Catharinisten mikken weer hoog met Maria Stuart 32 - 24-11-1978 - De Voorpost Voor een veel te lege zaal hebben De Catharinisten, tijdens het voorbije week-end, op zeer prijzenswaardige manier hun titel voor het Renaat Ravijts-tornooi verdedigd. Zij brachten op opmerkelijke wijze, een reeks voorstellingen van het werk van Friedrich von Schiller, Maria Stuart, voor het voetlicht. Een uitdagende opgave die zij, dankzij de sterke regiehand van regisseur Walter Boni, tot een grote prestatie wilsten uit te bouwen. Met dit stuk verdedigden De Catharinisten hun titel voor het Renaat Ravijtstornooi. Met het stuk Heksenjacht hadden zij de Maria Stuart (Nicole Gits) biecht nog even voor zij naar het schavot gaat. (JM) eerste prijs weten in de wacht te slepen, daarom maar weer een stuk gezocht uit, laten we zeggen, het grote genre. Een uitdaging die overwonnen werd, en dit door de sterke re gie van Walter Boni. Hij heeft door een doordacht visie op het gegeven en het maximaal uit buiten van het spelerspotenti- eel en van de mogelijke sceni sche mogelijkheden, zijn eigen talent en dat van de akteurs en de aktrices enerzijds bevestigd en anderzijds een aantal men sen boven hun gewone presta ties laten uitstijgen. Nicole Gits, ars Maria Stuart, heeft deze keer zichzelf over troffen Een goed doorvoelde karakteropbouw eri een juist gedoseerde gevoelsmatigheid hebben haar tot een niet meer weg te cijferen waarde voor dit gezelschap gemaakt. Simone Van Laethem, koningin Elisa beth, gaf blijk van grote pre sence, doch liet haar karakter af en toe even uit de hand glip pen. Nelly De Hert, Hanna Kennedy, was opmerkelijk vlot en typerend. Haar betrokken heid bij het gebeuren was in het oog springend. Ook Erwin Van Herreweghe. als Mortimer, gaf een opmerkelijke prestatie ten beste. Hij gaf blijk van een ge dragen vertolking met zeer sterke en bewogen momenten. De hele cast was verder meer dan verdienstelijk waarbij we mogen stellen dat de vertolking in het geheel zeer homogeen was, niemand heeft voor ie mand moeten onderdoen. Het samenspel was vlot en op de zelfde golflengte. Twee namen echter toch nog te noemen. Jos Vanmol en Dirk Klinck hebben in hun respektievelijke rollen als Paulet en baron Van Bur leigh ook verder gerijkt dan wat zij de laatste tijd ten tonele voerden. Voor elk van deze in dividuele prestaties zijn de ak teurs zelf te bewonderen maar evenzeer de regisseur die ze zover wist te brengen. De vrij strakke regie heeft voor het hoge speelpeil gezorgd en te vens voor de vlekkeloze inkle ding van de opvoering." Regie assistente Annie Moortgat zal er zeker een vette kluif aan ge had hebben maar het resultaat was er dan ook. De dekorbou- wers hebben voor de juiste sfeer kunnen zorgen. Biezon- der mooi waren de wapen schilden. De klankband was een voorbeeld van hoe het moet. De belichting was einde lijk eens zonder moeilijkheden. Wat niet over het hoofd werd gezien, wat het publiek dan ook apprecieerde, waren de niet al leen mooie, maar ook histo risch juiste kapsels. Het is pret tig te zien dat amateurs zich op alle punten met het beroeps- teater kunnen meten. Wat bij elkeen het oog streelde waren de ronduit prachtige kostuums, die niet alleen sfeerbepalend waren maar tevens enige glans gaven aan het statige werk van Von Schiller. Wij zijn ervan overtuigd dat De Catharinisten met deze produk- tie een mooie kans maken om de trofee binnen de kamer te houden. Ere wie ere toekomt. JVS In New Reform (Peter Benoitstraat nr. 1) opende vorige zater dag 19 november, en eindigt alweer op 26 november, een tentoonstelling van Jonas Wille. Zoals gebruikelijk en erg 'n trek in de hedendaagse kunststromingen opende men met een mobiele aktiviteit waa/bij de kunstenaar eigenlijk zijn werk ter plaatse installeert. Jonas Wille (34) uit Oudergem behoort tot de nieuwe genera tie kunstenaars welke vooralsnog trachten een en ander aan het uitzichtloos en verouderd kunstsysteem te wijzigen. Daarmee bedoel ik dat het niet de intensie is van deze jonge man om zomaar «kunstenaar» te zijn maar het meer zijn be trachting is als informateur te opereren. Meerdere kunste naars stellen de informatie voorop tegenover de werkelijke realisaties van kunstwerken. Dit omdat ze zichzelf willen be hoeden voor een al te opdringerige business welke alles wat zich ook maar aanbiedt kan verheffen tot het beste. De projekten welke Wille tot op (220 m2), verrassend zicht op heden ondernam zijn gedacht van uit een vrijblijvende hou ding tegenover het publiek. Het schroeft ze niet op tot zakelijke relaties. De uitnodiging die hij voor het bekendmaken van zijn aktiviteiten verstuurde zijn stencils of fotokopijen, pamflet ten in de maatschappij gewor pen In 1977 voerde hij in het Brus selse een aktie omtrent de ves tiging en het verhuur van bure len. Zelf stelde hij een klein kamertje in zijn pnvé woning als volgt te huur- Uitsluitend voor Multi-Nationale onderneming te huur: klein intiem bureel groenzone, niet gemeubeld. Deze aankondiging geplaatst in een plaatselijk advertentie blad lokte wel enkele reakties uit. Hijzelf organiseerde in zijn 'mini-bureel' een aktie rond «moorden-vermoorden in-van deze maatschappij». Dit jaar organiseerde hij ook al een projekt rond oude schoenen. Het kwam daarop neer dat honderd door hem aan geschreven personen elk een paar oude schoenen ter be schikking zouden stellen. Zijn aktie handelde over het pro bleem dat ieder zich heden ten dage een paar schoenen kan aanschaffen aan lage prijzen maar dat de echte goede schoenen peperduur blijven. Wat is er dan veranderd in de maatschappij? In New Reform organiseerde hij een 1 uur durende aktie over «Green for Ever» een slogan, een daad? Het gegeven is een uitspraak van Bondskanselier Helmut Schmidt «ik ben geen groentje» Over een en ander rond de waanzinnige projekten van Jo nas Wille hadden wij met hem een interessant gesprek. Nog te vermelden is dat hij zijn kleinste bureel (ter wereld?) voorstelt om opgenomen te worden in het Gumess book of records. «Green for ever» Je hebt een aantal akties on dernomen in dewelke je de slogan «Greenforever» hebt gebruikt. Waarom? J.W. Deze slogan is een nood kreet, een dringend alarm, (na tuur en werkelijkheid worden dagelijks hard aangepakt en door mekaar geschud) en ver wijst tevens naar een persoon lijk bezit, (bewust deel willen uitmaken en verbonden voelen met een levende biotoop). Je zegt dat groen voor jou al leen maar een mentaliteits kwestie is. Leg dat eens even uit. J.W Groen is niet altijd een kleur het is een mentaliteit. Deze slogan is een persiflage op de historische formulering van R. Magritte (x): «Ceci n est pas une pipe», waarmee hij be doelde dat zijn geschilderde pijp slechts een voorstelling was van een pijp. Mijn groen- voorstellingen duiden niet altijd op een loutere picturale uit drukking (kleur, verf), de bena dering kan van andere aard zijn (mentaliteit, gedragspatroon) idem, voor sommige andere gebruikte slogans «ceci n'est pas une performance», ont kennend en eerder bedoelend: reconstruktie met gekombi- neerde middelen van een re- ëele uitgevoerde handeling «Ced est ma couleur préfé- rée», bevestigend, de keuze van deze kleur benadrukkend, (x): met M. Duchamp een van de opvallendste pikturale orde-verstoorders tijdens de eerste helft van deze eeuw. R. Magritte leerde niet zijn volk le zen maar zien. Koningin Elisabeth van Engeland had blijkbaar beter van dit tochtje naar -de buiten- afgezien. (JM) Begeleidend didactisch materiaal...(EDV Politiek Voor de tentoonstelling bij New Reform heb je onder meer op de uitnodiging een gezegde van Helmut Schmidt «Ik ben geen groentje» laten opnemen. Geeft dat een poli tieke betekenis aan je werk? J.W.: Mijn werk zou naargelang het onderwerp van politieke in slag kunnen zijn; in dit geval is deze uitspraak van de Bonds kanselier vrij toevallig en van gelukkige aard. Het paste won derbaar om mijn gekozen motto «Green for ever» te on dersteunen. Des te meer boei end gelet op de dualiteit van het gezegde en de verwijzing naar de tegenstelling: groen-rood. Jacht maken op rood of groen is sinds huichelijke tijd bekend hier en elders: bevoorbeeld de amputering van de amazone long. daar is me dunkt dringend politiek engagement mee ge moeid en vereist. Zou daar het einde van het groen begonnen zijn? (het laatste...) Ook in vroegere werken bracht je sociaal-politieke elementen naar voor. Ten minste toch maatschappe lijke vragen zoals je aktie rond «bureel te huur» in het Brusselse. J.W Inderdaad, er zijn eerder veel meer dergelijke maat schappelijke konstanten aan wezig in mijn huidig werk, t.t.z. rechtstreeks aanpikken op de realiteitsbronnen, o.a.: polutie- fenomeen, leefmilieu van mens en dier, individueel, leefpa troon. fysisch en mentaal voor komen. en andere a.h.w. een noodzaak hebben om in de werkelijkheid te willen snijden, vandaar het veelvuldig gebruik van knip- en kollage techniek, (zie in green for even) 2 naar het snijden en vrijmaken van het gorene licht in de spot, het snijden en losmaken, en her- naaien en opnieuw losrukken van de ABL hemdsmouw, het snijden en vernietigen van de gauloises-verpakkingskarton, het losscheuren van kleine vierkanten in de gorne textiel). H. Matisse sneed in gekleurd papier, hij wilde de kleur in de hand voelen, zijn benadering is streng esthetisch te noemen. Mijn «rekuperatie-beelden» uit tijdschriften en magazins ten behoeve van de opbouw van een vindplaats zijn getuigen van een bepaalde gebeurtenis waar mensen en dingen in hun omgeving gesitueerd waren en in mijn vindplaatsen eventueel andere funkties en associaties kunnen ondergaan. Een taart in stukken snijden, is in de werkelijkheid snijden, Maio Wassenberg sneed in een wolk voor supra-picturale reden. Trachten een wolk te vatten blijft een illusie, een mys terie (H. Michaux: «même si e est vrai, c'est faux»). In elk geval kan uw werk toch als politieke kunst worden beschouwd, of vergis ik mij? J.W.: Politiek gericht, in die mate dat het picturaal ordend verstorend is. Niet aangepast zijn aan de gangbare traditio nele terminologie of mentaliteit is reeds voldoende. Groen kan in bepaalde omstandigheden in een politieke kontekst terecht komen: groen-natuur - werke lijkheid (waarheid, echtheid) betreft iedereen, ook de politie kers. (Politiek is met iedereen begaao, iedereen is met poli tiek begaan; met de kunst ook?). Nochtans vooraleer mijn werk pamfletair geïnterpre teerd kan worden is er een kon stante bezorgdheid om ieder onderwerp beeldend en effi cient te formuleren. J. Grel zei frappant: les messages sontpourle facteur». Er is al het groene kaartschandaal in de Hasseltse autocontrole. Groen zal dan pas krachtig zijn en overwinnend waar de verbeel dingskrachten aan de macht zullen zijn. In de mate dat ieder indidvidu beschikt over auto nome kapaciteiten, zich vol doende betrokken voelt bij toestanden en gebeurtenissen, en zich kan uitdrukken door middel van en (ontwikkeld) kritisch- en gevoelsoordeel» Mag ik je vragen welke an dere betekenis groen voor iou heeft. J.W.: Groen heeft hoofdzakelijk een artistieke funktie. Met va riërende inhoud en presentatie. «De hedendaagse kunstenaar heeft een komplekse en inter disciplinaire opdracht, hij moet op efficiente wijze trachten op te treden, op de verscheidene terreinen, want de werkelijk heid in permanente transforma tie. «Algemeen is de voorstel ling van groen rustig, alles om vattend. slachtoffer, het vraagt om respekt Het gebruik van rood is komplementair en in te genstelling. Groen heeft onder andere een zuivere taak, gene rerend. V.b. tijdens de proloog van Green for even 2 verwij derde de ventilator de teksten «zuivere tabak» en «St. Michel» van een groene vierkantige kar tonnen verpakkingsmaquette door de muzikale frottage van karton-kleur tegen de metalen ventilator beweging. Visueel, roept groen immers zijn kom- plementaire tegenligger op: rood. In New Reform zeer dui delijk zijn aanwezig door de groen TL-neon in de hall, die het naastgelegen lokaal met de normale witte neon TL verlich ting onderdompeldt in een rozig licht. Aktie Had je zelf de indruk dat de aanwezigen meeleefden met wat er gebeurde. In feite werd het publiek slechts in je aktie betrokken op het einde. J.W.: Het publiek moet het ge voel hebben van het zelf te kunnen, van het zelf gezien en gedaan te hebben, vertrouwde voor de hand liggende hande lingen zoals: scheuren, verza melen, reinigen, vernietigen, ophangen, zagen, snijden, sta pelen, etc. Vandaar de opzettelijke hou ding tijdens de aktie. meestal gekeerd naar het publiek, d.w.z. ik kijk dezelfde richting uit als zij, ik ben uitvoerder toeschouwer onder de ande ren. Hun eigentlijke participatie is niet opgedrongen, wordt sléchts gewenst indien ze het nodig achten om als vrij mede werker op te treden. De mede werking onder de aanwezigen voor het opzoeken van cera- mieken was vrij direkt en aktief De uitvoering bij andere projek ten of interventies met mede werkers zijn bijzonder verrij kend, in die zin dat het geleverd werk toevallige en onvoorziene wendingen kan aannemen, waarbij een bepaald gedrag wordt bevestigd. Wat er nu nog in New Reform op de tentoonstelling te be kijken valt noem je begelei dend didactisch materiaal J.W.: De voorstelling van het illustratie materiaal steunt de uitvoering van de publiek aktie op identieke wijze als het trach ten verduidelijken van een kur- sus of het aanbieden van een produkt door een handelsafge- Vaardi9de Roger D Hond. Jonas Welle (EDV) Koningin Elisabeth (Simone Van Laethem) tijdens een kennismaking met Maria Stuart op een buitenverblijf Koningin Elisabeth met haar raadgevers rond het lichaam van Mortimer. (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32