LIEVER KREMATIE OF NIET?
B.S.P.-AALST VRAAGT EEN DUIDELIJK ANTWOORD
AAN L. D'HAESELEER
Irrrrd
ec/ifismê
urn
Uw woord
NIEUW SOCIAAL INITIATIEF TE AALST
AALSTERS SOCIAAL OVERLEG
10 - 31-3-1978 - De Voorpost
irrrrr
rrrrH
f((ps ifofK WWH.
/[LU »C!»V
wot.! "VS TOCH
Het Aalsters Sociaal Overleg (afgekort A.S.O.) is een initiatief
dat in oktober 1977 ontstaan is, tussen kollega's maatschap
pelijk werkers, die iets willen doen aan de algemene nood om
de andere kollega's hulpverleners en hun dienstverlening
persoonlijk te leren kennen.
Het A.S.O. is een zelfstandige, 1i( betreft diensten waar sociale
feitelijke vereniging niet ge- en-of psychologische en-of
bonden aan en of andere strek- psychiatrische en-of medische
king of organisatie. Er is een
stuurgroep, bestaande uit een
15-tal mensen, die het gebeu
ren algemene inhoud en vorm
geeft.
Om de twee maand is er een
bijeenkomst met de diensten
en centra van Groot-Aalst. Het
hulpverlening immateriële
hulpverlening, op een
deskundige-beroepsmatige
manier geboden wordt aan
hulpvragenden.
Momenteel zijn er een 30-tal
diensten en centra vertegen
woordigd.
Deze twee maandelijkse bij
eenkomst richt zich tot de hulp
verleners van de sociale disci
pline maatschappelijk wer
kers en sociaal verpleegkundi
gen) die binnen Groot-Aalst
een uitgebouwde, vaste, re
gelmatige hulpverlening bie
den.
De bedoeling van het A.S.O. is:
de diensten en de hulpverle
ners persoonlijk te leren ken
nen om verwijzing en samen
werking vlotter te laten verlo
pen; komen tot klaarheid en
overzicht in de veelheid en ver
scheidenheid van diensten en
globale dienstverleningsmoge
lijkheden in Groot-Aalst.
Voor de nabije toekomst ziet de
konkrete inhoud van de twee
maandelijkse bijeenkomsten er
als 't volgt uit: 1) de verschill-
lende diensten stellen zich
stapsgewijze uitgebreid voor
en bezorgen de aanwezigen
een schriftelijke korte samen
vatting, 2) dokumentatie en in
formatie op het professionele
vlak wordt zoveel mogelijk uit
gewisseld (o.a. via een info-
stand), dit telkens rondom een
bepaald thema.
Voor de verdere toekomst kun
nen er een aantal mogelijkhe
den vooropgesteld worden
o.a.: professionele vorming;
gezamenlijke aanpak en over
leg in de konkrete hulpverle
ning: formuleren van algemene
noden of problemen al of niet
van strukturele aard en deze
signaleren aan beleidsinstan-
ties; werken op het bredere
vlak van welzijnszorg mogelijk
in samenwerking met andere
instanties.
Over elke tweemaandelijkse
bijeenkomst wordt er een ver
slag opgemaakt, elke aanwe
zige krijgt dit verslag toege
stuurd. Op aanvraag kunnen
andere instanties, die niet tot
het A.S.O. behoren, dit verslag
telkenmale toegestuurd krij
gen.
Gezien de ruime opkomst en
belangstelling lijkt het A.S.O.
een noodzaak en een veelbe
lovend initiatief te zijn.
Wie verder informatie wenst
kan terecht bij volgende perso
nen.
De Voorzitter: Schollaert Mare.
'tel. 70.33.15.
De Ondervoorzitter: Van He-
chem Luc, tel. 21.26.91.
De Secretaresse: De Cremer
Dina, tel. 21.57.51 (182)
De B.S.P.-Aalst beschouwt de polemiek Van Hoorick-
D'Haeseleer omtrent de ekonomische problematiek als een
belangrijke poging om meer klaarheid te brengen in de keu
zen die moeten worden gemaakt.
Indien de B.S.P.-Aalst tans het woord neemt in dit debat is het
om elk persoonlijk karakter, dat sommigen ten onrechte in de
polemiek Van Hoorick-D'Haeseleer zouden menen te zien,
aan deze diskussie te ontnemen.
De gevoerde polemiek heeft nieuw ekonomisch beleid in
niets te zien met de huidige be-
stuursmeerderheid die steunt
op een beleidsnota. De B.S.P.
houdt zich aan beide. De
B.S.P. heeft geen bezwaar te
gen de door de burgemeester
ingerichte industriële voorlich
tingsavonden. Wij voeren geen
diskussie met de burgemees
ter, wel metL. D'Haeseleer om
trent diens ekonomische opvat
tingen die hij vastlegde in ver
klaringen volgens welke alleen
de volledige ekonomische
vrijheid (19e eeuwse opvatting)
de krisis kan oplossen en vol
gens welke ook arbeid en kapi
taal volstrekt evenwaardig zijn.
De B.S.P. bevestigt dat zij het
daarmee niet eens is. Dit heeft
niets te maken met «mis
noegdheid» die L. D'Haeseleer
in de schoenen van B. Van
Hoorick schuift. Het is boven
dien onheus het debat te willen
afsluiten met de uitvlucht dat L.
D'haeseleer ander werk te
doen heeft. Zeker, daden zijn te
verkiezen boven woorden.
t Maar men moet zich met woor-
den akkoord stellen over de
daden. Indien L. D'haeseleer
stelt dat er inmiddels in Aalst
een nieuw akonomisch beleid
wordt gemaakt, dan zouden wij
graag weten waarin dit bestaat
en dan menen wij ook dat zo'n
nieuw ekonomisch beleid niet
alleen met de patroons kan
worden uitgestippeld, maar dat
ook de vertegenwoordigers
van de werknemers daarbij
moeten worden betrokken. Een
Aalst is tenslotte ondenkbaar
zonder een nieuwe ekonomi
sche politiek in het land.
C.V.P.-Aalst blijft onverschil
lig
Zoals L. D'Haeseleer stelt ook
de B.S.P. vast dat de C.V.P.-
Aalst omtrent de gestelde pro
blemen onverschillig is geble
ven. Misschien zwijgt zij in de
hoop dat de aan gang zijnde
polemiek tot moeilijkheden in
de P.V.V.-B S.P.-V.U -koalitie
zou kunnen leiden. Deze hoop
is ijdel. De B.S.P. respekteert
de aangegane verbintenis
maar deze kan niet betekenen
dat zij er het zwijgen aan toe
doet wanneer zij zich tot spre
ken genoopt voelt. De verdedi
ging van de «volledige ekono
mische vrijheid» maakt trou
wens geen deel uit van de be
stuursovereenkomst.
De fundamentele reden
waarom de C.V.P. zich niet in
het debat mengt is dat zij zelf
innerlijk verdeeld is over de be
handelde materie. Haar arbei
dersvleugel van het A.C.W.
staat dicht bij de opvatting door
de B.S.P. ontwikkeld.
De kristelijke arbeidersbewe
ging zegt «een grondige her
vorming van de maatschappij
te willen, een ekonomische ak-
tiviteit waaraan de dienst aan
de gemeenschap en niet het
geprivatiseerd profijt ten
grondslag ligt:» De vertegen
woordigers van de kristelijke
patroons en grote middenstand
in de C.V.P. nemen ongetwij
feld een ander standpunt in.
Door in deze polemiek tussen
te komen zou de C.V.P.-Aalst
slechts haar eigen tegenstel
lingen blootleggen
Niet ideologisch bakkeleien
Een uitspraak van Minister W.
Claes aanhalend meent L.
D'haeseleer dat er niet ideolo
gisch moet gebakkeleid wor
den. Ons goed De B.S.P. stelt
vast dat Van Hoorick in zijn
laatste antwoord enkele kon
krete vragen heeft gesteld
waarop L. D'haeseleer niet
heeft geantwoord. In de plaats
daarvan speelt hij een aantal
uitlatingen van Minister Claes
uit die algemeen zijn gesteld,
maar die niet kunnen worden
losgemaakt van de Nieuwe
Ekonomische Politiek die W.
Claes aan het parlement heeft
voorgesteld.
Graag een antwoord met JA
of NEEN
1. Vermits L. D'haeseleer ko
lommen lang uitspraken van W.
Claes overnam, stellen wij hem
de vraag of hij tenslotte ak
koord is met het Nieuw Econo
misch Beleid van de socialisti
sche minister. Ja of neen? Dit
beleid houdt in: voorrang aan
de tewerkstelling: durf, kreativi-
teit en risiko's vanweae {Je prj-
vésektor; eigen ekonomisch i-
nitiatief vanwege de openbare
sektor; zich toeleggen op nei
vervaardigen van technolo
gisch hoogstaande produk-
ten; omvorming van de Natio
nale Investeringsmaatschappij
tot een openbare holding die
een aktieve participatiepolitiek
in de industrie zal voeren; een
stelsel van afschrijvingen voor
oepaalde investeringen; vrij
stelling van BTW voor arbeid-
scheppende investeringen,
enz.
2. Om onze ekonomie te ver
nieuwen zijn er grote inspan
ningen nodig waartoe inder
daad gans de natie moet bij
dragen. W. Claes zegde daar
over met betrekking tot de
werknemers (volgens «Het
Volk» aangehaald door L.
D'haeseleer): matiging van de
loonkosten gekoppeld aan een
verbetering van de arbeids
voorwaarden en met vrijwa
ring van de koopkracht en
aan grotere autofinanciering
voor de onderneming. Dit is niet
in tegenspraak met wat Van
Hoorick en de B.S.P.-Aalst be
klemtonen: Dit is niet in tegen
spraak met wat Van Hoorick en
de B.S.P.-Aalst beklemtonen:
matiging en soberheid in
rechtvaardigheid. Is L D'hae
seleer akkoord dat de rijksten
de grootste offers moeten
brengen? Dat er wel nieuwe
C.A.O.'s kunnen en moeten
worden afgesloten (waaraan
trouwens de liberale vakbon
den deelnemen in het arrondis
sement Aalst)? Dat de sociale
verworvenheden en de koop
kracht van de werknemers niet
mag worden aangetast? Ja of
neen?
3. De redding van onze eko
nomie hangt grotelijks af van
nieuwe technologie en automa
tisering. Deze leiden echter tot
minder werkkrachten en dus tot
grotere werkloosheid. Is L.
D'haeseleer het met ons eens
dat de verkorting van de werk-
duur om de beschikbare arbeid
over meer werknemers te
spreiden aldus een ekonomi
sche. veel meer dan een so
ciale vereiste wordt en dat men
moet beginnen met de geleide
lijke invoering van de 36-
urenweek in die nijverheidssek-
Een
HET FINANCIEEL ASPÖ De
Krema ie is inderdaad <j
der door het vervoer
en van Ukkel en de ko
van de verassing zelf.
een verzekeringssys:
me: aangepaste jaarlijki
maandelijkse premies
den deze las en e
draaglijk. Krematie
nie- het voorrecht wo
van enkelen maar mot
ieders bereik liggen. Me
Ver
WORDT ER VEEL VERAS hur
In België (nog) nie-In
derland zijn er ech-ef
krema oria, in Denem;
33, in Wes -Duisland
Gr '- -Bri anië 214, in
27, in Frankrijk 7, in
den 69, in Zwi seriand
in Canada 345. In somi
gewes en worden 75 gi
meerd
WELKE FORMALITEITB
Zo er qeen wilsbeschik
es amen is rich- de
s "n bevoegd om in de
bez rging e voorzien (fi
lielid. kennis, gebuur)
aanvraag - de amb-e
van de Burgerlijke S'
Heef de overledene ec
een wilsbeschikking om
kremeerd e worden o|
maak dan is he voldog
deze aan de amb enaar
de Burgerlijke S-and
verhandigen. Een gew
verklaring vols aa-
«Onderge ekende...geef
hierbij mijn ui drukkel
wil e kennen da mijn s
felijk -verscho- zou ve
w rden.
V lledig, vrijwillig ei
genhandig geschreven
'P
Naamtekening:',p
Deze verklaring moe- |^m
p zegel zijn en hoef- niqpr"
w rden geregis-reé'p 1
Liefs p e maken in r
schillende eksemplaren.l
DE KIST
De reglemen aire kisl
eenv udig, zonder vera
sel. Ze word gewoon
he lijk verbrand. Slet
kis en ui lich hou- als
p pulier of berk zijn to
laen Me alen handva
worden eerst verwijderd.
Vernissen van de kis' is
b' denze mag wel me'
erverf worden gekleurd
de kis mogen geen and
v" rwerpen en zeker g
•n pl' fbare aanwezig
Inwendige versiersels
w I. wa en. pluimen,
nen -f bloemen zijn ver
den. He is wenselijk
lijk nie e kleden en
gebruik van een luch-d
f edraal. ui brandbare
vervaardigd, word aa
raden.
Even ueel mag de eigenj
kis in en een praalkis- vt
den geze f zelfs in- f
zinken maar dan van mal
maal één millimeer dil
De asbus kan ook roe
pers nenwagen verve
w rden. Ze heef de v(
van een afgekno e keg
van 18 cm hoog e en
d rsnedse van 15 *o
cm.
WAAR?
Inlich ingen over al wa- l<
ma ie aangaa kunnen w
den bek'-men in onze s'ri
bij Paul Van den Wijnga
de. Meres raa 58 c e Ni
werkerken. el. 053/21.
94.
Een k' iumbarium bes'
reeds e Aals en e D< T;
derleeuw. Asvers rooiin
weiden zijn voorzien in e
deelgemeen e.
d"or middel van een van
bui enui verhi -e oven een
s offelijk overscho* in an
derhalf a wee uur-ijd'o* as
om e vormen. Digebeur
in een krematorium en in
ons land is er maar één, nl.
in de Stillelaan 72 te 1180
Brussel (Ukkel).
Krematie is dus iets
anders dan gewone lijkver
branding waarbij he- s-offe-
lijk overscho op een s-apel
h u wrd gelegd en door
de vlammen ver eerd. De as
wrd nadien verzameld en
zoals in Indië, in een rivier
vers rooid. Zei Louis De
Len decker nie- eens als
men hem vroeg of van het
wa er van de Ganges mocht
gedr-'nken worden da1 zulks
inderdaad moch- omda- het
wa er er door allerlei stoffe
lijke res en zo slectr was
da geen enkele mikroob er
k- n in blijven leven (sic).
Bij krema ie komen geen
vlammen aan he lichaam
da d"or de hi- e omge-
v rmd wrd o zuivere as.
Die as. in een me alen urn,
kan bijgeze worden in een
familiekelder of in een ko-
lumbarium of begraven wor
den in een urnen-uin of op
de vers rooiingsweide van
een fficiële begraafplaas.
IS KREMATIE MENSELIJK?
Krema ie on s ond ui* eer
bied V" r de doden. He* is
een nvderne wijze van do
denbezorging e-isch, so
ciaal en moreel veran-woord
z-als door miljoenen over
de hele wereld al-hans
wrd gedach
Bij begraving volg na ge-
velvlle oespraken. na
buigingen en bloemen ge-
w n de wansmakelijke
- n binding v^n he s-offe-
lijk verscho waarbij voor-
s anders van krema-ie hui
veren Ze geven er de voor
keur aan door lou-erend
toren die ze kunnen dragen? Ja
of neen?
4. Is de h. D'haeseleer ak
koord met de werknemers van
Ford-Genk die niet staakten
voor looneisen maar voor meer
werkgelegenheid door de ver
korting van de arbeidsduur in
hun onderneming? Of is hij ak
koord met de patroons van
Ford die liever een belangrijke
loonsverhoging gaven dan ver
korting van de werkduur?
5. Vermits L. D'haeseleer zich
beroept op W. Claes waar deze
pleit voor een hervorming van
de sociale zekerheid ten einde
werkelijk de rijkdommen en in
komens te herverdelen, vragen
wij hem of hij akkoord is met
een substantiële herverdeling.
Ja of neen!
6. Is L. D'haeseleer het eens
met de verklaring van W.
Claes, door hem geciteerd dat
«tot dusver de lasten en de kos
ten van de krisis aan de Staat
werden doorbesteld». Maar in
dien dit niet langer meer kan,
wie moet dan de kosten van de
krisis dragen, volgens L. d'hae
seleer? De arbeiders, werklo
zen, sociale rechthebbenden?
Of degenen die kunnen betalen
en degenen die fiskale fraude
plegen? Ja of neen moet de
Staat miljarden blijven stoppen
in privé-ondernemingen zon-
der tegenprestaties?
7. Waar de B.S.P. stelt dat in
zake de lasten die op de onder
nemingen drukken er een on
derscheid moet worden ge
maakt op het gebied van de
R.M.Z. tussen de arbeidsinten
sieve en de kapitaalintensieve
bedrijven, is L. D'haeseleer het
daarmee eens?
8 P.V V.-voorzitter De Clercq
neemt het op voor verminde
ring van de belastingen om de
binnenlandse afzet te verho
gen. Up welke inkomens meent
L. D'haeseleer dat er belas
tingsverlaging moet komen en
is hij het eens met ons dat,
wanneer daartoe zou worden
besloten, de belastingsverla
ging moet gebeuren op de
kleine en middelmatige inko
mens w.o. degene die voort
spruiten uit de kumul van de
werkende echtgenoten?
Wellicht kunnen wij over heel
wat akkoord gaan!
De lezer zal wel willen toege
ven dat met deze vragen de
B.S.P. zich niet overlevert aan
ideologisch gehakketak. Wat
wel waar is: de B.S.P. vertrekt
van een maatschappijopvatting
en wil aan de huidige samenle
ving wat veranderen door een
politiek van konkrete maatrege
len. Wellicht kan L. D'haeseleer
met een reeks daarvan ak
koord gaan Of niet?
Namens de B.S.P -Aalst.
Voorzitter: Jan Van der Veken
Volksvertegenwoordiger. Mare
Galle
Pol. Secr. Martin Hutsebaut.
Fraktievoorzitter: Bert Van
Hoorick.
Gedurende de karnavalperiode iets brouwen over «krema
tie» is wel een lugubere job. Als U echter deze regels onder
ogen krijgt zijn de drie (of vier) dolle dagen volledig voorbij
en is U teruggekeerd naar uw werk, uw kantoor of naar het
stempellokaal al dan niet voorzien van een tot de realiteit
terugwenkend assekruisje en beloerd door de via de Balkan
oprukkende Russische griep en door «verkwikkende» si
naasappelen.
BEGRAVEN OF VERASSEN
De ijd da kremeren in te
genspraak was me- de ka-o-
lieke leer is volledig voorbij
alhoewel sommige perso
nen ui godsdiens-ige over
wegingen nog egens-an-
ders(kunnen)zijn. De regie-
men en (canons) der Room
se Kerk verboden lijkver
branding doch op he- konci-
liè van 1964 werd een meer
S'-epele houding aangeno
men en werd krema-ie na
een kerkelijke diens- -oege-
la en._
In landen mei sterk uitge-
spr'-ken ka holieke regering
is krema ie vaak nog verbo
den doch waar de pro-
es an se of anglikaanse
g dsdiens overweeg-,
w-rd krema ie veelvuldig
•egepas Daar worden
zelfs de krema oria door de
gemeen ebes uren of de
kerkfabrieken zelf opge-
rich Hoge gees elijke ge
zagsdragers huldigen ze
mee in en bedienaars van de
erediensi zijn bij krematies
aanwezig.
Ziek worden kunnen we,
een --ngeval kan ons over
komen maar s erven moe-
en we, allen. Misschien
is he dan och verkieslijk
als we nog bij volle vers-and
zijn -e bepalen wat na onze
d "d me ons s-offelijk
overschot moet gebeu
ren begraven of verassen?
WAT IS KREMATIE?
Verassen is een manier om
Drie plaatsen bezet in het kolumbarium JM
vuur he s offelijk overschot
een kleine hoeveelheid
zuivere, asep ische reuklo
ze as e la en omvormen. Ze
eerbiedigen noch-ans de
zienswijze van hen die be
graven b'-ven kremeren s*el-
len mda ze beseffen da'
radi ie en geloof hierbij een
belangrijke rol spelen.
Gew -olijk gebeuren kre
ma ies zeer eenvoudig al-
h ewel waardig maar des
gevraagd kan zulks ook me-
prach en praal gemengd
gaan.
IS KREMATIE
HYGIËNISCH?
Z- begraven word- op een
geschik e plaa s, lever- dit
v-'-r de volksgezondheid
geen bezwaar op. Maar vol-
d' en alle kerkhoven wel aan
die eis. Denken we even aan
lage polderlanden en he-
gevaar voor besme-ing van
he drinkwa er. Hygië
nischer dan krema-ie kan
men in elk geval wel niet te
werk gaan.
IS KREMATIE
EKONOMISCH?
Geschik e gronden voor
kerkh ven lijk de laa-s-e ja
ren een pr -bleem voor gro-e
gemeen en. Aankoop en
nderh'ud vragen vaak
en rm veel financiële mid
delen. Krema ie lijk- voor
deliger. Voor he oprich-en
van een krema orium me-
k lumbarium word vlug
plaa s gevonden. Bij veral
gemening zouden kerkho
ven kunnen worden afge-
schaf en evolueren -o? bvb
warandes of kinderspeel
pleinen.
EN PSYCHOLOGISCH?
Afkeer voor he on-bin
dingsproces speel- hierbij
een gr- e rol alsmede de
vrees levend e kunnen
w rden begraven. Krema-ie
maak zulks onmogelijk
daar v—r krema-ie de we-
een dubbel medisch onder-
z ek voorschrijf'
Besneeuwde asverstrooiiingsweide op het kerkhof te Aalst (JM)