h
film u„deweek
«COLLEGIUM MUSICUM»
AALST: JEUGD OP
WANDEL MET BACH
EN VIVALDI
AANLEIDING, OORZAKEN EN GEVOLGE!
VAN ANDER SEKSUEEL GEDRAG
TESS
STREEKNIEUWS Aalst
STREEKNIEUWS N'kerken
6- 21.12.1979-De Voorpost
Vanaf deze week loopt in bet Feestpaleis de uitzonderlijke film
van Roman Polanski less' welke op 25 oktober jongstleden te
Antwerpen in wereldpremière ging. Deze film duurt liefst drie
uur zodat men wel naar de programmatic moet uitkijken. Tess'
Is de verfilming van de roman Tess of the dTrbervUles' van de
laat-negentiende eeuwse schrijver van Engelse nationaliteit
Thomas Hardy. Het was Sharon Tate, zijn inmiddels door de
Manson-bende vermoorde echtgenote, die Polanski met de
roman van Hardy liet kennismaken. De film is trouwens aan
haar nagedachtenis opgedragen.
De mman is het zich in het domineeszoon. Het is hef de
heuvellandschap van Zuid- op het eerste gezicht Op
Engeland afspelende ver- hun trouwdag bekent An-
hflfii van de lotgevallen van gel Clare aan Tess dat hij
Tess Durbeyfield, de beeld- reeds eerder een verhou-
schone, jonge dochter van ding heeft gehad met een
een armoedige, drankzuch- vrouw. Tess bekent op haar
tige man Wanneer hij van beurt haar verleden. Angel
een dominee verneemt dat Clare vindt dat wat een man
zijn riaam Durbeyfield, ei- is toegelaten, daarom nog
genlijk een verbastering is niet aan een vrouw, hij
van dUrberville, een voor- toont zich zeer geschokt,
naam en rijk geslacht laat zijn kersverse vrouw in
waarvan hij rechtstreeks de steek en trekt naar Bra
af stamt, stuurt pa Durbey- zilië. Om haar familie in
field zijn dochter naar de leven te houden vader
enige dUrberville, die nog Durbeyfield is inmiddels
zijn rijkdom en stand heeft dood zwicht Tess voor de
weten te bewaren. Jonker hernieuwde toenade-
Alec echter, in plaats van ringspogingen van Alec, en
zijn arme 'familieleden' wordt zijn officiële maitres-
hulp te bieden, verleidt se. Jaren nadien komt An-
Tess. Het meisje krijgt een gel Clare, haar wettige
kind, dat echter na enkele echtgenoot, haar terug op-
maanden sterft. Enkele tijd zoeken. Tess doodt Alec en
nadien, wanneer Tess op slaat met Angel op de
een boerderij werkt, leert vlucht. Zij wordt echter
zij Angel Clare kennen, een weldra aangehouden.
Als verhaal een typisch ro
mantisch melodrama dus,
maar door zijn vrij rechtlij
nige en klare konstruktie
afwijkend van het soort on
derwerpen dat Polanski tot
nogtoe tot films inspireer
de. De regisseur üep naar
zijn zeggen al jarenlang
met het plan Hardy's boek
te verfilmen. Er zouden
echter zijn vlucht voor de
Amerikaanse justitie en de
daarop volgende balling
schap in Frankrijk nodig
zijn vooraleer Polanski tot
de uitvoering ervan zou
overgaan.
Claude Berri, producer van
onder meer Une histoire
simple' waagde de gok en
ging met Polanski scheep
voor de produktie van
Tess'. Voor de rol van Tess
zelf (geen sinecure, want de
actrice moest zeer jong zijn
en toch reeds over de nodi
ge rijpheid beschikken) en
gageerde Polanski Natassia
Kinski, de 19-jarige doch
ter van akteur Klaus Kins
ki. Natassia heeft overigens
de microbe van haar vader
overgeërfd. Reeds als tiener
speelde ze in 'Falsche Bewe-
gung' een film van Wim
Wenders naar een scenario
van Handke, en in To the
Devil a Daughter' van Peter
Sykes. Een eerste grote rol
kreeg ze in 'Cosi come sei'
van Alberto Lattuada (enke
le maanden geleden te
Brussel te zien) waarin ze
als liefje van Marcello Ma-
stroianni driekwart van de
tijd in haar blootje rond
huppelt. In Tess' hoefde dat
helemaal niet, want de film
is waarschijnlijk de meest
decente prent welke Polans
ki tot heden gemaakt heeft.
Voor de twee andere hoofd
rollen deed Polanski een be
roep op twee sterren uit de
Engelse teaterwereld. Het
personage van Angel Clare
wordt vertolkt door Peter
Firth die onder meer al in
Zeffirelli's "Brother Sun,
Sister Moon' zat en in 'Aces
High' van Jack Gold, maar
die vooral roem oogstte met
zijn vertolking zowel in
theater als in de film
"Equus*. De rol van Alec
dUrberville wordt door
Leigh Lawson gespeeld.
Aan het draaien van de film
gingen een paar jaar voor
bereiding vooraf. Zo moest
Natassia Kinski zich eerst
beter vertrouwd maken met
het Engels, en met de hoe-
ve-aktiviteiten (zoals koeien
melken) die zij voor de ka
mera zou moeten demon
streren. De opnamen start
ten medio '78 en zouden
acht maanden in beslag ne
men. Op enkele scènes na
werden zij helemaal in Nor-
mandië en Bretagne ge
draaid, streken die zowel
qua landschap qua bebouw
ing ook nu sterk gelijken
op het 19e eeuwse Dorset.
Bij het bekijken van de film
is de illusie dan ook volle
dig, want ofschoon een
paar keren verdacht mo
dem uitziende woningen in
beeld komen, verwijst geen
enkel détail naar een Fran
se territorialiteit. Belang
rijke komplikatie tijdens de
opnames was het overlijden
van de fotografie-direkteur
Geoffrey Unsborth, die ver
vangen werd door Ghislain
Cloquet. Een bijzonder ha
chelijke onderneming wan
neer men weet dat aan de
fotografie in Tess' duide
lijk zeer bijzondere aan
dacht werd besteed. Onder
neming die ook volledig ge
slaagd is want men moet de
film meerdere malen gezien
hebben om te kunnen on
derscheiden welke sekwen-
sen door wie werden ge
filmd. Een gelukkige zaak,
want Polanski's Tess' boeit
even zeer, zoniet eerder,
door die fotografie dan door
het verhaal op zichzelf dat,
honderd jaar oud, in de es
sentie van zijn dramatiek
(en uiteraard in de
uiterlijkheden waarin het
zijn 19e eeuwse vorm
kreeg) te ver van ons ver
wijderd is om de toeschou
wer anno 1979 ten gronde
te beroeren. Opvattingen
over vrouweneer en maag
delijkheid liggen vandaag
wel wat anders, vooral bij
jongeren, en de noodzaak
voor een jong meisje om
zich te prostitueren (zij het
dan als officiële maïtresse)
om zichzelf en haar familie
in leven te houden is eerder
een typisch romantisch te-
ma dan een aktueel fenom
een. Deshalve is Tess' bij
mij eerder overgekomen als
een in alle technische op
zichten verzorgde histori
sche rekonstruktie van de
19e eeuwse zeden en ge
woonten, of van een dito
sociale realiteit, en niet in
de .eerste instantie als het
emotionerende verhaal van
een door het noodlot achter
volgde vrouw. Polanski
heeft trouwens op geen en
kel ogenblik geprobeerd die
emotie bij de toeschouwer
alsnog aan te wakkeren
door enig melodramatisch
effekt. Integendeel hij heeft
de acteurs een sobere ge
spannen en ingehouden
speelstijl opgelegd die zelfs
de meest gevoelige scènes
(zoals de wederzijdse be
kentenissen en het afscheid
van V de jonggetrouwden)
vrij clean houdt. Soms ont
stond de emotie bij de toe
schouwer wel, maar dan
omwille van as pekten die
niet specifiek zijn voor het
verhaal van Tess of de om
geving waarin het zich af
speelt. Voorbeeld: de hypo
criete houding van een man
die zichzelf als progressief
voorstaat (Angel Clare)
maar die een ronduit reak-
tionaire en schreeuwend
onrechtvaardige houding
aanneemt indien iemand
anders (Tess) om de koi
krete toepassing van zij
progressieve pnncipx
vraagt.
Tess' is echter een prei
waarin een aantal beeld
kleuren- en lichtkompos
ties tot in het kleinste déta
werden berekend. Polan
ki's perfektionisme
richt hier mirakels,
geldt zowel voor de v©
schillende seizoenen del
kende natuurbeelden a)°l
voor de binnenopnamen W
soène waar de boeremeide n<
van op hun slaapkamer \J,
wandelende Angel Clai
gadeslaan bijvoorbeeld) d
even zovele sfeertjes opren
pen. Af te wachten valt i f
Polanski met deze nieuvZ'
stijl zal verder doen, in i w
der geval is deze film bij y(
top 5 van 1979 te rekenen, v,
Het doet genoegen te konstateren dat een groep jonge
mensen die vorig jaar voor het eerst naar buiten traden en
toen veel sympatie meekregen, aan de muzikale weg
blijven timmeren. En misschien kunnen we ons amper
voorsteUen hoeveel uren inspanning, hoeveel dromen,
hoeveel ontgoochelingen ook het gestadig uitbouwen van
een nieuw programma met zich meebrengt.
De publiciteit voor hun
koncert van donderdag 6
december was bescheiden
gehouden, bijna even be
scheiden als het karakter
van de groep zelf. Toch was
er ruime belangstelling van
vrienden en sympatisanten
en het was voor mij een
verrassing dat de Jezuieten-
kerk met haar aardig baro-
kinterieur zo'n degelijke
akoestiek bood.
Het programma? Naudot,
Bach, Vivaldi en Tele-
mann, gelukkig met wisse
lende bezetting. Want het
dient gezegd: het Aalsterse
muziekgebeuren lijdt de
laatste tijd onder overver
zadiging aan barokmuziek.
Is er echt geen koördinatie
mogelijk?
Ter zake nu. Een verras
sing in gunstige zin: Jean-
Jacques Naudot, schepper
van onderhoudende tafel-
muziek, die de sfeer van
het Franse Hof en de Parij-
se salons uit die tijd weer
spiegelt. Zijn concerto in G
voor dwarsfluit, twee vio
len en basso continuo zet in
met een tintelend allegro,
gekenmerkt door kleurrij
ke kontrasten en levendige
variaties. De homogeniteit
is er maar de boogstreek
van de violen valt wat ma
ger uit en mist wat warmte
in de donkere tonen (wel
licht werkt de dwangge
dachte om het toch maar
goed te doen remmend).
Toch zijn de schakeringen
goed aangebracht en de
dwarsfluit is als van flu
weel. Het adagio wordt
door de violen wat hoekig
ingezet waarop het tema
door de fluit zacht ruisend
wordt uitgesponnen. Het
rococoachtig speelse slotal-
legro dreigt even uit de
hand te lopen maar Louis
Van der Paal blijft beheerst
zijn clavecimbel bespelen
en brengt rust. De viool
toon blijft zuiver, de klank
van de dwarsfluit vertede
rend.
Bach heeft iets van het ka
rakter van de «artifex», de
ambachtsman, behouden,
de handwerkman voor wie
het vak geen geheimen
meer had. Zijn sonate voor
fluit en clavecimbel in C
(het vierde in een reeks van
zes) is daar een typisch
voorbeeld van. Speelsheid,
inventie, gevoeligheid, op
bouw, variatie zijn aan de
orde. In de snelle gedeelten
(presto en allegro) blijkt
Lieven Deroo het tempo
niet aan te kunnen. Hij
neemt af en toe een loopje
met de virtuoze toonlad
ders (gebrek aan adem-
techniek?), maar herpakt
zich goed in het adagio en
het menuet. Het beschou
wend-dromerige karakter
van het adagio ligt hem
technisch en qua interpre
tatie blijkbaar beter. Het
menuet, een Kerstmelodie
bijna, benadert hij ter
echt idyllisch-pastoraal.
Vivaldi's concerto voor alt
blokfluit, strijkers en basso
continuo in c (een transcri
ptie van een van zijn talloze
vioolkoncerten hij
schreef er meer dan twee
honderd) heeft een geijkte
vorm: begin en slotdeel (al
legro) zijn gekenmerkt
door een snel tempo en een
soort refrein, het midden
deel (hier largo) is een
vloeiende cantilene. Lud-
wig Van Gijsegem bespeelt
virtuoos zijn altblokfluit
met haar vreemd nasaal
timbre. Het samenspel met
de strijkers verloopt niet
vlekkeloos harmonisch
maar de rimpels worden
gladgestreken en het ge
sprek verloopt weer vlot.
Het best bevielen me de
twee laatste werken op het
programma. Georg Philip
Telemanns kwartet in d
hoorden we vorige maand
nog in een Pro Arte concert
met het Philidor Ensemble.
Toen werd het in zijn
oorspronkelijke versie
uitgevoerd met twee tra
verso's, blokfluit en basso
continuo. Hier spelen nu
dwarsfluit, viool, hobo en
basso continuo. Klaarheid
van bouw en harmonieuze
samenklank bloeien op nu
(gevolg van toenemend
zelfvertrouwen?); er komt
ruimte vrij voor persoonlij
ke benadering en vertol
king: ik denk aan het lied
van de schalmeiachtig-lu-
dieke hobo van Jan De Vos
in het andante, een bab
beltje onder vrienden met
wisselende woordvoerders,
ik denk aan de gevoelige of
strakke of viriele viooltoon
van Hilde Jacob, ik denk
aan het pastorale karakter
van het largo met zijn bre
de adem.
Het vierde Brandenburgs
concerto in G, BWV 1049
is zoals Beethovens zes
de symfonie en Vivaldi's
Primavera Bachs pasto
rale. In dit koncert ge
bruikt de komponist twee
fluiten, hij schreef uitdruk
kelijk «Schnabel»-fluiten
voor met hun donker-flu-
welen klankkleur. De solo
instrumenten, fluit en
viool, kwinkeleren als vo
gels in het woud. De viool
leidt in virtuoze passages
de dans. De verstand
houding is goed. Voelt men
enige neiging tot looppas,
dan dwingt Louis Van der
Paal tot orde en discipline.
Raf De Vos speelt met
kunde en geestdrift zijn
vioolsolo, zo meeslepend
dat hij ons eerder in de
buurt van de romantische
Bruch dan van de abstrakte
Bach brengt.
Het bucolische andante
heeft een rustig karakter
waarbij soli en tutti mekaar
in korte zinnetjes afwisse
len. Het eindpresto is een
schitterende fuga met een
danskarakter. Het wordt
een wentelen en een spele
meien, een stukje harmo
nie der sferen. Raf De Vos
heeft nu de juiste stijl te
pakken en sleept zijn vrien
den naar een feestelijk slot.
Nog een slotwoord van
waardering: er moet kreati-
viteit zijn om dit aan te
durven, geestdrift om dit
door te zetten, muzikaliteit
om dit te bereiken. Wie
aan de weg timmert, krijgt
kritiek. Wie echter niets
doet, niets misdoet. Uiter
aard waren er schoonheids
foutjes we zaten niet bij
Harnoncourt, niet bij lhj
Leenhardt Consort -fcj
maar er waren zoveel pcfc
tieve kanten dat we
leden van het Collegiif
Musicum Aalst samen i
Ramses Shaffy zouden
len horen zingen: «We 2
len doorgaan».
W.D.I
Op woensdag 12 december 1979 organiseerde het
ASO (Aalsters Sociaal Overleg) een informatieavond
in zaal Apostelken, Apostelstraat 1 te Aalst.
Prof. dr. Steven DE BATSELIER en dr Karei RIN-
GOOT, psychiater, handelden over «AANLEIDING,
OORZAKEN EN GEVOLGEN VAN ANDER SEKSUEEL
GEDRAG».
Een honderdtal mensen woonden deze lezing bij.
Nadien was er mogelijkheid tot vragen stellen.
Seksuele perversie be- grijpen is hier vaak de
staat niet, enkel de mo- aangewezen oplossing,
raai kan geperverteerd Deze problematiek wordt
zijn. Doorheen heel zijn uitvoerig beschreven in
betoog, dat overigens «Dagboek van een trans
met een uur vertraging seksueel», het aangrij-
begon, verdedigde Ste- pend relaas van Son
ven De Batselier deze Snelders. Dit boek werd
AANBESTEDING:
Op donderdag 24 januari te 15 uur zal in de vergaderzaal 02,
van de dienst Openbare Werken, Kapellestraat 8 te Aalst,
overgegaanworden tot de opening van de aanbesteding
voor:
Stedelijk Museum Oude Vismarkt 14 te Aalst. Vernieuwen
van dakbedekking
raming: 1.432.ooo 229.120 BTW 1.661.120 fr.
Akademie voor Schone Kunsten Oude Vismarkt 14 te Aalst.
Vernieuwen van dakbedekking.
Raming: 1.356.000 210.960 BTW 1.572.960 fr.
TONEEL:
In de stadsschouwburg, Vredeplein te Aalst, gaat op zater
dag 22 december en zondag 23 december telkens te 20 uur
stipt de uitvoering door van «De sleutel».
SPREEKDAGEN IN DE DIENSTCENTRA (oud gemeente
huizen)
dinsdag 18 december 1979 van 18.30 tot 19.30 uur.
GUZEGEM: Mw. A. De Maght, Schepen
HERDERSEM: G. Van den Eede, Schepen.
VERPLICHTE AVONDSLUITING
Ter gelegenheid van de Kerst- en Nieuwjaarsfeesten heeft
het Kollege van Burgemeester en Schepenen beslist een
algemene afwijking, voor het hele grondgebied van de stad,
toe te staan voor wat de toepassing van de geldende
beschikkingen op de verplichte avondsluiting betreft.
Deze afwijking geldt voor maandag 24 en maandag 31
december.
NACHTMIS
O.L.V.-Hemelvaartkerk, Erembodegem
maandag 24 december 1979 om 23.45 uur.
«Missa in honorem St.-Familiae» van A. Lipp met kinder
koor en vierstemmig koor.
23.45 uur: Kerstliederen
24 uur: H. Mis
Organisatie: A. Capellakoor Termuren
AVONDMIS
O.L.V.-Hemelvaartkerk, Erembodegem
maandag 24 december 1979 om 17.45 uur.
Avodmis: «Missa in honorem St.-Familiae» van A. Lipp,
met kinderkoor en vierstemmig koor.
17.45 uur: Kerstliederen
18 uur: H. Mis
Organisatie: A. Capellakoor Termuren
JAZZ
't Fabrieksken, Burchtstraat 20 Aalst
vrijdag 21 december 1979 vanaf 21 uur
Retro-jazz-avond met optreden van de zesmansformatie
«Dinette» (retro-swing-jazz uit de 30 en 40'er jaren)
Toegang gratis, een organisatie: 't Fabrieksken
FUIF
't Fabrieksken, Burchtstraat 20 Aalst
zaterdag 22 december 1979 vanaf 20 uur
Fuif met optreden van de «Onion Dolls» new-wave enpost-
punk)
Toegang: 30 fr, een organisaie: 't Febrieksken.
VERBRUIKERS
Lokaal 't Kapelleken, Meuleschettestraat Aalst
donderdag 20 december 1979 om 20 uur
Bereiding van cocktails met en zonder alcohol, door mevr.
Dierick
Organisatie: Verbruikersklub B.G.J.G. Aalst
PERSMEDEDELING
LEEFMILIEU: REINIGINGSDIENST
Regeling van het ophalen van gewoon en grof huisvuil op
dinsdag 25 december 1979 - Kerstdag, woensdag 26 decem
ber 1979 2e Kerstdag, dinsdag 1 januari 1980 Nieuw
jaarsdag en wonesdag 2 januari 1980 2e Nieuwjaarsdag.
1. GEWOON HUISVUIL
Voor Aalst, Erembodegem en Nieuwerkerken wordt de
dinsdagronde van 25 december 1979 (Kerstdag) verscho
ven naar woensdag 26 december 1979 (2e Kerstdag)
Op dinsdag 1 januari 1980 (Nieuwjaarsdag) is er GEEN
OPHALING.
Voor BAARDEGEM, NIEUWERKEKREN en EREMBODEGEM
wordt de woensdagronde van 2 januari 1980 (2e Nieuw
jaarsdag) vervroegd naar maandag 31 decejnber 1979.
2. GROF HUISVUIL
Op woensdagen 26 december 1979 en 2 januari 1980 en op
de donderdagen 27 december 1979 en 3 januari 1980 is er
geen ophaling in Klein-Aalst.
Voor de deelgemeente BAARDEGEM wordt de ophaling
van dinsdag 2 januari 1980 verschoven naar vrijdag 11
JANUARI 1980.
DRIEKONINGENFEEST 1980
Het Driekoningenfeest, ingericht door het Stedelijk Feestko-
mité, gaat doorin de zaal Madeion, Grote Markt 25, Aalst,
OP VRIJDAG 11 JANUARI 1980 VANAF 20 UUR
Bij deze gelegenheid kan opnieuw genoten worden van een
echte Aalsterse Hutsepot aan de prijs van 200 frank pr
persoon, mits daarvoor op voorhand en ten laatste op
dinsdag 8 januari 1980, wordt ingeschreven en betaald op
het secretariaat van het Stedelijk Feestkomité, binnenkoer
stadhuis, 2e deur links.
De deelname aan het eetmaal is echter niet verplichtl
Het orkest «The Swinging Band» zal samen met U zorgen
voor de karnavaleske stemmingI
stelling.
Het Seksueel variant ge
drag omvat homoseksua
liteit, pedofilie en trans-
seksualiteit. Elke seksue
le variante is normaal en
wordt bepaald bij de con
ceptie!
Dat Homoseksualiteit
zou te wijten zijn aan de
opvoeding (sterke moe
derbinding...) mag dus
naar het rijk der fabels
verwezen worden.
Wanneer is iemand ho-
trouwens gekommenta-
rieerd door Steven De
Batselier.
Maar hoe ziet de Norma
le Hetero er uit? Luistert
u even mee: 1. het sado
masochisme fungeert als
basis van zijn liefdesle
ven; 2. de meester-slaaf-
relatie is de basis van zijn
arbeidsleven; 3. vrienden
heeft hij niet, wel veel
relaties; 4. hij lijdt aan
morele verontwaardi
ging, hij veroordeelt; 5.
moseksueel? Hiervoor zijn lichaam wordt onbe-
gelden drie kriteria: de woonbaar: hij wordt ziek
seksuele aantrekkings- (maagzweren...),
kracht, de gedachten bij Het is deze «normale»
het masturberen en de hetero met zijn verziekte
nachtelijke fantasmen of morele normen die u, ho-
dromen. moseksuelen, pedofielen
In zijn terapie onder- en transseksuelen waagt
scheidt Steven de Batse- te veroordelen met het
lier drie fasen, te weten wetboek in de hand!
verzet, beperkte aan- «Slechts door de andere
vaarding en aanvaarding, in zijn anders zijn te aan-
Waarom homoseksuali- vaarden, hoe anders dat
teit nog altijd in een kri- anders zijn van de andere
minele sfeer gesitueerd ook mag zijn, ontsnap-
is mag wel een raadsel pen we aan de morele
heten. Feit is echter dat mislukking». Met deze
de Brusselse politie het woorden sloot Steven De
tekort aan PV's ijverig Batselier zijn uiteenzet-
aanvult bij de openbare ting af.
belicht.
Fetisist is de Man die een
substituut zoekt voor de
partner en daarin zijn
(seksueel) genoegen
vindt. Merkwaardig is dat
dit substituut steeds
mannelijk is, vb. een
laars: een fallussymbool.
De Travestie tracht er zo
veel mogelijk uit te zien
als iemand van het ander
geslacht. Dr. Ringoot
leest ons het levensver
haal voor van een 17-jari-
ge travestie. Zoveel ellen
de in dit jonge leven, het
is haast absurd.
Sadomasochisme, voor
zover niet van morele
aard, is eveneens vol
strekt ongevaarlijk. Sa
dist en masochist zijn
meestal één en dezelfde
persoon. Zowel in België
als in Nederland bestaan
verenigingen voor deze
mensen.
Als laatste deviatie kwam
het Exhibitionisme aan
de beurt. Ondanks nor
male kontaktmogelijkhe-
den heeft de exhibitionist
de drang zijn geslachtf
organen te tonen. Hij i
nooit agressief: d t
schrikreaktie van hid
«slachtoffer» maakt zijti
voldoening uit. :gi
Alle deviaties hebben gi 1
meen dat zij een oploftj
sing brengen voor Fri®.
traties. j ti
Los van seksuele vari^
ties en deviaties staat
verkrachting. Men is 1
er vrijwel over eens
verkrachting geen
suele maar een aggresr
ve daad is. Tot zover l
Ringoot.
Beide sprekers zett/'
zich in om de seksu^
variaties en deviaties i
de strafwet te bannen,J
dekriminaliseren.
recht, menen we. De hfr
ze die gevoerd wordt ft
gen alles wat maar eni^
zins anders is dan
'normale' is niet te vercf i
digen.
Wie niet pervers is, wip
pe de eerste steen.
'waterplaatsen'
Beurs.
Pedofilie is volgens spre
ker een uitvloeisel van
aan de Gedurende een korte on
derbreking werden enke
le boeken te koop aange
boden veelal van de hand
homoseksualiteit. Ook van de spreker: Impasse,
hier zijn mooie, gelukkige De Zachte Moordenaars,
relaties mogelijk. Dat pe- De Extatische Mens e.a.
dofielen kinderverkrach- Dr. Karei Ringoot, psy-
ters zijn is een vooroor- chiater te Asse wijdde
deel, gebaseerd op ver- zijn uiteenzetting aan het
halen uit de sensatiepers. Seksueel deviant gedrag.
Transseksueel is de |n tegenstelling tot het
vrouw die in een man- seksueel variant gedrag
nenlichaam leeft of vice wordt het niet bepaald bij
versa. Het is fout te den- de conceptie maar in de
ken dat transseksuelen vroege kinderjaren. Enke
homo zijn. Operatief in- ie vormen werden nader
Kerstfeest
Gewoontegetrouw organiseert op 25 december ter i
genheid van Kerstmis het traditioneel feest endit in lol
«Zaal Rio». Wie het programma bekijkt kan vaststellen
dit jaar alle voorgaande in de schadw zal plaatsen i
Het programma voor 1979 ziet er uit als volgt: L
14 uur poppenkast voor de kleintjes. P.'
Tijdens de pauze aankomst van de Kerstman.
Na de poppenkast uitdeling van de kerstpaketten. I f
(Voorbehouden aan de kinderen van de leden B|pi
Moyson).
Vanaf 18 uur trekking van de Grote Kersttomboli
grandioos optreden van de prinsen Caemere.
Met onder meer volgende attrakties:
Simon's Magic
Vogel Rapsodie
Robert enzijn moppen
Zang Prins Jhonny
Extra door hen georganiseerde tombola
Als hoofdnummer, en dit voor de eerste maal te N
werkerken Fiesta Alosta Tropical.
Conferencier Jhonny
Tevens is er zoals voorgaande jaren een grais toml 'V
geschonken door onze plaatselijke BSP-afdeling.
Inkom zoals steeds gratis, ledereenis welkom.
li
Soc. Bond van de derde leeftijd
Men heeft het genoegen U uit te nodigen tot de koffiellc
die doorgaat op zaterdag 22 december in de zaal Rio orf>r
uur.
Dagorde:
Koffietafel
Tombola
Gratis kerstpakket
Verrassing.