firn bij m/ mn
UITSTEKEND RECITAL DOOR FIRMIN DECERF
BATIK EN OOSTERSE KUNSTAMBACHTEN
TE AFFLIGEM
Kursus regie-initiatie suksesvol van start
Achtste orgelcyklus
Een
stille
zwarte vogel
[fflfiftl 4 l*l»J 11II11
32 - 22-9-1978 - De Voorpost
Oe uit Bastogne afkomstige organist Firmin Decerf was bij
ons te gast en stond in voor het tweede konsert in kader
van de achtste internationale orgelcyklus in de Sint-Maar
tenskerk te Aalst.
Op het programma, komposities van Froidebise, Tourne-
mire, Dupré, Peeters, Jongen en van Decerf zelf.
Deze in 1942 geboren musikus leerden we kennen als een
gevoelig vertolker. Van meet af aan was duidelijk dat De
cerf de gebrachte komposities liefdevol kwam verdedigen.
Manifestaties als deze stel
len de luisteraar in de gele
genheid minder gekende
werken uit de orgellitera
tuur te leren kennen. Zo
wist hij ons te treffen met
Charles Tournemires «Offi
ce de Noei», een komposi
tie vol merkwaardige ele
menten en bijzonder
boeiende registratiemoge
lijkheden. Firmin Decerf
speelde dit werk vol overga
ve en met grote muzikali
teit. Opvallend was de dui
delijkheid in stemvoering
zelfs in meer kompakt klin
kende passages.
Virtuoos als geen was hij in
Flor Peeters Variaties en Fi
nale opus 20.
Spijtig genoeg werd de uit
voering van dit werk sterk
gestoord door tekortkomin
gen van het orgel. Reeds
meerdere malen schreven
we hierover.
Het zou vervelend worden
zowel voor ons als voor on-
^ze lezers om in herhaling
te vallen. Toch willen we u
verteilen dat het orgel sinds
korte tijd een nieuw bijge
luid rijker geworden is. Aan
het tremolo-mechanisme
schijnt nu ook iets mis te
lopen, wat resulteert in een
konstant en regelmatig
kloppend geluid. Over de
klassieke noten die blijven
haperen wijden we niet ver
der uit. Firmin Decerf on
dernam vergeefse poging
en om en ongewenste toon
uit te schakelen. Voor de
zoveelste maal moesten we
uit de mond van een orga
nist vernemen dat het in
strument al te* zwak geïnto-
neerd is en een totaal ge-
brek aan presence heeft.
Firmin Decerf heeft van zijn
recital gemaakt wat er van
te maken viel, waarvoor on
ze felicitaties. Hij wist ons
tevens sterk te boeien met
eigen komposities: «Prière»
en «Fantaisie en forme de
chaconne». Ondanks het
feit dat deze werken sterk
traditioneel van opvatting
waren, ontdaan van elk mo
dernisme, spraken ze aan
door hun eerlijkheid. Decerf
zocht het in zijn komposi
ties niet in virtuositeit of
gezochte effekten, maar
bleef eenvoudig zichzelf.
HET VOLGENDE KONSERT
Zondag 24 september te
15.30 uur is het de beurt aan
de Nederlander Bert Las
sing. Voor velen is hij geen
onbekende meer: hij was
reeds eerder te gast in de
orgelcycli. We bewaarden
vele goede herinneringen
aan zijn optreden, welke
onze verwachtingen voor
komende zondag de hoogte
injagen.
Bert Lassing werd geboren
in 1940. Hij is organist aan
de Grote of Sint-Barbara-
kerk te Culemborg bij Ut
recht. Hij behaalde het so
listendiploma bij de beken
de organist en improvisator
Piet Kee. Aan het konserva-
torium van de vereniging
«Muzieklyceum» behaalde
hij het einddiploma koor- en
orkestdirektie bij respektie-
velijk Jan Pasveer en Anton
Kersjes, dirigent van het
Amsterdams Philharmo-
nisch orkest. Als organist
of dirigent werkt hij regel
matig mee aan radio- en te
levisieprogramma's.
In 1974 maakte Bert Lassing
een opname voor grammo
foonplaat van de twee
mooie orgels die de Culem-
borgse Sint-Barbarakerk rijk
is. Deze opname hebben we
reeds meermaals met ge
noegen beluisterd.
Bert Lassing zal zondag
aanstaande te 15.30 uur in
de Sint-Maartenskerk te
Aalst werk vertolken van
Balbastre, Lasceux,
Franck, Langlais, Alain en
Mess[aen. Liefhebbers van
orgelmuziek zullen enkele
reeds aan de namen der ver
melde komponisten merken
dat het een uitgelezen pro
gramma betreft.
Claude Balbastre leefde van
1727 tot 1799. Als organist
was hij verbonden aan de
kathedraal van zijn geboor
testad Dijon. Hij oefende
deze funktie uit van 1743 tot
1760. In dat jaar werd hij or
ganist aan de Notre-Dame
te Parijs waar zijn «concerts
spirituels» een zeer groot
sukses kenden en op een
bepaald ogenblik zelfs zo
een spektakuiaire belang
stelling kregen dat de aarts
bisschop van Parijs de kon-
serten een tijd lang verbood
omdat de menigte zo sa
mengeperst stond te luiste
ren en aldus geen respekt
overhield voorde heiligheid
van de kathedraal. Van
Claude Balbastre speelt
Lassing «Quand Jésus na-
quit Noël».
Guillaume Lasceux (1740-
1831) zette de traditie voort
van het Ancien Régime in
een periode waarin bepaald
niet van een bloeitijd kan
worden gesproken. Deze
was in de tweede helft van
de 18e eeuw definitief voor
bij en het zou tot 1862 duren
vooraleer César Franck met
zijn orgelwerken een nieuw
tijdperk inluidde. Van Las
ceux hoort u «Flütes».
Orgelist Firmin De Kerf. (sj)
Jean Langlais is een Frans
organist en komponist, ge
boren in 1907. Hij studeerde
bij Marcel Dupré en Paul
Dukas, doch kwam door
André Marchal sterk onder
de invloed van Turnemire.
Hij werd diens opvolger aan
de Sainte-Clothilde te Parijs
in 1939 en stond vrij spoe
dig aan het hoofd der mo
derne Franse orgelkompo-
nisten. Met Gaston Litaize
en Marchal is hij orgel leraar
aan het «Institut des jeunes
aveugles» en maakte sinds
1945 vele konsertreizen naar
de Verenigde Staten van
Amerika. Van deze toon
dichter hoort u «De Profun-
dis» en «Te Deum». Kom
ponisten als César Franck,
Jehan Alain en Olivier Mes-
siaen hoeven we nauwelijks
aan onze orgel liefhebbers
voor te stellen. Van eerst?
genoemde hoort u een min
der gekende kompositie. Fi
nal Opus 21Van Alain ver
tolkt Bert Lassing «Deux
danses Agni Yavishta» en
het konsert zal worden be
sloten met het imponerende
«Dieu parmi nous», de ne
gende meditatie uit «La Na-
tivité du Seigneur» van Oli
vier Messiaen.
Alles bij elkaar wordt het
dus een zeer beloftevolle
aangelegenheid die we van
harte aanbevelen.
André De Groeve
Op vrijdag 22 september, vandaag dus, gaat in het Affligems
Kultureel Centrum de opening door van een uitzonderlijke
tentoonstelling van kunstwerken op wereldniveau van de
meest gekende Javaanse meesters van de Batikkunst.
«Batikken» is in Zuidoost-Azië
een eeuwenoude techniek voor
het kleuren van stoffen. Zijn Sri
Lanka (Ceylon), Thailand, India
en de Filippijnen voorname
centra toch blijft Indonesië het
voornaamste centrum van de
batikkunst met als uitschieter
het stadje Yogyakarta op het
eilend Java.
Wist de batikkunst in Europa
enige voet aan de grond te krij
gen, na de onafhankelijkheid
van Indonesië een dertigtal ja
ren geleden, raakte deze
kunstvorm in de vergetelheid.
Door de komst van toeristen die
de batik aldaar ontdekten komt
de batikkunst de laatste jaren
ook hier weer aan bod.
«Batikken» is eigenlijk het kleu
ren van stoffen bij middel van
was. Het te behandelen doek
wordt geheel bedekt met was
uitgezonderd het te kleuren
motief, een negatief dus. Dan
wordt het in een kleurstof on
dergedompeld en na drogen
gekookt om de was te verwijde
ren. Wil men met verschillende
kleuren werken dan herhaalt
zich steeds hetzelfde proces.
Batik wordt zowel voor huis
houdelijk gebruik als voor
kunstbatikschilderijen gebruikt.
Voor het gewone werk gebruikt
men een soort stempel maar
voor het artistieke gebeurt het
aanbrengen van de was met
een «tjanting», een soort pen
met wasreservoirtje.
In het Affligems Kultureel Cen
trum kan U aldus werken be
wonderen van de Javaan Irsam
die werkt met een blauwe on
dergrond met 4 bijkleuren. Een
doek van 95 .bij 85 cm kost on
geveer 5500 fr Mar en Murti
hebben een weelde van allerlei
kleuren. Kuswadji, eveneens
van Yogyakarta, heeft zowel
traditionele als moderne wer
ken. Blikvanger van de expo
Agus Mudjono wordt nog
steeds beschouwd als de bes
te batikkunstenaar. Hij werkt
normaal met 9 kleuren en
maakt nooit of nooit tweemaal
hetzelfde werk. Speciaal in zijn
oeuvre zijn de «tweeluiken»,
stuk voor stuk meesterwerken
Deze grootmeester wiens doe
ken al velen hebben verbaasd
bezat in 1974 nog geen elektri
citeit in zijn huis, werkte bij het
flauwe schijnsel van een petro
leumlampje en offerde er zijn
ogen mee op. Een zwaargla-
zige bril laat hem nog toe zijn
kunst verder te beoefenen.
Daar vele doeken mytologi-
sche taferelen uitbeelden wordt
elk doek begeleid met een le
gende.
Ook andere Oosterse kunst
ambachten als cloisoné, lak
werk, brons, porcelein en tex
tiel zullen de vier zalen van het
Centrum sieren.
Deze tentoonstelling, wegens
haar uitzonderlijk karakter,
duurt een volle maand en loopt
van vrijdag 22 september tot
zondag 22 oktober, op zater
dagen van 14.30 tot 20 u en op
zondagen van 11 tot 13 en van
14.30 tot 20 u.
Ook na 20 u kan de tentoonstel
ling op weekdagen worden be
zocht mits aanvraag.
LH
Verleden zondag startte de gloednieuwe kursus «Regie-
Initiatie» van de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel.
Voorzitter van de Kommissie van Bestuur van deze Akade
mie, Martin Hutsebaut, noemde deze dag een «heuglijke dag»
gezien andermaal een van de doelstellingen wordt gereali
seerd, meer bepaald dan ter bevordering van het reeds zo
bloeiend toneelleven in Groot-Aalst.
Het Bestuur van de Akademie
was immers de mening toege
daan dat op het ogenblik dat
het amateurstoneel een werke
lijke revival, een hernieuwde
bloei kent het haar taak was bij
te dragen tot de vorming van
hen die «achter de schermen»
het amateurstoneel «maken»,
bv. de huidige en toekomstige
regisseurs. De kursus is echter
niet enkel voor de regisseur
bedoeld maar ook voor elk vak
specialist die op om het even
welke wijze bij dit toneel be
trokken is
HISTORIEK
In april 1978 werd het initiatief
tot het inrichten van een initia-
tiekursus regie door de Kom
missie van Bestuur genomen
en na konsultatie op 10 april
van de Toneelverenigingen
nam het Kollege van Burge
meester en Schepenen op 27
april reeds een princiepsbe
slissing waarna de gemeente
raad op 5 juli, unaniem, zijn ze
gen gaf.
Voor de realisatie van dit pro-
jekt werd beroep gedaan op het
ICVA, het Interfederaal Cen
trum voor Vlaams Amateursto
neel.
Aanvankelijk leek alles in kan
nen en kruiken tot de brief van
de Minister kwam over «bespa
ringen». Voor eind december
'78 kon men op geen betoela
ging meer hopen. Gelukkig
werden hierbij de kursussen
van het «lange type» niet ge
troffen en liet Miel Gysen aan
voorzitter Hutsebaut weten dat
er voor Aalst althans geen pro
blemen zijn wat een ware op
luchting betekende.
LICHTE EN SOEPELE KUR
SUS
In tegenstelling met de vorige
werd de huidige kursus opge
vat enerzijds als licht verteer
baar (hij loopt slechts over één
jaar en dit met tussenpozen)
en anderzijds als zeer soepel
waarbij niet iedereen alle disci
plines diende te volgen maar
een eigen keuze mocht maken.
Opvallend hierbij leek dan wel
achteraf dat quasi alle deelne
mers zich lieten inschrijven
voor de hele kursus waarbij
men na de 75 u te hebben
doorgemaakt een waardevol
getuigschrift bekomt.
In totaal meldden zich reeds op
de eerste dag niet minder dan
48 kursisten, vertegenwoordi
gers van «Taal en Vrijheid», de
'-kon. Rederijkerskamer St-
Barbara», de «Claerhaegse
Comedie», «De SCHAKEL»,
«Kunst, Licht en Vrijheid»,
«Hoger op», «Vast als Eik»,
«Het Land van Riem», de «Re
derijkerskamer de Catharinis-
ten», «Nieuw Leven».
DISCIPLINES EN
TIME-TABLE
Volgende disciplines werden
op de time-table voorzien:1e
trimester
regie 6 maal 3 uur (steeds op
zondagvoormiddag van 10 .tot
13 in de Akademie) met Miel
Gysen.
GRIME 4 x 3 uur met Carlos
de Tremene
Einde van het eerste trimester
reeds op 19 november om even
op adem te komen
2e TRIMESTER
dekor3 maal 3 uur met Mon
Gcvaerts (start op 7 januari)
belichting 3 maal 3 uur met
Jan De Bruyn
kostumering 2 maal 3 uur
met Diane de Ghouy
Einde tweede trimester op 25
februari.
3e TRIMESTER
bewegingsleer2 maal 3 uur
met Jeanine Bernaus
regiepraktijk 6 maal 3 uur
met Joost Noydens.
Einde op 10 juni, LH
Het eerste stuk van haar derde seizoen zal -Een stille zwarte vogel
zijn-. Teater Lanseloet (een werkgroep voor jeugdtoneel) gaf aan
Karei Verleyen (hoofdredakteur van TOP. medewerker aan Stip-
krant, leraar,...) de opdracht voor deze kreatie! Speciaal bestemd
voor jonge mensen vanaf 12 jaar.
De speeldata: vrijdag 29 september (19.30 u), zaterdag 30 sep
tember (19.30 u) en zondag I oktober (15u). Inkom 80 fr.
Jongeren betalen 50 fr. en groepen 40 fr. De opvoeringen gaan
door in de zaal van het V.T.I., Vakschoolstraat 41Aalst. Kaar
ten kunnen besteld worden bij W. Van Boxtael, Ledebaan 19,
Aalst. (70.16.50) of A. Triest. Jozef Meganckstraat 26, Aalst.
(21.64.74).
Cinema Feestpaleis doet het zeer goed met «Saturday
Night Fever». Deze film gaat zijn achtste week tegemoet.
Dit in zaal 2.
In zaal 1 van het Feestpaleis loopt vanaf vandaag «Butler
voor alle...alle...werk» - «A votre service...Madame». - of
«Keep it up downstairs». De titel zegt genoeg, een ondeu
gende film voor een volwassen publiek.
In de bovenzaal van cinema Palace een rampenfilm. «No
stradamus» - «Einde van de wereld in het jaar 2000». Een
film van T. Masuda met Robert Rochen, Alan Kaberny,
George Conney en Kaoru Tomita.
Weinig mensen beseffen dat het verschijnen van enorme
«bloedzuigende slakken» op de ontgonnen gronden langs
de nijverheidsbaai de aankondiging betekent van een ramp
die weldra de hele mensheid zal teisteren.
De slakken worden uitgeroeid door een speciale ploeg ver
delgers, maar Dr Nishiyama, hoofd van het Instituut ter
Verbetering van het Leefmilieu, is ten zeerste onder de
indruk van de gebeurtenissen. Hij houdt zich vooral bezig r
met de studie van de besmetting van de steden en hij denkt
dat de reuzeslakken het gevolg zijn van de werking van
giftige elementen.
In de lucht hangt voor 50 miljoen ton uiterst besmette stoom
die, in gedeelten, tot op de aarde kan neerkomen en dit om
op het even welk ogenblik. Als dat gebeurt zullen hele
landen in eindeloze woestijnen herschapen worden.
Nishimaya waarschuwt de industriëlen die voor de pollutie
verantwoordelijk zijn en wijst hen op de ramp die de wereld
te wachten staat. Hij oogst niets dan hevige tegenkantin
gen. Hij zet echter door: als men de vernietiging van de
natuur en de luchtbezoedeling zo laat doorgaan zal de hele
landbouwproduktie teloor gaan en zal er een algemene
hongersnood uitbreken.
ILMJM* KA/ARF
Op zekere nacht wordt de zee rood en alle leven in het water
wordt vernietigd. Overal ontstaan er vreemde verschijnse
len waarover ooggetuigen de wildste verhalen doen Overal
ter wereld doen er zich klimaatsveranderingen voor. Stof
voor heel wat futuristische avonturen.
Een film die wij U warm aanbevelen loopt vanaf vandaag in
de benedenzaal van cinema Palace: «Jesus of Naza
reth» - Jezus van Nazareth, een fiim van Franco Zeffirelli
met Robert Powell in de rol van Jezus. Olivia Hussey als
Maria en Yorgo Voyagis als Jozef.
De gehele film neemt 5u50 in beslag en is om praktische
redenen dan ook in twee delen op de filmmarkt gebracht.
Deze week krijgt u het eerste deel te zien. Toekomende
week verhuist dit eerste deel naar de bovenzaal en komt het
tweede deel van deze film in de benedenzaal. De moedigen
onder U die er niet tegenop zien van 6 u film te kijken kunnen
dus volgende week de film in één trek bekijken.
Waarin verschilt «Jesus of Nazareth» van de andere films
die het leven van Christus uitbeelden?
Het leven van Jesus Christus is dikwijls het onderwerp van
een film geweest. Meestal zijn dat grote superprodukties
zoals «Kings of Kings», «La plus belle histoire jamais racon-
tée», «Het evangelie volgens Mattheus» en «The Messias».
Van het teater kennen wij de musicals «Jesus Christ Super
star» en «Godspell»
Bij het uitwerken van het scenario is Franco Zeffirelli uitge
gaan van de vier evangelies in plaats van zich te baseren op
één enkel zoals dat het geval was in de vorige produkties.
Hij hield er voornamelijk aan het Hebreeuwse karakter van
Jesus naar voor te brengen om aldus, ook een zo getrouw
mogelijk beeld te geven van het Palestina van die tijd. In de
film komt Jesus tegelijkertijd naar voor als mens en als zoon
van God. De kruisiging is visueel voorgesteld op een manier
die sterk afwijkt van het konventionele beeld dat de Christe
nen er zich door de eeuwen heen hebben van voorgesteld
onder invloed van het werk van de grote schilders. De film
spant zich in om zo realistisch mogelijk te zijn, om historisch
zo precies mogelijk te zijn. Om tot dat resultaat te komen
heeft Zeffirelli de evangelies tot basis genomen omdat zij
unieke bronnen zijn van de eksakte biografie van Jezus Hij
heeft de gegevens in twee historische konteksten verwe
ven: de Romeinse en de Joodse. Deze kombinatie heeft het
mogelijk gemaakt de realiteit nauwkeurig te rekonstrueren.
Een film die wij warm aanbevelen aan cinefielen.
SJ.
Vorige week schonken wij meer aandacht aan de eerste film
van het nieuwe KFL-seizoen; «Family Plot», die op 22 sep
tember gedraaid werd. Nu graag het programma voor de
rest van het seizoen:
5 oktober: Picnic at hanging Rock.
19 oktober: Robin and Marian.
9 november: Silent Movie.
23 november: The Front.
7 december: The last Tycoon.
21 december The last detail.
4 januari: L'homme qui aimait les femmes.
18 januari: Der Fussganger.
1 februari: The Shootist.
15 februari: La Chaise vide.
1 maarl: Dr. Pulder zaait papavers.
15 maart: Providence.
29 maart: Le juge et l'assassin.
5 april: Le charme discret de la bourgeoisie.
MARCELINOKLUB
Op zondag 24 september om 14 u draait de jeugdfilmklub
Marcelinoklub de film «Het land der vergeten monsters».
Het is het verhaal van een Duitse onderzeeër die schip
breuk leidt en waarvan de overlevenden m een voorhistori
sche wereld terecht komen waar zij zullen te kampen heb
ben met voorhistorische monsters. Hoe de geïndustriali
seerde mens het zal klaren tegen deze reuzen uit de prehis
torie kunt U gaan bekijken in de Marcelinoklub. De deuren
gaan open om 13u30 en het einde van de voorstelling is
voorzien rond 16u30. §.J.