HET BESTE WAT AALST TE
BIEDEN HEEFT: HEXACHORD
DAAR GAAT DE BRUID
Aalst is, om een beroemd schrijver te citeren, een merkwaardige stad. Alle er is de gregoriaanse in- kan je het gewoon beter
inwoners zijn er met de muziek verweven. Dat kan gaan van het meedreunen leiding natuurlijk. aan iemand anders over-
van de jaarlijkse karnavalshit tot het beleven van de zeer hoogstaande Ik konstateer dat jullie laten. Eén van de dingen
konsertreeksen die in het najaar aangeboden worden. Daarenboven zijn er de stuk voor stuk bij tien die je daarvoor moet heb-
vele goede en minder goede koren, de vele muzikale en minder muzikale verenigingen zijn. Is er ben zijn veel konserten,
verenigingen en de talrijke interessante of bedroevende konsertavonden. Je kan geen vrees dat er laat dan kan je ook verschil-
het bijna zo stellen dat alle reputaties hier al lang gemaakt zijn, en dat je bij ons zeggen twee van jul- lende zaken doen. De
voorbaai tal kan raden dat die avond goed en dat konsert slecht zal zijn. Af en lie het op een dag beu mensen vragen ook over-
toe valt er wel eens een verrassing uit de lucht, maar dat in in de Aalsterse zeer worden en dat daardoor al populaire dingen, dus
brede, maar in de grond beperkte muzikale wereld een zeldzaamheid. En toch Hexachord opgedoekt je programma zit toch bij
waren er tegen alle verwachtingen in, twee grote uitzonderingen: Collegium wordt? voorbaat al voor een stuk
Musicum en Hexachord. Hexachord gaf op 17 november 1978 een konsert Het is mondeling over- vast. De mengeling op
waarop wij ook aanwezig waren. De kommentaren van de aanwezigen varieer- eengekomen, dat we dit, een konsert is op zichzelf
den toen van 'zeer goed' tot 'indrukwekkend'. We steken het niet onder stoelen na de studies als het be- niet zo slecht. De drie-
of banken, dat wij toen ook, ondanks een aangeboren kritische benadering, de langrijkste zien, en dat stemmige mis van Byrd
avond samenvatten onder de noemer 'grandioos'! de andere hobby's daar- bijv. zullen ze wellicht bij
Met dit in het achter
hoofd en met het vooruit
zicht op het konsert dat
ze plannen op 28 decem
ber zijn we hen gaan op
zoeken tijdens de herha
ling. In het Sint Maarte
ninstituut waar eigenlijk
hun geboortegrond ligt
waren ze druk bezig.
Zeer nauwkeurig, maat
na maat de partituur aan
het bestuderen, zagen
we hen daar aan het
werk. Hier gaan onze
vragen en hun ant
woorden.
Hechachord! Is dat een
moeilijke naam voor een
zanggroep. De kan me
voorstellen dat een hele
boel mensen bij zoiets
verrassend opkijken.
Wat is eigenlijk
Hexachord?
Hexachord is eigenlijk
een muziekterm. Een
hexachord zijn zes
opeenvolgende noten.
We hebben de muzieken-
cyclopedie open gegooid
en iets gezocht dat op de
groep betrekking kon
hebben. We hadden ei
genlijk eerst een andere
naam 'Alostian-Singers',
maar uiteindelijk waren
er al zoveel 'Singers' en
buiten ons zessen heeft
daar dus nooit ieman
diets van geweten.
Is muziek maken in deze
tijd nog mogelijk zonder
een degelijke muzikale
vorming?
Wat wij willen brengen
r kan je zeker niet zonder
degelijke basis. Je moet
altijd als je het goed wil
doen een grond hebben
en konstant bijscholen.
De minimumbasis die
wij stuk voor stuk had
den, was dat we vlot mu
ziek konden lzezen d.w.z.
vijf jaar notenleer achter
de rug hadden. Daarbij
had elk van ons ervaring
met minstens één instru
ment.
Alle koren uit Aalst
springen achter goede
zangers. Je kan het bijna
zo stellen dat iedereen
met een beetje goede wil
aanvaard wordt, en dat
men er van uitgaat dat
de liefde tot de zang wel
met de tijd zal komen.
Kan ik bij U ook zo maar
komen zingen?
Er zijn verschillende per
sonen die er proberen in
te komen, maar dit is een
vriendenkring, en we
willen deze persé ook
met zes houden. Een kon-
tratenor kan er eventueel
bij, maar we hebben be
wust voor deze bezetting
gekozen. Nee, je komt er
dus zo maar niet in.
Hoe zijn jullie ontstaan?
Het is ontstaan na de reis
van Cantate Domino
naar Israël. We hadden
gekonstateerd dat onze
stemmen bij elkaar pa
sten. Er was het grote
voorbeeld van 'The King
Singers' met dezelfde be
zetting, de leidraad was
er dus. De stemmenkwa-
iitèit moet en daarvan
zijn we ons zeer bewust
i.- og verbeteren, maar
we z.,n ook nog jong, en
r zangers zijn pas 'rijp' op
late: leeftijd. Eigenlijk
zijn we in. de kiem met
drie •egonnen, maar la
ter zegen we dat een sex
tet :.eer te bieden had.
Wa. ens echt samen ge-
bra. heeft is 'Cantate
Don no'. Hadden we
daa niet gezongen, dan
wa;- er nu geen sprake
van .exachord.
Je h> dus veel te dan
ken n Michael Ghys?
Natu .dijk! Zeker als
kna en zangtechnisch.
Je j- .at vermoeden dat
het ewikkelder is dan
je h doet, en zo ga je
inte: se kweken. Je
moet maar eens zien wel
ke moeite het soms kost
om in Cantate Domino
mee te blijven zingen.
Hadden we niet in het
koor gezeten, dan zouden
er van ons wellicht maar
twee muziek gestudeerd
hebben.
«Hexachord' Is een voka-
le groep, maar jullie zijn
technisch en theoretisch
ook zeer goed onderlegd?
Er zijn er drie van ons die
op dit ogenblik aan het
konservatorium zitten.
En de anderen hebben
een uitmuntendheids
graad bereikt voor een
instrument. Vier van ons
studeren zang bij Her
man Slagmulder. We zijn
begonnen op 4 januari
1978 en als we zagen dat
er zoveel stukken ge
woon op ons lagen te
wachten, moesten we
wel voortdoen, vooral
dan omdat we intussen
ook een kostuum gekocht
hadden. We hebben dan
de talentenjachten mee
gemaakt. Waar we aan
meededen wonnen we,
maar we zijn ook eens
uitgefloten, en wij zijn
eens gaan lopen omdat
de plaatselijke vedette
het onderspit gedolven
had, en de supporters
agressief werden.
Na het optreden van vo
rig jaar werden jullie om
schreven als 'klinkend
als the King Singers'. Is
dat geen gevaarlijk
etiket?
We hebben daardoor een
enorme schrik om naar
buiten te komen. De goe
de kritiek die we toen
hadden wordt steeds
maar opgeblazen, en op
de duur mag je gewoon
niets verkeerds meer
doen, want iedereen ver
wacht gewoon het aller
beste. Wat die 'King-Sin-
gers' betreft, we gaan
natuurlijk niet hun reper
torium zingen, we probe
ren er een eigen op te
bouwen. Elke groep kan
tenslotte zijn eigen taal
en genre hebben.
Jullie zingen klassiek,
madrigalen, grego
riaans, sprirituals, volks
liederen, hebben jullie in
deze tijd van specialisten
ook iets waar je specia
list in bent?
We denken eerder dat we
veel afwisseling hebben
bij een optreden, zodat
het een boeiend geheel
wordt. Tussen ons zes is
er al een verscheiden
heid van smaak. We heb
ben dus maar besloten
om 'alles' te zingen.
Voorlopig zingen we best
madrigalen omdat we
gewoon een klassieke
opleiding gehad hebben,
en wat ons niet ligt dat
zal wel vanzelf ver
dwijnen.
Jullie zijn zeer talentvol.
Dat is geen veronderstel
ling maar een gegeven.
Hebben jullie hulp on
dervonden van iemand
of iets. of moet alles door
jullie zelf gedaan
worden?
Normaal klikken derge
lijke groepen maar ineen
als de carrière van de
zanger al gemaakt is. We
zijn eigenlijk nog zeer
jong om zoiets te zingen
en te brengen. Daaren
boven wordt in ons sys
teem alleen de gearri
veerde geholpen. Wie
nog moet beginnen krijgt
gewoon niets. Dat is
trouwens niet alleen zo
voor ons genre, maar
voor iedereen. Voor ons
is het op de koop toe nog
veel moeilijker omdat het
niet kommercieel is.
Wat heb je gedaan om
bekend te worden?
Op talentenjacht. Een ta-
Bestudering van een partituur, maat na maat. (-)
Hexachord repeteert. (-)
lentenjacht. Een konsert
in eigen beheer hebben
we nog niet gegeven. We
zijn geselekteerd na een
optreden voor de VARA.
We hebben een auditie
voor de BRT op 27 decem
ber. We geven een klas
siek programma voor het
kerstkoncert. Dat zal een
origineel konsert zijn in
deze zin dat je naar twin
tig, dertig konserten kan,
maar als kerstliederen
door een kleine groep ge
bracht worden, geeft het
een heel andere sfeer, en
voor moeten wijken, (hier
lopen de meningen uit
een). Het komt hierop
neer dat je voor jezelf
moet weten dat het me
nens is, en dat je niet om
het half jaar van hobby
verandert.
Wat zouden jullie eigen
lijk liefst van al zingen?
Alleen verantwoorde
dingen, maar in elk gen
re dan. We zullen er al
tijd naar streven om een
bewerking te brengen
die typisch is voor een
groepje van zes. Anders
ons appreciëren, en dat
is een stuk waar ze an
ders nooit zouden naar
luisteren. We zoeken ook
naar bewerkingen die
alleen voor ons geschre
ven zijn, daar hebben we
nog een tekort aan. Een
paar komponisten heb
ben het gedaan, en we
hebben onze eigen be-
werkinge, maar daar ligt
een van onze betrachtin
gen (de naam Mores valt
hier).
Persoonlijke voorkeur
van komponist? Om het
moeilijk te maken mag je
re maar één noemen!
(sommigen aarzelend,
anderen zeer beslist) Lie
ven Deroo: Mozart Philip
Souvagie: Gershwin.
Steven Daelman: Sibe
lius. Ludwig Van Gijse-
gem: der romantische
liederkomponisten en
Monte verdi. Jo de Ko-
ninck: de klavierconcerti
van Beethoven. (Bruno
van de Vorst is afwezig).
Kommentaar van de
groep bij de laatste
vraag: zoiets moet na
tuurlijk juist gevraagd
worden aan een groep
die alles zingt.
Hexacord bestaat uit
Bruno Van der Vorst: re-
gerinsmedaille kamer
muziek
medaille van verdienste
voor klarinet (uitmun
tendheid)
studeert klarinet aan het
konservatorium te
Brussel.
Steven Daelman: is solist
van de Harmonie
klarinet hogere graad
derde jaar architektuur
in Gent
lid van een karnavals-
groep.
Ludwig Van Gysegem:
een jaar akademie, na
dien konservatorium
blokfluit en oude muziek,
zangkursus in Wenen
was lid van het BRT-
koor, is lid van het Colle
gium Musicum.
Jo De Koninck: studeert
piano, en zang
doet nu geneeskunde
Hij wordt op 'harmonie'
gebied de meest bekwa
me van het ensemble
genoemd.
Philip Souvagie: rege
ringsmedaille slagwerk
Laureaat van de 'Pro Ci-
vitate wedstrijd'
slagwerk
studeert aan het konser
vatorium te Gent
was lid van het BRT-
koor.
Lieven Deroo: piano,
blokfluit, dwarsfluit
(gouden stadsmedaille)
lid van enn volleybal
club (Kuklos)
lid van Collegiun
Musicum
studeert Ekonomie t
Brussel
Alle zes zijn ze solist bi"
Cantate Domino, en het
ben een prijs notenleer. j
Kalender van hun optrap
dens
Zondag 23
Hart-kerk de mis te
uur
Zondag 23
Haaltert dekanale
20.00 uur
Dinsdag 25
Martinuskerk 11
Woensdag 26
optreden in Lokeren
Donderdag 27
opname voor de BR1
Vrijdag 28 decembe^
Kerstkonsert in de
Hartkerk te 20.00 uur I
Zondag 6 januari
den in Gent.
Korrespondentieadres:
St. Annalaan 194, 9.30
Aalst. Tel. 053/21.23.43.
F-d i
Wanneer er gesproken wordt over het patronaat dan
zijn er nog steeds mensen die min of meer een
negatieve gedachte daarover hebben omdat ze de
verbinding maken tussen patronaat en laag dorpsni
veau. Dat dit echter een totaal verkeerde gedachte is
werd op 14, 15 en 16 december 1979 oveduidelijk
bewezen. Op deze drie dagen en telkens voor een
volle zaal voerde het Hofstaadse toneelgezelschap
Vast Als Eik een klucht op van Ray Cooney en John
Chapman: «Daar gaat de bruid».
Het stuk speelt na de eer
ste wereldoorlog. De
westerse wereld kende
een snelle ekonomische
heropbloei. De auto-in
dustrie beleefde gouden
jaren. De radio deed zijn
intrede in de huiska
mers. Hitier zat nog vei
lig opgeborgen in een cel
te München. Hollywood
was het mekka van de
snelgroeiende filmnijver
heid. De mode werd ge
kenmerkt door frivole
jurkjes. De bruisende
charleston was het expo
nent van een dolle
periode.
Het is niet mogelijk om
de prestatie van alle
acteurs stuk voor stuk te
onderlijnen. De twee
spelers die het stuk om
zo te zeggen hebben ge
dragen en er voor zorg
den dat de lach in de
lucht bleef moeten echter
wel worden vermeld.
Timothy Westerby (Wil
liam Guns), de vader van
de bruid leeft zich voor
treffelijk in in zijn rol va
opgejaagde, pillenslik-
kende zakenman uit de
reklamewereld. Eigenlijk
speelt hij Thimothy niet,
hij is hem. Op de trouw
dag van zijn dochter is
hij met zijn hoofd meer
bij de Perkins B.H.'s
waarvoor hij reklame
maakt. Op die dag heeft
hij zelfs een Perkins pop
meegebracht, uitgedost
zoals ze aan het kopende
publiek zal worden voor
gesteld. Door een onge
lukkige toeval stoot hij
zijn hoofd en door de
klap wordt in zijn ver
beelding de pop een
levende verschijning die
alleen door hem wordt
waargenomen. Het
spreekt vanzelf dat dit
leidt tot de meest komi
sche situaties die het pu
bliek om de haverklap
doen lachen.
Het grootste probleem
van Dr. Gerald Drim-
mond (Eric Van Gijse-
gem) wordt gevormd
door zijn sokken. Het lij
den van Thimothy is ech
ter niet vlug ten einde.
Na nog een slag tegen
zijn hersenen verliest hij
op de koop toe zijn ge
heugen. Na door het
raam te zijn gevallen
wordt hij terug normaal
waardoor alle scheve si
tuaties nog eens omge
draaid worden.
Wanneer men zich voor
de vraag gesteld ziet of
het goed was of niet, dan
is een belangrijk krite-
rium voor de beantwoor
ding de waardering ie
door het publiek waar
voor het stuk werd opge
voerd, aan de vertoning
hecht. Afgaande daarop
kan alleen tot het besluit
een vriendelijk verzoe
tenslotte niet meer is d<
een verbod dat men on
wille van de fijngevo<
ligheid en rekenend o
het begrip van het pi
bliek, verpakt in ee
zachtere formulerinc
Voor hen die geen nuai
ces kunnen of willen ve
staan, die woorden
het programma betek»
nen dat het verboden
om in de zaal te roker
Desnoods dienen de oi
willigen te worden te:
echtgewezen zoals me
dat doet met ongehoorzc
me bengels.
A.D.
Daar gaat de bruid. (Hugo)
worden gekomen dat de
toneelavond zeer sukses-
rijk is geweest.
Een tekortkoming even
wel van de zijde van het
publiek die in het patro
naat telkens opnieuw
wordt vastgesteld is de
volgende. Alhoewel in
duidelijk leesbare letters
onderaan op het pro
gramma vriendelijk
wordt verzocht om niet te
roken, duurde het niet
lang vooraleer er in het
licht van de schijnwer
pers een blauwe mist
hing. Wanneer mensen
met het programma in de
hand en dus met het ver
zoek onder hun neus
niettemin toch menen
dat ze het zich kunnen
veroorloven te roken,
dan bewijst dit dat zij
nog niet zo vergekomen
zijn dat ze begrijpen dat Zo te zien een funktioneei dekor gebouwd door de toneelgroep Vast als Eik. (Hugo)