PETER HORST: DIEREN TEMMEN VERGT GEDULD LIEFDE ft J-'Ha «Ik ben een kermiskind, van huis uit. En cirkus is iets anders dan kermis. Toch ligt in onze kermis-variététent van weleer de sleutel tot het grote bedrijf rondom de piste van zand en zaagsel, waar ik u nu zo graag welkom heet». Zo schrijft Toni Boltini in zijn boek «Ik ben Toni Boltini» en hij voegt eraan toe: «Daarom heb ik ook een mooi cirkus omdat ik altijd iets moois heb gewild.» Toevallig was ook deze laatste zin uit Boltini's boek onze bedenking toen we op maandagmorgen een bezoek brachten aan het cirkusbedrijf Toni Boltini. De karavaan had haar tenten opgeslagen op de wijk Keur en bleef slechts een enkele dag ter plaatse. We vonden het wel een tikkeltje spijtig, want een cirkus maakt een stad totaal anders. Het brengt een speciale sfeer mee die je kan proeven, het brengt nieuw leven in een dorp, in een stad, een cirkus doet je even je zorgen vergeten en laat je drijven op dromen die je wellicht vroeger hebt gekoesterd, maar die je nooit hebt kunnen doorzetten. Omdat, nu ja, Je weet wel. Omdat cirkusartisten een wereldje apart zijn en voor de buitenwereld haast geen mensen meer zijn, maar objekten die borg staan voor spanning en ontspanning. Niet is minderwaar: cirkusmensen hebben een keihard leven, werken van de vroege morgen tot de late avond. En hebben daarbij een hart dat meer dan het hart van iemand anders, klopt voor de anderen. Bij hen is de liefde voor het vak, voor hun kollega's geen glamour, maar pure werkelijkheid. Dat maakt van hen ook randjesmen sen, want zeg nu eerlijk, wie in onze konsumptiewereld maakt nu tijd voorde anderen? EEN BEDRIJF MET 150 WERKNEMERS We hebben niet de tijd ge had om Boltini's boek vol ledig te lezen. Het is im mers 129 bladzijden dik en bevat vele foto's, die we met biezonder veel belang stelling hebben bekeken. Belangrijk om weten is dat Toni Boltini stamt uit een familie van kermisreizigers en variétéartisten. Hij is er in gesLaaad van kermisrei ziger uit te groeien tot di- rekteur van een cirkus, dat niet alleen het grootste is van Nederland maar tevens mag gerekend worden tot de grootste cirkussen van de wereld. Toni's grootva- zo een 2.500 mensen een gemakkelijk zitje hebben. Omdat de winterse avonden ook bij ons biezonder koud kunnen zijn, is er voor ver warming gezorgd in de tent. Het zijn allemaal dure in vesteringen, die maken dat je zo een bedrijf op een pro fessionele manier moet run nen. Een bedrijf zeggen we, en dat is het inderdaad ge worden, want niet minder dan 150 mensen hebben er hun dagelijks werk gevon den. Onder hen Duitsers. Italianen, Engelsen, Span jaarden, Nederlanders, Ma rokkanen en ook Belgen. Met Joop Oonk, de pers chef van Boltini's cirkus, der was goochelaar, zijn va der werkte als «sterke man» op de kermis en Toni en zijn zes broers en zusters moesten al heel vlug mee werken met eigen num mers. Toni speelde trompet bij de voorstelling om op die wijze publiek te lokken, later trad hij op als kunst wielrijder. Na de oorlog slaagde Toni Boltini erin met heel veel durf, en vaak met harde strijd, een cirkus van internationaal formaat op te bouwen. Dat is zo gebleven door de jaren heen, al is het hard knokken om aan de top te blijven. Al 37 jaar trekt Boltini's cirkus doorheen Europa, met een karavaan auto's, woonwa gens, wagens voor dieren, een kantine en natuurlijk een reusachtige tent waarin bedeling van het eten. Een volle kruiwagen vlees. Met een stevige tweetand wer den de brokken vlees in de kooien geschoven Met bei de poten én luid gebrul wierpen de roofdieren zich op hun maal. Pas als ieder een zijn stuk gekregen had wera net'weer rustig, even rustig als het was om streeks 10.00 uur, ruim een half uur voor het ongeloof lijke schouwspel een aan vang had genomen. Toen we eraan dachten dat Peter Horst tweemaal daags met deze verschrikkelijke dieren oog in oog stond, liep ons een koude rilling over de rug. Wie is deze Peter Horst hebben we een rondgang gemaakt. En gelukkig maar dat hij erbij was, want an ders hadden we ons zeker en vast een vreselijke aap geschrokken toen we een nijlpaard vrij rond zagen lo pen en zouden we ver schrikt achteruit zijn ge deinsd toen de leeuwen en tijgers hun ontbijt bezorgd kregen. Een onbeschrijflijk schouwspel is dat. De wa gen waarin deze dieren on dergebracht waren ging op en neer. de leeuwen en tij gers sprongen tegen hun kooien op en brulden dat horen en zien verging. On rustig sprongen de dieren rond, soms klauwden ze naar elkaar en moesten het de stevige tralies ontgel den. Peter Horst en zijn stalknecht begonnen aan de dat hij dagelijks het risiko uitdaagt? Is hij wel een mens zoals wij of is hij een Übermensch? PETER HORST Praten met Peter Horst in de gezellige kantine van het cirkus Boltini is kennis ma ken met een mens van koe- kebrood Een ruwe schors weliswaar, maar daarachter schuilt een gouden hart, dat beslist geen vlieg kwaad zal doen. Het klinkt allemaal onlogisch, maar in feite is dompteur Peter Horst een kunstenaar, een gevoels mens dus. Alleen, zijn han den en armen zijn steviger 'uitgebouwd dan deze van een schilder of dichter Hij bezit duidelijk veel kracht, die straalt ook uit zijn staal grijze ogen die door ie heen kijken en ja als het ware laxeren. Peter Horst praat ook graag, met een zachte stem en niet bepaald met de ruwe taal die je van een leeuwentemmer zou ver wacht hebben. Hij praat graag over zijn vak; in feite zijn hobby, zijn hele leven. Hij heeft zich altijd aange trokken gevoeld tot het cir kus. Toen hij zes jaar oud was, ging hij naar ieder cir kus kijken dat in zijn ge boorteplaats (ergens in Duitsland) kwam. In die tijd, zo weet Peter zich nog ter herinneren, waren er in Duitsland veel en goede cir kussen. Twee jaar later ver liet hij het ouderlijk huis en ♦rok hij op zijn eentje naai Nederland, een cirkus ach terna. In Rotterdam ging hi; zich melden bij de Boltini's. Peter Horst is er ook geble ven De liefde voor de die ren, voor grote en kleine dieren, sprak hem meer dan wat anders aan. Het was dan ook maar logisch dat Peter als taak kreeg de die ren te verzorgen. Wat hij maar al te graag deed. Kleine Peter groeide op in het cirkusmilieu en wou steeds meer. Het verzorgen van de dieren was hem niet voldoende meer. Hij wilde de dieren die hem waren toevertrouwd ook africhten, kunstjes leren. Boltini stond hem dat ook toe. En Peter slaagde er wonderwel in de meest verscheiden dieren nieuwe dingen bij te brengen. «Met liefde, ge duld en zachtheid», zegt hij. Al die jaren door is hij een echt dierenkenner gewór den, iemand die de natuur en de reakties van de dieren heef» leren doorgronden en er voortdurend over waakt dat er niets misloopt. «Er zijn goede en slechte die ren. Er zijn er die alles op een enkele dag kunnen le ren en anderen die het nooit zullen kunnen. En elk dier heeft zijn speciale kenmer ken, zijn ticks, waaraan je kan zien of ze kwaad zijn of nietEen leeuw spitst zjjn oren, een tijger roert zijn staart, enz. Het zijn dingen die je met de tijd leert en die je ook in je vak incalcu leert «Toch blijft het africh ten of temmen van dieren iets biezonders, een niet-al- ledaags vak waarvoor in on ze westerse wereld trou wens geen school voor be staat Het is een werk dat je moet leren door dagelijks met de dieren om te gaan, door ze te leren begrijpen, te leren kennen en door gronden Peter Horst be steedt daar trouwens veel aandacht aan. Beetje bij beetje brengt hij zijn «troe teldieren» kunststukjes bij. Al betekent het opbouwen van een goed nummer dat om en bij de 7 minuten duur» toch een vol jaar. Hij vangt zijn nummer aan met tijgers, een eerder lang zaam nummer. Dan pas ko men de leeuwen aan bod, dat brengt weer spanning bij het publiek. Spanning het zo gevraagde element in het cirkusleven. BERENNUMMER De meest gevaarlijke dieren zijn de beren, zegt Peter Horst. Hij kan het weten, wan» Peter heeft ooit een berennummer gehad. Vijf beren had hij toen. Maar het zijn ook uiterst gevaarlijke beesten. Ze grijpen je bij de benen en werpen je omver. Als ze niet gemuilkorfd zijn bijten ze je dan gewoon de keel over. Je moet er dus dubbel mee oppassen. Een beer is bovendien ook bie zonder sterk. Peter herin nert zich nog levendig dat 25 mannen poogden een beer staande te houden, wat hen niet lukte. «Een maal zo'n dier op zijn vier poten staat, rukt het ge woon alles omver» zegt hij. Hij voegt eraan toe dat be ren je eigenlijk in slaap wie gen: «Hun ogen lachen al tijd. Ze kijken nooit vals. En daarin schuilt het grote ge vaar. Je kan het dus alleen maar gissen wanneer ze gaan aanvallen. Als ze dan toch tot de aanval overgaan moet je ervoor zorgen dat je een ruwe bezem bij je hebt, die je tegen hun snuit moet trachten te duwen. Dan schrikken ze terug». Sedert een week staat Peter Horst nu in de leeuwenkooi bij Boltini. De dieren die hij nummertjes laat opvoe ren voor het entoesiaste publiek kent hij nog niet door en door. Er zijn men sen die beweren dat Horst vroeg of laat dooreen leeuw of tijger zal worden gegre pen en dat hij dat zelf heeft gezocht. Peter hierover «Het is zo dat je steeds met angst in die kooi stapt. Maar dat mogen de dieren niet aan je merken. Moesten ze dat doorheb bén, dan was je een vogel voor de kat. Je moet kor daat met ze zijn, zonder ze daarom te slaan. Vandaar ook dat hef belangrijk is dat elk dier zijn plaats weet en luistert naar de elementaire bevelenblijven zitten en liggen. Daar wordt dan ook heel wat tijd aan besteed. Zo mag je bievoorbeeld re kenen dat je voor het ter plaatse blijven zitten twee maand opleiding nodig hebt. Hetzelfde geldt voor het tweede bevel: liggen. Reken daarbij dat ieder dier afzonderlijk deze bevelen moet leren, dan kun je je nu inbeelden dat het africhten van roofdieren een waar monnikenwerk is. Meer nog, het moet niet alleen gebeuren met ontzaglijk veel geduld, het moet ook met liefde en zachtheid ge paard gaan. De dieren moe ten je leren kennen en aan voelen en van jezelf wordt hetzelfde verwacht. Wan neer je eenmaal klaar bent met het afzonderlijk africh ten van de dieren, kan je overgaan tot het werken in groep. Daar moeten de figu ren worden aangeleerd Beetje bij beetje, want er zijn hardleerse dieren bij die morgen vergeten zijn wat je ze vandaag hebt bijge bracht. ledereen moet in de piste zijn juiste weg leren kennen, iedereen moet zijn vaste plaats weten, pas dan kan je verder werken.» TOEN GEBEURDE HET TOCH... En desondanks al die voor bereidingen en oefeningen gebeuren er nog ongeluk ken. Zo heeft Peter Horst reeds viermaal kennis ge maakt met de kracht van de roofdieren. Telkens liep het goed af. Weliswaar met kleerscheuren en schram men, maar nooit ernstig. Al dient gezegd dat Peter een paar keer door het oog van de naald is gedropen. Hij herinnert zich nog levendig hoe hij twee welpen bij hem thuis had opgeteerd en groot gebracht. Zijn kinde ren konden rustig op de rug van de jonge dieren zitten. Ze deden niemand kwaad. En toch gebeurde het met een van hen. Het was tij dens een premiere in Joe goslavië. Om een of andere reden viel een van de «huis»-leeuwen hem aan, wierp Peter op de grond. In een vertwijfelende poging stak Peter zijn linkerhand ui» om de leeuw van zich af te duwen. Het dier opende op hetzelfde ogenblik zijn imuil en Peters hand ver dween in de gapende mond. Dan klapte de leeuw zijn muil dicht...en opende hem onmiddellijk weer. Peter hield er een fel litteken aan de linkerhand aan over. Achteraf bleek dat het dier aan een hersentumor leed en van pijn buiten zichzelf was geworden. Peter heeft het dier moeten wegdoen, «De slechtste dieren zijn die leeuwen en tijgers die je in je eigen huis hebt groot ge bracht Die denken immers steeds dat je met hen speelt en dat ze alles mogen doen». Een en ander deed ons vragen wat er gebeurt met dieren die voor het cir kus hebben afgedaan en waarom er enkel leeuwen en geen leeuwinnen te bemer ken waren? «De dieren die helemaal niet geschikt zijn voor optredens in cirkus sen, die te oud zijn gewor den of ziek zijn, worden naar een dierentuin geb- bracht of ondergebracht in een winterpark. Wij noemen dat een verblijf waar ze het genadebrood kunnen eten. Er wordt enkel met leeuwen gewerkt omdat je erg veel last gaat krijgen wanneer je leeuwinnen gaat betrekken bij je nummer. De bronstijd maakt immers dat de leeu wen dan zo wild worden dan er geen huis mee is te hou den. Met alle gevolgen van dien? Ofwel werk je uitslui tend met leeuwen, ofwel, al leen met leeuwinnen. Ge mengd kan nu eenmaal niet, omdat het instinkt van de dieren hen al te machtig is.» En toch wil Peter Horst met niemand zijn leven ruilen. Hij houdt nu eenmaal van dieren, hij kan niet zonder ze jeven Daarvoor is hij te erg met ze vergroeid. Mee warig kijkt hij naar een ar chieffoto waarop hij staat afgebeeld met zijn paarden. «Prachtige dieren, zegt Pe ter, waarvan ik nu nog spijt heb dat ik ze niet allemaal heb gekocht in die tijd. Het zijn ook de moeilijkste die ren om af te richten.» Er rijzen vraagtekens in onze ogen, want wij waren de mening toegedaan dat paar den huisdieren zijn die op een vingerknip reageren. «Ze hebben een biezonder zachte hand nodig, een haast zalvende hand. En dat voor volbloeden, want in een cirkus wordt uitsluitend met volbloeden gewerkt». Peter heeft ook olifanten opgeleerd. Evenmin een si necure om deze dikhuiden naar je hand te zetten. Nu gaat hij dagelijks twee maal in de arena met zijn leeuwen en tijgers. Telkens weer om die atmosfeer van het dankbare publiek te kunnen proeven, zichzelf blootstellend aan het bere kend gevaar dat toch steeds aanwezig is, zonder daarom tng: elstr flolle het oevaarteqaan uitdaag op een uitzonderlijke w lieu\ Hij weet hoever hij ma< an t kan gaan. Want, in feitfn9s' het de mens die het uitdaagt, beweert Horst. Toch steekt hij I liet onder stoelen of baf fat de dieren, meer bepè ie roofdieren, haast oeste vrienden zijn. 'rijd PROGRAMMA j,"',' Het cirkus Boltini biedt knve fantastisch programmal met artisten van wereld«Teg< se Dat moet momenjtoon wel, anders gaat men kijOp onder. Zelfs het cirkus H reinste bussines geworq8inS keihard zaken-doen. moet de beste koorddant^' de beste temmer, de ba clowns, de beste fakir, ij,^ feijn :hi om ie moet het neusje de zalm in je piste hebl staan wil je enige kans ken om aan je trekker komen. Boltini gaat er jyan op het beste te hebl Luister maar naar de kende namen van All Althoff, die een paardSim dressuur van het hoogte gehalte brengt. Boltini pakt uiteraard \en met zijn tien leeuwen ei tijgers, een ezelparodi» bracht door de Antoi een nummer met pol. gebracht door Gert Se^1 akrobatie met de drie tién en Tani als jongleur Het jonge volkje wordt het lachen gebracht doo Miletti's, clowns van reldformaat. En zo kan blijven doorgaan al wi ei we nog wel kwijt dat An nette Boltini een werkt uitzonderlijk paardennt|eve mer brengt dat haar op cirkusfestival van Mon de eerste prijs bezorgc Om dan nog niet te spre over de werkelijk sensa nele Mister Swing, die z zelf met zwaarden en naalden doororikt. Het Cirkus Boltini is noj zien van 19 tot en met mei in de Keizershaller Aalst en verder tijdens maanden juli en augus aan onze kust. Uitert worden nog andere sted aangedaan zoals le| Roeselare, Menen, Wer Kortrijk, Oudenaarde, tegem (18 mei op het ïnj Hart plein), Geraardsber Ti (23 en 24 mei), Ternat mei), DlIbeek, Sint-Piet» Leeuw, Halle, Ruisbrcl; Mechelen, Kapelle-op-d Bos, Willebroek (6 en 7 nl), Leuven, Herenti Grobbéndonk, Lier, Mt sel. Hoboken, Wilrijk gem, Schoten, Temse juni) en Wetteren, waa het optreden aan de k begint. SD A

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 10