ACHT TONEELVERENIGINGEN AAN HET WOORD DE GESCHIEDENIS VAN HET DAENSISME IN PRENTKAARTEN 12 - 5-5-1978 - De Voorpost Ronald Scliollaert, Gracienne Van Nieuwenborgh. Marline Vereycken en Luigarde Matthieu (SJ) Het toneelleven te Aalst uiteraard amateurtoneel zit momenteel tamelijk vast in het zadel. Althans met de kwaliteit van de produkties ging het in sommige verenigingen de laatste jaren in galop vooruit. Het publiek reageerde daar gunstig op. Toch staat er achter de toekomst van het amateurteater in Aalst een vrij groot vraagteken. Want aan de horizon doemt bijvoorbeeld het enorme kuituurcentrum op, dat voor het plaatselijk toneelle>en beslissend kan zijn: loopt het er omheen, of loopt het zich erop te pletter? En zijn er nog zoveel andere faktoren. Een zware vraag: kunnen de verenigingen blijven bestaan zoals ze bestaan, of moet men tot samensmelting overgaan? Cher dit alles had De Voorpost een paneelgesprek met mensen uit de verschillende klein- Aalsterse toneelverenigingen. Klein-Aalst nog, omdat de problematiek hier nog gans anders ligt. De deelnemers aan dit paneelgesprek één per toneelvereniging werden informeel gekontakteerd. Zij werden niet afgevaardigd door hun bestuur, en spraken dus uit hun eigen naam. Dit moet wel duidelijk gezegd worden. Het was een eerste en zeer konstruktieve kontaktname, waarbij men duidelijk de problemen onder ogen wou zien. Het paneel bestond uit: Lutgarde Matthieu, «Hoger Op» (H.O.): Martine Verevcken, Land Van Riem» (L.v.R.); Gracienne Van Nieuwenborgh, «Kunst, Licht en Vrijheid» (KLV); Ronald Schollaert die de deelnemers kontakteerde «Arbeid en Kunst» (AK); Chris Verhoeven, «De Schakel» (D.S.); Ulrich D'Haese, «Nieuw Leven» (N.L.); Norbert De Sutter, «Voor Taal en Vrijheid» (VTV); en Erwin Van Herreweghe, «De Katharinisten» (DK). Roel Van de Plas: «We liepen allang met de idee rond om een gesprek te hebben met alle toneel groepen om te spreken over hun werking in de stad, en de toekomst die er o.m. in verband met het Kultureel Centrum niet zo roos kleurig voorstaat. Het leek even wel interessanter de verenigingen rond één tafel samen te brengen om zo te horen waar de zorgen bij de verschillende verenigingen lig gen.- DE VOORPOST: Wat vinden jullie van de samenwerking met de stad en de officiële organiza- ties i.v.m. het toneelbeleid. Geeft men aandacht aan wat men vraagt? H.O. (en ook N.L.): wij hebben dit probleem niet omdat we in een eigen zaal spelen. KLV: Er wordt inderdaad weinig aandacht gegeven aan wat ge vraagd wordt. A.K.: Er kwam geen reaktie op verscheidene brieven die we richt ten. Zo zou op 7 december 1977 een vergadering belegd worden met de verenigingen waarop Schepen Roels uitgenodigd was. Onverwacht kwam een speciale gemeenteraad deze plannen dwarsbomen. Maar uitstel is blijkbaar afstel geworden, aange zien er geen antwoord meer kwam. En wat de akkomodatie betreft in de stadsschouwburg? A.K.: Wat goed is moet ook wor den gezegd. Er is gratis stadspcr- soneel beschikbaar, eveneens gra tis de zaal zelf. Het is een verwor venheid onder deze konditics te kunnen werken. Het bleek evenwel dat de proble men die men in de stadsschouw burg heelt slechte electncileits- leiding, bijvoorbeeld in ze kere mate ook bij de verenigingen voorkomen. Ook daar kan de ak komodatie wel wat beter op som mige punten. Zijn er reeds konkrete vragen geweest? Dit bleek niet het geval, ook al omdat de voormelde vergadering nooit plaats had. Hier zou o.a. gesproken worden over het behoud van de stads schouwburg en de vernieuwing ervan. Ook over de realizatie van het Kultureel Centrum zou uit voerig worden gesproken A.K.: Er zijn in Groot-Aalst 15 volwaardige verenigingen. Men zou toch best tot een overlegkomi- tee komen, waar Mare De Bie ook een fel voorstander van is. Uiter aard a-politiek, maar met geman dateerden uit de verschillende ver enigingen. Dan zou de druk mis schien groter zijn. Wat mankeert er dan aan de zaal? K.L.V.: Er is weinig nog in orde. A.K. (bijgesprongen door V.T.V.): En toch is het een plezie rige zaal om erin te spelen. V.T.V.: En gezellig. Inderdaad, maar is het platteau niet te klein? K.L.V. en A.K. Velen moeten het met minder doen. We durven niet doorvragen! Dat durfden de Katharinisten wel K.L.V.: De belichting schept problemen. De elektriciteit is zelfs gevaarlijk- Er is te weinig licht in de kleedka mers. N.L.: De zaal is minder goed on derhouden. Maar achter het doek is het goed spelen. V.T.V.: Het is een fyzisch moei- 'i.ikc schouwburg. D.K.: Juist, maar de stad denkt in het vooruitzicht van het Kultureel Centrum. Zullen ze nog wat doen? EEN TWEEDE GROTE VRAAG betrol de evolutie in de prodtikties die de laatste jaren op de programma's stonden. Er kwamen vrij goede stukken. Nu en dan durft een vereniging het aan een -groter» stuk te bren gen. Maar elke toneelvereniging keert terug naar zijn eigen to neel. Relatief weinig mensen be zoeken de voorstellingen van de -konkurrentie». We hebben Het bleek dat er. builen bijv. Claus, weinig toneelwerken te vinden zijn. Misschien ware daar in het over- legkomitee over te praten? D.K.: Inderdaad, ook al om te vermijden dat twee groepen het zelfde stuk spelen, wat de konkur rentie nog meer opdrijft. Voor de akteurs is dit zeer moeilijk. A.K.: Ja, en dan komt er nog bij dat men hierdoor naar het publiek toe de indruk geeft dat men elkaar helemaal niet kent. Wordt dit niet op de jaarlijkse vergadering afgesproken? A.K.: De programmatie of plan ning is dan nog niet gekend of nog niet volledig. Misschien al het eer ste stuk van het seizoen. Het overlegkomitee is er dus dringend nodig. Praten over toneel met Chris Verhoeven. Ulrich D'Haese. Norbert De Sutter. Erwin Van Herreweghe (SJ) hier acht verenigingen in Klein-Aalst. Zou men niet beter samensmelten. Of met andere woorden: zouden minder ver enigingen beter toneel kunnen brengen? Inderdaad, er bestaal een eerder ongezonde konkurrentiegeest tus sen de verenigingen die allemaal beter dan de andere willen zijn Een bewijs daarvan is. dat men kort na elkaar zelfs dezelfde pro dukties op de planken bracht. Er zijn pogingen geweest om samen een produktic te brengen, maar die zijn afgesprongen (Dirk Martens- jaar, bijvoorbeeld). Toch zou dit een voordeel zijn om later in het Kultureel Centrum «binnen te ge raken». Algemeen was men evenwel van oordeel dat samensmelten een on haalbare zaak was. omdat de ver schillende besturen nogal /ellbc- houdend zijn A.K.: In 1977 werd iedereen uit genodigd om te bespreken of best mogelijk was samen één grote produktic te brengen, al was het maar of vooral daarom voor de inhuldiging van het Kultureel Centrum. Maar dit blijkt finan cieel nogal zwaar uit te vallen. D.K.: De behoudsgezindheid moet inderdaad overwonnen wor den. Hoewel een bestuur zeer ver dienstelijke leden kan hebben, moet toch in vervanging worden voorzien. Het is moeilijk optornen tegen een gevestigde macht. Zelfs een initiatief om met jongere men sen iets uit te bouwen is gestrand, hoewel het entoeziasme groot V.T.V.: Dit proces is bezig. Wij zitten integendeel met een tegen gesteld probleem: men kan ook te véél jonge mensen hebben. En meewerken aan een gezamenlijke produktic? Dat is inderdaad moge lijk N.L.: Onze vereniging is er warm voor te maken. Maar gaat het iels opleveren? Het werd reeds meer maals geprobeerd. D.S. en H.O. bleken evenmin be zwaren te hebben. L.v.R.Het bestuur staat niet open voor een fuzie. Het is zeer de vraag of men spelers zou uitwisse len. K.L.V.: Er zijn wel mensen be reid voor de samenwerking, maar er zijn er niet zoveel beschikbaar. Hetzelfde schoentje nijpt ook bij A.K.: Een kleine kern die het werk verzet, en een achterban die zich niet moeit met het beleid. Maar voor samenwerking: geen probleem. Het «overkoepelend orgaan» nu: zou het nuttig zijn om buiten de gezamenlijke pro dukties ook tot een gezamen lijk -arsenaal- van accessoires te komen, een gezamenlijk fiche-systeem van toneelwer ken, een gezamenlijke biblio- teekEn wel om tot het on derste van de kan te kunnen gaan? D.S.: Zeer pozilicf H.O.: Louis Pauwcis heeft zelf al een eigen archief A.K.: Ronald Schollaert blijkt zelf ook aan een archief bezig. H.O.: Bij ons worden de stukken besproken. Iedereen kent de stuk ken die gespeeld worden. Hoe gebeurt de keuze van de stukken? H.O.: Iedereen leest er. en men bespreekt de stukken. V.T.V.: Iedereen krijgt nu de keuze K.L.V.Waar dit vroeger in het geheim gebeurde, kan iedereen nu wel meesnuffelen. Blijkbaar toch een probleem dat misschien op te lossen is door een -data-bank- voor toneel werken? A.K.: Ja. indien het overlegkomi tee slaagt. Als elke vereniging één brochure zou al staan En de stedelijke biblioteek? A.K.: Zeker, maar het stadsbe stuur moet hieraan niets doen. De schepen kan wel beleidskoordine- rend werken. Een v olgende vraag behandelde het voeren van de regie, meer bepaald het initiatief om kursussen-regie in te voeren. Dit zou voor de stad wel een dure onderneming worden. Het pro bleem van de «huisregisseurs» of aangezochte «beroepsmensen» kwam hier uitvoerig ter sprake. Maar zowel in het eerste als in het laatste geval raakt een regisseur «versleten» wanneer hij vaak met dezelfde groep werkt, hij mag dan al «beroeps» zijn. Ook over het Kultureel Cen trum werd uitvoerig gepraat. Het ware nuttig op voorhand al met de artistieke en administra tieve direkteurs in kontakt te komen, omdat met hen zal moe ten samengewerkt worden. Er zijn 15 toneelverenigingen in Groot-Aalst. Sommigen zullen in hun eigen lokaal blijven. En de anderen? Maar de problemen liggen anders: Zal een goede artistieke direkteur de amateur-gezelschappen aan trekken? Maar ook de professio nele gezelschappen moeten de no dige faciliteiten krijgen, want het Kultureel Centrum zal rendabel moeten worden, nadat het zoveel geld zal gekost hebben (er is ook de nodige akkomodatie voor TV- kaptatie En wat zal het publiek doen? Zal het toneelleven te Aalst niet wij ken voor (semi-)professionele gezelschappen? Dit alles ziet er niet zo rooskleu rig uit voor de Aalsterse groe pen. L.v.R.: De groepen moeten Tu- zioneren. anders wordt het een fi nanciële strop De Volksunie Aalst, afdeling Aalst Centrum heeft op 28 april in het lokaal Gulden Vlies, Esplanade 13, een uitgave van de Volksunie van een eerste reeks prentkaarten over het ontstaan van het Daensisme, voorgesteld. Aan dit projekt zijn verschillende doelstellingen verbonden: de initiatief nemers willen de mensen op een visueel gemakkelijke wijze aanspreken. Zij wensen tegelijk de ge schiedenis door middel van afbeeldingen en foto's be kend te maken om op die wijze het tijdsbeeld zo ge trouw mogelijk te re- konstrueren met een amal- gaan van soms moeilijke historische konteksten. Verder is het de bedoeling een kwaliteit te bereiken en aan de man te brengen te gen een demokratische prijs. De opzet is dus niet het geldgewin, maar heeft ergens een opvoedende waarde. Er is tevens een politieke doelstelling aan verbonden. Men beoogt een uitdrukking van het sociaal engage ment, zoals dat reeds altijd in het partijpolitiek pro gramma van de VU inge schreven was, ter gelegen- A.K.: In Brussel zijn er 36 neder landstal ige verenigingen, die toch allemaal eens het hoofd kunnen opsteken via de subsidiëring van Nederlandse Kuituur. Ditzelfde is ook hier nodig. Want zelfs als wij het K.C. mogen gebruiken, zal dit (financieel) zwaar vallen. Het K C. zal optimaal moeten uitge baat worden. De funktie van de Stadsschouwburg en het K.C. ligt gans anders. En in hoever zal het Aalsters toneelleven niet verzui pen in dit K.C. waarin men grote vedettes zal aantrekken. Gaan we afzonderlijk een stille dood tege moet? Nee. indien wc tot een over- legccntrum komen. Hiervoor is het nu nog de tijd. We kunnen nu nog vertegenwoordigd zijn in de beleidsbeslissingen. K.L.V.: De kuituur moet naar de mensen komen. Er mogen uiter aard bijv. K.V.S. of N.T.G. of grote vedettes naar Aalst komen. Maar er is hier een rijk kultureel leven bloeiende. Dat mag in geen geval verworden. D.K.: Maar zal de invloed, ook samengebundeld, groot genoeg zijn. Tenslotte moet het K.C. op brengen. Bovendien is het te ho pen dat de direkleuren bekwame mensen zijn. Want het zullen al leszins politieke benoemingen zijn. Indien ze maar bekwaam zijn! Het overlegkomitee is hier dus zeker op zijn plaats K.L.V.: Kunnen de Aalsterse verenigingen hun eigen centrum niet gratis gebruiken? A.K. We hebben eigenlijk geen toneelpubliek. Wél een publiek dat naar een vereniging komt kijken. In het K.C. zullen we de mensen terugvinden die nu uit Aalst weglopen. Is een semi-professioneel gezel schap in Aalst mogelijk? A.K.: In het K.C. niet. Wel zou kamerteatcr leefbaar zijn. In de oude schouwburg dan Konkluzie: Voor de amateurge zelschappen is het dus zo goed als uitgesloten dat zij elk hun voorstellingen zullen krijgen. En misschien zelfs helemaal niet wenselijk. De voorkeur gaat dus naar het behoud van de oude stadsschouwburg. A.K.: Alle mogelijkheden moeten aangewend worden om de be staande zalen te verfraaien. K.L.V.: Maar toch blijven aan spraak maken op het K.C A.K.: Natuurlijk, het overlegcen- trum werd oorspronkelijk ook als «surveillance» op het K.C. be doeld. Moet het K.C. opgeheven wor den? Nee. zeker niet. A.K.: 15 verenigingen kunnen er hun vertoningen niet geven. Maar men kan gezamenlijke produkties brengen. 3 of 4 misschien. K.L.N ofwel elke groep één speelbeurt? Wc moeten in elk ge- s al 15 speeldagen eisen. Het werd een boeiend gesprek, dat zeker een vervolg zal krij gen. Wil fried LISSENS heid van het feest van de Arbeid (ingericht door de VUJO te Aalst en het 17de partijkongres op 20 en 21 mei, dat integraal handelt over de arbeid. Het Daensisme is in Vlaams-na tionale kringen altijd ak- tueel geweest, maar kent de laatste tijd een nog grotere interesse. Veel toestanden van toen duiken ook nu weer op, bijvoorbeeld de onverdraagzaamheid van wege de konservatieve kato- lieken, onder de leiding van Woeste, ten overstaan van priester Daens en zijn vol gelingen en de toestand nu, waar in Vlaanderen het ge vaar (of is het reeds een realiteit?) van een CVP- staat niet denkbeeldig is! Denken wij hierbij aan de recent te Aalst opgerichte kultuurraad! De Volksunie stelt tegen over de onverdraagzaam heid van één filosofische strekking, het standpunt van het pluralisme. De kaarten reeks (een eerste in de reeks) bestaat uit acht goede foto's. Het geheel is gevat in een kaftje, met een tekening in jugend-stijl. Het kunstige van die stijl komt echter niet overeen met de inhoud! De bourgeoisie van die tijd kon er op het zweet van de werkers een mooie leefwijze op nahouden. Voor de ho gere klassen was die tijd een gouden periode. De ar beiders werden uitgezogen en hadden er geen verhaal tegen! Na deze reeks zullen er nog volgen! De VU hoopt tweemaal per jaar met een reeks uit te pakken: de ene voor één mei, de tweede op het einde van het jaar. Zj menen dat het een demo- kratisch, ongewoon ge schenk kan zijn. Foto 1 toont ons wat nog overblijft van de Hoeve J. B. Van Langenhaecke te Ap- pelterre. Hier werden tus sen 1875 en 1885 de «Roelanders» gevormd die later de eerste Daensisten zullen zijn. We zien achteraan nog een hoopje stenen, die de re- tanten uitmaken van het woonhuis, waar Van Lan genhaecke lessen gaf. Door deze sloping wordt eens te meer bewezen dat we in Vlaanderen nog nergens staan in verband met het behoud van woningen met historische waarde. Het huis werd afgebroken om dat de huidige eigenaars de slopingspremie wilden ont vangen! De tweede foto toont ons een pantoffelfa- briek. Het is een prentkaart die uit die tijd dateert en overgenomen werd. We zien er een mistig vuil op, de beeltenis suggereert la waai, geklop en laat zien dat zelfs kinderen uitgebuit werden. Het geheel toont ons het binnenzicht van een Aalsterse fabriek, waar om streeks 1890 vele loonsla ven werkzaam waren. Sa men met het proletariaat vormden zij het arm, uitge buit Vlaanderen. Kaart 3 toont het embleem van Priester Daens' drukkerij op het eiland Chipka, «Ons huis, tusschen Dender en Werfkapel». Priester Daens zelf wordt ons getoond op de vierde foto. In 1894 was hij de eerste lijstaanvoerder en de eerste volksvertegen woordiger van de Christene Volkspartij. Prent vijf toont ons de oude faktuur van de «Stoomsuikerij fabriek» van Plancquart uit Zomergem (Gent). Een mooie tekening komt er op voor. De tuin van de fa briek bestaat nu nog! Hector Plancquart was een rijkemensenzoon, die in 1953 arm stierf, na 65 jaar Vlaams-sociale strijd! Op foto zes vinden we nota ties In een Rerum-Nova- rum-publikatie van 1891. Alois De Backer en Prosper De Pelsmaecker bereidden' het oprichtingsdokument van de Daensistische partiji voor. Woeste van reeds een tegenstander! Beide promi nenten hebben echter het werk doorgegeven en bestu deerd: hun denken .wkam dus reél overeen met de geest van de encycliek. Het handschrift onderaan be wijst dat De Backer (reeds toen!) voor een scheuring tussen de katholieken en de christelijken was. Rechts krijgen we via een aanteke ning het bewijs dat de grondleggers van het Daensisme reeds interna tionaal gericht waren: zij] zochten en vergeleken hun! thesissen met andere uit de Westerse wereld. Foto zeven toont ons de krantenkoppen uit die tijd a de democraat (Priester] Daen's tijdelijke kieskrant in 1894), Het Recht als tolkl oer Ghristene partiji (Plancqaert), Klokke Roe-! land van de Roelanders, De] Werkman (Pieter Daens) en het land van Aelst (even eens van Pieter Daens). De laatste foto van deze eerste reeks toont ons een Vlaam se verknechte landman van 1890. Hij is een zinnebeeld voor de ontbering en de strijd voor het bestaan. Door het zware werk (alles gebeurd manueel) lijkt deze fiquur afgetobd en uitgezo-' gen. Door zijn enorme wils kracht wou hij toch overle ven. Zijn gelaat is dan ooi doorgroefd met diepe rim pels die ons verraden dal zijn levenswijze niet makkelijk was! Voor dit uit zonderlijk werk wenste d* voorzitter van de VU, afd< ling Aalst Centrum, de heet Frans Jos Verdoodt te danken. Hij bedacht diens echtgenote met een mooie ruiker bloemen. De heer Verdoodt wenste er echter op te wijzen dat hel zeer heroisch werk van L.P. Boon, ontstaan uit een so cialistisch standpunt een ware bom werd: dit boek zorgde voor de popularisa- tie van het Daensisme te Aalst. Tegelijkertijd werden er een aantal mispunten de wereld ingezonden! Het Daensis me kreeg een verkeerde] faam, die nog verspreid) werd door de televisie, de film en straks nog door het toneel! Men denkt dat de beweging j gegroeid is uit een stedelijk proletariaat. Niets is minder waar: het Daenisme is ge- groei uit een landelijke rea- tie tegen de konservatieve partijen. Via het martelaar- schap van Priester Daens is de faam van het Daensisme in Aalst gebleven. Maar de toenmalige lijsten stonden zeer sterk in beide Vlaande ren. Er wordt eveneens ge zegd dat De Backer geen sociaal mens was! Hij moest echter voor niemand onderdoen. Heeft hijzelf Priester Daens soms niet gevolgd! Planckaert komt naar voren met twee ver zuchtingen: de Daensen kapot krijgen en zelf in het parlement komen. Hij heeft alles echter overleefd'zon der ooit menig mandaat be zet te hebben. Spreker hoopte via de beel den, een snelle werking te hopen op de bevolking. Hij gaf evenwel toe, dat het zich beperken in foto's, een grote moeilijkheid was. De bedoeling van de kaarten- reeks is zoveel mogelijk recht te zetten! Hij denkt hier vooral aan twee essen tiële fouten: de eerste Daensiten werden gevormd door Van Langenhaecke en de beweging ontstond meer op het platteland dan in de stad. Tot slot werd nog gewezen op de mogelijke oprichting van een museum en een ar chief van de Vlaamse natio nale strijd. Rein D'Haese is trouwens bezig met een in ventarisatie hieromtrent. R. Devijver

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 12