m «'t LAND VAN RIEM» VERWENT DE LACHERS u St.-Martinus in koncert De «French con-con» gewaagd misschien, maar door eenieder ingepaste kledij, en een lachstuk, ingrediënten voor een Een verzc avondje i Op 12. 13 en 14 april sloot de Aalsterse toneelvereni ging «'t Land van Riem» haar seizoen af met «Ik heb een idee», een blijspel in drie bedrijven van Will Evans en Valentine. Het werd een sukses: regisseur Fons Vinck loodste een sterke akteursploeg vrijwel vlekkeloos doorheen het sprankelend verhaal. In de eivolle stadsschouwburg zagen we dan ook niets dan tevreden toneelliefhebbers. «Het stuk bevat ons in- John Cliveden. Eind ziens zowat alle ingre- goed, al goed: na aftrek diënten die een goed van onkosten en erelo- blijspel kenmerken: spi- nen blijft van de hele er- ritueel, sprankelend, fenis zo goed als niets wervelend...» Deze om- over en worden alle ru- schrijving van het spel in zies bijgelegd, het programmablad is Misschien nog meer dan voor één keer niet over- in andere stukken is in dreven of bij het haar een blijspel de inbreng getrokken. Het verhaal is van de regisseur bepa- inderdaad knap in el- lend voor de kwaliteit kaar gestoken! Onvoor- van het spel. De gags spelbare gebeurtenissen moeten elkaar in een fiks en gevatte dialogen wis- tempo opvolgen, echter selen elkaar af in een niet te snel, anders ver volgehouden, strak tem- liest de toeschouwer de po. De plot is te ingewik- draad van het verhaal, keld om in enkele zinnen De dialogen mogen niet samen te vatten. Cen- uitdeinen en moeten traal staat het Londens vooral scherp getimed echtpaar, William en zijn. Geassisteerd door Louise Banks. Door hun Tony Faemaer kwijt Fons lichtzinnige manier van Vinck zich uitstekend leven hebben ze er hun van zijn taak. De bedrij- hele hebben en houden ven worden kort en le- doorgedraaid en de deur vendig gehouden, en de wordt platgelopen door pointes komen volledig ongeduldige schuldei- tot hun recht. De vlotte sers. Als een geschenk beweging van de spelers uit de hemel valt hen bant de verveling of de onverwachts een aan- saaiheid die gemakkelijk zienlijke erfenis in de optreedt in de dialogen, schoot. Maar ook Wil- Terloops steken we liams neef, John Clive- graag een extra pluim op den, is er als de bliksem de hoed van Julien bij om zijn deel op te Bockxtael die met zijn eisen. Om hem uit te ploeg het dekor tot in de schakelen verzint het fri- puntjes verzorgde. Het vole koppel de meest bestuur van 't Land van onwaarschijnlijke oplos- Riem kende trouwens dit singen die natuurlijk alle jaar de Jan de Block-prijs mislukken. Op een ge- toe aan Bockstael voor gen ogenblik komen er diens werk achter de zelfs drie erfgenamen op- schermen. Zoals reeds duiken onder de naam aangestipt gaf de akteursploeg een homo gene prestatie weg. Zo wel de grote als de klei nere rollen werden ge- koncentreerd en met overgave op de planken gebracht. De akteurs en aktrices beleefden dui delijk zelf veel plezier aan het stuk en dat resul teerde in fris en meesle pend akteren. In de hoofdrol zagen we Paul Coppens als William Banks. Hij speelde de pannen van het dak; hij voelde zich blijkbaar erg lekker in de huid van die losbandige levensgenie ter. Door mimiek en ge barenspel, intoratie en stembeheersing, kortom, door heel zijn verschij ning kreëerde hij een persoonlijke en originele figuur. Zonder de presta ties van zijn medespelers te onderschatten, mogen we gerust spreken van een glans vertolking. Nochthans vereiste zijn rol heel wat verbeelding, daar William Banks her haaldelijk in een nieuwe gedaante op de scène verschijnt. Ook de dialo gen blies de akteur het nodige leven in; zonder burlesk te worden-een euvel waaraan al menig blijspel ten onderging legde hij de gepaste klemtonen. De rol van Louise Banks, Williams vrouw, werd gebracht door Lieve De Cock. In de schaduw van Paul Cop pens vertolkte ze haar rol behoorlijk, zij het aan vankelijk wat nerveus. Door bescheiden maar effektief spel aksentueer- de ze de humoristische ondertoon van de dialo- gen met haar tegenspe ler. Het is dan ook in funktie daarvan dat haar (moeilijke) rol gezien moet worden. Toch kun nen we ons niet van de indruk ontdoen dat de fi guur van Louise Banks te weinig uitgediept werd en daardoor vrij stereo tiep overkwam. Dat laat ste was zeker niet het geval bij Luc Noël, die een pareltje maakte van zijn kleinere rol als nota ris Edwards, een typi sche Britse gentleman die in feite misprijzen heeft voor het oppervlak kige leven van zijn kliën- ten, maar toch steeds hoffelijk en onverstoor baar blijft. Een dankbaar type om te spelen, en Luc Noël buit dit tenvolle uit. Hubert De Laender mocht als Parker, de nurkse en kromgewerkte tuinman, op heel wat bijval reke nen. Zonder in de dia loog betrokken te zijn liet hij een sterke indruk na, vooral door zijn mimiek werkte hij onweerstaan baar op de lachspieren. De uitstekende grime van Robert D'Haeger zorgde voor de rest. Een Brit die zichzelf res- pekteert heeft naast een tuinman natuurlijk een butler en een dienstmeis je. Jean-Luc van der Biest was te zien als Merri- man, de flegmatieke but ler. Hij speelt die rol onopvallend en efficiënt, zoals het een goede be diende betaamt. Dit geldt ook voor Lieve Kin dermans, in dit stuk Ro- sie, het dienstmeisje. Ze akteert sober, pretentie loos. Het belang van de ze rollen mag niet onder schat worden, zij stoffe ren de hoofdrollen en brengen rustpunten in de aktie. Het spreekt dan ook vanzelf dat ze be scheiden gespeeld worden. Leen Renners bracht de rol van Miss Benita Prism, een hardhorige tante van het echtpaar. Zij heeft een geringe in breng in het verhaal. Toch speelde Leen Re- ners met entousiamse, op het randje af gechar geerd, wat voor deze ka rikaturale rol moeilijk te vermijden was. John Cliveden, de neef van William, werd ge speeld door Freddy Les- pire. Hoewel hij pas half weg het derde bedrijf op het toneel verschijnt weet hij zich vrijwel onmiddellijk aan te {jas sen aan het ritme en de sfeer van het verhaal. Dat is nochthans niet ge makkelijk, nog het best te vergelijken met de si tuatie van een voetballer die in de tachtigste mi nuut invalt voor een ge blesseerde ploegmaat. Cecily Cardew is een vriendin van Louise Banks, een hypernerveu ze jonge vrouw die door de gebeurtenissen hele maal de kluts kwijt raakt. Een moeilijke rol die door Marie-Anne van der Biest goed gebracht werd: vlot, gekoncen- treerd en bezield. Johnny Bosman viel evenmin uit de toon als Kelvil, een onhandige oplichter die het even eens gemunt heeft op Williams erfenis. Vooral dat onhandig trekje in zijn karakter geeft Bos man grappig weer. Hij heeft podiumpresence en speelt zonder kom- plexen. «Ik heb een idee» is een goede komedie en werd gebracht zoals het hoort. We hopen dat 't Land van Riem deze lijn doortrekt in het volgende seizoen. TV Als dief gebeurt het niet zo vaak dat je zo hartelijk ontvangen wordt, (rik) Heei wat problemen rond de ware erfgenamen gaven aanleiding tot komische situaties. Tot 5 mei loopt in galerij S G5 een tentoonstelling met werk van Klaas Gubbels. Deze Nederlandse kunste naar schildert uitsluitend stillevens in karige, grij sachtige toonaarden. Ondanks hun eenvoud stralen de werken een verrassend gamma van de meest uiteenlopende gevoelens uit. Klaas Gubbels werd in loos bestempelde, dur- 1934 te Rotterdam gebo- ven wij zonder schroom ren en volgde in dezelfde het tegenovergestelde stad lessen aan de Aka- beweren: Gubbels be demie voor Beeldende schikt over een enorme kunsten. Later werkte hij technische bagage waar ondermeer in de ateliers hij naar believen uit put van Louis van Roode en Qm de gewenst sfeer in Wally Elenbaas. Voor het zijn doeken te brengen, ogenblik woont en werkt De schraalheid van het de schilder in Arnhem en onderwerp wordt nog doceert daarbuiten aan eens extra onderlijnd de Akademie van Rotter- door de beperking van dam. Zijn doeken worden het kleurgebruik. Afge- voor het eerst in België zjen van een paar om- tentoongesteld. bers is het werk in grijze Het hoofdtema van alle tonen geschilderd. Deze schilderijen is een tafel, beperking is geen gevolg de meest eenvoudige Van onkunde, het is een vorm van het stilleven, bewuste keuze, waarmee de kunstenaar Die soberheid trekt de experimenteert, zoals de schilder door in zijn verf- kubisten dat al eerder gebruik: geen dikke verf- deden. De vergelijking materie maar meestal met het kubisme kan verdunde verf. Waar toch echter niet verder door- de eigen patine van de getrokken worden, want olieverf te zien is, ge- Dubbels zuivert zijn vor- beurt dit suggestief en men dieper uit en be- direkt. We zouden kun- steedt minder aandacht nen gewagen van een aan de uiterlijke ver- soort broze aquareltech- schijning en de details niek met de nadruk op van de geschilderde het vloeibaar aspekt van objekten. Zodoende geeft de verf. hij geen voorstelling van Naar de stijl toe kan tastbare materie, noch Gubbels' werk gesi- van de eigenschappen tueerd worden tussen het ervan, de nadruk ligt abstrakte en de figuratie; veeleer op de aanwezig- vlakken en lineaire ele- heid van de voorwerpen menten wisselen elkaar zelf, op het «da-sein». voortdurend af. Ook dit Het intimistisch karakter liniëren gebqurt heel di van de doeken wordt be- rekt. Zo zal een aarzelen- klemtoond door de vaak de lijn tegen alle logika voorkomende horizontale jn het resultaat zijn van bovenaan: de schilder een bewuste onzeker- vermijdt bewust de kon- heid. frontatie met het on(be)- De gevoelens die uit de grijpbare en schermt als stillevens spreken vari- het ware zijn doeken af ëren van streng en som van alles wat buiten de ber tot optimistisch en realiteit van zijn direkte zelfs grappig. Deze ten- omgeving ligt. toonstelling biedt een Hoewel het niet gemak- enige gelegenheid om kelijk is bij een eerste kennis te maken met re- aanblik de kwaliteiten cente Nederlandse van het werk te ontdek- kunst. Adres: Galerij S ken blijken die bij nader 65, Spaarzaamheids- toezicht in grote mate straat 65, 9300 Aalst, aanwezig te zijn. In Open alle dagen van 14 tegenstelling tot een be- tot 19 uur; zon- en feest- zoeker die in het gas- dagen van 10 tot 19 uur. tenboek van de galerij de Maandag en dinsdag ge- schilderijen als waarde- sloten. Zou zij het horen of niet? (rik) De Klaproosjes deden hun naam eer aan. (rik) De Kon. Harmonie Sint-Martinus opende de 10de Muziek-, Zang- en Dansavond, (rik) iprecieerd en daarom vVerd er ook voor een bisnummer geapplaudisseerd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 10