EEN PLEIADE KUNSTENAARS IN
DE CATACOMBEN
WERKEN VAN EMIEL DE Q00MAN IN DE
GEMEENTESCHOOL TE HOFSTADE
Filmklubs klubfilms
Bruce Elliot in
't Kapelleke
De Voorpost- 31-3-1978 - 11
Bruce Elliot en tie Aalsterse groep waren te gast in zaal 't
Kapelleke in tie Meidesehettestraat (JM)
voor je greligc ogen en oren opgevoerd word! opgaan, je moet je laten
beetnemen door Olivier in het eerste bedrijf, door Caine in het tweede en
door Mankicwicz in het derde. Dit filmscenario was immers oorspronke
lijk een toneelstuk van Anthony Shaffer (eveneens scenarist van Frenzy -
Hitchcock) dal door de auteur zelf werd aangepast voor de film en dat
door Mankiewicz letterlijk werd gekopieerd.
Het onderwerp van Sleuth is ongemeen boeiend omdat het naar het
essentiële van de verhoudingen tussen de mensen grijpt: het spel dat alles
domineert, het spel van sterken tegen zwakken, van extraverten tegen
introvenen, van man tegen vrouw, van man tegen man, enz
En omdat het spel totaal is, d.w.z. dat het zich uitdrukt zowel in een trek
als ineen kreet, ineen gebaar als in een blik. dat het spel overal aanwezig
is, in het dekor. inde kostumes, inde muziek en inde zaal. Het is een spel
doorgedreven tol in zijn uiterste konsckwenties. Zoals bij alle spelen zou
er een winnaar en een verliezer moeten zijn. Wie de winnaar is in deze
film blijft een open vraag.
MARCELINOKLUB
Ook de jeugd komt aan haar trekken op zondag 2 april ek. Voor hen
organiseert de Marcelirioklub om 14 u. de filmvertoning van -Tarzan en
de vervloekte Jaguar»., Deze filmvoorstelling voor ffimliefiiebbers tot
16 jaar duurt tot ongeveer 16.30 u.
In de Amazonejungle oefent een tovenaar terreur uit Hij valt de dorpen
aan en voert de inwoners als slaven mee. Een professor aldaar roept de
hulp in van zijn goede vriend, Tarzan, die dan ook onmiddellijk met zijn
leeuw Baron en de apin Cheetak op zoek gaat naar de tovenaar. Tarzan
krijgt moeilijkheden met de Jaguarmenscn die beweren dat de jungle het
rijk is der inboorlingen Daarom ook vallen zij de mensen aan die er
anders over denken. Hierin worden zij fel gesteund door de Jaguar, een
personage dat overal verschijnt waar Tarzan verschijnt en die het ook
tegen hem zal opnemen. Maarzoals alle Tarzanfilms zal ook in deze prent
Tarzan. het halen
S.J.
Waarom schildert U? Is het
kommercieel bedoeld of is
het zuiver artistiek?
Ik schilder niet om den bro
de! Ik kan leven van de ver
koop van mijn etsen. Ik
schilder als ik inspiratie
heb. Gelukkig heb ik nog
vaak een goede ingeving. Ik
oen nooit verplicht te schil
deren Als ik geen werken
heb, stel ik niet tentoon. Ik
heb wel een groot klienteel
da» vooral mijn sneeuw
landschappen waardeert.
Schilden U sommige wer
ken méér dan éénmaal?
Mijzelf kopiëren is onmoge
lijk. Ik zou wel een fotogra
fisch juist dubbel kunnen
maken, maar het effekt zou
anders zijn. Ik kan nooit in
dezelfde sfeer werken het
is: technisch niet mogelijk.
Ik heb nooit twee maal de
zelfde inspiratie, hetzelfde
gevoel en dezelfde lichame
lijke omstandigheden. Ge
voelt u toch niet elke dag
hetzelfde: soms ben je
kalm, ondeugend of kwaad.
Di« kan je zelfs merken in
mijn lucht, kijk maar naar
de wolken op mijn doeken.
Heeft U reeds internationale
tentoonstellingen gehou
den?
Neen. Ik vul de ministeries
niet met kado's. Ik houd mij
nie» bezig met politieke zak-
vullerij. Wil iemand een
doek hebben voor een mu
seum, goed. ze kunnen er
één kopen. De experts
-juryleden, die moeten keu
ren nemen vaak hun eigen
knoeiwerk voor het serieus
en eerlijk werk van anderen.
Internationale reklame heb
ik ook niet nodig! In alle
landen van de wereld han
gen reeds werken van mijn
hand. Verleden week is het
zevende doek naar Amerika
vertrokken!
Doet U niet met de mode
mee?
Als de mensen mijn kunst
niet begrijpen, zal ik niet
van kostuum veranderen.
Mijn werk is niet alleen voor
deze tijdbinnen 200 jaar is
een boom nog steeds een
boom en zal het gras nog
steeds groen zijn!
ledereen kan er van genie
ten. als hij wil. Ik geef de
wol en de breinaalden, wie
he» wenst kan zelf beginnen
breien!
Stelt u vaak tentoon?
Alleen als ik werken heb. De
volgende tentoonstelling is
gepland in mei te Ladeuze
(Etikhove). Ik weet nog niet
of ik zal kunnen tentoon
stellen! Thuis, in de Neer
straat te Ninove, heb ik wel
een permanente tentoon
stelling, waar iedereen wel
kom is.
Door het groot aantal be
zoekers moesten wij de
heer Emiel De Cooman ver
laten. Wij hopen dat hij veel
sukses bij de toeschouwers
heef». We wensen hem nog
een lange, vruchtbare loop
baan toe.
R. Devijver
druk op ons waarbij zee en
lucht. in verschillende
kleurschakeringen en tin
ten. door hun fijne afwer
king de pentekenaar verra
den Modern aandoend
maar toch volledig figura
tief komt zijn werk en prak
tisch elk huis tot zijn recht.
Twee van zijn werken wer
den dan ook door de Stad
Aalst voor het kunstpatri
monium aangekocht.
Rita De Moyer (Opbrakel
1953) die aan de Akademie
grafiek. publiciteit en
beeldhouwwerk volgde en
reeds eksposeerde in «Ter
Linden» en in het «Oud
Hospitaal» stelt penteke
ningen. etsen en beeld
houwwerk met vaak miste-
rieuse achtergronden ten
toon Ook van haar kocht de
Stad werk aan voor haar pa
trimonium.
Hilda Vlasenbroeck (Aalst
1934), eveneens gewezen
studente van de Akademie,
stel» allerlei vaak fascine
rende keramieken tentoon
en doet dit op typisch
vrouwelijke wijze.
Norbert Van Schuylenbergh
(Aals» 1918) wonende te
Hofstade werkte zich als
natuurliefhebber zelf op en
toon» een uitgesproken
voorliefde voor de land
schappen en gebouwen van
de streek en van rond
Wichelen. Vooral trof ons
zijn winterlandschap.
Frans Heyens (St.Gillis-
Brussel 1922) die reeds
op vele plaatsen waaronder
Brussel. Oostende en Brug
ge eksposeerde en ook
reeds aan groepstentoon
stellingen deelnam te Brug
ge en Doornik stelt ons en
kele zeer genietbare akwa-
rellen voor terwijl de ben
jamin van deze pleiade
kunstenaars.
In ile Catacomben te Herder sent bad vorig weekeinde een groepstentoonstelling plaats (JM)
es'i
Dt Tal van verdienstelijke man
nen spendeerden er inder-
n e Haad niet alleen hun volle
dig lang week-end aan maar
waren reeds druk bezig met
de voorbereidingen lang op
voorhand. De financiële op
brengst komt dan ten goede
aan werken van de wijk
waarbij dan ook Hubert De
Neef een belangrijke rol ver
vul'.
De sfeervolle kelders der
vroegere brouwerij vormden
toonstellingen te Aalst,
Gen' en Brussel eksposeer
de er schilderijen, akwarel-
len en pentekeningen. Een
man met blijkbaar vele pij
len op zijn boog. Vooral zijn
marines maakten diepe in-
Arsène Van der Jeught (Her-
dersem 1935) toont in zijn
schilderijen zijn grote voor
liefde voor de mooie hoek
jes uit de omgeving die hij
met een rijke kleurenscha-
kering op zeer degelijke wij
ze vereeuwigt.
Patrick Bruyland
(Herdersem 1962) een
jong natuurtalent lijkt met
een veelbelovende toe
komst met o.a. zijn pen
tekeningen die een reeds
gedegen techniek en visie
verraden waarbij uiteraard
ook Herdersems roem, Al-
fons De Cock, figureert.
Een zeer prijzenswaardig
initiatief (de Katakomben
zijn hiermee niet meer aan
hun proefstuk) in een uniek
kader waardoor getracht
wordt zowel de plaatselijke
kunstenaars een hart onder
de riem te steken als het
publiek wat zin voor het
plastisch mooie bij te bren
gen.
LH
CSV 'T FABRIEKSKEN
Op zondag 2 april, om 20.30 u. gaat in de zaal van 't Fabrieksken in de
Burchtstraat nr. 20 de film «American Grafiti van George Lucas met in
de voornaamste rollen Richard Dreyfus, Ron Howard en Wolfman Jack.
De verkoopsslogan van dez.e film is: «Where were you in 62»Het wordt
dus een avondje nostalgie, een duik in het Amerika van de tieners zestien
jaar terug. Swingende rock and roll, glimmende droomautomobiclen,
frisgeknipte knapen, geknijp en geslurp in de drive-in. gescharrel en
gcfrunnik op de achterbank, de ganse nacht heen en weer rijden in de
hoofdstraat (cruisin' main street in daddy's new car), een race van een
nieuweling tegen de plaatselijke kampioen, 'n paar stoere nozems-in
de-dop. het is er allemaal, net echt.
Voor wie de titel nog niet mocht begrepen hebben: Graffiti zijn gekrab
belde opschriften op schuttingen en W.C.'s.
Tussen alle retro-gebeurtcnissen zit zelfs een verhaaltje verweven. Curt
en Eddy. twee studenten, kunnen morgen naar de universiteit vertrekken.
Als afscheid aan hun geboortestad gaan ze er eens lustig een nachtje op
uit. Bij deze nachtelijke tocht reist in hen de twijfel of ze toch niet liever
zouden blijven. Naast de diepere inhoud van de «algemeen menselijke-
figuren is er natuurlijk ook nog de muziek die een grote rol speelt in deze
film. De helft van de prent wordt immers opgeluisterd met muziek van
Wolfman Jackshow.
Een typisch winterlandschap, werk van De Cooman (EL)
De Ninovieter, Emiel De Cooman, stelde tijdens het paas
weekend tentoon in de gemeentelijke lagereschool, Zijp
straat te Hofstade. Op de vooropening, vrijdag 24 maart,
mochten de heer Paridaens, inrichtend schoolhoofd en de
kunstschilder verscheidenevooraanstaanden verwelkomen.
Dokter Gravez, voorzitter van de oudervereniging, was ver
gezeld van zijn dame. Ook de ondervoorzitter de heer
Malschaert, was aanwezig. Verder herkenden we de heer
Van Rentergem echtgenoot van Mevrouw Diane D'haese-
leer en de gemeenteraadsleden De Turck, Willems en Van
Der Biest. Vele schoolhoofden uit het Aalsterse betoonden
hun interesse: wij zagen de heren Armand, Louis De
Meyst, Van Heek, De Coninck en Clement De Meys».
Verschillende verenigingen waren vertegenwoordigd door
hun voorzitter.
is goed» of «'t is slecht»,
hij vroeg enkel een ver-
an'woording van de toege-
pas'e techniek. Zoon Emiel
heef' natuurlijk veel met de
ogen ges'olen!
Opmerkelijk is de grote ge
lijkenis van zijn werk met
di» van een grootoom, die
hem onbekend was en
waarvan hij nooit een werk
zag. Hierin ziet de schilder
nog een bewijs van de fami
lieziekte.
In zijn werken brengt De
VZW ANTRAKT
Eveneens op zondag 2 april ek. om 20.30 u.. maar dan in de Stads
schouwburg op het Vredeplein te Aalst, biedt de vzw Antrakt u de film
-Sleuth- van J. Mankicwicz aan. Deze I38 minuten durende prent
dateert uit I972 en kan je bekijken tegen de prijs van 50 F. TTT-ers,
CJP-ers en 65+ ers betalen slechts 40 F.
Sleuth, in het Nederlands, de Sjjeurhond, is een film van Joseph L.
Mankiewicz naar een scenario van Anthony Shaffer, gebaseerd op diens
toneelstuk.
Om deze film eigenlijk tenvolle te kunnen genieten moet je als toeschou
wer zelf je rol meespelen. Zonder de medewerking van de toeschouwer
zou Sleuth een tamelijk zinloze stijloefening zijn. Je moet in het spel dat
'ergem aan.
Me» een drankje in de hand
konden we met de meeste
bezoekers een tweede rond
gang maken en genieten
van de tarlijke tentoonge
stelde werken. Opvallend
ITE D^k'pr Gravez opende het
officiële gedeelte door er op
ewiizen dat de verhouding
schoni-maatschappij, zeer
veranderd is. De school
hreno' 'egenwoordig ver
schillende manifestaties:
de één wa' meer kultureel
als de ander. Vandaag heb
ben wii he' genoegen u de
schilder. Emiel De Coman
voor *e s'ellen.
De heer Paridaens. school
hoofd. was de moeilijke
aak 'oegewezen, te spre
ken over leven en werk van
de schilder. Eerst veront
schuldigde hij mevrouw
minis'er Rika De Backer en
de heer D'haeseleer, beiden
afwezig wegens ambtelijke
bezigheden. Ook schepen
Ropis afwezigheid was ver
antwoord: hij had als apo-
•heker wach'dienst
Fmiel De Cooman werd ge
boren op 29 december 1922
•e Geraardsbergen. Zijn va-
dpr was de zeer gekende
kuns'schilder Jan De Coo
man. Emiel heeft de rust en
de schoonheid van de Den
dervallei in de twintiger ja
ren kunnen beleven. Hij
bloeide op me' de ogen wijd
open voor de natuur. Het
schilderen za» hem in het
bloed- zijn schoolschriften
ver'oonrien meer schetsen
dan les'eks'en. Schilderen
kan men nie' leren, (aldus
de heer De Cooman) het is
een familieplaag. Hij ge-
non' geen akademische op
leiding. maar werd kunste
naar door de aangeboren
aanleg, door te kijken en te
eksperimenteren. Emiel
s'reef' naar het weergeven
van de realiteit, niet zoals
een fo«o (wan» dat is een
dood lichaam), maar in een
schilderij me' een eigen vi
sie en een eigen stijl.
Op veer» ien jarige leeftijd
werd he* eerste doek ge
schilderd en de eerste ets
oedruk'. Vader Jan zei nooit
Cooman een rust en een
kalm'e. Hij laat de toe
schouwer echter de moge
lijkheid zijn eigen fantasie
'e la'en werken In elke
schilderij kunnen zowel een
groep spelende kinderen als
Roodkapje een fantasie-
plaa's vinden. De bedoeling
van deze roman» isch-realis-
•ische werken is de mensen
opnieuw «e laten genieten
van de schoonheid van de
landschappen.
Gemeenteraadslid De Turck
besloo» (onvoorbereid) het
officiële gedeelte, in de
plaa's van schepen Roels.
Hij deed dit met één zin: Ik
waardeer de binding van de
kuns'enaar me»'zijn dorp en
me' de natuur, evenals de
funk'ie van de school als
'en'oons'ellingsplaats. Tot
slo« bood ondervoorzitter
Malschaer' bloemen aan
mevrouw De Cooman, me
vrouw Gravez, de heer De
Turck en de heer Van Ren-
was he» gemeenteschappe-
lijk onderwerp van zowel de
schilderijen als van de
e'sen: een sneeuwland
schap. Wat eveneens verba
zing wekteen aandacht trok
was het gebruik van gelijk
aardige kleuren. (oker.
oranje). Als men dichter bij
een doek kwam kon men
opmerken da» de verflaag
zeer dun was: het leek wel
gedrukt!
Di» gaf de aanleiding om
een vraaggesprek met de
kunstenaar te beginnen.
Waarom gebruikt u voor al
uw werken een gelijkaardig
onderwerp?
Ik wil de mensen weer naar
de natuur loodsen. De jacht
van het huidige leven laat
hen nie» meer toe van de
na*mir »e genieten: ze lo
pen er wel eens door, maar
bekijken de schoonheid niet
meer Door mijn werken te
waarderen, leren de bewon
deraars de natuur weer te
bekijken en het schone er
van te herontdekken.
Sneeuw straalt tegelijk een
zekere kalmte uit, iets wat
de meesten onder ons mis
sen.
Waarom gebruikt u dan ge
lijkaardige kleuren?
Er zijn wel veel dezelfde
kleuren gebruikt. Dit is ech-
'er nodig om de roman
tische sfeer rond het on
derwerp kracht bij te zetten.
Di» kan ik onmogelijk be
komen me» helblauw, vuur
rood of andere felle kleuren.
Toch zit er nog een grote
variatie in mijn doeken: de
overwegend oranje werken
kon'rasteren met de «groe
ne», en z'eker met de wit-
zwarte etsen. De rijpheid,
die mijn leeftijd meebrengt,
zorgt anderzijds voor don
kerder 'inten.
Waarom zijn uw schil
derijen zo glad, zonder re
liëf?
Er zijn geen overbodig dikke
lagen nodig om het beoog
de effekt te bekomen. In
tegendeel: een dikke verf
laag kan een zekere scha
duw teweeg brengen, die
ongewenst is, daar ze een
andere uitwerking op de kij
ker heeft. Het schilderen
me» weinig verf is tevens
een resultaat van mijn ja
renlange ondervinding: im
mers waarom met veel
woorden iets zeggen als het
met weinig ook kan. Het is
trouwens mijn eigen tech
niek die ik in de loop der
jaren heb geperfektioneerd.
Tijdens het voorbije paasweekend ging in de Herdersemse
Katakomben een tentoonstelling door van kunstvoorwer
pen die vooral op zon- maar ook op maandag veel bezoe
kers wisten te lokken. Het mag wel worden gezegd dat de
bestuursleden er het beste van gemaakt hebben wat ze
konden met hun uiteraard toch beperkte ruimte en midde
len en een verlichting die wel funktioneler kon zijn ge
weest.
he' kader voor de tentoon
stelling van werken van ze
ven kunstenaars uit de
s'reek.
Jan Hutsebaut (Aalst 1953)
die studeerde aan de Aka
demie te Aalst en reeds
deelnam aan groepsten-