J
DE SPAANSE VLIEG:
KINDERARBEID VAN 1800 TOT 1914
XACHEN EN NOG EENS LACHEN...
het linnen doek
MEZZA-MUSICA
BINNEN
DE MUREN...
namens het Daensmuseum en m.m.v. dhr.
:1e Archeologie en textiel) een interessa
- 7.3.1980 - De Voorpost
Deze week weinig nieuwe films op het witte doek.
Om juist te zijn, slechts één.
Cinema Palace
Hier blijven de twee films gewoon doorlopen. Vooi
de benedenzaal is dat de Vietnamfilm «Apocalypse
now» en voor de Studio «La Luna».
se
Cinema Feestpaleis
ZAAL 1
Hier loopt de Bud Spencer - Terence Hill - combina
tie «De krokodil en het Nijlpaard» door.
ZAAL 2
«Les Bronzes, zon, sneeuw en ski» is de tweede film
in de reeks na «Les Bronzes».
We treffen er de ploeg van de eerste film terug in
aan. Bernard en Nathalie, die een kind hebben, en
ondertussen rijk geworden zijn. Jerome en Gigi, die
ondertussen getrouwd zijn geraakt. Gigi houdt een
nogal snobistisch pannenkoekenhuisje open en Je-
rome is dokter van dienst in het skioord waarrond r.
alles draait. Jean-Claude is nog altijd vrijgezelgeble- V
ven, maar heeft, dank zij een psychoterapie zijn
schuchterheid overwonnen. Vooral de vrouwen
ondervinden dat. Christiane is eveneens veranderd,
zij is verliefd geworden op een dertigjarige man die
bovendien getrouwd is. De laatste hoofdrolspeler in
deze film is tenslotte de 'weerman'.
De film zelf speelt zich af gedurende een tijdspanne
van één week. En wij beleven er met de hoofdperso
nages alle avonturen die er maar te beleven vallen in
een skioord.
In de hoofdrollen Josiane Balasko, Michel Blanc,
Marie-Anne Chazel en Christian Clavier.
ZAAL 3
Hier gaat de Nederlandse prent «Uit elkaar»
Herman van Veen en Monique Van der Ven
tweede week in.
Paul Seghers, alias Ludwig Klinke, in een hoofdrol. (Per)
moeder voor hem had optimaal aangewend om
uitgekozen. Maar met de zijn rol te stofferen. Acm-
koppigheid die naieve gemoedigd door een erg
mensen eigen is, stevent vriendelijk publiek
hij recht op zijn doel af, slaagt hij hierin met gro-
stuntelig en onbeholpen, te onderscheiding,
maar met resultaat. Dit Monique Buys speelde
was natuurlijk een uit- haar (kleine rol) als
erst dankbare rol en Nor- dienstmeisje probleem-
bert De Sutter buitte dit loos. Dergelijke rollen
De Neve, Lucienne Van Geert, Theo Van Gijseghem, Maggie Van ten volle uit: zowel mi- zijn nu niet meteen blik-
orde, Rik Van Hoorde, Eddy Temmerman, Hubert Janssens, Jef De Ridder, Suzanne miek en bewegingen als vangers maar dragen bij
t Vaerenbergh, Norbert De Sutter en Monique Buys in «De Spaanse Vlieg». (Per) stemintonatie worden tot een homogeen ge
heel. Hetzelfde geldt
voor Suzanne Van Vae-
renberg en Jef De Ridder,
die pas halverwege het
derde bedrijf hun intrede
doen als Heinrichs
ouders.
Dekor, kostuums, belich
ting en geluid waren
zoals het hoort: sober en
verzorgd. Dit was goed
en ontspannend toneel.
T.V.
S ranse Vlieg. Niets aan
d' hand, maar enkele
m einden later verneemt
h: de geboorte van een
zc n en sindsdien be
te lt hij grote sommen
gr d voor de opvoeding
vc het kind. Zijn vrouw,
d: presidente is van de
p! atselijke bond ter be
st jding van de zede-
lc sheid, heeft uiteraard
g< .-n weet van deze ver
ve ende zaak.
D' Dr een stom toeval
kc at Klinke echter te we-
te dat andere notabelen
ven de stad eveneens be
te an voor dat kind en
dcze dus allen het
slcchtoffer zijn van een
op ichtster. Als de ver
in ende zoon plots op-
di kt loopt de situatie
nc uurlijk helemaal uit
d< hand.
D. verhaal werd her-
w rkt en drie bedrijven
vc i telkens een half uur
a> i het publiek voorge-
s( oteld. Deze herwer
kt g gebeurde op een in-
te gente manier: elk be-
d f klimt via tal van bi-
zc e taferelen naar een
oi oorspelbare klimaks.
wel de komedie als
g- re allesbehalve ge
in ckelijk is, werden er
tr ïen gelachen. De
kn .ippe regie van Jef Bet-
tens lag in het strakke
tempo dat hij zijn spelers
oplegde. Aldus kregen
de toeschouwers nauwe
lijks de tijd om de grappi
ge woordspelingen en de
absurde situaties te ver
werken, zodat het lachen
was geblazen van de eer
ste tot de laatste minuut.
Dankzij een goede timing
en een volgehouden kon-
centratie van de akteurs
kon dit ritme tot het ein
de toe gehandhaafd
worden.
In de schaduw van de
reeds genoemde akteurs
bleef geen enkele andere
H
waardig, zij het soms
wat gechargeerd. Een rij
ke mimiek en een goede
stembeheersing maak
ten echter veel goed.
Zoë De Neve kon ons
evenmin helemaal over
tuigen, hoewel ze een ge
vatte interpretatie van
haar personnage, Lud-
wigs vrouw, ten beste
gaf. Deze preutse en op
roddel beluste vrouw,
rad van tong en met een
neus voor schandaaltjes,
werd inderdaad goed ge
typeerd, maar Zoë De Ne
ve bracht haar rol zo en
thousiast dat ze (vooral
in het eerste bedrijf) her
haaldelijk over haar
woorden struikelde en
daardoor een erg nerveu
ze indruk naliet.
Lucienne Van Geert, in
dit stuk de dochter van
Ludwig en Emma, speel
de haar rol sober en be
daard; misschien wel
iets te vlak voor een
klucht, waar een beetje
temperament toch nooit
uit den boze is. Theo Van
Gijseghem vertolkte de
rol van Eduard Burwig,
Emma's broer en kamer
lid. Fysisch geknipt voor
die rol tekent hij een iro
nisch beeld van deze
naar buiten uit zo def
tige burger, zonder er
daarom een karikatuur
van te maken. Ook Mag
gie Van Hoorde kon ons
bekoren als Wally, Bur-
wigs dochter. Zij speelde
zelfzeker, met overgave
en zeer vlot. Als tegen
speelster van Norbert De
Sutter, de ster van de
avond, bracht zij een van
de betere vrouwelijke
vertolkingen.
De verschijning van Rik
Van Hoorde in de rol van
Alois Wimmer volstond
al om de zaal aan het
lachen te krijgen. Deze
Algemene hilariteit onder de mannen wonneer Heinrich binnen komt. (Per)
gant advokaat. Hij
bracht eveneens een be
hoorlijke vertolking, zij
het niet zo opgemerkt als
sommige andere ak
teurs. We denken hier
bijvoorbeeld aan Hubert
Janssens die, als Anton
Tiedemeyer, bijzonder
vlot en natuurlijk ak-
teerde.
Die Tiedemeyer is een
voor het ongeluk geboren
figuur, die zichzelf en
zijn vrienden voortdu
rend in nesten praat. Net
als Rik Van Hoorde
slaagt Hubert Janssens
er in zijn personnage
haarscherp af te lijnen
door suggestief en ge-
koncentreerd toneelspel.
Een schitterende Norbert
De Sutter was meteen de
lieveling van het pu
bliek: telkens hij ten to
nele verscheen barstten
de toeschouwers als het
ware automatisch in la
chen uit. Hij speelde de
rol van Heinrich Meisel,
een naieve jongeman die
hals over kop verliefd
wordt, spijtig genoeg
niet op het meisje dat zijn
Het museum voor industriële archeologie en textiel
(M.I.A.T.) organiseert in samenwerking met het
Daensmuseum en Archief voor de Vlaamse sociale
strijd (D.A.V.S.) een tentoonstelling met als onder
werp de kinderarbeid tussen de jaren 1800 en 1914.
Tekeningen, gravures, etsen, schilderijen, dia's,
documenten en brieven geven ons een idee over de
arbeidsomstandigheden in de vorige eeuw.
Het M.I.A.T. werd opge- voorlopig ondergebracht
richt om een grote leemte in de Kapellestraat 17 te
op te vullen in Gent, tex- Aalst. Het is toegankelijk
tielstad bij uitstek. Het voor het publiek: elke
ligt in de bedoeling aan woensdag en zaterdag
de hand van industrieel- van 9u tot 12u en van 14u
archeologische getuige- tot 17u.
nissen een beeld te ge- De tentoonstelling in het
ven van ons industrieel Oud Hospitaal is vooral
verleden, met de nadruk interessant omwille van
op de meest typische nij- talrijke dokumenten en
verheid in onze regio in foto's. Hoewel vooral de
de 19e en in het begin textielnijverheid onder
van de 20e eeuw, de tex- de loep wordt genomen,
tielnijverheid. krijgen ook de andere in-
Het D.A.V.S. werd op ini- dustrieën de nodige aan-
tiatief van het Aalsters dacht en kunnen we ons
stadsbestuur opgericht een idee vormen van het
in 1978. Deze instelling harde leven van vissers,
bestaat uit twee delen: schipperskinderen,
een museum en een ar- klompenmakers, stoelen-
chief. Het museum is ge- vlechters, drukkers,
wijd aan het daensisme, mandenmakers, wijnar-
waarvan het ideeën- beiders, steenbakkers en
goed, de organisaties, de noem maar op.
leiders en militanten zo In een diamontage wordt
aanschouwelijk mogelijk de werking van textiel-
in zijn sociaal-ekonomi- machines uit de
sche en maatschappelij- breigoedindustrie gede-
ke kontekst gesitueerd monstreerd.
wordt. Het archief ge- Deze tentoonstelling is
deelte is ruimer opgevat, een must voor wie be-
Hierin wordt plaatsge- lang stelt in de geschie-
maakt voor alle maat- denis van de arbeiders:
schappelijke stelsels, zo- voor scholen zijn boven
wei in het verleden als in dien werkmappen per
het heden. Dit archief is leeftijdsgroep opgesteld.
De ontknoping nadert... (Per)
De organisator R.
Herdt (van het Museum van Industriële Archeologie en textiel) een
tentoonstelling over de kinderarbeid door de eeuwen heen. (Per)
Kinderen in een pannenfabriek, Steendorp. 1900) (Per)
Dit borstbeeld is een afgietsel van het oorspronkelijke
bronzen borstbeeld dat na de dood von P. Daens in 1907
in opdracht van de partijgenoten werd vervaardigd. Men
zoekt het oorspronkelijke terug dat tijdens de eerste
dagen van de bevrijding W.O. II verdween. Er wordt een
'beloning uitgeloofd van 20.000 fr. voor diegene die
inlichtingen kunnen verstrekken tot het terugvinden van
dit beeld. Inlichtingen kunnen steeds bij de archivaris R
D'Haeze, Middenweg 24, Herdersem gegeven worden.
(Per)
Beelden van oud-Aalst door J. Van Malderen, verzameling Stedelijk Museum Oud
Hospitaal Aolst 1930. (Per)
Tenslotte vermelden we
nog dat het D.A.V.S. re
kent op de effektieve bij
drage van Aalstenaars
die in het bezit zouden
zijn van dokumenten,
brieven, kranten,... die
een beeld kunnen geven
van de arbeids- en
levensomstandigheden.
Wat de bezitter daarvan
niet wenst af te staan of
in 'bruikleen te geven
wordt door het D.A.V.S.
gefotografeerd of op mi-
krofilm gezet.
Kontaktadres: Daensmu
seum en Archief van de
Vlaamse Sociale Strijd,
Kapellestraat 17 te Aalst.
Telefonische inlichtin
gen worden verschaft op
053/77.11.11., binnenpost
321.
T.V.
met Eva Maria en de door haar meegebrachti
Weense-sfeer?
De Rotary-club heeft er voor gezorgd dat d<
(waarschijnlijk) zeer vele belangstellenden al
lemaal terecht kunnen. Daarom werd uitgezn
naar een grote ruimte en een centraal gelegi
plaats tussen Aalst en Dendermonde. De keuzJ
viel dus op de Oktoberhalle te Wieze.
De datum is 12 maart, woensdag, 20.30 u.
Op het programma: Schubert, Mozart, Stolz
Kalman en de Strauss-familie.
De uitvoerders: Eva Maria, Eric Raes, Het Jeugd
en Muziekorkest van Antwerpen en Dirk Ver
meulen viool.
Dt stadsschouwburg zat afgeladen vol voor de Wimmer is de onderdani-
pr nière van «de Spaanse Vlieg», een klucht in drie ge volgeling van Burwig.
be rijven van Frans Arnold en Ernst Bach: talrijke
to: jelliefhebbers moesten noodgedwongen terug De subtiliteit waarmee
nc r huis. In een regie van Jef Bettens verzorgden de Van Hoorde zijn karakter
ak :urs en aktrices van de Koninklijke Aloude Rede- wist te suggereren
rij srskamer Sint-Barbara «Arbeid en Kunst» een dwong eenieders bewon-
gt Laagde opvoering. dering af. Een akteur die
He verhaal draait rond akteur of aktrice werke- we graag zien spelen,
dt figuur van Ludwig lijk onder de maat. Paul
KI ike. een mosterdfa- Seghers was te zien als Eady Temmerman ver-
bi cant. Dertig jaar gele- Ludwig Klinke, een bur- tolkte de rol van Mr. Frits
dt maakte hij een slip- gerlijk type uit de gegoe- Gerlach, de verloofde
pt tje met een de middenstand. De ak- van Paula Klinke. een
nc ;htklubdanseres, de teur bracht die rol geloof- zelfverzekerd en arro-