MENEER, DIT IS GEEN KAFEE, MAAR EEN JEUGDKLUB KLUB OF JEUGDKLUB? WAT HET «SLIJK» BETREFT EIGEN AANBOD OVER JEUGDHUIZEN, PLOEGENDE BOEREN EN JONGE GELUIDEN KREATIEVE HOBBYATELIERS De Voorpost - 5-5-1978 -11 Jeugdhuis, jeugdklub, jeugdgemeente... nogal wat jongeren zijn lid van deze toch nog vrij recente jeugdwerkvorm. Vergeef ons de weinig originele uitspraak, maar mei '68, 10 jaar geleden, w as hier toch wel katalyserend. Daarom deze speciale jeugdklubbladzijde over klubs, soms gelijkend op de boer die voortploegde, dan weer op het jonge geluid in de lente dat een eerste zwaluw maakt. Momenteel bestaan: - Jeugdcentrum Zonnestraat, Zonnestraat 20, Aalst - Tcrlinden, Raffelgemstraat 8. Aalst - Ypsilon Meuleschettestraat 32, Aalst - Kreja. Driesleutelstraat 51, Aalst - Tanu, Houtmarkt 1Aalst - Jeugdlokaal in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 45, Aalst - Eureka, Keppestraat 52, Erembodegem - Aalewin, Nieuwstraat, Moorsel - Pallieter, Zijpstraat. Hofstade - Jome. parochiecentrum, Gijzegem - Leeuwerik. Ommegangweg, Lede - Dido. Oude Heirbaan, Erpe - Ijaco in Erembodegem-Terjoden. maar momenteel nog steeds aan het zoeken naar een lokaal, sinds ze twee jaar geleden buiten moesten uit de gehuurde ruimten. (pd) Dat het toch alweer tien jaar geleden is. Daar herinnert je het jubileum aan van de Leeuwerik, en van Dido en van Aalewin. De paddestoel-rijs-uit-de-grond-jeugdhuizen. Niet dat toen al geen eminente Sint-Jorisklub de tradtioncle gezonde ontspanning aan het aanbieden was, maar die ene zwaluw maakte toen de lente nog niet. Pas in de tijd van de Praagse lente en de Leuvense en Parijse lente, toen stond de klok op de heroïsche tijd. Weg met de kafees! Leve de gezonde ontspanning! Dit leitmotiv is zonder enige twijfel de grootste gemene deler van alle jeugdhuizen die sindsdien het spotlicht mochten aanschouwen. Inplaats van flipper en jackpot werd het klubvaandel met veel 9r0,e M*rkt weer ?antr?kkelij schenengeschop eer aangedaan. Men was bij die klub zoals anderen bij klub Y of klub Z waren. De verklupping was ingetreden. Het eigen gelaat werd ook geschminkt. De klub, nee. dat bestond niet meer. men verfde zich een eigen persoon lijkheid tussen de haarwortels en de dekolletee. De eerder maat schappijkritische jeugdklub kwam er een biljart en een kikker in de instuifruimte. Het toeziend oogje was een ietsje pietsje strenger voor alkoho- lische dranken. Weg ook met de kommercie die je als een appelsien uitwringt. Vrijgestel den en animatiewerkgroepen dachten en zeiden «die mammon kan ons gestolen worden». Men zou tafels en stoelen zodanig schikken dat sociaal kontakt bevorderd zou worden. Het programma zou als opschrift dragen «voor elk wat wils» (sommigen veranderden dat in pils)en de «kreatieve inbreng» van de leden, dat was pas belangrijk. Het klubtijdschrift mocht dan wel voor de helft met mopjes gevuld zijn, als de kreatieve inbreng er maar was. Bovenal waren de jeugdklubs ook ontmoetingsplaatsen. Niet vaak ontstonden ze trou wens vanuit een jeugdbeweging, als antwoord op een gemengde nood. Wie een lidkaart had was daar Fier op. In de voetbalmatch werd geboren, en de plura listische klub. de parochiaal gebonden klub. de neutrale klub, de ontspannende klub, de zeg-maar-voetbal-klub, de in- stuifklub, de hobbyjeugdhui zen... Ondertussen had het publiek zijn weg al gebaand en pronostieken konden uitge schreven worden. Bv. «als ik op een zaterdagavond in Ypsilon kom. wie zal ik dan vinden?» Men hokte gezellig in hetzelfde kippenhok, en wee de vreemde eend in de bijt. Ineens verkozen vele jongeren weer de kommer cie teedee boven de knaljeugd- clubteedee. Ineens werd de Verdorie, zeg jij, lezer, nu misschien, wat een farizeeërs- vraag is dat hier. Voor ons part moet daar echter niet eens een keuze antwoord op komen. We vinden echter een tendens tot wijkwerking over de leeftijdsgrenzen heen belangrijk genoeg om die hier te vermelden. Wanneer pakweg een decen nium geleden jeugdklubs ont stonden dan was dit om gezonde ontspanningsmogelijkheden te bieden aan een specifieke leef tijdsgroep: laat ons zeggen 17-25 jarigen. Men ging ervan uit. of die jongeren vonden zelf, dat een nood bestond aan ontmoetingsruimten alleen voor hen. Uiteraard is daar wat van aan. maar naarmate die jeugd klubs groeiden, ervaarde men toch een aantal nevenverschijn selen. Onder andere: ouders die een beetje argwanend (of zelfs heel erg wantrouwig) staan t.o.v. dat voor hen gesloten priveklub- je; ook de leeftijdsgrens wat ontgroeide mensen, die blijk baar toch nog wat blijven vinden in het «jeugdhuis». En naar de benedengrens toe: zestienjarir gen en nog jongeren die deze arbitraire leeftijdsgrens als on rechtvaardig bestempelen. Feitjes tonen aan dat dat gefutsel aan die leeftijdsgrenzen toch in nogal wat jeugdhuizen plaatsvindt, soms na lange diskussies en druk van de betrokkenen. Terlinden liet vanaf vorig jaar 16 jarigen binnen, in Tanu iedereen, maar is er een alkoholverbod tot 16 jaar. in Kreja nu ook al een tijd 14 jarigen... Meestal minder problemen brengt de verhoging van de leeftijdsgrens omdat die ge woonlijk niet vastgesteld is. Wie echter goed toekijkt in het instuiflokaal merkt wel de diverse generaties, die dat hoeft gezegdhet niet altijd evengoed met mekaar kunnen vinden. Op beleidsvlak hebben de jongsten niet altijd de inspraak waarop ze recht heb ben. Meer en meer worden ook ouders op sommige aktiviteiten toegelaten. Aanvankelijk enkel op belotavonden of zo. maar bewust, zoals in Kreja en Dido. ook al 's voor een TD, een eetmaal, een feest... Die twee klubs zeggen in hun jaarverslag ook dat ze wijkwer king heel belangrijk vinden. Een serviceverlening is daar het gevolg van. Kreja dentk o.a. aan kinderoppas, bijlessen voor kin deren, karweitjes voor buren. Dido stelt haar infrastruktuur en diensten ter beschikking van gemeentelijke organisaties en verenigingen, denkt aan de ouden van dagen van de gemeente, werkt mee aan ge meentelijk opgezette feestvie ringen (Tistje, Mallemunt-Erpe- Mere. Guldensporenviering,...) In elk geval: hoewel men zich blijft jeugdklub noemen, wor den andere mensen niet met een kwaad oog bekeken als ze binnenkomen. We denken ook aan de Zonnestraat. waar se- niorlidkaarten uitgereikt wor den; deze zgn. seniors (gewoon lijk oudleden, geldschieters....) zijn speciaal op zondagvoormid dag welkom, maar mogen ook op andere uren instuiven. Echte wijkklubs zijn dit (nog?) niet, maar het gaat er wel naartoe. Nieuwe kansen voor een vernieuwde bloei? Lees De Voorpost van 1988! (pd) Kijk en arm: ook in de jeugdhuiswereld kunnen daar telkens een aantal namen achter gezet worden. We wilden daar aanvankeiyk cijfermateriaal over publiceren, maar hemeltje! Niet alleen werd telkens geniepig het gesprek omgebogen, maar bovendien voelden wc dat onze zegslieden er meestal zelf niets over wisten. Verwezen werd dan telkens naar ergens een beheerder met grijze slapen, maar we twijfelen of die tegenover ons opener zou staan dan t.o.v. de eigen leden. Daarom hebben we in andere klubs maar niet verder meer gevraagd. And ré Hélin van de Zonnestraat was wel duidelijk. Er is een put der aktiviteiten van de jeugdklub Dido optreden van White Light (SJ) Sint-Jorisklub zaliger was daar gekend om. Na een nogal lange periode van inaktiviteit op dit gebied bij de meeste klubs. zien we toch een heropflakkering. De kreatieve beurs die Dido inrichtte eind '77 en het daaropvolgend bestaan van talrijke hobbyklubs mag daar een voorbeeld van zijn. Sorry als we hier in dit moeilijk breiwerk al eens een steek van vergetelheid laten vallen. Tanu Elke woensdagavond van 20u tot 22u is er een fotoklub Dido Gitaarles folk: vrijdag om 19 u Gitaarles klassiek: vrijdag vanaf 19u. (individuele begelei ding) Volksdans met begeleiding van Vlaamse Volksdanscen- trale: vrijdag te 20u. Makramee: zaterdag van 14 tot 16u. Pitrict: zondag van 14u tot I6u. Volksdans voor beginners: zaterdag van 18u tot 20u. Kaarting: vierde zaterdag van de maand te 20u. Muzikale expressie: zondag van 17 u tot 19u. DJ-ploeg: zondag te 18u (veertiendaags) Dc deelname aan al deze klubs is totaal gratis. Met uitzondering van de DJ-ploeg en dc kaarting zijn al deze hobbyklubs toegankelijk vanaf 14 jaar. Zonnestraat Postzegelklub Fila: elke eerste en derde donderdag van de maand om 19.30u Judo: volgens geslacht en leeftijdskategorieën gedurende de hele week. (inlichtingen in jeugdhuis) Gitaarklub: elke zondag om 20u. Danskursus: elke zaterdagavond volgens vorderingsgraad Email: 2de en 4de woensdag van de maand om 20u. Pottenbakken: elke vrijdag om 20u. Rietwerk: eerste en derde woensdag om 20u. Fotoklub: elke zaterdag om 14u. Kreja Belotting: tweede woensdag van de maand om 20u. Leeuwerik Fotoklub: geregeld op vrijdagavond Elektronika: op zaterdagnamiddag en zondagvoormiddag Volksdans: tweemaal wekelijks in het schooljaar, eenmaal tijdens de vakantieweken Zeefdruk: vraag de konkretc bijeenkomsten in het jeugdhuis Ypsilon Zeefdruk: vraag de juiste data in het jeugdhuis Poppenkast: idem kcr en Kreja zuchtend maar uitleg geven aan de inspekteur van 't ministerie... Daar ver dwijnt Ocarina. Elders fusione ren Tuf-Tuf en Sint-Jorisklub. Op het land ploegen boeren voort. Ze zijn misschien blij met de modus vivendi met de kafees... Zijn dit de jeugdhuizen??? Natuurlijk niet. Trouwens, de jeugdklub. die bestaat echt niet. Dido bestaat, de Zonnestraat bestaat, Terlinden bestaat... Toch menen we kort geschetst te hebben wat vele jongeren den ken over het jeugdhuis, de veralgemengingsfout daar gela ten. Ondertussen zien we dat sommige jeugdhuizen een nieu we draai aan het zoeken zijn. Met sukses trouwens. Omdat het al dcitijd is wagen we ons echter niet op dat gladde ijs... Alleer. nog: grenzen zijn aan 't vervagen jeugdhuis - wijkhuis - kulturele vereniging - filmklub - jeugdatelier - sportklub... Alle maal redenen waarom we een begonnen enquête over jeugd huizen niet verder aanvulden met kwantitatief materiaal. Al leen nog maar bij het maken van categorieën van aktiviteiten jotsten we od een E.G.-boter berg van problemen! Volksdansen, een favoriete bezigheid in de jeugdklubs (SJ) Een Spaanse instuifavond in Tanu (SJ) van meer dan 2 miljoen. Begrijpelijk nu al die moderni seringsbouwwerken. Hij voegde er aan toe dat het jeugdhuis zelf die lasten wil dragen. Onafhan kelijkheid dus. ook op financieel gebied. Dat gebouwd staat op parochiale grond, nu ja, dat kan een meevaller genoemd worden. Faciliteiten waren anderzijds wel de doorlening die langs het vroegere stadsbestuur verkregen werd en de zelf uitgeschreven leningen zonder interest. Jeugdhuis Tanu heeft het in dc Volkshuisbuilding gemakkelijk, want er hoeft geen cent betaald te worden. Last heeft men dan wel. naar buitenuit. zegt Frans Dc Rijbel, met het BSP-etiket dat ten onrechte op Tanu gekleefd wordt. De Leeuwerik heeft een benij denswaardige akkomodatie, en kan het echt wel rooien met eigen opbrengsten, subsidies van staat, provincie en gemeente en faciliteiten langs de VZW Parochiale Werken. Van dit laatste is men dan wel afhanke lijk. In een groot aantal jeugdhuizen is het inderdaad zo. dat op andermans grond zelf gebouwd werd. Terlinden en Ypsilon zijn daar voorbeelden van. Kost prijsverlagend maar afhanke- lijkheidverhogend zijn deze faci liteiten. maar dat zal de realiteit wel zijn... Dido wordt beheerd door de VZW Interkommunale Jeugd werking en is dus veel minder afhankelijk in de werking. Kreja zit in stadsgebouwen en moet enkel haar zaaltje's kun nen ter beschikking stellen. Ronduit miserabel is de situatie van Ijaco, buitengezet al een hele tijd geleden uit een lokaal waarmee meer geld te verdienen was dan een jeugdhuis kan betalen. Kunnen we dit sterk onvolledig en slechts impressionistisch beeld besluiten met wat alge meenheden? Onafhankelijkheid is een grote waarde maar al even groot zijn de offers daartoe. Er is in de meeste jeugdklubs al even weinig interesse voor financiële en administratieve kwesties als de boekhouding open is. Ten slotte: ook op het pure vlak van het kunnen gebruiken van infrastruktuur bestaan hele gro te verschillen. (pd) Dc ene jeugdklub is de andere niet. Wanneer een klub bekend voor iets is wat in andere klubs (nog) niet aanwezig is, dan merkt men wel eens pieken van bezoekers. Om echter geen al te boze brieven te krijgen: dit is een Deem van nei moment; als klub A volgend jaar met een nieuwe jaarplanning af zou komen, dan is dit lijstje nog enkel goed voor de vuilnismand. Een andere noot: de kreatieve hobbyateliers laten we hier terzijde. Kijk daarvoor elders op deze bladzijde Muzikaal hebben vooral het programma van Dido en (dit jaar een beetje zoekende) Kreja naam gemaakt. Dit zal wel hoofdzakelijk liggen in het kontinuë karakter en het geen schrik hebben om grote namen (voor zover als financieel haal baar) op het podium te brengen. Ypsilon klampt zich aan een traditie van één kleinkunstenaar per jaar vast. Tanu krijgt de prijs van de ongelukkigste (ondanks het goeie programma toch maar weer stank voor dank krijgen). Vorming: Tanu heeft een volle dig uitgewerkt en sterk geva rieerd kadervormingsprogram ma vanaf dit jaar. In Dido schenkt men ook veel aandacht aan maatschappelijke informa tie en vorming. Dat kan gaan van makrobiotiek tot Zuidelijk Afrika. Op een afstand volgen Leeuwerik en Kreja met af en toe eens een voordracht of diskus- sieavond. Sport: welhaast alle klubs heb ben een of meerdere sportklubs Waar is er geen voetbalklub? En waar wordt er niet geping pongd? Wie echter in zijn vuist laent is de Leeuwerik, waar men als geeneen over een uitgebreide sportakkomodatie beschikt. Ook Dido zit er warmpjes in. Film: op enkele jaren tijd zijn de klubs die hun leden een filmpro gramma aanbieden sterk ver meerderd. Momenteel zijn er: Terlinden. Dido. Leeuwerik, Kreja. Zonnestraat. Ypsilon. Pallieter, Jome en Tanu niet te vergeten. Verder zijn er nog wel een aantal inheemse specialiteiten. Nu is het ons volslagen onmogelijk om volledig te zijn. Toch wagen we 't erop. Terlinden met zijn paasha- zenkross en zijn traditionele Ierse avond. Tanu met zijn toeristische avonden. De dans kursus «Kwiek in de Maat» met Trees en Roel in de Zonnestraat. Eureka en Tanu met een jeugdatelierwerking voor res- pektievelijk tieners en kinderen. De Leeuwerik en Kreja met een toneelgroep. Ypsilon met een poppenteater. Ook de speciale situatie van de Zonnestraat mag hier in herinnering gebracht worden: een konglomeraat isdat van lokalen waar ook een winkel is met jeugdbewegingsmate- riaal. een VVKM-groep. dans kursus (per slot van rekening niet uit de klub gegroeid), enz. Dat maakt het boeiend, vinden vele mensen daar. Laat ons ook Ijaco niet vergeten, steeds pp verplaatsing want geen lokaal. (pd) hallo neueeR MkveWLie toy Ht8S£H uto CffFk/Adtfr qeer oms 30 MILJOÉA, aF toe OUTVO£l£A/

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11