Vrije tribune B.S.P. Uw woord Kruislicht LICHAAM EN BLOED 2 - 26-5-1978 - De Voorpost de redaktie heeft het recht deze teksten in te korten. DE ACHTERGROND Zo men al zeer voorzichtig moest zijn met de bericht geving over de gebeurtenis sen in Zaïre de eerste week, dan laat het geen twijfel dat van nu af aan maandag 22 mei elk kommunikee, van waar het ook moge ko men, met veel omzichtig heid zal moeten overwogen worden vooraleer het als een stukje van de waarheid te aanvaarden. De Franse TV spant de kroon. We hebben verschil lende dagen met zorg de «informaties» vergeleken met deze van BRT en RTB, met op de achtergrond de Frans-Afrikaanse konferen- tie die op dit ogenblik nog te Parijs doorgaat, en...we hebben aan Hitiers propa- gandastelsel gedacht. We hebben ook aan onze schoolvriend Wim Verley- sen gedacht, die er op de debatavond over 7 mei in de zaal «Madeion» aan herin nerde hoe hij voor de eerste wereldoorlog nog gemani festeerd had voor «los van Frankrijk». Wat Tindemans ons ook moge vertellen, de Franse president Giscard D'Estaing heeft België of degenen die het vertegen woordigen voor een vol dongen feit geplaatst. En zoals iemand het over «Ak- tueel» voor de radio zo goed wist te verklaren de Franse leveringen aan Zaïre kregen de voorrang op wat men tij dens de voorbije dagen «hu manitair» heeft genoemd. Daarom had men voor Rode Kruis of andere onderhan delaars geen tijd! Zouden wij dan ongevoelig zijn voer het menselijk leed van Belgen, Fransen en noem maar op? Geenszins, maar men zal er ook eens moeten aan denken dat de invallers, of opstandelingen of FLNC, ook de radio be luisteren, dat zij niet aan de eerste parachutages toe zijn, dat het regime van Mo- boetoe niet in het hart wordt gedragen, dat de toe stand er met de dag erger is op geworden, dat het kolo niaal tijdperk nog niet zo lang echter de rug is, dat er nog heel wat doorwinterde kolonialisten zijn (zie de persintervieuws) die de zwarten nog voor beesten of lastdieren nemen, dat de Marokanen vorig jaar in de zelfde streek huishielden enz.enz. Ziedaar de achtergrond te genover dewelke de gebeur tenissen van Zaïre moeten worden geplaatst. Een zaak is zeker, onze bevolking kent de waarheid niet. En Ruys geeft daar in de «Standaard» van maandag j.l. het bewijs van, waar hij Moeboetoe en België «de verliezers» noemt. De vluch telingen worden misbruikt om stemming te maken, aan de zwarte bevolking denkt men niet, en België dat blijkbaar alleen de eko- nomische en financiële be langen van enkele grote me neren. Kan dat nog gebeuren? De BSP-minister van Bui tenlandse zaken heeft hem zondagmorgen over de TV aangevuld. Hij heeft de na druk gelegd op de vraag of Zaïre morgen in het Wester se kamp blijft of niet. Want er is inderdaad het koper, de kobalt en het uranium, die in pers-, radio- en TV berichten, oh, zo beschei den, weinig of niet werden vernoemd. Het wordt inder daad liefst niet vermeld waarom na zovele gebeur tenissen in Katanga sedert 1960 nog blanken naar deze streek worden gestuurd, terwijl het Moeboetoe-re- gime onbekwaam blijkt er niettegenstaande de verwe zenlijkte enorme winsten, de inwoners een minimum - aan welstand te verzekeren, maar integendeel een bloe dige repressie doorvoert Mensenleven redden, ja, militaire interventie, «ar gumenten» bezorgen aan Giscard voor zijn Afrika-po- litiek, de reuzewinsten van de Société Générale bevei ligen, neen! En terwijl men het dan toch zo dikwijls heeft over geld tekort, kan men ons wel licht ook vertellen wie de kosten van deze operatie weer zal betalen?! De Société Générale? Ray De Smet kenen van heel wat kleinere uitbatingen in de stad en dat het hier in de eerste plaats een probleem van tewerkstelling betreft. Van deze gedachten door drongen, hebben de inwoners van de Zoutstraten de Britse Week, «hun» Britse Week, met een week hart ingezet. Het mo reel van de eenvoudige nering doeners werd weinig opge schroefd wanneer het sche pencollege er bovendien de show kwam stelen. And the show goes on. GHIS WILLEMS BRENGT EEN VOLMACHTENWET DE REDDING De voorbereiding van de kriziswet vordert goed. zegt men. Maar «men» voegt daar aan toe dat één en ander vertraging heeft opgelo pen. Het gaat dus goed, maar traag. In de afgelopen weken hebben wij reeds kunnen kennismaken met een paar kleine maatregelen. Het betrof hier veeleer maatregelen in verband met nevenkwesties, tegen de koppelbazen, tegen de fiskale fraude, maatregelen voor de kleine en middelgrote bedrijven en de industrie, meer bepaald dan de Waalse staalnijverheid. Hoofdzaak blijft echter een ge bundelde aktie ondernemen om het tekort op de staatsbegroting, geraamd op zowat 80 miljard, minstens voor de helft te vermin deren. Alle aandacht is thans toegespitst op de zogeheten antikriziswet of schoon niemand eigenlijk goed weet wat daarbij allemaal aan de orde is. De regering gewaagt voortdurend van struktuurhervorming, maar men blijkt te vergeten, dat alles eigenlijk begonnen is om de ga pende begrotingstekorten voor 1978 binnen redelijke perken te houden. Voor de verwezenlijking van deze fundamentele doelstelling, bepa lend voor de toekomst van het land, blijkt de huidige meerder heid duidelijk geen oplossing te hebben. De huidige koalitie is bestendig op zoek naar middelen om de door haar zelf gestelde uitdaging, nl. de sanering van de openbare uitga ven, te omzeilen. De enige konkrete maatregel die de regering blijkbaar voorhanden heeft is een volmachtenwet om een krizisplan door te drukken waar alles inzit wat vereist is om de meerderheidspartijen gunstig te stemmen, behalve de vereiste diepgaande sanering van het uit- gavenpakket. Volmachten zullen onze ekonomi- sche groei en politiek van volle dige tewerkstelling echter geen baat brengen als niet voor alles de stijging van de staatsuitgaven af geremd wordt. DIANE D'HAESELEER MIDDENSTAND, LET OP: TO BE OR NOT TO BE THAT'S THE QUESTION Het burgemeestersregime neemt te Aalst grootse vormen aan. Zijn medewerkers (zoals de burgemeester de schepe nen van Aalst nu noemt) bijten zich op de lippen en ondergaan het bevel van de baas. Het stadsbestuur is, zo zou blijken, een éénmanszaak- D'Haeseleer geworden Dit ondervond onlangs, tot zijn schade, schepen Bourlon, offi cieel belast met midden standszaken maar in feite vol ledig onderworpen aan his masters voice. Delhaize mocht er eigenlijk niet komen maar tegen de wil van de schepen werd anders beslist. Zo wordt dan de middenstand gediend. Moet de burgemeester verrast zijn dat de kontestatie groeit te gen zijn anti- middenstandsbeleid, dat de verwaarloosde stedelijke mid- denstandsraad sterk over weegt om te weigeren nog enig advies aan het schepencollege af te leveren? De organisatoren van de handelsfoor te Moorsel hebben zonder omwegen hun ongenoegen uitgedrukt en er op gewezen dat het Moorselse gemeentebestuur van vroeger tenminste de vriendelijkheid had een receptie aan te bieden aan de mensen die zich voor deze jaarlijkse middenstands manifestatie inspannen. Onder het D'Haeseleer-regime: geen plaats meer daarvoor en nochtans iedereen in Groot- Aalst weet dat het op een re ceptie min of meer niet aan komt in de stadhuiskringen. In de «Politieke Tribune» van verleden week werd ook uit on verdachte hoek beaamd dat de vestiging van het groot distribu tiebedrijf aan de Haring op korte termijn de dood zal bete- Willen de echte Christenen de ongelijkheden onder de men sen helpen in stand houden of groter maken? Dat zou in te genstrijd zijn met hun leer Laten we in de eerste plaats zeggen in alle oprechtheid dat het socialisme een in ternationale beweging is, die in geen geval een starre gelijk vormigheid verlangt. Of de so cialisten hun overtuiging aflei den uit de resultaten van marx- isrtsche of andere sociale ana lysen of uit religieuze of huma nitaire ideeën: allen streven ze naar een gemeenschappelijk doel: bevordering van sociale gerechtigheid en gelijkheid, hogere welvaart, vrijheid en wereldvrede De socialisten beschouwen de belijdenis van een religieus geloof evenals een niet- religieuze levensbeschouwing als de meest persoonlijke be slissing van elk individu. In een degelijke staatsinrichting moet met elke belijdenis op een ver draagzame wijze rekening worden gehouden. Van de grote godsdienstge meenschappen erkennen vooral de christelijke kerken de noodzaak van te komen tot so ciale hervormingen. Socia lisme en christendom als religie van de naastenliefde zijn met elkaar verenigbaar, lussen het socialisme dat op een zedelijke overtuiging is gegrondvest en de godsdienstgemeenschap pen, kunnen geen conflicten bestaan, als geen van beide probeert hetzij ter bevordering van de confessionele spreiding of in de confrontatie met andere levensbeschouwingen, machtsmiddelen te gebruiken. Socialisme en godsdienst zijn niet tegengesteld. Elk religieus mens kan tegelijk socialist zijn. Elk christen kan tegelijk socia list zijn, niet «ofschoon» hij christen is, maar «omdat» hij christen is. Tijdens onze 1 meirede en in een interview met «Knack», heb ik beklemtoond dat de so cialisten de weg naar de ver wezenlijking van de sociale democratie niet alleen willen bewandelen, maar wel samen met andere vooruitstrevende mensen. De ommekeer in de christelijke kerken heeft ons tot de erken ning gebracht, dat ons de hand werd gereikt. We begroeten die ommekeer met overtuiging. Talrijke christenen staan al in Europa in onze socialistische beweging. De conservatieve krachten proberen ze wel met alle macht en die hebben ie nogen in verbeterde structu ren op basis van standen partijen van ons weg te hou den. Maar in landen zoals Ne derland (waar b.v. priesters P.v.d.A.-kamerlid zijn) en Oos tenrijk (met zijn 92 katholie ken, maar ook met zijn socialis tische meerderheid in het Par lement en zijn nu al achtjarige socialistische regering), heb ben die conservatieve krachten het moeten begeven. En waar staan wij? Zullen wij Vlaanderen als gewest overle veren aan de obscure troebel heid van een partij waarin con servatieven en vooruitstre vende democraten nog altijd kunstmatig samen onderge bracht zijn? Wordt het geen tijd dat wij ge sprekken organiseren over de kerk en het demokratisch socia lisme, over het socialisme, vanuit socialistisch oogpunt? En zou het niet belangwekkend zijn, dat wij in studiegroepen konden vernemen hoe de ka tholieken staan tegenover ons socialistisch programma? Ver draagzaamheid groeit in de mate waarin de beschaving groeit. Zijn wij al zover dat we een tolerante wijze met elkaar dit voor Vlaanderens toekomst zo belangrijke gesprek kunnen aanvangen?. Dr. Mare Galle Volksvertegenwoordiger DE VU EN DE GASTARBEIDERS Het zeventiende partijkon- gres van de VU dat verleden weekend werd gehouden en handelde over «Arbeid, adel in de Vlaamse staat» is bij de nieuwsmedia groten deels in de verdrukking ge komen door de dramatische gebeurtenissen in Shaba. Wegens het tijdgebrek heb ben wij o.a. het belangrijke hoofdstuk over de «Arbeid en de gastarbeiders» niet kunnen bespreken. Daar dit kortelings zal gebeuren vind ik het wel gepast U de ontwerpteksten voor te leg gen, die na grondige be spreking kunnen verbeterd en bijgeschaafd worden. WAT WIJ VASTSTELLEN! Vooral sinds de jongste we reldoorlog heeft de gastar beid het karakter gekregen van een blijvende noodzaak. Toen men, ondanks talrijke voordelen, geen eigen men sen meer bereid vond om af te dalen in de koolputten, liet men dit werk verrichten door buitenlanders. De do denlijst van de tragische ramp te Marcinelle liegt er niet om. Weldra echter werden gast arbeiders ook door andere bedrijven aangetrokken. Vooral bedrijven, waar vuil of laag gewaardeerd werk moet verricht worden, doen graag op hen beroep. De ongunstige gevolgen daarvan lieten niet op zich wachten. De werkgevers maakten dankbaar gebruik van de mogelijkheid om, klandestien of niet, arbeids krachten in te voeren. In tij den van ekonomische te rugloop kwamen de werk nemersorganisaties nooit verder dan de gefluisterde eis tot immigratiestop. Het immigratiebeleid zelf kwam meer en meer in de handen van nationale overlegorga nen, die een ondoorzichtig beleid voeren en goeddeels aan demokratische kontrole ontsnappen: de Nationale Arbeidsraad, de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven enz. Dit kreeg daarenboven nog de repressieve stempel van het departement van Justitie. Inmiddels stond de invoer van arbeiders de her waardering van sommige vormen van arbeid in de weg. WAT WIJ WILLEN: De Volksunie wil een im migratiestop. Er mag niet verder worden toegegeven aan de eisen van sommige nijverheidstakken zoals bvb. de bouw of horeca die als sluis dienen voor steeds nieuwe immigratie golven. Gezinshereniging mag de enige uitzondering op de immigratiestop zijn. Illegale inwijking en werk gevers die illegale gastar beiders op sluikse wijze te werk stellen, moeten wor den gestraft. De VU eist daarenboven dat de gastarbeiders op de zelfde wijze als de andere werknemers moeten kun nen deelnemen aan het ekonomisch en sociaal le ven. Teoretisch immers be schikken zij over eenzelfde statuut, dat vaak nog in de praktijk moet worden door getrokken. De gastarbei ders moeten volwaardig kunnen deelnemen aan het vakbondsleven. De hinder palen die hen beletten aan wezig te zijn daar waar in de vakbondsorganen de be sluitvorming gebeurt, moe ten opgeruimd worden. Wie terug wil, moet terug kunnen en daarbij geholpen worden. Wie hier blijft, moet zich kunnen aanpas sen. De toegang tot de po litieke rechten moet verge makkelijkt worden door de versoepeling van de natura- lizatie. De VU eist, waar dat mo gelijk is, de toegang tot ons eigen kultureel en sociaal leven, met behoud echter van het recht op een eigen kulturele persoonlijkheid. Proeven met bi-kultureel onderwijs in Limburg bvb. werken in die richting: zij zijn er op gericht om de kinderen van gastarbeiders de band te laten behouden met het moederland. Zo zul len in dergelijk onderwijs sommige vakken in de moe dertaal gegeven worden of handelen over het land van herkomst. De VU wijst iedere vorm van racisme af en pleit voor een meervoudige samenle ving, waar de grote verschil len in kuituur en levensge woonten overbrugd worden door openheid en begrip. Zij vraagt in het bijzonder aandacht voor het probleem van de tweede generatie gastarbeiders. De jongeren uit deze gene ratie zijn vaak het slachtof fer van een dubbele achter stelling, in hun arbeidsom- geving en in de samenle ving. Enerzijds zijn ze vervreemd van het eigen kultureel mid den, terwijl zij anderzijds tegen hun zin als vreemden worden beschouwd, anderzijds tegen hun zin als vreemden worden be schouwd. De arbeid die doorgaans wordt toevertrouwd gastarbeiders, moet kunne gebeuren in betere werl voorwaarden en aan hoge lonen. Zo zal hij terug aai trekkelijker worden voor eigen werkkrachten en zi len zij die dit werk doen ni langer achtergesteld wo den. JAN CAUDRO DANK U GUIDO AAN DECENTRl Begin april hebben wij afscheid genomen van Guido De DEKENIJ Roeck als verbondssekretaris van de K.W.B. Meer dan tien jaar heeft Guido de arbeider en in God dat hem het arrondissement doorkruist in staat heeft gesteld het beste van noord naar zuid en van van zichzelf te geven in dienst oost naar west. Hier een dage- van de anderen, lijks bestuur bijwonen, iets ver- Guido heeft zijn aktieterrein nu derop een bestuursvergade- verplaatst naar het nationaal ring meepikken en soms, als er sekretariaat als verantwoorde- De ganse Aalsterse bevolki zou uw dekenij en zijn besti moeten bedanken voor het itiatief «De Britse Week» Aalst Het is buitengewoon zo groot volk als het britse te i sociëren met onze kleine st nog wat tijd overbleef een be- SfkeJoorde Lourdesbedevaar- Aalst He. enige voeler were zoekje aan een of andere ten. Wij weten dat deze taak dat ons land in de loop proost, voorzitter of bestuurs lid. De bekommernis van Guido was spreekwoordelijk. Precies vanuit die bekommernis had hij ook een duidelijk zicht op de situatie. Hij kende de zwakke hem ligt en dat hij ook daar zal lukken. Guido, we zagen je niet graag vertrekken maar anderzijds ge loven wij in het feit dat de Lour- deswerking voor jou een leven sroeping is. Met een beetje eeuwen nooit heeft aangev len is juist Engeland; mogeli hadden ze steeds op andéj' gedeelten van de wereld h handen vol. Men kan de Aalsterse Bril Week in de Zoutstraten nog I plekken en wist dan ook steeds weemoed maar sterk gelovend grote succes toewensen. K.. .__i,.,nnr.nn ia Doch er sten z ch een v zijn mensen attent te maken op dingen die dringend dienden aangepakt in afdeling of streek. Als demokraat bij uitstek ging zijn aandacht uit naar het ver- bondsbestuur. Het beslissings recht lag bij die groep vrijwillige medewerkers, dat was voor Guido een bijna heilig principe Wij kunnen ons best voorstel len dat het dikwijls niet gemak kelijk is geweest. Vooral het feit, als vrijgestelde alleen op het sekretariaat te werken zal WELKOM HEDWIG Intussen werd Guido's plaats op het verbondssekretariaat ingenomen door Hedwig Ver- cruysse. Hedwig is afkomstig van Gulle- gem en was als gewetensbe zwaarde tewerkgesteld op het K.W.B -sekretariaat van Roe- selare. Hij is drieëntwintig jaar, gehuwd en sinds een paar maanden de gelukkige vader van een dochtertje Ondertussen is Hedwig zich samen met zijn vrouwtje Mar leen komen vestigen in Erem- bodegem. Het wordt uiteraard voor onze soms zwaar neooen gewogen. Guido's zelfdiscipline en door zettingsvermogen waren ech ter voldoende groot om vol te houden. Boven alles, denk ik, dat het zijn geloof was in de K.W.B., in Twintig eeuwen geleden heeft Iemand te Jerusalem, tijdens een avondmaal, raadselach tige woorden uitgesproken die zijn tafelgenoten slechts enkele dagen later zouden begrijpen. Bij dat laatste maal te midden van de zijnen, nam Hij wat brood in zijn handen, dankte God en brak het om het te ver delen onder Zijn leerlingen «Neemt en eet hiervan,» sprak Hij, «het is mijn lichaam dat weldra voor u wordt overgele verd.» Twintig eeuwen later worden die woorden nog steeds over de hele wereld herhaald voor honderden miljoenen mensen. Brood en wijn, lichaam en bloed, nieuw verbond, waar door de zonde wordt uitgewist. Slechts na de verrijzenis van de Heer hebben de apostelen de diepste zin van die woorden begrepen, waarin de levens opdracht van Christus kern- achtia.wordt samengevat Wanneer wij, christenen, die woorden blijven herhalen om Christus te gedenken, dan wordt die maaltijd voor ons meer dan de bevrediging van een louter lichamelijke honger of dan een gezellig samenzijn. Wanneer wij met de pnester samen brood en wijn delen in de naam van de Heer, dan worden wij werkelijk deelachtig aan het lichaam en het bloed van Christus, aan dat lichaam dat voor ons werd overgeleverd, aan dat bloed, dat voor ons werd vergoten, zodat de zonde wordt uitgewist. En dan putten wij daarin de kracht om trouw te blijven aan het nieuwe verbond tussen God en de mens, een nieuw verbond waarin wij allen, als kinderen van dezelfde Vader, over de hele aarde sa men ons brood delen als één groot gezin, zonder onder scheid van stand of taal of ras in de toekomst wensen wij je het allerbeste. In onze dank betrekken wij eveneens gans je gezin voor het begrip, de bekommernis en de inzet. Het ga je goed. K.W.B. Aalst Doch er stelt zich een vra^C wie de Initiatiefnemer wq het stadsbestuur, de heer bt gemeester of de dekenij vanj I Zoutstraten. I In elk geval had men de vrijd met het bezoek van de hq|_e Ambassadeur de indruk dat Ij eigenlijk het stadsbestuur L0 nog liever de heer burgemec ter was die de leiding had v de formj1 u». I' n de Zo|' sn hun wri nieuwe sekretaris een zware opgave. Het verbond leren kennen, eerste kontakten met alles. Het bestuur van de del afdelingen, kennis maken met nij was erbij als een vijfde zovele mensen, sekretariaats- aan de britse koets, werk en noem maar op. Het was werkelijk de Hedwig, wij kunnen je evenwel van een «m'as tu vu> de verzekering geven dat gans In elk geval kregen ons verbondsbestuur zal mee- straatse trekpaarden helpen om deze aanpassings- kelijk verdiende haver niet, de periode zo goed mogelijk te la- betaalden zij waarschijnlijk \|sts ten verlopen. Op ons kun je re- en droegen zij wel de onkosï kenen van reklaam en versieriPTI Wij wensen je veel moed, de Maar ja, profijt halen uit aDr nodige inzet en een groot ge- anders zweet, is traditie jjlo loof om uw taak tot een goed onze politiekers. het einde te brengen. Nu good luck, Zoutstraten, |utj Hedwig, het allerbeste. gaat voort met uw initiatief, het K.W.B. Aalst J.B., Afcjj; Aalst: 20 mei 1978 Vertegenwoordigers van Wereldwinkel, Jong Socia listen, Werkgroep Arbeid, Rode Mol, RAL, Kommu- nistische Jeugd, Humanis tisch Verbond en CSV 't Fa- brieksken, in spoedverga dering bijeengekomen op of politieke partij of vakbond of ziekenbond, een nieuw ver bond tussen God en de mens. dat de belofte inhoudt van de verrijzenis uit de dood. Het is echter een feit dat die énige betekenis van de eucha ristieviering voor vele christe nen, en meer bepaald voor de. jongeren, klaarblijkelijk verlo ren gaat. ondanks het jaren lange godsdienstonderricht dat de meesten onder hen genie ten van kleuterschool tot se cundair of zelfs hoger onder wijs Waaraan is dat te wijten? Moet de oorzaak gezocht wor den in de liturgische inkleding waardoor de diepere zin van die maaltijd onvoldoende tot zijn recht komt? Of moet ze gezocht worden in de gemakzucht van christenen die niet meer hongeren naar de Heer? Hoe zou men dat kun nen samenrijmen met heel dat duidelijk streven van de jeugd naar meer broederlijkheid, naar meer rechtvaardigheid, naar meer soberheid? zaterdag 27 mei wordt op het plein van het Begijnhof, in open lucht, te 20 u.een getuigenisa vond gehouden met een eu charistieviering die besloten wordt met een korte slotplech- tigheid in de Sint-Martinuskerk. Mogen wij U op die eucharistie viering verwachten? Dan blijven doen wat de Heer ons gevraagd heeft om Hem te gedenken. J. de A. iDr 20 mei 1978 te Aalst. ont Stellen vast dat de regerijfie de publieke opinie misletgn de om haar militaire iniiei ventie in Shaba te Rectke vaardigen. en De loutere veronderstellen dat het leven van blanl^n bedreigd was werd aanèp grepen om het corrupte lan gime van Moboetoe opjeet lijk en gewelddadig te «an dersteunen alleen om (en westerse ekonomische Let langen te beveiligen. itol Zij beschouwen deze t|el, senkomst als een provoh e tiet.o.v. de plaatselijke lev volking en een inmenghte in de binnenlandse aanfrte legenheid van Zaïre. [lei Zij vrezen dat dit onveniraa delijk zal leiden tot een Jok calatie van geweld. a- Zij vragen zich af of debit manitaire hulp niet bwrr door een internationale^ ganisatie zoals het Rjezi Kruis gewaarborgd hm worden, wat het FNLC te had voorgesteld. toe Zij drukken de wens uit lat de pers haar informatïeg rol objectief zou vervulet, en niet zou medewenerc aan het zaaien van paijeki door het verdraaien vanev feiten. ire Zij vragen zich trouwje ook af in hoeverre deze 4rs manitaire» aktie ook de jscl ligheid van de zwarte bejjut king op het oog heeftp h Tenslotte konstateren dat bij gebrek aan westerse oppositie het Moboetoe-regime opnieuw grijpt naar g dadige middelen ter ori steuning van een persol ge dat sedert geruime tifl brede kringen als afgei werd beschouwd. WERKTEN MEE AAN DIT NUMMER: ALGEMEEN BESTUUR: Dolf Boel, Peter Dauwe, Mon De Gendt, André De Groeve, Renl Witte, Roger D'Hondt, Lieve Haverals, Erich Van der Eist. Hostens, Wilfried Lissens, Rik Devijver. FOTO'S EN TEKENINGEN: Carien Bornauw.Eddy Lamin, Jan Muylaert, Jan Strickx, Jo h SPORT: Mare Marcel, Gilbert De Pauw, André De Wit, Eric Van Aerscp Jef Van Hove, Beno Van Winckel. REDAKTIE: Roel Van de Plas.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 2