fc
hm
\m
M
IlljiMcBiHBH
WANNEER NIEUWE VUILNISZAKKEN
HALEN?
J
h
uw tyui©©(fo+
FEITEN EN VRAGEN
WAAROM GEEN GELDOPHAUNG BESCHUTTE
WERKPLAATSEN MET AALST-KARNAVAL
UW WOORD
2 - 29.2.1980 - Ue voorpost
De redaktie is niet verantwoordelijk voor de inhoud en heeft het
recht de teksten in te korten.
DE DOORBRAAK
GEDACHTE EN DE
SOCIALISTEN
VAN AALST
Wij kunnen en mogen het
niet langer verbergen dat
de Belgische Socialistische
beweging sinds de tweede
wereldoorlog (hoogtepunt
1954) zowat 1/3 van haar
kiezerskorps heeft verloren.
Tot op heden werd daar
omtrent geen duidelijke, op
cijfers berustende, analyze
gesteld.
Integendeel werden allerlei
verklaringen openbaar ge
maakt die op zichzelf geen
enkel houvast konden bie
den waarnaar onze partij
zich kon herschikken.
We hebben dan ook zo
lang gewacht, tot de bittere
noodzaak ons heeft ver
plicht de toestand te
herzien.
De «doorbraak»-gedachte
welke zich nu manifest
aandient in de (Vlaamse)
socialistische rangen, duidt
ons die richting aan in de
welke de partij denkt.
Kenmerkend daarin is de
«openheid», het durven
stellen van de politieke,
ekbnomische en kulturele
problemen welke ons socia
listen bezighouden zowel
op nationaal, gewestelijk
gis regionaal vlak.
Het is onmiskenbaar een
feit dat de «wijze» waarop
we ons programma mani
festéren evenzeer van
groot belang is, willen we
bij de bevolking als geloof
waardig overkomen.
Ook voltrekt zich in de par
tijkaders een herinrichting
naar een «propere» politiek
toe.
We stellen vast dat de BSP
in het hol van de leeuw is
gekropen door steeds meer
in te burgeren in de door
rechts opengezette kuil. De
socialistische partij van de
voorgaande jaren is daar
zelf het slachtoffer van ge
worden en menige verkie
zingsnederlaag is daar niet
vreemd aan. Enkele schan
dalen, door rechts op de
spits gedreven, hebben ons
duizenden stemmen ge
kost.
Belangrijk is ook de vast
stelling dat de «verloren»
stemmen niet automatisch
naar de andere partijen zijn
gegaan.
Het moet nu echter voor
iedereen duidelijk zijn dat
de.Vlaamse socialisten re-
zoluut een andere politieke
weg op willen en dat enkel
onze partij het linkse alter
natief voor Vlaanderen kan
waarborgen.
De «doorbraak»-gedachte
moest tot op heden ook
optornen tegen een partij
organisme waarbinnen de
stroming (dikwijls een
meerderheid) opzettelijk
door enkelen geblokkeerd
kon worden.
De nieuwe vooropgestelde
en in onze afdeling bespro
ken partijstatuten willen de
ze stroom nu weer bevaar
baar maken voor de mili
tante achterban.
Het was en is broodnodig
dat de partij demokratisch
en besluitvast een mening
verkondigt welke voeling
heeft met wat onder de bre
de lagen van de bevolking
leeft. Er is geen andere keu
ze; ofwel is ze niet demo
kratisch, ofwel is ze anti
socialistisch.
Ook in de Aalsterse BSP-
afdeling is de laatste tijd
een en ander ten goede
veranderd. De partij zelf
heeft op diverse ogenblik
ken haar houding «gemani
festeerd». Ze zal ook in de
toekomst haar eigen poli
tiek blijven profiteren al is
ze, zoals in de Aalsterse
gemeenteraad, genood
zaakt tot een koalitie met
fundamenteel anders-den
kenden.
De rezultaten die we na
streven zijn echter maar
pas verwezenlijkbaar als we
de steun van het volk mee-
krijgèn.
Met andere woorden: een
sterke socialistische partij is
de beste waarborg!
Maar we hoeven het met
een ook niet te ontkennen,
dat door wat zich in de
vorige jaren heeft voorge
daan, het kiezerskorps wel
enkele rezerves zal hebben
aangelegd.
Daarom is de houding van
partijgenoot Minister Mare
Galle inzake «intergem»
van grote waarde voor de
ommekeer welke de socia
listen niet alleen in Aalst
maar in het ganse Vlaamse
Gewest willen bereiken.
In het kader van het aan
staande 1 Mei-feest willen
de Aalsterse socialisten
nog een stap zetten in hun
opdracht de «doorbraak»
door te halen naar de bazis
toe.
Het is meteen ook al zeer
duidelijk dat deze «door
braak» niet alleen met
woorden, maar vooral ook
met daden gemaakt zal
moeten worden willen wij
een nieuwe socialistische
toekomstvizie aan Vlaan
deren waarborgen.
Roger D'HONDT
Politiek Sekretaris
BSP-Aalst
leiding van zijn fractie ver
openbaart hij zich ook ajs
een gedegen scribent. De
C.V.P. heeft aan hem een
bizonder waardevolle pion
en wij zouden aan hem en
aan de anderen de raad
willen geven, liever dan tijd
te verliezen met altijd te
replikeren (hetgeen nogal
steriel is en ook niet prettig
om lezen), zelfs als De
Smet en De Geyter daar
mee voortdoet, de voorkeur
te geven aan het uitwisse
len van goede suggesties.
Van De Geyter en De Smet,
die in de omgang eigenlijk
gezellige mensen zijn, is het
verwonderlijk dat zij zich in
sommige van hun stukken
bezondigen aan het viswij-
venstijl; zo kenmerken zij
zich anders niet. Wanneer
gaan ze zich niet meer be
perken tot het beklappen
van anderen en wanneer
gaan ze zich ook eens krea-
tief tonen met praktische
en bruikbare voorstellen?
Herman Goossens
C V P. secretaris Aalst
De laatste maanden hebben de kranten bol gestaan van wat we
'kerkelijk nieuws' zouden kunnen noemen. Wat overduidelijk is:
vele katholieken zijn door de richting die de kerkelijke leiding
inslaat niet gelukkig, ze zijn er zelfs diep en pijnlijk door
getroffen. We zetten eerst enkele feiten op een rijtje, en trachten
daarna die feiten even te duiden. Pretentieloos.
Ons «Plan 3.000 twee jaar
later
Begin 1978 publiceerde de
K.P-Dender haar «Plan
3.000» met «op feiten en
cijfers gesteunde voorstel
len vooraleer het met het
arrondissement Aalst een
totale katastrofe wordt».
De «3.000» van onze titel
had betrekking op een
reeks konkrete maatregelen
om inderdaad in ons ge
west 3 000 mensen aan
werk te helpen. We fomu-
leerden daarbij ook het
voorstel tot het organiseren
van een tewerstellingskon-
ferentie waarbij nu eens
met ernst zou worden ge
tracht de werkloosheidsba
lans wat minder negatief te
doen doorslaan Van der
gelijk positief initiatief is er
tot nu toe niets in huis ge
komen. Intussen zijn de cij
fers voor de uitkeringsge
rechtigde werklozen met
zowat 3.500 eenheden ge
stegen tot meer dan 18.300
(totalen van november
'79). De weg naar de verde
re katastrofe ligt breed
open, en op deze weg is het
arrondissement Aalst wel
bijzoder zwaar getroffen.
Sluitingen en personeelsin
krimpingen waren in '79 al
leen al goed voor een ver
lies van 800 werkplaatsen.
In ons «plan 3.000» stelden
we toen dat zonder de
machtswillekeur van het
grootkapitaal aan te tasten
er geen oplossing kan ge
vonden worden. En verder
dat het ook met allerlei lap
middelen zoals tewerkge
stelde werklozen, B.T.K.,
e.a. zonder definitief karak
ter en zonder waarborgen
voor de alzo tewerkgestel
de in kwestie de verkeerde
weg zou blijven opgaan. Zo
schept men immers twee
derangsburgers zonder veel
motivatie voor het werk,
maakt ontevredenen of...
deelt men aan de patroons
verder geschenken uit zon
der daarvoor veel weder
dienst te vragen. Daarbij
komt dan nog dat de kos
ten van dergelijke operaties
onveranderlijk op de rug
van de gemeenschap wor
den geschoven of dit nu
nationaal of op de gemeen
tekassen is. Voor de ge
meenten, en o m. Aalst is
daar een sprekend voor
beeld van, komt daar nog
bij dat de nationale hulp
fondsen steeds gieriger
worden zodat zelfs de wet
telijke toegestane kaderop
vullingen financieel
ondraagbaar blijken, nutti
ge en nodige werken op de
lange baan moeten worden
verschoven of zelfs hele
maal afgeschreven en
noodzakelijke diensten mo
menteel weinig kans maken
om het levenslicht te zien.
Dit alles en nog veel meer
schreven we reeds twee
jaar geleden en zelfs vroe-
gër. De toestand is er alleen
maar op verslechterd. Of
wel botsten we op onwil
ofwel bleef het bij woorden.
Wij zijn er steeds verder
blijven op hameren en her
halen nu nogmaals met na
druk ons voorstel om een
arrondissementele tewerk-
stellingskonferentie te or
ganiseren. ledereen moet
daarin zijn verantwoorde
lijkheid nemen. Hoe nuttig
sommige lokale initiatieven
ook mogen schijnen, ze
hebben geen enkele impakt
als ze niet vergezeld gaan
van een grondiger aanpak
van het werkloosheidspro
bleem en de vaste wil om er
daadwerkelijk iets aan te
veranderen.
Jos De Geyter
Feiten op een rijtje
De Paus zegt dat de Rota :het
kerkelijk gerecht in Rome)
strenger moet zijn in de beoor
deling van mensen met huwe
lijksmoeilijkheden. Een strikt ju
ridische benadering schijnt op
nieuw de boventoon te gaan-
krijgen wanneer het gaat om
mensen met huwelijksmoeilijk
heden, daar waar langzaam
aan een meer pastorale bena
dering was gegroeid, met veel
begrip voor de noden van de
mensen
Priesters, die hun ambt hebben
neergelegd wachten op hun
dispensatie. Want de Paus wil
de schroeven dichtvijzen in de
hoop dat een strenger optre
den het aantal uittredingen en
ambtsverlatingen zal doen af
nemen De vraag is of hierdoor
niet opnieuw heel wat mensen
in diepe gewetensnood ge
bracht worden.
Niemand kan ontkennen dot
de Nederlandse bisschoppen
synode geen stappen vooruit
heeft gezet in de richting van
het conciliaire 'godsvolk onder
weg'. Nederlandse katholieken
die jaren aan een stuk op zoek
geweest zijn om op een eigen
tijdse manier kerk te zijn zullen
wel beter weten.
Theologen als Schillebeeckx en
Küng worden op zijn minst ge
waarschuwd zeker niet op de
ingeslagen weg verder te
denken
Een bepaald en vertekend de
votioneel beeld van Maria,de
moeder van Jezus, maakt dat
de vrouw nog steeds geen gelij
ke is aan de man in de kerk. En
ook op dit vlak is de deur, die
op een kier stond opnieuw
goed op slot gedaan. Daarvan-
getuigen de woorden van de
Paus na zijn Amerikaanse
rondreis.
Het voorbeeld von de Ayo-
tollah???
De vraag lijkt mij gewettigd of
het voorbeeld van Khomeiny
niet inspirerend werkt op be
paalde beleidsmensen in de
kerk, die duidelijk in de richting
gaan van 'de rangen sluiten'.
Ze schijnen zich af te vragen:
«Zou datgene wat in Iran (en in
de Islam) gebeurt en lukt, ook
niet kunnen slagen in de Ka
tholieke Kerk? Zou ook in de
kerk een sterk religieuze leider
niet het verzamelpunt kunnen-
worden voor een morele herbe
wapening en een godsdienst
beleving gebaseerd op volg
zaamheid?»
Dit schijnt niet meer te kunnen.
Bij vele, zoniet de meest Euro
pese christenen kan de klok
niet meer teruggedraaid wor
de. Ze wensen niet terug te
keren naar de tijd van het Rijke
Roomse leven Dat is absoluut
voltooid verleden tijd. Geen
kerkleider mag zich hierover
verdere illusies koesteren. In
dien dat toch zou gebeuren
dan zijn twee reacties mogelijk:
ofwel haken mensen af en
dompelen zich onder in een
vertwijfelde onverschilligheid,
zoals we in Vlaanderen zien
gebeuren, ofwel worden er al
ternatieve wegen gezocht,
waarbij de kerkelijke bevoog
ding naast zich neergelegd
wordt, zoals we op ruime
schaal in Nederland zien ge
beuren.
Waarom is het voorbeeld van
de Ayatollah een verkeerde
In de eerste plaats omdat onze
samenleving een andere
ontwikkeling doorgemaakt
heeft dan de Iraanse Op de
tweede plaats omdat de gods
dienst in onze geseculariseerde
landen een heel andere rol
speelt don de Islam in de Islam
landen. Er bestaan immers Is
lamlanden, maar er bestaon
geen christelijke landen meer.
Daar komt nog bij dat het
christendom de traditionele
godsdienstis van het rijke wes
ten, dat zichzelf heeft weten te
verrijken op de rug van miljoe
nen armen in de derde wereld.
De meeste Islam-landen beho
ren echter tot die derde wereld.
Zij vinden in de Islam een le
vensbeschouwing die een band
wordt om te vechten voor be
vrijding uit post-koloniale
banden
En dit is vergelijkbaar met de
plaats van de kerk in verschil
lende Latijns-Amerikaanse lan
den. Aartsbisschop Romero
van El Salvador is daarvan een
sprekend voorbeeld Ook hij
wordt een boegbeeld van be
vrijding. Het grote verschil met
Khomeiny is dat Romero niet
het fanatieke denken van de
Ayatollah overneemt. En dat
komt juist door de verschillen
de invloed van de christelijke
godsdienst en de Islam op het
politieke leven Juist daarom
wordt Romero een stem van
hoop voor vele hopeloze
mensen.
Ruimte geven in plaats van deu
ren sluiten
Maar is het kerkelijk beleid van
de 'opnieuw gesloten ramen',
die paus Johannes en het con
cilie zo moedig hadden
geopend, wel een teken van
hoop, een weg naar vrijheid en
bevrijding?^
De weg van de Ayatollah kan
in Iran 'misschien' heilzaam
zijn, al valt het te betwi|felen,
toch is het nog meer waar
schijnlijk dat de weg van
gesloten deuren, die kerkeli
beidsmensen opnieuw schijr k
in te slaan, zeker niet de g<
;erferl
ich
C
c
Het zal wel waar zijn dat v j
mensen in onze tijd nood hi
ben aan zingeving en dk
zekerheid. Maar die kan I e
niet gedicteerd worden,
opgedrongen. Eri het is zë I
niet nodig dat die zingeving ijr
dogmo's en wetten wordt H >r[
vertaald. Zal het niet
moeten gebeuren in het
pen van ruimte, waarin
gezocht worden, waarin
mensen op weg kan gegt
worden, zodat ze in het
haal van Jezus ook hun
kend levensverhaol kunr we
herkennen Het woord v |d
Paulus, dat spreekt over
vrijheid van de kinderen Gt ld
kan hier inspirerend werken.
Veel wijst erop dot angst
nieuwe wegen te gaan verl
mend werkt op vele kerk-m
sen. En angst is nooit een g |ir
de raadgever. Angst ma S
dat mensen niet meer in st
zijn om onbevangen tegen
leven aan te kijken An
brengt mensen in een krar
waardoor situaties verke
beoordeeld worden. Het ev
gelie staat vol van het wo«
vrees niet.
Mensen zullen wel hun wei nn
gaan, en als ze eerlijk
God steeds met hen onderw
ook al gaan ze tijdelijk
niet te begrijpen richting, zc
die twee leerlingen
Emmaüs.
Bevoogding is nooit een go 1
weg geweest, zeker
deze dag. Indien mensen dc ird
over anders denken, dan is
een teken van een heel sle n
ontwikkeld historisch geh ln
rH ,y.
gen (Galileï,
Chardin,
Theilhard
1st
rijf th
"ud
z"i
itf
8gk
jnc
-fel
De in het begin, zoals trouwens elke nieuwigheid, 28 februari: G tot Hageveld-
nogal gekontesteerde vuilniszak heeft burgerrecht straat,
verkregen en wordt gewaardeerd wegens de rein- 29 februari: H en I
heid bij de bewoner en de makkelijke behandeling 3 maart: K
door de stadsdiensten.
Is de huisvuilbelasting ver-
4 maart: Kouterbaan tot M
op 28 's voormiddags
Herdersem: In het diei
centrum bedeling op 25,
en 29 februari de hele dag^
op 26 en 28 alleen
middags.
Ook op zaterdagen 1, 8 en i
maart.
Meldert en Gijzegem:
de dienstcentrum opj 25, 2Zj«
29 februari de hele dag I j
op 26 en 28^ enkel in'j^
Heeft de K.P. niets anders te
bieden
Bij de wekelijkse lektuur von
blz. 2 van de Voorpost,
voorbehouden aan de poli
tieke partijen, valt het op
dat de kommunistische kro
niekschrijvers De Geyter en
De Smet zelden of nooit
met eigen originele en
bruikbare denkbeelden
voor de dag komen. Deze
beide mijnheren, vanuit de
gemakkelijke zetel van het
linkse establishment, mati
gen zich liever het recht
toe, week in week uit, de
kroniekschrijvers van de
andere partijen de zaligheid
te geven (ook buiten de
karnavalperiode) voor wat
deze laatsten de week tevo
ren hebben geschreven.
Hoe gaan die jongens soms
geweldig te keer!? Zij
staan, dat weten wij, op
een komfortabele manier
uiterst links opgesteld. Dat
geeft hen in deze tijd geen
problemen, integendeel.
Want, niet geroepen om
«mee» te besturen, wordt
hen nooit gevraagd hun
linkse opvattingen ooit
waar te maken. Zij komen
door hun gelukzalige linkse
opstelling ook voor als
rechtlijnige kerels. Dat is
gemakkelijk want het is vol
doende duidelijk voor ieder
een dat de linkse boord van
een brede weg volgen,
moeiteloos gaat terwijl het
midden houden heel wat
anders is Hun linkse op
stelling is ook van de mode:
links' is in. In het verleden
waren er perioden dat men
ervan verdacht werd links
te zijn, nu wordt men er
integendeel van verdacht
rechts te zijn. Voor de lin
ksen is in deze tijd veel
weggelegd, staatsprijzen
enz. De linksen hebben veel
te goed.
Af en toe scharen de heren
De Geyter en De Smet zich
ook opportunistisch achter
de beleidsploeg. Zij plegen
kommunisme op zijn ita-
liaans: zij besturen niet mee
en dan zou men kunnen
verwachten dat zij een har
de oppositie zouden voe
ren. Neen, zij dulden het
beleid om er het meeste nut
uit te halen. Op welke ma
nier gebeurt dat in Aalst?
Op tijd eens blaffen tegen
de oppositie. Daarmee heb
ben zij zich nog niet uitge
sproken voor het bestuur
maar ze zijn er toch bond
genoot van in het bekom-
pen van de oppositie. Het
heeft allemaal tot gevolg
dat andere partijen daar
van te lijden hebben en niet
in het minst de C.V.P.
Waarom ook de C-V.P.'
Omdat die regelmatig op
deze bladzijde komt en
veelal bij monde van haar
fractievoorzitter Ghis Wil-
lems. Hoe meeslepend en
keurig tekent de C.V.P.-
fraktieleider vaak het nog al
eens pijnlijk stadsbeleid!
Persoonlijk grijp ik steeds
eerst naar zijn artikel op
blz. 2 en ik ben de enige
niet. Op een scherp ontle
dende wijze, realistisch en
in principe opbouwend, met
veel goede suggesties aan
het adres van het bestuur,
is zijn tekst pos hekelend
door waar het bestuur
faalt. Het is plezierig voor
de lezers, vooral vanuit de
C.V.P. aanhang, om Ghis
Willems te lezer,. Buiten de
DIEETMAALTIJDEN
Vanaf de eerste maart zal
het OCMW, benevens de
reeds gekende warme
maaltijden, overgaan tot de
bereiding en verdeling van
warme dieetmaaltijden
Na grondige studie is ge
bleken dat er een nood be
stond aan deze dienst. De
bedeling zal geschieden
aan al die in aanmerking
komen voor warme maaltij
den, op voorlegging van
een doktersattest waaruit
blijkt dat de persoon in
kwestie aangewezen is op
dieetvoeding.
Iedere persoon die nu door
het OCMW warme maaltij
den ontvangt is van het
ontstaan van deze dienst
op de hoogte gebracht,
leder van hen kan dus op
deze dienst beroep doen op
eenvoudig voorleggen van
een doktersattest.
Uit ons onderzoek blijkt dat
veel oudere mensen om ge
zondheidsredenen oange-
wezen zijn op dieetvoeding
Met het oog op het alge
meen welzijn van dezen
heeft het OCMW dan ook
niet geaarzeld deze dienst
in te richten.
Deze warme dieetmaaltij
den zullen evengoed ver
zorgd en smakelijk zijn als
de andere warme maaltij
den Deze taak zal opgeno
men worden door onze
dienst dieet-keukens onder
de kundige leiding van onze
Dieet-specialisten.
Er wordt speciaal op gelet
deze maaltijden aan te pas
sen aan de behoeften der
mensen welke een biezon-
dere voeding nodig hebben.
In samenspraak met de dië
tisten en de raad van de
dokters werd gezorgd dat
deze maaltijden voldoen
aan de meeste behoeften.
Alle maaltijden zullen van
het «type» gemakkelijk ver
teerbaar zijn. Daarbij ko
men zoutloze-vetarme en
speciaal voor diabetiekers
samengestelde maaltijden.
Deze dienst zal ons dus
toelaten ook deze die om
een of andere gezondheids
reden biezondere voeding
nodig heeft te bedienen
Bij de nieuwe aanvragen
om warme maaltijden zal
onmiddellijk kunnen vast
gesteld worden in welke ka-
tegorie onze mensen moe
ten ondergebracht worden.
Het OCMW hoopt met de
ze nieuwe dienst verder te
gaan op de weg van hulp
verlening, ook voor deze
mensen die aangewezen
zijn op het bekomen van
warme maaltijden.
Het zal wel onnodig zijn te
vermelden dat deze dienst
reeds bestond in de bejaar
denhuizen evenals in het
stedelijk hospitaal.
We willen nog eens herha
len dat dezen die menen
van deze of andere dien
sten te moeten gebruik ma
ken, dit kunnen door een
eenvoudige aonvraag, het
zij telefonisch, hetzij schrif
telijk, bij de sociale dienst
van het OCMW, Gast
huisstraat 40, te Aalst.
PIET HEVMANS
5 maart: N, O en P
6 maart: R, S en T
dubbeld tot een bankje van voor P en S en op 29 's 7 maart: V, W, Y, Z.
duizend, de 50 zakken zijn er voormiddags voor T en V en Supplementair voor
nog steeds inbegrepen. 's namiddags voor J.F. dataregeling niet kan res-
U kan ze afhalen als volgt: Vonckstraat en de rest. Wie pekteren op 1, 8 en 15 maart
Klein-Aalst: Kapellestraat dan niet komen kan krijgt telkens van 9 tot 11.30 uur.
17, alle werkdagen van 8.30 gelegenheid op woensdag
tot 12 uur en van 13.30 tot 27 februari van 9 tot 20 uur Moorsel: in het dienstcen-
16.30 uur. Speciale zitdagen en op zaterdag 1 maart van 9 trum van 13.30 tot 17 uur.
in maart op 1, 8, 15, 22 en 29 tot 11.30 uur. op 25, 27 en 29 februari voor
straten en beginletters A tot
Erembodegem: in het K (Kapittelstraat)
dienstcentrum van 13.30 uur op 3, 5 en 7 maart voor
tot 17 uur als volgt: straten met beginletters van
af Kattenbroekstraat tot P.
op 10, 12 en 14 maart voor R
ners van straten beginnend 26 februari: Broeder- tot tot Z.
Supplementair op zaterda- namiddag en ook op zat
gen 1, 8 en 15 maart telkens dagen 1, 8 en 15 maart.
Gaston De Schepper- van 9 tot 11.30 uur.
maart telkens van 9 tot 11.30
uur. Identiteitskaart voor
leggen.
Baardegem: in het dienst
centrum van 8.30 tot 12 uur 25 februari: A en B (Brede-
op 25 februari voor inwo- straat);
ners van straten beginnend
met B tot D, van 13.30 tot 17 Denderstraat.
uur met E, op 26 's voormid- 27 februari: Dennelaan, E, F
dags voor G en H, op 27
voormiddags voor K, M en straat.
voormiddag. Te Meldert
en met 1 maart. Te Gijzeg
tot en met 7 maart en ook
zaterdagen 1 en 8 maart.
Hofstade en Nieuwerkl
ken: In het dienstcentr
alleen 's voormiddags va
25 februari. Te Hofstade
15 maart en op zaterdag
de voormiddag.
Te Nieuwerkerken
maart iedere dag
Brieven waarvan de afzender niet aan de redaktie bekend is, komen
niet voor plaatsing in aanmerking.
0e redaktie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten.
Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat
De traditionele omhaling voor de beschutte werkplaatsen Bij de brandweer is nooit aan organisatie e
tijdens de Karnavalstoet te Aalst ging dit jaar niet door. over deze zaken gesproken naast zich neerleggen
Dit tot grote verwondering van zowel het feestcomité, tot er op datum van 6 fe- verantwoordelijkheid k<
stadsbestuur en de duizenden toeschouwers, die met hun bruari 1980 een schrijven aan de beschutte we
geld gereed stonden.
van bevelhebber De Vidts is plaatsen de som
verstuurd en bij de meeste 150.000 frank en aan
brandweermannen op 9 fe- stad Aalst in de kei
bruari in de bus viel. 300.000 frank, daar
Acht dagen voor karnaval. Stad de tekorten van di
zonder enige voorberei- instellingen betaalt
ding: geen persberichten, Over deze houding zal er
geen containers, geen ge- de schoot van het feestc
luidsversterking en geen- mité met klem klacht nel
manschappen. gelegd worden, daar er a
«Steeds meer komen onze
taal- en volksgenoten in de
Voerstreek in de greep van
enkele fransdolle baanstro-
pers en moordenaars. Dit
frankofone uitschot wil de
Voer volledig verfransen,
schrikt hierbij niet terug
voor intimidatie en geweld
en ondervindt aktieve en
daadwerkelijke steun van
de overheid!
Enkele voorbeelden: De
overheid verbiedt de
Vlaamse fanfare van Voe
ren haar rondtocht, terwijl
de kleinere franstolige fan
fare geen haor in de weg
wordt gelegd Diezelfde
overheid laat cafébaas
Grosjean die op onschuldi
ge en ongewapende Vla
mingen schiet, na enkele
uren weer vrij.
Reeds meer dan 10 jaar gesteld. De medewerkers
werk ik mee aan deze om- waren reeds begin van het
haling en offer daarvoor jaar bekend en gevraagd,
mijn zondag van Karnaval Dit was plus-minus dertig
op, dat samen met de vele personen,
brandweermannen. Wij
doen dit totaal belangloos. Voor de karnavalstoet
Telkenjare begonnen wij 1980 is door schepen en
deze voorbereiding reeds voorzitter de h. Van den Het is voor mij duidelijk dat ders^voor een ander «got
voor nieuwjaar. Eede het schriftelijk verzoek commandant onder geen werk» kon rondgegai
De totale pers stuurden wij voor do omhaling in No- enkele voorwaarde zinnens worde. Bij gebrek
een aanvraag tot het plaat- vember 1979 aan de brand- was de omhaling te loten onwetendheid was dit
sen van de nodige medede- weerbevelhebber toege- plaatsvinden, te meer daar niet mogelijk
lingen in hun bladen. De stuurd. Begin Januari 1980 hij verklaarde met zijn Met dit schrijven wil ik di
nodige containerwagens besliste het feestcomiteit schrijven «gedekt» te zijn delijk stellen dat onder get
werden ons steeds door zijn toeloting te verlenen en en dat de brandweerman- enkele voorwaarde
brandweerman Alfons Nie- liet dit schriftelijk weten aan nen niet wilden meedoen. brandweerdienst in zijn
landt qratis ter beschikking dezelfde bevelhebber. Deze houding van gebrek heel voor deze flater aq
sprakelijk zou gesteld wo
1den, gezien wij tot voor
jaar de organisatie zelf
handen kregen en er ncx
iets misgelopen is.
Belgen feest dat steeds incident- de Voerwandeling van ne- yVij blijven bereid om
loos verliep, wordt zonder gen maart. Er wordt door toekomst verder te werk
De koning der
ontmoet bendeleider Hap
part, en zo kunnen we blij
ven doorgaan.
reden verboden Stellen we VRJ-Aalst een bus ingelegd voor deze omhaling ma
ons dat eens voor in Aalst! met vertrek om 8 30 u. dan njef ,n de huidige a
VRJ-Aalst verzet zich met (halfnegen) aan het station standigheden. Wij kunnë
Dat in Voeren het Vlaams klem tegen ol deze feiten en van Aalst.» djt we| Qp acht dagen kl<
stomen, maar een g<
verenigingsleven systema- roept haar Aalsterse stads
tisch geboycot en gekraakt genoten op tot solidariteit
wordt, blijkt ook nu weer.
Het karnaval in Voeren,
een zuiver Vlaams volks
met het Vlaamse Voeren
en aktief verzet tegen de
voortschrijdende verfran
sing. Doe daarom mee aan
organisatie is zeer belani
rijk en pleit van samenw
king en ploeggeest o
Vlaams Radikale Jongeren de brandweermannen
Postbus 73, Aalst Willy ALLO