AAIGEM BEZIT EEN BLOEIENDE IfOLKSBOERDERIJ AAIGEM VERLIEST ZIJN LANDELIJK KARAKTER KATOLIEK TEGEN LIBERAAL MAAR NU V.U. VIERING ZENAIDE VAN WASSENHOVE OP ZONDAG 4 JUNI fCESAR SCHEERLINCK: LIEFDE TOT DE NATUUR EN DE MENSEN MAAKTE HEM VELDWACHTER ZUSTERS AKTIEF K.W.B. AAIGEM ZEER BEDRIJVIG PLURALISTISCHE BIBLIOTEEK TE AAIGEM VOLKSBÖiiS aast de schilderachtige pastorij, achter de kerk, is in en klein huisje een volksboekerij ingericht, een enig ksemplaar voor Aaigem. Zoals de meeste boekerijen, lerd ook deze bibliotheek uit de grond gestampt door Ie geestelijkheid van de parochie. De oprichting da- sert van de jaren 1951. Dit was een eerste keerpunt: de oekerij bestond reeds veel langer, maar kreeg vanaf 51 neer vorm en meer standing. bibliotekaris verzekerde oor die jaren konden de iensen ook minder goed izen, wegens hun korte choolopleiding. Anderen iaren van 's morgens tot 's vonds bedrijvig op hun elden en hadden geen tijd m boeken te verslinden, 'anaf 51 kwam hierin een erandering: er kwamen nkele betere boeken, waarvoor interesse betoond Yerd. Vormende lektuur leed te Aaigem zijn intrede, let tweede keerpunt kwam 1962. Medepastoor Jvnedee Suenaert nam de "r libliotheek over. Zijn eerste lerk als bibliotekaris was jur1lan ook de boeken sorteren laalf" schiften. De meeste ;re(£oeken waren een gift van 'jss Ie een of andere inwoner. Maar verschillende werken iaren nog in de oude spel- ng! Er waren ook veel ifval-boekjes bij van een /Ourts-Maler bijvoorbeeld. werd nrote kujs n«- louden: van rond de vier- luizend boeken werden er weeduizend verbrand. Na rerder nazicht en beter ka- alogeren, blijven er nu nog ren negenhonderd boeken iver, die echter stuk voor ituk een vormende waarde lebben. De boeken werden illemaal gekozen op basis an hun degelijkheid. Er is iel een grote variatie met beste schrijvers. Een d werk, of het nu van in engel ot van een duivel i, krijgt een plaats Maar de leeldekens-boekjes» rden geweerd: de inhoud joet een waarde hebben im in de biblioteek te ko en. ij vinden er Hubert Lam- Johan Saisne, Gee- faerts, Walschap. Bernard :emp en veel andere goede iteraire werken. Van de 460 luisgezinnen van Aaigem :ijn 507 lezers ingeschre ven, die geregeld naar de bibliotheek komen. Er is voor iedereen wat te kiezen: links staan de kinderboe- ■gken, rechts vinden we de ^vomans voor volwassenen Ben tegenover de ingang staat een rek met science fiction en vormende lektuur. De nieuwe boeken liggen in iet midden op een tafel. Zij worden aangekondigd in iet parochieblad en de le- :ers komen eens kijken. De ons dat het een «oDen» boekerij is, waar iedereen zonder onderscheid een of meerdere werken kan ko men ontlenen. De prijs is zeer laag: voor een halve frank per boek kan niemand sukkelen. Daar zal in de na bije toekomst echter een verandering komen: de ver antwoordelijke denkt erover de prijs iets te verhogen. Maar voor de Aaigemnaren is één frank nog een frank waard. Daarom heeft de E.H. Suenaert steeds de prijs zo laag gehouden. Er is ook geen tijdslimiet vastgesteld: de lezer mag het boek of de verschillende boeken, houden tot ze uitge lezen zijn. Een boete beta len bestaat niet te Aaigem. De inwoners worden ver trouwd en geven hun ver trouwen! De basisgedachte is: wij moeten ons aanpas sen aan de mensen. En in derdaad: dat schijnt viot te verlopen! De mensen bren gen hun ontleende werken terug als het hen past. Opmerkelijk is wel dat de inwoners van Aaigem graag poëzie lezen. Er zijn, vooral voor de jeugd, verscheidene poëzie bundels voorzien: een der tigtal werken gaan van hand tot hand. Het moet wel be vattelijke poëzie zijn, ge dichten met een zekere ge voelswaarde, maar de le zers eisen voornamelijk «kunst». Of het nu met een kleine of een grote K is, blijft gelijk, maar de lezer wil het geschrevene verstaan en ondergaan. Bibliotekaris, medepastoor Suenaert, doet hier ook een duit in het zakje: zopas ver scheen zijn zevende dicht bundel «Tussen klaver en bies». Dit werk bestaat uit vier cyclussen: Moeder- en vadergedichten, Bindingen met Hier- en Jenseits, Weelde en pijn van de sei zoenen en Reisgedichten. Men vindt er Suenaerts ge liefde en vertrouwde tema's in terug. Het boekje is een worp naar het volledige meesterschap! Wij wensen hem, én als dichter, én als bibliotekaris, nog een vruchtbare werkpe riode toe. R. Devljver Aaigem was steeds een zeer landelijke streek. De voornaam ste bedrijvigheid was de landbouw. Hierdoor is Aaigem ook rijk aan zeer schilderachtige hoekjes: men vindt er gelukkig nog vele stukken ongerepte natuur. De wijken Berg, Hazel- beek, Gotegem en Landries zijn landbouwzone verklaard. Daar wordt niet gebouwd, maar veel gewandeld. De volkse boekerij achter de kerk van Aaigem (SJ) De echte Aaigemnaar is een min of meer gesloten man: hij heeft een katoliek-liberale mentaliteit, 'n goede inborst. Maarlaat hem gerust, overdrijf in niets! Voor vreemdelingen is hij moeilijk te benaderen (Wij vergelijken ze met de Limburgers!) Dit wil echter niet zeggen dat ze geen gezonde levenskijk hebben, integendeel! Toch zijn er tijdens de jaren 50 tot 61 verschillende politieke ge vechten geleverd, gekenmerkt door familiepolitiek. Ver scheidene feiten hebben veel verwarring in de geesten ge sticht. Het «onnuttige» vech ten, heeft gewerkt op de men sen: zij sloten zich in! Maar dit is nu gelukkig voorbij. Er is nu reeds een opening voorzien, nog verruimd door de fuzie met Erpe-Mere. Door de familiepolitiek zijn er eigenaardige dingen ontstaan: men deed bijvoorbeeld een weg kronkelen omdat de eige- naar(s) niet wilden wijken De plaatselijke politiek heeft zich geruime tijd afge speeld als een tweestrijd tussen grote boerenhoven, langs de éne kant met de Familie Van Bever en langs de andere zijde de Familie Van Cauter. Aaigem kende zeer veel boerenhoven in volle ei gendom. Meestal, en op een zeker ogenblik waren er volgens onze zegsman Paul Roman de Mettelingen Van Bever, niet minder dan 52 ommuurde hoeven, alle in volle eigendom wat niet vreemd bleek te zijn aan de moeilijkheden van bezit tende kloosters tijdens de Franse Omwenteling. «Zwart goed» in de gewone betekenis van het woord kon men het echter niet noemen. Deze bezitsdrang, gerealiseerd dus bij zeer vele families, zou een libera liserende invloed hebben uitgeoefend en traditioneel, vóór de opkomst van de Volksunie, ging de strijd te Aaigem tussen de «Katolie- ken» en de «Liberalen». De Katolieken haalden het, bij uitzondering van de laat ste periode vóór de tweede wereldoorlog toen Polydoor Van Cauter de driekleurige burgemeesterssjerp mocht omgorden, en de Familie Van Bever speelde hierbij een vedetterol. Voor het ogenblik telt Aai gem twee raadsleden in de gemeenteraad van de fu siegemeente Erpe-Mere, nl. de heer De Vuyst en Schepen van Openbare Werken Urbain De Graeve waarover men ons met veel lof sprak. Ih Op zondag 4 juni 1978 wordt door de Bond Grote en Jonge Gezinnen, Katholieke Bond gepensioneerden, Fanfare Nieuw Leven, Katholiek Vormingswerk Lande lijke Vrouwen en Katholieke Werkliedenbond van Aai- fem en door alle Aaigemnaren Mevrouw Zenaide Van Wassenhove gevierd voor haar grote verdiensten bij de zorg voor de kinderen van haar overleden schoonbroer en zuster. In de persoon van Zenaide vaardigheid van zovele wensen zij hulde te brengen Aaigemse ouders. In dit aan de inzet en de offer- 'Jaar van het Dorp' hebben 'eldwachter Cesar Scheerlinck van Aaigem was bezig zijn garagepoort te schilderen, toen we hem met ons gebabbel kwamen lastig vallen. Prompt legde hij de lorstel neer, en stond ons vriendelijk te woord. Opmer kelijk was ook bij hem het feit dat een ingeboren drang V naar de open natuur, en het kontakt met andere mensen hem dit beroep hadden doen kiezen. Ook in de gemeen- SJ/ ten die in ons blad reeds vroeger werder doorgelicht, hebben we bij de veldwachters ditzelfde verschijnsel meegemaakt. Sesar Scheerlinck was feeds, nog voor hij veld- n #*achter werd, in dienst van P de gemeente, als bode en na de oorlog bijvoorbeeld kia ook voor de ravitaillering in S' gemeente. 1947 werd hij veldwach- jkc Ier «Het is een gezond be roep», zei hij. «Ge zijt veel buiten, en vooral: onder de mensen. Ge kent iedereen veldwachter is een ver- ig trouwenspost en ge kunt die mensen ook helpen. Veldwachter Scheerlinck bleek inderdaad ook ie mand te zijn die de wet niet eerst volgens de letter wil loepassen, maar vooraf de esties met het hart wil Uitpraten Over de taak van een veld wachter gaan we hier evenwel niet te ver meer uitweiden. Dit kwam reeds voldoende aan bod. Wat Aaigem betreft, had de veldwachter anders wel goed de handen vol: het ge bied is (of was) 732 hecta ren groot. Maar om de week was de veldwachter volledig rond. Nu moet de veldwach ter dagelijks naar Mere, om daar de opdrachten te ho ren. Hoewel tot optreden gemachtigd in gans Erpe- Mere, kreeg veldwachter Scheerlinck er meer be paald een stuk van Mere zelf bij. «Maar daar ken ik de mensen zo goed niet. Het intermenselijk kontakt is er niet, zoals dat in Aaigem wel het geval is.» Volgend jaar gaat veld wachter Scheerlinck met pensioen. Aaigem zelf vond hij een heerlijke, rustige en landelijke gemeente. Hij heeft er nooit moeilijkheden gehad. De één helpt er nog de ander. De mensen han gen er nog aan elkaar. Toch was er ook hier verandering merkbaar: velen wijken uit naar de stad. maar ook ko men er zich hier «inwijkelin gen» vestigen. Maar voor de heer Scheerlinck blijft Aaigem wat het altijd was: de gemeente die hij door en door kent, en die hij grondig liefheeft. Wiifried Lissens Voor het ogenblik is er in Aaigem slechts één school, de Vrije Gesubsidieerde School der Zusters van St- Vincentius met vijf klassen in het basisonderwijs en drie kleuterklassen. De eerste vier leerjaren zijn afzon derlijk maar 5e en 6e zitten samen in een derdegraad- Vroeger was de school een «pensionaatje» waar vooral Franssprekende Brusse laars verbleven tot hun acht tien jaar zodat de Aaigemse kinderen letterlijk al spelend binst de rekreatie het Frans inzwolgen. Na de periode van het pensionaat kwamen de verlaten kinderen aan bod, echter geen typische gerechtskinderen, en dit van 3 tot 12 jaar. Sinds een vijftal jaren gaat de belang stelling nu vooral naar het onderwijs van de lokale jeugd en werden de pensio naatskamers omgebouwd tot een home voor bejaar den. Niet minder dan 74 60-plussers. waaronder ook de dichteres Angèle de Bremaecker, verblijven er en er is een lange wachtlijst. LH klas. Getracht wordt nu voor vol gend schooljaar naar een ontdubbeling zodat de zes leerjaren alle afzonderlijke klassen vormen. Gemengd was deze school reeds lang want ten tijde van de ge meentelijke school die vóór een paar jaar bij gebrek aan leerlingen en in haar beste tijd niet meer dan drie klas sen telde bleven de jongens van het eerste leerjaar na de kleuterschool nog bij de zusters zodat reeds daar de kiem voor een gemengde school was gelegd. Onder tussen is er een schoolbus in aktie en wordt getracht de vrije scholen van de hele fu siegemeente in nauwere samenwerking te laten age ren. voor het sociale nut. Dit blijkt nog steeds als we de wegen berijden: hoewel de stoomwals de Aaigemse wegen rond de jaren 50 heeft platgereden, blijven wij kronkelen: smalle wegen met veel bochten zijn het gevolg van de gehechtheid aan de grond. De meeste boeren zagen liever hun grond dan een handvol geld. Daardoor werd er nooit verkaveld, zodat de jonge ge zinnen moesten uitwijken naar Burst, waar wel bouwplaatsen verkocht werden. Dit heeft als direkt gevolg, dat de bevol king van Aaigem zeer oud is. De oudere landbouwers zijn gehecht aan hun grond en wil len geen bouwsels. Jongeren trekken naar andere gemeen ten. Daarbij komt dat het ge meentebestuur nooit iets ge daan of ondernomen heeft om de jongeren binnen de gemeen tegrenzen te houden. Qua ge- zinspolitiek werd te Aaigem niets gedaan. Dat vond men indertijd niet nodig: jonge huisgezinnen konden toch verhuizen n?or Herzeie of Burst! Met het bekende verou deringsproces als gevolg! De laatste jaren komt hierin wel een kentering: indien de oude ren sterven, wordt nog al eens vaak de grond verkaveld. Nu zijn er reeds meerdere jonge gezinnen die zorgen voor een nieuwe Aaigemse generatie. Toch is hier ook weer een keerzijde van de medaille. Verschillende oude hoevetjes, zogenaamde fermetten, wor den tegen schandalig hoge prijzen opgekocht door de stadsmensen die er een buiten verblijf van maken. Tegen dat vele geld (miljoenen) kunnen de dorpsmensen niet op, zodat ze hun bezittingen zien ver dwijnen in vreemde handen. Maar die eigenaars komen er slechts de zondag naartoe. Zij kunnen geen kontakten leggen met de echte Aaigemnaren, maar nemen hen wel de woon- gelegenheden af. Daardoor krijgt Aaigem, en vooral de wijken Landries en Dries, een zeer oude bevolking. Van de 460 huisgezinnen van Aaigem zijn 205 leden ingeschreven bij de bond van gepensioneerden. Dit is een zeer hoog cijfer. Toch worden deze mensen, dank zij de steun van de stich ter, E.H. Suenaert, gelukkig gemaakt, boven en buiten ie dere politieke kleingeestig heid. De leden krijgen een ge schenk met Kerstmis en Pasen, er wordt veelvuldig aan zie kenbezoek gedaan. Kortom: gem ouder wordt, blijft zij nog steeds gelukkig leven, temid den van mooie natuurhoekjes en menselijkheid. R. DEVIJVER zij gemeend op deze morele waarden ook eens de aan dacht te mogen vestigen. Zij vieren deze maal dus geen beroemde sportfiguur of kunstenaar, doch een vrouw die in de geborgen heid van haar gezin, de kleine dingen van elke dag op een prachtige manier heeft verricht. Het programma van de vie ring ziet er als volgt uit: bijeenkomst aan het muzieklokaal om 15u15 afhalen Zenaide om 15u45 plechtige mis om 16u na de mis receptie en maaltijd in zaal Torengalm daarna gezellig samen zijn. W.R. Ook de gemeente Aaigem heeft een Katolieke Werklie denbond. een KWB afdeling. De voorzitter heet Willy Pieteraerens, de sekretaris is de heer Jan Volckaert en hun proost is de pastoor E.H. Leon Eyckelberg. Hun ledenaantal bedraagt momenteel ongeveer 50. Het doel van de KWB is wel hun leden buiten de dage lijkse sleur een beetje ontspanning te brengen en hen bovendien op de hoogte te houden inzake alle huidige sociale problemen, hen op hun rechten te wijzen maar tegelijk ook over hun plichten in te lichten. Hoe ze aan hun mensen de nodige hun leden krijgen hierbij ook de ge- ontspanning proberen te geven? legenheid om hun zegje te doen. Wel dat gebeurt op de traditionele Wat zij ook nog verwezenlijken en wijze en wie zegt dat dat niet de wat een grote bijval kent, dat is het beste manier is. Regelmatig wor- organiseren van een Lourdes- den er kaartingen ingericht en dat Bedevaart. De KWB richt hiervoor klassieke spel kent nog steeds een een speciale spaardiensl in voor ongekend sukses. «Als ge'-het niet hun leden. De steeds zeer ge- gelooft, kom u dan zelf maar eens Slaagde reis, die de vriendschap overtuigen» zegt de heer Edgard onder de leden ongetwijfeld in de Van Den Steen, een ijverig be- hand werkt, wordt nadien nog eens stuurslid. Ook wordt er elk jaar een herkauwd op een feestavond, dan groot feest op touw gezet. Dat be- 'aa'men van de reis een film zien of gint met een eetmaal en daarna is geeft men er een diamontage van. er ontspanning voor man en vrouw, Hun leden pogen ook nog kreatief zij kunnen zich kostlijk amuseren te zijn; zo hebben zij dit jaar onder aan het bakschieten, de gerrebol- meer een plakkaat geschilderd in ling, de pitjesbak en het kaarten het kader van het Jaar van het Dorp Natuurlijk is er aan dat feest ook "En, ik durf beweren dat dat een een grote tombola verbonden met echt kunstwerk geworden is» zegt talrijke zeer mooie prijzen. Van Den Steen Regelmatig worden er ook interes- De KWB vereniging die het in het santé voordrachten gegeven door aigemeen gezien zeer iastig heeft bevoegde en bekwame personen om zich in stand te houden, is in uit het verbond, die als doel hebben Aaigem toch nog zeer bedrijvig, zij de leden kennis te laten maken met beperkt zich niet tot het uitdragen verschillende sociale en fekonomi- van hun maandblad RAAK. sche situaties en problemen, ook Willy Raes. Op het Dorp, achter de kerk, in een klein gebouwtje met één deur en venster, huist de «Openbare Volksbilioteek» met 400 regelmatige lezers. Qua inschrijving is bibliotekaris E.H. Me depastoor Amedée Suenaert, reeds aan nummer 506 toe. De biblioteek voldoet aan de of- Hubert Lampo en Bernard fideel gestelde normen, is door Kemp. Alles is er afgestemd op de staat erkend en geniet de gebruikelijke toelagen. Van de 4000 boeken die er oor spronkelijk waren is men ge komen tot 1200. Zeemzoete li- teratureluur, Vlaamse filmkens en te belerend proza met o.a vele heiligenlevens werden geweerd om te komen tot een waarlijk pluralistische boekerij. «Kunst moet primeren», zegt ons onze zegsman, «om het even wie het geschreven heeft». E.H. Suenaert wil met het beste van de literatuur naar het volk toe waarbij iedereen dan zijn gading moet kunnen vinden. Zo is er nu de volledige Klauwaert- reeks en de werken van de vnenaen van de bibliotekaris de artistieke waarde. Ook poëzie is er voorhanden, een 50-tal boekdelen. «De mens leest graag gedichten», zegt ons A. Suenaert, «als ze maar begrijpelijk zijn, inhoud hebben wars van vele ekspe- rimenten en als ze de mens aanspreken. Dat mensen graag gedichten lezen heeft hij persoonlijk ervaren op de vele positieve reakties die hij mocht ontvangen i.v.m. 'n honderd tal gedichten die hij liet ver schijnen in «Het Rijk der Vrouw». Men kan dus geredelijk aan nemen dat achter een sobere gevel een rijkdom aan literatuur schuilgaat. L.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 19