Vreemde vogels Artistiek sprokkelhout in Mikis L Even terugkomen op de achtste orgelcyklus NIEUWE MONSTERS Koninklijk Ballet van Vlaanderen 32 - 20-10-1978 - De Voorpost Zondagavond. Er is nog steeds geen witte rook door de schouw waar heel de wereld naar kijkt. Maar dichter dan Rome zijn Erpe en Aalst, waar op dezelfde tijdspanne straks twee muziekoptredens doorgaan. Of kleinkunstoptredens. Of liever nog avonden van het gezongen woord. Want dat lijkt ons op dit ogenblik een van de weinige gemeenschappelijk heden van de twee zangparen: Miek en Roel (Erpe) en Elly en Rickert (Aalst). Maar laten we onze apriori's terzijde schuiven, nee, er niet aan denken dat de Zuidervelds een groot pak jongeren in de Sint-Annakerk vorig jaar ontgoochelden door hun sterke individueel-religieuze bindteksten en hun Jesus - People - inslag. En laat ons naar Erpe trekken zonder de verwachting van een socialistische boodschap voor deze we reld van veel Jannen - met - de - Pet en ouders die voor hun jongen een geweer kopen. Nee. Tabula rasa. Eerste helft Miek en Roel. Tijdens de pauze op de fiets naar de Okapizaal voor Elly en Rickert. MIEK EN ROEL Zondaglaatavond. Opnieuw achter de schrijfmachine, waar we weer de feesttent zien in Er pe. Een tent met half zoveel be langstellenden wat de Dido- inleider naar ekskuses doet zoeken Nekka, dat die dag doorging. En Elly en Rickert. Bij het vernoemen van die twee snuiters glimlacht het publiek; ook Miek en Roel en de twee muzikale begeleiders die nu het podium opklimmen. Wat we te horen krijgen is een keuze van nieuwe maaksels en oude blijkbaar evergreens geworden songs. Gezongen door de zelfde Roel. met een timbre dat nog niks veranderd is, en een Miek die daar enkel aanvulling van is. en nooit op het voorplan uBedt «Vanavond zullen we springen en dansen, want mor gen is het te laat», geniet van de geneugten van het leven, leve de wijn, zingen we. Het publiek bestelt bier en chips en luistert naar het wat oudere Verdronken land van Saeftin- ge. Wil er de symboliek uit pu ren, maar is niet bepaald wild entoesiast. Men is gekomen voor Miek en Roel uit de begin periode toen ze nog samen uit op jacht gingen en toen Jantje's hoofd ontplofte. En men is ver baasd of toch minstens geïntri geerd door een evolutie die verder gaat dan het op rockmu ziek plaatsen van kleinkunst- teksten en de opdringerige achtergrond-snaartokkelingen die bijwijlen de tekst onhoor- \*ai maken. Men kijkt in een spiegel als gezongen wordt van het problemenmeisje dat van Roel en Miek de wijze raad krijgt aan haar toekomst zelf te bouwen. Anders loopt het uit de hand. Een spiegel, want pro blemen over relatievorming zijn aan de orde van de dag. «Wie ben jij terug» (vertaling van Tom Dexter) ligt in dezelfde lijn. En toch kan de gearriveerde bourgeois niet zeggen vol leedvermaak; «Ze hebben hun oude idealen, hun sterke maat schappijbetrokkenheid opge geven». Een lied vertaald uit het repertoire van de Franse chansonnier Yves Simon, ver telt je dat je in Amerika nergens rust vindt bv. En er zijn de oude liederen cfie op het programma kijven. Maar daar zal ook wel kommerciële berekening tus sen zitten. Het publiek, waarin opvallend wat twens, is daar voor gekomen, met het heim wee en de nostalgie naar wel eer. En het applaus klinkt dus heel wat warmer voor Jan met de Pet die wel wikt en het kapi taal dat beschikt. Lied uit 1967, tijdvan tekstielbedrijfsluitingen. Nog aktueel dus. '68. een stu dentenlied, Jantje's hoofd dat is ontploft en waar ie echt niet te gen kon. Hemeltje, mensen toch, hoe anders klinken die protest songs. De naam van Bob Dylan wordt vermeld, maar ook hij is een traditional. VREEMDE VOGELS IVliek en Roel teren dus wel er gens op hun naam uit de zesti gerjaren, maar blijven er niet in vasthaken. Ze zijn meegeë- vofcieerd, ten koste toch wel van een eigen gelaat. Op het programma ook een lied dat Rickert Zuiderveld kompo- neerde, nog stammend uit de beginperiode. Het mooie lied over twee vreemde vogels die niet willen wonen in een huis van steen en bekeken worden door vogels zonder snavel. De tijd van de bloemenkinderen Ook vervlogen, maar dan blij ven er toch nog die vier zin gende vreemde vogels die elk een andere windrichting invlo gen. En die twee aan twee in een veranderd pluimenpak nieuwe wijsjes zouden fluiten. ELLY EN RICKERT Van de biertent naar de bas- ^atzadl. Het is wat wennen, want Elly Nieman en Rickert Zuiderveld hebben hier een eerbiedige, gezegende sfeer gekreëerd Hier geen bier en chips als hun toch wel mooie strelende stemmen zingen over de liefde van God en als twee kindjes vooraan mogen komen meezingen dat Hij de koning is. Geen gefluister van het (talrijker, maar jonger) pu bliek bij de bindteksten die Elly brengt. Men wist dat blijkbaar vooraf, want ook achteraf wordt daar niet over geklaagd, inte gendeel. Men neemt het. aan vaardt het of/en apprecieertE R omdat ze diep geloven, met een spontane kinderlijke blijheid, in de boodschap die ze brengen. Dat Jezus zoon van God is. En de deur. Dat hij vrede brengt in de harten. Wat ze brengen is veel minder sym bolisch, dichterlijk en beeldrijk. Maar dat is voor niemand nog een verrassing, ledereen weet dat Elly en Rickert sinds een paar jaren Jezus als het unieke antwoord op hun zoeken en tasten gezien hebben. Ze zijn op de zendelingtoer met Mara- natha door heel Vlaanderen, en na het optreden, of liever het Bijbelse onderhouden, zal er de mogelijkheid zijn om met hen en Maranathamensen over het geloof te spreken. Want het is mogelijk, zegt Elly, dat je vanavond de keuze maakt het met Jezus te wagen Wat we missen is niet in hoofd zaak de artistiek-muzikale vormgeving van weleer. Wel het verengen van een evange lieboodschap tot louter indivi duele god-mensrelaties. De sociale boodschap, komt er echt niet aan te pas, en inspe len op de aktualiteit, da's wel een taboe blijkbaar. «Geef me zon en regen dat ik leven Miek en Roel, te gast in de Dido-tent. (SJ) Een duo voor een volle zaal. Elly en Rikken. Of zij boeiden is een andere vraag. (EDV) mag»..: zou iemand dan gelet hebben op de koopreklame- borden in de Okapizaal? Dat betwijfelen we, want ieders ogen zijn intens gericht op de innig zingende stemmen voor aan En op God, als Elly met de wijsvinger de hoogte doorprikt als er geapplaudisseerd wordt. «Hier ben ik, vader» zegt de verloren zoon die het nu met Hem gaat wagen... Een gewel dig applaus barst los na het laatste, door ieder meegezon gen «Hosanna, gezegend is hij die komt in de Naam des He ren». Het publiek krijgt er het ouwertje «jij bent een deel van de keten» voor. Wanneer we buiten schuiven, wordt ons wat papier in de handen geduwd. Waarop onder andere twee a- dressen waar je welkom bent te praten over Jezus in jouw le ven. Caudronstraat 28, Aalst (woensdag en zaterdag om 20 u.) en Nieuwbeekstraat 45B, elke zondag om 10 u. En het adres van de organise rende stichting Maranatha, Postbus 80,8500 Kortrijk. Daar kan je evangelische boeken verkrijgen, casettes, grammo foonplaten, posters, stickers... (telefonisch; 056-22.43.05). (pd) Aalstenaar Gustaaf Giets (zeg maar Staaf) eksposeerde op 11, 13 en 14 oktober in de Mikis Klub te Aalst. Staaf is een levenslustige vijftiger die de resultaten van zijn nogal merk waardige hobby hier uitstalde. Hij verzamelt namelijk vreemd soortige takjes, wortels en stuk jes schors die hij zodanig af zaagt dat ze een figuratieve uitdrukking krijgen. Hoofdmo tieven zijn voornamelijk men sen en dieren, en met een mi nimum aan verbeelding kun je er wel in zien wat Staaf er in ziet. De houtjes krijgen titels mee zoals «Kiekendief», «Af scheidskus», «Blinde pianist», «Heksenjacht» en «Terecht gesteld». Centraal tussen al deze werkjes hangt het houten portret van onze alomgekende «ajuinboer», Bertje Verbestel, kompleet met masker, karna- valsneus. torenhoedje, sigaar en ajuin. Een subliem detail: als je de ajuin omdraait merk je daarop het gelaat van Verbes- tel's echtgenote. Giets heeft een enorme be langstelling gehad voor de na tuur, maar zijn hobby is echter bij louter toeval ontstaan, toen hij op een wandeling een vreemd in elkaar gedraaid takje ontdekte, dat een bijna perfekte estetische vormgeving had. Dit zette hem aan tot verdere zoek tochten naar dergelijke natuur- kronkels. Gustaaf: De kunst bestaat erin de dingen ondersteboven te zien, de meeste van mijn werk jes staan namelijk anders dan zoals ze aan de bomen groei en. Takken zijn onderaan dik ker dan bovenaan, bij mensen en dieren is het net andersom, de benen of poten zijn fijner dan de romp. Ik probeer het hout zo intakt mogelijk te houden, zon der hier of daar iets in te kerven of te skulpteren. Het is mijn be doeling om de mensen de gril len van de natuur te laten zien, hoe raar de struktuur van sommige takken kan zijn. De enige bewerking die ik aan het hout verricht is het wegnemen van de schors. Gustaaf Giets heeft daarnaast nog een verzameling bewon derenswaardige boomzwam- men aangelegd, in alle kleuren en formaten, en ook hierover raakt hij maar niet uitgepraat, net als over zijn takjes. Steeds staan de bezoekers geboeid te luisteren naar zijn uiteenzettin gen. Naast het werk van Giets kon men ook potlood- en penteke ningen bekijken van Dirk De Leeuw, een jongeman die ech ter geen ambities heeft om ver der te evolueren op artistiek vlak Hij tekent gewoon graag en zag hier in Mikis de moge lijkheid om zijn werkjes eens ten toon te spreiden. Ondanks het feit dat de teke ningen gemaakt zijn naar voor beelden van o.a. Rubens (de negerkoppen). Michelangelo en Dürer, bezitten ze een ze kere aantrekkingskracht, en rekening houdend met de ge dachte dat hij geen akademi- sche vorming genoten heeft, presteerde vriend Dirk een niet onaardige verdienste. W.V. Gustaaf Giets stelde zijn takjigu figuurtjes zijn origineledtoomwortels i <le Mikisklub. Al dezi i omgekeerde richting. (JMi Zoals vele lezers hebben gemerk*. schreven we met veel lof over het artistieke gehalte en de boeiende programmatie van de achtste orgelcyklus die in de loop van de maand septem ber doorging in de Sint-Maartenskerk te Aalst. Wie echter minder gelukkig maal toe de slechte toestand was met deze artikels was van het orgel aangehaald werd. Z.E.H De Vos, deken van de. In ziin schrijven, persoonlijk parochie. Hij merkte op dat in aan ondergetekende gericht, betreffende artikels tot drie wees hij er op dat dit voor hem en de leden van de kerkraad voorkwam als een beschuldi ging van slordigheid, onwil of verzuim Wij willen er de nadruk op leggen dat dit helemaal niet onze bedoeling is geweest; sterker nog, dat deze gedachte nooit (en waarom zou ze...) bij ons is opgekomen. Wanneer we schreven over de slechte toestand van het instrument wilden we enkel het lezers- en luisterpubliek voorlichten, zon der iemand van nalatigheid te beschuldigen. Trouwens, we menen dat dit nooit eksplisiet werd aangehaald. Wel geven we toe dat de mensen, die ver antwoordelijk zijn voor de Sint-Maartenskerk, het als zeer onaangenaam hebben ervaren om drie opeenvolgende malen kritiek op het orgel te moeten lezen. Maar we zeggen het nogmaals, hiermede hebben we niemand van wat ook willen beschuldigen. Dat er geen sprake kan zijn van nalatigheid is overduidelijk wanneer we merken dat voor het ogenblik Waar wij vorige week een boordevolle filmkolom «Film bij ons» en «Filmklubs-klubfilms» hadden zullen wij het deze week moeten stellen met een veel schaarsere filminforma tie. In de studio van cinema Palace gaat «This is America» de schokkende prent die ons het ongekende Amerika in beeld brengt, zijn tweede week in. In de benedenzaal van cinema Palace begint een nieuwe prent zijn roulatie: «La grande Bataille». De grootste slag, een film van producer Luciano Martino en Mino Loy in beeld gebracht door Umberto Lenzi. Voor het verhaal moeten wij ons naar 1936 begeven, het jaar van de Olympische Spelen, op het ogenblik dat een Amerikaans generaal, Foster (Henri Fonda), een Engelse filosoof O'Hara (John Huston), een Pruisisch Majoor Man fred Roland (Stacy Keach) en een Duitse aktrice. Annelise Ackerman (Samantha Eggar), elkaar ontmoeten ter gele genheid van een officiële receptie. Op dat ogenblik gaat alles er nog vriendschappelijk aan toe. Drie jaar later breekt echter de tweede wereldoorlog los. Buitengewone omstan digheden zullen er voor zorgen dat bovengenoemde perso nages elkaar terug ontmoeten. Ditmaal gaat het er echter niet zo vriendschappelijk aan toe. De onverbiddelijke wet van de oorlog brengt hen tegenover elkaar in een dodelijk duel Tijdens de felle gevechten in de woestijn zal ieder van hen een hardnekkige en heldhaftige strijd voeren tegen de vijand. Weinigen zullen echter de gevechten overleven. In cinema Feestpaleis verhuist «The driver» naar de kleinere zaal 2 om aldaar zijn tweede week in te gaan Inzaai 1 van cinema Feestpaleis gaat een nieuwe film «De nieuwe monsters» met Vittorio Gassman, Ornella Muti, Alberto Sordi en Ugo Tagnazzi in een regie van Mario Monicelli. Een getuige, amusante film op zijn Italiaans. S.J. vTTTORIO GASSMAN ORNELLA MLiïl ALB07TO SORDI UGOTOGNAZ2I EEN FILM VAN MARJO MONICELLI DNO J RISI ETTORE SCOLA uitzonderlijk frisse filmhumor...'n festijn herstellingswerken aan de gang zijn in de Sint- Maartenskerk. WanneerZ.E.H. De Vos ons schrijft dat hij en de leden van de kerkraad niets lie ver zouden zien dan een orgel dat perfekt in orde is, geloven we dit zonder voorbehoud We kunnen enkel hopen ds alle personen, die rechtstreek betrokken zijn bij de restaurati van het orgel, onvermoeid zul len blijven werken om Sint-Maartenskerk een instru ment te geven waarop ze reefi heeft. André De Groevi Op donderdag 16 november 1978 gaan in de Hal «Ten Rozen», Rozendreef Aalst, een paar voorstellingen door. uitgevoerd door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Om 14 uur is er een jeugdprogramma waarin volgende stukken opgevoerd worden: «Les Patineurs» (choreografie Sir Fre derick Ashton, muziek Giacomo Meyerbeer), «Drie Prélu des» (choreografie Ben Stevenson, muziek Serge Rach maninoff), «Opus Vivaldi» (choreografie Aimè de Ligrifère, muziek Antonio Vivaldi), en «Pierlala» (choreografie Jeanne Brabants, muziek Daniël Sternefeld). De gala voorstelling gaat door te 20 uur met volgend programma: «Opus Vivaldi», «Drie Préludes», «De dood van Orfeus» (choreografie André Leclair, muziek Arnold Schönberg) en «Pierlala» De toegangsprijzen bedragen 30 fr. voor schoolgaande jeugd, houders van een kultuurkaart (tot 25 jaar), houders van een plus-3-pas en kulturele verenigingen met minstens 20 deelnemers, 60 fr. voor alle andere personen. Voor plaatsbesprekingen kan men terecht bij de dienst onderwijs-kultuur, Kattestraat 33. 9300 Aalst (tijdens de werkuren 9 - 12 uur en 14 - 17 uur) en bij de Centrale bibliotheek, Kattestraat 17, 9300 Aalst tijdens de ope ningsuren. W.V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32