THE NEW ORLEANS TRAIN
JAZZ BAND TE AALST
PER HELLBERG
IN KREJA
Herdersems Willemsfond
met
beeldverhalenbiblioteek
AFFLIGEM MET OOSTERS
KUNSTENAARS
DERDE FILMZAAL,
ZEG MAAR «CLUB», ERBIJ
JAAR VAN Dl
STADSHER
WAARDERING
In cinema Palace:
Zekere dag beval
de rijkswacht hem te stop
pen. De apparatuur werd
voorlopig in beslag geno
men. Op 4.2.80 werd uitein
delijk gevonnist dat er geen
vuiltje aan de lucht was: al
les werd hem terugbezorgd.
Het hoofdmotief van de vrij
spraak berustte op het feit
dat er tegen de verdachte
nooit een klacht was inge
diend. Heden ten dage
wordt de CB-wet grosso mo-
do nageleefd. Tijdens de ille
gale periode regende het
vaak klachten en waren ge
rechtelijke sankties legio.
«Hoe kijk je aan tegen het
storingsfenomeen?»
MDV: «Een plichtsbewust
CB-er houdt zich aan TV-
uren, m.a.w. zal zijn zendak-
tiviteiten tussen 6 en 11 uur
's avonds zoveel mogelijk
beperken, tenzij hij er rots
vast van overtuigd is géén
storingen te verwekken
(eenmaal je de CB-koorts te
pakken hebt valt dit natuur
lijk niet zo gemakkelijk). De
kans voor TV-inslag ver
groot niet noodzakelijk naar
gelang het zendvermogen.
Met 500 milliwatt kan je bij
na net zo gemakkelijk ie
mands schermbeeld naar de
donder helpen als met 5
watt. Terloops, bij het op
stellen van de Nederlandse
wet die begin maart van
kracht wordt, hebben de op
stellers ervan zich gesteund
op de Belgische ervaringen
rond de storingen: een Ne
derlands CB-er is wettelijk
gehouden de FM-kanalen te
gebruiken en 500 milliwatt
niet te overschrijden. Tot op
een afstand van ongeveer
600 meter kan je ergens
«binnenslaan».
«Vanop de grote Markt kan
je dus elke telefoonverbin
ding van de Voorpost-redak-
tie hopeloos in de war
helpen?»
MDV: «Nee, ernstig, niet
noodzakelijk het meest na
bije TV-toestel zal storings
verschijnselen vertonen. De
kans op storing hangt in eer
ste instantie af van de sto
ringsvatbaarheid van het ge
stoorde toestel: zo zal een
wit-zwart televisie eerder
storingsverschijnselen ver
tonen dan een kleurentelevi
sie. Die gevoeligheid is qua
si nihil in geval het bewuste
apparaat met een filter is
uitgerust. Dat is echter zel
den het geval: hoewel de
kostprijs voor een dergelijke
filter slechts 50 80 frank
bedraagt zal de betreffende
konstrukteur er niet op ge
brand zijn zijn TV- en GE
LUIDSTOESTELLEN te voor
zien van een filter. Immers
op grote schaal betekent dat
voor hem een aanzienlijke
uitgave».
«Zonnevlammen zouden
ook een storende werking
hebben?»
MDV: «Zonnevlammen, een
verschijnsel dat zich met een
grote regelmaat om de elf
jaar voordoet, kunnen infor-
maten ontregelen, radiover
bindingen storen en noor
derlicht veroorzaken. Zo kla
gen in de V.S. talrijke piloten
van lijnvliegtuigen van korte
onderbrekingen in hun ra
dioverbindingen met hoge
frequentie en zijn er ook
moeilijkheden bij de verbin
dingen via satellieten vast
gesteld».
«Welk is het boeiendste as-
pekt van de CB-hobby?»
MDV: «Vooral, je ontmoet
steeds nieuwe vrienden op
wier bijstand je kan rekenen
wanneer je in de puree zit:
autopech, een lege bezine-
tank, elkaar assisteren bij het
opstellen van de antenne
enz... Bvb., onlangs vertikte
mijn grasmaaier het: in géén
tijd kwam een bereidwillig
helper opdagen. In onze
buurt, hier in Meerbeek,
woont een blinde man: je
kan héél goed begrijpen dat
de Citizen-Band voor hem
vrijwel het enige medium
vormt waardoor hij kontakt
met anderen kan hebben. Zo
zie je maar hoe nuttig een
CB-toestel kan zijn. Ook ge
beurt het vaak dat wij, een
gehospitaliseerd kollega-CB-
er een mobiel toestel mee
geven waardoor die trooste
loze uren wat gezelliger
worden».
«Hoe zie je, als CB-er het
probleem van de sluikra-
dio's?»
MDV: «Tot nog toe ben ik er
nog niet in geslaagd een
vrije zender te ontvangen.
Tot voor kort was er eentje
te Aalst: RADIO DENDER,
die uitzond op 111 of 113
MGH, op FM».
«Op welk tijdstip van de dag
zijn de meeste CB-ers
aktief?»
MDV: «In feite moduleren
wij zowel 's nachts als over
dag. Het voordeel van nach
telijke uitzendingen ligt hier
in dat er minder geruis te
horen valt.
's Nachts wordt er niet zo
zeer op verre afstand ge
werkt. 's Ochtends tussen 7
en 8 zijn de netten onderbe
zet: dan valt er niet veel te
beleven. Buitenlandse ver
bindingen leg je het best
overdag: 's avonds is het net
overbezet. Dan zit je ge
plaagd met PROPAGATIE.
Of veerkaatsing der golven.
Optimale werkvoorwaarden
hangen af yan de atmosfeer,
de zonnestand, en de hoogte
der luchtlagen».
«Gebeurt het dat de Belgium
Citizen Association Band ei
gen leden sanktioneert?»
MDV: «Tot op vandaag is
dat nauwelijks het geval ge
weest. Je kan er vast op aan
dat, wanneer een eigen lid
hot té bont maakt, het vere
nigingsbestuur de nodige
stappen zal zetten. Zelfs een
zendverbod opleggen. Trou
wens, doen wij het niet, dan
doet de RTT het met alle
nefaste gevolgen vandien;
publikatie in de pers met als
gevolg dat de CB-reputatie
door het slijk wordt ge
haald».
«Zijn er CB-ers op de band
die weinig te bieden
hebben?»
MDV: «Sommigen roddelen
d'er maar op los, raaskallen
wat. Na enige tijd heb je
door met welk CB-er je de
boeiendste gesprekken kan
opzetten. Alle krediet overi
gens voor nieuwe stations.
Een nieuw station heeft in
zijn startperiode nogal wat
aanpassingsmoeilijkheden.
Wij zetten ons beste beentje
voor om een nieuwbakken
CB-er de knepen van het vak
bij te brengen».
«Heeft uw vereniging een
soort deontologisch pakt uit
gewerkt?»
MDV: «Inderdaad. De tekst
ervan werd aan de leden be
zorgd. Daarin staat o.m. dat
je géén reklame mag voe
ren, géén politieke pleidooi
en mag houden, en géén
godsdienstige thema's mag
aansnijden. Volledig vrijblij
vende gesprekken dus. Hier
bij rekenen wij vooral
FAIR-PLAY van onze
slotenen. Hun savoir-
«Worden CB-verbiru
uitsluitend gelegd bini
den van één klub?»
MDV: «Zeker niet. Zo
wordt er niet gewerkt
taalbarrières binnen C
gen vervagen volledig toi
regelmatig roept een
een Vlaming op en v
sa. Toch vindt je hier
nog fanatici».
«Dank voor het gesprJT*
MDV: «Nog een goeie
en goeie A.B.L.
Za<
elr
«The Crazy Bel Jazz Café» in de Geraardsbergse-
straat is een gezellige kroeg waar je in een geweldi
ge ambiance van een zorgeloze avond kon genieten.
The new Orleans Train Jazz Band die er zondaga
vond optrad draagt een naam die vol symboliek zit:
train (trein) is een democratisch vervoermiddel waar
ieder in mag en kan en die je meevoert buiten de
sfeer van het alledaagse. Sfeer was er en ook volk.
Alajos Van Peteghem The New Orleans Train
richtte de groep op. Hij J022 Band streeft ernaar
speelde als trombonist diverse elementen uit
elf jaar met de Jeggpap de New Orleans muziek
N.O. Jazzband naast heel een frisse en originele
wat Europese vooraan- klank te verwerken, met
staanden uit de New-Or- accent op nummers uit
leans Jazz. Trompettist de Ballrooms.
Tony Peelman is naast Wellicht is «The Crazy
Lajos de enige oorspron- ®°1 Jazz Café» voor de
kelijke medestichter die meeste Aalstenaars een
nog van de groep deel onbekende. Toch zit men
uitmaakt. Drummer Dirk daar vol initiatieven. Zo
Burssens was een der komt op zondag 4 mei
eerste leden van de a-s- *e 19-30 uur het Miel
Train. Hij speelt spon- Leybaert kwartet, be-
taan en volledig in fun- staande uit Eddy Murlet,
ctie van de Train. Jos Op- piano, Willy Donni, bas
regt, vroeger lid van de en gitaar, Emiel Ley-
Fruit Juice, bepaalt met Baert, drums, en Patricia
zijn gitaar mee het ritme. Beysens, niet alleen zan-
Aan de piano zit Guido geres in de jazz-sektor en
Ros, Lokerse Jazzclu- °P l*et vlak van de klein-
bvoorzitter, die herinne- kunst («Claus on the
ringen oproept aan Rowlf rocks»), de middeleeuw-
uit de Muppetshow. se en de renaissancemu-
Jean-Claude Deschaps is 2iek. maar ook handig
de rietblazer van het ge- met de tuba (cfr. haar
zeischap. Jongste aan- optreden met de lachen-
winst van de Train is Pol de Genteneers).
Renders, Aalstenaar, Binnenkort brengt «De
bassist met klasse, lid Voorpost» een bijdrage
ook van de Aalsterse gewijd aan .The Crazy 0ok de pioni$t en bassist
The New Orleans Train
brengen, (per)
Jazz Bond wist de nodige sfeer in The Crazy Boll Jazz kafee te
Sinds 1 januari 1980 werd het boekenbezit van de
Openbare Biblioteek van het Herdersems Willems
fonds overgenomen door de stad Aalst en worden
de uitleningen verzorgd in de stadsfiliale. Het betreft
hier romans, leerzame boeken en jeugdboeken voor
meisjes en jongens.
Meer dan 1.500 boeken met
beeldverhalen, o.m. «Suske
en Wiske», «Nero», enz.) ble
ven echter over. Een aantal
initiatiefrijke jongeren met
o.a. Dirk Jaspar, Eddy Lanck-
man. De Wolf en Marc Van
Langenhove willen echter
deze boeken uitlenen en dit
zoals vroeger in de biblio-
teekzaal van het Willems
fonds, achterbouw «Zaal De
Kletser». Ingang tussen het
woonhuis. Grote Baan nr.
189 en Jozef Van Hoorde.
De eerste ontlening gebeur
de trouwens reeds verleden
zaterdag en de verdere uitle-
ningen zijn steeds gi fw
op zaterdagen van 10
u' I
De inschrijving is grs i
de lezerskaart, één i
betalen per kaart voorfl
twee jaar) kost 5 fr.P
ningsprijs per beeldxf
1,50 fr.
Alle gekende beeldvej
zijn voorradig en steJ
kaft. Wat niet in voorij
wordt aangekocht,
wat reeds verschenen!]
wat nog zal verschijnef
Na de zeer geslaagde tentoonstelling «Ikonen» die
Affhgem gedurende vier weekends in de belangstel
ling hield, biedt het Kultureel Centrum vanaf vrijdag
25 april ons nu «Oosterse Kunst en Fotografie»,
waarvoor Ann Estival zich eens te meer volledig
inzet.
symfonie.
Bel Jazz Café»
mow ii m FHb
brachten voortreffelijk werk. De percussie kon stukken beter.
Matsuko, Japanse kera
miste, Ohnishi Shozo, Ja
pans designer en Jackie
Borromeo, fotograaf uit
de Philippijnen brengen
ons hierbij het beste uit
hun werken.
DE KUNSTENAARS
Matsuko studeerde kera-
miek en ontwikkeling
reeds vlug een eigen stijl,
een innovatie qua het
estetisch-utilitaire. In
haar voorwerpen, alle
maal énige stukken, staat
het kind centraal, steeds
grappig en levendig
maar nauwkeurig en
meesterlijk uitgevoerd,
sleutel van het sukses
van Matsuko.
Onishi Shozo komt uit
Owari, bekend als baker
mat van de pottenbak
kerskunst. Reeds vroeg
oogstte hij lauweren
door zijn kunde en zijn
kreativiteit om niet te
spreken van zijn veelzij
digheid. Qua
volgde hij «indu:
design» aan het Mi
Art College en
chief-designer,
paart een uitzond&fé
techniek aan een vkjj
zingwekkende kunst
Jackie Borromeo in
deerde na middé
onderwijs te Maniir~~
klame aan de staat
versiteit, waarbij hij
vooral op portretU t
toelegde. Na het s»
met zijn vlug uttverl
«portrettenboek» trd
op wereldreis voor rt
tages. Jackie zou ni|J
leen de mens fotojj'
ren maar ook zijn k
ter. Kinderen en fotj
dellen genieten bliji
zijn voorkeur.
De Aalsterse bioskopen volgen de tendens van de
moderne vraag naar filmamusement. Na cinema
Feestpaleis pakt vanaf 30 april nu ook cinema Palace
uit met een derde zaal. Meteen betekent dit voor
Aalst de zevende kommerciële zaal.
Deze zaal, die de traditie van de Palace volgt, zal
geen nummer toebedeeld krijgen, maar wel een
typische naam. Na de Benedenzaal en de Studio zijn
wij aldus aan de «Club» toe. Club met 'C', want zoals
de heer Wouters, uitbater van de zaal, ons verduide
lijkte, wenst hij de 'oude stempel' te behouden.
Een duel tussen kopers, prachtig, (per)
Vrijdagavond stond er na een lange periode terug
folk op het Aalsterse programma. Initiatiefnemer
was weer eens jeugdhuis Kreja (zijn er dan nog
andere?), dat nog steeds volhoudt met de folk eer
aan te doen, en dat ook onbekende namen op het
programma durft zetten.
Dit terwijl zelfs de grote
namen hier ter plekke op
een geringe belangstel
ling kunnen rekenen.
Zoals vorige keer het ge
slaagde optreden van
Khiliad, en nu: Per Heli-
berg, een Zweedse
folkgitarist. Hellberg
was ons inderdaad tot
dan toe onbekend. En
ondanks de vrij uitge
breide reklame die voor
het optreden gemaakt
werd, was er weer eens
bitter weinig volk (Op
Dierbaar België.
We waren eerlijk gezegd
met een grote dozis
nieuwschierigheid naar
Kreja afgezakt, in de
hoop dat Hellberg ons
een staaltje echte Zweed
se folk zou laten horen.
Wat geen alledaagsheid
is in de toch uitgebreide
folkwereld. We waren
dan ook wat teleurge
steld, toen bleek dat de
nog tamelijk jonge gita
rist overwegend Ameri
kaanse Contemporary
Folksongs op zijn pro
gramma staan had, en
slechts enkele eigen
nummers.
Per Hellberg maakte bij
zijn optreden gebruik
van een 12-string gitaar
die in open akkoord
stond, en waar hij over
wegend met sliding op
speelde, en een 6-string
gitaar die hij gebruikte
voor het meeste pikking
werk. Het gitaarwerk van
Hellberg was niet zo di-
rekt meesterlijk 1e noe
men. Soms was het zelfs
nogal matig, zoals in de
flauwe versie van Don
McLean's Vincent (Ge
brek aan ervaring?) Maar
het werd toch gezellig
met nummers van Dog
Watson, Leo Kotke, José
Félicicmo, Arlo Guthry en
anderen. Het beste von
den we zijn eigen Zweed
se nummers, zoals Speel
man Blues. Het traditio
nele Zweedse liedje The
King's Man was een pa
reltje. Ook de instrumen
tale medley waarmee
Per Hellberg zijn optre
den besloot was verre
van mis.
We troffen die avond niet
zo direkt een grote
ontdekking aan, maar de
gezelligheid die uitging
van de sfeervolle akous-
tische folk was te genie
ten. Hopelijk kunnen we
dat binnenkort weer, in
Kreja of elders.
BERT
De «Club» als derde zaal
Deze nieuwe zaal zal een
kapaciteit hebben van 96
zitplaatsen. Van buitenuit
is deze zaal via de linker
trap te bereiken. Eenmaal
binnen wordt men ver
welkomd door een oker-
kleurig tapijt dat niet al
leen de vloer in een wol
len kleedje hult, maar ook
nog een deel van de mu
ren, tot op deurhoogte,
bekleedt. De zoldering
zelf bestaat uit alumi-
nium-latten. De verlich
ting, spots op rails, zorgt
voor de bijkomende
sfeervolle atmosfeer. De
bezoekers kunnen gedu
rende het ongeveer twee
uur durende spektakel
rustig luieren in de ge
makkelijke zetels. Lekker
zacht, zoals in de studio,
maar zonder de mis
schien ondertussen ver
trouwde schelp.
De film kan bekeken wor
den op een scherm, mo
del 'postkaart' (scherm
dat over een buizenkader
gespannen is) van 2,5m
op 5,8m.
Voor de projektie van de
film zorgt een Cineme-
chanica-projektor, die op
het vullen na volledig au
tomatisch loopt.
Toeschouwers die het
verfoeien bij een film
breuk in het donker te
zitten hoeven zich hier
geen zorgen te maken.
Bij een breuk of een
eventueel ander defekt
schakelt de projektor au
tomatisch de lichten aan
en zorgt een band voor
de nodige sfeermuziek.
Vanuit de centrale filmka-
biene controleert de ope
rateur via een gesloten
televisiecircuit de ver
schillende zalen. Dit sys
teem garandeert een
vlotte werking zonder
hinderende technische
moeilijkheden.
Doorkijkkabiene
Waar in de meeste bios-
koopzalen de projektieka-
biene taboe is, is dit in de
derde zaal van cinema
Palace nu eens niet het
geval. Deze kabiene staat
immers voor jan en alle
man te kijk en te keur. Dit
wil niet zeggen dat ieder
een er zo maar kriskras
kan binnen lopen om er
wat rond te neuzen en
eventueel wat te prutsen,
neen. De kabiene is in
feite een glazen lokaal
dat vanin de zaal kan be
keken worden. Aldus
krijgt men niet alleen een
beeld van de automatisa-
tie, maar ook van de ap
paratuur die nodig is
voor het projekteren van
een normale standaard
35mm-bioskoopfilm.
Programma's
Zoals elders zal ook hier
deze derde zaal voorna
melijk gebruikt worden
om films, die op het punt
stonden afgevoerd te
worden, nog een of
meerdere weken door te
spelen. Daarnaast zal er
in de perioden van leem
ten ook gepoogd worden
om minder kommerciële
produkten op het scherm
te vertonen. Dit ganse
systeem kan er voor zor
gen dat nieuwe films veel
vlugger op het Aalsterse
scherm zullen verschij
nen dan dat dat nu het
geval is. Een premiere
voor Aalst moeten wij
alsnog niet verwachten.
De agglomeratie Aalst is
op dat vlak wat stiefmoe
derlijk verdeeld. Immers
Aalst maakt samen met
Gent, Hasselt en Kortrijk
deel uit van dezelfde dis
tributiekern. En dezen ge
ven nu eenmaal de voor
keur aan de 'gevestigde
waarden'.
Uurregeling
Hoe dan ook vanaf 30
april ek. kan men op de
weekdagen om 19u en
21 u terecht in de «Club»
voor reklame, lanceer-
films en hoofdfilm. Op de
zon en feestdagen zijn de
vertoningen voorzien om
15u, 17u, 19u en 21u.
S.J.
1980 werd uitgeroepen tot het «Jaar van de Sta<
herwaardering». Voor dit laat 19de eeuwse woc
huis aan de hoek van de Graanmarkt en de Alb
Liénortstraot zal deze slogan blijkbaar weinig uitf
len, vermits het onlangs aangekocht werd door e
Aalsters promotor met de bedoeling er een niei
appartementsgebouw op te richten, (vehe-per)