LANDELIJKHEID MET HET PENSEEL FRANSE GASTBEIAARDIER VAN DE KUNSTSCHILDER W00NKULTUUR TWEE ANTIPODEN TE AFFLI DE WOONRUIMTE Groeiende belangstelling voor Aalsterse beiaard Maurice Eeckhout. uil Nieuwerkerken, stelt tentoon in de bovenzaal van het kultureel centrum in AffligemtJS In het Kultureel Centrum had verleden vrijdag de openstelling plaats van de tentoonstelling van twee schilders, Omer De Landsheer in de benedenzaal en Maurice Eeckhout boven. De belangstelling was, ook wegens de vakantieperiode, niet denderend. Verleden zondag was er reeds de traditionele toeloop. Omer De Landsheer, een Oostvlaming die in de streek van Zenne en Zoniën verblijft, is een tachtigjarige die met deze tentoonstelling zijn wel gevulde loopbaan wil afronden al blijkt zijn kunstatelier te Be- rksel bij de kerk steeds toegan kelijk en kan u er een grote keuze aan landschappen en stillevens vinden. Hierbij gepiloteerd door nie mand minder dan Dom Ides- bald Verkest heeft kunstschil der De Landsheer de streek van Hekelgem en omgeving niet alleen verkend maar ook veel mooie plaatsjes ervan op doek gebracht. Zo ziet u er uit Hekelgem zelf het Hof ter Pae- le. de hoeve Blakmeers, de St.-Michielskerk met de stompe toren, het aloude Affli- gems Bisschoppenhuis en de Hekelgemse windmolen. Ook Moorsel komt ruim aan bod met de typische Gudula-kapel, de Waterburcht uit de 16e eeuw en uiteraard de kerk. Verder kan u er kennismaken met de Kluiskapel op Erembodegems grondgebied en met de Dender in wintertooi. Niet alleen onze streek heeft Omer De Landsheer gekonter feit want ook het Pajottenland, de Ardennen en de Norman- dische alombekende rotsen van Etretat vindt u er. Omer De Landsheer lijkt ons de traditionele schilder die bij een ruim publiek zeker veel belang stelling heet en nog ontmoet. Fotografisch brengt hij een nauwkeurig afgewerkte weer gave van interessante tochten en zulks in een rijke, warme kleurenschakering met een milde kijk op de buitenwereld. Een heel ander aspekt van de plastische kunsten ontmoet u op de bovenverdieping waar Maurice Eeckhout. metselaar van beroep en autodidakt in een gans eigen stijl, een weelde van werken tentoon stelt. Reeds van zijn 14e jaar aan het schilderen werkt deze man, waarvan men het ingeboren ta lent niet kan loochenen, met het paletmes waarmede hij zeer mooie werken produceert, werken die eerst op afstand vol ledig tot hun waarde komen. -Met meestal vaqe. soms wel donkere tinten, weet hij effek ten te bereiken en vooral t suggereren, aan de aandach tige kijker het genot latend ze er van alles in te ontdekken Het landschap is blijkbaar voc hem de achtergrond waarop h zijn eigen inwendig leven wee te projekteren en zulks vaak eerder onwerkelijke kleure maar dan met een verbluffend artistieke visie Eeckhout heeft het sukses nie gezocht in het afschilderen va wat in onze streek gebeur maar houdt het ofwel bij dinge die hem absoluut hebben ge troffen als een kerkinterieur tr Lebbeke, een winterlandscha te Ronse of de Antwerpse zee haven en talrijke marines di heel goed liggen. Vlassen broek kon uiteraard aan zijn in teresse niet ontsnappen maa ook stillevens, landschappe en markten weet hij met het pa letmes suggestief te benade ren. U kan deze tentoonstelling no bezoeken in het Affligems Kul tureel Centrum op zaterdage van 14.30 tot 20 en op zonda gen van 11 tot 13 en van 14 .3 tot 20 u. en zulks tot en met augustus waarna dan «In d< Vlastijd van Stijn Streuvels aan bod komt. 24 - 28-7-1978 - De Voorpost m m ■mui inwin Hill in uimill mm ■in mm ii mum spraak gunnen. Alvorens echter het interieur bepaald wordt is het noodzakelijk te weten of de leef gewoonten van de bewoner meer uitgaan naar besloten of naar open wonen. In geval er aan een beslo ten woonvorm de voorkeur wordt gegeven, worden veelal rechthoe kige vertrekken naar mogelijkheid in van elkaar afgescheiden gedeel ten verdeeld. Daarentegen vloeien bij open leefgewoonten de afzon derlijke woonruimtes in elkaar over. Ook dan, wanneer de afzon derlijke gezinsleden verschillende aktiviteiten ontplooien, zijn ze niet hermetisch van elkaar afgeslo ten. Tenslotte kan er natuurlijk ook nog een mixture van deze beide woonvormen gevonden worden. Indien het echter nodig is een bepaalde verdeling later weer af te schaffen dan zijn scheidings wandmeubelen, woontorens, en doorgeefkasten in zulke gevallen het meest geschikt. De meeste opbergproblemen zijn met een wandmeubel op te lossen. In ieder vertrek, het doet er niet toe aan welke levensgewoonte of woonvorm men de voorkeur geeft, spelen opbergproblemen een grote rol Boeken, tijdschriften, kran ten, radio, platenspeler, bandop nemer, televisie, projektieappara- tuur, bestekken, borden, glas werk, wasgoed of schrijfgerei. De opsomming van al deze dingen die altijd op veel plaatsen onder ge bracht moeten worden, is zeker niet volledig en zou besllist nog uitgebreid kunnen worden. Hier over bestaat even weinig me ningsverschil als over het feit dat een wandmeubel voor het oplos sen van deze opbergproblemen, één der meest geschikte antwoor den is. Of het nu in een kompakte vorm of in een meer speelse vorm met boekenplanken en hier en daar houten- en of glasdeuren is, deze uitvinding van de twintigste eeuw als serie, respektievelijk als sys teemmeubel gebracht is en blijft konkurentieloos. VS. Palmen. Vrijdag 28 juli 1978 om 20 uur Adalbert Carrière 1. Inleidingslied: Hymne op het Belfort - A. Car rière. 2. Zonnige muziek: a) Turkse Marsch - L. van Beethoven. b) Menuet - Boccherini. c) Lentelied - Mendelssohn. 3. Voor het Schubert-jaar: De Forel - Schubert 4. Romantisch dromen: Dromerij - Schumann. 5. Lustig tokkelwerk: De tamboerijn - Rameau 6. Op de Italiaanse toer: Santa Lucia - Cottreau. 7 Mozart mag niet ontbreken: Menuet - W.A. Mozart. 8. Franse klanken: Romande de Maïtre Pathelin 9. Duitse Romantiek Laatste gedachte - Weber. 10. Broderen op Vlaamse to nen: Postludium op het thema van het reuzelied - A. Carrière. Alvorens in dit artikel in te gaan op de woonruimte, en de daarmee gepaard gaande inrichtingsproble men, sluiten we nog even aan bij het vorig artikel over de kwaliteitsnormen van het meubel. In tegenstelling tot vroeger, toen de meubelen nog volledig uit massieve delen samengesteld werden, worden in de moderne meubelfabrikage veelal spaanplaten gebruikt. Hoewel dit één van de belangrijk ste grondstoffen is voor de meubelfabricage, ziet men ze niet; immers deze bevindt zich altijd onder het oppervlak. Bedoeld wordt, die spaanplaat die in geval van vooral kastmeubelen het «karkas» vormen. Velen, waarvoor de meubelfabricage on bekend terrein is, zijn geneigd de belangrijkheid van spaanplaat voor een meubel te onderschatten. Misschien inderdaad omdat hij ze niet ziet. Er zijn echter bij de ver vaardiging van deze belangrijke gbrondstof zulke grote kwaliteits verschillen dat de kwaliteit van het meubel in wezenlijke mate af hangt van die kwaliteit van de spaanplaat. Niet iedere spaanplaat kan «spaanplaat» genoemd wor den. Zo is er bijvoorbeeld spaan plaat bestaande uit één, drie en vijf lagen. Voor kwaliteitsmeubelen worden alleen de uit vijf lagen be staande platen gebruikt. Deze spe ciaal voor de meubelproduktie be stemde platen, hebben een zuiver glad oppervlak, en harde randen waaruit de beslagdelen niet kun nen breken. Bovendien hebben ze «ruggegraat», waardoor bijvoor beeld deuren niet bol kunnen gaan staan. Voor vakmensen is het ver der van belang dat er geen afwij kingen in de dikte voorkomen. Zijn deze soms voorkomende ge ringe afwijkingen toch aanwezig, dan betekent dit dat grote moei lijkheden ontstaan bij het aan brengen van het fineer. Verdere belangrijke eigenschappen zijn de buigvastheid en vochtbestendig heid. Platen die beantwoorden aan de kwaliteitsnorm DIN 68763 en voorzien zijn van het RAL- keurmerk komen ten zeerste in aanmerking. Het spreekt vanzelf dat eerbare prodeecenten al deze kwaliteitskriteria voortdurend in eigen, respektievelijk neutrale, laboratoria en keuringsinstituten laten kontroleren. Meubelen die hieraan werden onderworpen zul len er borg voor staan dat U geen spijtige of nutteloze uitgave hebt gedaan. Waar krijgt men informatie over interieurproblemen? Ook de omvangrijkste informatie zoals ze in de betere woontijd- schriften wordt geboden, kan niet altijd de laatste twijfel bij de op lossing van een zeer individueel probleem uit de weg ruimen. In dien het gaat om het gebruik van een woning en de inrichting ervan, de aankoop van inrichtingsstuk ken, de keuze van een woning, de tekening van een woning, of de renovatie en modernisering van een oud huis, kan een adviesdienst waardevolle diensten bewijzen omdat zij de service van een per soonlijk gesprek kunnen bieden. Helaas zijn er niet genoeg derge lijke diensten en soms zijn zij, wat het personeel betreft, niet opti maal bezet. Daarom is het aan te bevelen om vooraf een telefoni sche afspraak te maken. Wanneer U in Uw woonplaats geen advies dienst kent, kunt U zich wenden tot een algemene konsumenten- bond die, wanneer zij zelf geen advies kan geven U naar het juiste adres zal verwijzen. De inrichting van een woonkamer moet afgestemd zijn op de dage lijkse leefgewoonten van het hele gezin. Vroeger werd de «goede kamer» slechts voor heel speciale gele genheden «geopend». Tegen woordig is de woonkamer het kommuniekatiecentrum voor het hele gezin. Hier wordt feest ge vierd, gespeeld, gedanst. Vaak ook gegeten en gedronken. Waar in de eigenlijke woonkamer veel te veel gebeurd, zou men eens moe ten denken aan de ekstra ge bruiksmogelijkheden van de slaapkamers. In een latere bij drage komen we hierop nog terug. Welke aktiviteiten vinden er in een woonkamer plaats? Hiema is het noodzakelijk vast te stellen welke funkties de in te rich ten kamer krijgt. Terwijl de gezel ligheid en de ontspanning in de één of andere vorm steeds in deze kamer plaatsvinden, is voor het eten, werken en slapen moeilijker een rangschikking te vinden. Moe ten deze in het gelijke vertrek plaatsvinden, dan biedt een goede woonwand met klaptafels om aan te eten of te werken, met een se- kretaireindeling voor privéwerk- zaamheden en met één of twee persoons opklapbedden de beste gelegenheid om ruimtesparend in te richten. Allen moeten mee beslissen. Zoals in de laatste jaren de vorm van woningen veranderd is, zal heden ten dage op andere wijze beslist worden welke mrichtmgs- vorm men kiest en welke meube len daarvoor nodig zijn. Uit en quêtes is overduidelijk gebleken dat vrouwen daarbij de boventoon voeren. Omdat ze van nature een diplomatische aanleg hebben, zul len ze echter niet alleen zich van de toestemming van hun echtge noot verzekeren, maar ook kinde ren en andere familieleden in- der Jeught die zijn lokalen ter beschikking stelde, en voor de aankleding en dekoratie voor de dames Muylaert, Van den Bossche, Carlé en Scheerlinck, opende de heer Van den Bos sche deze tentoonstelling van wefken van een vijftiental kunstschilders en deelde mede dat, zoals gebruikelijk, het door dejury bekroonde werk als aanmoediging zal worden aan gekocht. De proklamatie gaat door vandaag vrijdag 28 juli in het vroegere gemeentehuis van Moorsel. Ook de vroegere bekroonde werken van Jan De Ridder, Fr. Teugels en A. Verschelden, al len werken met allure en stan ding, zijn in deze expo, die ie dere dag toegankelijk is van 14 tot 18 u en op de Pikkeling zelf wel later, te zien. Uit Herdersem zelf stellen P. Bruyland. slechts 16 jaar oud en een veelbelovend talent, pentekeningen en Arseen Van der Jeught, de gastheer, schil derijen tentoon. Uit Meldert komt Gustaaf Van de Perre aan bod met oogsttaferelen en «de Kempine». Zoals de meeste schilders is ook deze man be zig aan «levende kunst», wer ken ter plaatse. Uit Moorsel stelt Anne-Marie Beulens, nu Mw. Peirlinck. het waterkasteel en typische beroepen tentoon en uit Opwijk komen Jan de Ridder, de eerste laureaat, met een driespan, garvebinders en een pikkende klown en Kamiel Van de Velde met typische boerenkoppen en oogsttafere- Werk van Maurice Eeckhout -Orkest-.(JM) len. Uit Aalst brengt L. Corten een reeks pentekeningen met vooral kerken en kapelletjes uit de streek en toont Jan Hutse- baut fijne pentekeningen en een zeer typisch hoeveke Ook J. Van Puymbroeck uit Aalst is weer van de partij met o.a. een zeer origineel «Liefde in de Oogst». Van de kunstkring «Pogen» uit Hamme komen F. Huyle- broeck, de ontwerper van de af fiche van de Pikkeling, met oogstzichten, G. Van Vosselen met o.a. strooioppers en de lau reaat 1977 A Verschelden eveneens met taferelen uit de oogstperiode samen met V. Vermeire uit Elversele met lan delijke taferelen. Vlassenbroek komt ook aan bod met A. De Coninck uit Erembodegem en Achiel Giets uit Brussel maar afkomstig uit Meldert zelf brengt «pikkers» en «Ons Dorp». Een bonte mengeling van wer ken allerhande, uiteraard zeer verschillend van kwaliteit maar steeds verdienstelijk. Het is dan ook in deze zin van aan moediging dat de VW niet het elitaire uitzoekt maar veeleer tracht de volkskunstenaar te stimuleren in zijn artistieke hobby. LH Deze maand werd het echte beiaardseizoen ingezet met ei konsert van de Schotse beiaardier Robert F. Leys, uit Aber deen. Op de luisterplaats hadden zich een twintigtal luiste raars verzameld. De kommentaar werd verzorgd door stads beiaardier De Smedt. Het programma was erg afwis selend en boeiend. Wel viel het op hoe de gastbeiaardier zeer veel gebruik maakte van de hoogste klokjes, hetgeen best te begrijpen is als men weet dat zijn beiaard, in Aberdeen, heel wat zwaarder is dan de onze In tegenstelling met de vorige gastbeiaardier uit Denemarken speelt Leys volledig in de stijl van de Mechelse school. Hij volgde er zelf geen les. maar zijn leraar werd er gevormd. Wij hoorden Robert Leys ook tijdens de marktbespeling op zaterdag 8 juli en toen trof het ons hoe hij wanneer de zware klok van de St-Maartenskerk begon te luiden onmiddellijk hierop reageerde en de regel matige slag van de luidklok ge bruikte als bas voor een impro visatie... op melodieën uit Sneeuwwitje. Op 11 juli hoorden we dan he speciaal koncert van onz stadsbeiaardier. Wel was ergens een gebrek aan koördi natie, want terzelfdertijd wer den er platen met Vlaamse mu ziek gedraaid, zodat de men sen op de terrassen noch he ene noch het andere kondei genieten. Dat was wel spijtig. Op 14 juli en 21 juli was ei weinig belangstelling maar da r zal wel te wijten zijn aan de ver lofperiode. Vrijdag 28 juli is er een Frans< i beiaardier te gast, de heer A t Carrière, ut Bergues. Wij beve f len dit koncert ten sterkste aan t en raden de liefhebbers aan zich naar de parking van de ter Kapellestraat te begeven waar ge ze behalve het mooie pro grammaboekje ook levendige |i kommentaar ontvangen. A.D.G. De reeks beiaardconcerten te Aalst wordt vrijdag 28 juli te 20 uur voortgezet met het optre den van een beiaardier uit Frans-Vlaanderen. De ideale luisterplaats is wel de Parking van de Kapellestraat waar tij dens het concert commentaar wordt verstrekt door de stads beiaardier de heer De Smedt. ADALBERT CARRIERE Bergues, Frankrijk. De Franse beiaarden, een vij fentwintigtal, bevinden zich voor het grootste deel in Frans-Vlaanderen. Het groot ste deel ervan is in goede staat en wordt regelmatig bespeeld. Vooral tijdens de laatste tiental jaren werd in Frankrijk, vooral dan in het Noorden, een herop leving vastgesteld en een toe nemen van de belangstelling voor het beiaardspel. Als ge volg daarvan werden ook re gelmatig festivals ingericht, en werden de beiaarden opnieuw ingeschakeld in het leven van de gemeenschap. Op het Belfort van Bergues wordt de vier-octaafs-Paccard beiaard bespeeld door Adal bert Carrière, die aldaar gebo ren werd op 20 februari 1921 Reeds in 1934 werd hij er als beiaardier aangesteld, en werd daardoor, uiteraard, de jongste Franse beiaardier op dat ogen blik. Zijn carrière - zijn naam was daar wel ergens een hulp -. richtte zich vooral op de mu ziek. Blijkbaar was het al mu ziek wat de klok sloeg, want nu is hij naast beiaardier, bedrijvig op heel wat muzikale terreinen. Hij is, op de eerste plaats, direc teur van de muziekakademie van Bergues, maar tevens van de gemeentelijke Harmonie, van het Majorettencorps en van het plaatselijk koor «Les choeurs du Groenberg». Ver der mogen wij ook niet verge ten te vermelden dat hij titularis is van het orgel van de Sint- Maarten kerk. Ook is hij zeer aktief als bestuurslid van de Franse Beiaardiersgilde. Omwille van zijn verdiensten op muzikaal gebied ontving hij van de Franse Staat de Rid derorde van de Academische Reeds voor de vierde maal stellen plastische kunstenaars in de Faluintjes ter gelegenheid van de Pikfeesten tentoon on der de temata «landelijkheid en oogstgebeuren» enerzijds en anderzijds het typisch schone van de rustieke Faluintjes- streek. Ook verleden vrijdag, na de happening op de Aalsterse Grote Markt, greep de opening van deze tentoonstelling plaats aan de Herdersemse Pontweg, vlakbij de Hoeve Van Nuffel, dekor van Pikkeling 1978. Oud-Burgemeester Antoon Muylaert opende deze expo, de eerste te Herdersem na de rea lisatie van de fusie, en beloofde dat de VW zich zou inspannen om het landelijk element, niet tegenstaande dreigende ver stedelijking, te bewaren. Spre ker wees er tevens op dat deze Pikkeling het kulminerend punt vormt van de aktie «Jaar van het Dorp» te Herdersem. Alois Van den Bossche, stu- dieprefekt aan het Aalsterse Koninklijk Atheneum, ere- schepen te Herdersem, provin cieraadslid en voorzitter van de Interkommunale «Land van Aalst» wees er als beheerder van de VVV «De Faluintjes- streek» op dat het een interes sante opgave voor de kunste naars van de streek is de lande lijke sfeer vast te leggen voor de komende generaties. De VW wil ijveren tegen verstede lijking en voor het bewaren van de eigen aard van deze streek. Als verantwoordelijke voor deze tentoonstelling, hierbij daadwerkelijk geholpen door stadsarchivaris Karei Baert, Hubert De Neef, Arseen Van De IO-daagse van de landelijkheid is officieel geopend, een happening op de grote Markt te Aalst, een opening van een tentoonstelling tuiden het eigenlijk Pikkeling feest in.(JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 24