IET WATERBALLET, EEN IIEUWE REVELATIE VOOR AALST •Mi toeft het niet z< voordat de eei kan gegeven w jussenvoorman, fnen en showz' hen al spoedii nummers ingej Een draaiende sterfiguur in het water. Moet wel moeilijk zijn (SJ) De Voorpost - 26-5-1978 - 9 /orige zaterdag mochten wij getuigen zijn van de eerste waterballetshow verzorgd door «Neptunus-Aalst». Met deze manifestatie toonden negentien meisjes aan dat iwemmen toch nog wat anders is dan gewoon in het water pladderen. Hun anderhalf-uur durende show was een spatterend sukses bij een zeer dankbaar lubliek. Na 25 jaar heeft Aalst terug een nieuw, beloftevol waterballet. (UNSTZWEMMEN Wat wij bestempelen onder de ilgemene benaming waterbal- |et wordt eigenlijk onderver- leeld in meerdere specifieke jakken. Wat wij vorige zaterdag e zien kregen leunde hoofdza kelijk aan bij het kunstzwem- ■ten. |<unstzwemmen is een onder- leel van de zwemsport dat Kjrspronkelijk in Amerika, in de a-oorlogse jaren ook in Euro- a, tot ontwikkeling kwam. |<unstzwemmen is een ritmi sche gymnastiek en dans in het [water, waarbij een perfekte be- tersing van alle zwemslagen |als een van de eerste vereisten jeldt. Na het aanleren van de {oefeningen worden deze aan- (engeregen en gekombineerd {tot fraaie uitvoeringen. Onder Dat is namelijk op de maat van de muziek zwemmen, al dan niet opgeluisterd met een leuk pakje en hulpmiddelen zoals parasolletjes en ballen. Num mers waarbij weinig of geen kunstzwemfiguren te pas ko men kunnen reeds na een paar weken aan het publiek worden getoond. BEGIN Zoals we reeds vermelden had Aalst een vijfentwintigtal jaren geleden reeds een waterballet. Dit ballet was destijds een i- nitiatief van mevrouw Van den Bossche, de dame van de toen malige direkteur van het zwembad. Daarna werd de taak ook nog overgedragen aan mevrouw De Landsheer en aantal van de uitgevoerde nummers zijn immers groeps nummers, en hierin komt het er vooral op aan gelijk te zijn. Alhoewel de vergelijking niet helemaal opgaat kan men toch het waterballet het best verge lijken met het kunstschaatsen In deze discipline heeft men immers ook verplichte figuren en vrije figuren. Een indeling die men ook terugvindt in het kunstzwemmen. In het kunst- zwemmen onderscheidt men drie groepen: de balletbeen- groep, de saltogroep en de dol- fijngroep. Zoals reeds gezegd trainen onze Aalsterse meisjes twee uur per week. Een uur de woensdag en een uur de zater- eerste kwartier wordt besteed aan opwarming. Dit is meestal wedstrijdzwemmen. Het daar opvolgende half uur wordt be steed aan ritmisch zwemmen en figuren aanleren. Het laatste kwartier tenslotte wordt be steed voor het instuderen van oefeningen of nummers. SHOW De Aalsterse waterballetgroep trad zaterdag voor het publiek met een tweedelig programma bestaande uit elf nummers. Gestart werd met een erg toe passelijk beginmelodietje voor de vochtige omgeving «Singing in the rain», gebracht door An, Brigitte, An, Annie en Carine. Een leuk nummertje met als at tribuut vier parapluutjes die de 5 zwemsters toch niet konden beletten dat zij nat werden. In het tweede nummer «De Vo gel» toonde Anja De Schrijver, 8 jaar, en slechts 14 dagen in de balletgroep, dat je niet oud en wijs moet zijn om sierlijk De meisjes van het waterballet (SJ) van Jan De Maeyer uit istende werd in België on- fangs gestart met het kunst- /emmen. Hij betreurde het it deze sporttak, alhoewel in tndere landen toch druk beoe- snd, hier niet in trek was. Ver fden jaar is hij dan gestart met iet geven van een kursus over cunstzwemmen. Na deze kur- ius zijn een aantal meisjes be- lonnen met een kunstzwem- iroep. Zo o.a. in Oostende, Irugge, Kortrijk, Gistel, Ant werpen en ook in enkele an- tere steden zoals ook hier te lalst. Initiatiefneemster te lalst was mevrouw Robbrecht. groep startte in september vorig jaar en telt op het tgenblik een 19-tal meisjes die >p de woensdag en de zater- telkens van 13 uur tot 14 komen trainen. Hoewel het kan duren voordat men kunstzwemster is niet zolang te duren de eerste uitvoering gegeven worden. Via de figuurzwem- en showzwemmen kun- al spoedig eenvoudige ingestudeerd wor- Vooral een shownummer. aan mevrouw Sack. Na enkele jaren verdween het ballet ech ter. Anno 1977 vatten twee men sen, met name mevrouw Rob brecht en Luc Van Geit, terug het initiatief op om met een nieuw waterballet van start te gaan. Het water, meer bepaald het zwemdok ligt hen beroeps halve zeer nauw aan het hart. Beiden zijn zij immers redders of badmeesters in het Aals terse zwembad. Mevrouw Robbrecht ging te Oostende kursus volgen, en een nieuw waterballet kon van start gaan. In de beginperiode werd er en kel de woensdagnamiddag ge repeteerd met een zevental meisjes en een vijftal jongens. Al vlug vielen de jongens echter weg. Niet om het feit dat jon gens meer moeilijkheden heb ben met het 'drijven'. De voor naamste eigenschappen die men immers moet bezitten om aan waterballet te doen is over een goed drijfvermogen te be schikken en de 3 voornaamste slagen, crawl, schoolslag en rugslag, goed beheersen Daarnaast komt er natuurlijk het inoefenen. Een zeer groot achttal maanden opleiding een perfekte show naar voor bren gen is praktisch utopisch. Er bestaat een verschil tussen amateurs en tussen professio neel gerichte mensen.Dit alles zijn faktoren die ons er kunnen toe doen besluiten om met lof over deze eerste opvoering te schrijven. Dit wil echter niet zeggen dat wij enkele punten zouden willen aanhalen die naar ons inziens ergens ver- Een drijvende vijfhoek, wie doet dat na? (SJ) dagnamiddag. Per lesuur ziet de training er als volgt uit. Het door het water te klieven. Een jong talent in de dop. Humoresque werd een num mer zijn titel waardig. De uit voerders, Leslie, An, Hilde, Eli sabeth, Carla en Chris bewe zen ook hier op hun beurt over kwaliteiten te beschikken. In geruite, veelkleurige badpak ken pakten Anita en Milly uit met een duet dat de toepasse lijke naam «Harlekijnen» mee kreeg. «Catherina» werd 't voorlaatste groepsnummer van het eerste deel en werd uitge voerd door Carine, Hilde, Les lie, An en Carla. Tot slot van het eerste deel rukten de «Mug gen» aan in een komisch num mer. Uitvoerders hiervan wa ren Erica, Anita, Elisabeth, Ria, An en Karleen. Het hierbij ge bruikte, als komisch bedoelde, effekt, nl. het laten over het wa ter scheren van de spot op zoek naar muggen kwam niet volle dig over en leek veel meer op een misverstand in de regie. Het tweede deel vatte aan met Maria Padhilla van Annie, Ani ta, An, Carine,en An, om te ver volgen met een duet getiteld «In the Ghetto» en uitgevoerd door Karine en Milly. Met Mil- loecker walzerfolge werd aan getoond dat men niet enkel sierlijk kan bewegen op de to nen van een wals, op een dansvloer, maar zeker en vast ook in het water. Uitvoerders hier waren Brigitte, Erica, Ria, Karleen en Elisabeth. «The end of me» was een zeer gewaar deerd nummer van solozwem ster Annie. Met «Balsieren» besloot het tweede deel en werd eveneens een gesmaakte balletavond beëindigd. Zwem sters die in dit laatste nummer hun beste slagen ten beste ga ven waren Carine, Karine, Milly en An. Volledigheidshalve dienen wij nog te vermelden dat de leid ster ven het geheel, mevrouw Robbrecht, voor de aanvang van het tweede deel door de zwemsters van haar ballet eens ekstra in het fruit werd ge zet. Zij mocht immers een prachtige fruitkorf in ontvangst nemen omdat zij daags voor dien, nl. op 19 mei II. haar 28 lentes had gevierd. Ook van onzentwege proficiat! keerd liepen of verkeerd uitvie len. Vooreerst was er de zeer schaarse belichting. Slechts 2 kilowatt voor het ganse zwem bad. Het belichte en weerkaat sende wateroppervlak werkte verblindend terwijl het daar- naastliggende donkere en zeer kontrasterende deel niets ont hulde van de sierlijke bewegin gen die ook onder water plaats grijpen. Ergens rees bij ons de vraag of een indirekte onderwa terbelichting dit euvel niet gro tendeels hadden kunnen op lossen. Van mevrouw Rob brecht, die sprak uit ervaringen in andere zwembaden, verna men wij wel dat een onderwa terbelichting die naar boven ge richt is zeer hinderlijk is voor de zwemsters. Deze laatsten wor den immers verblind en zien mekaar niet meer. Een tweede opmerking waren de vrij lange perioden die nodig waren om van formatie te wis selen tijdens twee nummers. De presentatie tussendoor van Jan De Nijs loste wel een deel van het probleem op, maar ware het niet beter in de toe komst de kantien te benutten voor de omkleding in plaats van steeds terug te moeten naar de ver gelegen kleedhokjes. Grote problemen stelt deze omwisse ling van kleding niet aangezien de zwemsters onder hun kos tuum nog het uniform badpak van de klub dragen, donker blauw met bleekblauwe streep. Voor de toekomst, wanneer er wat meer geld in kas is, kan er Ook langs de waterkant blijft sierlijkheid noodzakelijk (SJ) dan misschien ook uitgekeken worden naar een oplossing voor deze kostumering. De donkere klubbadpakken, ge dragen onder de kleurige kos tumering, schijnen, wanneer zij nat zijn, erg door. Voor publieke voorstellingen met kassetterekorder werken voor de weergave is niet aan te raden. We waren getuigen van het feit dat er tot driemaal toe een verkeerd stukje muziek gestart werd. Een normale kwartduimband met tussenge- plakte kleurige tussenstukken verdient bij dergelijke optre dens wel de voorkeur. UITVOERDERS De meisjes die de avond waar maakten waren in alfabetische volgorde: Brigitte Backaert, An Cornet, An De Lattre, Carla De Lattre, Anita De Meyer, An De Neve, Karleen De Neve, Anja De Schrijver, Carine De Schrij ver, Karine Duquet, Leslie Goossens, Elisabeth Mertens, Milly Thoolen, Erica Van der Eist, Ria Van der Eist, Annie Van Driessche (solo), An Van Geert, Hilde Van Geert en Chris Rousseau. De belichting berustte in de handen van Hubert Janssens, de presentatie in deze van Jan De Nijs, het geluid werd ver zorgd door Luc Van Geit. De technische verzorging ge schiedde door Jean-Pierre Robbrecht en de algemene lei ding. regie en kostumering was het werk van mevrouw Rob brecht. S.J. Mevrouw Robbrecht kreeg een verjaardagsgeschenkje aangeboden (SJ) WATERBALLET Alle begin is moeilijk. Na een tl'drijf vermogen is bij waterballet zeer belangrijk (SJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 9