DE ARME KUNST VAN SCHUYLENBERGH GUST GUNS EN VAN Filmklubs klubfilms i JOHNY WALKER AND THE WHISKY-BOYS IN BELFORTKELDER: VIVA KNIEVEL Dat op een zo mooie lenteavond de stadsfeestzaal van Aalst volloopt voor een artistieke aangelegenheid met huldebetoon voor een 85-jarige dichteres, met omlijsting door het St.- Michielskoor, is op zichzelf reeds een blijk van waardering en welgemeende sympathie. Verleenden hun medewerking: Het St.-Michielskoor o.l.v. Vic tor van Frachen, die ook als kunstzanger en voordrachtkun stenaar optrad; klaviervirtuoos Philibert Mees, die ook bege leidde; het duo Paul Van der Schueren - Victor Van Frachen; Annie Bosteels-Beeckman die gedichten voordroeg van P. Van Herreweghe; Feestredenaar Paul Van Herreweghe die samen met V. van Frachen een kommentaar bracht van supe rieure kwaliteit. Op het programma (zoals steeds) vooral geselekteerde werken van eigen bodem. LOFWAARDIG De omjubelde ster en spil van deze avond was wel duivel-doet - al V. Van Frachen. Er was groot entoe- siame waarin hij al zijn medewer kers deed delen Onder de aanwezige prominenten die door koorvoorzitter P van Her reweghe werden verwelkomd ver noemen we o.a. burgemeester en Mevrouw Louis D'haeseleer (Aalst), burgemeester en Mevrouw Leo Guns (Hekelgem), het Hekel- gemse Schepenkollege en de Ge estelijke Overheid, toondichter Jos Mertens Het werd een biezonder gevari eerde kunstavond zowel naar de kwaliteit als naar de stijl. Een kun stavond die uitgroeide tot een vol- waardigfestijn van zang, duetten, koorzang, klavier en voordracht Daarbij was alles zodanig ge rangschikt, de uitvoeringen zo mooi dat het publiek in een mini mum van tijd in het gebeuren werd opgenomen Dat nummer per nummer zijn waardering vond ge tuigde het zo dikwijls herhaald spontane applaus Het St.-Michilskoor bracht in een voorname stilistische gerichtheid bloeiende vertolkingen van Jos Mertens, Gaston Feremans, W.A. Mozart, Fr. Schubert, Hans Leo Hassler en van Van Frachen zelf. Weinge koren beschikken over een zo homogene, fijn besnaarde groepsklank als het St.- Michielskoor. Dit dankt het wel aan de fantastische stielkennis van zijn dirigent, beroepsmusicus V. van Frachen, die zich als kunstzanger kan veroorloven virtuoze liederen en koorwerken te komponeren. Zoals zijn instrumentale werken zijn ook zijn vokale werken stuk voor stuk modellen van sterke kompositorische techniek Klaviervirtuoos Philibert Mees frappeerde door durf en allure. Hij gaf zeer schone, virtuoze vertol kingen waarin wij de lenige tech niek bewonderden In werken van Schubert, Chopin, L Mortelmans en Mar De Jong gaf hij een schitte rende demonstratie van zijn kun nen. Begeleidde op de zijn ken merkende diskrete manier V van l-racnen zong opera arias van W A. Mozart en eigen kunstlie deren op gedichten van zijn moe der Angèle de Bremaecker, Bert Het St. Michielskoor onder leiding B remaeckerhulde Peleman en P. van Herreweghe. Met zijn aangenaam in de oren klinkende stem met uitgebreide tessituur maakt hij steeds veel in druk op het publiek De meester zanger weet duidelijk het onder scheid te maken tussen de diverse genres: opera en lied. Komt daarbij nog zijn voorname diktie en mi miek. Ongedwongen en met een virtuoos vakmanschap spreidde hij zijn rijke voordrachtkunst ten toon in gedichten van zijn moeder A. de Bremaeker Zeer merkwaardig was de feestre de, uitgesproken door dichter en koorvoorzitter P. van Herreweghe, ter gelegenheid van de 85* ver jaardag van A. de Bremaeker. Ont roerd sprak hij over de nauwe band die in de loop der jaren is gegroeid tussen de dichteres en het koor. Zij, die het levenslicht zag in het Pajot- tenland. Het land van Breughel van Victor Van Frachen bracht in de stadsfeestzaal een Angèle De waar de prachtige natuur haar van in haar jeugdjaren haar ontvanke lijk gemoed heeft aangesproken en begeesterd; hetzelfde land waar zij met vergroeide zoals ook Wies Moens, Pol de Mont, August de boeck en zovele anderen die in deze kontreien de voedingsbodem vonden voor hun artistieke kreativi- teiten. Verder belichtte spreker het werk van de dichteres, wenste haar nog vele jaren van scheppende kracht, Vlaanderen en de kunst ten bate en besloot met een kort hul dedicht. Met een waaier van gratie en met homogeniteit zong het duo Paul Van der Schueren -Victor van Fra chen duetten van Marinus de Jong en Jack van Bommel. Annie Bosteels - Beeckman maakte vrij goede indruk in het voordragen van gedichten van Paul van Herreweghe Op zijn beurt bracht burgemeester Leo Guns hulde aan de dichteres, loofde het koor, zijn voorzitter en zijn dirigent, voor de onverpoosde inspanningen en volharding, waar door het reeds een hoog kunstpeil bereikte Ook burgemeester Louis D'haeseleer bracht eenoprechte hulde aan de dichteres en besloot als volgt: «Wat de wereld behoeft is menselijkheid. Het is dat, dames en heren, dat ik hier ervaren heb. Een prachtig koor, begeesterde muzi kanten, een bezield publiek en de zoon Victor van Frachen die een waardige hulde bracht aan zijn eeuwig jonge en onsterfelijk moe der Angèle de Bremaeker die ik nog een eeuwigheid van inspiratie, een jong hart en een vloed van ge dichten toewens. Deze week niet zoveel nieuws van het filmfront. In de benedenzaal van cinema Palace blijft de Nederlandse film «Dr. Vlimmen» van Guido Pieters doorlopen. Het verhaal speelt zich af voor de tweede wereldoorlog in een landelijk dorpje. Dr. Vlimmen is een jonge veearts die het wel met de bevolking kan rooien tot op het ogenblik dat hij ervan verdacht wordt tijdens zijn dienst een meisje zwanger te hebben gemaakt. Hij stuit vanaf dat ogenblik op heel wat onbegrip van de bevolking. In de bovenzaal of studio van cinema Palace loopt echter een nieuwe film voor al diegenen die houden van suspence, achter- Pj volgingen en stuntwerk, «Viva Knievel-, een film van Gordon Douglas die als Nederlandse titel meekreeg: «De Halsbreker". In de hoofdrollen treffen wij aan: Evel Knievel, Gene Kelly, Lauren Hutton, Red Buttons, Leslie Nielson, Frank Gifford en Sheila Allen. Motorrijder en stuntman Evel Knievel en zijn mechanicien Will Atkins komen aan in Californië waar Evel met zijn motor een nieuwe rekordsprong wil maken. Kate Morgan, een beeldschone fotografe, is ter plaatse; zij zal het waagstuk van Knievel met haar camera volgen. Will wordt er gekonfronteerd met Tommy, zijn zoontje van 10 t jaar dat hij altijd min of meer heeft verwaarloosd omdat zijn Bi vrouw gestorven is bij de bevalling. Terwijl Knievel vader en zoon probeert te verzoenen stuit hij zelf op een oude vriend, Jessie. Deze Jessie wil met Knievel op motortournee naar Mexico. Will vertrouwt Jessie niet en waar- I schuwt Knievel voor Stanley Millars, Cortland en Barton die zich I laten doorgaan als wedstrijdorganizatoren. Knievel raakt ernstig gewond na een sprong in Californië Pas 1 genezen vertrekt hij naar Mexico, maar buiten zijn-weten heel t de bende van Millard zijn vrachtwagen «Royaal» ingericht om er drugs in te vervoeren. Jessie verneemt dat Millards hem «buiten spel- beschouwt en I hem wil opruimen Hij belet Knievel de sprong te maken, springt in zijn plaats en schiet er het leven bij in. Knievel bevrijdt Will, Kate en Tommy die door Millard werden gegijzeld. Hij keert c terug naar het stadion van Mexico en voert daar zijn geduchte j sprong uit onder luid applaus van de menigte. 1 ln zaal 1 van het Feestpaleis gaat de herneming «The Sting» zijn tweede week in. Deze film met in de hoofdrollen Paul Newman en Robert Redford doet het terug bij het Aalsterse publiek. Deze film die zich afspeelt rond de periode 1936 belicht het gangster- j wereldje uit die periode. Het tcmamelodietje van de film werd overbekend. 1 ln zaal 2 van het Feestpaleis tenslotte de derde Emmanuele-film. Ditmaal terug met Silvia Kristel. -Goodbye Emmanuele» Na- der ingaan op de tematiek van deze films is denk ik overbodig. Een film voor kijkgrage toeschouwers die houden van exotische j liefdesprentjes in een met teder licht overgoten 'kijk'-film. S.J. Agnes Van Ransbeek stelt haar werk tentoon in de galerij Piet er Concke IJMI Joliny Walker and the Whisky-boys die voor een paar weken in zaal Mudeion op de rolschaatsen ging staan voor een reeks optredens in deze heimat was verleden zaterdag te gast in de spiksplinternieuwe jeugdklubzaal in de Zonnestraal J.W. en zijn W B 's zijn de leukerds op bovenstaande kiek. We schreven het al vroeger: toffe dansbare muziek gegrabbeld uit het betere latwerk, snuifjes saxs. op grootmoeders wijze van King Curtis, een meesterlijke vokale vertolking van -She's nol there- op zijn Somalia's, milieuvriendelijke Jo voor de slaggitaar, di Martinelli die de bas vibraties blijkbaar graag in de onderbuik laat kolken. Gerrit die soleert alsof hij op een ijsbaan zit.en andere schone woorden van onzentwegeVwala. (RDW-JM) Soberheid is een van de voornaamste basisprincipes in de kunst vandaag. Zowel in wat betreft de materiële uitvoering (kleur en vorm) als in wat men noemt het konsept. Indien beide op een degelijke wijze met elkaar worden gekonfron teerd dan ontstaat een maximale uitdrukking. Dit heeft kunst nodig om in kommunikatie te treden met de kijker. Op dat ogenblik is de taak van de kunstenaar verlengd en is de kijker aangewezen op zichzelf. Of hij dat aankan is een andere zaak maar in ieder geval is de relatiestroom kunstenaar maatschappij van begin tot einde onderworpen aan het as- pekt maatschappelijke relevantie. De ontwerper van 't werk stuk vertrekt inderdaad vanuit een sociale positie ten over staan van wat hij wil maken. Hij moet rekening houden met de hem beschikbare middelen. De vermaarde Italiaanse kunstkritikus Germani Celant noemde een aantal werken van kunstenaars «Arte Povera» omdat ze arm waren aan materiaal gebruik en omdat dikwijls slechts de idee op papier kon worden getoond. Dat arm zijn betekent niet dat de kunstenaar met schamele materialen moet werken. Het kunnen vaak ook duurzame stukken zijn. Luc Van Schuylenbergh en Gust Guns hebben in de stedelijke Sel- fortkelder een tentoonstelling ttot 10 mei) ingericht waarin al de hier boven aangehaalde aspekten ver weven zitten Guns plaatste een ruim vierkanten houten plaat tegen de grond waann temidden een met plastiek bedekte rand-boord een stapel kolen in py- ramide vorm zijn uitgegoten. Kolen hebben voor Guns een onderhou- delijke waarde Ze zijn nuttig voor zijn kolenkachel thuis en stralen warmte. Een relatie tussen pira- myde vorm en kolen is niet moeilijk te begrijpen. Van Schuylenbergh heeft op een plaat met dezelfde afmetingen als bij Guns verfstof uitgestrooid Het zachte karakter van deze stof, mede bepaald door de gelijkmatige uitstrooing, wordt onderbroken door een rechtlijnige van de midden-zijkant tot centraal middel punt liggend stuk zwart marmer. Tussen de zachte bodem van rode stof en de zacht-harde uitdrukking van het marmer is het aankno pingspunt het tegen elkaar afwe gen van oppervlak en ingreep. Van Schuylenbergh heeft zich sinds zijn kinderjaren aangetrok ken gevoeld tot deze verfstof Maurizio Nannucci spreekt terecht in een van zijn werken van «kunst als sociaal environment». Kunst die aanwezig is maar door het publiek niet wordt opgemerkt. Guns en Van Schuylenbergh tonen aan dat zij de waarde daarvan wel hebben aan gevoeld en zondermeer de omge ving hebben afgetast. Zonder de materiaal-keuze te provokeren. Hun werk draagt daardoor ook een natuurlijk element in zich. Een kun stenaar die materialen aanwendt en ze niet manipuleert buiten hun toegemeten funktie maakt ze tot natuurlijke elementen. Had Gust Guns bijvcorbeeid zijn kolen- Diramyde met polyester bespoten Luc Van Schuylenberg en Gust Guns stelden tentoon en er was belangstelling (JR) Op zondagavond 7 mei om 20u30 draait men in 't Fabriekskcn j z|j aan de Burchtstraat te Aalst de film -W.R. Mysteries van het 0r organisme» van Makavejef tn Welke de inkomprijs is voor deze manifestatie werd ons niet vc medegedeeld. m S.J om ze alzo te bewaren voor de toe komst dan had dit het werk te zeer aangetast onnatuurlijk gemaakt. Men kan een boom in een schilde rij niet laten waaien met de wind. Op de opening vorige maandag waren er nogal wat geschrokkenen te bespeuren. De beide ontwerpers stonden er wat teruggetrokken bij. Zij volbrachten hun taak kompleet en misten de details niet. Gedwon gen door hun maatschappelijk vermogen hebben zij Aalst een ten toonstelling voorgeschoteld waar van de schepen van feestelijkhe den hoopt dat ze zal bijdragen tot de bloei van de middenstand. Op de keper beschouwd wel een goed standpunt. Aalst heeft nood aan dergelijke manifestaties die het pu bliek naar de Belfortkelder terug roept. lenstraat 44. bronskulpturen. Meestal kleine stukken met figura tieve inslag. Belangrijk is de algemene vaststel ling dat in dit soort werk de originali teit nogal eens zoek is, en dat de kijker zich tevreden moet stellen met gemoedelijke hoofdknikjes. De werken van Van Ransbeeck bezit ten niet de inhoudelijke waarde van de voornoemde skulpturen in de Belfortkelder. Zij missen de tundamenteie basis principes van de kunst en zijn meer afgestemd op vakkennis. Te dekoratief en te opzettelijk. En dat geldt niet alleen voor Van Rans beeck. zij is zeker niet de uitzonde ring. Beelden van vrouwen met dikke borsten en tepels zijn zowat overal in de maak Wat blijft er voor de kijker nog over. Het afgewerkt produkt te bekeuren, te zien of alles wel in zijn goeie vorm zit. Van Ransbeeck werkt blijkbaar zeer sumier, houdt zich aan kleine formaten en tracht daarin haar e varingen op te roepen Zelf zegt j in de katalogus: De kunst van Ir bronsgieten is «mijn» manier o me te manifesteren als vrouw, tieste, als levend wezen dat v< langt uit de anonimiteit, het al daagse, het onpersoonlijke, fantasieloze te treden D'Hom VAN RANSBEECK Agnes Van Ransbeeck exposeert bij Galerij Pieter Coecke in de Mo-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28