F*
NIEUW LEVEN BRENGT
l<ONTBIJT MET JULIA»
VOOR
HET EERST
V
V
"V
Dj>aasklokken
komen
De lente
is op reis
Op avontuur
De Voorpost - 4.4.1980 - 15
nag i
irzitta
:er Kd
g ove
'er he
lenho
ij, dus
an bi
Jurgen Tack aan het orgel, hij wordt de medewerker van de
Kinderkrant, (per)
Voor het eerst verschijnt in De Voorpost een
kinderkrontje. Minister De Backer had wel een
mooi idee bij het oprichten van de kinderkrant.
Maar vlug was het jaar van het kind achter de rug
en alles viel uit elkaar, dus voortaan geen kinder
krant meer. De Voorpost zette zich in om een
nieuwe kinderkrant samen te stellen. En dit lukte
ook. Vanaf deze week zal er steeds een halve
bladzijde voorbehouden worden voor de kinder
krant. Zo een halve bladzijde lijkt niet veel maar
om dat alles te maken is er wel heel wat tijd nodig.
Alles moet vlug gebeuren en toch moet het nauw
keurig blijven. Juist daarom verwachten we ook
dat jullie er allemaal aan meewerken. De eerste
vraag die er nu bij jullie oprijst is natuurlijk: «Hoe
moeten we daaraan meewerken?». Moeilijk zal het
niet zijn, laat je pen even schrijven of je potloden
tekenen. Is er iets te doen in je buurt, wel ga dan
even kijken en schrijf het op papier of neem een
potlood en teken wat je gezien hebt en stuur het
ons op. Ook foto's mogen maar dan wel wit-zwart.
Maak ook je tekeningen in wit-zwart. Alles wat je
geschreven of getekend hebt mag je sturen naar
onze redaktie: per adres De Voorpost, Kinder
krant, t.a.v. Jurgen Tack, Pontstraat 64, 9330
Aalst.
Zijn broer Wouter is al een even goede muzikant. Op zeer
jeugdige leeftijd won hij zelfs een wereldbeker. Ook Wouter zal
teksten, tekeningen enz. maken voor de kinderkrant Wie helpt
nog mee? (per)
V"
Zoek in de volgende tekening
10 verschillende cijfers,
(de oplossing vind men in de
kinderkrant van volgende week)
uyst
oals ieder jaar zullen we ook dit jaar paaseieren
finnen rapen. De paasklokken zijn weer met hun
orlijkse ronde begonnen. Zondag kunnen we weer het
Fred tie huis op stelten zetten om te kijken waar de
ierrt lashaas dit jaar zijn eitjes en kuikentjes heeft ver-
kaer
urliji
Mafet ene ei ligt in een boom, tijd of no de maaltijd, daar
'Ideifct andere achter een denkt men niet aan. Men
vaJ|ruik. Sommige eieren lig- denkt ook niet welke gevol-
nlceifen zelfs op de meest gen dit kan hebben. Als je
itseif"1^ogelijke plaatsen waar te veel hebt gegeten krijg je
a -jemand aan kan. Ze bren- buikpijn en ook als men zijn
het voelen. De paasklokken
mogen ons dan wel eieren
brengen om op te eten
voo£n
vaipocolade maor ook nog
datidere figuren van choco-
je inde en een hele serie lek-
erdijernijen. Ze brengen grote maar vergeet dan vooral
h kleine eitjes. En als al dat niet met mate te eten
®u(Jjkkers verzameld is glun-
i'kefren kinderogen. ^et
l^eujlijft dan alleen niet bij kij-
eiien. Vlug start men met het
«nullen van de eieren. Ge-
iterieurt dat nu voor de moal-
tanden te poetsen Indien
men dit vergeet zal Pasen
niet meer een mooi en blij
feest zijn maar een feest
waarbij de ene buikpijn en
de andere tandpijn heeft.
tussen de heren Wind en
Regen tegen de Zon. Juf
frouw Zon zal de boven
hand wel moeten krijgen
daar men zegt: na regen
komt zonneschijn. Wan
neer de zon echter zal ko
men valt nog af te wach
ten. Meneer Winter zal
voorlopig nog wel een tijdje
stond houden waarbij zijn
ministers Regen en Wind
hem zullen helpen. Al onze
hoop is dan ook gesteld op
mevrouw Lente met haar
minister Zon. We vragen
haar dan ook gauw meneer
Winter te overmeesteren en
zo de zon te laten schijnen
en weer mooi weer te
maken.
De lente begon op 21
maart, hoewel daar niet
veel van te zien was. We
zouden zelfs denken dat de
lente op reis is. Misschien
heeft meneer Winter me
vrouw Lente gevangen ge
nomen. Er kunnen verschei
dene zaken gebeurd zijn
met mevrouw Lente. Eén
ding staat vast: of ze nu op
reis is of niet, de lente is er
nog steeds niet. Wie weet
komt ze ooit nog weer.
Hoewel ze misschien op
reis is, eenmaal zal ze wel
terugkeren, vroeg of laat..
Meneertje Wind met zijn
buurman Regen zijn op dit
ogenblik de baas. Het zal
tot een felle strijd komen
In het Aalsterse stadspark
werden alle speeltuigen ver
nieuwd. Alles wat van het
harde, onvriendelijke staal
was gemaakt, werd vervan
gen door het kindervriende-
lijk hout. Er was voor ieder
wat: stoere ridders namen
de burchten in, avonturiers
trokken naar het oerwoud
over de wankele hangbrug
gen met in de diepte een
snelstromende rivier. Niet
alleen voor ridders en avon
turiers was er plaats, ook
voor bloemenverkoopsters
in een romantisch bloemen-
winkeltje was er werk. Vlie
geniers verkozen dan ook
de schommels, anderen
daalden liever de diepte in
langs de glijbaan om dan
neer te ploffen in het heerlij
ke zand. Een minicircus
voor akrobaten die graag
klimmen en in de netten
vallen is er ook wel te v
den. Bergbeklimmers ku
nen er dan ook wel hi
eerste lessen nemen. Vo
wie er nog niet is gewee
zal het zeker wel de moeit
waard zijn om even gaan t
kijken.
zondag 6 april brengt de Aalsterse toneelvereni
ging Nieuw Leven de laatste voorstelling van
klutiiOntbijt met Julia», een blijspel in twee bedrijven
Graham Burton in een regie van Vik Moere-
ians. Dankzij de buitengewoon knappe vertolking
'an Ulrich d'Haese werd dit een behoorlijk stuk
meel.
•ntbijt met Julia» heet
én van de beste toneel
tukken te zijn van Gra-
lam Burton, maar mist
och de pointes die een
ilijspel echt aantrekke-
ijk maken. Julia be-
roont met haar zus Mai
ne een moderne flat in
te stad. Maisies man is
>fficier bij de marine en
értoeft reeds maanden
n Amerika voor een of
mder projekt. De echtge-
ïoot van Julia verblijft
lis schrijver van boeken
over vreemde volkeren al
Baanden in El Salvador.
3p een avond arriveert
luzzie, een kollega van
daisies man. Daar Mai-
lie weg is naar een feest
je laat Julia zich door
laan voor haar zus en
irengt ze de avond door Ontbijt met Julia, een giller!
Buzzie. Deze valt
ttomdronken in slaap en moet dan ook vooral ge
er zit voor Julia niets an- zocht worden in de dub-
ders op dan hem naar de belzinnige
logeerkamer te brengen.
mans benut de scène
maximaal; op sommige
ogenblikken wordt het
voortdurend over- en
weergeloop van de ak-
teurs weliswaar irrite-
bemerkten we helemaal
in het begin, waar Julia
een kop koffie schenkt uit
een lege .thermosfles. En
in het laatste tafereel ke
ken we ook verwonderd
situaties
waarin de personnages
Diezelfde nacht komt steeds meer verschrikt
Bren, Julia's man, totaal geraken.
onverwacht van zijn ex
peditie thuis. Dit is met-
Door een beredeneerd
gebruik van de scène
een de aanleiding voor kan de aktie tegelijker
een hele reeks misver- tijd gevolgd worden in
standen waarbij enkel drie verschillende ka-
lulia het hoofd koel kan mers, wat het komisch
houden. Dit verhaal effekt van de verwikke-
biedt een uitstekend ge- lingen nog in de hand
geven voor een dolle ko- werkt. Overigens was
medie, maar daarvoor is het dekor zeer knap
de dialoog te zwak en te ontworpen en afgewerkt,
banaal. De spanning Regisseur Vik Moere-
(per)
rend, maar dat is eerder
aan het verhaal zelf te
wijten. Het tempo had
best wat sneller gekund
in het eerste bedrijf,
maar vanaf het vierde ta
fereel loopt het stuk als
een tiein. Op de plaat
sing van de akteurs valt
weinig aan te merken,
terwijl de timing erg
belangrijk in dit spel
zonder meer perfekt was
uitgekiend. Slechts twee
details werpen een klei
ne schaduw op de zeer
goede regie van Moere-
mans. Een eerste foutje
op toen diezelfde Julia er
in slaagde een bood
schap bij de melkboer in
minder dan vijf seconden
af te haspelen,
Myriam De Vleesschou
wer speelt de moeilijke
rol van Julia. Ze brengt
haar rol uitermate gecon
centreerd en komt vrij
natuurlijk over; enkel in
het derde tafereel doet
haar zenuwachtig geloop
nogal gekunsteld aan.
Bovendien beschikt ze
over een welluidende
stem en een verzorgde,
frisse uitspraak. Door
haar bescheiden maar
doeltreffende vertolking
zet Myriam De Vlees
schouwer het akteerta
lent van Ulrich D'Haese
extra in de verf, wat van
de aktrice heel wat inzet
vereist.
Luc Van den Broeck ver
tolkt de figuur van Bren,
Julia's echtgenoot, nogal
mat en inspiratieloos. Hij
akteert eerder stijfjes en
beweegt zich houterig
over de scène. Doordat
hij de overtuiging mist
om de komische aspek-
ten van zijn rol te bena
drukken kan hij het avon
tuurlijk karakter van Buz
zie nauwelijks suggere
ren. Een ongewoon rijke
mimiek kan daar weinig
aan veranderen. Wij
kunnen ons moeilijk van
de indruk ontdoen dat
Luc Van den Broeck zich
maar zo en zo voelde in
de huid van zijn person-
nage. Conchita is het fri
vole vriendinnetje van
Buzzie in dit verhaal.
Hoewel ze slechts in het
derde toneel ten tonele
verschijnt, brengt Nadia
Morel haar rol met brio.
Ze weet zich moeiteloos
aan te passen aan het
tempo en de sfeer van
het verhaal. Nadia Morel
is een aktrice met per
soonlijkheid die, mits
wat meer aandacht voor
haar vaak onverzorgde
uitspraak, zeker nog van
zich zal laten horen.
Beste akteur en lieveling
van een andermaal erg
vriendelijk publiek was
echter Ulrich D'Haese.
Hij speelt in dit stuk de
rol van Buzzie, de onver
wachte gast van Julia.
Buzzie is een goedgehu
meurde en lichtzinnige,
maar charmante officier,
blakend van zelfvertrou
wen en van geen kleintje
vervaard: hij deinst er
niet voor terug de (ver-
Twee mannen in huis is steeds een probleem, (per)
meende) vrouw van zijn
kollega en beste vriend
het hof te maken. Voeg
daaraan toe dat Buzzy
Bourbon drinkt zoals een
normaal mens water en
je hebt een perfekt beeld
van deze bon vivant. Ul
rich D'Haese slaagt erin
een echte, uit het leven
gegrepen figuur neer te
zetten. Hiervoor kan hij
een beroep doen op zo
wat alle kwaliteiten die
een rasakteur kenmer
ken: een goede stembe-
heersting, een expressie
ve mimiek, vlotte en na
tuurlijke bewegingen,
koncentratie en podium-
presence. In een drietal
taferelen komen deze ei
genschappen zeer goed
tot hun recht. In het twee
de tafereel imiteert hij,
tot grote hilariteit van de
aanwezige toneellief
hebbers, op onnavolgba
re wijze het dronkemans-
gebrabbel van de straal
bezopen Buzzie. Maar het
hoogtepunt komt vlak na
de pauze, waar de akteur
een enig mooie solo ten
beste geeft in de vorm
van een danspartij met
Julia's strijkijzer en een
Weense wals met zijn
pantalon. In de ijzerster-
ke slotscène tenslotte
geeft Ulrich D'Haese nog
maar eens een staaltje
van zijn veelzijdigheid
als hij aan het vechten
slaat met Bren. De aan
wezigen konden hun pret
niet kwijt en bedachten
de akteur terecht met een
ware ovatie.
Een pluimpje tenslotte
voor de technische ploeg
die belichting en klank
verzorgde en daar werk
van maakte. Ondanks de
zwakke dialoog die
«Ontbijt met Julia» ken
merkte, mag deze pro-
duktie van Nieuw Leven
best gezien worden.
TV
Ingewikkeld maor met een happv end. (per)