KUNSTSCHILDER JAN CEUPPENS IN 'T APOSTELKEN ENSEMBLE ANDRE COLSON: BLIJ WEERZIEN KOSI organizeert Hobby- en Vrijetijdsbeurs in 't Apostelken TEJATER '80: NIEUW AALSTERS TONEELGEZELSCHAP Pro Arte pro grammeert Kuijken Consort het linnen doel- Schilder Jan Ceuppens werd door zijn zoon ingeleid. (Per) vitaal furioso, blijkt een ruwe, nog ongeslepen parel. Het reliëf is er, maar het notenbeeld is niet altijd transparant. Turina's «La Oracion del Torero» was voor mij de verrassing tijdens het op treden van het ensemble tijdens het festival van Vlaanderen. Een impres sionistische inzet, een zangerige cello, een piz zicato bas, Spaans kolo riet, ritmeveranderingen van gedempt smeekge bed naar crescendi in het gewoel, het geroezemoes en het ongeduld van het volk dat wacht rond de arena. Albert Roussel (hij ligt begraven in Varengevil- le-sur-mer, een van de meest pittoreske Franse dorpen die ik ken) is een aparte figuur in de Fran se muziek. Leerling van Vincent d'Indy gaat hij zijn eigen weg. Niet het wazige, sensuele klank beeld van de impressio nisten kiest hij. maar een muziek die sterk geprofi leerd is, gekenmerkt door een gedurfd ritme en een herkenbare melo die, door humor en me lancholie. Zijn «Simfonietta» (oj getuigt daarvan. noords-Vlaamse sprong van Roussel waar hij trouwens op ging blijkt uii hoekige kracht. Dat een kind was van de spreekt uit de dromt heid. En dat hier Fransman spreekt, w^ bewezen door een drfl naar ordening. De i ligheid van Rous «Simfonietta», de iel viriele lyriek lag het semble Andrée Co bijzonder goed. Met palet van licht en i ter ker, van kreten en fluister tekenden ze klare beeld van muziek. Martin Hutsebaut da in zijn slotwoord BR rfi en de schepenen Hoorick en Van den fi/ie voor het gepreste* kc werk in het kader vcdgei ontwikkeling van dep F delijke muziekakadefOf en bracht een hulde aan het Franse semble dat afscheid t met een sprankele? Rossini - achtig brf muziek. W.F De kuiturele werkgroep KOSI van 't Apostelken Deze beurs heeft als te- historisch en een kreatief organizeert op zaterdag 22 en zondag 23 maart voor ma «Foto en Film» en om- gedeelte. de zevende maal een hobby- en vrijetijdsbeurs. vat een informatief, een Zowel amateurs als ge- Vanaf september 1980 kan de Aalsterse toneel liefhebber kennis maken met een nieuwe ver eniging, «Tejater '80», opgericht door een twin tigtal amateurs op initiatief van Annie Moortgat. «Tejater '80» opteert voor beter teater, daarom zal in principe een beroep gedaan worden op beroepsregisseurs en op akteurs met ruime ervaring. Debutanten krijgen echter ook een kans, indien zij bereid zijn de nódige opleiding te volgen. Een vaste filozofische of politieke lijn wordt niet vooropgesteld; dit om het aanbod zo ruim mo gelijk te maken. «Tejater '80» start met het voornemen de grootst mogelijke dialoog tussen regisseurs, akteurs, artistieke leiding en technische ploeg te stimu leren. Ten allen prijze wil men een vedettenkul- tus vermijden: de geschikte akteur of aktrice krijgt de passende rol. Voor het komende seizoen werden reeds drie produkties geprogrammeerd: het tragi-komi- sche «Zwijg kleine!» van Fitzgerald Kusz; het kamerteaterstuk «De Emigranten» van Slawo- nir Mrozeck en «Het huwelijk van Mijnheer Mississippi» van Friedrich Dürrenmatt. Vermel den we ook nog dat Tejater '80 een ruime samenwerking met andere Aalsterse toneelge zelschappen nastreeft. Kontaktadres: Nellie De Hert, Kapucienenlaan 104, bus 7, 9300 Aalst. tel. 053/77.64.56. Veel sukses! T.V. vorderden in film en foto grafie kunnen voor nutti ge tips terecht aan de info-stand van de Aal sterse fotoklub en van de filmklub Kinova, terwijl de heer M. Vlassen- broeck inlichtingen ver strekt over alles wat met video te maken heeft. De Aalsterse «Kern Si- rius» neemt eveneens deel met een stand over sterrenfotografie. De heer Van Langenhove neemt ons mee in een wat minder beoefende tak van de fotografie, aquariumfotografie. Aan de hand van een prachti ge kollektie oude toestel len geeft de heer Schei- fout uit Berlare een histo risch overzicht. Verscheidene verenigin gen verzorgen het hobby gedeelte: de chiro-meis- jes van Mijlbeek. me vrouw Tackaert uit Lede- berg, mevrouw Hofman, de gepensioneerden Aalst stad en de leden van 't Apostelken. In 't Apostelken wordt een tentoonstelling gewijd aan kunstschilder Jan Ceuppens. Wie houdt van folkloristische, zoete en kleurige plattelandstafere len mag deze kans niet missen; kunstliefhebbers benutten de regenachtige maartse dagen beter om hun kunstboeken nog eens boven te halen. Voor de dappersten zit er niets anders op dan naar Charleroi te sporen, waar voor het ogenblik vele tientallen werken van Paul Klee te bezichtigen zijn in een unieke tentoonstelling. Ian Ceuppens schildert Vlaamse landschappen, op elkaar gelijkende hoeves, kastelen en boe- renfiguren. In de uit werking van zijn schil derijen geeft hij blijk van weinig kreativiteit: zowel vorm als kleur worden steeds volgens hetzelfde stramien verwerkt in bonte doeken van over wegend klein formaat, wat eentonigheid in de hand werkt. Mede door dat elke scherpe kant van het boerenbestaan zorgvuldig wordt afge rond verliest dit werk el ke band met de realiteit die wordt uitgebeeld. Ook technisch stelt het allemaal niet zoveel voor: kleuren worden zonder nuances weerge geven en braafjes inge vuld, de achtergrond is zelden of nooit uitge werkt en de figuren lij ken eerder van marse pein dan van vlees en bloed. Het dient wel gezegd dat de tentoonstelling zeer verzorgd overkomt: zowel de schikking als de om lijsting van de doeken gebeurde uiterst zorg zaam, terwijl de werken goedkoop geprijsd zijn. TV Op dinsdag 25 maart moeten alle muzieklief hebbers naar de feestzaal van het stadhuis. Daar musiceren 's avonds te 20.30 uur samen met Robert Kohnen (klavecimbel) de gebroeders Kuijken dwz Sigiswald (viool en gamba), Bar- thold (traverse en dwarsfluit) en Wieland (gam ba en cello). Waarom dat «moeten»? Omdat het mensen zijn die nog de vreugde van het musice ren kennen; omdat ze streven naar autenticiteit (oorspronkelijke partituren, speelwijze volgens oude traktaten, prachtige oude instrumenten); omdat ze geïntegreerd in grotere ensembles als dat van G. Leonhardt en H. Harnoncourt inter nationale faam hebben verworven. Ik denk aan hun opname van Bachs Mattheuspassie en opera's van Haendel. Maar misschien heeft de lezer liefst een persoonlijk getuigenis? Vorig jaar was ik aanwezig op hun uitvoering met «La petite bande» van Haendels «Watermu ziek». Ze liepen er erg nonchalant bij, al die jonge mensen, erg non-conformistisch, maar wat een kracht ging uit van hun musiceervreug- de, die ongerept bleek en die oversloeg op de toehoorders die het werk van Haendel gingen herontdekken. Geen gepolijste versie was het, niet glad klonk het, maar boordevol reliëf, niet opgepoetst maar authentiek. En verder? Een paar maanden geleden kocht ik een zestal trio's voor fluit, viool en cello van Haydn. Uitvoering: de gebroeders Kuijken. Welnu, dit is verkwik kende muziek in een stralende uitvoering. Ben ik chauvinist? Wellicht wel, maar naar ik vind, terecht. Wat zegt het programma? C.Ph.E. Bach, Tele- mann, Haydn en Mozart. Maar daarover vol gende week iets meer. Noteer alvast datum, uur en plaats en mis het concert niet. W.D.B. Het waterkasteel van 'Moorsel gezien door Jan Ceuppens (Per) Andrée Colsons ensem ble speelt niet braafjes, zelfs niet altijd vlekke loos. Ik herinner me de Russische pianist V. Afa- nassiev in de Elisabeth- wedstrijd. Eens hij voor zijn vleugel zat, weg de wereld. Hij was door en door bezeten van de mu ziek en zijn vertolking werd wel eens doorsne: den door een niet altijd voorgeschreven disso nant maar ze zat wel vol expressie. Zo ook Andrée Colson: een viriele boog- steek, soms fluisterend als een verliefd paar of met de kracht van een wervelwind, vaak ook te weinig legato, maar in elk geval muziek met een scherp profiel en een per soonlijke stempel. Mouret, Charpentier, Lully en Delalande zijn typische hofcomponis- ten. Hun muziek lijkt even verblindend als de paleizen waarin ze werd uitgevoerd. Mourets «Airs de Ballets» is daar een sprekend voorbeeld van. De uitvoering was een pareltje: lichtvoerig, frivool en vlinderachtig, geraffineerd kantwerk soms, met een erg mooie baspartij in het «air es- pagnol», een bijzonder zangerig duet van viool en cello in de «passe- pied», en een vingerwij zing voor wie dit soort muziek al te lichtvaardig bestempelt als opper vlakkig tijdverblijf, even oppervlakkig als de ko ning en zijn hof: een diep-weemoedige «cha conne» met een onder toon van stil verdriet. Het ensemble getuigde van grote discipline. Andrée Colson toonde de weg met mimiek en gebaar en vooral vioolspel. Ge nuanceerde toetsen wer den aangebracht, de zeg ging zat vol expressie. Toch droom ik voor dat soort muziek van een paar pauken en een klei ne groep blazers om het geheel feestelijker en kleurrijker te maken. Charles John Stanley is een tijdgenoot van Han del die hem bewonderde. Uit zijn concerto in h blijkt duidelijk weder zijdse beinvloeding. Het largo waarmee het con certo wordt ingezet heeft hetzelfde mijmerend en introvert karakter als Barbers beroemde ada gio voor strijkers. In het allegro laat Elka Zaha- rieva haar cello zingen met een warme sonori teit. Andrée Colson be wijst haar markante per soonlijkheid door een markant ritme. De varia tie adagio allegro mo derato verloopt in wisse lende dialoog. Richard Siegel toont zich op cla- vecimbel een verfijnd aangever en doorspe lers. Het voorlaatste alle gro is een stevig opge bouwde fuga, Handels beste concerti grossi waardig. De Italiaanse barok is een uitgestrekt, nog niet helemaal ontgonnen ter rein. De composities zijn vaak uit hetzelfde pa troon gesneden, het klankbeeld is gemakke lijk aanwijsbaar. Duran te lijkt een buitenbeent je. Het un poco andante uit zijn concerto nr. 1 in f zit vol dissonanten en doet gedurfd modern aan. Hier is het ensem ble Andrée Colson op zijn best. Ook in het amo roso, een «liedekijn su- verlijck ende reine», tref fen ze de juiste toon: in getogen en introvert. Het allegro assai, een soort 20 - 14.3 1980 - De Voorpost Er wordt de jongste tijd nogal wat geredetwist over aard en karakter, stijl en muzikaliteit van kameror kesten. Handels «Watermuziek» bv. en Vivaldi's «Vier seizoenen» krijgen kleur en reliëf en expressie, door de enen met lof overladen om de authenticiteit van hun benadering, door anderen verguisd om hun te gladgestreken, te gepolijste uitvoering, of omge keerd. Maar «de gustibus et coloribus non disputa- tur», muziek beluisteren is een hoogst individuele ervaring. Mijn spitsbroeder F.C. is allergisch voor de boogstreek van de gebroeders Kuijken terwijl ik er wild enthousiast over ben. Tot voor enkele jaren betekende Karl Münchinger het voor het voor Vival di's «Seizoenen», dan kwamen I Musici met Italiaan se elegantie, nu is de wel erg persoonlijke visie van Harnoncourt bijna algemeen geldend. Hij geeft de muziek immers een nieuwe dimensie, een kleur die ons onbekend was. Hij dwingt je te luisteren, men is pro of contra, maar onverschillig blijft men niet. Zo ook het ensemble Andrée Colson. Maar daarover straks meer. Ik kan me voorstellen dat van de stedelijke akade- Martin Hutsebaut, voor- mie voor muziek, ballet zitter van de commissie en toneel, en zijn mede werkers het niet gemak- van de akademie dit we- kelijk hebben gehad om reldberoemde ensemble voor het jubileumkoncert naar Aalst te halen. Toch was de feestzaal van het stadhuis verre van eivol. Oorzaken? Te weinig pu bliciteit, zegt men. Of misschien is het zo dat je in Aalst een service-club moet aanspreken of in het kader van het festival van Vlaanderen moet op treden om volk te lokken. Was de stormachtige toe loop er niet, er werd ge musiceerd op hoog ni veau. met concentratie en overgave, zelfs met Ter gelegenheid van hoar 120-jorig bestaan kreeg de Stedelijke Akademie voor r een soort bezetenheid, ballet en toneel, door BRT 3 een konsert aangeboden met medewerking vanl instrumentaal ensemble André Colson. (Per) Zaal 2 «Les Bonzes» ruimen hier de plaats voor «Hurricane», film van Jan Troell met In de voornaamste hoofdrol Jason Robards en Mia Farrow. Deze film, die een remi Is van John Fords suksesfllm uit 1937, ls bulten zijn tl van 'rampenfilm' (de zoveelste ln de reeks; eigenlijk v pover, zowel wat betreft Inhoud als In beeldbrenglng v het gegeven. Het thema spint zich rond een zwo Paslflckalverllefde van een gouvemeursdochter met e Inheemse Jongen. Een Jeugdliefde waar pa-gouvernt tegen ls. De akteurs zelf, die door hun welnlgzeggen dialogen niet zichzelf kunnen zijn, komen niet ten vo tot hun recht. Enkel het ogenblik waarop de «orkaan» volle hevigheid losbarst en haar terreur over het Sami archipeleilandje Pago-Pago spreidt biedt de kijker mogelijkheid eens, zij het dan gespannen, te genieten v deze 'rampen'-fllm. Zaal 3 Voor de derde week «Uit elkaar», de Nederlandse film v Herman van Veen met himself ln de hoofdrol, even Monique Van de Ven. CINEMA PALACE Studio Voor zijn derde week ln Aalst verhulst de CopoIa-fU «Apocalypse Now» naar de Studio Benedenzaal Film van de week ls echter «The China Syndrome», de fll van James Bridges met Jane Fonda en Jack Lemmon. De film die de gevaren van kerncentrales onder de loei neemt, kreeg nog een extra publiciteit door het feit dat b uitgebracht werd op het ogenblik dat In Amerika b ongeluk plaats had ln de kerncentrale van Harrisbui Een zeer kritische film echter, die een extra besprekü waard ls. Aalst heeft momenteel een reeks films op het witte dod' 1 die het 'doen' bij het grote publiek. Deze week tw|-st£ nieuwe prenten. )r CINEMA FEESTPALEIS. Zaal 1 «De krokodil en het Nijlpaard», de Bud Spencer-Terem H1U knok-klop en-boksfilm gaat hier zijn derde week ln

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 20