Itafclubfilmfclufe KIN0VA- FESTIVAL AALSTERS «GENOOTSCHAP» EN 150 JAAR BELGIE 32 - 6-10-1978 -De Voorpost rty nog gerust .erenigingen? om halfdrie in Schuere ar late kursusfiofc Honderd jaar geleden kwam Karei van de Woestijne op de wereld. Hij zou een van de grote meneren uit onze Neder landse letterkunde worden. Hij was joernalist, hoogleraar in de Nederlandse letterkunde te Gent, maar vooral als dichter en prozaschrijver zou hij bekend en geprezen worden. Hij wordt getekend als «een niet-volkse Vlaming, wiens door wrochte, verfijnde, barokke verskunst een gekweld individua lisme beleed, dat zich evenwel herhaaldelijk en verrassend wist te vernieuwen en te verdiepen.» (De Nederlandse letter kunde in honderd schrijvers). Het DAVIDSFONDS-Aalst was hem niet vergeten, ook al is hij volgend jaar 50 jaar overleden. In de feestzaal van het Stad huis, de eerste herfstdinsdag, sprak Dr. Johan Soenen over «de vrouw in de lyriek van Karei van de Woestijne» Zijn proef schrift waarmee hij in Aken tot doctor promoveerde, handelde over Karei van de Woestijne. Tijdens zijn boeiende voor dracht. zou hij inderdaad, wan delend over de verzen en pro zaregels van van de Woestijne. blijk geven van die akademi- sche background en kennis. Een bevattelijke uiteenzetting zou het worden, peilend door heen werk en leven van van de Woestijne. maar toch met vol doende eerbied voor die litera tor. In deze zin ook is de kombi- natie met stemmige fluitmuziek (Lieve Weymeis) en het voor dragen uit van de Woestijne (Tine Ruysschaert) zeer toe te juichen. KOMPLEKSE VISIE OP «DE VROUW» De vrouw wordt vrij traditioneel benaderd door van de Woestij ne. Inderdaad treedt het zorg zame. kommen/olie moeder type op de voorgrond in zijn werk. Zijn visie verschilt dus amper van die van zijn tijdgeno ten Wel is er deze eigenaar- cSgheid: dit aspekt is niet voor behouden aan de «moederfi guur» die in zijn werk voorkomt Ook de geliefde, de verloofde, echtgenote, moeder van zijn kinderen de goede huis vrouw zijn zorgend als een moeder. Johan Soenen spreekt over een Heilige Zes- vulfhgheid: de zes vrouwtypes 'int in zijn werk verborgen zijn vlooien samen in één persoon. EEN MOEDERKOMPLEKS? I >n vr;i;icj kan dus gesteld wor den of Karei van de Woestijne niet leed aan een moeoer- or zelfs Oidipoeskompleks. In be paalde gedichten lijkt dit niet zo en treedt de liefdevolle vader op de voorgrond Bij nader in zien blijkt echter een afkeer van zijn vader en een binding aan zijn moeder, die bedrogen wordt door haar echtgenoot. Hij heeft dus op zijn minst gewor steld met 'n Oidipoeskompleks. Johan Soenen doet hier een oproep tot een psychologisch doorlichten van Karei van de Woestijne. Dit zou volgens hem het filologisch onderzoek zeker ten goede komen. Multidisci plinair onderzoek zou inder daad ook hier belangrijk zijn. Al was het maar omdat kunst en literatuur, zeker als het om bio grafische notities gaat. wezen en zin van het leven en de mens bevragen en begrijpen. Omdat daarin een expressie ligt van een algemeen menselijkheid. Dat blijkt zeer duidelijk bij een tema als «de vrouw in de lyriek van...» BEKENNEN VAN ONMACHT Er is de wijze, rustige echtaeno- te. De minnares. De menner v. mandriften. De aanlokkelijke vrouwVan de Woestijne. die toch de toppen scheert van onze Nederlandse lyriek, be kent zijn onmacht om de vol maakte vrouw te bereiken. Hij splitst ze op in aspekten. me kaar aanvullende vrouwtypes STIJLVOL We kunnen de gehele uiteen zetting van Johan Soenen on mogelijk hier weergeven Er is nog de ouder wordende Karei, die mystieke toenadering zoekt tot God. en een tweestrijd «vle selijke Lusten-zonde» ervaart. Er is het dichterlijk voyeurisme. Kom, het zou goed zijn als der- Het «Genootschap \oor Aalstersc Geschiedenis- met als \oor/itter Rik Strypens en als sekretaris Jos Ghysens richtte een schrijven naar het Kollege van Burgemeester en Schepenen waarin het meldt dat het op lokaal v lak /i jn steentje wil bijdragen voor de viering -150 jaar België- die /al doorgaan in ISSO. Bij middel van archivalia, dokumentatie. ikonogralisch ma teriaal en andere hulpmiddelen wil men trachten een levendig beeld v an Aalst anno 1830te rekonstrue- ren. Niet alleen /al hiervoor beroep moeten worden gedaan op het priv c-initiaticl en op de musea om de pussende objektcn en kunst voorwerpen samen te brengen doch ook stukken uit hel archicl zijn hierbij volstrekt onontbeer lijk. Hiervoor vraagt het «Genoot schap- aan de stad bescherming, medewerking en toelating. De ten toonstelling /ou doorgaan in het Stedelijk Mu/eum -Oud Hospi taal- van 15 september tot eind oktober 1980 en de organi/atie cr- van /ou berusten bij de heren Ig- nace De Vos en Hendrik Strypens. Dc/e manifestatie /ou gepaard gaan met de uitgave van een we tenschappelijk opgestelde katalo- gus van de tentoongestelde voor werpen. Ook een tweede «Alos- lana /ou dan het licht /icn. Tenslotte meldt het Genootschap dat te de/er gelegenheid het stadsmagistraat /al worden gehul digd. Met a/ijn vangt men inder daad geen v liegen Dm. Jol.on Soenen bestral de gedichten van Korel l'an de Woest line. tF.D I diverse klank- en woordkun sten enkel toejuichen. Er kan best doorgegaan worden op deze formule. Davidsfonds! (Pd) Maandagavond 25 september hield filmklub Kinova traditionele jaarlijkse filmavond waar leden uit eigen films projekteerden. In zijn inleiding tot dit laatavondvullend program ma zei voorzitter Etienne Van Der Schueren dat het de bedoeling was de meest markante films uit het recent verleden te vertonen Het tema was ook deze keer de humor, zo zei de spreker, en wel in het vooruitzicht van het humorfestival van volgend jaar. Het was de bedoeling om de leden aan te sporen om meer humo ristische films te maken, Wat loopt cr deze week /oal in diverse klubs en De JEKI-filmklub vertoont op zaterdag 7 oktobe cinema Feestpaleis de film «Leve de spoken», een amusante voor het jeugdige volkje. Op zondag 8 oktober, eveneens voor de jeugd, loopt Marcelinoklub de film - Men noemt hem Trinitaeen film Bud Sjvencer in de hoofdrol. Deze naam betekent meteen onoverwinnelijke figuur in het filmverhaal. Er zal dus heel geknokt worden zonder dat er echter ook maar iemand in onze held tegen de vlakte te krijgen. In jeugdhuis Leeuwerik te Lede gaat op zondag X oktober Je ^'er tweede lilm in een cy klus van tien lilms-West Side deze film, met Natalie Wood in de rol van Mary en Richard bl Beymer inde rol vanTony. vcrdcruitwijdcn is in IcitcoscrfxKlig. Ktef Iedereen kent wel de prachtige melodietjes van Leonard Be- n C rnstcin die de Westsidc van New York City wercldberoemq 8ZO maakten. Ook de levendige dansen die de lilm opvrolijken het bekijken waard. Voor diegenen die deze topfier uit de filmge- non schiedenis nog niet gezien hebben kunnen wij maar een aanraden en dat is /o s|x>edig mogelijk naar jeugdhuis de wcrik gaan te Lede. Leden betalen er 50 F voor de voorstelling, niet-leden 60 F Aangezien men nog maar één film gemist heelt is het interessant om een abonnement te nemen: kostprijs hit OM TE NOTEREN 3 november: My name is nobody in jeugdcentrum Zonnestraal 5 november: Taxidriver in jeugdhuis Ypsilon. 19 november: Robin and Marian bij KI L - Aalst. 5 november: The Pink Panther in jeugdhuis Leeuwerik te Lede •^'jvenl - achti (vanaf de afbraak) van t go windmolen. ande 4. «Zwartboek»: humo tische speelfilm van F106 Colombier. 5. «Tussen 3 meter», documentaire Etienne Van Der 6. «7000 jaar documentaire van Jan Droog over brons 7. «De Wraak van Jond», humoristisciden speelfilm. Vermelden we tenslotte ffcai. wat meteen een goede vertegenwoordiging van de klub betekenen in het humorfestival (vóóf 3 jaar had een dergelijk festival plaats). Programma: «Bretagne»: reisfilm van Herman Van Horen. 2. «Gramschap»: humoris tische speelfilm van A.De Vos. 3. «Op de vangreep gered», documentaire van Etienne Van Der Schueren met als onderwerp de rekonstruktie dat Kinova ook voor beginners inricht. SekretariaatGuy De Burgemeesterplein 16, Aalst (053/21.05.57). We mogen ons in het Aalsterse gelukkig prijzen met een Lanseloet-teatergroep, entoesiaste mensen die voor een ruim publiek uitgelezen stukken ten tonele brengen. Het derde seizoen kon gestart worden met «Een stille zwarte vogel», dat Karl Verleyen speciaal kreëerde voor Lanseloet. Een stuk dat misschien ten onrechte als jeugdtoneel bestem peld wordt.want zowel tematiek als uitwerking bekoorden ook echt het meer volwassen gedeelte onder het publiek. Auteur Karei Verleyen was aanwezig op de première (vrijdag 29 september) en naar we vernamen, was hij erg entoesiast over de uitwerking die Lanseloet aan zijn stuk gaf. Terecht, maar ook op Kareis Jeugdtoneel). Acarazon. wa- hoed mag een pluim, want hij schreef een inhoudelijk sterk en toch boeiend werk. Daarom kunnen we het enkel ten sterk ste afkeuren dat op de zater dagvoorstelling, waarop wij aanwezig waren, een bende storende slappe lachers al te luidruchtig op meerdere mo menten vervelend deed Maar laat ons eerst die stille zwarte vogel zelf in ogenschouw ne men. Illitra Centrale figuur is prins Goven (Jean-Paul Van Steertegem) die met name althans regeert over Illitra, maar in feite zwaaien zijn raadgevers de plak over hem en de bevolking. Er is Nonsaber, eerste raads heer (Eddy Picavet, gastakteur en direkteur van het Lokers penmeester (Jos Mussche), Dinera y Basta minister (Elia Vermeulen). Vooral door de wet op de ver boden woorden die ze uitvaar digden (bezit van boeken, le zen en schrijven zijn verbo den), zijn ze machtig. Ze belet ten dat anderen vrij en zelf standig kunnen denken Nie mand mag kennis verwerven, anders denken dan de over heid wil. Wie niet blindelings knikt en buigt wordt gefolterd en gedood. De nar Tontot weet hoe de vork in de steel zit. Hij (Willy Van Boxtael) zal bij de prins geleide lijk wantrouwen kunnen schep pen tegenover zijn raadsheren en zijn honger naar de verbon den woorden aanwakkeren. Vooral de blinde man Kuriëlson (Luc Van den Broeck) zal daarin belangrijk zijn. Hij komt uit het buitenland en zal prins Goven kunnen doen lezen, bij hem «een nieuwe wereld ope nen». Tontot vijnst een dubbel spel en kan het konflikt ten top drijven. Querida, kamenier van Govens moeder en vriendin van Goven (An Matthijs) maar vooral Dona Maria, moeder van Goven (Mich Van Neck) willen de prins beletten te willen lezen, in op stand te komen tegen de raad gevers. Dona Maria herinnert zich nog de moord op Govens vader en wil dit haar zoon besparen... Kuriëlson. de blinde ziener, wordt gevat door de soldaat (Willy Mertens) en door de beul (Jos Lissens) terechtgesteld. Goven is woedend. Tonto zal echter de kist kunnen bemach tigen waarin een brief van de koning aan zijn onderdanen, waarin hij aantoont dat die dik- tatuur voor rekening van de raadsheren valt... Illitra zal voortaan mogen lezen en schrijven, zelfstandig naden ken, en Goven zal hen als rechtvaardig vorst regeren. Ziehier in 't kort de «draad» van een verhaal waarin Illitra sym bool is van zovele landen waar de vriie meningsuiting en Tonto. de schakel tussen verschillende scènes in -Een stille :warte vogel(JM) vorming onmogelijk of verbo den is. Waarin we de prins kun nen aanzien als de mens die op zoek gaat, koortsachtig, gedre ven, naar de wortels van die feitelijkheid. Hij is niet de prins boven het volk, hij vertegen woordigt het volk op de scène welhaast. De drie raadslieden herinneren ons aan een «houdt gij ze arm, wij houden ze dom», een samengaan van staat, kerk en militair geweld. Tja, uiteinde lijk is heel dit «sprookje» geba seerd op werkelijke toestan den, en is het de verdienste van Karei Verleyen dit, verdickt, in een voor jongeren geschikt to neel te brengen. De stille zwarte vogel is de ter reur en vernieling zaaiende on heilsvogel, die klapwiekend over Illitra dood betekent. De uitvoering die Lanseloet bracht was in orde De speel ruimte was in drie delen ver deeld: een toegang tot het do mein van de prins, 'n gevange niscel en de troonzaal, telkens voldoende sober gehouden. Zo was er de mogelijkheid om door een vlugge en logische scè neopvolging een spanning te kreëren die de tematiek ten goede kwam. Soms werd ook terzelfdertijd op twee delen ge speeld, daar het ene (bv. de dood van de blinde) nodig was om het op de voorgrond ge voerde gesprek te begrijpen en dramatisch te maken. Ook de muziek die Katrijn Friant kom- poneerde was erg funktioneel. Licht en geluid waren perfekt. We hopen dat dit stuk, al dan niet door Lanseloet gebracht, ook in scholen en jeugdgroe pen zou gebracht worden, liefst nog met een evaluerende dis- kussie erna of een aktualise- rende animatie. Namen die we nog niet ver meldden zijn: de Dienaar (Herman Blendeman), de ge vangene (Toni Fortuin), de de- korbouwer Frans Dehoux, licht- en klank was van Fran- Qois De Bruecker, Rita Welle- kens en Frangois De Koninck grimeerden, voor de kostume ring zorgde huis Avotea (Gent), Nelly Van der Eecken had de kapsels voor haar rekening, de zaaldienst werd waargenomen door Amedée Triest, Mia Cal- lier. Ludwig Herckenrath. Leon Symons en Roger Pieters en algemene produktieleider wasWilly Van Boxtael. Nog dit: op woensdag 2b okto ber om 14u wordt op uitnodi ging van Lanseloet «De ratten vanger van Hameien» vertoond in zaal «'t Kapelleken», Meule- schettestraat Aalst, (voor kin deren tot 12 jaar). Op vrijdag 10 november, om 20u, in de V.Tl.-feestzaal komt het R.V.T. een gastvoorstelling op de planken brengen van «De vrek» (Moiière) met Luc Philips in de hoofdrol. (Pd) Lei e H eymc.s luisterde de in ond o/' met sjeen olie mn.ick. fEDI gelijke uiteenzettingen (er zou den er nog volgen) achteraf op schrift zouden gesteld worden en éen ruimere verspreiding Mensen die houden van een gulle lach. het ge/icht van Marty niet moe zijn, en tegen -bedekte seks- kunnen, raden wij gerust kite aan een paar gezellige uurtjes te gaan doorbrengen in de gemak- lege kelijke zetels van het Feestpaleis. "9* Voor gans het gezin loopt er in deze cinemazaal echter ook nog met een film «Elsis en de non- een wat melodramatische, op het ekje gevoel spielende film die echter best te genieten salt. Aanbevolen Ie ti soor het ganse ge/in. be De iirins van Illitra samen met nar Tonto in -Een :warte vogelvan tea ter La n se loet. (JM) Ti ne Ruysschaert er.orgde :eer l'roicssionccl <le \oordracl i. tF.hl zouden kennen. (De belang stelling vanwege het publiek was maar povertjes). Tenslotte kunnen we de kombinatie van >or de cinefielen de/e week niet zoveel bijzonders. En cinema l'alace gaat de film -Gauntlet- -De kracht|iroe!-, met Clint Eastwood, zijn tweede weck in. In de benedenzaal begint vanaf vandaag een film te lojsen voor een volwassen publick -Liefdestrein soor Hitler-een sek- sprent s an James Gartner met in de hooldrollen Monica Swinn en Bob Asklol Het verhaal begint in Berlijn tijdens de tweede wereldoorlog. Ingrid Shuller, kabaretzangeres van beroep, is een door en door fanatieke nazi. De sturmbahnlührcr Otto Kramer laat haar kapi tein benoemen van een vrouwelijke groep. Zij zal aan boord van een trein jonge vrijwillige vrouwen bevelen geven die liet mo reel van de Duitse officieren aan het Oostfront moeten steunen. De toestand in de trein wordt ingewikkeld op het ogenblik dat ettelijke vrouwelijke veroordeelden bij de vrijwilligers worden ingelijfd en als Ingrid tussen dc/e meisjes haar vroegere jeugd vriendin Grete herkent. De militaire toestand evolueert in het voordeel van de Sovjet- en Amerikaanse legers. Een der veroor deelden kan ontsnapjien en laat de weerstand de trein overmeeste ren om Ingrid echt te vernederen. En dan daagt Paul Grunn op. een officier aan het hoofd van een militaire eenheid, die de trein kan ontzetten. Als de ineenstorting van het Reich komt. tracht Grunn het onmo gelijke te doen om die erg speciale afdeling te redden, maar hij wordt gedood terwijl Ingrid de Elbe al zwemmend oversteekt om zich nu ten dienste te stellen van de Amerikanen. De oorlog loopt ten einde. Het is nu voor de Amerikaanse officie ren dat Ingrid in het kabaret optreedt. Alles loopt slot. totdat echter Otto Kramer opduikt om het verraad van Ingrid te wreken. Cinema F eestpaleis gaat ook op de seksie toer deze week, zij het dan met een heel wat luchtigere komedie met Marty Feitman in de hoofdrol, «Sex met de glimlach».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32