Hier kwam Jan De Wilde. MET WIAK NAAR DUSSELDORF VERNIEUWDE «GECROONDE LEERSSE» IN STADSSCHOUWBURG DE GROTE GRIEZEL EERSTDAAGS IN AALST Voor Taal en Vrijheid op zijn best liedjes in jeugdhuis Terlinden. (SJ) Het gezin van Teun de schoenlapper tijdens het eetfestijn. (JM) doorvoering van verschillende aspekten van het zeventiende- eeuwse teater; het karikaturaal voorstellen van de spelende figuren, het gebruik van maskers, het bespelen van den werd maar dadelijk ingezet met het intussen klassiek ge worden 'Joke' en vervolgd door andere minder of meer be kende nummers, zoals 'Mor gen is het feest', 'E L De Vos', 'Evaluatie' (over het te pas en te onpas gebruiken van dit pro gressief staand woord), het mooie Zoiets houdt je over eind', de Brel-parodie 'Eet meer kittekat' en het grappige 'O dokter', aan mekaar gepraat door de pittige, maar af en toe wel wat lange bindteksten, wei felend op het randje af van de verveling, indien men Jan al meermaals heeft bezig gezien en men zit te snakken naar een volgend lied, Weinig nieuws onder de zon dus zou men zo op het eerste gezicht wel ge neigd zijn te zeggen, ware het niet dat een optreden van Jan steeds weer een boeiende be levenis is, omwille dan vooral van zijn uniek en persoonlijk ta lent, hoewel we liever hadden gezien dat hij wat meer van zijn 'ernstige' nummers had ge speeld, zoals daar zijn, 'Huis van bewaring', 'W.H. Winsel', Walter, ballade van een goud vis', 'Rolstoel'. Toch moeten we zeggen dat ondanks dat een Jan De Wilde-evaluatie nog steeds positief blijkt uit te val len. DDT muziekinstrumenten zoals tam boer, blokfluit en doedelzak, de mooi uitgevoerde kostumering, speciaal door mensen van het gezelschap in mekaar genaaid, ook de juiste rekwisieten, de kruikjes liet men voor deze gelegenheid speciaal maken. Onvergetelijk zijn de uitsteken de visuele gags die regisseur Jo Beeckman erin verwerkt heeft, en waarvoor de akteurs mede te bewonderen zijn. Sommige er van zijn zeer spektakulair maar niet zonder gevaar uit te voeren. We denken hierbij aan de val in ton van Kozen en tevens aan de opmerkelijke eetscene uit het stuk. De gehele bewegin<»sregie is trouwens in het oog springend en de akteurs gaven blijk van hun kunnen, iets wat op dit vlak niet steeds aan bod komt. Komen we nog even terug op het dekor, in casu de wagen. De mensen die eraan gewerkt hebben. Dirk Streulens, Rita De Wolf, Nelly Philips en Denis Daelman. mogen met dit stukje dekortalent wel even pronken. Was de wagen soms wel iets te klein om echt optimaal funktio- neel te zijn. toch geloven wij dat dit meesterwerkje niet mag verloren gaan of gedoemd wor den om onder het stof te worden bedolven. De mogelijkheden tot gebruik moeten ten volle benut worden, we zijn ervan overtuigd dat deze ook aanwezig zijn. Lag het spelritme naar ons gevoel soms toch iets te laag, dan waren er in dit stuk toch weer enige opmerkelijke akteurs- prestaties te zien. Theo Van Gijseghem, als Teun de schoen lapper. typeerde goed de te spelen karikatuur. Met een aantal geestigheden die hem eigen zijn kon hij het publiek wel degelijk amuseren. Ghislaine Cornand, Maey zijn wuf, was vlot en bazig genoeg om haarl)N mannetje te kunne.i staan.j Marleen Eeckhout, als dochterj Jacquelijne, gaf eens te meei blijk van haar talent maar koi naar ons gevoel wel iets speel gebracht worden als kontrast tegenover haar ouders. Mark De Jode. Keizer Carel, liet in zijr1 figuur de mythe rond deze vorstjj nog eens herleven. Guitig er sterk gaf hij de juiste waarde aai zijn figuur. Was Jo Beeckman ii deze produktie sterk als regis-| seur, dan kon zijn zenuwachti) en onzeker spel, in de rol vai Ambroos, deze figuur niet tei volle naar voor laten komen. figuratie was vlot en g gebruikt. De kostumering ei grime van deze mensen tevens erg prettig. De twee meest dankbare rollen van het stul zijn er zeker sterk uitgekomei Norbert De Sutter bracht eei erg grappige en zeker origineh Kozen die niet voor stuntwerl bevreesd leek. Met zijn typerinj heeft hij zowel de heel jonge al? de oudere toeschouwers aangei naam geboeid. Ulrik De Boit- selier 'die de rol van Joren gestalte gaf heeft zich deze keet erg goed waar gemaakt. Vooral opvallend was zijn eks- pressieviteit door een fantasie ën beeldrijke beweging en mi miek. Van hem onthouden wi zeker de sterke dronkemanscèi ne. Door de vele goede elemen ten in deze opvoering en d« verfrissende benadering van werk van Michiel De Swaï heeft het publiek in eigen nog eens kunnen beleven wat ons voorgeslacht aan volk: ontspanning aangeboden kreej in een tijd toen hun marktpleii niet eerst diende herbouwd ti worden om terug voor het voll leefbaar te worden. JV! Kozen verklaart zijn liefde aan Jacquelijne (JM) Op 3,4,10 en 11 december gaat in de vroegere stadshalle in de Schoolstraat, een opvoering door van «De Ballade van de Griezel» door Michel De Ghelderode, in een regie van Anton Cogen. Het stuk wordt gebracht door de toneelgroep K.L.V. De verwachtingen voor dit stuk zijn hoog daar het hier, naar het zeggen van K.L.V om een heel speciale kreatie gaat wat betreft speel- en dekorelementen. Wij cite ren verder de K.L.V. aankondiging om U een beeld te geven van wat men ten tonele wil voeren. «Op de drempel van 1979», «De ballade van de Grote Griezel» van Michel De Ghelderode op de planken brengen, doet men niet ongestraft. De Ghelderode is sterke materie, oerteater ontstaan uit een primaire impuls, maar gelouterd door een geladen mystieke introspectie. De Ghelderode, een blauwdruk voor de Vlaamse volks geest, vrolijk, gul, maar ook bizar, geheimzinnig, angstig, conservatief, kruiperig, laf, klein. «De Grote Griezel 78-79» is een ongenadige kaakslag in - het opengesperde bakkes van het facisme, niet het facisme van rechts, niet het facisme van neo-nazistische groeperin gen, niet het facisme van de R.K. Kerk en andere bedrieg lijke godsdienstige sekten, maar van het facisme diep in elk van ons. dat stuk onmenselijkheid, dat stuk onbegrip, dat stuk racisme, dat stuk door Kerk en Staat misbruikte zelfge noegzaamheid. Een afbraak, een ontmanteling, de vinger in de etterende wonde. En plots op het einde de hoop. De hoop van Socra tes, Christus, Rousseau, Beethoven, Lenin, Sartre, Brecht, De Ghelderode. Een krachtig halt aan «Jeder für sich und Gott gegen alle». Dat Jan De Wilde een nog steeds erg geliefde figuur blijkt, bewezen de overgrote belangstelling en het entoesiasme dat zijn optreden zaterdag II. in het Jeugdhuis Terlinden mocht genieten, hoewel dit wellicht ook voor een deel mag worden toegeschreven aan het feit dat het zoals reeds werd ver meld zowat anderhalf jaar was geleden dat hij nog op het Aalsterse podium was te zien geweest. Het optreden werd 'ingespeeld' door Is Cuma Lion, een folk groep uit de stad, die reeds een hele tijd aktief bezig is, doch al heelwat metamorfosen heeft ondergaan. Van de originele bezetting blijft nog enkel Chris Steenhout over, momenteel begeleid door Bruce Eliot. Ook wat het muzikale aspekt betreft is er heelwat veranderd: de songs worden op een sterkere wijze naar voor gebracht, tech nisch staat het allemaal op een behoorlijk peil en Chris' stem heeft aan kracht en diepte ge wonnen. Hoewel voor de gele genheid begeleid door Jan De Wilde en André Van De Velde, kunnen we ons best voorstellen dat de groep ook zonder deze morele en muzikale steun best zou zijn te verteren. De traditio nele folksongs en volksdansen vielen ook bij het publiek erg in de smaak, hoewel Raymonds meisjes en enkele praatlusti- gen enkel in het applaus geïn teresseerd bleken, en na de traditionele pauze kon de 'meester' het podium betreden. Het reeds warmgelopen pu bliek kreeg een Jan De Wilde- in-topvorm te zien, hoewel te genover vroeger eigenlijk weinig is veranderd. Het optre- Wiak, de Werkgroep Informatie Aktuele Kunst gaat voor de zesde maal naar Dusseldorf om er een bezoek te brengen aan de Internationale Kunstmarkt. De reis heeft plaats op zondag 3 december aanstaande. Belangstellenden die deze reis wensen mee te maken kunnen zich melden op volgende vertrekplaatsen: 6.00 uur op de Grote Markt (aan het stadhuis) te Dendcrmonde, 6.30 uur op de Grote Markt (aan het stadhuis) te Aalst, 7.00 uur Instituut Kardinaal Mercier, Lambermontlaan 17 (Van Praetbrug) te Brussel. Dit laatste wanneer er uit Brussel inschrijvingen zijn. De terugkeer is voorzien omstreeks middernacht. De inschrijvingsprijs bedraagt 400 fr. per persoon. Deze prijs is even wel berekend op een maximalebezetting van de autocar. Is dit niet het geval, dan zullen de inrichters zich verplicht zijn een bijkomende som te moeten vTagen. De toegangskaarten voor deze internationale kunstmarkt moeten ter plaatse worden aangeschaft. Ze zijn niet in de prijs begrepen. Belangstellenden kunnen steeds inschrijven bij Lieve ue Pelsmaeker, Nekkerspoel 10 te 9440Erembodegem. 32 - 1-12-1978 - De Voorpost In hel voorprogramma te Cuma Lium (SJ) Jacquelijne, de dochter van de schoenlapper Teun, laat zich verleiden door Kozen, één van haar vaders knechten. (JM) «De Gecroonde Leersse» stamt uit de grote Vlaamse traditie van kluten uit dé zeventiende eeuw, die samen met de abele spelen een niet te onderschatten plaats innemen in de dramatische wereldliteratuur. Het verhaal refereert in feite naar de legende rond de beroemde «Keyser Carel V», die uit eigen plezier en om zijn volk beter te leren kennen, er zich incognito onder wilde mengen en aldus aan het volksvermaak deel kon nemen. Zo komt hij in dit stuk terecht bij het schoenlappersgezin van Teun, in eerste instanie om mee te genieten van de volkse culinaire heerlijkheden. Tevens zal hij er de strijd tussen Joren en Kozen om de hand van dochter Jacquelijne meemaken, en deze De simpele knecht wordt door de mooie dochter uitgelachen (JM Het werk van Michiel De Swaen, «De Gecroonde Leerese», dateert van de zeventiende eeuw. Het aantal opvoeringen dat het sindsdien gekend heeft, zal wel niet te schatten z(jn. Zelf hadden we het reeds vaak gezien en zelfs aan gewerkt. Daarom b enige schroomvalligheid bij het bekijken ervan wel te begrepen. Wat wfl vorige zaterdag In de Stadsschouwburg te zien kregen was echter een fris en nieuw aangevoeld spektakel, dat wat betreft Inzicht, en technische afwerking niet van geringe waarde kan geschat worden in het Aalsterse amateurteater. «Voor Taal en Vrijheid» heeft hiermee een gedurfte aanpak tot een goed einde gebracht. tenslotte ook beslechten. Aan de meeste toneelvoorstel lingen, in onze schouwburg, is het haast inherent dat één of meerdere personen er sterk uitkomen bij de realisatie ervan. Bij deze opvoering van «Voor Taal en Vrijheid» mag de schijnwerper zonder twijfel op «spel-meestere» Jo Beeckman gericht worden. Doordat hij het heeft aangedurfd het opvoe ringsbeeld langs een nieuwe wijze te benaderen, is de grootste verdienste zonder twijfel voor hem. Vooreerst heeft hij terug gegrepen naar de oorspronkelij ke opvoeringswijze, namelijk het wagenspel. Op het podium stond een wagen gemonteerd zoals je die in die tijd zal aangetroffen hebben. Afbeel dingen hiervan vind je nog terug in het werk van Breughel. De overblijvende ruimte errond werd verder opgevat als zijnde het plein waar de wagen staat opgesteld. Hierdoor wordt de sfeer en het kontakt met het publiekdermate voelbaar dat de reakties niet uiblijven. Spontaan meeklappen van de toeschou wers was geen éénmalig feit. De sfeer van het stuk, bepaald door de karnavalsdagen waarin de opvoering speelt, werd al gauw bewerkstelligd. Beginnend met het opkomen van de akteurs achter in de zaal, terwijl de karnavalvierders muziek maken en tevens door de openings- scene, waarbij de wagen wordt opgesteld voor de ogen van het publiek. Verder de konsekwente

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32