I rn 32 - 2-6-78 - De Voorpost Godfried Willem Raes voor een van zijn werken in New Reform (EL) Godfried Willem Raes, musikoloog, free lance organisator van avant-garde muziek koncerten, publicist en kunstenaar exposeert in New Reform (Peter Benoitstraat 1) 'n «bellenorgel». Een klankenvoortbrengend projekt met allemaal bellen. Het instrument wordt in beweging ge bracht door in een gleuf een muntstuk te droppen. Het sein voor een soms vernietigende muziekmuur. Het stuk heeft aan Godfried één jaar lang werk gekost en onderscheidt zich ondermeer door een mysterieuze techniek. Het objekt kan zowel visueel (oog) ervaren worden als met het oor (geluid). Een konfrontatie van beide elementen werkt aanstekelijk en leidt tot verrassende ogenblikken. Zo ervaar je maar hoe het geluid van een fietsbel klinkt naast dat van een telefoonbel of alarmbel. Bellengerinkel is een vertrouwd signaal dat we dagelijks ettelijke keren te aanhoren krijgen (bv. deurbel, fabrieksbel). Daarom ook gaan we er dikwijls te miskennend over toezien. Muziekmaker. Voor mij, als avant-garde mu ziekmaker, zo zegt Willem Raes, betekent het een kreet, in een stilaan ver-doofde we reld, waarin wellicht alleen nog het harde onverhoedse en bru tale geluid van schellen, toeters en bellen iets van de kontinui- teit van het gekoloniseerde da gelijkse leven kan breken. Het muziekmaken wordt hoe langer hoe onmogelijker gemaakt, kreativiteit in de kiem gefnuikt, elk non verbaal geluidgetaboe- eerd, het mes komt op de keel te liggen en snijdt bijna, je kan alleen nog de alarmbel luiden, nooms, kleppers, testsinjalen e.a.... Zo staat het geschreven in zwart op de witte muren van de New Reform. Een groot aantal van deze stukken zijn in het bellenorgel aangebracht Al de ingebouwde sinjaalgevers worden normaal aangewend om mensen in verband met een al dan niet fysische grens in beweging te brengen. Dit laat zich het duidelijkst illustreren aan de hand van de deurbel: de straat enerzijds is het domein van de openbaarheid, met daaraan verbonden konnaties van gevaar, kwetsbaarheid, zichtbaarheid, beweging plaats een maatschappelijke funktie. Maar wordt in de mu- ziekkultuur zeer weinig aange wend. Daarin kan je ondermeer zien hoe muziek als kommunika- tiemiddel zeer zelden maat schappelijk relevante geluiden overneemt. Dit is niet alleen vast te stellen bij bellen gerinkel maar tevens bij nog talrijke an dere geluiden. In het projekt van Willem Raes behoudt de bel zijn authentieke geluidsfunktie maar wordt in een breder aspekt als muziek- makend instrument aan het publiek voorgesteld De heer De Cremer verwelkomt de vele aanwezigen (JM) Het bellenorgel wordt geleid door een programeerbaar tel werk waardoor op telkens wis selende wijze toestellen in wer king worden gesteld die met el kaar gemeen hebben, te zijn gekoncipieerd als akoestische sinjaalgever Akoestische sin jaalgevers zijn elektrische of mechanische klokken en bel len, zoemers, ding-dongs, tele foonbellen, alarmbellen, deur bellen, claxons, toeters, wek kers, sirenes, bip-bips, metro agressie, het huis anderzijds, tempel van privacy met daar aan verbonden: bescherming, geborgenheid, eigendom, on zichtbaarheid, gelatenheid, rust, veiligheid, liefde Deze twee (sociaal kultureel bepaalde-) antipoden zijn op een enkele plaats met elkaar verbonden: bij middel van een normaal steeds gesloten en stevige deur Funktie. Een bel heeft dus in de eerste Aan de muren en op de deuren van New Reform hangen en staan nog een serie andere bel len welke door het publiek moet worden aangeroerd Ze zijn begeleid door korte teksten zoals, informatie, drank, alarm. Wanneer bezoekers een ver zoek willen richten om informa tie moeten zij aan de desbetref fende bel gaan rinkelen. Daar door ontstaat een environmen- teèl klankenprojekt dat door de bezoekers zelf in werking dient Een grote kunsttentoonstelling heeft momenteel plaats in r ApostelkenHier een werk van Kluisbergenaar Gies Cosijns (JM) Figuratief schilderen, een beeld uit de akademie (JM) te worden gesteld. Een heel konkrete gebeurtenis. Automatisch op gang gebracht door impulsen vanuit 't bellen orgel worden op de muur dias geprojekteerd met diverse bel-modellen als onderwerp. Het bellenorgel is geen sono- mobiel zoals wij die al enkele jaren gewoon zijn te zien op in ternationale muziekfestivals. Sonomobielen moeten door mensen worden op gang ge bracht door eigen fysieke inzet. Britse kunst weggedeem- sterd. Toen ons de eerste berichten werden overgemaakt omtrent de organisatie van een ten toonstelling van Britse kunst in het Oud-Hospitaal en het per formance gebeuren met Ro land Miller en Shirley Cameron in de Zoutstraten waren wij wel enigzins verrast. De Britse kunst van de laatste twintig jaar kan immers bogen op een sterke reputatie. De ontgoocheling was echter groot toen we tijdens de voorbije we ken kontakt opnamen met wat Brits is aan kunst in Aalst. In de kapel van het Oud-Hospitaal was werk van ondermeer John Furnival een avant-garde kun stenaar uit de zestiger jaren Het enige werk van hem dat daar hing was zo aangetast door een slechte opstelling, besmeurd met vingerafdruk ken, dat het een slechte indruk naliet. Op de koop toe was het bijna onbereikbaar om naar te kijken en moesten belangstel lenden er met de neus tegen gaan staan. Bij de andere wer ken was de slordige presenta tie navenant. Deze werken werden gehaald uit een grotere tentoonstelling welke een paar weken vroeger in Brussel werd getoond. Variété artiesten. Roland Miller en Shirley Came ron die optredens verzorgen op straat en als beeldende kun stenaars te werk gaan hebben evenmin een sterke indruk ach tergelaten in een toch wel erg behoudsgezind kunstminnend Aalst. Roland gekleed in een pak ge maakt van de Britse vlag en Shirley met een lang wit kleed evolueerden in de center stra ten. Hij als een soort maskot met wijdse gebaren en zijn ach terop stukjes stof uit haar kleed snijdend. Deze stof werd dan opgesteld aan voorbijgangers. Het spektakel dat ze boden ge raakte niet boven hun normaal peil. Het leek eerder op een aanwezigheidspolitiek, laten zien dat ze d'er zijn en daarmee gedaan. Cameron en Miller zijn tot beter in staat maar we ver moeden dat er te weinig finan cies voorhanden waren om een beter projekt te laten bekosti gen Ze werden trouwens ook geafficheerd als variété arties ten wat ze helemaal niet zijn. Open deur in Akademie. Enkele honderden mensen hebben tijdens het voorgaande week-end gebruik gemaakt van de open deur dagen om een bezoek te brengen aan een tentoonstelling met leerlingen- werk uit de socio-kulturele af- deing van de stedelijke kunst- akademie. Het geheel van de prestaties biedt 'n overweldigende in druk van veelheid maar met weliswaar weinig uitschieters er bovenop. Kwaliteitsvol werk wordt afgeleverd door de afde ling binnenhuis en bouwkunde terwijl keramiek op haar tradi tioneel standpunt blijft evolue ren. De richting beeldende kunsten met inzonderheid de afdelingen grafiek-etalage en tekenen-schilderen-vrije gra fiek drijven op een laag pitje Deze negatieve vaststelling moet echter worden gerelati veerd vermits het hier om avond en week-end onderwijs gaat en uiteindelijk de bewe ging om de lessen te komen volgen al een stap is. In totaal hebben in de voorbe reidende cyclus (6-12 jarigen) 442 leerlingen de lessen ge volgd, in het lager secundaire (vanaf 12 j.) een 45-tal en in het hoger sekundair (vanaf 15 j.) ruim 320 Deze getallen zijn opgemaakt bij het einde van dit voorbije schooljaar en bevatten dus niet de wegblijvers of onre gelmatige lee/lingen. Op maandag 26 juni te 20 uur in de feestzaal op het stadhuis zullen 41 getuigschriften en di ploma's worden uitgereikt. Een algemene vaststelling is ook dat de eigenlijke kunstvak ken erg te leiden hebben onder Ook email-werken konden bewonderd worden (JM) waard. Uiteraard moet Gal in zijn tekenwerk geen rekening houden met plastische verhou- een steeds zwakkere belang stelling. Volgens sommige leerkrachten vloeit dit voort uit de nationale politiek in 't kunst onderwijs waarin een vak als kunstschilderen sterk werd in gedijkt voor wat het aan lesuren betreft. Nochtans biedt het kunstvak heel wat toekomst voor ambitieuze leerlingen. Vernieuwd sekundair on derwijs. In een omzendbrief wordt voor volgend jaar ook de start aan gekondigd van een dingen binnen zijn tekenblad maar de faktor kreativiteit is steeds aanwezig. En vermits de hedendaagse kunst drijft op deze belangrijke vaststelling dat de algehele kreativiteit de grondslag daarvan vormt is het moeilijk een scheidingslijn daarin te trekken. In dit geval is de volgende uit spraak van de West Duitse poli tieke kunstenaar Klaus Staeck op zijn plaats: de kunst van de oriënteringsgraad-kwalificatieaf ze^entiger jaren vindt niet in de in het kunstonderwijs type 1. t>*~' ",""M Het doel hiervan is zowat de algemene belangstelling en vorming als de artiestieke intel ligentie van de leerlingen gron dig te testen met het oog op oriëntering naar verder artistiek onderwijs Naast 21 lestijden algemeen vormende vakken ervaren de leerlingen zelf hun kunnen en mogelijkheden tij dens een aantal lestijden fun damentele optie op het gebied van estetische informatie en i- nitiatie, natuur en documentatie tekenen, wetenschappelijk te kenen, kleurenleer en vorm studie. zaken plaats. Staeck duidt daarmee aan dat kunst niet de esthetische noodzakelijkheid is om de maatschappij vooruit te helpen. Het publiek is te zeer achtergebleven op de heden daagse kunstontwikkeling of met andere woorden heden daagse kunst heeft een elitair kleedje aan en loopt te zeer al leen vooruit pij- idee door De Rank gelancel tijdens kunstformatie wordt* losgelaten. In 't Apostelken. Daar werd van 26 tot 31 een tentoonstelling inger door een groep die zich ki rele kring noemt. Deze rrw. testatie welke werk groept,™ van 11 kunstenaars is on^n gebracht in de niet al te sierf©e kelderverdieping. Met wep|e zin voor presentatie werfan daar enkele tientallen weitas aan de muren gehangen, per bazarachtige aanblik par goedkope kunstwaar. te n BSt Nochtans verenigt men enkele kunstenaars met ei11 bekendheid. Zoals Vik De ve, Gilbert De Smet, Etienne38 Compte en Fons Macharis ,r Acht van de elf participai tonen landschappen uit op de maatschap- jaargetijden. Keuze dus. I loj! De voorziene studierichtingen zijn bouwkunde, binnenhuis in richting en plastische kunsten. In de akademie hoopt men dat deze nieuwe aanpak zal leiden tot meer kandidaat studenten en stelt men zich op dat vlak in konkurrentie met andere on derwijsinstellingen. Politiek prentenkabinet Gal. Politiek tekenwerk als journalis tieke bedrijvigheid komt in onze streken niet zo frekwent voor. Grote wereldkranten als Le Monde en Die Zeit echter stof feren hun paginas op regelma tige tijdstippen met deze vorm van journalistieke kommunika- tie. In eigen land hier is het De Nieuwe, een weekblad, welke al sinds haar bestaan (1964) daarvoor uitgebreid aandacht heeft gehad. Gerard Alsteens (1940) in onze streek beter be kend als Gal tekent al sinds het bestaan van dit weekblad op de frontpagina. Sinds kort steeds een ganse middenpagina. Poli tieke aktualiteiten kunnen in zo een tekening treffend worden weergegeven met zin voor re lativerende momenten. Dikwijls sprekender dan woorden kun nen zijn. De aandacht van Gal gaat niet alleen naar de lande lijke politieke situatie maar naar wereldfeiten en het belangrijk daarin te konstateren element van spot. In hoeverre dit journalistiek maar zeer zeker ook artistiek werk als kunst kan worden be schouwd is een vraagstelling De tentoonstelling met het poli tiek tekenwerk van Gal werd door de werkgroep «kunst» van De Rank ingericht in het CSV aan de Burchtlaan. Het was de tweede manifestatie dit jaar van deze werkgroep en nu reeds wordt aan de voorberei ding gewerkt van een expositie met tekenwerk van Frits Van Den Berqhe. Ook het museum charis toont zich met een be meer lef, Vik De Neve h meer zin voor kompositie. werken zijn afgestemd op lij 1d die konstrukties mogelijk i ken. Hij toont het beste wer ,r f de tentoonstelling Etienne Compte blijft braaf kla: Voor het overige heeft kunsttentoonstelling, zoals door de inrichters wordt noemd, weinig om het lijf. Roger D'H< irg< CSC De Rank ent Fabrieksken stellen tekeningen tentoon

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32