film uandeWCCk
«APOCALYPSE NOW»
het linnen doek
De Voorpost - 29,2.1980 - 9
rerwijl een bankdirekteur en een minister ën een prinses
jezellig zitten te keuvelen, zwaait boven hen de keizer de
ikepter. Hij wist er terug de nodige karnovalssfeer in te
jrengen. (Per)
h de Feestzaal in waar
onze burgvader D'Hae-
eer, schepenen en
enteraadsleden be-
werden. De Feest-
I leek ons nog prach-
toe. Elegante feeën
met bont en kant op flu
welen japonnen, flonke
rende kroontjes tussen
tientallen plukjes wuiven
de veren op goudbestikte
zotskappen. Prinsen met
zwierige mantels, de
scepter voor de met me
dailles overladen borst.
Een dergelijke kleuren
pracht is wellicht ten
Stadhuize nooit voorh
een te zien geweest. Bur
gemeester D'Haeseleer
verwees in zijn verwelko
ming op het specifieke en
unieke karakter van de
Aalsterse karnavalvie-
ring, een stad waar het
kwasi elke dag karnaval
is. Waar het nooit man
gelt aan ideetjes en waar
elk jaar weer de handen
flink uit de mouwen wor
den gestoken om steeds
maar weer met nog
mooiere wagens voor de
dag te komen. En voor de
ex-Prinsen, onze Karna-
valambassadeurs in bin
nen- en buitenland,
slechts woorden van lof
voor de manier waarop
ze hun rol vervuld heb
ben. Want hun relaties en
kontakten met Duitse kar-
navalisten resulteerden
onverwachte zakelijke
bindingen tussen Aal
sterse en Duitse firma's.
En dat dank zij de jaren
lange inspanningen door
de caemere gelaverd.
Feestcomité-voorzitter
Frans Wauters dankte op
zijn beurt de ex-Prinsen
voor hun nooit aflatende
ijver en inzet en prees
zich gelukkig nu alle ve-
een hotel op het Stationsplein werden 250 hongerigen magen gevuld. (Per)
Het levend dekor van dansmariekes met daarvoor politieke en karnavalprominenten
(Per)
tes en ruzies bijgelegd
waren.
En dan ging men over tot
de onvermijdelijke uit
wisseling van de medail
les en karnavalfanions.
ledereen kwam er aan de
beurt, bij naam afroeping
en zo kon je te weten
komen dat er buiten de
delegatie van de Fidele
Köllner die het nu
reeds 5 jaar volhouden
prinsen en feeën, en ve
len met hun gevolg, wa
ren met vonkende titels
en uit alle windstreken.
Europese naast de Belgi
sche en de Belgische pro
vincies. Uit alle mogelijke
steden, uit Duitsland en
Nederland. Enrico, Prins
v. Oost-Vlaanderen en in
tussen zoals zijn voor
gangers lid van de cae
mere, was natuurlijk van
de party maar onze Polle
I had verstek laten gaan!
Of de brug nog niet open
was aan 't Brughuis om
die zware «kater» door te
laten?
Na de huldeblijken van
de president van de Euro-
pakarnavalorganisatie
aan het adres van de Aal-
stenaars voor de gelever
de inspanningen, mocht
de Europaprins '80 event
jes het mondje roeren.
Karnaval zo stelt hij en al
zijn aktiviteiten hebben
ook hun steentje bij te
dragen tot een verbroe
dering over alle grenzen
heen. Simon D'Hondt,
deken van de Aalsterse
Caemere mocht het gan
se zaakje afronden waar
van we slechts twee
woorden moesten
onthouden! Karnaval en
Vriendschap!
Enkele leperds hadden
intussen reeds de weg
gevonden naar het koele
wijntje. Een ganse batte
rij lege flessen waren de
resten van deze heil
dronk. En het heffen van
het glas op de gezond
heid van Karnaval werd
na het vlug etentje, duch
tig weder beoefend op
het Prinsen rendez-vous
bij Jackie! Lasteraars be
weerden dat het in de
«verwoeste gewesten»
was. Ook hier terug die
uitbundige stemming!
Alaaf, Alaaf!
De Caemere heeft zijn
doel VRIENDSCHAP door
KARNAVAL ruimschoots
bereikt!
Prins Enrico is nu officieel opgenomen in de Prinsencae-
R.S. mere. (Perl
De feestzaal zat zondagmorgen werkelijk stampvol. (Per)
En daar waren ze terug, de kandidaten bloemenfee. (Per)
Deze week brengt cinema Palace
aan de Schoolstraat twee uitste
kende films op zijn programma.
De eerste die we deze week als
film van de week voor u uitkozen
ls het klapstuk van het filmjaar
1979 'Apocalypse now' van Francis
Ford Coppola, over de tweede film
die u zeker volgende week nog
kunt bekijken hebben we het in
onze volgende editie, het betreft
hier de felbesproken film van Be
rnardo Bertoluccl 'La luna'. We
hadden de eer aanwezig te zijn op
de persvisie van deze film te Brus
sel toen hij op 6 december 1979 In
ons land ln roulatie kwam. Na het
vertonen hadden de verschillende
fllmkrltlcl een gesprek met de
regisseur waarvan ik hier na de
bespreking de belangrijkste vra
gen en antwoorden voor u opte
kende.
'Apocalypse Now' is zonder enige
twijfel de fllmgebeurtenls van het
Jaar 1979 en zal ook ln het Jaar
nog een belangrijke plaats
Innemen op de programmatics.
twee - en - een half uur
durende lange Vietnam-fUm van
Francis Ford Coppola maakte al
geschiedenis van voor hij op één
normaal, commercieel bioscoop
scherm verschenen was, en dit
door als onafgewerkt produkt op
het filmfestival van Cannes In mei
de Gouden Palm ln de wacht
te slepen (samen met de onlangs
vertoonde film ln dezelfde zaal
van Volker Schlöndorf «Blikken
trommel».)
Apocalypse now ls de evocatie,
gebaseerd op de van 1902 dateren
de roman «Heart of Darkness» van
Joseph Conrad,
aar naar de Vietnamese omstan
digheden omgetaald, van de sfeer,
de absurditeit, de waanzin, het
morele cataclysme die de oorlog in
Vietnam, en meer bepaald de Ame
rikaanse Interventie In dat land,
op het einde van de Jaren zestig en
begin de Jaren zeventig hebben
meegebracht «Toen lk Apocalypse
now verfilmde aldus Francis Ford
Coppola wilde lk voor alles een
cinematografisch eksperiment
creöeren, dat de toeschouwers con
fronteert met de gruwel, de waan
zin, de absurditeit van de oorlog ln
Vietnam en dat hen doet meeleven
ln het morele dilemma dat hij
stelde.»
Meer dan welke andere Vietnam
film, meer dan welke andere oor
logsfilm zeirs die ons bekend ls,
slaagt Apocalypse now erin die
aspekten van waanzin en absurdi
teit op de toeschouwer over te
brengen. Zodat gerust kan gesteld
worden dat Coppola ln zijn boven
genoemd opzet geslaagd ls. HIJ
gebruikt daar, eigenaardig ge
noeg, nauwelijks of niet meer gru
welijke bloed en lijkenscènes voor
dan de gemiddelde oorlogsprent
Wie de tot boek gebundelde repor-
tages over Vietnam van Michael
Herr beeft gelezen zal dezelfde
sfeer ln de film terugvinden. Het ls
trouwens Herr die de off screen
teksten schreef waarmee hoofdrol
speler Martin Sheen de loop der
gebeurtenissen in de film com
mentarieert.
In «A Heart of Darkness» beschreef
Conrac een strafexpeditie die de
Kongo-rivler opvoer om ergens in
het oerwoud van Afrika een ex-
Ivoorhandelaar op te sporen die
gek geworden was, en met een
bende Inlandse krijgers de omge
ving terroriseerde. In Coppola's
film moet Speciale Troepen kapi
tein Willard (Martin Sheen) de
Amerikaanse kolonel Curtz (Mar
lon Brando) opsporen en llkwlde-
ren die volgens de bonzen van de
Inlichtingendiensten ln Saigon
'gek' ls geworden, omdat h(J zich
ln de Jungle net over de Cambod
jaanse grens heeft teruggetrokken
en van daaruit, met behulp van
een mengeling van ex Zuldvletna
mese, ex Amerikaanse soldaten.
CambodJanen, leden van primitie
ve stammen enz... een eigen oorlog
voert Willard zal met een pa
trouilleboot een rivier opvaren die
hem uiteindelijk bij Curtz moet
brengen. Een tocht die de regis
seur een prachtig stramien bood
waarop hij één voor één de ver
schillende zijden van het com
plexe geheel dat hij wilde dulde
lijk stellen kon uitbouwen, en die
hem eveneens de gelegenheid gaf,
aan de hand van de gradueel
stijgende verloedering van de be
manningsleden van de patrouille
boot de overeenkomstige morele
ontreddering te schetsen waarvan
de verschillende geledingen van
het Amerikaanse Vletnamleger
tussen laten we zeggen 1967 en de
val van Saigon ln april 1975, het
voorwerp waren. Het belichten van
die verschillende zijden geschiedt
aan de hand van een aantal ge
beurtenissen en accenten (de hell-
copter-aktle, de Sampan-scène, de
commandoloze kompagnle bij de
brug, enz...) aangevuld met de
bedenkingen die WUlard (Sheen)
op tekst van Herr, levert en voert
tot stijgende bewustwording bij de
kapitein (en bU de toeschouwer]
over wat er misgaat (misging) met
de Amerikaanse Interventie, en
over de motieven die de te llwklde-
ren kolonel Curtz tot zijn renegate
houding gebracht hebben. Naar
mate dit besef bij captain Willard
der Carmine was tien Jaar lang
fluitist geweest in Toscannlnl's
NBC Syraphoney (de vader schreef
ook de muziek voor Apocalypse
now).
In 1959 behaalde Francis het diplo
ma van toneelopleiding aan de
Hofstra University, ln 1962 ging hij
werken voor Roger Corman en
regisseerde er een grlezelfllmpje
«Dementia 13» nog regelmatig te
zien. In datzelfde jaar trouwde
Coppola met Eleanor Neil. In 1967
draalde Coppola zijn eerste be
langrijke film "You're a big boy
now'. Vervolgens kwam Flnlan's
stijgt, wordt zijn personage even
redig meer representatief voor de
doorsnee G.I. die In de Vietnamese
hel gedropt werd en wiens patriot
tlsche ambitie om het vaderland
en de westerse wereld tegen het
communisme te beschermen lang
zaam maar zeker verdween voor
het besef dat de Vietnamese oorlog
door de V.S. niet kon gewonnen
worden. Een conclusie die door
Curtz (Marlon Brando) scherp ge
steld wordt ln het gesprek dat hij
op het einde van de film met
Willard heeft, meer bepaald waar
hij het heeft over de morele kracht
van de Vletkong, die blijkt uit het
gruwelijk verhaal van de afge
drukte kinderarmpjes. Los van al
le andere aspekten Is deze dulding
de grootste verdienste van Coppo
la's film. Hij ls de eerste om het zo
klaar te zeggen: Dat gesprek Wil
lard Curtz ls niet alleen een
climax omdat het zo rechtstreeks
verwU8t naar de diepste oorzaak
van de Amerikaanse nederlaag In
Vietnam, het ls dat ook omdat
deze conversatie het concentraat
ln zich houdt van het de hele film
door aan bod komende probleem
van de moraliteit van de oorlog,
gekristalliseerd In de absurditeit
van Curtz beschuldiging van
moord door de legerleiding, omdat
hU op eigen houtje twee dubbel
spionnen maar toevallig offi
cieren van het Zuldvletnamese le
ger executeerde.
Francis Ford Coppola heeft, om
deze film te kunnen realiseren,
zelf een oorlog op verschillende
fronten moeten uitvechten: tegen
de financiers, tegen het leger (die
geen materiaal wilde ter beschik
king stellen), tegen natuuren kil
maat. Het verhaal van het
ontstaan van 'Apocalypse now'
heeft aanleiding gegeven tot een
boek op zichzelf, geschreven door
de vrouw van Coppola Eleanor,
waarin zU het wordingsproces van
de film en alles wat daaroy komt
kijken heeft beschreven. We be
perken ons ertoe te vermelden dat
het eerste concept van 'Apocalypse
now' dateert van 1967 en dat de
eigenlijke produktleperlode 4 Jaar
besloeg, en waarby de produktle
kosten van de voorziene 12 miyoen
dollar opliepen tot 31 müjoen dol
lar. De film ls ln twee versies op de
markt In de normale 35 mm en In
de superbrede 70 mm. Enkel te
zien In de Variété bioscoop In deze
laatste kopie.
Met deze gtandlose film naar
Aalst te brengen kunnen we niet
anders dan de verantwoordelijke
zaalultbater de heer Wouters har
teiyk feliciteren, hopen maar dat
het grote publiek deze unieke
kans te baat neemL
De regisseur
Francis Ford Coppola werd gebo
ren In Detroit In 1939 als zoon van
Italiaanse Immigranten, zyn va
Ik voel me geneigd om nee te
zeggen. Tenslotte zyn er grenzen.
Het Is het niet waard, het ls het
gewoon niet waard. Ik ben nu
veertig Jaar. Ik heb pyn ln nüjn
benen, nüjn rug, lk heb niks dan
problemen. Terwyi lk anders dl-
rekteur kon zyn van een TV-sta-
tlon in San Francisco. Er zyn
momenten geweest dat lk wilde
dat lk voor iemand werkte, zodat
ik gewoon myn ontslag kon indie
nen. We hadden wel enorm veel
moeiiykheden. Martin's hartln-
farkt heeft myn zenuwen zwaar
opgejaagd... we wisten nameiyk
niet of lüj het zou halen, en als hy
naar Amerika voor verzorging was
teruggegaan dan hadden we hem
nooit meer teruggezien... zyn fa
milie zou het belet hebben. Ik was
doodsbenauwd. De opnamen wa
ren voor driekwart af, we konden
niet zonder hem.
Werd het oorspronkeUJke scenario
dat tien Jaar geleden werd ge
schreven gewyzlgd?
Volgens my behandeld het oor-
spronkeUJk scenario van John Mi-
luls de Vietnamese oorlog als een
komisch stripverhaal. De film zou
als het ware van strip-episode
naar strip-episode lopen om te
eindigen In een echte strip-
ontknoping. AtlUa de Hun (Kurtz)
die met twee gordels vol machine
geweerkogels om zyn nek de held
(Willard) by de hand neemt en
bruUend als een gek staat te
schieten op de helikopters die hem
konden halen.
Het eerste wat lk veranderde aan
het scenario was WUlard een psy
chologie geven. Ik heb er hard aan
gewerkt in het aanvankeUjke sce
nario was WUlard niets, niemand.
Maar Ik begon dieper en dieper ln
WUlard te graven. Ut Het WUlard
evolueren ln de Olm als een oogge
tuige en hem tegeiyk een persoon-
ïykheld te geven. Op geen enkele
manier mocht lüj het gebeuren
van Vietnam ln de weg staan.
AanvankeUJk kwam Martin Sheen
wat te zachtaardig over. Ut pro
beerde dat te doorbreken. Ik had
hem gevraagd om zich te bedrin
ken en zou eens de andere kant te
zien te krijgen. Martin bezoop zich
en lk ontdekte een heleboel dingen
die aan de oppervlakte kwamen.
Gedurende een tiental minuten gaf
hy een heleboel ongeloofUjke din
gen ten beste. Ik brak in hem zyn
Udelheld.
Hoe heb Je het karakter van Mar
lon Brando opgebouwd?
Wel, Ut had Marion een eksera-
plaar van het boek «Heart of Dar
kness» opgestuurd, maar lüj had
het niet eens Ingekeken. Toen Ut
hem een tweede eksemplaar gaf,
las hy het Ut ben dan met Marion
uren en uren gaan praten tot we
een type opgebouwd hebben. Aan-
vankeiyk dacht hy van ln Vlet
kong kleren rond de lopen. Het zou
allemaal gaan over schuld de
schuldgevoelens waar Kurtz mee
zat over wat wy hadden gedaan.
Tenslotte schoor hy zyn schedel
kaal en dat deed het Dat ver-
schrikkeUjke gelaat van hem. De
beste momenten uit de Olm zyn
beelden van zyn gezicht
Tot daar een korte passage uit het
Interview met Francis Ford Coppo
la die zich niet langer wUde ver
eenzelvigen als de man achter «de
Gotfather».
rainbow' (19681 en daarna "The
rain people' (1969). Datzelfde Jaar
verliet hy HoUywood en vertrok
naar San Francisco waar hy zyn
eigen nimmaatschappU stichtte.
Daar regisseerde hij uit geldnood
Mario Puzzo's The Godfather' met
een schoot lüj ln de roos en brak
aUe rekords en werd deze film
meteen ook bestempeld als een
klassieker van de Amerikaanse
fUmgeschiedenis. In 1974 werd
Coppola's film "The ConversaUon'
uitgebracht als The Godfather U'
deze film kreeg oscars voor de
beste film, de beste regisseur, het
beste scenario (dit viel Coppola ook
de beurt met Godfather I) de beste
Ulmmuzlek (voor zyn vader Carmi
ne) en de beste akteur (Robert de
Nlro). Een heleboel mensen keken
nu naar Coppola op, hy was plots
het grote voorbeeld wat een Ameri
kaanse kineast kon doen. De beste
akteurs (Brando, Al Paclno, De Nlro
e.a.) hadden veel aan hem te
danken. Coppola had grote som
men geld ter zyner beschikking en
kreaUeve energie In overvloed,
zyn volgende stap was 'Apocalyp
se now'. Nadat Marlon Brando de
rol van Kurtz had afgewezen, bood
Coppola de rol van Kurtz en de rol
van WUlard aan Steve McQueen, Al
Paclno, Jack Nicholson, Robert
Redford alle vier bedankten of
stelden te hoge eisen. Het Ameri
kaanse ministerie van defensie
weigerde het nodige legermate-
riaal te leveren en Coppola moest
zyn toevlucht zoeken by de rege
ring van de FUipUnse president
Marcos. Na enige UJd herzag Bran
do zyn standpunt en wilde de rol
van Kurtz wel. Tenslotte koos Cop
pola voor de rol van WUlard Har
vey Keitel, maar Keitel werd by
het begin van de opnamen ontsla
gen en vervangen door Martin
Sheen. Vanaf toen was het al
miserie wat de klok sloeg.
De produktle werd geteisterd door
een wervelstorm, overstromingen,
eindeloze vertragingen in de opna
men. De kosten van de film stegen
pyisnel en bereikten tenslotte 31
miyoen dollar. De rest van het
nodige kapitaal werd getrokken
uit bankleningen waarby Coppola
zyn persooniyk fortuin op het spel
zette. Toen de opnamen bijna
beëindigd waren kreeg Martin
Sheen een hartinfarkt. Men ging
de film hier en daar vergeiyken
met de oorlog die Coppola wilde ln
beeld brengen. Toen de opnamen
werden beëindigd waren de moei
ïykheden nog niet van de baan, de
regisseur raakte het niet eens over
de slotsekwens en hy liet de Ulm
op drie verschillende manier elndi
gen en vertoonde de versies aan
een proefpubllek.
De pers vond dat wel een klein
beetje een schandaal.
Vraaggesprek
Zou Je het overdoen?
In cinema Palace, waar men ondertussen een aan
vang genomen heeft met de verbouwingswerken
voor zaal 3, programmeerde men deze week twee
van de «betere» films. Met name zijn dat «Apocalyp
se now» en «La luna».
Cinema Palace Benedenzaal
Hier loopt vanaf vandaag de overal met veel tamtam
aangekondigde nieuwe prent van Francis Coppola
«Apocalypse now». Lees «Film van de week».
Studio
Hier loopt een tweede goede film «La Luna», een film
van Bernardo Bertolucci, met Jill Clayburgh in de
hoofdrol.
De maan is een van die dingen die Joe zich het best
kan herinneren van toen hij nog een kind was. De
maan heeft daarenboven een dubbel aspekt: de ene
zijde die zij ons toont, de andere die verborgen blijft.
Caterina, de moeder van Joe (Jill Clayburgh) heeft
eveneens een dubbel gezicht. De vraag is wat daar
achter schuil gaat?
Na de dood van haar man is Caterina, zangeres van
beroep, uit Amerika naar Italië overgekomen om
haar beroep daar verder uit te oefenen. Joe heeft er
de indruk te leven als in een droom.
Catarina, op de top van haar roem, zal echter op een
dag bemerken dat haar zoon van haar voUedig
vervreemd is. Zij verliest haar zelfzekerheid en
maakt als zangeres en als moeder een zware krisis
door.
Een film met een reeds veelvuldig gebruikt thema:
de moeder-zoonrelatie.
Een film echter door Bertolucci voortreffelijk in
beeld gebracht.
Cinema Feestpaleis Zaal l
De liefhebbers van geweld, gebracht op een sappige,
humoristische manier, kunnen terecht in zaal l van
het Feestpaleis waar het duo Bud Spencer - Terence
Hill er nogmaals knettergek tegen aan gaan. Titel
van de knok-, bots- en gooifilm ditmaal «De krokodil
en het nijlpaard». Veel lachgenot.
Zaal 2
In zaal 2 krijgen wij de Nederlandse versie van
scenes uit een huwelijksleven. Ondertekenaar van
deze film. en tevens hoofdrolspeler naast Monique
Van de Ven is Herman Van Veen.
Thema van de film een echtscheiding.
Het door show. theater en televisieprogramma's
opgeslorpte leven van Vincent (Herman Van Veen)
en zijn relaties met een televisiepresentatrice vor
men gevaarlijke klippen in zijn huwelijksleven met
Linda, een gewone huisvrouw die er langzamerhand
genoeg begint van te krijgen getrouwd te zijn met
iemand die denkt ook 11a het toneel nog verder
toneel te moeten spelen. Uiteindelijk zal zij zelf een
relatie aanknopen met een dokter. Alleen het ge
meenschappelijke bezit, het huis. maar vooral het
kind Eric, vormen een hinderpaal voor de definitieve
scheiding De relatie Vincent-Eric is typisch voor
gescheiden vaders die vrezen de greep op hun
kinderen te verliezen en daarom menen liefde te
moeten kopen door allerlei aantrekkelijkheden,
zoals plezieruitstapjes en snoepgoed.
Een klassiek tenia vlot uitgewerkt, een greep uit het
dagelijkse leven, zoals ik en zoals u dat eventueel
zou kunnen meemaken.
Zaal 3
Hier loopt de film «The Hulk» nog maar een weekje
door Lekker griezelen dus maar met de van kwaad
heid monsterachtig wordende Hulk Tot volgende
week
S.J.