RIJGT AALST EERLANG EEN iPVANGCENTRUM VOOR VROUWEN VOOR DE 10" MAAL «TE VOET DOOR 'T LAND VAN AALST» U hebt het raam en wij 't gordijn. STEDELIJKE KULTUURRAAD IN DE MAAK AALST Meh pikkels of ajontjes SERAV Vte_Ji i& De Voorpost - 31-4-197 3 alië geveer een jaar geleden, vroeg Mevrouw Gracienne Van verAuwenborgh het stadsbestuur, een opvangcentrum op te non hten. Zij wou hierbij vooral rekening houden met de vrou- ma tn die echte problemen hebben, nat #r wijzigingen binnen het schepenkollege werden de te handelen dossiers overbedragen van schepen Hooghuys de nieuwe schepen van sociale voorzorg, de heer Eddy ernftnsieur. De tussenkomst van mevrouw Van Nieuwenborgh ;tel< de gemeenteraad van 29 maart jongstleden, had de bedoe- met g betreffende dossiers te ontstoffen en verder uit te wer- ij; betoogde aldus: In onze atschappij béhoort de vrouw I steeds tot de gediskrimi- vr erde groepen. Er wordt haar sch ms verweten dat ze hier zelf n c luid aan heeft. Ze voelt zich i n|rners thuis in een bepaald rol patroon. meeste vrowen vinden het ig steeds doodnormaal dat ieer in de zetel televisie- tt of ziin krant leest, terwijl zij werk voor het hele gezin al en mag opknappen. Meestal irdt echter «vergeten» dat stdit diskriminerend patroon Jn in de jeugdjaren opge- ongen wordt. Elke dag wordt Lf bevestigd en verstevigd >r de T.V., de film, de lektuur niet in het minst door de re- ime. Zelfs in de schoolles- kjes lezen de jongeren: Va ir leest de krant. Moeder dekt Vrouwen die hiermee Bt gelukig zijn, moeten een ms krijgen eraan te ontsnap- en Meer en meer vrouwen ageren hiertegen, willen zelfstandig denken en ^indelen. Ze hebben er ge- peg van slaaf en sloor te spe- De meest kwetsbare groep n de moeders van ongeveer ftig jaar, die nu de kinderen huis zijn, hun leven voelen nloos worden. Zij zouden nu oeten weggaan en uit zichzelf iS aPPen- aarom verenigen vele vrou- en zich in praat- en aktie- oepen, die losstaan van be- aande vrouwenorganisaties waar vrouwen van om het j/en welke politieke vrouwen- °P ganisaties en waar vrouwen n*pn om het even welke poli- tke of filosofische overtuiging iel van uitmaken elijkaardige groepen bestaan eds jaren in Nederland en ngeland. zijn gegroeid in de dichts tvolkte wijken. Daar was de idzaak het grootste: menige ouw kreeg van haar meestal onken echtgenoot een pak aag en werd 's nachts met aar kinderen op straat gezet, etreffende vrouwen konden jens naartoe waar ze ano- em bleven, waar ze een juri- sche advies konden krijgen etrefende de te nemen maat- tgelen. de vereiste bewijzen z. ons land vinden we derge- ke opvangcentra in de voor- cv aamste steden: Antwerpen, russel.Ook in Aalst bestaat d ieds een groep, die vereni- VJ ing EVA, die het opneemt voor st( e vrouwelijke rechten, da oorlopig houden zij hun ver- t aderingen en samenkomsten het Landhuis. Vele vrouwen t aan echter niet graag een lee Brberg alleen binnen: ze vre- ide kommentaar of spottende werkingen. Daarom werden al ïeds een paar debatavonden wj Bgeven in het zaaltje van de oi rea-klub. Hier rijst een ander ilie obleem: het zaaltje kan niet ïfimtief afgestaan worden, het talleen een voorlopig ontmoe- igscentrum. Het grootste en .si dringende probleem is u een VASTE ontmoetings- aats te vinden, olang er nog geen opvang- Bntrum is, zou een dergelijke Jlossing tegemoetkomen aan i wens van vele vrouwen, ier zouden zij kunnen verga deren om over hun problemen te praten. Spreken met een vreemde brengt vaak een enorme opluchting. Men ont dekt dat anderen ook dezelfde problemen hebben. Men krijgt een zelfzeker gevoel en voelt zich niet meer eenzaam. Als men met een man over zijn problemen praat, kan men drie verschillende reakties ver wachten: ze begrijpen het niet of willen het niet begrijpen, an deren gaan het probleem mi nimaliseren terwijl een derde groep het probleem (ietwat ge geneerd) gaat weglachen. In een ontmoetingscentrum zouden ook informatie- of de batavonden kunnen gegeven worden. Dit is één van de fakto- ren van daadwerkelijke hulp! Er kunnen eveneens kursus- sen ingericht worden, vrouwen kunnen er een politieke vor ming krijgen of een voorlichting in verband met sociale wetge ving. Kortom: er kan besproken worde wat men op dat ogenblik wenst of waar er nood aan is. Steeds blijft het mogelijk er deskundigen bij te betrekken: een advokaat, een dokter, een notaris.... Een hoop administra tieven rompslomp en 'n vaak verkeerde aanpak door manne lijke politieagenten, worden al dus vermeden. De betrokke nen worden ook niet behandeld als «het geval X» maar worden echt geholpen. Het komt er op neer een huis te vinden, waar vrouwen zomaar kunnen binnenstappen, kun nen bijeenkomen en raad kun nen krijgen. De vrouwen zelf zullen het be heer van het tehuis op zich ne men en ervoor zorgen dat er steeds iemand is, die kan in staan voor de «opvang». Voorlopig zijn er reeds een zes tal vrijwilligers: huismoeders, vijftigplussers en mensen met veel vrije tijd (voorbeeld: per sonen uit het onderwijs), die zich ter beschikking willen stel len om het «vrouwenhuis» tij dens de weekends- en later permanenet - open te houden. Zij willen ook instaan voor de installatie en inrichting van deze onderneming. Een woon huis huren tegen de nu gel dende prijzen is financieel voor een beginnende groep onmo gelijk! Daarom wordt ook al eens een beroep gedaan op de overheid om hier de helpende hand te reiken. Zo heeft de stad Ninove bij voorbeeld, een woning die ei gendom is van het O.C.M.W. en die gelegen is in het stads centrum, tegen een zeer lage huurprijs (1.000 fr per maand) ter beschikking gesteld van zo een feministische groep. Me vrouw Van Nieuwenborgh zou het stadsbestuur dan ook willen vragen of het een mogelijkheid ziet een woning ter beschikking te stellen. De voorkeur gaat uit naar een huis, eigendom van de stad. Zij tipte reeds op een gedeelte van de Keizershallen en op het huis De Bolle. Beide waren reeds ingenomen. In de vereniging zou een be heerraad samengesteld wor den, die een v.z.w. zou oprich ten teneinde een huurovereen komst mogelijk te maken.. Indien de opzet zou slagen, wil len we alle vrouwenorganisa ties aanschrijven we willen mensen van iedere strekking onder hetzelfde motto vereni gen, opdat het opvangcentrum niet politiek gekleurd zou wor den. Dit zou eveneens gunstig zijn voor de vrouwen die er een toevlucht zoeken: om het even welke politieke of andere over tuiging moet er zich thuis kun nen voelen. Mevrouw Van Nieuwenborgh besloot: gezien het stadsbestuur zich tot doel gesteld heeft ten dienste te staan van alle burgers, ben ik ervan overtuigd dat het mijn verzoek zal willen inwilligen. R. Devijver De Wandeltocht «Te Voet door 't Land van Aalst» heeft reeds meer dan burgerrecht gekregen: hij is inderdaad uitgegroeid tot een ware «klassieker». Toen het begon, in 1970, stond «wandelen» nog in de kinder schoenen. Naar het voorbeeld van Eeklo «Te voet door 't Meetjesland» werd dan gestart met toespitsing op de jeugd en de eerste twee tochten te Aalst, beide in'1970, werden meeval lers met 465 en 580 deelnemers. Besloten werd dan ook dadelijk den worden dit jaar uitgeno- van verder te doen doch slechts één maal per jaar zodat we nu in 1978 aan de tiende uitgave toe zijn. Uiteraard kon dit niet zonder degelijke voor bereiding waarbij de heren Baetslé en De Moor het initia tief namen en de Vriendenkring zorgde voor 'n tiental geestdrif tige medewerkers. Verschillende wandeldoelen werden dan uitgestippeld: Mel- dert, Denderhoutem, Aaigem, Ottergem, Wichelen en Smet- lede. Dit jaar gaat de tocht naar Aaigem met 5 mogelijke af standen: minder dan 10 km, 10 20 km. 20 30 km, 30 40 km, maximum 50 km. Om de wandelaars zoveel mo gelijk van de natuur te laten ge nieten worden voetpaden en aardewegen opgezocht en as falt en beton zoveel mogelijk vermeden. Aangepaste kledij is hierbij dan wel een must. Halfweg voor de grootste af standen ligt dan de «grote rust plaats». gewoonlijk een school, jeugdklub of parochiehuis. Langs deze weg zijn er dan posten die doen aan kontrole, bevoorrading en verzorging. Publiciteit dient eveneens flink te worden verzorgd, scholen, jeugd- en wandelklubs worden aangeschreven en verder ko men er affiches en strooibiljet ten aan te pas. Speciaal op le raars lichamelijke opvoeding willen we beroep doen om met hele klassen deel te nemen zoals b v b. reeds gebeurt in O.L.V. Termuren te Erembo- degem waar men reeds negen jaar de wisselbeker weet te bemachtigen. Ook jeugdleiders kunnen hier zeer verdienstelijk zijn. De «Wielewaaltes» uit Gij- zegem met Marjo Tijtgat doen reeds een paar jaar de tocht en laden alle achtergelaten vuil op. Ook burgemeester en raadsle- digd. Verder is er een ruime tombola met 250 300 prijzen. Als herinnering kregen de wandelaars eerst een brevet, daarna medailles en later een tegel met telkens een waarde vol historisch gebouw uit Aalst. Dit jaar. 50 jaar Karnavalstoet, 50 jaar F.C. F.F.R. («Alost Sport» werd in 1928 door FFR gesticht), krijgt elke wandelaar een ajuin in albast, diame ter 4 cm een veelkleurig geweven schild 7 bij 5 met als embleem een «Voil Janet» een tweekleurige zelfklever een veelkleurig brevet met kaart van Groot-Aalst en de heraldieke schilden der deel gemeenten en uiteraard naaigaren. Onderweg, te Nieuwerkerken, richt een Bank een wedstrijd in met als prijs een kleurentelevi sietoestel en op zaterdag 29 april is er grote Drive-in Show met de DJ's van Radio Mi Amigo in de feestzaal FFR met gratis toegang en pintjes aan minimumprijzen Een speciaal brevet, in het «Oilsters», vertaald door «Dolf», bekomen volgende personen die reeds negen maal deelnemen: Mr. en Mw. Van Dessel- Lanckman, Hofstade; M. en Mw. Jacos-Pets, Hofstade; Fr. Van den Berghe, Smetle- de; Fr. De Leeuw, Aalst; H. Minoodt, Mere; A. Daelemans, Hofstade; U. Kiekepoos, Aalst, Leo De Rijck, Hekelgem en Hendrik De Bolle, Essene, be ide laatste organisators van de Hekelgemse Pinksterwandel tocht. LH Van Vorige week ging onder grote belangstelling, in aanwezigheid van volksvertegenwoordiger Jan Caudron. Bert Van Hoorick. schepen Herman Rods een informatie-vergadering door die een eerste kontakl was voor de oprichting van de Stedelijke Kulturele Raad Op deze vergadering werd het ontwerp van hel statuut en hel huishoudelijk reglement artikelsgewijs doorgenomen. Steeds werd de mening van de afgevaardigden gevraagd. Indien alles naar wens verloopt gaat de definitieve stichtingsvergadering door op IS april te 20 uur in de feestzaal van hel stadhuis. Alle gekende stemgerechtigden worden persoonlijk uitgenodigd. Via de pers worden alle nog niet ingeschreven belanghebbende verenigingen uitgenodigd kontakl op te nemen met SJ. Bogaerts. Kapucijnelaan 22 te Aalst. Op de avond van de stichtingsvergadering kan ook nog worden ingeschreven (JR) DE GOEI WEIK es gepasscird: gc wedj wel hein, woor da de mieste doagen allemool ne sjesjolcn noam hemmen. Witten donderdag, goeie vroydag. pooszoterdag, pooszondag en tèn vér 't slooiten nog ne poosmonjdag. Deize lésten hem ek 't lifst. want dad es ne konzjeidag en da kaan allemaan ne kier goc gebrooiken. Kwestje van ne kier op zén ploci te kommen - en hem ne kier goed ooit te weiremen. Want 't icn gezeid gelèk as 't ander, die goei weik heid 'n gralèkke slechte weik geweist. Kaad. regen en windj. snie en hoagelbollen. En toch trokke ze verom meh ghiel kidden nor 't zjieken. Vér geer ten gon in de kaa (of in 't kaffei) te zitten. Ten zit ek liever hier zee. mor ja. elk zèngoeste gelèk as to Meneikes. En omda 't zekken tristeg weir es, zal ek ajjer zeiker liever iet vertellen da pleziereger es? Gelèk as van den dienen die 'k dor oevertoyd leigekwamp in 't kaffei. 't Kwamp dor te pas. ajja woroever klap ne mensj attoyd, oever schammeteiren, oever toeiveressen en spiritism en azoei allemol van zekken dinges. «Jommer. zoy denne knol. door moeie ni meh lache zee. 'k Hem da zelf meigemokt en 'k geloeif doroon. Verleide joor hem ek meh loten oeverholen vér azoei ne kier nor azoei 'n scjaans van spiritisten te goon. Ne mensj moe toch van alles ne kier meimoaken hein? Awci. wajjer zaotcn dor in eh reidelek donker plosjken meh talven eh klein rond taofel- kcn. Door moste men allemol ons hannen opleggen en die madam die de giesten kost oproepen, vroeg on ons wa dammen waan zing of hoeiren. Ne knol die neivest moy zat. vroeg vér zèn vraa nog te kier te zing of die al veil joren doeid was. En of dagge meh na geloeift of ni. mor in den donkersten hoek kwamp er pesies eh spoek. azoei iet flaa woor dagge ni goed 'n kost on zing wa dat da zjust was. Denne menier was 't er noyg van gedaven en hè heid nog lank snottebellen zitte schrieven. 'n Madam die lanst mennen andere kant zat. vroeg ver ne kier meh here maan kennen te klappen die oeik al lank gestorve was. En jaan joing. aal meh ne kier hoeirden wajjer dor 'n stemme. En die stemme klapten teigen heer en wist van alles te vertellen woroon dagge kost hoeiren dat 'n heer goe, kost. want op ne zeikere moment vroeg z'hem van toch mor liever te zwoygen.Teige moy hei ze noding gezeid da ze da toch vies vont dad here maan naa pesies antweirps klapte- gen. Mor tèn was 't on moynen toer en deirda mèn vraa nog leeft, vroeg ek mor of da 't meigelèk was van ne kier de stemme va mèh vooir 't hoeiren. En echt jong, da paktegen oeik!». «Oh gè? En wad hejje tèn g'hoeird?» - «Ja zé. dad 'n kaan ek a ni zjust zeggen... ze klaptegen allemol deir makanderen...» - Of oever da boerken die nor 't stad gekommc was omdat 'n most. want zèn proche was na oeik ingeloyfd ba Groet-Olsjt. En vér sommegste zaoken moeje na vanoyges nor hier kommen. Dad 'n stont hem ghielzeikcs ni al te goed oon want on den toeig in en kaffei op de mèrt stont'n teigen de bozinne te stoemelen: «en dat dad op niet 'n trok, en dat da vroeger toch beiter was, elk op zèn proche, en dat 'n ni akkoerd 'n was en dat d' oilsjteneers allemol stoeffers woren meh nen dikken nek oever here karnaval mor da ze van de boerkes nog veil koste lieren...». Allei, ge kendj dad hejn. Twie knols die dor on dènne zeisten toeig honken, hoeirden dad af, pinkten 'n oeigsken op makanderen, kinne, ze pakten mèkkes zè galant af. «Da kaan allemool wel woor zèn, kame- rood, zoy den ienen, mor da wa dagge dor zegt oever d' olsjte- neers, door zeddc abies in zee. Want zé, 'k gon a na ne kier iet vraogen en as ge goy zu slim zèd as dagge zegt. moeje dor toch kennen op antwoeren. Wedje wa dad dad.es: g' hedj er twie en toch hejje mor ien! Grodj grodj wa dingen es da?» Da boerken stont zèn pintj rond te drooin mor hè 'n kost ni antwoeren en hè moest de poyp on mèrten geiven. «Allei toe jong, dad es eh poor schoenen hein. G'hedj er twie en toch 'n hejje mor ien poor! En tèn teis: g' hedj er vier en toch 'n hejje der mor twie. Allei. 'teson aa!En spiesjes stont dor verom meh zenne mond vol tannen en hè most hem verom oevergeiven. «Mor jongen toch, dad es toch simpel: vier schoenen newoor!» - En da boerken lachten appel- groeng. «Allei, lodj naa ne kier zing dagge ne liepen zèt: 't es wit. 'k smoyt 't op tèk en 't komt er zwért af. Wad zol da kennen zen?» De sikkelecr stont nen toyd te peizen mor aal meh ne kier schitj 'n in ne lach, drinkt zèn pintj ooit. kiert hem om en binsjt dat 'n hem geriedmokt vér booiten te goon, zeil 'n '-jommer. gajjer ni zee, lenkors. Teis weit ek ^eikes. As gc peist damme wajjer van booiten 't stad niet 'n weiten: da zèn droy poor schoenen!». DOLF WOONINRICHTING Elk Ploeg-gordijn is mooi. In effen of bedrukte dessins, geweven dessins, strepen of transparanten. Van wol, katoen, lin nen of andere materia- Ien Altijd krimpvrij, kleur echt en makkelijk in onderhoud. Elk Ploeg-gordijn is mooi naar twee kan- v ten. Voor uzelf. En voor ie- e dereen die er van bui ten tegenaan kijkt Daarom doe 't met al leen voor uzelf MOLENSTRAAT, 70 TEL 053-21.76.08 AALST /twee PtUEf I RfcT VAAR (J£t> fötLT U Vpuow flf- ,-g_ O CD (Q <D 1 3

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 3