mm fel natuurlijk Schilder Jos Daelman in 't Apostelken Koele Raymond te Aalst 'DJ ©fD/ ïJCCKI» 191e CECILIAKONSERT Herman Verbaere in museum van het oud-hospitaal VAN «DE OUDE GARDE» 12 - 8-12-1978 - De Voorpost #11 Op de foto een van Verbaere's typische werken. Van 2 tot 17 december stelt de bekende kunstschilder Herman Verbaere zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen tentoon in het Oud-Hospitaal te Aalst. Deze tentoonstelling staat volledig in het teken van het «Jaar van het Dorp». Bij de openstelling: in het uniek prachtig kader van de oude abdij was het er zoals steeds bij een Verbaere-tentoonstelling een grote opkomst - veel prominenten, en een zeer gezellige en ontspannende sfeer tot in de latere uren. De leerrijke inleiding van Dr. Marcel Grijndonck viel zeer in de smaak. Een grote pluim verdienen de inrichters en het stadsbestuur van Aalst. Warm aanbevolen. De tentoonstelling is toegankelijk gedurende genoemde periode alle dagen van 14 u. tot 17 u.en op zon-en feestdagen van 10.30 tot 12.30uuren van 14.00 tot 18.00uur. Op vrijdag is de expo gesloten. terwijl omgekeerd de poëzie het niet moet hebben van de definitie Poëzie bedoelt steeds 'totaal' te zijn. Een bepaling, hoe omvattend ze ook wil zijn, blijkt steeds een beperking of een vernauwing in te houden. Van werkelijke poëzie bleek die avond in het CSV niet veel in huis te komen, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Te veel werd vooraf de klemtoon gelegd op het poëtisch karakter van de avond en te weinig op het animerende De poëzie heeft een zingevend ka rakter, geeft de mens de mogelijk heid om tot zichzelf te komen, maakt daarom blij, hoe melancho lisch of zelfs tragisch een gedicht ook moge zijn. Van die ingetogen blijdschap was er dus vrijdag II. niet veel te merken. Geschaterd werd er wel, zij het dan om de soms meer dan banale, onzinnige of or dinaire beelden en woordspelin gen Grappig werd het wel af en toe met Willy Pieters en vooral met de absurd-humoristische 'Verbazing' (Herman Van Molle, begeleid door Jean-LucVanDiegem). Iemand als Jan Pottie echter kwam erg plat en karikaturaal over. Het politiek-geëngageerde een- mansteater van Gustaaf De Meersman kwam hard en soms cy nisch aan, niettemin met de nodige dozis (zelfrelativering), wellicht zoals het moet zijn. Dat deze man reeds eerder op het podium had gestaan was wel heel goed te mer ken. De reeds vermelde blijheid die ge paard gaat met de poëtische bele ving werd desalniettemin af en toe en in zekere mate wel ervaren bij enkele van de dichters (of dichters in spe). Bij Anna Van Steenbergen bv. die gedichten bracht van Jan Biezen, bij Fil Hantko. Ook de op- Drie nieuwe films deze week in Aalst. Vrijdag 1 december ging in CSV 't Fabrieksken de vijfde uitgave door van zijn poëzie-avond. Deze werd ditmaal verzorgd door de CSV-groep zelf, en de dichtersgroepen 'Verbazing' en 'Naar Morgen'. Een goedgevulde, sfeervol ingerichte zaal kon genieten van de voordrachten gebracht door 'poëten', en prozaïsten, gevarieerd met animatie en kolder, geprezenteerd door Chris Latour en Guido Saey. Simultaan liepen in het café een tentoonstelling van vizuele poëzie en werken van een beeldende kunste naar (Jan De Nijs-Aalst, Pol Gees-Erpe, Paul Lagring-Denderleeuw) en stands van literaire tijdschriften. poëzie zelf vervat, kan enkel door de poëzie tot uiting worden ge bracht Een definitie van de poëzie die deze niet daadwerkelijk in het definiëren ervan betrekt is steeds onpoëtisch, zelfs anti-poëtisch, Hoewel tijdens de pauze vóór het tweede deel reeds heel wat mensen de zaal hadden verlaten, kan men gerust stellen dat deze 'poëzie- avond' een grote belangstelling en opkomst mocht genieten. De smaak en interesse van het Aals- terse publiek wat kennend bleek dit wel een zeer merkwaardig feit. Of een dergelijke belangstelling ook meteen borg kan staan voor de be hoorlijke kwaliteit van het te bren gen (of gebrachte) materiaal, blijft natuurlijk ten zeerste de vraag. We geven graag toe dat de beoor deling van zo'n manifestatie steeds vertrekt vanuit, gepaard gaat met een eigen smaak en dus een zeker subjektiviteitsgehalte bezit. Verder is het ook erg moeilijk, zoniet on mogelijk dan toch zeer gevaarlijk om een of andere definitie van wat poëzie zou kunnen zijn, voorop te stellen om daaraan bepaalde tek sten te toetsen en er een pozitieve, dan wel negatieve waarde aan toe te kennen. Het wezen van de poëzie ligt in de Cinema Feestpaleis programmeert in zaal I -The black pirate- De zwarte piraat - een film van Sergio Sollima met in de hoofdrol len Kabir Bedi en Carol Andre Emilio, Amedeo en Enrico, drie Italiaanse edelmannen die pira ten werden, hebben koers gezet naar Maracaibo om er hun doodsvijand, de hertog Van Guld, uit te dagen. Tien jaar geleden werd hun vader door Van Guld vermoord en verloren ze het familiefortuin. Nu is het uur van de wraak aangebroken. Emilio. beter gekend als «De Zwarte Piraat-, wordt opgehouden door Spaanse soldaten die een dorp inboorlingen uitmoorden. Emilio komt te laat te Maracaibo en verneemt het tragische nieuws: zijn twee broers werden op lafhartige wijze door Van Guld vermoord. Bij de lijken van zijn broers zweert Emilio dat hij niet alleen Van Guld zal doden, maar ook zijn ganse familie. Nadat de piraten een Spaans schip hebben overvallen treffen zij aan boord een mooie vrouw, Monorata. Emilio schenkt haar de vrijheid. Hetgeen Emilio echter niet weet is dat Monorata de dochter is van de Hertog Van Guld. Hun wegen kruisen opnieuw en ze worden op elkaar verliefd. Wanneer haar ware identiteit wordt geopenbaard zal de 'Zwarte Piraat' voor een zware beslis sing komen te staan. Hij heeft immers gezworen niet alleen Van Guld, maar zijn ganse familie te doden In zaal 2 van cinema Feestpaleis een heel ander soort film, «America at the me vies-, een montagefilm die nogal origineel overkomt door de verscheidenheid van de genres die hij verenigt. Hij werd gecreëerd door de American Revolution Bicentennial Administration door de American Film Institute die er eveneens de producer van was. Hij verzamelt werken van 54 n 113 scenarioschrijvers, 73 producers en stelt n akteurs voor. 83 films werden uitgekozen en in 9 voorgesteld. Deze sekwenties zijn onderverdeeld in vijf grote hoofdstukken: IDe grond; 2) De steden; 3) De families; 4) De oorlogen; en 5) De ziel. Voor de kenners wordt het een moment van heimwee en verrassing, voor de gewone kijker zal deze prent zeker vermakelijk overkomen. In cinema Palace zweven de bijtjes een verdieping hoger -The Swarm- gaal zijn tweede week in in de Studio. Mensen die eens willen griezelen kunnen aldaar terecht. In hel CSV't Fabrieksken had vorig weekeinde een poëzie-avond plaats gebracht door jonge Aalsterse dichters. EDV DAMNATION ALLEY Inde benedenzaal van de Palace gaat een nieuwe film -Damna tion Alley- - de laatste overlevenden een film van Jack Smight met in de hoofdrollen Jan-Michael Vincent, George Pep- pard en Dominique Sanda. Het verhaal plaatst ons op een ogenblik twee jaar nadat de aarde om haar as is omgeslagen ingevolge een atoomoorlog. Dit had de vreselijks te pertubaties voor gevolg: noorderlichten. cyclonen, bliksems volgen elkaar eindeloos op. In een van de ondergrondse bazissen van het Amerikaanse verde digingssysteem van waaruit de afweerraketten werden gelan ceerd hebben enkele mensen de gruwelijkste nachtmerrie over leefd. Op zekere dag echter wordt er een ontploffing veroorzaakt die de hele installatie vernietigt. Vier mannen ontkomen aan de dood: Denton, Tanner.-Keegan en Perry. Zij besluiten zich naar Albany op de Oostkust te begeven vanwaar zij radiosignalen hebben ontvangen. Zij nemen plaats in twee «land Masters», voertuigen die zich op allerlei terrein, zowel te land als te water, kunnen t:geven, en slaan de weg in die Denton -De weg der verdoemden- heeft gedoopt, dwars door een streek waarin zij aan allerlei bestralingen worden blootgesteld. Tijdens een vreselijk onweer verliest Perry het leven. De 3 overlevenden komen te Las Vegas aan en vinden er voor een poosje een onderkomen in een Casino. In de grote speelzaal horen zij een geluid, zij ontdekken er een jong meisje dat eveneens, bij wonder, aan de ramp is ontsnapt. Janice is wat blij dat dit het einde van haar eenzaamheid betekent en zij sluit zich bij het groepje aan. Zij zetten hun tocht doorheen de VS verder. Na te hebben gekampt met een onbeschrijflijke tornado komen zij in Salt Lake City aan waar zij op zoek gaan naar brandstof. Plots worden zij letterlijk aangevallen door enorme kakkerlakken die van overal te voorschijn komen. Keegan vindt een afgrijselijke dood, zijn gezellen ontspringen de dans op het nippertje. Het drietal zet de reis verder eenzaam, midden in de woestijn vinden /ij een jongen. Billy. Enkele dagen later, nadat zij aan heel wat gevaren zijn ontsnapt, zitten zij in een enorm krachtige wervelwind, waarop een waar achtige vloedgolf volgt, leder is er nu van overtuigd dat dit het einde van de tocht betekent. Maar de Land Master zal het ten slotte op de ontketende elementen halen. Wanneer het viertal uit het voertuig stapt geloven zij hun eigen ogen niet: voor het eerst sedert maanden is de hemel blauw Alles is rustig. Geleidelijk aan is de aarde terug goed op haar as gaan liggen. In de radio horen zij Memmen en muziek. Er zijn dus nog andere overlevenden! Deze film die als slogan meekreeg: -Zij die aan de afslachting ontsnapten worden de prooien van een kontinent vergiftigd door de BOM - kan gerangschikt w^-den tussen de talrijke rampen en beestenfilms die de laatste maa. den onze bioskopen overspoelen. SJ en diente te worden uitgekeken naar een plaats om ze deftig op te hangen Die gelegenheid kwam eerder onverwacht. In Gijzegem be schikte de schilder wel over een verlaten en verwaarloosde hangar en toen de karabijn- schuttersklub ruimte zocht om een schietstand in te richten bood Jos deze plaats aan Het hele geval werd opgekalefaterd en Jos realiseerde zich nu plot seling dat dit wel een magnifiek atelier zou kunnen worden. Na aanmoediging van burgemees ter Lejuste die, nadat de wer ken waren ingekaderd, het spij tig vond dat de gemeenschap er geen deel kon aan hebben, werd een eerste tentoonstelling te Gijzegem georganiseerd in het gemeentehuis zelf en werd meteen een voltreffer. Dat op de openingsavond reeds alles verkocht was werd een echte aanmoediging, een stimulans en motivering om ernstig ver der te werken wat Jos Daelman dan ook deed. De volgende expo ging dan door in het schil derachtig kasteel van Laarne en ook daar werd het een suk- ses zodat volgend jaar Laarne weer aan de beurt komt. Vol gend jaar stelt Daelman ook in het eigen Gijzegem weer ten toon. Ondertussen kan U in 't Apos telken tot en met woensdag 13 december terecht waar niet al leen in de ingangshall maar ook in een veelheid van zalen in de kelder een grote keuze aan Dokterszoon Jos Daelman, in 1931 te Aalst geboren bleef er wonen tot 1965 toen hij naar Gijzegem. Pontstraat 5 verhuis de. Reeds als knaap zat het tekenen hem in zijn bloed, zaak die hij waarschijnlijk meer van zijn kunstminnende moeder dan van zijn vader had geërfd. Vader had inderdaad andere plannen voor de toekomst van zijn zoon want schilderen vond hij toch niet alles. Tekenen mocht hij wel op voorwaarde dat het pro fessioneel zou gebeuren: Jos zou architekt worden en be landde dan na school te hebben gelopen in een tuinbouw school in het buitenland, meer bepaald in het Zwitserse Lau sanne waar hij niet enkel gelegenheid kreeg tot veel tekenen maar ook kontakt had met buitenlandse kunstenaars. Toch lag het Zwitsers geval hem niet zo best en belandde hij uitein delijk in het eigen land. Hij zou avondlessen volgen in St.-Lukas te Schaarbeek en daarbij aansluitend volgde hij lessen aan de Aalsterse Aka- demie. Hij kreeg lessen van Modest Van Mulders en werd artistiek bijgestaan en begeleid door Luc De Decker. Een eerste maal durfde Jos Daelman een tentoonstelling aan in netjes opgekuiste paar denstallen te Lissewege maar na zijn huwelijk met de Roese- laarse Christine Verbrugghe hielden praktische beslomme ringen hem voor een deel van de schilderaktiviteiten weg. Hij werd inderdaad vertegenwoor diger van een firma in bouwma terialen en later verzekerings makelaar, taak die hij heden ten dage nog vervult. Schilde ren is voor hem dus nog steeds een hobby, een bijbezigheid. Toen papa echter in 1968 zijn praktijk te Aalst overliet kwa men de vele reeds geschil derde doeken naar Gijzegem Jos Daeleman mede ig< ;n gebeuren aai elitair gedo Voor een niet zo imposant auditorium konserteerde de Koninklijke Harmonie «De Oude Garde» verleden maandag in het stadhuis te Aalst in het kader van Ceciliaviering. Ze was daarmee aan haar 191e St. Ceciliakonsert toé. Met onder het aandachtig meevolgend publiek schepen van Feestelijkheden Marcel De Bisschop bracht dirigent Edgard Branckaert een zeer gesmaakt want bevallig, lief en inslaand programma ten gehore met een slechts nauwelijks versterkte formatie. Na een daverende mars volgde de steeds geapprecieerde ouverture van «Een nacht in Venetië» van Johann Strauss waarna stukken die de dirigent bizonder goed liggen aan bod kwamen: «Great Themes from Italian Movies» van John Cavacas, modern en up to date. «Amphitryon Walzer» van Franz Doelle waar ook de saxo's aan hun trekken kwamen en «12 Minuten Peter Kreuder», een grote konsertpotpourri waarbij de overgangen soms nog wat te wensen overlieten. Met een selektie uit de musical van Berlin «Annie get your Gun» kreeg de Harmonie een verdiend applaus. Tot slot werd dirigent Edgard Branckaert wegens zijn onophoudende inzet van harte gefeliciteerd. LH merkelijke vertolking van de ge dichten van Chris Latour door Suzy Spaens was erg bekorend, voor een deel evenwel toe te schrijven aan de muzikale begeleiding. Dat de muziek heel wat invloed kan hebben op de beleving van een tekst, hetzij een gedicht, hetzij een kortverhaal, bewees ook de vertol king van Marc Van Schandevijl. De meest intrigerende en verras sende persoonlijkheid van de avond, was nochtans Rudi De Smet, die met eigen teksten en met die van anderen een totale, poëti sche sfeer wist te creëren. Romain John Van de Maele bleek, spijtig genoeg, afwezig. Een initiatief als het oprichten een schrijversgroep en het ten van 'poëzie-avonden' evenwel, ondanks alles, moedigd. Het kiezen van de werkenden zou echter op een selektieve bazis moeten zonder daarom in een te vervallen. Een schrijver wordt echter ook werkelijk schrijver d.w.z. bewust van zijn den en zijn eigenwaarde, maar er daartoe dan ook aanwezig ten zijn. Wellicht ligt daar het tekort van zovele initiatieven welk vlak dan ook In een overvolle zaal van het HRITO-Aalst traden vorige week woensdag (29 november) Raymond v.h. Groenewoud en zijn 'Millionares' op. Daar de talentvolle persoonlijkheid en het vakmanschap van Ray mond in onze Vlaamse rockwereld een niet te miskennen begrip zijn geworden stonden onze verwachtingen wel erg hoog gespan nen. Blijkbaar wat té hoog. want werd het dan al geen bar slechte avond, van een geslaagd optreden kan men bezwaarlijk gewagen. Hoewel de nummers vlot na mekaar werden gespeeld, van 'Maria, Maria', over 'Joske'. 'Waar ik niet tegen kan'. 'Zij houdt van vrijen'. 'Ik wil de grootste zijn' en 'Ik doe niet mee' tot 'Meisjes' en 'Vlaanderen boven', ritmisch en swingend begeleid door een sner pende gitaar (Jean Blaute) en een dreunende ritmesektie (Mich Verbeelen en Stoy Stoffelen), toch werden we er niet geheel en al docr beroerd. Was het nu aan de akt gelegen of aan het eerder koele publiek, Joost (en nog vele anderen) mogen het weten Het tweede deel maakte gelukkig heel wat goed, en met een paar dansers op de dansvloer werd het optreden geëindigd met een prachtig-versneld 'Vlaanderen boven'. Omwille van zijn persoon lijke en kwalitatief - op - peil - staande nummers, en ook omdat mensen in Vlaanderen nog steeds belangrijk zijn. schrijven we hem, ondanks dit minder geslaagde optreden, in geen geval af. DDT werken van allerlei slag te be zien en te bewonderen hangt. De kunstenaar is er elke avond van 18 tot 21 u. aanwezig be halve op donderdag en op za terdag en zondag kan U er hem treffen van 10 tot 12 en van 14 .30 tot 21 u. Was hij in de beginperiode eer der egocentrisch en somber gestemd, achteraf is hij tot een rijk koloriet gekomen waarmee hij vooral de natuur wil vertol ken in alle mogelijke facetten Vooral de zee waar hij regelma tig verblijft en inspiratie opdoet imponeert hem en ook de wijde Vlaamse vlakten. Stillevens liggen hem minder en koppen boeien hem slechts in beperkte mate. Alhoewel wars van toch quasi onvermijdelijke katalogering en ismen, rekent hij zich liefst bij de impressionistische school. Mannen die de verf f 'cn. met de hand opkleven of o| tonj: gooien ziet hij als snobs, al mensen die zich willen doe opmerken maar niet geloveni het eigen kunnen. Liefst gebruikt hij het klassiek procédé met olieverf maar o< aan experimenten was hij to bvb. met crépi. Een gecrepii seerd doek daarna beschildi ren kan tot merkwaardige e onverwachte effekten leiden. Ook de techniek van het pale mes is hem niet vreemi evenmin als pastelwerk akwarellen. Met zijn gedegen techniek i verlokkend koloriet brengt J< Daelman een rijke keuze a£ landschappen waarin de ze de havens, het staketsel, (ffl sloepen, de vissers een groj deel opeisen. dk.' 'PF> ut die m ilid n d lies ing< o chr; )aa lie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32