De Schakel verliest niet alleen de glimlach, maar ook het gezicht! De betoverende volksmuziek van de Speleman Chris Thompson in Parnassos ®fü/ 32 - 10-11-1978 - De Voorpost Afgelopen zaterdag hebben wij op betreurenswaardige wijze moeten vaststellen hoe de toneelvereniging De Schakel met hun opvoering van «Een verloren glimlach», het gezicht verloor een daardoor hun reputatie een flinke deuk bezorgde. Wij verloren er Inderdaad de glimlach door, maar tevens het geduld en het goede humeur. Met de handen in het haar hebben wij ons deze keer achter de schrijfmachine geïnstalleerd. Koncept en inhoud van het stuk «De auteur heeft getracht op een kiese manier het leven, de strijd, het verweer, de vriendschap, de aanhankelijkheid, de haat en de ondergang van een jong meisje te brengen. Slachtoffer van onbegrip, gebrek aan liefde, uitbuiting, moedeloosheid, angst? «In deze bewoordingen stelt men in de aangeboden programmabrochure het stuk aan de onvoorbereide toeschou wer voor. En niets is minder waar. David Meyvis, pseudo niem van de sekretaris van dit gezelschap de heer Muylaert, heeft dit inderdaad getracht. Deze lovenswaardige poging is echter niet tot een geloofwaardig In cinema Feestpaleis, meer bepaald in zaal 2 vecht de onverschrokken Bruce Lee nu reeds voor de derde week ongenaakbaar «The game of death», het spel van de dood. Johny Tuur Van Den Brulle) terroriseert Roza (Chris Verhoeven) op een hardhandige wijze. (JM) Als je houdt van romantische volksmuziek uit oost- en noord- europese landen, of als je gewoon iets moois wilt horen, dan mag je zeker niet nalaten eens iets van de Speleman te beluis teren. Deze volkskunstgroep was zaterdag jl. te gast in jeugd- klub Dido te Erpe. Hij bestaat uit twee dames en vier heren, waaronder een Poolse mevrouw, de plaats van hun herkomst ligt gecentreerd rond de Pinte, Deinze en Gent. Deze mensen bespelen een breed gamma instrumenten, waaronder ook enkele minder bekende en zeldzame zoals de ocarina (een klein houten blaasinstrumentje op principe van de blokfluit) en het hak- bord, een citerachtig instru ment dat met twee hamertjes bespeeld wordt. Ze bespelen nog typisch Slavische instru menten zoals natuurlijk de vi ool, de kontrabas. dwarsfluit en herdersfluitje, mandoline, har- monika enz. De meeste van hun liederen hebben iets betoverends in zich. de luisteraar wordt mee gesleurd in de ban van de Sla vische mythen en verhalen In de waaier van muziekstukjes hoort men o.a. Kaukasische herdersmuziek, met een prach tige, aangrijpende solo op de acarina, een fluitendans uit Georgië, liederen uit Croatië en Servië, maar ook werken die meer uit noordelijke richting komen zoals de Zweedse dans- en wandelaarsliederen en de polska's. Vooral deze lie deren werken sterk op het ge voel en bij intense beluistering lopen de rillingen zo over je rug De Speleman heeft daarnaast ook bewerkingen van Middel nederlandse teksten, zoals klaagzangen over schippers die ter IJsland varen. Deze groep heeft reeds een plaatopname achter de rug, waarvan de titel: Bij ons en El ders. Wim Verbeiren In de grote Benedenzaal loopt vanaf vandaag een discofilm «Thanks God It's Friday». Goddank, het is vrijdag. In deze film van Robert Klane vinden wij in de voornaamste rollen Valerie Landsburg, Terri Nunn. Chick Vennera, Donna Summer en de Commodores. Vanuit zijn glazen kooi die over de Zoobaan hangt, een fantastische diskoteek van de Cienega Boulevard te Los Angeles, leidt Bobby Speed, de disc-jockey, de operaties en de dans. Het is precies op die vrijdagavond dat in de diskoteek een grote danswedstrijd zal plaats hebben. De langverwachte buitenkans voor Bobby Speed om zich op denderende wijze kenbaar te maken. Tal van personen zullen op deze vrijdagavond in de disko teek samenkomen. In de loop van een krankzinnige nacht vol komische en romantische opflakkeringen gaan deze personen die van alle kanten gekomen zijn, elkaar ontmoeten, uiteengaan, wisselen, zich onthullen, zich doen kennen, elkaar ontdek ken. hun dromen delen, zich verenigen, zich vermengen, kortom: leven. Zij vinden elkaar allemaal terug voor de grote danswedstnjd tijdens dewelke de Commodores de diskoteek letterlijk in de lucM zullen doen vliegen. Dus een knalfilm voor de liefheb bers van het genre Wij persoonlijk staan wat skeptisch tegenover deze diskorage, maar ieder heeft wel zowat zijn smaak. S.J. In jeugdhuis Dido trad groep -De Speleman- op en bracht een niet alledaagse muziek naar v Moeder Roza verbaasd over het optreden van haar dochter Gil. (JM de eerste twee taferelen hele maal niet van de grond. Dit euvel treft evenwel ook de drie volgende. Het probleem wordt ook niet voldoende uitgediept, zodat de kijker geen energie meer zal opbrengen om er zich over te bevragen, wat toch wel de bedoeling van de auteur was. De personages krijgen geen elemen ten toegespeeld om een eigen en overtuigend karakter te vormen. Dit is mede te wijten aan de dialogen die niet voldoende spanning kunnen oproepen, en daardoor niet toelaten dat de personages voldoende belicht wo/den of de gelegenheid krij gen sterk naar voor te komen. Verschillende keren wordt het publiek voor een Jege scene gezet, zodat de aktie. die al zo gering is omdat het motorisch moment niet de kracht verleent om er op voort te bouwen, dikwijls naar een dieptepunt zakt. Door deze tekortkomingen ontkomt de opvoering niet aan het ten toon spreiden van een paar uur verveling. teater te dienen. Als je ricoche- schoten om je oren hoort fluiten denk je meteen aan de grote duels uit het westemgenre. Het dient wel gezegd dat er in onze schouwburg geen mogelijkheid bestaat om een geluidsband op bevredigende manier weer te geven. Wat wel positief te noemen is, is de wijze waarop met de belichting omgesprongen "tyordt. De overgangen van wit naar gekleurd licht zijn zeker te appreciëren, in een poging meer sfeer aan die bepaalde scènes te geven. Vertolking Als die er was. dan toch met een groot vraagteken. Het is best aanvaardbaar dat een akteur of aktrice geen grote vertolking kan brengen als hem daartoe geen materiaal wordt verleend. In casu de opbouw van het stuk en de eerder zwakke dialogen. Hebben de mensen bij De Schakel er de moed of het hoofd bij verloren, dan mag dat nog geen ekskuuszijn voor wat wij te \ED wel bijgeschreven om aan normen van het Landjuwt voldoen, namelijk: minstens rollen in een stuk. Gelukkig er nog Guido Klinck te zien ii rol van brave Alex. Hij enige die een aanvaardl vertolking ten tonele voerde, scène na de pauze was dan het enige genietbare taf< omdat Guido Klinck de bot toon kon voeren op Gil. waar wij van dit gezelschaj andere dingen hebben get bleef het deze keer erg onde j^r maat. Ten Slotte Van dezelfde auteur speelde Schakel reeds «Oom Edwar gevaarlijk» en er staat ook eenakter op stapel. In het k; van de teaterweek kan u o| januari in de kapel van Oud-Hospitaal «Op uw gezi heid» zien. Deze eenakter handelt het probleem van eutanasie. Met «Een verloren glimli neemt De Schakel deel Landjuweel in Turnhout. Het jaarlijkse vrij podium in Parnassos, Denderleeuw, kende i werd verwacht een tamelijk grote bijval: een goedgevulde, sfeervt,^,, kroeg kreeg achtereenvolgens het minder en dan weer meer bei. tigde talent uit Vlaanderen en, als toemaatje, een wel enigs; verbazende Chris Thompson op het podium. Een vrij podium blijft meestal niet geheel verstoken van enige verve ling. Dit wordt in de Parnassos echter ten dele opgevangen d«n»r de sclcktc keuze van de begin nende artiesten, hoewel incn bij sommige mensen wel geneigd is de vraag te stellen naar de motie ven om toch maar het podium Ie betreden. Toch laat een vrij po dium in deze folkkrocg steeds een bevredigende indruk na, zo ook deze keer De gast op dit vrij podium was de uil Nieuw-Zeeland afkomstige Chris Thompson. Zoals hij des tijds op het Vlaamse publiek een onvergetelijke indruk naliet, zo 'maakte' hij ook deze maal 'in druk'. zij hel dan dal de bepi f gen 'vreemd' of 'merkwaal veeleer van toepassing zijn.' bj maakten kennis met een erg it jq verte artiest, die veeleer I |l enorm potentieel aan talent frjj toon spreidde, dan zijn talent i tj maar waarvan hel publick toch in de ban raakte. Zijn repen fa indien men dan al van re fa toire spreken kon best j vooral uit eigen nummers die der geïmprovizeerd werden i |j voor gebracht, zij het dan we fa een hoogst persoonlijke wijze. j erg aandachtige en attcntvolle bliek (hoed af!) werd ten slotte loond met een bisnummcr van j blijkbaar ontroerde Thompsof In zaal 1 een nieuwe film «De wilde ganzen», een film van Andrew Mc Laglen met in de hoofdrollen Richard Burton als Kolonel Faulkner, Roger Moore als Shawn Flynn, Richard Harris als Rafer Janders, Hardy Kruger als Pieter Coetzee en Stewart Granger als Sir Edward Matherson. Het verhaal van deze film wordt gesitueerd ergens in het hartje van Afrika. Een buitenlandse regering doet beroep op huurlingen om een president te redden. Deze komt uit één van de Afrikaanse republieken waar ze een diktatuur willen invoeren en de president uit de weg willen ruimen. Het korps van deze huurlingen noemen zij «De wilde gan zen». De betrokken president zal niet lang in leven blijven, tenzij de wilde ganzen snel in aktie treden. Met valschermen, in vrije val, slagen de wilde ganzen erin een luchthaven te bemachtigen waar een vliegtuig de president zal in veilig heid brengen. Deze snelle uitvoering heeft een goed begin en zou normaal maar drie uur duren. Het kommando weet echter dat zij slachtoffer zijn geworden van een politieke kombinatie en binnenkort zullen af te rekenen krijgen met de militaire rebellen. Het kommando lijdt zware verliezen, maar ondanks het verlies van verschillende voertuigen nemen zij de president te voet mee. In de jungle zullen zij een voor een door de rebellen uitgeschakeld worden. Met moeite bereiken enkele overlevenden met de president de kleine luchthaven waar een oude Dakota klaar staat Onderweg zal de president echter sterven De enkele overlevende wilde ganzen zullen Europa bereiken, maar eerst zullen zij afrekenen met de verrader die hen op laffe wijze heeft laten vallen In cinema Palace eveneens een verlenging en een nieuwe prent. In de Studio gaat de nieuwe Vlaamse film van Harry Kummel zijn derde week in. Een goede beurt dus voor «Het Verloren Paradijs» te Aalst. Johny tot de prostitutie gedre ven. De poging van Alex, het gefrustreerde vriendje van Gil, zullen er uiteindelijk toe leiden dat zij beiden. Gil en Alex, aan hun einde zullen komen. Het gegeven heeft zo een rijkheid aan inhoud dat het triest is te moeten vaststellen dat het probleem, en tevens de uitwer king ervan, niet aan de opper vlakkigheid ontsnapt. Drama schrijven is één van de moeilijk ste zaken die er op dit vlak te doen zijn. Papier is echter zeer verdraagzaam. In dit hele stuk zit de toeschouwer tevergeefs te wachten op enige aktie en op een echte spanning. Door de veel te lang gerokken eksposee komen Technische uitwerking Ook op dit punt zijn heel wat onvolkomendheden te konstate ren. Is het dekorontwerp aan vaardbaar. dan Iaat de bouw ervan toch te wensen over. Als men in dit stuk aan een deur moet gaan duwen, dan mag de hele wand toch niet meebewegen als een populier bij windkracht vijf. Eveneens is er de geluids techniek die niet voldoet. De eerste opnamen die stemmen weergeven, gaat kompleet de mist in. Ook bij de ingelaste flash-back is dit te horen, of liever, niet te horen. Deze flash-back is wel een goede poging, maar de uitwerking ervan is toch te filmisch om voor zien krijgen. Temeer als je wetenschap bij hebt dat opl planken vier regeringsmedai stonden. Ella Looman, Gil, kon haarj niet in de ve'rf zetten. Herhal van identieke beweging, lende tiks. niet doorvi beweging en vooral een sl< dik tie (lettergrepen inslikl maakten haar optreden onaanvaardbaar. Chris Verh ven, als Roza, en Tuur Van I Brulle halen het vooral van ervaring en roetine, maar geff evenmin een doorvoelde verl king van hun personnage. F )e man Daelman, als schept n komt op en gaat af. en dat dat. De rol van Schepens is drama kunnen uitgroeien. Het is een verheugend feit dat mensen van eigen bodem ook de pen in de hand willen nemen. Dit mag echter geen ekskuus zijn om minderwaardige produkten aan de onschuldige kijker voor te schotelen. Het stuk vertelt het, op zichzelf rijke, tema van de verloedering van de mens door zijn onmacht tegen het milieu van aftakeling. Dit wordt voor gesteld aan de hand van een eerder doorzichtig verhaal dat niet boven de banaliteit uitkomt, Gil, de underdog van de historie, wordt door haar moeder Rosa, onder druk van diens minnaar Gil (Ella Looman) vindt enkel vreugde en genegenheid bij haar vriendje Alex (Guido Klinck). (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32