HET NOG LANDELIJKE AAIGEM ZIJ BLIJVEN NIET ACHTER DE HAARD, DE VROUWEN VAN HET K.V.L.V. DE AAIGEMSE WIJKEN 16 - 2-6-?8 - De Voorpost Het altans vroeger typisch boerendorp Aaigem met zijn ruim 700 ha en zijn vijf wijken Dorp, Eetvelde, Op- Aaigem, Dries en Berg heeft een ongelijke bodem waar men op 20 duim reeds klei delft. Eerste vermelding van de naam vinden we terug in de negende eeuw als «Aienghem» (891) en later in een charte van 1230. Begin 11e eeuw was het «Aingem» (1019) als verkorting van «Addingahem» of «Addingem», zijnde het «heem» ofte «verblijfplaats» van Addinga, oud-Frankische mansnaam. In de 14e eeuw woer het «Ayenghem» of «Ainghem». Het oudste gemeentezegel vermeldt «Hayenghem». LANDBOUW. Specifiek landbouwersdorp teelde men er vooral tarwe, masteluin en gerst, weinig rogge. Ook koolzaad werd er gekweekt. De produkten voortkomende van deze teelten werden verkocht op de markten van Aalst, Nino- ve, Herzele en ook wel eens Geraardsbergen. Te Aai gem gewonnen vlas werd er gesponnen en geweven want er waren destijds niet minder dan 40 weefgetou wen. Arme huisgezinnen sponnen en weefden voor de meer begoede. Op de énige waterloop van Aaigem, de «Molenbeek», stonden destijds twee mo lens, waarvan ene «de ma- termuelene te Dalem» ge noemd in de 16e eeuw. Pieter Ie Cocq, prokureur- generaal bij de Raad van Vlaanderen, kocht deze mo len en verwierf ook het recht om een windmolen, een slagmolen, op te richten. Hij ontving «groten» voor het schutten van dieren, schoven voor het onder brengen van oogst, «gro ten» voor het schouwen van heerstraten, meersen en akkers en eveneens «gro ten» bij overlijden van een volwassene of bij een huwe lijk Werd bij de wethouders om rechtsspraak gevraagd dan ontving hij vier «groten» voor een vergadering met BEVOLKING. In 1662 waren er 137 inwo ners, in 1765 reeds 232, in 1816 was het aantal geste gen tot 1471 en in 1893 telde men er 1792. Voor het ogenblik telt Aai gem... inwoners. De oudstbekende heren van een geslacht dat de naam van het dorp droeg waren Wouter en zijn broe ders Geraard, Engelbrecht en Gozewijn, reeds ver noemd in het charterboek van Ninove in 1185. Even later vinden we Bern- aard van Aaigem (1244) en ridder Zeger en Soykin bij de vereffening van een ge schil met de abt van Ename Daarna kwam het gebied onder de heerlijkheid van het verwijderde Rotselaar. De dorpsheer oefende het hoog, middelbaar en laag gerecht uit. Hij mocht bv tol heffen, aanspraak maken op het goed van vreemde lingen, bastaarden en op dat waarvan de eigenaar niet gekend was. Hij had verder vrije jacht, visvangst en vogelrij en recht op cijn zen en renten. Heffen van belastingen, ver lenen van genade, beroep tegen gevelde vonnissen, verbeurdverklaringen uit hoofde van opstand en ook verraad tegen de vorst la gen echter niet in zijn kom petitie. Samen met Vlekkem stond Aaigem onder één vier schaar gevormd door 1 bur gemeester en zes schepe nen. WAPEN VAN AAIGEM. Te Brussel in het Rijksar chief worden nog akten bewaard bekleed met het oude zegel van Aaigem. In het midden stond er een ka pel op met een torentje mid denin en torentjes aan de kanten. Rechts van deze kapel stond een schild ver deeld in vier kwartieren: 2 met leliën en 2 met strepen. Links zag men op een schild een heraldische leeuw. Het huidige wapen bestaat uit een horizontale midden band met drie sterren waar boven twee en waaronder één heraldische leeuw. DE AAIGEMSE MEIER. De ambtenaar die namens de heer samen met de schepenen het bestuur uit oefende noemde men «me ier». Deze benoemde de sche penen of verving ze naar goeddunken mits instem ming van de heer. Zowel prater te Vlekkem als te Aaigem kondigde hij in drie opeenvolgende kerkgebo- den de te veilen goederen aan. WIE BESTUURDE AAIGEM? Het ambt van «meier» was zeer gewichtig en stond hoog in aanzien. Burgemeesters werden door hem aangesteld of vervangen. Meier te Aaigem waren Jan van Campene 1492 Gillis Callebaut 1565 Pieter de Hond Cornelis Hoffelync 1583 Pieter v.d.Noorgate 1666 Joost Schoep 1717 P. van Mullem 1752 de Ceuleneer 1795 Baljuws waren volgens oude oorkonden ondergeschikten bij het magistraat. Te Aaigem waren het Jacob Roelants 1641 Jacob Uytersprocht 1646 Jan v.d. Bruele 1665 Karei v.d. Mandere 1670 Adriaan van Uytfanghe 1672 Jan Meeix 1698 Joos v.d. Kerckhove 1699 Frans Rombaut 1720 Lod v.d. èruele 1789 Burgemeesters. Simon de Meyer 1654 Bartel Schoeppe 1665 Lieven Standaert 1669 en 1680 Gillis Schoepe 1670 Robert de Bruycker 1674 Pieter Beirens 1685 Gillis van Durme 1687 en 1696 Joos van Wassenhove 1693 Pieter Standaert 1699 Jan van Durme 1704 en 1713 Geraard Suiters 1708 Lieven Schoepe 1717 Gillis de Backer 1724 Robert v. Boxtaele 1728 Jan de Rycke 1730 Judokus de Vuyst 1751 Guido Schoepe 1752 Jan Redant 1779 Pieter Baeten 1793 P.L. de Ceulenaar 1801 J. de Rudder 1808 J. de Waepenaert 1817 D van Wassenhove 1830 K.J. van Cauter 1833 D. van Londersele 1836 J.B. Redant 1840 D. van Durme 1853 P.J. van Cauter 1858 G. van Bever 1893 Gustaaf De Rijck schepen 1898 Leander Van Buggenhout, schepen 1900 Petrus D'HONDT. BURGEMEESTER 1900 Alfons Annorel, gedelegeerd schepen 1918 Alfred De Rijck, gedelegeerd schepen 1921 Polydoor Van Bever, burgemeester 1921 Polydoor .van Cauter, burgemeester 1939 Paula Van Bever, burgemeester 1947 Paul Van den Broeck, burgemeester1953 Aaigem is nog zeer landelijk (SJ) de schepenen, zo in het schepenhuis als op de ak ker zelf. GESCHIEDENIS. Eerstin 1431 vinden we een voor Aaigem merkwaardig feit in de geschiedenis te rug, nl.toen Zeger en Mieter Otterman en Geraard van der Slaecht, schuldig aan moord en brandstichting, zich in de Aaigemse paro chiekerk, onschendbaar terrein, verscholen. Met goedkeuring en op aanma ning van Gent belegerde de Nofoose baljuw de kerk gedurende zeven dagen en nachten waarna uiteraard overgave plaatsgreep. Uit de geuzentijd en de beeldenstorm in de 16" eeuw is over Aaigem weinig bekend. In de tweede helft van de zeventiende eeuw leed Aaigem onder de door de Fransen gevoerde oorlogen door stroperijen, brand- Het huis waarin meerdere burgemeesters hun leven sleten (SJ) stichtingen, inbraak, ver woestingen. Tijdens de opstand der Pa triotten tegen Jozef II stond te Gent op de Vrijdagmarkt ook een Aaiqems vrijwilli gerskorps paraat met bo vendien een schenking voor de krijgskas van 276 gul den. Einde 18e eeuw zouden dan de Franse republi- jet I keinen twee klokken uit ddum Aaigemse dorpskerk ontjgen vreem'den. lan I LHHet v laar éeler Iracl elf f e B Vroeger heette het de Boerinnekensbond, maar nu met de evolutie van de infrastruktuur van een dorp, was men verplicht en is men er in geslaagd vrouwen van alle lagen der bevolking bijeen te brengen en nu noemt het KVLV of «Katoliek Vormingswerk voor Landelijke Vrouwen». Dat die Landelijke vrouwen niet bij de pakken blijven zitten, en, dat men ze niet «simpel» mag noemen zoals men dat vroeger met «landelijke vrouwen» wel eens placht te doen, dat bewijst die ongemeen bloeiende vereniging in Aaigem wel. AGNES VAN DEN NOORTGATE, VOORZIT STER, WEET WAT ZE WIL Eindelijk, na meerdere po gingen, kregen wij voorzit ster Agnes Van Den Noort- gate te pakken. Steeds moest zij ergens present zijn voor het KVLV. Het werd echter een zeer gezel lig onderhoud. Zij vertelde kalm en overtuigend over de verschillende aktiviteiten van haar KVLV. Sekretaresse is mevr. A- drienne Pennewaert, 't be stuur bestaat uit 20 leden en de Proost is de Pastoor E.H. Eyckelberg. De vereniging telt verder 200 leden, wat in een dorp met ongeveer 1.800 inwoners wel een on gemeen hoog aantal is. WAT ZIJN NU DIE VER SCHILLENDE AKTIVITEI TEN. «Ik mag wel zeggen dat men mij moeilijk thuis kan vinden, het KVLV. is werke lijk mijn leven» en terwijl zij die woorden uitspreekt speelt er een trek rond haar lippen, die wel een grote te vredenheid laat blijken «Wat wij allemaal doen is vooral gebaseerd op het principe van onze vrouwen een betere vorming trach ten te geven. Dat doen wij vooral door het inrichten van kursussen. o a hebben wij een kursus «Koken» (die steeds een enorme bijval heeft, ook de echtgenoten zijn ervan in de wolken), bloemschikking (is de laatste tijd erg in trek), kursus «Gezellig Wonen» (Hierdoor pogen we onze vrouwen te overtuigen dat gezelligheid in huis een be- Jangrijk onderdeel is in het streven naar een gelukkig leven), een naaikursus (soms twee maal per jaar richten wij dat in, ook onze jonge vrouwen beginnen zich enorm te. interesseren in het zelf naaien van hun klederen). Verder hebben we ook nog wat we kunnen noemen praatavonden, hier behan delen we dan specifieke problemen van specifieke groepen van vrouwen. Zo worden ondermeer avon den ingericht voor jonge ge zinnen (minder dan 10 jaar gehuwd), oudere gezinnen (meer dan 10 jaar gehuwd). Ook voor 3 maal 20-ers wor den speciale avonden inge richt. Verder hebben we de Agra-werking, dat is uitslui tend bestemd voor vrouwen van landbouwers en hun ei gen noden. Ook organise ren we vergaderingen voor weduwen (i.v.m. problemen eigen aan alleenstaande vrouwen) en ook vergade ringen voor moeders met zorgenkinderen.» «En dat is nog niet alles» zegt mevr. Van Den Noort- gate «Wij trachten boven dien onze vrouwen, buiten geestelijke afleiding ook de broodnodige lichamelijke ontspanning te geven en wij doen dat door het inrichten van zwemavonden, turna- vonden, dikwijls gaan wij ook leren dansen (dat zijn dan de klassieke dansen die wij aanleren). En, waar ik enorm trots op ben, dat is op onze volksdansgroep. Die namiddag wordt het ginder een waar dansfes- tijn, daar kun je van op aan. En, Agnes Van Den Noort- gate gaat maar verder met de aktiviteiten. Jaarlijks rich ten ze een grote reis en een meibedevaart in, telkens kent dat een groot sukses. Ook schenken ze 2 Lour- desreizen (de gelukkigen worden door het lot aange duid) en misschien zult ge verwonderd zijn, maar ook onze bezinningsdag in de vastentijd geniet veel be langstelling (ook bij onze jongere vrouwen).» ile GELDZORGEN KENNEI ZE NIET. rka. «Ja, al die aktiviteiten kos ten wel een beetje geld-r zegt zij een beetje wee-. moedig. «Maar, ons dynaLJ misch bestuur past daar we|| een mouw aan, wij richten daarom elk jaar een toneefj avond in en dat heeft steei veel bijval. Zoiets breni ons tenandere allemaal n< eens bij elkaar, en dai komt het toch wel op aan, het niet? Dat is toch wel hi voornaamste doel van eei^ 0< organisatie als de onze?» j,uj. De vrouwen van AaigenjJ^ weten wel wat zij willen, he£ar is ons trouwens niet ontj gaan dat Aaigem zeer gastl eer vrij is, is het misschien omjwor dat de mensen daar zo dichj ge bij elkaar staan? ibez Raes Willtyuui ede Een bezoeker, die voor het eerst in Aaigem komt, zal verbaasd vaststellen dat de straten geen namen hebben. Aaigem is inderdaad ingedeeld in wijken. We hebben Dorp, Berg, Opaaigem, Griet, Eetsvelde, Langemunt, Dries. Hazelbeek, Gotegem en Landries. Eigenaardig genoeg is er (om de regel te bevestigen?) één straatnaam: de Kerkhofstraat De oorzaak hiervan is te zoeken in een ver verleden. Aaigem was vroeger onafhanke lijk van een Frans bisdom. Recht over de kerk was een groot huis opgericht, waarrond de landerijen lagen. Hier en daar werden kleine wegeltjes aangelegd, een karrespoor breed Die kleine landwegen waren bijna steeds aangebracht in stervorm vanaf het centrum. Soms hadden ze een weg die kruiste, maar aan weerszijden dood liep (in de akkers). Hier en daar werden kleine boerderijtjes gebouwd, die een eerste begin waren van de woonkern Aaigem. Nu zijn die veldwegels verbreed en bebouwd: zij vormen ogen schijnlijk straten. De meeste echter lopen dood. De nummering van de huizen gaat eenvoudig door De mensen wonen echter niet in de Driesstraat, maar in de wijk Dries... Bij ons weten is dit een enig en typisch kenmerk van Aaigem R. Devijver Aaigem Erpe-Mere GEMEENTEKREDIET GEMEENTEKREDIET] wijken (SJ) dorp waar men niet Aaigem is De moderne bungalows op de wijk Berg ontsieren de oude dorpskern (SJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 16