42.000; Een schilderij, school Breugel, Vlaamse School (17* eeuw): 50.000; een staartklok Middelburg: 80.000; een brons «wapensmid» van Masjoulle: 54.000; En tenslotte het prachtige witmarmeren beeld «0de aan de Schoonheid», school Fantachiotti» op marmeren voet: 300.000 F. Alles samen een erg geslaagde vei ling, waarover veilingmeester Van De Steen zich overigens terecht te vreden toonde. WILFRIED LISSENS Vlaamse kant en een reeks speciale klosjes JM liet kantklos Werkjes in Vlaamse kant. Binnenkort worden lesse. gegeven te Aalst (JM),

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32