DEUREN OPEN
HRITO DEED
RECHTZETTING «BALLETAUDITIE OP
WANKELE BENEN»
EREMBODEGEMSE SCHOOL
GEMEENSCHAP OP DE PLANKEN
S.M. «ONS HUIS» VIJFTIG JAAR AKTIEF
DE H0FSTAADSE BREUGHEL
FEESTEN KENDEN SUKSES
gebroeders Cornells
BAARDEGEM
8 - 26-5-1978 - De Voorpost
school beoefende ze hei keurtur
de Turnkring van de slad, me
paald in de richting van hel komf
(urnen. Tijdens diezelfde studen
Kunstgalerij PALET
Fr. Courtensstr. 33
9330 DENDERM.
Tel. 052/21.46.10 «z*
UITNODIGING I
KUNSTSCHILDERS
uit Lokeren, stellen tentoon van
26 mei tot 8 juni 1978
De tentoonstelling is open alle
werkdagen van 9 tot 19 u. - zonda
gen van 10 tot 13 u. van 14 u.
tot 20 u. - toegang vrij.
Vorige zaterdag 20 mei stelde het «Hoger Rijksinstituut voor
Technisch Onderwijs» zijn deuren open voor het publiek
hoofdzakelijk verwanten (ook toekomstige) of kennissen van
de leerlingen dat op deze uitnodiging talrijk was ingegaan.
In dit technisch schoolkompleks, waar men ijveriger dan ooit
aan moeren sleutelde en op knopjes drukte, kwam dit publiek
kurieus rondneuzen in de technische knobbels van de jeug
dige nazaten die in blauwe en witte jassen overmoedig hun
vaardigheid demonstreerden aan de vreemde eenden in deze
bijt die welwillend knikten om wat hen boven hun technisch
petje ging. Ouders waren hier supporters van hun eigen kin
deren.
De wetenschap had de kom-
mercie de hand gereikt. Op de
koer had men een mini-
autosalon opgesteld, waarvan
de eksposanten zich achteraf
misschien wel de vraag naar de
rentabiliteit zullen gesteld heb
ben. Sterk geperfectioneerd
leek ons de afdeling autotech
niek, de eerste halte vooraan in
't gebouw waar de praktijk
lessen worden gegeven. «Dat
moet ook, zei ons een leraar,
we moeten met onze appara
tuur vooruitlopen, want ook in
de garages verandert alles
snel. De leerlingen moeten op
de hoogte zijn van de modern
ste apparatuur. We hebben
hier immers ook avondonder
wijs. Voor mensen dus die in de
praktijk staan.» We waren een
beetje bezorgd om het feit dat
jongeren die het nog allemaal
moeten leren misschien ook
wel aan in gebruik zijnde wa
gens mochten prutsen. Maar
dat bleek tot onze opluchting
toch niet het gevalPas vanaf
het vijfde jaar mag men aan
baanklare wagens sleutelen.
De eerste probeerselen gebeu
ren op afgeschreven tuig. En
dan uiteraard ook nog onder
toezicht.
We drongen verder door in dit
labyrinth van werkplaatsen. Er
liep veel volk. Veel jong volk
ook. En jongedames in witte
jassen. Die had je hier mis
schien niet zo dadelijk ver
wacht, in deze tempel waar we
tenschap en techniek de ere
dienst uitmaken en waar vooral
veel ruimte voorbehouden was
voor mechanica. Maar toch
wel. De jongedames liggen
evenwel nooit onder auto's, ze
plooien geen ijzer, lassen niet,
houden zich niet bezig met
schakelkasten. Ook zie je ze
niet achter houtbewerkings
machines. Maar in het schei
kunde labo lopen ze op vaste
grond. «Industriële scheikun
de, laborante. Misschien ligt
dat de meisjes meer»
Maar ook op «Openbare Wer
ken» zijn meisjes leerzaam.
Wel meer achter de teken
plank, maar vorig jaar ging er
daar toch één vrouwelijke
technisch - ingenieur buiten.
Aan de ingang was ons ook
een folder overhandigd waarin
alle mogelijkheden nè, en de
studierichtingen in dit HRITO
bondig werden opgesomd,
«een instelling, zo lezen we, die
zorgt voor de vorming en ob
servatie van 12- en 13-jarigen
met het oog op een oriëntering
naar de bovenbouw.
Bedoeld was hier de Midden
school III. Maar verder ook: in
dustriële wetenschappen
(doorstroming), lange kwalifi
catie (A2), Korte Kwalificatie
(A3) en vernieuwd beroepson
derwijs (A4). Uitleg werd ook
verstrekt over het onderwijs
voor Sociale promotie (Avond
leergangen). «U hebt niet al
leen de gelegenheid een be
zoek te brengen aan de school
waar uw kind studeert, maar
tevens kunt U kennis maken
met de leraars en van hen in
lichtingen en raadgevingen
ontvangen omtrent de studies
en de opvoeding van uw doch
ter of zoon», zo lazen we. En
daar komt een openschooldag
tenslotte op neer. informatie
geven.
Verder was er een boeken
beurs, een tentoonstlling van
werk van Walter De Rijcke. Ook
Van Leon Boel hing heel wat
schilderwerk te bekijken, in het
gebouw waar de theoretische
lessen worden gegeven, en
waar men opvallend veel met
muurkranten werkt, zoals dat
trouwens momenteel overal
het geval is in de klassen.
Het verwonderde ons ook
enigszins een kollektie vuur
wapens aan te treffen in een
school, tentoongesteld door
een leraar die ons hieromtrent
wel de nodige uitleg verschafte:
het was een hobby, en hij
mocht dit als dusdanig ook te
kijk stellen. Maar, zo stond het
op een stencil «vuurwapens
zijn slechts de middelen om
geweld te plegen, en niet de
oorzaak ervan.
Vernietiging van vuurwapens
betekent niet dat alle geweid en
oorlog zullen verdwijnen, want
er zijn veel subtieler middelen
om geweld en dwang uit te oe
fenen» Alles bijeen toch een
merkwaardige verzameling,
die beoogde «ook de weten
schappelijke en technische
vooruitgang van de mens te
volgen en te bestuderen aan de
hand van de ontwikkeling van
wapens».
Zoals reeds gezegd, was er
ook een automotor, en brom
fietsensalon. Merkwaardig was
evenwel ook de demonstratie
van amateur-radiozenders die
in de school plaats vond. En de
simultaan-schaakscéance van
een leraar tegenover meer dan
vijftien schakers die het hem
echt niet gemakkelijk maakten.
Alles samen een opendeurdag
waarop men goed kom merken
wat er in deze school leeft.
Wi If ried Lissens
Zbndag 21 mei om 15 uur brachten de leerlingen van de gemeentelijke jongensschool te Erembode-
gem het toneelstuk -De vriendschap is sterker -. Piet Van de Walle, Pegv Van De Maele, Peter
Verbeieren, Ivo Asselman, Willem Eeckhout, Pieter De Mil, Bart De Wandeleer. Frank De Ridder,
Joris De Ridder, Peter De Poorter, Wim De Wandeleer. Philippe Willems, Pascal Willems, Christof
De Neve. Frank De Neve. Gens Verhoeven, Bart De Vits en Rudy Praet kregen elk hun rolletje.
Als tweede deel van de namiddag brachten leraars en ouders een blijspel in 3 bedrijven, nl. - Operatie
65 Plus-.
Onder leiding van Luc De Mil traden op: Edgard De Meyer, Liliane Eeckhout. Omer De Sadeleer.
Annie Ebraert, Monique Van Herck, Luc De Mil. Johnnv De Ridder en Josée De Schrijver (JM)
Alle inrichters van de Breughelfeesten opfoto. De ene al Breugheliaanser gekleed dan de andere EL)
De Baardegemse Samen
werkende Maatschappij
«Ons Huis» organiseert ter
gelegenheid van haar vijf
tigjarig bestaan (1928
1978) een volle week aktivi-
teiten allerhande om dit
voor de Baardegemse ge
meenschap verheugend feit
op sociaal en kultureel vlak
even in het zonnetje te zet
ten. Opzettelijk wordt deze
brede waaier aktiviteiten de
weerspiegeling van wat dan
toch gedurende een halve
eeuw in het gemeenschaps
leven van het kleine Baar-
degem aan bod is gekomen.
Uitschieter in deze week is
dan wel de Akademische
zitting van verleden woens
dag met niemand minder
dan senator Maurits Cop-
pieters, Voorzitter van de
Kultuurraad van Vlaanderen
als spreker over het «Socio-
Kultureel Beleid in een Plat
telandsgemeente» (als
Baardegem). Andere blik
vanger wordt dan wel van
daag vrijdag de Zangstonde
met Bob Boon als de mo
derne Willem De Meyer die
dan zorgt voor een aktieve
deelname in deze vokale
massaprestatie. Organisa
tor «Hoop in de Toekomst»
zorgt daarbij voor lekkere
kazen begoten met cider
en/of lambik.
De kaatsing op het kaats-
plein van Ons Huis kende
als tornooi veel sukses. De
kerkstraat werd eerste ge
volgd van de Vonckstraat,
de Kickerklub «Stormvo
gels», de voetbalklub «Vlu-
ge Jongeren» en last but
not least toneelgroep
«Hoop in de Toekomst». Ei
genlijk was deze laatst ge-
klaseerde eerste maar door
een samenloop van onge
lukkige omstanaigneoen
waarbij een zieke diende te
worden vervangen door een
niet-aangesloten speler
werden de winnaars gede-
klasseerd wat ze, met de
glimlach aanvaardden.
Ook de duivenvluchtextra-
betoelaagd, had bijval. Er
waren immers 489 duiven
wat wel formidabel kan wor
den genoemd. Bij de Oude
Duiven waren de eerste vijf
Frans Van Ransbeeck (Mel-
dert), Alois Van Damme
(Baardegem), Marcel Van
Hasselt (Moorsel), Alois
Van Damme (Baardegem)
en Beeckman van Opwijk.
Bij de Jaarlingen waren de
primussen Petrus Jacobs
van Opwijk Constant Roe-
landt van Baardegem, Pe
trus Dooms van Baarde
gem, Karei Pots van Baar
degem en Flor Peeters van
Opwijk.
Stekbolling, de mannelijke
variante van de «gerrebol-
ling». werd door een dyna
misch folkloristisch team
uit Ternat gedemonstreerd,
speciaal dan in het kader
van «Het Jaar van het Dorp»
en op de wipschieting,
eveneens extra-betoelaagd,
verschenen 64 schutters of
50% meer dan gewoonlijk.
Geschoten werd op twee
wippen waarvan één gratis.
Hoop in de Toekomst ver
scheen hier met het talrijkst
peloton (14 man) waarbij
uiteraard enkele die de
boog voor het eerst han
teerden als o.a. koördinato-
ren Hubert Siben. Wilfried
Blindeman van Baardegem
toonde zich hierbij als een
prima-schutter met zijn
hoogvogel.
Ook de koffietafel gratis
aangeboden aan de mensen
van de derde leeftijd viel
met de ruim 130 deelnemers
ten volle mee. Opvallend
hierbij was dan wel de op
komst van beide gepensio
neerdenbonden, de «kato-
lieke» en de «gemeentelij
ke». Met de film «Zo leefde
Baardegem in de jaren 50»
van Honoré Monsieur werd
de klok een kwart eeuw
achteruit gezet en kon men
bvb nog eens meebeleven
de overbrenging van de re
likwieën van de H. Margare-
ta naar Baardegem, de Ere-
mis van wijlen E.P.Emiel
Moortgat en tal van andere
interessante belevenissen.
Morgen zaterdag is er vanaf
13 uur een voetspeurtocht
waarbij plezierige en ook
wel eens venijnige vragen
Op gebied van kunstkritiek, -die
toch altijd subjektief geladen is, omdat
de smaak verschilt van persoon tot per
soon,- zoals ze zei, vond Magda
Pacpe toch ook dat men niet té negatief
mocht zijn, maar eerder aansporend,
zeker in een stad als Aalst waar dan
toch ook weer niet zo erg veel gebeurt
op dit vlak. Maar ingeval iemand ge
breken konstateert, zo zei ze ook, moet
men toch ook de achtergronden na
gaan. De Akademie voor ballet heeft
een moeilijk jaar achter de nig, ook al
omwille van de ziekte van een over
igens uitstekende lerares
- liet feit dat ik in de akademie ballet
volg, is gewoon omdat het een hobby
is. Het is nooit mijn bedoeling geweest
een sterdanseres te worden. Ik volg
wel de uitmuntendheidsklas. maar ik
wil niet op de voorgrond treden. De
kritiek in de Voorpost kwam ander
zijds wel hard aan, omdat heel veel
mensen mij kennen, en tenslotte toch
ook weten welk werk ik bijvoorbeeld
in de Turnkring deed. Wie in de open
baarheid staat, moet openstaan voor
kritiek, maar die moet dan ook juiste
informatie geven. Bovendien mogen
voor dergelijke opvoeringen de nor
men toch niet té professioneel gesteld
worden,- zo zei ons nog Magda Paepe
die zich verder niet graag meer uit
sprak over de kwaliteit van de bewuste
avond.
De hoofdtaak van Magda Pacpe is
(urnlerares in de -Dames van Maria
le Aalst. Als studentin in diezelfde
de
turnen
kombincerdc ze de turnlessen
lelies bij Lydia Chagcll, en
funktie van het keurturncn.
ze enkele jaren.
Daarna studeerde ze Lichamc
voeding in Leuven, maar
sen nog akticf in het
keurtumen. In die periode gaf
les in de Turnkring, alweer
kompetitie-keurturnen. Maar
mate deze richting verder evol
de oefeningen werden mot
en gevaarlijker, en de tijd kon
niet in voldoende mate meer a
steed worden ging haar aa
meer naar het -bedanste gymna
De interesse in de vrije tijd gil
meer naast de dagtaak lopen: n
dans. En ook al omdat ze uil
verhuisde werd er een punt ad
Turnkring gezet. Magda Pac|
uitverkorene in de kcurploeg vi
chel Bottu, slapte in haar vrije
richting ballet op. In Dilbeek be
meer als vriendendienst
geven in de afdeling -dans-, e
dit tot op heden nog.
Later kwam er op de. Vlaam
-Doe mee» bij, een zeer kijkdic
gramma dat tot grote vreugt
Magda Paepe heel veel
aanzei tot gezonde beweging cnl
levensgewoonten.
Wilfried
worden gesteld begiftigd
met 5000 fr. aan prijzen. Te
19 uur is dan de prijsuitrei
king en vanaf 20 uur volgt
een gratis volksbal met
«The Family Band»
Zondag volgt dan nog een
kaarttornooi met 1500 fr.
prijzen en tussendoor kan U
de kaatsploeg die het op
neemt tegen Erembodegem
aanmoedigen.
LH
Magda Paepe
De tentoonstelling van de oude landbouwkundige werktuigen werd mooi opgesteld ter
van de Breughelfeesten (EL)
Zoals vorige week gezegd, zouden we nogmaals terugkomen op een
twee weken geleden in De Voorpost verschenen artikel over de
voordracht van de leerlingen van de Akademie voor Muziek, Ballet
en Toneel, waarin een voor Magda l'acpc zeer spijtige vergissing is
ingeslopen, vergissing die we meer dan sterk betreuren.
Magda Paepe, die aan gewraakt num
mer niet deelnam werd evenwel in dit
artikel beschreven als -in het niets
wegvallend door de stuntelige solo-
dans in een als zeer sterk aangekon
digd nummer -Modern-. Van iemand
met 10 jaar balletopleidingver
wacht men niet enkel, maar kan men
ook eisen dat zij als een fiere, lenige,
statige prima ballerina-figuur ver
schijnt, die door haar kennis de haar
voorgelegde danspassen kan samen-
rijgen tot een kunstvorm die wij ballet
plegen te noemen Dat is heel wat an
ders dan met knikkende knieën wan
kele arabesken en plies uitvoeren, on
dertussen krampachtige pogingen on
dernemend om toch maar overeind te
blijven.
Onze verslaggever betreurt even
zeer deze vergissing.
De naam van Magda Pacpe werd ver
meld tijdens een gesprek dat onder de
pauze met een groepje mensen werd
gevoerd. Te goeder trouw maar
jammer genoeg, onjuist heeft hij
deze naam genoteerd. Er is dus hele
maal geen spraak van de naam van
Magda Paepe in diskrediet te willen
brengen.
De Voorpost wilde graag deze fout
rechtzetten, en zocht Magda Pacpe op
om met haar deze zaak recht te trek
ken.
Magda Paepe zelf vond het toch
hoogst onbegrijpelijk dat zulke nega
tieve informatie werd verstrekt door
mensen ook tijdens bewust ge
sprek die haar blijkbaar niet ken
den.
Zij merkte ook op dat hel haar hele
maal niet te doen is om prima-ballerina
te zijn. Het ligt evenmin in haar bedoe
ling opgehemeld te worden. Ze wil
gewoon onopvallend haar werk doen
dat ze graag doet, en vond daarom de
aantijging tegenover een verkeerde
persoon zo spijtig, en de kritiek totaal
ongegrond, temeer daar zijzelf dit
nummer helemaal niet slecht vond.