B IN DE MEIMAAND Vrije tribune B.S.P. Aalsterse woordvoerders te Brussel T - 5-5-1978 - De Voorpost de redaktie heeft het recht deze teksten in te korten. en kwaliteitsverbetering van de leefgemeenschap te doen. Het vormen van mensen, het uit bouwen van 'n dienstenpakket en stimuleren van een doeltreffend verenigingsleven, met een positief maatschappij vernieuwend pro gramma behoort tot de grote taken van de beleidsmensen op het ste delijke vlak. Kuituur wil niet al leen zeggen - kunst met een grote K - waarbij veelal een elitegroep betrokken is. aanmoedigen. Maar het kultuurbeleid moet een grotere plaats krijgen in de totale stadsbe- groting, met een groter deel voor het socio-kultureel werk in ver enigingsverband, zo voor jonge ren, volwassenen als bejaarden. Dit kultuurbeleid moet gesteund zijn op: een ruime financiële toelage op basis van aktieve werking, en aan de verbruikers het ter beschikking stellen van aangepaste lokalen en infrastruktuur. Niet alleen een kui tuurpaleis in het centrum van Aalst, maar inrichtingen en ako- modatie tot in de deelgemeenten tot in de wijken, dus zo dicht mo gelijk bij de mensen. W. De Turck. C.V.P.-raadslid GEMEENTELIJKE RAAD VOOR KULTUUR EN KULTURELE VRIJETIJDS BESTEDING Onze keizerlijke stede werd op nieuw een adviesraad rijker. Het gaat hier om één bij dekreet van 12 december 1974 voorzien orgaan, met een welomschreven bevoegd heid en een verplichte «pluralisti sche- samenstelling. Dit onder lijnt de ernst van wat de wetgever met deze raad beoogt. Elders in dit blad zult U wel het verslag kunnen lezen van de sa menstelling en samenstemming, zodat we ons daar kunnen van ont houden even als de polimiek die er rond werd gevoerd. Zonderlinge gedragingen. Normaal had het kollege van bur gemeester en schepenen, in open heid, bvb. in de kommissie van onderwijs en kuituur of op de ge meenteraad, deze aangelegenheid vooraf onder ogen kunnen nemen. Dit gebeurde niet en stichting van de kulturele raad verliep eerder zonderling. De initiatiefnemers (De Rank, kul turele vereniging van de B.S.P.) en de geest van de voorbereidende vergaderingen lieten vermoeden dat het allemaal niet zo zuiver be doeld was. Bij de verkiezing van de voorzitter, de ondervoorzitter en de sekretaris, kwam de aap uit de mouw. Op de vergadering van 28 april 11. waarop het bestuur ver der verkozen werd, was het duide lijk. De B.S.P. vertegenwoordi gers wilden de kristel ijk georiën- teerden nog een mandaat in de be- stuursploeg afnemen en dit niette genstaande zij zelf weken aan de statuten hadden gedokterd, afge weken waren van het nationaal projekt, om statuten naar hun ge voelen in hun voordeel vast te leg gen en te interpreteren De B.S.P. vertegenwoordigers, die hun plaats in de bestuursploeg weigerden op te nemen, gaan op- struktie voeren en zo mogelijk de samenstelling bij de hogere over heid aanhangig maken. Onder druk van een coalitiepartner zal het huidig kollege van burge meester en schepenen, vermoede lijk de kulturele raad als adviesor gaan wel laten rusten, zoals dit o.m. gebeurt met de kommissie van gemeenteraadsleden voor on derwijs en kuituur. Deze veron derstelling wint nog veld, voor wie weet dat van deP.V.V. fraktie of is het L.S.W. fraktie, voor de kulturele raad niet de minste be langstelling betoond werd, alleen het Willemsfonds volgde de stich ting. In gans de wordingsgeschiedenis van de kulturele raad komt de so cialistische gedraging zonderling over, zeker voor wie de B.S.P. voorzitter Van Miert hoorde ver klaren dat de B.S.P. in Vlaande ren, met een open visier zal strij den voor de verwezenlijking van een socialistisch realistisch pro gramma, rekening houdend met de bestaande machten in Vlaande ren. Maar in Aalst gaat dit blijkbaar anders. Hier heeft men de mond vol over «pluralisme» en «pro- gressisme» maar niemand ver klaart wat men juist bedoelt en weinigen in de politiek hebben de moed er zich konsekwent naar te gedragen. Laat ons hopen dat de kulturele raad o.m. ook een hulpmiddel wordt om in openheid en eerbied voor ieders overtuiging, mekaars gedachten en woorden te begrij pen. Waar het op aankomt. De Gemeentelijke Raad voor Kui tuur en Kulturele Vrijetijdsbeste ding is een feit. Dit orgaan dient mede te waarborgen dat het genot van rechten en vrijheiden van al len, zonder diskriminatie, verze kerd wordt. Trouwens, zowel de wet als het dekreet waarborgen o.m. de rechten en vrijheden van de ideologische en fïlisofisch te worden beschouwd al wat is geba seerd op een levensbeschouwe lijke opvatting, als ideologisch dient te worden beschouwd, wat gebaseerd is op een bepaalde maatschappijvisie. Men zou eenvoudig kunnen stel len: «Werkelijke demokratisering van de kuituur is de volwaardige erkenning van elke minderheid, zonder dat deze minderheid de rol van meerderheid wil spelen. In deze gedachtengang en dit zal zowel door de ideologische kriste nen (C.V.P. fraktie) als door de filosofische kristenen (diegenen die zich bekennen als behorend tot de kristelijke levensbeschouwing) gesteund worden, dient er een be stendige zorg te zijn om meer en meer mensen te motiveren om aan voortdurende innerlijke verrijking 1 MEI 1978: HET FEEST VAN DE SOCIALE MISNOEGDHEID De huidige Regeringsmeer derheid heeft er voor gezorgd, dat dit jaar het 1 mei feest, het feest van de arbeid, een uiting is geworden van het sociaal onbehagen dat momenteel in ons land heerst. Het is duidelijk dat bij een rege ring, ongeacht de welspre kendheid waarmee haar res- pektievelijke ministers hun be slissingen trachten goed te pra ten, het onvoorwaardelijke be slissingsrecht ligt en nergens anders. Het is ontegensprekelijk een feit dat de huidige coalitie ver leden jaar naar de stembus is getrokken met grootse belof ten. Zij hebben inderdaad de Belgische bevolking de indruk gegeven dat alles kon. Zij heb ben financiële toemaatjes be loofd uit portefeuilles, waarvan het binnenleer al duidelijk aan het verslijten was. De met de regering aanver wante drukkingsgroepen heb ben zich gepermiteerd alles te vragen. Zij hebben hun leden alles, behalve de inschikkelijk heid voorgespiegeld. De Rege ring is nu op een punt geko men, dat zij de moed zou moe ten opbrengen om in eenieders belang halt te gaan roepen. Sedert jaren gebeurt echter het tegenovergestelde. De B.S.P. die thans in de regering is, heeft verleden jaar politieke stakin gen in de hand gewerkt. Niet in het belang van de werknemers, maar om aan de macht te gera ken. Arbeiders en bedienden wer den misleid, zij voelen nu aan den lijve, dat zij voor de dema gogie moeten betalen. Zij ont dekken hoe in vele sectoren uitwassen onstaan zijn, hoe miljoenen nodeloos worden uitgegeven, hoe in naam van het verworven recht misbruiken woekeren. Na de vermindering van de wedden en lonen door de ver hoogde belastingen voor de gemeenten, zien zij nu hun va kantiegeld wegsmelten. De zo besproken «Belgische frank» vermindert voor de ar beider van dag tot dag in waar de, zodat de koopkracht onher roepelijk wordt aangetast Wie daarvoor zoals wij, ten aanzien van het opbod van de enen en het gebrek aan staats- zin van de andere heeft ge waarschuwd, begrijpt de wre vel die de zelfstandigen van de horecasector gisteren en de bedrogen openbare diensten vandaag wel. 1 mei werd een gedrukt en triestig arbeidsfeest van de so ciale misnoegdheid. Diane D'haeseleer Geduld ten einde? Er komt beroering op het so ciale front. De postmannen legden er een paar dagen het bijltje bij neer, de spoorwegen volgden het voorbeeld en vlak na 1 mei hebben ook de men sen van de stadsdiensten en van het O.C.M.W. er voor twee dagen de riem afgelegd. Eén en ander begint blijkbaar op de heupen te werken Van hen die steeds weer opnieuw de grote slachtoffers zijn nl. de loon- en weddetrekkenden. De klas sieke druppel die de even klas sieke beker heeft doen overlo pen is voor de stadsdiensten (officieel heet het de regionale en lokale besturen) wellicht het feit geweest dat op het verlof- geld zowat de helft wordt afge houden. De hoofreden blijkt echter vol gens onze woordvoerders het uitblijven van een sociale pro grammatic en de belachelijke voorstellen die Tindemans met een ongelooflijk lef aan het ge meenschappelijk vakbonds front doet. Het is dus blijkbaar wel zo dat de taktiek van het betrekken bij de regering van de christene arbeidersbewe ging en van de socialisten het rekeningetje nog niet helemaal doet kloppen. Het geduld, zelfs van de meest geduldige wer kers, is niet onuitputtelijk. Moest men trouwens eens het sommetje maken van wat de laatste twee jaar dank zij de man die het anders ging doen aan geld uit de zakken wan de werkers wordt gekloprmén zou tot een indrukwekkende'feeks verdoken of open belastingen en prijsverhogingen komen die de koopkracht een duchtige knak hebben gegeven. Dit laat duidelijke sporen na in de geld beugel van een gewoon nor maal gezin. Het betekent niets meer of minder dan een fron tale aanval op een reeks so ciale verworvenheden van de werkers. De kruik gaat daarbij zo lang te water tot ze breekt. We hebben zo de indruk dat dit breekpunt niet zo heel ver meer af is. En met de «krisiswet» die in het vooruitzicht is gesteld zijn we er helemaal niet meer ge rust in. Ook de werkers van de stadsdiensten te Aalst en in andere steden moeten dit heel sterk hebben aangevoeld om naar het wapen van de staking te grijpen. Er zijn inderdaad grenzen die zelfs mijnheer Tin demans niet mag overschrij- vden. Doet hij het wel dan toont de werkende mens de tanden. Tot spijt van wie had gedacht dat de konsumptiemaatschap- pij wel alle strijdlust zou hebben afgebot. J. De Geyter DE ARBEID VAN DE VLA MINGEN Sedert jaren, steeds meer en meer, wordt de Vlaamse eko- nomische groei afgeremd. Onze inspanningen worden ongedaan gemaakt, de op brengst van uw belastingen en uw spaargelden worden in een toenemende mate overgehe veld naar Wallonië en sedert enkele jaren ook naar Brussel. Indien ze daar tenminste bij droegen tot een ekonomische gezondmaking... maar de Waalse bodemloze put wordt steeds dieper. Om hem te vul len worden nu ook renderende bedrijven in het Vlaamse land gesloten, teneinde de tewerk stelling in niet renderende Waalse bedrijven te handha ven. Vlaanderen is ekonomisch niet meester over zijn eigen lot. Wanneer in Vlaanderen nood zakelijke overheidsvesteringen moeten gebeuren, zoals in Zeebrugge, wordt ons de ver plichting opgelegd voor een ge lijk bedrag overbodige investe ringen in Wallonië en Brussel te betalen. Het algemeen ekonomisch be leid wordt met het oog op Wal lonië in dirigistische zin omge bogen. Wij zijn op weg naar het failliet van de openbare finan ciën en naar de dood door ver stikking van de ekonomie in het Vlaamse land. De Vlamingen: de meerderheid in het land, houden dit land ekonomisch recht: de gastar beiders niet meegerekend, is het aandeel van de Vlamingen in de beroepsarbeid in dit land 65,2 De franstaligen komen nog aan geen 34 Willy Van Mossevelde sfeervol, strijdvaar dig en massaal! De 1 mei-viering 1978 kende een bijzondere verheugende massale deelname: niet minder dan 2.500 betogers stapten tij dens de 1 mei-betoging op ach ter de rode strijdbanieren! De ganse viering stond dit jaar in het teken van de roos: «De rode roosnu meer dan ooit», zo luidde de centrale slogan dit jaar te Aalst. De socialisten leggen zich niet neer bij de cri sis, maar willen met socialisti sche formules de maatschap pelijke problemen naar een op lossing leiden. SFEERVOL De mei-avondviering ving, naar traditie, aan met een prachtig concert door onze harmonie «Hand aan Hand» op de Houtmarkt zondagavond. Niettegenstaande het minder goede weder was een grote menigte belangstellenden op gekomen om het concert te be luisteren. Onze spelers, onze dirigent Honoré evenals het ganse bestuur van onze Har monie verdienen een hartelijk proficiat voor hun prachtige prestatie! De partij is fier op haar Harmonie! STRIJDVAARDIG Het mei-avondfeest werd inge zet in de kelder van het Volks huis met het optreden van K.L.V. Voorzitter Frans Wau- ters herinnerde in zijn inleidend woord terecht aan de oor sprong van de 1 mei-vieringen: geboren uit bloed, tranen en strijd is 1 mei over gans de we reld het symbool geworden van de - arbeiders- strijd. Leden van K.L.V. brach ten vervolgens een bijzonder gesmaakt programma van poezie en strijdende woord kunst. Een daverend applaus bedankte K.L.V. voor zijn in breng. Het programma werd vervolgd met het heroptreden van het koor van Harry Pinky, met mu zikanten. Bereidwillig boden tientallen gezellinnen en kame raden zich aan om voor de ge legenheid van 1 mei deel uit te maken van het koor. De zang kunst sloeg meteen in! De ganse zaal zong de liederen mee! Van harte proficiat, gezel linnen en kameraden, proficiat Harry voor uw spontaneïteit en blije zang! Het was eenvoudig weg subliem! Tussendoor sprak volksverte genwoordiger Marc GALLE de zaal toe. Voor de muzikale noot tijdens de avond zorgde de erg geap precieerde Honky Tonk Jive Band o.l.v. Patrick MORTIER. Fijn werk van de jongens van Patrick! Dank! De avond voor stellen en dan tussendoor zelf nog optreden, dat danken we aan J. Paul De BOITSELIER, ook steeds bereid om in te springen! Dank J. Paul! MASSALE 1 MEI-BETOGING De regendroppen konden op 1 mei-dag de duizenden enthou siaste betogers niet thuis hou den. Nog veel talrijker dan vorig jaar waren ze opgekomen, de gezellinnen en kameraden, onder de rode vlaggen, in keu rige uniformen met de trom melkorpsen van Moorsel en Aalst en met onze Harmonie «Hand aan Hand». Niet enkel BSP-leden waren er, ook vele jongeren met progressieve in stelling stapten mee op achter de BSP-slogans. Vóór de kleurrijke betoging een aanvang nam, sprak volksver tegenwoordiger Mare GALLE de 1 mei-rede uit. Hij legde vooral de nadruk op de socialis tische prioriteiten van het ogenblik: de realisatie van een open en progressief Vlaande ren, een oplossing voor de werkloosheid, o.a. door eco nomische structuurhervormin gen, arbeidsvermindering, e.d. Tot slot riep hij op tot solidariteit onder alle progressieven: het jongste ACW dokument wekt hoop op een nieuwe ontwikke ling binnen het progressief front. Meer en meer kristenen spreken zich uit voor socialisti sche oplossingen! Na de toespraak zette de kleur rijke stoet zich in beweging. Honderden rode ballons gaven een bijzonder feestelijk karak ter aan de optocht. De twee trommelkorpsen van Aalst en Moorsel, evenals onze Harmo nie Hand aan Hand zorgden voor de strijdmuziek. Er waren delegaten van uit alle hoeken van het Arrondissement. De vrouwen hadden voor een bij zondere spandoek en groep gezorgd. Kortom, het werd an dermaal een machtige 1 mei betoging! DANK! We kunnen dit artikel niet afslui ten zonder een hartelijk woord van dank aan de vele tientallen gezellinnen en kameraden die zich totaal hebben ingezet voor het welslagen van 1 mei-1978! Zowel onze gezellinnen die de 1 mei-bloempjes maakten, als de jongens die de spandoeken droegen, ais de schilder van de spandoeken, als Bond Moyson voor de ballons, de Harmonie en trommelkorpsen, KLV, Harry Pinky en zijn mensen, Patrick Mortier en zijn muzikan ten en nog vele anderen, kor tom U allen vrienden, die 1 mei 1978 nog grootser hebt ge maakt dan de voorgaande, zeggen we dank. U bent onze rijkdom, onze kracht, onze toe komst! Martin HUTSEBAUT Pol. Secr. BSP, EEN MEI TOESPRAAK DOOR KAMERLID JANCAUDRON Bij deze «Alternatieve één- meibetoging zou ik een pa rallel willen trekken tussen het Daensisme van het eind van de vorige eeuw en de Vlaamse-nationale en so ciale partij die de Volksunie nu is. In het profiel van de Vu her kennen wij vier konstanten het V1-nationale; het socia le; het verdraagzame-plura- listische; en het modern- vooruitstrevende. Deze vier kenmerken zijn onbewust aanwezig in de zeden en gewoonten van het Aalster- se maatschappelijk leven. Wij beschouwen het als een historische opdracht deze vier kenmerken overal in Vlaanderen bewust te ma ken. Om het eind van de vorig eeuw hebben wij de politie ke tegenstelling gekend tussen twee werelden: de wereld van Daens en de we reld van Woeste. Daens heeft die strijd dermate ge wonnen dat de meeste par tijen zich nu beroepen op Daens terwijl de meest reactionaire conservatief zich niet durft beroepen op Woeste! Onder invloed van Daens zijn alle partijen in de streek van Aalst socialer en ook verdraagzamer geworden zodat de sociale grenzen tussen de verschill. partijen zijn gaan vervagen. Aalst is de sociale micro cosmos zoals wij hem in gans VI. willen vinden. Als Aalsters VU-mandataris wil ik getuigen van een sinds tientallen jaren gegroeide situatie waaruit duidelijk blijkt dat de V1. beweging tevens een sociale bewe ging is. Hier heerst een band van samenhorigheid en ver draagzaamheid die de voor- uitstrevenden in het toe komstig Vlaanderen kan be geesteren. Omdat Daens een moedig intellectueel was, ver trouwd met het Europees geestesleven, en omdat hij een onverzettelijk karakter had kon hij zich niet neer legen bij de klerikale dwang en werd hij ongehoorzaam. Deze ongehoorzaamheid werd hem ingegeven door zijn intellectuele moed om tegen de stroom in te gaan en door de liefde voor zijn arme medemensen. Daens was zijn tijd ver vooruit. Hij wist wat socialisme was en hij wist wat kristen demo- kratie betekende. Hij kon ook het bijkomstige van het essentiële onderscheiden. Daens had ook vertrouwen in de basis en de enkeling. Als demokraat begreep hij dat hij de enkeling binnen zijn gemeenschap de volle verantwoordelijkheid van zijn beslissing mocht toe vertrouwen. Daarom vocht hij voor het algemeen stem recht. Vandaag wordt algemeen aanvaard dat er binnen het socialistische kamp twee soorten van socialisme be staan 1. Het Marxisme met zijn excessen die uitlopen in de zoutmijnen van Siberië of in de psychiatrische instellin gen om dissidenten te «ge nezen». 2. Het socialisme van het Noorse type of de moderne opvatting v.d. 20e eeuw. Welnu, de wereld had zich vijftig jaar tijdverlies kun nen besparen door te aan vaarden wat Daens predikte nl.het groene socialisme. De terugkeer naar Aalst is niet alleen een terugkeer naar de bronnen maar ook een terugkeer naar de es sentie van vandaag nl. dat het zogenaamde «groene socialisme» mogelijk is. Het is niets anders als het humanisme dat wij als volksnationalisten belei- den: een sociale en natio nale verbondenheid, vrij van dogma's, en essentieel ge richt op de mens in zijn gemeenschap. Daens heeft ons de weg ge wezen van het samenhorig heidsgevoel dat nog wat anders is dan en klasse- en standengevoelHet daensisme was gebazeerd op de solidariteitsgedachte en het nationaal bewustzijn wat zijn belichaming vond in de idee van de volksver heffing. Ik geloof dat Aalst de enige stad is in Vlaanderen waar deze idee aan een straat naam werd verbonden: de Volksverheffingstraat. Op het einde van de vorige eeuw gaf Daens ons de ant woorden op de verschill. vragen waar wij nu nog mee bezig zijn. Hij leidde de opstand van de kleine man, maar gedra gen door een veel dieper besef dan alleen maar het klassebesef. Zo is Daens geen schemer- figuur uit de overgang van de 19e en de 20e eeuw, maar een ultra-modern voorman, die naast een Au gust Borms en een Rik De Man zorgde voor de blauw druk van wat Vlaanderen morgen kan zijn. En wij be horen tot die generatie die deze maatschappij in wer kelijkheid kan omzetten. Wij hebben nu met honder den hulde gebracht aan het standbeeld van Daens. Het is mijn oprechte overtuiging dat wij straks in onze eigen Vlaamse staat met zes mil joen zullen rechtstaan om een ovatie te brengen aan de man die ons getoond heeft hoe dat zelfstandig Vlaanderen er moet uitzien. Op deze «alternatieve één mei-manifestatie eren wij de nagedachtenis van een man die hier 71 jaar geleden gestorven is maar wiens ideeën vandaag nog spring levend zijn, waarin wij ons voortdurend kunnen her nieuwen. Had men genoeg moed gehad om naar hem te luisteren dan zouden wij vandaag in een land leven waar de zwart-gele vlag zu bekroond worden met de groene strik van onze socia le strijd. Jan Caudron Kamerlic «Mager,» zei volksvertegenwoordiger Jan Caudron op 20 april tij dens de politieke tribune-uitzending voor BRT-radio. Hij had het over de huidige ekonomisch kaduke jaren maar eigenlijk kon het woord ook voor het werk van onze Aalsterse parlementariërs verle den maand te Brussel. Dames eerst, zegt de beleefd heidsnorm. Diane D'haeseleer liet ons geen enkele kopij geworden van mogelijke parlementaire vra gen; reden waarom we overstap pen naar Ghis Willems van wie hetzelfde kan gezegd. Mark Galle had het in april over het «organiek reglement van de inspektiedien- sten» (we besparen u de details die we overigens zelf niet te best be grijpen). Jan Caudron sprak voor de radio dus. «Er is maar één uitweg om uit de financiële put te geraken en dat zijn besparingen op onze over heidsuitgaven, de VÜ is niet enkel die tegenpartij waarvoor zij soms nog versleten wordt, het gemeen schapsakkoord zet de deur op 'n kier om een volwaardig zelfbe stuur voor Vlaanderen en maksi- male ontplooiingskansen voor de Vlaamse Brusselaars te verwezen-j lijken, wij doen een plechtige op roep tot de regering om in een geest van kristelijke verzoening cnl humanistische grootmoedigheid een eind te maken aan de asociale gevolgen van de repressie en del epuratie (i.v.m. de amnestie)». Ziedaar enkele flitsen uit deze ra-j diotoespraak. Geen streeknieuws dus in deze voor de natie bedoelde rede. Wel een oproep voor decl-j name aan de VULO-betoging vorige zaterdag. Maar daar leest i elders wel over. RDV gebeurt er zowat van alles. Er zijn niet alleen de mei-avond vieringen, de massaoptochten op 1 mei, de voettocht van de Vriendenkring van de F.F.R. (weer eens uitgerekend, spijtig genoeg), de eileggende vogeltjes er zijn ook nog andere dingen die regelmatig elk jaar terugkomen in deze maand die de schoonste van 't jaar genoemd wordt. De onweders en de stortbuien niet meegerekend... Er zijn ook nog de Draecke- nieren die elk jaar in de mei maand hun «dag» vieren. Wa'ar dit verleden jaar op de eerste zondag gebeurde en in het teken stond van de «plechtige kommunie», zal het dit jaar op de eerste zaterdag plaatsgrijpen. Dat is dus morgen. En ditmaal staat die dag in het teken van «moederkesdag». 't Is nog wel wat te vroeg, maar de ondervinding leert ons dat die mannen met alles 'n beetje vooruit zijn. Zoals indertijd met het pre-karna- valmuseum dat nu, jaren la ter, nog steeds in voorbe reiding is. En met de pre- Dirk Martensviering...We hebben ons oor te luisteren gelegd en we zijn aan de weet gekomen dat de ganse bende samenkomt op 6 mei, om 14 uur in hun lo kaal op de Grote Markt. In traditioneel Draecken-unl- form. Om van daaruit hun jaarlijkse optocht te begin nen bij hun «leden-adver teerders» zoals zij dat uit drukken. Als het ongeluk wil dat het regent zal dit wel 'n heel vochtige kwestie worden. Die rondgang zou zo omstreeks 20 uur onder broken worden om in het zelfde lokaal hun echtgeno ten op te halen, die allen beloofd hebben ook in het teken van Moederkes dag op het appèl te ver schijnen in Bell-Epoque-or- naat. Waarna gezamenlijk de beentjes onder de tafel zullen geschoven worden. De vrouwen mogen toch ook iets hebben, nietwaar? Uit welingelichte bron heb ben we ook nog kunnen ver nemen dat de Draeckenie- ren ook van zins zijn een vergetelheid van ons vorig stadsbestuur goed te ma ken. Met name een korte en intieme bloemenhulde aan het standbeeld van Dirkj Mariens. Wat tijdens het Dirk Martensjaar schrome lijk vergeten was Deze korte plechtigheid zou omstreeks 17 uur plaatsgrij pen. Belangstellenden zul len er dus kunnen aanwezig zijn. En er zal muziek inj zitten! v A.B. fxv ntv Ut I SfEtUWK/iTJf "IR. A WERKTEN MEE AAN DIT NUMMER: ALGEMEEN BESTUUR: Dolf Boel, Peter Dauwe, Mon DeGendt, André De Groeve, René D( Witte, Roger D'Hondt, Lieve Haverals, Erich Van der Eist, Will) Hostens, Wilfried Lissens, Rik Devijver. FOTO'S EN TEKENINGEN: Carien Bornauw, Patrick Kieckens, Eddy Lamin, Jan Muvlaert, Jai Strickx, Jo Raes. SPORT: Mare Marcel, Gilbert De Pauw, André De Wit, Eric Van Aerschot Jef Van Hove, Beno Van Winckel. REDAKTIE: Roel Van de Plas.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 2