MAATSCHAPPELIJKE HOUDING VOOROP IN BELEID MUZIEK-AKADEMIE lÜÜMI KACADEMJ STÉófuÏK! 8 - 19-5-1978 - De Voorpost hier zijn a p D ik een b an het sc ,z n hun te vekak£ irme brand330 a U i jk aan hen ft k°r moet n verrui In de geheime zitting van de gemeenteraad van januari staat het vrijwillig ontslag van Etienne De Lombaert, direkteur van de stedelijke akademie voor muziek, ballet en toneel, op de dagorde. De Lombaert is op dat ogenblik naast voornoemde funktie, tevens leraar aan het konservatorium te Brussel. Hij doceert er notenleer. Sinds het overlijden van Jef Dispa is hij als voorlopig waarnemend direkteur te Aalst aangesteld. Het gaat hem dus voor de wind. Tot de nieuwe kumul-wet voor het onderwijs, door de minister uitgevaar digd, hem voor een probleem stelt. Zijn direkteur-positie te Aalst is sinds enige tijd onzeker geworden door het feit dat hij niet in aanmerking komt voor een vaste betrekking in die funktie. De Lombaert voldoet volgens de nieuwe regeling niet aan de vereisten. Hij kiest dan maar het zekere voor het onzekere, geeft ziin ontslag te Aalst en bliift leraar te Brussel Enkele weken geleden, nog vóór het ontslag, hebben wij een gesprek gehad met De Lombaert en met Martin Hutsebaut, voorzitter van de kommissie van bestuur. Beide heren geven hun mening over de toestand van het akademisch onderricht in de Schoolstraat. De Lombaert heeft het over de artistieke aspekten van het muziekonderwijs. Martin Hutsebaut spreekt meer over de beleidsopties en de infrastruktuur. In beide gevallen is er meer dan voldoende onkruid dat in de nabije toekomst dient te worden gewied wil men toekomstgerichte objektieven stellen. Eén van de nijpende problemen is het gebouwenkompleks in de Schoolstraat. Dit is volgens Hutsebaut dringend aan vernieuwing toe. Hij heelt het over een soort ..Quartier Latin., dat in de toekomst zou kunnen gerealiseerd worden in de omgeving van de akademie voor schone kunsten aan de Oude Vismarkt. De Lombaert spreekt over de vernieuwingen die hij in het onderricht heeft doorgevoerd en die gericht zijn op de aktieve participatie. Daarin moet volgens hem positie worden gekozen. Hij ziet heil in een symfonisch schoolorkest en harmonie. Ook op het pedagogische vlak bracht De Lombaert enkele vernieuwingen aan. De informatieve evaluatie vervangt bijvoorbeeld het traditionele puntensysteem en stelt meer de prestatie van de leerling in het daglicht. Er is ook een eksperiment met de gespreidde eksamens voor de kursus piano. Tenslotte zijn er de kleine audities voor de leerlingen uit de lagere en middelbare graden en wordt er belang gehecht aan het leren optreden in een kleine zaal met een beperkt publiek. Het zal voor een aantal le zers misschien zwaar vallen het hier gepubliceerde in- tervieuw te verwerken. Het is echter bijna onmogelijk over dergelijke komplekse materie zodanig te schrijven dat iedereen het kan begrij pen en aanvoelen. Mis-r schien zijn sommige hier- aangehaalde aspekten slechts voor insiders duide lijk. In elk geval biedt een onderwijsinstelling met ruim zestienhonderd leer lingen voldoende stof. Me de om deze reden gingen wij praten met de verant woordelijken. De Lombaert aan het woord Er is een kursus kreatief musiceren. Dat is iets voor de jongeren van zes en ze ven jaar. Vp. wat betekent dat kon- kreet? Dat is een kursus die louter op het auditieve ingaat en waarin men vooral ideeën van Orfso gebruikt met Orf- instrumenten. Dat betekent slagwerk, kleine trommel, triangel en zo'n zaken meer. Daarmede leren de leerlin gen bepaalde ritmen in het gehoor opnemen, maar nog altijd niet het beeld daar van. Dat begint pas wan neer ze met de traditionele notenleer beginnen. VP. Loopt dit buiten het tra ditionele onderricht? Voor het kreatief musiceren komt daar eigenlijk geen traditioneel instrument bij te pas. Het zijn gewoon Orf- instrumenten zoals nog cylofoon, klokkenspel, blokfluit en daarbij ook zin gen en bewegen op deze muziek. Dat loopt allemaal wel een beetje in een andere dan de traditionele richting. Maar het vormt ook wel een probleem om dat kreatief musiceren in te schakelen in het traditioneel muziek onderwijs. VP. Sinds wanneer is men daar mee begonnen? Toch wel al een jaar of vijf. VP. Wordt dit in alle mu ziekscholen onderwezen? Neen,, dit is een van de weinige muziekscholen waar net gebeurt. Vooral omdat het ook niet zo ge makkelijk is. Men moet er iemand voor vinden die een beetje met die leeftijd kan omgaan. Het zou iemand moeten zijn uit het kleuter onderwijs, maar dan wel met een muziekopleiding. VP. Wie geeft dat nu? Juffrouw De Vos. VP. Is datzelfde onderwijs ook mogelijk voor ouderen? Voor mij zou dat wel mogen en moeten kunnen maar zo ver staan we nog niet. Men zit altijd aan dat traditionele programma gebonden waar buiten men heel weinig kan doen. Ik moet zeggen dat het meest kreatieve in dat on derwijs een orkest als een vorm om samen op die ma nier te musiceren is. Het zijn tenslotte allemaal in strumenten die men via een traditioneel programma moet benaderen. Daar waar het mogelijk zou zijn, in dien men daar een beetje losser in was, zou men voor mijn part gemakkelijk kun nen kreatief zijn in kleine of grote groepen. Maar dan moet men de fantasie losla ten. Dat betekent in de praktijk veel tijd nodig heb ben. Hier zitten wij meteen aan de knoop van gans ons onderwijs, gebrek aan tijd. Men gaat het waarschijnlijk verkeerd interpreteren en bij de mensen aanbrengen, men spreekt van een groepsonderwijs. Goed, dat onderwijs zou het kunnen zijn als we vertrekken van wat wij daarstraks hebben gezegd, vrij kunnen bewe gen Maar dat alles staat dan weer in funktie van de financiën die er niet zijn. Martin Hutsebaut: Wij moeten alle leerlingen hier trachten in te schakelen met te weinig middelen. Dat is ook de nieuwe idee van minister De Backer. In haar voorstellen zitten ook een paar goeie zaken verweven zoals het inschakelen van een stage voor de laatste jaars. De LombaertIk ga daar mee akkoord als het goed bedoeld is. maar dat is het niet. Er staan voor het gehe le muziekonderwijs 15.000 leerlingen op wachtlijsten en men wil die er persé in steken. Of dat goed is speelt blijkbaar geen rol. VP. Waarom laatste jaars een stage laten doen? Hutsebaut: Het uitgangs punt van de minister is wel degelijk financieel. Om budgetair te profiteren, maar desondanks meer leerlingen in een klas te kunnen opnemen, vraagt men mensen in hun stage periode. Op zichzelf mocht dat de finaliteit zijn, het is een goeie zaak om die men sen praktische ervaring te laten opdoen. De LombaertInderdaad! VP. Wordt dat kreatief mu siceren waarover wij het daarnet hadden door de stad financieel gesteund? HutsebautAls wij een re gie cursus zouden kunnen inrichten, en dat hopen wij te doen, dan wordt dat niet door de staat gesubsi dieerd. Dat betreft ook de op te richten accordeon klas. De stad moet dat zelf financieren en inrichten. VP. Wat kost dat aan de stad? In de eerste zitting van de kommissie hebben wij de schepen van financiën ge vraagd ons een bondige uit eenzetting te komen geven van de begroting der aka demie. En als ik mij niet vergis, is voor wat de globa le weddelasten betreft een bedrag voorzien van 15 mil joen frank. VP. Tot welke periode in de muziekgeschiedenis wordt hier onderricht? De LombaertTot de he dendaagse richtingen. De kursus loopt over twee ja ren. VP. Wordt er binnen de kommissie over de artistie ke problemen gepraat of beperkt men zich tot het ordenen van de administra tieve punten? HutsebautWij richten ons niet exclusief tot het admi nistratieve beheer. Onze grote verantwoordelijkhe den zijn in de eerste plaats Hel voormalige herenhuis Van de Velde, nu muziekakademie (JM) de beleidsopties. De rol van de akademie op zichzelf is een ander punt. Wij willen de kwaliteit van ons onder wijs hier behouden. Wij buigen ons ook over de rol van de akademie zelf, met de vraag of dat een ivoren toren is of een organisatie welke zich moet dienstbaar maken. VP. De akademie van Aalst geniet inderdaad een be kende reputatie. De LombaertInderdaad, ze is in het land een van de vooraanstaande scholen. VP. Bestaat er hier voor de studenten een mogelijkheid om informatie op te doen betreffende de hedendaag se aktuele strekkingen in het muziekbeleid? Kennismaken, dat is geen probleem. Als het louter in formatie is. Maar we moe ten toch altijd ook rekening houden met de leeftijd van de leerlingen. Ik denk dat dit een muziekvorm is waar je bij onze 12 jarigen niet kunt mee aankomen. VP. De stukken van Louis Andriessen bijvoorbeeld. Ik ben daar niet zo voor. Een tijdje geleden heb ik nog een werk van hem gehoord. Dat was afschuwelijk moet ik zeggen. VP. Er is toch een verschil tussen uw persoonlijke me ning en deze van iemand anders... Ik heb het op verschillende manieren bekeken. Als le raar aan het konservatorium («ik zou hem daar gewoon niet laten optreden hebben moest ik daar direkteur zijn») en als student. En bij dit laatste zag ik er wat in omdat studenten uiteraard ekstravagant zijn. Ik zou het spijtig vinden deze muziek vorm te moeten geven naast de traditionele. Dat is onge zond. Dat kan niet. Er ont breekt een brug. Het moet mogelijk zijn om een brug te leggen maar hier gaat het van het ene uiterste naar het andere en dat maakt veel onmogelijk voor de twee. Zelfs voor iemand die professioneel is in het vak is die sprong veel te groot. In de ogen van de studenten is alles wat daarvoor geko men is aan waarde en tradi tie gewoon van de kaart ge veegd. En dat is verkeerd. Daarmee zeg ik niet dat An driessen, of dan toch die richting, of de avant-garde muziek, waar ik voorstander van ben trouwens, niet mag. Het moet voor mij. VP. Is er in de akademie dan geen konfrontatie mogelijk? De mogelijkheid bestaat dat om het individualisme gaat, zoals dat al jaren gebeurt. VP. Wil men op deze wijze het klassiek patroon door breken? Wel, muziek maken is in de eerste plaats samen spelen. VP. Het initiatief was voor velen een verassing. Toen ik vroeger notenleer gaf in de hoogste klassen heb ik al geexperimenteerd. Maar de groep was toen nog te klein om naar voor te treden. Ik kon dat op dat ogenblik trouwens alleen vokaal realiseren omdat er geen orkest bestond. Maar met alle mogelijke technie ken welke leerlingen van dat niveau aankunnen. VP. Waar zie je nog andere experimenteervormen? Wij zouden ook de traditio nele jaarlijkse poezie avond anders willen. Ik had daar over reeds een gesprek met de mensen van «voordra gen». Wij willen daar in de toekomst een algemeen spektakel van maken waar gans de school in betrokken wordt. HutsebautDat is een twee de vorm van samenwerking, het verbinden van de ver schillende disciplines. VP. Is men in het voordra gen reeds aan Paul Van Ostayen toe? De Lombaert: Toef) wel. Wij dachten aan een s «Quartier Latin». Een k pleks waar de twee mies (dus ook sch kunsten) samen moge heden zouden krijgen, lokaal is toch ergens infrastruktuur. Het is belangrijkste. De Lombaert: Het moet ook kunnen inv op de relatie tussen en school. Men moet aangetrokken voelen. Ik de indruk dat de hier zo vlug mogelijk willen, omdat het drukkend is. Hutsebaut: Maanden den reeds toen wij eerst als nieuw geTnstalle 8Chnj, de kommissie gekomen, heb ik een geschreven aan het penkollege om hun te zen op het enorme vaar. Het is natuurlijk aan daar wat aan te doen. hebben de lijkheid. VP. Hoe gaat het in de sturende Kommissie! In principe vergaderen om de maand maar meer om de drie weken houden die vaste tred Er wordt ernstig werk verd. Het loopt goed. resultaat hebben wij al aantal formuleringen het schepenkollege r do< i K Onze medewerker in gesprek mei Martin Hutsebaut en Etienne de Lombaert (JM) demie er zo iets bijkomt tij dens een voorstelling, dat wij daar zoiets aan toe kun nen voegen en dan is het voor ons een opvoedende taak. Hutsebaut: Zoals het pro gramma dat wij vorig jaar hebben gebracht in het Osteriethuis voor een ser vice klub van daar. Dat was een cocktail van alles en nog wat. De LombaertMaar men ging natuurlijk niet tot «dat» uiterste zoals we daar net bespraken Men kwam daar tot Sjostakowitsj. Volgens mij zit er een mo gelijkheid in om ergens tij dens zo'n optreden een bin ding te maken. Om onze leerlingen dat zelf te laten doen, dat is wat anders. VP. U stelt alleen het prin cipe maar het wordt moei lijk om het in de praktijk te verwezenlijken. HutsebautDat schijnt mij enkel voor mensen die zich zelf daaraan interesseren en het werkelijk kunnen bren gen ook. De Lombaert: Ik denk dat we daar met ons symfo nisch orkest toe kunnen ko men. Maar men mag dat niet overhaast doen. Het is een groep die eerst op elkaar moet ingespeeld raken. We zijn pas in september 1977 begonnen. Dat orkest moet zijn traditionele weg afleg gen. VP Met welke vooropgezet te bedoelingen zijn die twee orkesten opgericht? De eerste bedoeling is dat de mensen die hier naar school komen aan muziek rimnn inen er- d?' het me'. Maar verder kan men gezien het publiek nog niet. Men wil momenteel de ouders niet shokeren. Als men leer lingen heeft welke daar zelf achter staan, dan is het oké. VP. Maar er zijn in alle dis ciplines nieuwe richtingen aan te duiden die in de kunstwereld reeds ruim aan bod komen. Ge kunt deze zaken niet te genover elkaar plaatsen en ze ook niet verwerpen. De evolutie gaat nu eenmaal traag bij ons. Daar is niets aan te doen. In Duitsland bijvoorbeeld heeft men een veel grotere traditie en werkt dat alle maal direkter. Ze zijn daar ook minder gebonden. Een direkteur is daar baas in zijn school en werkt zijn eigen programma uit met de le- raads. Hier zijn we gehou den aan nationale program- mas. VP. De leraars zijn daar ook verplicht deel te nemen aan de talrijke schoolmanifesta- ties zoals tentoonstellingen en konserten. Het beleid wordt daardoor aantrekke lijk gemaakt. Hier schikt zelfs het ge bouw zich daar niet toe. Dat alleen al remt vele zaken. Het remt bijna ons orkest Hutsebaut: Dat is een van onze hoofdproblemen. Wij hebben dringend ruimte no dig. Naar een oplossing wordt uitgekeken. De ge bouwen zijn helemaal niet aangepast aan de nood wendigheden van een aka demie Dat is alles. VP. Wat adviseert de kommissie? Als voor diverse zaken, volg van de fusie wij nu tot een van de Kommissie gaan. Dat houdt in dat a%|a? in de toekomst leden deel zullen van maken. feki Wij denken ook aan een steviger uitbouw naar gori deelgemeenten, de wijk ejt van Groot-Aalst. Er zijn reeds filialen in Moorsel|jjfj Gijzegem. Vp. Er is ook een examjda; aangekondigd voor dirflvat teur. gei Dat moet zijn normale gaf" gaan. Het zit bij de adrj nistratie van kuituur en derwijs. VP. Stelt het voor de wal nemende direkteur gel probleem te moeten werk( in onzekerheid? De LombaertDe onzekf heid is niet zo belangr 'I voor mij. Belangrijk is d I de school evolueert in el H andere richting. Dat is ml enige betrachting. En als die andere richtifi i loskomt dan hoop ik dat «H het even wie direkteur wor I in deze richting alstublic voortdoet. rtstE lijl it VF Martin Hutsebaut: Ik wil aan toevoegen dat direktei De Lombaert er in geslaag is om bij zijn leraren vo doende enthoesiasme vinden. Er was een ruim instemming om voor di nieuwe oriëntatie te kiezel Dus meer nadruk op menspel, nieuwe systeme voor evaluatie enzovooi Muziek in de ware zin va het woord. Lees verder bl/.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 8