EN EGYPTISCHE EN FALUINTJESKUNST IN AFFLIGEM ZICH IN O.C.A.T. TONEELVERENIGIN GEN GROEPEREN Film bij ons DE LE [EDRnRf I E D 9 .ucr 32 - 26-5-1978 - De Voorpost Dom Idesbald Verkest verwelkomde de kunstenaars Ahou Lotfi Sariya en Anne-Marie Beulens (JM) IUL lit kk Ter gelegenheid van de beraamde Lée-Ommegang pakt het Leedse Feestkomitee voor de vierde maal reeds uit met een kollektieve tentoonstelling van Groot-Leedse hobby-kunstenaars en dit onder het gekende motto Verborgen talenten stellen tentoon». Reeds tientallen keren werd het lof gezongen over dit prachtige initiatief van voorzitter De Cremer en zijn medewerkers, lofbetuigingen dat het zeker meer dan verdiend heeft. De steeds crescendo gaande belangstelling zal er ten andere over waken dat deze enige gebeurtenis een lange levensloop zal kennen. Maar niet alleen de belangstelling vanwege het bezoekersaantal gaat in stijgende lijn, er is ook de be langstelling bij de zogenaamde verborgen talenten zelt. Er zijn dan ook voor de helft nieuwe ge zichten in vergelijking met vorig jaar. Een andere belangrijke groei is ten slotte deze van de kwaliteit van de geprezenteerde werken. P Al daarover was men het zondag voormiddag tijdens de opening roerend eens. Een verdiend bloempje aan het adres van de moedige expozanten. Het was de voorzitter van het Feestkomitee, de heer De Cremer. die de talrijk opgekomen belang stellenden verwelkomde, met on der hen een volledig schepenkol- lege. talrijke gemeenteraadsleden, fcestkomiteeleden, leden van de kultuurraad. In zijn openingstoe spraak verwees de heer De Cremer naar de groeiende evolutie die er Vrijdag 19 mei 1978 werden op initiatief van Mare De Bie (Hoop in de Toekomst, Baardegem) en Ronald Schollaert (Sint-Barbara, Ar beid en Kunst, Aalst) alle toneelverenigingen van Aalst bijeengeroe pen op een vergadering in café -Landhuis», Grote Markt. 1de gemeenschappelijke belan- Elf toneelverenigingen gaven ge hoor aan deze oproep: Hoop in de Toekomst (Baardegem), De Den- derzonen (Herdersem), HogerOp, 't Land van Riem, Voor Taal en Vrijheid. Kunst, Licht en Vrijheid, Sint-Barbara Arbeid en Kunst. De Schakel, Nieuw Leven. Tealer Lanseloel (Aalst), De Clacrhaegsc Comedie (Meldert). Afwezig waren: De Catharinisten (algemene vergadering op de zelfde dag). Groep 75 (Aalst), De Vriendenkring (Herdersem) en Vast als Eik (Hofstade). Aan de hand van een werkdoku- ment -Voorontwerp Statuten hebben de op deze vergadering aanwezige toneelverenigingen zich principieel akkoord ver klaard over te gaan tot de oprich ting van de -Overlegcentrale voor Aalsters Toneel» doel: gen van de Aalsterse toneelver enigingen behartigen; 2. een kontaktorgaan zijn tussen de Aalsterse groeperingen ener zijds en de diensten en overheids personen van de stad Aalst ander zijds (o.a. schepen van Kuituur, Kulturclc Raad Op 23 juni zal een werkgroep bestaande uit één lid per to neelvereniging samenkomen en een voorzitter en sekretaris aanduiden. Deze werkgroep zal tegen eind september 1978 de sta tuten en het huishoudelijk regle ment opstellen, die in de loop van het toneelseizoen 1978-1979 aan de besturen van de toneelvereni gingen zullen voorgelegd worden ter bespreking, amendering en vervolgens goedkeuring. Deze werkgroep zou ook reeds O.C.A. T.met een drieledig proberen bepaalde konkrete plan- De inrichters en de exposanten van de tentoonstelling - Verborgen Groot Leeds talent (EL) op verschillende vlakken waar te nemen viel. Hij drukte tevens zijn bewondering uit voor de moed welke deze hobby-mensen op brengen om tentoon te stellen voor een zo talrijk bezoekersaantal. Hij verwees in dit verband naar de meer dan 7.000 bezoekers twee jaar geleden. Na ook nog te ver wijzen naar een organizatorische vooruitgang (zelfontworpen prak tische expozitiepanelen), dankt de voorzitter de twintig expozanten, zijn organizatorische medewer kers en de talrijke aanwezigen op de openingsplechtigheid KREATIEVE IDEALISTEN Daarna was hel de beurt aan de schepen van kuituur, de heer Jules Hendrickx om een woordje te zeg gen. Deze vond het ten andere een zeer groot genoegen voor de (wecde maal reeds het woord te mogen voeren bij de opening van deze opmerkelijke organizatie. Vorig jaar gebeurde dit een eerste maal. Het lag uiteraard niet in de bedoeling van de schepen om het werk van iedere kunstenaar at/on derlijk te belichten, wat een onbe gonnen taak zou gewecsi zijn, vooral dan gezien de vele uiteen lopende vormen en technieken van de tentoongestelde werken. Het verheugde in ieder geval schepen Hendrickx te mogen vaststellen dat er nog veel mensen zijn die een idealisme hebben en die daaraan hun vrije tijd opofferen. Dit leidde tot enkele bedenkingen bij het probleem van de vrije tijdsbeste ding en de schepen voegde er de idee aan toe dat de vrije tijdsbeste ding ook een zekere geestelijke ontplooiing moet inhouden en dat er op dit gebied een zeer belang rijke taak weggelegd is voor de overheid. De spreker liet zich dan ook nog enkele opmerkzame ekonomische gerichte bedenkingen ontvallen in verband met de geexpozeerde werken en de gebruikte materialen bij de realizatie van de kunstwer ken. Het voornaamste aspekt aan de tentoonstelling was evenwel de kreatieve of scheppende kracht die eraan vooraf is gegaan bij het tot stand komen van de werken. Het was dan ook vooral in deze optiek dat spreker de tentoonstelling wenste te plaatsen. De beoordeling over de kunst waarde liet de spreker liever over aan het persoonlijk oordeel van de bezoekers. Hij noemde het even- .Onder het waakzaam oog van wijlen Dom Servaas Visser, wiens geest voor de gewone bezoeker nog steeds door de tentoonstellingszaaltjes waart, kwam verleden vrijdagavond een groot deel van de Egyptische kolonie van Brussel en omliggende in Affligem aan waar ze, met Oosterse hartelijk heid, elkaar begroetten in de moedertaal of de taal van Moliè re. Ook de mensen van de streek lieten zich niet onbetuigd al gaf zelfs Dom Idesbald. de grote animator van dit Centrum dat toch weids uitstraalt over het Aalsterse, De Faluintjes en 't Pajottenland, toe dat openin gen zelden grote toeloop ken nen maar dat de week-ends gewoonlijk zeer drukke dagen zijn. Lofi Abou Sariya, in 1942 in Numidië in Egypte geboren en gehuwd met een beeldschone Egyptische volbloed, stu deerde Schone Kunsten zo in Kaïro als in Brussel waar hij werkzaam was bij de Egypti sche Ambassade als tekenaar maar waar hij nu met een kultu- rele opdracht reeds jaren ver blijft. Lofti eksposeerde reeds te Bonheiden en Mechelen, te Brugge en Brussel en te Affli gem komt hij nu voor de derde maal, bewijs dat het hem er goed is bevallen en dat het pu bliek hem heeft weten te ap preciëren. Een rijkgeschakeerd, vaak he vig koloriet met soms het Oos ters blank als dominanten, ty peert vele van zijn werken met vaak dezelfde terugkerende motieven Oosters gebaza- neerde kopen, gesluierde en ongesluierde vrouwenhoofden en oriëntaalse rust uitademend met soms schetsmatig dieren of een of ander oosters motief op de achtergrond domineren zijn rijk oeuvre. Lofti kreeg veel bekendheid toen in 1972 de Unicef een van zijn werken overnam voor de nieuwjaars kaarten wat dan wel voor een mundiale verspreiding zorgde. Mw. Uytterhoeven, raadslid en gewezen provincieraadslid van Antwerpen leidde Lofti in en benadrukte dat zijn werk stoelt op enerzijds de Oude Egypti sche Kunst, de Arabische Kul In zaal 1 van cinema Feestpaleis loopt vanaf vandaag de nieuwe De Funesfilm «La Zizanie» die als nederlandse titel «Ruzie in het huishouden» meekreeg. In de voornaamste hoofdrollen Louis De Funes en Annie Girardot. Alles draait rond een aktueel probleem, de pollutie. Op aandringen van zijn vrouw, die werkzaam is in de wereld van milieubescherming, werkt een labrikant van giltige stoften aan een toestel dat fabrieksrook en andere polluerende uitwasemin gen moet doen verdwijnen. Uiteindelijk komt hij ertoe om zijn uitvinding een commercieel karakter te geven. Vooral de Japanners zijn biezonder geïnteres seerd, want voor hen is luchtverontreiniging een nijpend pro bleem. Ze bieden de fabrikant de kans van zijn leven en bestellen maar liefst 200.000 toestellen. Leveringstermijn: drie maand. Nu zit de brave man met de handen in het haar want zijn uitrusting laat hem slechts toe er maar 200 te produceren. Kost wat kost moet hij zijn fabriek uitbreiden. Nieuwe terreinen stellen weer andere problemen, zodat hij zich verplicht ziet om een groot deel van zijn aanpalende woning tot fabrieksruimte om te vormen. Het lawaai, de vuiligheid en het volledig gebrek aan huiskomfort irriteren de echtgenote van de fabrikant. De vrouw krijgt het zo op de heupen dat ze zich morrend terugtrekt in haar geliefkoosde tuinserre. Die hele fabriekstoestand heeft tot gevolg dat de relatie tussen de fabrikant en zijn vrouw met de dag verslechtert, en dat juist vóór de verkiezingen. Voorde vrouw zijn alle middelen goed om haar man te pesten. Zo dient zij haar kandidatuur m bij de tegenpartij van haar man. Slechts twee dagen voor de verkiezingen staat het koppel op de rand van de echtscheiding. Het nieuws dat de Japanners het winstgevend kontrakt opzeggen slaat in als een bom. In een razende bui begint de fabrikant aan de totale vernietiging van zijn bedrijf. Hij drijft het echter zover dat hij zichzelf in gevaar brengt. Op dat ogenblik toont zijn vrouw zich als een helpende en liefhebbende echtgenote. Een nieuwe De Funesfilm waarin veel verwacht wordt van het koppel De Funes-Girardot. In zaal 2 van datzelfde Feestpaleis loopt -The Choirboys» of «De nachtpatrouille», een film naar het genre van «De twaalf ploerten» In de Studio van cinema Palace gaat de -Zwarte wagen» of -The car» zijn derde en laatste week in. Voor mensen die houden van moordende machines dus nog een laatste kans. In de grote benedenzaal van cinema Palace een superproduktie van Steven Spielberg (Jaws. Suggerlandexpress) waaihan reeds heel wat aandacht werd besteed in de nieuwsmedia en waarvan men ook te Aalst verwacht dat hij heel wat bezoekers zal lokken: «Close encounters of the third kind -in het Nederlands, «Kon- takt type drie». Muncie, een stadje in Indiana in onze tijd. Dit is het verhaal van heel gewone mensen die op een dag met het buitengewone gekon- fronteerd worden. Het begint allemaal op de dag dat Barry (Cary Gulfey). vier jaar oud. aan boord van een ruimteschip wordt gebracht dat hem meer fascineert dan angst inboezemt. Zijn moe der, Jillian, heeft die nacht hel «kontakt» bijgewoond Een hersteller van elektrische kabels. Roy Neary (Richard Drey- fuss) neemt vlak bij zijn huis. in de hemel boven Munchic. niet geïdentificeerde vliegende objekten (UFO's) waar. Dit andere «Kontakt» geeft aanleiding tot een reeks dramatische gebeurte nissen die elkaar opvolgen met het gekende sneeuwbalelïekt. Neary poogt met de moed der wanhoop te begrijpen wat hem is gebeurd. Maar hij stuit al spoedig op het bevel tot geheimhouding dat wordt uitgevaardigd door de tederale regering die slechts één wens lijkt te koesteren: de zaak in de doolpot stoppen. De druk van buitenaf, en de emotionele spanningen nemen zulke vormen aan dat de toch al zeer broze huwelijksverhouding van Roy Neary en zijn vrouw Ronnie (Teri Garr) langzamerhand afbrokkelt. Terwijl een «internationale onderzoekskommissie-, geleid door een Frans geleerde Claude Lacombe (Francois Truffaut). moeite doet om een duidelijk omlijnd beeld te krijgen van de paranor male verschijnselen en eindelijk de kommunikatiemuur te door breken, sluit Roy zich aan bij Jillian en samen gaan zij proberen het antwoord te v inden opdat vreemde mysterie dat hen omringt. nen te verwezenlijken zoals bij- Wij hopen dat deze eerste bije voorbeeld het opstellen van een komst zal leiden tot meer ovet brochure over het Aalsters Ama- en een grotere koördinalie van teurtoneel. aktiviteiten. tuur en anderzijds op een mo derne pikturale visie. Verdien ste van Lofti is dan vooral dat hij écht Oosters is gebleven en geen toegevingen heeft ge daan die zijn werk de originele toets zouden ontnemen. Zijn beelden zijn statisch, onbe weeglijk, meestal frontaal en steeds sober alhoewel met zin voor het detail. Voor kleine werken gebruikt hij meestal gouache bijgewerkt met de vilt stift maar voor grotere olieverf en paletmes. Verrassende ef- fekten bekomt hij wel op échte, helaas zo dure papyrus die opk in Egypte schaarser om schaarser wordt. Anne-Marie Peirlinck-Beulens, Moorselse van geboorte, woonst en atelier, is regentes plastische kunsten en reeds lang aktief op artistiek gebied. Ze stelde reeds tentoon te Aalst, Dendermonde, Herder sem, Moorsel en komt nu voor de tweede maal naar Affligem. Meestal zijn het portretten die de bovenzaal van het Centrum sieren maar ook scènes uit het boerenleven als de boer aan de Leuvense stoof of die met de karnemelkpot hebben haar be langstelling. Moorsel schetste en tekende zij in zijn meest, mooie facetten als bij 't Water kasteel met de mooie ingangs- dreef en de kerk. Ook akwarel- le, landschappen en stillevens en een naakt behoren tot haar gevarieerd oeuvre. In haar portretten houdt ze het meest bij oude mensen, ge kneed door de tand des tijds of bij kinderhoofdjes met een on gerepte ziel. Deze tentoonstelling kan U nog bekijken tot en met 4 juni, op zaterdagen van 14.30 tot 20 uur en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 uur Het zal U zeker niet berouwen! Lotfi Abou Sariya, afkomstig uit Egypte maar werkzaam te Brussel, stelt o.a. werk op papyrusrollen tentoon (JM) - Een gouache van Anne-Marie Beulens te bezichtigen in het Affligems Kultureel Centrum (JM) wel belangrijk dat er een zeer grote verscheidenheid aan werken aan wezig is, allen met een rijkdom aan kleuren, vormen en inhoud. Dit, aldus de heer Hendrickx, wijst erop dal het Vlaamse volk een volk van kunstenaars is. Ten slotte dankte de schepen voor het materiële werk dat geleverd is geworden voorde tol standkoming van de tentoonstelling, door het Feestkomitee. het gemeenleper- sonccl en het gemeentebestuur. Hij verwees hiervoor naar het ei gen materiaal dat voor de eerste maal gebruikt werd. Als belangrijk slotwoord voegde schepen Hendrickx er nog aan toe dat deze organizatie moet gezien worden als een belangrijk onder deel van het jaar van het Dorp. omdat het hier allen mensen zijn van het eigen Lede die hier aan bod komen. Ten slotte richtte ook nog burge meester Grave/ een woordje van dank aan de expozanten. de orga- ni/.atoren, de inleiders en de tal rijke aanwezigen en opende de tentoonstelling met het aanbieden van een heildronk Aldus werden de werken van de expozanten prijs gegeven bewonderende blikken van de tl getwijfeld duizenden be/ockell Een rondgang doorheen de v e<f kleine tentoonstellingsruimte dl menigeen bewonderend opkij voor de kwaliteit van de geprej teerde werken. Een speciale i melding in dit kader verdiener t werken van mevrouw Viktor Gendl uit Smetiede en van dc ren Johan Bosman en Frans 1 schelden uit Lede. De tentoonstelling is nog tocj kei ijk op zaterdag 27 mei v tot 21 uur en zondag 28 mei v tot 12 en van 15 tot 21 uur loont dan ook werkelijk de md om nog even binnen te wippï MON D

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32