Adieu
Poule!
SONNY CONDELL
MOET HOOGTEPUNT
PARNASSOSSEIZOEN WORDEN
AALSTERSE AKADEMIE
STAAT TEN DIENSTE
VAN HET PLAATSELIJK
KULTUREEL LEVEN
VLAAMSE KUNSTENAARS
EKSP0SEREN
Film bij ons
32 - 21-4-0978 - De Voorpost
erschill<
aantrel
te vermijden.
E DE GROEN
Folkkroeg Parnassos, Stwg. op Ninove 145 te Denderleeuw heeft een
primeur in handbereik, een optreden in Belgie van Sonny Condell,
Ierse gitarist, pianist, saxofonist...zanger, komponist.
Atspraak op zaterdag 29 april om 20.30 u.
Sonny Condell
Sonny Condell werd geboren in
een boerderij in Co. Wicklow. We
schrijven 1949. Hij liep school in
Dublin en toen al zette hij zich aan
de piano, speelde hij gitaar en
schreef hij z'n eerste songs.
In 1970 stichtte hij samen met Leo
O' Kelly het duo Tir na nog dat de
volgende vier jaar nogal wat suk-
ses oogstte. Eerstens met de drie
elpees die voor Chrysalis werden
gemaakt en waarvan u misschien
nog wel een eksemplaar in de
stadsbibliotheek kan ter lening
krijgen. Tweedens tijdens een
massa optredens die het gezel
schap leidde in Engeland zelf maar
ook in Amerika, Italië, Oosten
rijk, Zwitserland, Duitsland, De
nemarken, Zweden, Nederland,
Noorwegen en uiteraard, Ierland.
Tir na nog reisde en speelde aldus
met o.m. Fairport Convention,
Steeleye Span, Jethro Tuil, Cat
Stevens en Roy Wood. Hard la
beuren was dat en Tir na nOg be
sliste een punt te zetten achter die
vruchtbare samenwerking van ja
ren en terug te keren naar de rust
van de Ierse natuur.
Condell deed het dus rustiger aan,
schreef intussen wel een paar do
zijn nieuwe nummers, kon naar
hartelust eksperimenteren en ver
diende intussen de kost met optre
dens her en der in Ierland, in pubs,
in kolleges en universiteiten.
Camouflage (Mulligan LUN
010)
Sonny Condell ondertekende dan
opnieuw een platenkontrakt. Deze
keer met Mulligan Music Ltd..
firma die zich in de afgelopen ja
ren een stevige reputatie heeft ge
maakt in het producen van onge
wone, niet voor massakonsumptie
bestemde en toch biezonder pro
fessionele platen.
Getipt voor een kerel als Sonny
Condell dus die voor het Mulligan-
label eerst een single opneemt
(«Skiddly Who-) en later op de
proppen komt met de elpee «Ca
mouflage- waaruit -Down in the
city- wordt getrokken op 45-
toeren.
«Camouflage- bestaat uit acht
nummers die Condell onderte
kent.
Backing-groep is Supply, De-
mand and Curve ofte Claran O
Braonain (bas), Greg Boland (gui
taar), Jolyon Jackson (klavier),
Fran Breen (drums) en Rosemary
Taylor (koorwerk).
De plaat is hoofdzakelijk akoes
tisch met hier en daar zgn. «over-
dubs» en nogal wat improvisatie
doorheen de nummers. Eerder dan
te werken met als basis een afge
rond lied, weeft, kreeert Sonny
Condell een nieuw nummer rond
enkele flarden aan ideeen en
beeldspraken. Dat levert dus ef-
fekten op als plotse ritme-
veranderingen en melodievergl ij-
dingen. Het geheel geënt op tek
sten die het plastische in de mu
ziek kompenseren. Onderwerpen:
de denkwereld van de jongere, de
natuur (in «There's a lot, too-
bvb.) enz. De muziek is zoals ge
zegd niet rechtlijnig, bij wijlen
swingend in de jazz gaat die over
naar wat zachte folk om dan weer
rook te worden. Ten proeve van
deze heterogeniteit in de nummers
luistert u bievoorbeeld naar
«Moondust» en naar de konversa-
ties tussen de trombone van Paul
Barret, de sax van Sonny en de
fluitonderbrekingen van Brian
Dunning.
Op 29 april komt Sonny Condell
alleen naar folkkroeg Parnassos.
Wat de Ier live te betekenen heeft
weet ondergetekende u niet te ver
tellen maar naar zeggen van Par-
nassoprogrammator Tuur Praet
die Condell in Amsterdam ont
moette en boekte voor een mini-
Belgische trip, moet die op het po
dium nog sterker overkomen dan
op plaat. Het optreden van Con
dell over enkele dagen kan dus wel
eens het hoogtepunt worden van
voorgaand lolkgebeuren in de
streek?
Programma eind '78
Dat folkgebeuren is nojg lang niet
aan een einde toe. De jeugdklubs
tonen nog altijd een zij het wel
matige belangstelling voor de
«folkies» en Parnassos blijft al-
tans in onze streek de tempel
van de trekzak en tin whistle.
Laatstgenoemde folkkroeg werkt
nu al aan de programmatie voor
volgend seizoen, in primeur alvast
enkele data: Roland op 7 septem
ber; Juan Masondo en Dirk Van
Esbroeck (Rum) op 23 septem
ber, Gerry Lockran op 7 oktober,
Paul Brady (ex-Planxty) op 21
oktober. Alexis Korner op 4 no
vember, Ian Hunt op 2 december
en met een stip te noteren, Pierre
Bensusanop 16 december. Een en
ander dient nog bevestigd.
René De Witte
Bij de heer Hutsebaut. voorzitter van de Komissie van de
AKademie voor muziek, ballet en toneel, rijpte de idee een
speciaal initiatief te nemen. Hij wou een regie-initiatie geven,
ten bate van de toneelverenigingen van Groot-Aalst, Herzele
en Denderleeuw. Het publiek dat beoogd wordt bestaat voor
namelijk uit toneelverenigingen, maar ook toneel-studenten
zijn welkom.
Vroeger werden reeds regie-
kursussen ingericht, maar die
waren veel te zwaar om vol te
houden. Ze duurden twee tot
drie jaar. Van al de ingeschre
venen, bleven op het einde
twee regisseurs over. Daarom
werd nu gedacht aan een kur-
sus van het korte type: de men
sen moeten kunnen voleindi
gen. We mogen niet vergeten
dat het hier om amateurs gaat,
die overdag reeds gewerkt
hebben en de moed opbrengen
hun vrije tijd op te offeren om
zich te vervolmaken.
Het voorstel werd gedaan in de
bestuurskomissie en kreeg er
grote bijval. De volgende stap
was de toneelverenigingen
samen te brengen om na te
gaan of er wel behoefte bestaat
aan deraeliike ODleidinasles-
sen. Dit gebeurde op maandag
10 april laatstleden, up oe xon-
taktbijeenkomst waren de 15
bestaande toneelgezelschap
pen uitgenodigd: negen ama
teursverenigingen waren aan
wezig, één vereniging deelde
mee in het vervolg aanwezig te
zullen zijn. Zij hadden die
avond een voorstelling. Deze
grote rispons betekende reeds
neei wat voor de organisatoren.
Het initiatief werd voorgesteld:
er zou een kursus regie-initiatie
voorzien worden, alles samen
ongeveer een 15 uur. Deze zou
bedoeld zijn voor regisseurs
die reeds enige ervaring heb
ben. De lessenreeks zou half
september starten. Hier zou de
mogelijkheid bestaan (en het
ware wenselijk) de lessenreeks
verder te zetten met gespecia
liseerde kursussen grime, de-
kor, belichting, kostumering, en
bewegingsleer Deze zouden
in totaal ongeveer 75 uren du
ren. Wie de volledige lessen
reeks gevolgd zal hebben,
heeft recht op een brevet. De
hele opzet zou gerealiseerd
worden in samenwerking met
het E.C.V.A. (Interfederaal
Centrum voor Vlaams Ama
teurstoneel). Hierdoor werd het
mogelijk de lessen gratis te ge
ven. Er zal enkel 100 frank ge
vraagd worden voor een inte
ressante handleiding. De reak-
tie van de verschillende vereni
gingen was zeer positief. Er
was een groot entoesiasme bij
de aanwezigen. Daar de Ko
missie van de Akademie voor
Muziek, ballet en Toneel enkel
kan adviseren, richtte zij een
schrijven naar het stadsbe
stuur. waarin op de noodzaak en
oe reeds gekende bijval van het
initiatief gewezen wordt. Daar
het geheel gesubsidieerd wordt
door het departement, koste
het de stad niets. Het stadsbe
stuur werd aangezocht 't initia
tief te aanvaarden. Indien het
Deze week voor Aalst terug vier nieuwe Films.
Vooreerst is er in zaal 1 van het Feestpaleis de film «La Grande
Bagarre», in het Nederlands «De huursoldaat», een film van
Festa Campanile met in de hoofdrollen Bud Spencer en
Frederic de Pasquale.
De Engelse troepen belegeren Barletta sedert enkele
maanden. De stad wordt hierdoor niet meer bevoorraad en zal
het dus niet lang meer kunnen volhouden. De inwoners weten
dat zij binnenkort honger zullen moeten lijden. Daarvan zijn
ook de soldaten, die het Spaanse garnizoen vormen,
overtuigd.
Op een heuveltje, rechtover de stadsmuren, hebben de
Engelse ruiters een zeer grote tafel geplaatst. Dienaars in livrei
komen er zonder ophouden gerechten op plaatsen om hun
minachting te tonen voor de hongersnood die daar rechtover
heerst. Achter de wallen volgen vijf Italiaanse ruiters het
spektakel. Het zijn huurlingen onder de leiding van de
dappere Ettore Fieramosca, betaald door de Spaanse troepen.
Ettore opent opeens de poorten van de stad en galoppeert
razend snel met een op zijn lans geprikt varkentje naar de tafel
van de Engelse generaal. Eenmaal daar aangekomen werpt hij
het varkentje op de tafel en verdwijnt vliegensvlug. Deze
handeling wekt verontwaardiging langs beide zijden. Een hele
reeks gekke, komische en geweldadige avonturen zijn hiervan
dan ook het gevolg. Voor mensen die houden van humor
doorspekt met geweld en sensatie.
UNO VENTURA
PATNCXDeWAfM
PIERRE GRANIER-DEFERRE
In zaal 2 van het Feestpaleis loopt «Adieu Poulet», een
hallucinerende strijdfilm tussen smerissen en politieke
wolven. Een film gedraaid door Pierre Granier-Deferre met in
de hoofdrollen Lino Ventura als Verjeat en Patrick Dewaere
als Lefevre.
Verjeat is een vijftiger, een kameraadschappelijke politieman,
«patron» van de dienst kriminaliteit in een grote
provinciestad. Bovendien is hij eerlijk tot op de graat.
Lardatte, vijfendertig, is een soort jonge wolf in de politiek,
arrivist van het gevaarlijkste soort, zeer charmant. Hij ontziet
niets of niemand. Voor hem telt alleen: voordeel halen uit alles
en nog wat!
Deze twee mensen staan loodrecht tegenover mekaar in
«Adieu Poulet». De aktie begint tijdens een verkiezingskam-
pagne. Op zekere nacht krijgen «Plakkers» van verschillende
partijen het met elkaar aan de stok. Een tweeëntwintigjarige
jongen wordt daarbij gedood. Politie-inspekteur Moitré, die
toevallig langs komt. wil tussenbeiden komen, maar ook hij
wordt neergeschoten.
Een film die omwillen van zijn inhoud niet geschikt is voor
kinderen. Verder kunnen wij zeggen dat het hem hier gaat om
een doorsnee politiefilm waarin de harde realiteit en
mistoestanden tijden verkiezingskampagnes op de korrel
worden genomen.
mist
worr
In de grote benedenzaal van cinema Palace een Charles
Bronson-film «From noon till three» die als Nederlandse ritel
meekreeg «het gebeurde tussen twaalf en drie uur». Deze film
van Frank D. Gilroy heeft als voornaamste hootdvertolkers
Charles Bronson als Graham Dorsey en Jill Ireland als
Amanda Starbuck.
Verder kreeg deze film in Amerika ook nog volgende slogan
mee: «The most wanted men in the West», waarbij wij vooral
willen wijzen op het gebruik van het meervoud 'Men'. Charles
Bronson komt in deze film immers onder vier verschillende
gedaanten naar voor: als the dentist, als de desperado, als
alias nr. 294681 en als Champagne Charlie.
Voor Graham Dorsey begint het hele avontuur met een
nachtmerrie. Hij droomt de bende van Buck Bouwers,
bestaande uit Graham zelf, een negerApa», een jonge knaap
«Boy» en de «Mexikaan», bij dageraad een vreemde, verlaten
stad binnentrekt. Zij verschaffen zich toegang tot de al
eveneens verlaten bank en maken er enkele miljoenen buit.
Plotseling echter verschijnen er achter alle vensters
geweerlopen. Een regen van kogels doet de bende in het zand
bijten. Alleen Graham blijft over. Hij wordt huilend van angst
wakker...
Graham neemt deze droom ernstig op temeer omdat hij weet
dat deze kraak voor de volgende dag gepland was.
Enkele minuten na het vertrek van de bende naar Gladstone
doet hij dan ook zijn paard opzettelijk vallen. Het dier moet
worden afgemaakt en Bouwers besluit een omweg te maken
langs de grote ranch van Amanda Starbuck, een jongen en
puriteinse weduwe, om daar een nieuw paard te kopen.
Amanda ontvangt de outlaws op en ijskoude manier en
weigert hen te helpen. Graham legt het echter zodanig aan
boord dat hij ter plaatste kan blijven terwijl zijn vier
metgezellen hun weg voortzetten voor hun aanval op de bank.
Teneinde op alles voorbereid te zijn vraagt Graham ieder
vertrek van de reusachtige woning te bezichtigen, ook de oude
slaapkamer, die sinds de dood van de echtgenoot buiten
gebruik is en in een waar heiligdom is veranderd. De jonge
vrouw doet alsof ze zich onwel voelt en vraagt Graham om een
fles brandy te halen. Wanneer hij weerkeert wacht Amanda
hem op met een revolver in de vuist.
Een western met alle ingrediënten erop en eraan. Voor de
Charles Bronsonfans. In de studio van cinema Palace een film
voor een kijkgraag publiek. «Emanuelle in Amerika». Een
vervolg op de bekende, of beruchtte film «Emanuelle» met
Sylvia Kristel. Ditmaal echter met Laura Gemser, Gabrielle
Tinti en Roger Browne. Regie: Joe D'Amato.
Het gebeurt niet elke dag dat je in een auto stapt en een pistool
in je rug voelt. De persoon die het wapen op Emanuelle gericht
houdt is een neurotische jongen die Emanuelle wil straffen
omdat zij naakte vrouwen fotografeert en de onzuiverheid van
de geest bevordert. Emmanuelles geraffineerde strelingen en
omhelzingen maken hem echter al vlug zo zacht als een
lammetje.
Emanuelle is verliefd op Bill, een kollega journalist.
Beroepshalve kunnen zij zich naar diverse plaatsen op onze
werelbol begeven, en overal is de liefde even zoet.
Een diepgaand verhaal moet je evenals in de vorige
Emanuelle-film niet gaan zoeken. Het komt er in deze film,
voor kinderen niet toegelaten, vooral op aan dat je je ogen de
kost geeft en stil meegeniet van het genot van Emanuelle.
SJ.
kollege van burgemeester en
schepenen de opzet goed
keurt, zal er een tweede kon-
taktvergadering gehouden
worden om na te gaan welke
personen van welke toneelge
zelschappen wensen deel te
nemen Er kunnen slechts 25
30 deelnemers ingeschreven
worden. Er zal ook besproken
worden welke dag voor de kur-
sisten het best past: de zater
dagnamiddag of de zondag
voormiddag. De lessen zullen
doorgaan in de Akademie zelf
(Schoolstraat). Praktische za
ken zullen behandeld worden
in de stadsschouwburg.
Om van start te kunnen gaan,
wordt nu gewacht op een gun
stig advies van het kollege van
burgemeester en schepenen.
De heer Hutsebaut wenste te
gelijkertijd de komende aktivi-
teiten mede te delen, waarop
iedereen welkom is. (De toe
gang is steeds gratis). 28 april:
poëzie-avond op de Zolder,
Oud Hospitaal. Aanvang 19 u.
2 mei: Lerarenkonsert in de
stadsfeestzaal
5, 6 en 7 mei: balletavonden
van de Akademie in de stads
schouwburg.
21 mei: symfonisch aperitief-
konsert in de feestzaal van het
stadhuis.
24 mei: werkt de Akademie te
Baardegem, aan een plaatse
lijk kultureel gebeuren
25 juni om 10 uur in de stads
feestzaal: uitreiking van de prij
zen aan de leerlingen van de
Akademie
Alle verdere inlichtingen kun
nen steeds bekomen worden
bij de heer Martin Hutsebaut,
Drieveldenweg 55 of in de Aka
demie, Schoolstraat.
R. Devijver
In dc zaal Gulden Vlies-, gelegen aan het Esplanadeplein, één
\erdieping hoger dan de gelijknamige drankgelegenheid gaat tot 28
april een tentoonstelling door waarin werk is te bezichtigen van
kunstenaars \an eigen bodem. Deze tentoonstelling is een initiatie!
v an de laamse Kulturele Kring-afdeling Aalst, en meteen ook de
eerste publieke manifestatie van deze vereniging.
van de
Vooreerst enkele woordjes over
de/e nieuwe kulturele vereniging.
Voorzitter is de heer Albert Hen-
drickx. sekretaressc is Jeanine
Merckx. Samen met nog verschil
lende andere bestuursleden verte
genwoordigen /ij te Aalst de
«Vlaamse Kulturele Kring- die
reeds over een groot deel van
V laanderen werk/aam is en ook
naar andere regionen uitbreiding
poogt te zoeken.
In de loop van 1977 bleven de ak-
tiviteiten van de/e vereniging bin
nenshuis. Alles wat met kuituur,
meer specifiek on/e eigen
V laamse kuituur, te maken had
werd door de leden an de v ereni-
ging op dc voet gevolgd. Zo bracht
men bijvoorbeeld ge/amenlijk be
zoek aan belangrijke tentoonstel
lingen ol andere kulturele mani
festaties. Hierbij mocht men reke
nen op voldoende belangstelling.
BESCHEIDEN
START
Dc eerste publieke manifestatie
van de «Vlaamse Kulturele
Kring» kunnen we hooguit mid
delmatig noemen. Ook de voorzit
ter van de vereniging is deze me
ning toegedaan en weet dat voor
het ogenblik slechts met zeer be
perkte middelen kan worden ge
werkt. Toch heelt dc heer Hen -
drickx hoop op de toekomst en wil
liever met bescheiden middelen
werken dan bij de pakken te blij
ven zitten. Hooldbedoeling is de
algemene verspreiding van kunst
voorwerp te bevorderen: men
wil, aan /eer demokratische prij
zen. de gewone man de kans ge
ven zich een ol ander werk aan te
schallen.
Een bewust anti-coinmerciele
houding ten overstaan
kunst.
Onvermijdelijk heeft dit een on
gunstige invloed op de kwaliteit
tot gevolg; althans voor het ogen
blik. Wanneer dc inrichters er ooit
in slagen goede waar voor weinig
geld aan te bieden, dan heeft de
«Vlaamse Kulturele Kring» een
prachtig doel bereikt.
Overlopen wc even de verwor
venheden van de zes expo/anten
in dc/e eerste tentoonstelling.
Eerste, en belangrijkste is Vik De
Neve. Hij studeerde aan de Aals-
terse Akademie voor Schone Kun
sten. Hij werkte op het atelier van
de Tiroolsc beeldhouwer en kcra
mist Karl Obleitner te Absam-Hall
(Oostenrijk). Hij onderhoudt te
vens kontakten met de Groep 3A
te Ascona (Zwitserland). Werken
van hem zijn in het bezit van de
stad Aalst, de Bank van Brussel.
Rupnnc Airps Art Mint Club
(USA). Museum of Art (Charlot-
ville) en het Tiroler Landersmu-
seum te Innsbriick. Hij gaf ten
toonstellingen tc uent, Brussel,
Hasselt. Latcm, Aalst. Vlassen
broek. Innsbruck, Wenen, USA
en Lissabon. Hij ondernam studie-
rei/en in en buiten Europa. Hij is
eveneens werkzaam als boekillus
trator (vb.: «Een Vrijdag- van C.
Ferket), ontwierp de erepenning
Cantate Domino, poststempels en
vaandels.
Rudolf De Wolf werd geboren in
1902 te De Klinge. Tijdens de eer
ste wereloorlog kreeg hij zijn eer
ste lessen tc Hulst (Nederland).
Nadien volgde hij lessen aan de
akademies te Sint-Niklaas en
Brussel. Tijdens zijn leven was hij
vooral werkzaam als dekoratie-
schilder.
John Paepc studeerde aan het Ho
ger Sint-Lucasinstituut tc Gent.
Zijn beroep: fotograaf aan het Ko
ninklijk Instituut voor het Kunst
patrimonium te Brussel. Hij is ge-
spccializeerd in hel maken van
portretten van gekende Vlaamse
figuren.
Alois Peerlinck was aan de Aka
demie voor Schone Kunsten te
Aalst, leerling v an Jan Mulder (te
kenen en grahek). Gust Van der
Meersch (beeldhouwen) en Mau-
ritsSchelck (schilderen). Hij
talrijke suksesvolle tentoon,
lingen en behaalde
prijzen. Werk van hem is te
o.m. te Engeland en Argentu^^
Lucicnnc Raes
eens aan dc Aalstersc
Ook zij heel t reeds talrijke
volle tentoonstellingen
tiet.
Haar keramiek is zeer
lijk.
Roland Van Hauwe werd
te Aalst in 1947. Hij studeerde
de Aalstersc Akademie 1
Schone Kunsten (3' en 41-jaar g j|n(
fiek). Hij nam deel aan dc
kartoenalc Knokke-Heist
1974. In 1973 won hij de
prijs van de grafiek te Gent.
etsen zijn biezonder knap.
De omstandigheden waarin
werken getoond worden zijn
lesbehalve ideaal. Vooreerst
men voor een doelmatige
ting moeten zorgen. Tevens i
ruimte te klein en het feit dat
verschillend geaarde mensen
werken tonen komt de overzie
lijkheid zeker niet ten
pelijk kunnen en zullen de
lers hieraan in dc toekomst v erf
pen. Ook zou hel ons interessan
lijken minder expozantcn te
kertijd te prezentcren; dit om
-markt-karaktcr»
ANDRE DE
Dc e-k,poserende kunstenaars in h cl Gulden flics. Vik Dc Neve. Rudolf De Wolf. John Rucpc. Alois Pcerlmj
Lucienne Raes en Roland Van Hauwe (SJ)