o De Meyere, wie kent hem? Heel wat mensen zullen zich beter lerman Coene uit «Wij Heren van Zichem» herinneren, of de Jokwerker uit de «Vorstinnen van Brugge». Momenteel kent men hem als Kapelaan Odekerke uit de Nederlandse televizieserie «Dag- iek van een Herdershond» die heel hoge kijkcijfers haalde en bij trie Hollands Glorie verbleekt. Toen wij hem ontmoetten in «De Muzeval» te Grembergen, vertelde (lij dat hij aan de galblaas was geopereerd en dat bracht ons op de Idee om De Meyere als gewoon mens voor te stellen |e bent geboren in Eeklo, en nu 39 jaar, je vader was een toneel- imateur die vooral komische ollen speelde. Heb je iets van je ader? JngetwijfeldMijn vader heeft op •nij een grote stempel gedrukt. Hij heeft me altijd, tot aan zijn dood lijna. verboden om aan teater te oen en het was de beste akteur die r in Vlaanderen rondliep, als mateur wel te verstaan. Die man .on een zaal van vijfhonderd of uizend mensen muisstil krijgen naar hij kon ook die zaal tranen oen lachen. Er is nooit innig kon akt geweest op het artistieke vlak )aar begrepen we mekaar niet. ij mocht geen toneel doen. Wat nocht dan wel? k moest eerst een diploma halen, ie moet dat alles ook bekijken anuit de kontekst van mijn vader, lij was jong in de jaren dertig- ijfendertig. Al wat in die tijd tea- is. was «onzedelijk», slecht, ulgair. De mensen die aan teater eden waren clowns, artiesten in c pejoratieve betekenis van het roord. iat de vrees er niet in dat je zou unnen mislukken? latuurlijk. Maar ik moet ook zeg en dat. toen ik mijn eindexamen eed aan het konservatorium en lijn eerste prijs haalde voor voor- rachtkunst, vader achteraan inde aal zat. Hij had zich een halve Van Gent. Werner Kopers en zo hebben geen toneelschool ge volgd. Die zijn zonder meer akteur geworden. Vroeger was dat nog mogelijk. Nu bijna niet meer. Er is nog een achterpoortje. Wie toch akteur wil worden kan dat nog, zelfs zonder opleiding. Maar dan moet hij vijfjaar stage lopen in een teater. Een direkteur van een teater kan op eigen verantwoordelijk heid zeggen: kom bij mij kleine rolletjes spelen. Ik geef U een sta- gekaart en ge doet zoveel kleine rolletjes per seizoen. En na vijf jaar kan je dan een beroepskaart krijgen. Ben jij een dramatisch akteur? Ik heb weinig komische rollen ge speeld. Ik heb van nature uit in derdaad meer aanleg voor het dramatische genre. En het vreemde is dal wanneer een direk teur of een regisseur vindt dat jij in een bepaald genre echt sterk bent, hij je dan onmiddellijk van de ene rol in de andere in datzelfde genre zet. Op den duur krijg je dan zo'n beetje de stempel van «dramatisch akteur» Indertijd kwam Cyriel Van Gent bijvoorbeeld op en de mensen begonnen te lachen. Ook Nand Buyl bekeken de mensen als een komisch akteur. Ik weet in feite niet wat ik zelfben. Heb je nog plankenkoorts? Altijd. Ik schaam me daar niet voor. ik zit drie. vier keer op toi- Jij hebt regies gedaan met ama teurs. Bereiken die het beroep- speil? Dat kan! Ik heb al veel amateur- verenigingen zien spelen, hoofd zakelijk in landjuweelverband, die het beroepspeil halen. Die mensen werken dan vijf, zes maand aan een stuk, zorgen voor een ideale rolbezetting, wat in het beroep- steater zelden kan. Daar spelen ze acht of tien stukken per seizoen en het zijn altijd de zelfden die moeten spelen. Hoe kun je dan een optimale vertoning krijgen? Amateurs, als die een goed stuk spelen met bij voorkeur een kleine bezetting, de juiste per sonages kiezen en daar dan zes maand op werken, bij voorkeur toevallig in hun eigen dialekt. dan kunnen zij enorme zaken voor het voetlicht brengen. De winnaars van het landjuweel, Mortsel, Tor hout en zo, dat zijn verenigingen die het beroepspeil halen. Beroepsakteurs kennen katego- rieën. Hoe zit dat? Als ge begint, dan zijt ge derde plan. Dat duurt vier of vijfjaar. Met goedkeuring van de raad van beheer en de direkteur van het tea ter wordt ge dan na die periode tweede plan. Daar loopt ge dan ook vier, vijf jaar in rond. Onge veer tien jaar na je aanwerving word je dan, met de zegen van de hoge pieten eerste-planaktcur. Dat blijf je tot fin de carrière. Er zijn dus veel desilluzies bij de beroeps? Mensen die tien jaar aan het teater zijn en nog als derde plan werken, moeten kijken naar een aantal za ken. Zij hebben de kans gekregen. Een getalenteerd akteur komt er toch wel ergens uit. Anders scheelt er iets aan zijn mogelijk heden. Er zijn verdienstelijke der- was bij de geboorte en je speelde toneel Inderdaad, de kleine is geboren om kwart voor acht en dat is be langrijk. Om kwart voor acht zag ik de kleine komen en om acht uur ging het doek op in de schouw burg, een kilometer verder onge veer. We speelden Chèr Antoine. Gelukkig kwam ik maar op in het tweede bedrijf. Ik had nog juist de tijd om mij te gaan schminken en er moest een hele laag op, want mijn eerste zin was: «ik ben vijftig jaar geworden vandaag». Daar is ook mijn zoon genaamd Gerben Antoine. Gerben is genaamd naar de wielrenner Gerben Karstens. Als Herman Coene heb ik voor een dagblad de Ronde van Frankrijk gevolgd en wat daar fantastisch indruk op mij gemaakt heeft is het leven voor en na de koers. Zo heb ik kennis gemaakt met de mens achter de wielrennerij. Zo heb ik ook Gerben Karstens leren ken nen. Je hebt nog nooit een regie ge daan van beroepsmensen. An deren, zoals Hugo Van den Be- rghe, deden dat wel. Is daar een reden voor? Hoe moet ik in godsnaam Dora Van der Groen en Nand Buyl re gisseren en zeggen hoe zij een be paald personage moeten uitbeel den en benaderen? Wat moet ik als jonge snotter mensen met die erva ring en die bagage wijsmaken? Een reden om te zeggen: ik doe het niet. Ik had gezworen dat ik voor mijn veertig jaar nóóit een regie zou doen. Waarom ben jij weggegaan bij het -Nederlands Toneel Gent»? De sfeer was daar rot. Of kreeg jij niet de rollen die je wou? Neen, als er een akteur is die niet spelen en je wordt ziekwat dan? Dan wordt de première uitgesteld. Het gebeurt zelden dat er iemand daags voor de première vervangen wordt. Dat kan, maar dat is dan meestal voorde kleine rolletjes. Ik heb eens twee dagen en een nacht gewerkt om een klein rolletje over te nemen van een akteur die ziek was. Men zegt dat applaus een aspi rientje is voor de akteur. Wat betekent dat voor jou? Meestal namen wij op met recht streekse klank. Daardoor verloren wij ook zoveel tijd. Het feuilleton werd opgenomen in de streek van Zichem en Schaffen. In die streek heb je een militair vliegveld. Er moest steeds gewacht worden voor storende geluiden van vlieg tuigen die overkwamen. Wanneer je een hele dag op neemt, hoeveel komt daarvan op televizie? Dat varieert, maar ik denk gemid deld één minuut. Als ge bedenkt ik op het ene moment een blauw linkeroog en in de andere scène, die later opgenomen was een blauw rechteroog. Als Herman Coene heb jij van alles gedaan. Je werd gevraagd voor het openen van winkels en indertijd ook voor de aktie Boemerang. Ook nu vraagt men je als kapelaan Odekerke. Ben je niet een klown? Ja, ik heb me een stukje klown gevoeld. Ik heb het gevoel gehad alsof ik mij verkocht. Ik heb ge- At zou gaan stempelen.toen kreeg ik een telefoontje: -of ik kapelaan Odekerke wou spelen?-... Een applaus is inderdaad een aspi rine. Hier zit ook een verschil tus sen Nederland en Vlaanderen. Wanneer je in Nederland goed speelde, dan staat het publiek recht om te applaudisseren. Blij ven ze zitten dan weet je dat het minder goed was. In Vlaanderen weet je dat niet. hier blijft iedereen zitten om te applaudisseren. Je hebt ook een aanbod gekre gen om eerste plan te worden bij de radio, bij luisterspelen. Dat heb je geweigerd? Ik heb niet geweigerd, ik heb uit stel gevraagd tot augustus 1979. Het was ook niet enkel voor de radio, ook voor de televizie, de BRT in het algemeen dus. Waarom uitstel? Omdat ik niet weet wat het zal worden: Nederland of België. Ik heb de kans naar Nederland te gaan. Ik kan spelen bij de Haagse Komedie, maar ik heb vrouw en kinderen en het is niet eenvoudig met een gans gezin naar Nederland te gaan wonen. Je zit nu bij Arena. Met een kon- trakt voor vijf maand? Geen jaarkontrakt! Ik heb voor vijf maand getekend bij Arena en daarna zeven maand in Nederland voor de opnamen van het vervolg van de herders hond. Waarom werd jij als kapelaan gekozen? Televizie vraagt U voor uw fysio nomie Dan vragen ze zich af wat je kunt. Willy Van Hemert heeft mij voor de herdershond ge kozen op een foto. Televizie heeft dat grote voordeel dat de innerlijke beleving van de rol. door close- ups onmiddellijk door de camera geregistreerd wordt. Televizie vraagt oorspronkelijkheid en au- tenticiteit. De autenticiteit hebt ge bij voorkeur als ge lijkt op de rol die ge moet spelen. Hoe heeft Maurits Balfoort ge zegd Jo I)e Meyere, jij speelt Herman Coene? Dat is gekomen uit een tealerrol. Dat vind ik fijn. Maurits Balfoort zal op een namiddag in het teater en ik speelde een jonge rol. Hij zag in mij onmiddellijk Herman Coene. Jij wist toen nog niet wie Her man Coene was? Neen. ik wist dat niet. Herman Coene is een boek van Ernest Clacs. Het boek is bekend gewor den na het feuilleton. Ik heb het bc>ck besteld en bestudeerd om te weten wie Herman Coene was. Toen bleek dat ik Herman Coene zou kunnen spelen. Werden De Heren» opgeno men met post-svnehronizatie? dat ik voor «Het dagboek van een herdershond» zes maanden in Ne derland gewerkt heb. Ik heb met die fiets moordende kilometers ge reden voor dertig sekonden uit zenden per dag Er zit een tijdsverschil in de op namen voor een teieviziefeuille- ton. 's Morgens neem je een scène op uit aflevering drie en in de namiddag een scène uit de eerste aflevering. Schept dat geen aanpassingsproblemen? Dat'is juist het moeilijke van film. In Nederland is dat niet zo'n pro bleem. Daar tonen ze U vooraf wat je voordien opgenomen hebt. In België zelden. Ook de script-girl speelt hier een grote rol. Die moet alles noteren hoe je er voor een bepaalde scène uitziet. Doet die haar werk niet goed dan kan dat rare gevolgen hebben. In «Wij He ren van Zichem» bijvoorbeeld had zworen dat nooit meer te doen. Ik heb nu al veel geld laten liggen door niet als kapelaan Odekerke ergens naar toe te gaan. Ik doe dat niet meer. Ze vragen mij nu overal. Maar ze vragen Jo De Meyere niet. Ze vragen Kapelaan Odekerke, dat wil zeggen met fiets en kleed. Ik ga wel nog graag er gens als Jo De Meyere, als akteur, als mijzelf. Hoeveel verdient een akteur ei genlijk? Als je als derdeplan aan teater be gint verdien je ongeveer de wedde van een regent. Een tweedeplan- kakteur krijgt ongeveer de wedde van een licentiaat en een eerste- planakteur verdient onbeperkt, dat kan zeer hoog oplopen Tekst: Jean-Pierre DE LAMPER Foto's: Willy WEL VIS te klagen had in het NTG en bijna alle rollen kreeg die hij wou, dan was ik het. De sfeer was rot. Nu nog? Dat weet ik niet. Er werd geen teater meer gespeeld maar machts- pozities ingenomen. Er waren mensen die werkten om pozities te bekleden en om op een arrivisti- sche manier aan de macht te ko men. Dat heeft niets meer met tea ter te maken. Heb jij de anderen gevraagd je te volgen? Helemaal niet, die zijn uit eigen beweging weggegaan. Dat ik weggegaan ben, staaft mijn ver klaring dat ik soms riziko's neem. Ik zit tien jaar bij het NTG en opeens kan ik het niet meer hou den. Ik heb een huisgezin en ben vertrokken naar het niets. Ik ben freelance akteur geworden. Dat wil zeggen dat je thuis zit tot ie mand je een kontrakt komt aan bieden. Is Frce-lance mogelijk? Ik ben een jaar free-lance geweest en dan ben ik naar Arena gegaan. Free-lance is niet te doen omdat er geen afzetgebied is. Er zijn hier drie grote schouwburgen en daar mee zijt ge rond. In Nederland heeft elk stadje schouwburgen. Vind jij televizie een beter me dium dan teater? Ik speel liever teater. Ik heb graag kontakt met het publiek. Ik speel graag in Arena. Dat is een kleine ruimte. In teater kan je beter dan op televizie een geldingsdrang uiten. Weet een TV-akteur graag hoe hij in beeld komt? Ik weet graag hoe ik in beeld kom. Wanneer ik achteraf de zaken be kijk denk ik. verdorie, heeft die regisseur dat zo gedaan, had ik dat geweten, ik had het zo of zo ge speeld. Ik vind dat een akteur moet weten hoe hij in beeld komt. Zoals je voor teater weet hoe je je moet bewegen. Kan een akteur uit morele of andere overwegingen een rol weigeren? In het kontrakt staat dat je geen enkele rol kunt weigeren maar daar is men wel breed in. Ik zou bijvoorbeeld nooit naakt optreden. Een akteur moet elk jaar een kontrakt tekenen Dat is ons groot ri/iko. Wij wor den niet benoemd. Wij zitten elk jaar met de spanning, ons hele le ven lang. Als ze na twintig of vij fentwintig jaar zouden zeggen: jongen, dank U wel, dan sta je daar. dan kan je geen rechten laten gelden Stel dat je een première moet dcplans die het gans hun leven ge bleven zijn en prachtige kleine rol letjes speelden maar die bijvoor beeld niet in staat zijn een hoofdrol te dragen. Een eerste plan moet in staat zijn een hoofdrol te dragen. Bekwaam zijn 0111 konstant, gans de avond het publiek te boeien met twee a drie uur teater. Afgunst in het teater? Er is veel jaloezie. Maar is er op de bouwwerf geen jaloezie, of in de fabriek? Aktcurs moeten niet ja loers zijn, want zij krijgen alle maal vroeg of laat de kans. Ik vine wei. en dat heb ik al ondervonden in mijn korte carrière dat er veel aktcurs jaloers worden op een an dere akteur die bekendheid ver werft langs een ander medium om In mijn geval langs de televizie. Je vrouw beviel 0111 kwart voor acht en om acht uur ging het doek op in de schouwburg. Je De sfeer van het N.T.G. was ge\\ dag verlof genomen op het werk om mij mijn eerste prijs te zien halen In zijn hart volgde hij mij dus toch. Tranen bolden over zijn wangen. Ik ben ook weinig avonturier. Ik neem weinig riziko's in het leven. Maar als ik dan een riziko neem, dan is het ook een serieus. Toen ik tiaatschappelijk assistent was heb een jaar gewerkt als assistent van professor De Coster en toen ijn vader gelukkig. Nog een toon geplaatst (wij waren met vijl kinderen thuis). Maar na een jaar tehreef ik mijn ontslagbrief en zei dal ik teater zou gaan studeren. Vader kreeg bijna een hartkrizis. ind je een konseri atoriumop- leiding noodzakelijk? )at is niet noodzakelijk maar wel e stimuleren vind ik. De grootste tnde beste aktcurs die in Vlaandc- indlopcn, ik noem nu maar Anton Peelers Ni.n.l Rnvl Cvriel let. als het niet meer is. de dag van de première. Van de zenuwen. Van de vraag wat zal het worden om acht uur. De zenuwen zijn er altijd. Kan kritiek je echt geen snars schelen? Ik lees altijd dc kritiek, maar dan na de laatste vertoning. Ik ben ge voelig voor kritiek en ik vind dat wij meestal gemakkelijkheids- halve gekraakt worden. Kritiek wordt zelden gemotiveerd. Daar maak ik mij dan kwaad in en dat heeft invloed op de volgende ver toningen. Wanneer dc kritiek bij voorbeeld unaniem slecht is. dan heb ik dc neiging mij te laten gaan en te zeggen ja, het trekt toch op niets, waarom zou ik mij nog in spannen? Daardoor lees ik geen kritiek meer, tenzij 11a de laatste vertoning

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 15