ït OVENSWAARDIG INITIATIEF VAN DE IUDERVERENIGING STELLA MATUTINA fE LEDE M EN VEELBELOVEND JONG KUNSTENAAR ELDT ZICH TE LEDE SERAV GROTE NATIONALE PONYKOERS TE HOFSTADE-LEDE 50 JAAR S.M. «ONS HUIS» TE BAARDEGEM De Voorpost - 19-5-1978 - 11 fondag 15 mei werd door het ouderkomitee van Stella Matu- jna een wandel- en fietszoektocht ingericht met als thema: (en uw dorp. Gezien het de eerste maal is dat dergelijk initia- sf te Lede genomen wordt, gezien de weersomstandigheden i 't lange vakantie-weekérid', mochten de inrichters en oral de voorzitster, Mevrouw De Roeck, zich verheugen |ver de talrijke geïnteresseerden. Niet minder dan 104 wande- iars en 117 fietsers vertrokken voor een respektievelijke jcht van 6 en 18 kilometer. startplaats was de ingang de school in de Kasteel- f. De deelnemers mochten in vertrekuur vrij kiezen tusen en 15 uur, maar iedereen iest binnen zijn om 18 uur. wandelaars gingen via de irkizaatstraat en de Poor- idriesstraat door de Ron- inburgstraat en de Tronkwe- |el Onderweg kregen zij aller- vragen te beantwoorden, ings de Bosstraat en de Ei- ilstraat, kwamen zij aan de lollestraat en de Nerumweg. itdafoa de Speckaertweg en de wfaeuwstraat kwamen ze weer najjan het vertrekpunt. Als schif- feitlngsvraaa werd daar gesteld: Welke afstand hebt U gewan- dels: in km, m en cm. Dat er onderweg twee kontroleposten stonden opgesteld hoeft geen betoog. Door een goede samenwerking tussen het ouderkomitee, de school en verscheidene men sen van de Kultuurraad der randgemeenten is men er te vens in geslaagd (op korte tijd) een fietszoektocht te organise ren. Om alles in goede banen te lei den, werden gele pijlen ge plaatst, op de verschillende zoekpunten. De entoesiaste fietsers vertrokken door de Nieuwstraat lanas over .impp naar Impe-kerk. Vandaar ging het naar Oordegem-kerk en naar Smetlede-Dorp nadat enkele vragen opgelost waren vertrokken de sportieve mensen naar de kerk van Wanzele. Langs de Bosstraat kwamen zij aan een belangrijke plaats. Aan het huis nummer 35. stond een kruiwagen waarop een steen lag van de vroegere gemet selde brug over de beek. Deze steen draagt het jaartal 1735. De vraag: Hoeveel weegt de steen precies? was de schif- tingsvraag voor deze groep. Een tweede eerder moeilijke vraag was: Hoeveel km bevindt U zich hier van het Noordsta tion te Brussel? (Langs de spoorweg). De fietsers keerden dan terug langs de Kloosterstraat, Open- veldstraat, Rammelstraat en Dorp naar de Kasteelstraat. Alle deelnemers kregen bij hun terugkomst een pentekening van de heer D'Hondt als herin nering aan de wandel- en fiets zoektocht. Volgens het aantal juiste ant woorden (en de schiftingsvra- gen) zullen velen op het school feest van 18 juni bedacht wor den met een prijs. De eerste prijzen zijn schilde rijen van Etienne D'Hondt, oud leraar lichamelijke opvoeding, die beide een boerderijtje uit Lede voorstellen (Keiberg en Sasstraat). Daarnaast zagen we nog andere waardevolle prijzen, geschonken door de Kredietbank, De Generale Bank, de Raiffeisenkas, Kre diet aan de Nijverheid en Hipo- tecair Krediet. Verder werkten nog mee: Huis De Roeck, D'Hondt, Coppens-Lancman. Gijselinck-De Wlnne en Van Gijzegem-Brondeel. Op hetzelfde schoolfeest zullen alle deelnemers een brochure ontvangen met de juiste ant woorden op de gestelde vra gen. Zo kunnen zij hun fouten verbeteren en... nog iets leren! R. Devijver Tijdens het Pinksterweekend, stelde Paul Boonaert zijn werken tentoon in het Kultureel Centrum te Lede. Het ontbrak hem niet aan belangstelling: er kwamen een vierhonderdtal bezoekers over de vloer. Fier vertelde de kunstenaar dat zijn werken gewaardeerd werden door de Leedse mensen: hij heeft (totaal onverwacht) meerdere doeken verkocht. ken.. 3ldl Tegelijk met zijn olieverven, nen toonde hij een echte steendruk. 1 k< Op eenvoudige aanvraag gaf hij js er zelfs uitleg bij. Elke bezoeker ,0r(g'n8 met een «nieuwe indruk» i naar huis. Velen hadden iets ,n Jijgeleerd. Paul Boonaert werd te Ouden aarde geboren op 6 september 1946. Hij liep lagere school in s'® zijn geboortestad. Van kinds- been af toonde hij een bijzonde re aanleg voor tekenen en schilderen. Hij was echt het type er kan de entousiaste dorpsrakker, ebt üe plezier vond in de kleine Ie dingen, die zo boeiend kunnen Mbtzijn. In de technische school sardSint-Lucas te Oudenaarde volg- oogle hij de leergangen aan de afdeling mechanica. Hij werkte ir(j vervolgens als onderhoudsme- e kanieker. maar belandde ten- jjg slotte in een drukkerij waar hij jor| als kolorist te werk gesteld werd. Hier leerde hij al doende kleuren g( juist te mengen, wat hem later zeker van pas zou komen. Vanafl 970 begon Paul interesse te krijgen voor de wereld van palet en penseel. In alle stilte poogde hij op een triplexplankje te weten te komen in hoeverre hij talent had om te schilderen. Na een bezoek aan een tentoonstel ling van liefhebbers-schilders, was hij ervan overtuigd dat hij nnt even goed en zelfs beter kon vaJ schilderen. Een ongelooflijk vlugge evolutie van amateur tot beroepskunste naar voltrok zich van 1970 tot isa Pau' Boonaert volgde de e z zomerkursus ingericht door het «Vlaamse Ardennen Schilders Atelier», waar hij de technische knepen van het vak leerde kennen en ondervinden. Daarbij vervolmaakte hij zich nog vier jaar aan de Koninklijke Akade- mie te Oudenaarde, waar Mare De Coninck en Van Den Berghe terajhem plastische tekenen en schilderen bijbrachten. Na een paar «gelukte» tentoonstellingen kwam de klap op de vuurpijl: de itoekenning van de «Medaille Vermeil». Tijdens de zomer van 1976 besloot Paul zich nog enkel en uitsluitend te wijden aan de ,^r(. schilderkunst. Vandaag de dag schildert de kunstenaar rustig verder aan de opbouw van zijn loopbaan, niet alleen als land schapschilder. maar ook als vertolker van het stilleven en als uitbeelder van zijn standpunt in verband met luchtbezoedeling en andere milieuproblemen, op - k een bij het surrealisme aanleu nende kijk en uitwerking. De landschapschilder: Paul Boonaert geeft geen realis tische - juiste weergave van één of ander schilderachtig hoekje. Hij geeft er een gesublimeerde interpretatie van. Hij heeft jhierbij slechts oog voor het ipoëtisch-schone: hij weert tele foondraden. televisieantennes en betonnen stallen... Het lijkt op een soort dichterlij ke vrijheid, een poging om het lelijke te verdoezelen. De kun stenaar vindt het bijzonder spijtig dat de vooruitgang geen rekening houdt met de schoon heid van de natuur. Hij wenst dan ook geen aandacht te schenken aan de getuigen van de destruktieve hedendaagse be schaving. Hij ziet alleen de pracht van de natuur op zichzelf en de eenvoud en eigenheid van de kleuren en vormen. Soms beoogt hij met opzet soberheid in de weergave om aldus de tinteling en de schittering van de herfst- en winterkleurschakeringen tot hun recht te laten komen. Met een eigen kleurenpalet waarbij vooral grijze, blauwe en bruine kleurwaarden gebruikt worden, komt hij tot geraffineerde scha keringen van serene kleuren. Struiken en bomen worden goed tegenover elkaar afgewogen om samen met het wijde panorama en kabouterachtige hoevetjes een eenheid te bekomen. Hier vinden we de natuur op zijn mooist: hier ontmoeten schilder en onderwerp elkaar. Het gaat hier niet om een fotografische weergave, maar van een technische begaafheid en zin voor kleur. Zijn stillevens: Een eerste stilleven kwam toe vallig tot stand: op een zaterdag namiddag viel een aangeschoten fazant neer in de tuin van Paul Boonaert. Toen besloot hij een stilleven te schilderen rond het tema jacht. Het werd een waardevol werk, waarbij de meeste aandacht geschonken werd aan de kom- positorische waarden van de geschilderde voorwerpen.Hier ligt de moeilijkheid van een stilleven: het mag geen warboel worden van dingen, doch het moet een harmonische eenheid zijn van voorwerpen die elkaar aanvullen. Met de beoefening van dit genre boort de kunstenaar een onuit puttelijke bron van inspiratie aan. Hier kan hij zijn liefde voor hpt korrekt schilderen de vrije loop laten. Het toeval heeft in hem een verlangen wakker geroepen om regelmatig de eenvoudige dingen die hem omringen te schilderen. Hij doet dit miniaturistisch juist volgens een techniek waarbij men moet kunnen omgaan met verf en penseel. Zijn voorliefde voor preciesheid en afwerking komen hem hier zeker te pas. De surrealist: Hier ondergaan wij de meer speciale, fantasierijke verwer king van droom en werkelijk heid. Qua kunststroming sluiten deze werken zich aan bij het surrealisme en de symboliek. Met een originele visie, poogt de kunstenaar bij ons binnen te dringen door te wijzen op wat hem in de hedendaagse samen leving opvalt en afstoot. Hij hekelt scherp de natuurveront- reiniging. de bouwwoede, de voortplanting van het leven, enz. Deze werken komen scherp, ja zelfs brutaal uit de hoek. recht op de toeschouwer af. Paul Boonaert wil daardoor de mens wakker schudden voor het te laat zal zijn. Hij probeert ons ervan te overtuigen dat wij er allemaal iets moeten aan doen! Paul Boonaert schildert enkel surrealistische werken als de onweerstaanbare drang om zijn mening te uiten hem overvalt. In al zijn werken streeft de kunstenaar ernaar een hoge verfijning te brengen in zijn vormweergave, hij wil een tref zekere koloristische interpreta tievan het tema en zorgt tegelijk voor een harmonisch samen gaan van idee en uitbeelding. Hierdoor ontstaat een verfijnd heid, die typisch is voor deze jonge kunstenaar. Het strekt zeker tot eer voor de heer Norbert D'Hondt. de organisator, dat deze kunste naar naar Lede gekomen is. Hiermee heeft hij de gemeen schap bewezen dat er nog echte kunstenaarsbestaan. Gezien het lagere peil van vorige tentoon stellingen, blijkt dit een zeker sukses te zijn in Lede. Wij hadden maar één opmerking: voor sommige zeer fijn geschil derde werkjes, deden de zware zwarte kaders een verkeerd effekt ontstaan. De kunstenaar zag dit wel in en zei te zullen veranderen... Wie van Boonaerts werken wil genieten, kan juist voor Kerst mis terecht in Liedekerke, waar hij dan zal eksposeren. Men kan echter ook steeds terecht in zijn atelier: Maalderijstraat 41 te Heurne - Oudenaarde. R. Devijver Op zaterdag 13 mei werd te Hofstade-Lede een grote nationale ponykoers georganiseerd voor pony's en grote paarden. De inrichters van de Wijk Kamdries kregen hiervoor het terrein van de heer Maurits Van den Neste ter beschikking. Door de zware regenval tijdens de vorige week. was dit terrein al vlug herschapen in één grote modderpoel, waar laarzen niet misplaatst waren. Verscheidene auto's moesten door een traktor uit de modder gesfeepf worden. Toch werd het een mooie dag voor inrichters en deelnemers. Bij iedere reeks werd de eerste een beker aangeboden, terwijl de tweede een ruiker bloemen mocht in ontvangst nemen. Ziehier de uitslag: (Wij geven de eerste twee) Reeks 1: Draf jaarlingen: Mustang Vierendeels en Pedra Van Impe Reeks 2: vlucht 1,10 m: Silver Guilemoen en Resette Van Damme Reeks 3: draf 1,25 m: Majoor Buysse en Mira De Deyn Reeks 4: vlucht 1,25 m: Sabrina De Petter en Fury Van Damme Reeks 6: draf 1,35 m: Savan D'Haese en Irizona De Wannemaeker Reeks 7 vlucht 1,15 m: Fleur Farme en Kim Maesschalck Reeks 8: draf 1,15 m: Rubystar Vermassen en Venus Maesfrynckx Reeks 9: vlucht 1,35 m: Fury Willems en Kalinka De Meester Reeks 10: draf 1,42 m: Beauty Van Eeckhout en Fury Kuypers Reeks 11: vlucht sulky 1,05 m: Marco Gillemaere en Nicky Ringoet Reeks 13: draf tweejarigen: Isabelle Verpoest e*n Youpie Van Den Berghe Reeks 14: vlucht 1,20 m: Dona Van Hemelrijk en Fidel D'Haese Reeks 15: draf 1,10 m: Venus Maesschalck en Sandra Van Impe Reeks 16: Draf 1.30 m: Sara D'Haese en Major Buysse Reeks 18: vlucht 1,30 m: Pedra Maesschalck en Winitou Breys Reeks 19: draf 1,20 m: Mira De Deyn en Barré De Pauw Reeks 20: vlucht sulky 1,10 m: Silver Gillemaere en Lisette Van Damme Reeks 21de finale voor de grote dravers: Quickstaart Schatteman en Enterprise De Winne. Gesticht in 1928 precies 50 jaar geleden, zet de S.M. «Ons Huis» voor dit vijftigjarig bestaan waarbij zowel op het soci aal als op het kultureel vlak allerhande werd gepresteerd, een passend feestprogramma aan de Baardegemse bewo ners voor. Zaterdag 20 mei: vanaf 13.15 uur wordt gekaatst door Baardegemse ploegen voor de Beker van «Ons Huis», 's Avonds inkorving voor een extra betoelaagde duiven- vlucht^ondaq 21 mei: Te 10 u. stekbolling. een oud Vlaams spel dat in het kader van het «Jaar van het Dorp» wordt gedemonstreerd door mensen van Ternat. Te 15 uur volgt een extra-betoelaagde wipschieting. Maandag 22 mei: Alle mensen van de derde leeftijd worden verwacht voor 'n gratis koffietafel en een speciale vertoning van de film «Zo leefde Baardegem in de jaren 50» Dinsdag 23 mei: Kickertornooi van de Stormvogels waaraan niet alleen geld prijzen maar ook de beker van Ons huis is verbonden. Begin 20 uur. Woensdag 24 mei Akademische zitting met als spreker Maurits Coppieters, voorzitter van de Kultuurraad van VlaanderenGroet van de Burgemeester van Aalst of zijn afgevaardigde. Het geheel wordt muzikaal opgeluisterd door een symfonische groep van de muziekakademie van Aalst. Vrijdag 26 mei: Zingen met «Hoop in de Toekomst» onder de leiding van Bob Boon. Daarna worden cider en lambiek geschonken. De dienst voor Afzet van Land- en Tuinbouwprodukten zorgt voor lekkere kazen. Zaterdag 27 mei: van 13 tot 15 uur start van 'n voetspeurtocht met eigen aardige en soms venijnige vragen. Uitdelen van 5.000 F. aan prijzen te 19 u. Te 20 u. gratis volksbal met «The Family Band» Zondag 28 mei: te 15 uur: kaarttornooi, pandoeren met dubbel spel, met 1500 F prijzen. Tussendoor kaatsen Baardegem - Erembodegem Zoals U ziet «voor elck wat wils» LH Leolux bouwt in meubelen de schoon heid van de natuur in. Hout, echt leder en fraaie stoffen, verwerkt door vakmensen. Een meubel van Leolux is daarom jarenlang een rustpunt in uw Interieur. En U weet immers: Echt wonen begint waar onrust eindigt. Leolux meubelen vindt U bij Al wie iels presteert komt aan zijn trekken tijdens de grootse tentoonstel ling in het kader van -liet Jaar van het Dorp- JM Schepen De Maght kwa aanmoedigen de inrichter van -Het Jaar van het Dorp- WOONINRICHTING MOLENSTRAAT, 70 TEL 053-21.76.08 AALST

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11