KUIEREN LANGS DE OUDE STADSVESTEN SPRANKEL FEEST BIJ VRIJZINNIGE JEUGD AALST KANADESE STUDENTEN ZOEKEN GASTFAMILIE 28 - 28-4-1978 - De Voorpost HISTORISCH AALST LEEFT NOG VERSTERKINGEN wn AEL3T I I U<T Vredeplein Dit plein draagt in de volks mond nog altijd de naam van «de Kat». Een «katte» was een aarden opworp met heipalen met vlechtwerk. De wijk «de Kat», met haar smalle straatjes (nu spreekt men er van een «seksstraatje») had een slechte reputatie. Het projekt heeft bestaan al deze straten te verbreden maar dat is niet doorgegaan. In Aalst waren destijds 770 leerlingen waarvan de helft bij de broeders ging en de andere helft naar veertien private schooltjes. De «Broeders» zou den achteraf verhuizen naar het «Groen Kruis» en naar het «Keizerlijk Plein». Op de plaats waar zich het «modern» monument bevindt stond vroeger een «grote» blok «kleine» huizen. Zo werden in 1909 negen huizen verkocht met een totale oppervlakte van 2,7 a of dertig m2 per huis. In de Lange Ridderstraat stonden er eveneens van een dertig m2. Op het Vredeplein zien we dan op de hoek met de Nieuwstraat nog het geboortehuis van Vale rius de Saedeleer. Klein Gent Aan de afspanning hield de char a bancs, de postkoets uit Gent, halt en de mastellen en koffie stonden er klaar. Aan Galerie De Keizer was een smal straatje van 1,5 m breed en 1228 m lang dat de Arbeidsstraat kruiste en liep in de richting van St. Job. Het heette «Hetenoven» De «Kastanjevesten» Dit plein, in de volksmond de «Kastonjevesten», heeft tal van namen gedragen. Inituel waren het de Nieuwstraatvesten maar toen in 1475 de Karmelieten uit Liedekerke er een klooster bouwden werden het de «Kar- melietenvesten». In 1752 werd de gracht gedempt en sprak mpn van «de Warande». Een Engels man die eens in het «Hotel d'Autriche» logeerde noemde het plein een «allée en berceau» (wiegvorm). Dat hotel stond waar later «Kapiteintjes» kwam. Een veertigtal belangstellenden, waarbij de jeugd maar zwakjes was vertegenwoordigd, waren opgekomen om onder leiding van Frits Conrteanx af en toe bijgestaan en aangevuld door Loc Kieckens en Staf F ran pols, een tweede kuiertocht te maken over een deel van de historische omwalling van de Aalsterse binnenstad met, daarbij aansluitend, wegels buiten de muren. De WAK (Vereniging voor Aals ters Kultuurschoon) is hierbij volledig in haar rol waar ze ijvert voor behoud van wat historisch waardevol is en voor restauratie waar het past en kan. Voor de deelnemers van buiten de stad zelf maar ook voor de echte «ajuinen» werd het abso luut een openbaring en kennis making met nooit opgemerkte of vermoede mooie verborgen plaatsjes waarbij tevens dieper inzicht werd bereikt in de betekenis van een reeks Aalster- se straatnamen. Aalst was immers volledig omwald al waren die omwallingen dan niet altijd gemetselde muren want het konden ook aarden opho pingen zijn waarbij de kronke lende oude Dender dan uiter aard meespeelde. Typisch, en waarschijnlijk reeds door quasi eenieder die Aalst binnenkomt opgemerkt, waren de kronkelingen in de wegen die moesten meespelen bij de verde diging van de stad. Zo heeft men een reeks bochten bij de Zoutstraatpoort. op Mijlbeek, bij de Zeebergbrug en noem maar op. Aan de invalswegen waren inderdaad, zoals U op bijgaand plan kan zien, bastions voorzien zodat de vijand niet rechtstreeks via een poort de stad in kon maar zijdelings, de flank bloot stellende en dus meer kwest- baar, moest manoeuvreren. Opvallend was hierbij ook dat reeds zo veel in enkele tientallen jaren werd opgeofferd aan verkeersfaciliteiten, misschien wel té veel. De wandeling, aansluitend op een soortgelijke, begon op de Kapucijnenvest en ging tot aan de Sterrevesten. Kapucijnenvesten Van op de hoek van de Vaartstraat met de Albert Liénartstraat, liet Frits Cour- teaux een brok geschiedenis herleven. Oorspronkelijk was de «Vaart straat» een vroegere gang naar «Het Neerhof» uitmondend in de Molenstraat bij de «Messageries De Smedt». De naam «Vaar- straat» houdt verband met de «vaart», het kanaal, nl het kanaliseren van de Dender in 1768 van Aalst tot Dendermon- de en een eeuw later van Aalst naar Aat. In 1614 kwamen de Kapucijnen zich op deze plaats vestigen. Toen de loge te Aalst vergaderde gingen de leden te 11.30 u bij de Kapucijnen naar de mis want de anti-religieuse faktor zat er toen nog niet in, die kwam slechts in de tweede helft van de 19e eeuw. De «Kapellestraat» was de enige hoofdstraat die niet rechtstreeks uitgaf op de Grote Markt in tegenstelling dan met Zout-, Molen-, Nieuw-, Pont- en Katte- straat. Ze was gelegen in een modderig deel van de stad. Sociaal-ekonomisch was ze zon der belang maar ze had haar bestaansrecht verworven als «beeweg». Op het Stationsplein, nu tegenover het huis ex-De Vis, stond immers een kapel van de H. Ursmarusen reeds van in 700 werd erheen gebeewegd. In 1774 kwam er het klooster van de Zwartzusters die verdwe nen met de Franse Omwente ling. Een straatje, verlenging van het huidig «Peperstraatje», vormde vroeger een rechtstreek se verbinding tussen Katte- en Kapellestraat, nl het «St. Sebas- tiaansstraatje» naar het lokaal van de handboogschutterij. In 1830 moest de stad een deel van het plein afstaan voor de «Kazerne» waar kavalerie, artil lerie en genie thuishoorden maarwaarvooral een gevang was met aansluitend een pestkerk- hof. Het laatste stuk verkocht in 1881 kostte toen reeds 6.000 ft. voor 2 are. Op de plaats van een vroegere korenhalle kwam het Athe neum, eerst RLS en RMS. De bouw van het station bracht de eerste urbanisatie buiten de omwalling teweeg wat daarna zou worden gevolgd aan Espla nade. School- en Koolstraat. Tenslotte ziet U van op steeds dezelfde standplaats de Albert Liénartstraat. Liénart was een man die zeer jong in het parlement zetelde maar ook zeer jong stierf. Bewaren van derge lijke huizen als dat van Liénart is belangrijk als getuige van de architektuur uit die periode. De «Esplanade» In principe volgden kleine wegels de omwalling langs de buitenzijde. Wegens de moeras sigheid van het gebied was dit tussen Vaartstraat en Esplanade niet het geval. Naast de St. Jozefskerk, links als men ze van op de parkeergelegenheid in het vizier neemt, is nog een smalle wegel van anderhalve km lang door de Gazometerstraat en zo over Kool- en Vooruitzichtstraat richting Schaarbeek. Het bolwerk van de verdediging werd in 1842 aangekocht en in 1863 kocht de kerkfabriek de hoeve «De Plavander» voor de bouw van de St. Jozefskerk. Jan Plavander zou een zeer preutse heer geweest zijn nog gekleed volgens de mode uit het Direc toire. In 1868 begon men dan aan de bouw van deze kerk die men over de hele oppervlakte optrok tot op een hoogte van 6,80 m. In 1884 werden koor en zijaltaren voltrokken. In 1890 werd ze dan geopend en in 1891 gewijd. De er nog staande «stromp» van de in 1918 geplante lindeboom, linde als symbool van vnjneid en onafhankelijkheid, rest na het gedeeltelijk afzagen van deze boom door personen voor wie hij een doorn in 't oog was, naar vermoed op aanstoken van destijds jeugdige vooraanstaan den die een zekere «Jan» met de karwei zouden hebben belast. Hij schoot echter weer uit om dan, na een kontroverse van het stadsbestuur met de V.V.A.K. te treuren en te sterven, versleten. Vrijbeidsstraat Deze straat vormde de verbin ding tussen Katte- en Nieuw straat. Op de hoek met de Nestor de Tièrestraat vond men groen achtige grond bij bouwwerken, waarschijnlijk voortkomende van een regelaar van de stads wallen. Even verder, in de verlenging van de Duivenkeet- straat, stond de «Dommelaar», de voornaamste toren van de verdedigingswerken. Het gevaar kwam voor de Aalstenaars immers meest uit Gent. Aangelegd in 1842 verrees er in de Vrijheidsstraat reeds in 1842 een school van de Broeders van de Christelijke Scholen waar de vader van Frits Courteaux onderwijzer was in de eerste klas. de vroegere kapel. Op de plaats waar nu de brandweer huist was het stadsmagazijn. Frits Courteaux over de bouw van de St.-Jozefskerk (JM) Aan die Kapiteintjes kwam de Nieuwbeek om de stadswallen van water te voorzien. In 1810 werd het de «Keizerlijke Plaats», in 1855 de «Place Royale» (aangelegd met het oog op de aanleg van de Koninklijke Plaats te Brussel) en in 1857 zelfs de «Place Impériale». Na W.O. II werd het Rooseveltplein en nu uiteindelijk Koninklijk Plein. Op dit plein mochten recht streeks geen straten uitmonden tenzij het destijds smalle Boter- straatje. Centraal staat het huis van Dr. Steyaert dat hier de rol vervult van St. Jan op de Coudenberg te Brussel. In het huis van Dr. Gravez huisde het Landbouwkomice en op de verdieping, «het Koncert», hield men in een beschilderde zaal voordrachten. Zo hoorde Frits Courteaux er Hugo Ver liest nog aan het woord. Later wordt «het Koncert» het «Zwart Koncert». Bijbedoeling op de loge? Colinetplein Via het «Kalfstraatje», het vroegere «Kraaienstraatje» be landen we op het Kanunnik Colinetplein waar resten van een driehoekig bolwerk, althans in grondplan, nog te zien zijn bij de splitsing in Geraardsberese- straat en Kalfstraat. Een straat je langs de buitenkant van de omwalling liep door de Maan- straat via de Houtmarkt richting Osbroek, 680 m lang en nauwe lijks één meter breed. Men ziet er ook het huis van Marie Heyvaert, dichteres die een dichtbundel in het Frans uitgaf «Elle vit de ses aïeux» De Houtmarkt Op weg naar de Houtmarkt komen we aan de Windmolen straat, voor de Aalstenaar nog steeds het «Meilenstrotjen» waar in 1594 een molen werd opge richt om in geval van nood een mone te hebben binnen de wallen want de andere molens waren allemaal gevestigd buiten de omwalling. Eerst was het een graanmolen maar, aftakelend, werd het een schorsmolen waar bij de schors dan werd gebruikt om leder te looien. De windmo len stond op een heuveltje en er waren ook sterfputten om zich van ongewensten te ontdoen, meent men. Ook pestlijders konden erin verzeilen. Bij de ingang is een kapelleke toe wijd aan de H. Rochus, patr tegen de pest. Het was ook op deze eerd verlaten plaats dat «kledde; W( zich liet dragen. De naburi watertoren is gebouwd op i plaats waar vroeger een houtz su, gerij stond. 10| De Houtmarkt heette vroegen «Sterrevesten» want de bomi op deze plaats hoorden toe a gtl de Sterheren of Wilhelmieten. Sinds 1723 heet ze Houtmark^ Voordien werd het hout v« kocht op de Grote Markt later aan de St. Martinuskei Het beeld van Johannes Nep mucenes, dat men steeds vin zo te Brugge. Kortrijk i 1 uiteraard in Tirol, stond o< hier op water. «Der Nepomu zou volgens een versie ter dcx zijn gebracht om een abt hebben aangesteld zonder toel ting van de koning en volge anderen om geweigerd te he ben, op vraag van de koning, verklappen wat de koningin hi gebiecht. Hem zou de tong zi 'n.1 uitgerukt en daarna werd hij de Moldau geworpen. «Charlc teken» verzorgde steeds beeld en stond in voor beewej en litanieën. Waar nu het Volkshuis sta vroeger het klooster van i Wilhelmieten, de «Sterhere J vanwaar de naam «Sterreveste; en aansluitend Zonne- en Maa straat en bij Nepomucenus i «St. Jansstraat». „aa In deze omgeving sleet Di gar Mariens ook zijn laatste jaren i ,c langs hier kwamen ook Geuzen binnen die de boekt van Mariens en van de Wilhi>e" mieten deden verdwijnen. Het standbeeld van Johann ka' Nepomucenes werd verplaat maar staat nog steeds elders ,r!r het plein. Aan de oude munr achter het Volkshuis is nog w 'P werk, misschien voor Spittae0!? sers? Later kwam op dit plein etu bureel van weldadigheid en ets er gevang en in 1850 kwam 'J™ zoals trouwens in elke stad, et, v mestplein waar men nog allerlr6 kon vinden. In 14-18 werd ez asse van fabrieken op hope gebracht en «schramouillekra|?u bers» kwamen er aan ht£_°_r trekken. In de maand mei nodigt VV, U uit voor een wandeling di Brakel-Bos. erk eef ho| Zaterdag 22 april vierde de «Vrijzinnige Jeugd» feest in de zaal FFR. Dit feest wordt jaarlijks ingericht door het Humanis tisch Verbond, afdeling Aalst. De hoofdfiguranten op deze speelse dag zijn evenwel meer bepaald de twaalfjarigen waar rond alles draait. Deze feestelijke dag verloopt in familiale sfeer, 's Morgens was men per autocar naar Vilvoorde gere den, naar het domein «De drie Fonteinen» waar een spel- voormiddag werd gehouden. In de namiddag werd het feest voortgezet in een zaal, waar o.a. «De Krlkskes» uit Antwerpen zouden optreden. Dit jaar vierde de Vrijzinnige Jeugd voor de negende keer feest. Voorzitter Maurice Van De Steen: «dit feest is bestemd voor kinderen die niet-confessionele moraal volgen, voor leerlingen uit het 6de leerjaar van de Voorberei dende afdeling in het Rijks- en Ste delijk Onderwijs. Het opzet is. alle vrijzinnige kinderen uit de streek samen te brengen om elkaar te ontmoeten. Zij staan op de drempel van de volwassenheid, en worden gemeenschappelijk gekonfron- teerd met het vrijzinnig humanis me. Let wel op: het is géén erzats- feest dat de plechtige kommunie zou moeten vervangen. Het is een even attent zijn bij twaalfjarigen voor de overgang tussen het kind zijn en de volwassenheid. Vroeger hadden we bijvoorbeeld op deze dag een bezinningsgedeelte dat afgestemd was op wijsheid, kracht en schoonheid. We wilden de kin deren kritisch leren denken en zich bewust worden van hun vrijzinnig engagement. Dat is nu uiteraard niet minder het geval. Maar dit jaar leggen we op algemene aanvraag meer de nadruk op het spel. Daarvoor zijn de kinderen naar Vil voorde geweest o.l.v. hun leraren moraal Dit feest zelf verplicht tot geen enkele verbintenis. Het is een huldiging. ze krijgen een me daille waarvan ze het eerste ge deelte trouwens zelf kreatief zullen verzorgen: op het podium beelden en leven ze de aktiviteiten uit die ze vandaag heooen meege maakt.» Voor de ingang van de zaal prijkte op tafels een reeks collages die de kinderen zelf hadden gemaakt. O.l.v. leraren moraal werden maatschappij-kritische problemen uitgewerkt, vooral dan milieuvervui ling en dierenverwaarlozing, die de kinderen blijkbaar erg aanspraken. Vóór in de zaal een feestmaal zou aanvangen voor dit feest waren er 200 ingeschrevenen werd eerst een feestprogramma op het podium aangeboden, waarbij we o.a.; parlementslid Mare Galle tus sen de aanwezigen opmerkten, en later ook Van Der Niepen, gemeen teraadslid. Gracienne Van Nieu- wenborg, O.C.M.W.-voorzitter Martin Van Der Speeten en _SChooldirekteur Theo Amant. Het feestgeoeelte in ae zaal be gon met een toespraak van Voorzit ter Van De Steen die de aanwezi gen dankte voor hun talrijke op komst. Dit waszo zei hij het bewijs dat de vrijzinnige gedachte leeft. Een gelegenheid als deze was voor de kinderen een kans om zichzelf te affirmeren en elkaar bewust te ontmoeten. De voorzitter deed ook een oproep tot filosofische erken ning en vroeg een volwaardige be handeling van de vrijzinnigen. «We zoenen naar een open leefklimaat en een open dialoog zo zei hij. Hij steunde ook sterk op de gewetens- Tijdens de -Dag van ae vrijzinnige Jeugdstelden de jongeren werken tentoon vervaardigd tijdens de lessd k moraal op school (JM) vrijheid bij de kinderen, en kwam op voor vrij onderzoek: «Vrijzinnigheid is het permanent streven naar de zin van het leven. Het is een per soonlijke bezinning. Het eist voort durend arbeid aan zichzelf en aan de maatschappij» Hierbij wees hij op de taak van het officiële rijksonderwijs. Vervolgens richtte hij zich tot de kinderen: «U gaat uw omgeving stilaan met een andere blik aanschouwen. Het roer van de toekomst komt meer en meer in uw eigen handen. We hechten grote waarde aan elkaar. Maar wij zijn geen godsdienst. Ga, ontdek en zoek. Ontdek de vaste waarheden langs het vrij onder zoek. Dit feest moet voor u een mooie herinnering zijn. Tot slot wenste hij de jonge gehuldigden een gelukkige en zinvolle toekomst toe. Hierna volgde, in vrije ekspres- sle, de zelfweergave van wat de kinderen in Vilvoorde hadden meegemaakt. Er werd samen ge zongen Er was een spontane, ple zierige uitbeelding. Men dacht na over spreuken die andere kinderen voorlazen. Daarna volgde de uit reiking van medailles en bloemen Toen kwamen «De Krlkskes» oo het podium, een mandolineclub een jeugdgroep uit Antwer die aan amateuristische kunsl oefening doetEen werkgroep die 32 jaar geleden ontstond uit de Weerstand met een welbepaalde politieke achtergrond, meer nirt partijpolitiek gebonden, gaande naar humanistisch links progres sief. De muzikale leiding berustte bij Frangois Luyts, de regie had Wil- fried Paesschierens. Voor deze dag had men een speciaal pro gramma in elkaar gezet, dat later ook in de Elisabethzaal zou ge bracht worden, bij het feestpro gramma voor de Antwerpse agg lomeratie. Wllfried Lissent Dag van de vrijzinnige jeugd. De jongeren kwamen samen in de FFR om er feest ie vieren (JM) Enkele Kanadese studenten, jongens en meisjes, komen op 6 mei naar België voor een vakanticjob van 2 maanden. «Vlamingen in de Wereld», Blanchestraat II te 1050 Brussel zoekt een gastfamilic voor hen, acht meisjes en één jongen voor Aalst. Wie belangstelling heeft om een Kanadese student(c) op te ne men, hetzij voor één of twee maand, wordt vriendelijk verzocht om kontakt op te nemen met het sekretariaat van VIW: lel. 02-538.62.92, liefst zo vlug mogelijk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28