MIDDAGCONCERT MET GEWAAGDE EIGENTIJDSHEID Na Andy Finch komt Anchorage Friends Jazz band Geen kwaad debuut van The Vib het linnen doek Sneeuwklas... dag voor dag.... Actueel HET LAND VAN DENDERMONDE EN HET LAND VAN AALST SCHETSEN NAAR DE LITHO'S VAN ARMAND HEINS It'ra i A a 16 - 23.1.1981 - De Voorpost Het wordt blijkbaar een hobby of een nieuwe rage. Tieners van nauwelijks twintig die hoofden, spaarpot en muzikale talenten bij elkaar steken en een popgroepje vormen. En waarom niet? De buurt van de repetitiezaal wordt wel enkele keren per week omgetoverd in een wereld van gierende gitaren, keiharde drums en joelende stemmen, maar zij maken muziek, en dat is toch kunst? The Vib (afkorting van «vi bration») begonnen er zo'n anderhalf jaar geleden mee en komen pas nu goed van de grond. In die achttien maanden werd er serieus gerepeteerd en nieuwe nummers ingestudeerd en het resultaat kon Aalst be wonderen op 17 januari in de zaal H.R.I.T.O. (Welvaart straat, Aalst). Voordien werd er wel al enkele keren opge treden in kleine zaaltjes, maar dit werd de eerste, echte konfrontatie met het kritische Aalsterse publiek. Er is immers een overaan bod aan plaatselijke groep jes, zodat de pseudopop- groepjes al vlug door de mand gaan: «Je kan je leef tijdsgenoten niet bedonde ren. Als je niet écht bent, mag je het vergeten.» Co vers van suksesgroepen zoals The Kinks, The Rolling Stones worden ook meestal fataal de grond ingeboord of ze moeten op een volledig originele en nieuwe wijze op het podium gebracht wor den. En dit besefte het vijftal van The Vib maar al te goed en men bezondigde zich ge lukkig niet aan dit droevig vergrijp. Ze brachten totaal eigen werk in een mengeling van rock, ska, new-wave en de pure rock 'n roll, en het geheel kwam vrij goed over. Natuurlijk moet er nog ge sleuteld worden aan de tech nische kant van hun muziek, maar hun image en act zijn helemaal niet kwaad. Vooral de zanger Bart Uyttersprot nam het overgrote deel van de show voor zijn rekening. Verder zorgden Wim Verhe ken op zijn basgitaar en Pas cal Verheken met zijn sologi taar voor gitaarwerk dat vlot in de oren lag. Ook drummer Dany Maes deed zijn duitje in de (muzikale) zak en reken daarbij nog het behoorlijk leuke geluid van Philip Rijke- boer en zijn slaggitaar en het publiek bracht zijn handen op elkaar voor een nieuw popgeluid in. Spijtig genoeg hadden de lui nogal moeite om variatie in hun melo dieën te brengen (een schrij nend gemis dat ik maar al te dikwijls bij beginnende pop groepjes moet aanstippen). Ook hun teksten zijn weinig origineel; de probleemrela tie jongen-meisje werd vol ledig leeggemolken... en verder had men het ook nog over de dagelijkse pro bleempjes en voorvalletjes, zo van de slechte tijd, je weet wel... Ik zou ze kunnen bestempelen als een groepje «The Middle of the Road», omdat ze voor elk wat wils brengen of toch proberen te brengen. In ieder geval de den ze hun uiterste best om de volle zaal te behagen, ze martelden als het ware hun (dure) muziekinstrumenten. Prima nummers waren «Sha», «The Weather» en «Freedom». Het allerbeste nummer van het vrij korte optreden (slechts een twaalftal songs) was zonder twijfel «Love Sick». Het kal me nummer «Troubles» zat ook nog iets boven de mid delmaat, maar met het Ne derlandstalige «Eleone» ging het echter volledig mis. Hun muziek was ook fijn dansbaar en het publiek liet zich dan ook niet pramen om een dansje te wagen op de felbezette dansvloer. Als slotkonklusie: een groep uit Gijsegem waar we beslist nog meer zullen van horen want ze brengen pop met een eigen gezicht en dat klikt nog steeds met het publiek. Verder moeten ze nog wat kompleksen over boord gooien en de soms te ruige en rauwe kanten van hun muziek afvijlen. Ze gaven een verdienstelijk konsert ten beste; wel niet overbluf fend maar het geheel zal wel op zijn pootjes terecht ko men als ze nog enkele optre dens achter de rug hebben. Het publiek kent ze alvast en weten wat ze waard zijn en een betere referentie ken ik niet... (JDB) Door Jef Dauwe en Robert Ruys werden verschillende schetsen uit het oude Vlaanderen heruitgegeven naar de litho's van de Gentenaar Armand Heins (1856- 1938). Deze schetsen werden door deze oudheidkun dige in de periode van 1901 tot 1904 op 240 platen uitgevoerd en uitgegeven onder de titel «Vieux coins en Flandre». De heruitgave beslaat thans twee map pen. De eerste map bevat 25 litho's en handelt over «Het land van Dendermonde», de tweede map houdt 20 litho's in die «Het land van Aalst» omvatten. De mitho's in map 1 hebben betrekking op de gemeenten Berlare, Buggenhout, Dendermonde (vier platen), Laarne (drie platen), Massemen, Mespelare, Opdorp, Oudegem (twee platen), Overmere (twee platen), Schellebelle (vier platen). Uitbergen, Wes- trem, Wetteren (twee platen) en Wichelen. Map 2 brengt litho's uit Aalst (vier platen), Baardegem, Bave- gem, Borsbeke, Burst, Erpe, Herzele, Hofstade, Moor- sel, Oordegem, Sint-Lievens-Houtem en Woubrechte- gem. De litho's zijn uitgevoerd op roomkleurig papier van 125 gram, op folioformaat en geschikt voor inlijsting De mappen kosten 600 F per stuk en kunnen besteld worden bij de heer Jef Dauwe, Leo Duboisstraat 48 te Lebbeke. Donderdag 29 januari 1981 om 20 uur in de media- teek van het Koninklijk Lyceum. Pontstraat 51 Aalst, voordracht over «Eutanasie» door R. Rimbaut. voorzit ter O.V.M. Organisatie: Humanistisch Vrijzinnig Vormings werk afdeling Aalst. Zaterdag 31 januari, zondag 1 en maandag 2 fe bruari 1981, telkens om 20 uur stipt, in de Stads schouwburg, Vredeplein Aalst: «Op leven en dood» van Brian Clark, in de Nederlandse versie van Mare Van Wezemael, door Toneelkring De Schakel, regie: Tuur Van den Brulle. Vanaf 31 januari in Galerij SGS, Spaarzaamheids- straat 65 te Aalst, tentoonstelling van schilderijen en gouaches van de Nederlandse kunstenaar Bert Loer akker. De expositie is toegankelijk van 14 tot 19 uur op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Tot 15 maart. Deze. week valt er echt weinig filmmeuwa mede delen. Slechts twee nieuwe films verschijnen c week op het witte doek. Vooreerst is dat «Cruising - de jacht - een film Vaj William Friedkin met o.a. Al Pacino. Paul Sorvij en Karen Allen. Een film die na de arrestatie van de 'Ripper' wel IN i aangezien deze prent een gelijkaardig thema beha» delt. Hier zijn de slachtoffers echter homo's. Plaaö van het gebeuren is ook niet Engeland maar Amen ka, meer bepaald Manhattan. Daar maakt een onbe kende het de politie lastig door een aantal moordei te plegen op homosexuelen. Hierbij laat hij weinig sporen na zodat de politie machteloos staat Politie kapitein Edelson, die de leiding heeft van de opspo ring, werft een jong, onbekend agent aan, die geruggesteund door de beloofde promoties zich als homo in het 'milieu' inwerkt. Dit verloopt echter nia zonder moeite, en ook niet zonder gevaar In deze film worden een aantal 'harde' politiepraktij ken uit Amerika aan de kaak gesteld. Een film dar, ook die zich niet richt tot een al te gevoelig publiek. Deze film loopt vanaf vandaag in de Studio cinema Palace. In de Benedenzaal loopt 'Het leven van Brian' suksesrijk verder. In de Club gaat de 'Nlmltz' zijn derde week in «De Studiemeester» is de nieuwe film die vanaf vandi loopt in Cinema Feestpaleis. Bertrand Barabi is een studiemeester met wein„ autoriteit. De leerlingen piesten hem voortdurenc Niettemin is hij verliefd op de lerares Frans, ee dame die echter geen oog heeft voor hem. Wat zij echter niet weet is dat hij in zijn vrije tijd romani schrijft. Met een van deze boeken wint hij trouwens een prijs. Wanneer het nieuws uitlekt dat Bertrand de schrijver is van het suksesboek keren de rol lei zich om. De lerares Frans is ineens wel gein te res seerd, maar te laat, Bertrand zal trouwen met c moeder van een van zijn leerlingen Een film voor het grote publiek, om eens hartelijk lachen. 1 Dolby-sound valt nog altijd te beluisteren in de gre Zaal 1 waarvoor de derde week «lanadu» loopt In Zaal 2 tenslotte, voor de tweede week. de Julio Iglesiasbiografie. Een film voor zijn muziekminnen- de fans. Op zondag 25 januari tenslotte, om 14 u. zet de Marcelinoklub zijn deuren nog eens wagewijd open voor de jeugd die er kan gaan kijken naar «MelodjF"" Time» een verzameling leuke, grappige Disneytekon- ^is films. Iron inig n mm iTg e. J Het is wel bijzonder rustig op het notenfront. Onrustwekkend is dat niet, integendeel, het is rond deze tijd vanhet jaar bijna normaal. Een concertje zit er nochtans al op, nou ja concertje. Dirk Van de Velde, viool en Roland Peelman piano, kwamen vorige zondag uitsluitend 20- eeuwse muziek spelen. Van de Velde is concertmeester van het Gents kamerorkest en leraar viool. Peelman is assis tent aan het Conservatorium. Hun programmakeuze was uniek voor deze stad, maar niet voor de middagconcerten. Het peil en de programmakeuze daar gelaten is het aanbod op zichzelf al een Van de 5 gespeelde componisten was Satie de oudste. Ze begonnen ook met hem: 'Choses vues a droite et a gauche' (sans lunettes). Een van Saties bedoe lingen met deze muziek is ongetwijfeld serieuze musici onsterfelijk belachelijk te maken door het serieus te laten spelen. De 'Choral hypocrite' gorgelt als een leeglopende badkuip, de 'Fugue a ttons' bestaat uit een soort karamel- lenfuga van twaalf voor één cent. de viool en de piana passen bij elkaar als stokvis en boerekool, en ze lopen daarbij mekaar voortdurend voor de voeten zonder zelf te weten waarheen, en het hele gedoe bulkt van de opgekrop te armoe. Het is zeker heel prettig om die dingen samen te spelen, maar je mag er nooit één ernstig woord aan wijden. Een veel direktere benadering komt langs Hindemiths Sonate voor viool en klavier. Peelman noemde ze in zijn inleiding klassiek van aanleg, maar eigenlijk is ze door en door klassiek van kop tot staart. Hier komen de twee karakteristieken van de beide uitvoerders naar voor: Peel man heeft een heel mooi toucher, enhij slaagt er waarach tig in om uit de houten sjoelbak te halen wat erin zit. Van de Velde houdt de vioolklank voor koel, ook in de passages die duidelijk romantische trekken hebben. Dat geeft aan de samenklank een zekere dominantie van de vleugel, en af en toe een bijhollende viooltaal. Naar de Vlamingen: Lucien Goethals, leerling van De .Meester met een typisch 60-ger jaren produkt: Endomorfie I voor tape, viool en piano. Het dateert dus uit de golden sixties, de tijd waarin iedereen nog genoeg bij kas was om vrolijk te rebelleren, en contesteren een verplichtvak. Het is een bewust ontwijken van elke melodie, in zijn geheel als agressief aangekondigd maar eigenlijk nog heel erg braaf. Tenslotte is de liefde lot de piano verklaren door er op te meppen en op te gaan liggen, ook al klassiek, en alhoewel het nu bepaald niet als Bach klinkt, heeft er blijkbaar niemand frustraties aan over gehouden. Het komt allemaal neer op een soort performance, waarbij tonen voortbrengen een van de onderdelen van de acting is. Goethals zelf heeft er in die jaren een hele rits bij elkaar geschreven. Voor mij hoeft het eerlijk gezegd niet. ik verkies nog altijd een sonate van Mozart, het mag nog een op krukken zijn, maar je moet het eens meemaken, het is best leuk. In hoeverre zulke dingen blijvende waarde hebben, en of je daarmee een 'concertminded' publiek binnen haalt is natuurlijk een andere vraag. Wel prettig om te zien is de man aan de tape (de tapper?) die halfweg op zijn klok staat te kijken, en de pianist die minitieus voor de aanvang, de volgorde van de partituren nakijkt. Andermaal werk van een Vlaming: de 23 jarige Frank Nuyts. Omdat er aan de houten krat maar 2 pedalen staan, moet de geplande sonate gewijzigd worden, en komt er na een kort uittreksel nog een juweel Schónberg. Allemaal briljant en met enorme techniek gespeeld. Een zekere vorm van fysiek geweld is daarbij wellicht iets overdreven, zo hoor ik wel de bijtende muziek van Schónberg maar zie de stervende zwaan van Saint-Saens aan de vleugel. Ik krijg er ook sterk de indruk door, dat ondanks het feit dat Peelman luidop vertelt dat hedendaagse muziek voor hem het einde is, hij diep in het hart met elke Schumann hete tranen zit te storten. Naar Stravinsky met een compositorisch hoogtepunt: 'duo concertante voor viool en piano'. Het werk zelf bestaat uit 5 deeltjes waarin alle gevoelens aanwezig zijn. en alle stijlkenmerken opduiken, van neo-klassiek tot romantiek en af en toe een... op en top Stravinsky. In de Eglogne I wordt prachtig gefraseerd, maar ligt de dialoog te stil. Het intense naast elkaar leven van beide instrumenten, is een gezellig babbeltje van twee oudstrij ders, de dubbelgrepen als opspringende spreeuwen zijn volgespekte mussen. De viool danst wel, maar op fluwelen pootjes, en zo rukt de rommelende piano te veel op, en wordt de 'L'histoire du Soldat' een brave schildknaap met alleen maar kuise dromen. Besloten wordt met de Ukelele-serenade van Copland. Het procédé is vertrouwend, een vleugje jazz, een snuifje blues, een vinger folk, een dropje rim, een greintje ram, en af en toe rimram. Bij een eerste beluistering slaat de vlam direkt in de pan, maar als je het een paar keer hoort vallen wellicht de grote gazen in het net moeiteloos te consta teren. Conclusie: een werkwaardig en hoogst interessant concert, veel verdiensten van de jonge uitvoerders en andermaal een bewijs van het enorm technisch en muzikaal kennen. Goed nieuws ook voor de groene jongens: de duiven hebben jongen, en ze stellen het alle vier miljoen heel goed. Er wordt nu in stereo gekoerd: voor en achteraan, de hele dag door. Inspiratie voor een modem Vlaams compo nist: Pigeonitis I-U. F.C. aaro wijz Jent onti wan Zoals onze hoofdredakteur J.T. in het nummer van vorige week beloofde volgt hierna het ooggetuigenverslag over 10 dagen sneeuwklassen in het Lechtal (Tirol). Zij, de gelukkigen, die er bij waren, waren de leerlingen van de zesde studiejaren van de basisschool van het Sint-Jozefscollege uit Aalst. Hun vertrek per autobus kon U lezen in ons nummer van vorige week. Eerste dog De autobusreis Heeft lang geduurd. Na bijna tien uur bus bereikten wij don eindelijk het «beloofde» land. Stanzach in Tirol. Honger of dorst hebben wij niet gehad. Gelukkig dat de bus op deze bijna 1.000 kilometertocht drie moal halt heeft gehouden Zo konden wij onze benen terug in de normale plooi brengen. De stemming op de bus was prachtig. Toch wos iedereen gelukkig zijn bedje te kunnen opzoeken. En dan maar slapen terwijl de film van het landschap dat wij bewonderd hadden nog eens werd doorgespeeld. Tweede dag Jongens toch, wot hebben wij lekker geslopen. Zelfs nog beter dan in ons eigen bedje thuis. Met zijn allen aon tafel en eten maar. Het eerste punt op het programma was een «leerwande- ling» om de streek te leren kennen. Na het middageten en de rustpauze trokken wij Stanzach in om onze skilatten en -schoenen te passen. Deze maal had het geen voeten in de aarde maar wel in de sneeuw. Na het avondmaal kwamen alle groepen ja, wij waren ingedeeld in groepjes van zeven acht jongens samen. Er werd een lied gezongen, een toneeltje opgevoerd. De tijd vloog voorbij. Het was bedtijd zonder dat wij het wisten. Derde dag Opslaan, ontbijt. Waar wij eigenlijk voor gekomen waren «skiën» ging niet door Stel je voor, er was teveel sneeuw gevallen. Zelfs >Iat Nie i Vli< ■el Vorige week zondag trad Andy Finch op in de Crazy Bol Jazz Kafee. Terug was de ruimte te klein om alle jazzliefhebbers te herbergen. Deze week komt The Anchorage Friends Jazzband aan de beurt. Terug klinkende namen staan op het programma. Leader, sax en trombone: Willy Alvoet. Aan de piano Ignace Oudoom. Bassist Maurice Loo- tens, drums Pascal Spelliers. Vokaliste is Danny Verstaen. Zorg dat je zondag 25 januari 1981 om 20 uur er deze keer bij bent. Terugkeer sneeuwschool zen hebben is een onzer mede- Zoals jullie wellicht reeds gele- werkers °P sneeuwschool ge weest Hij is inmiddels veilig thuisgekomen. Dit vertelde hij ons: «nog nooit in mijn ganse leven heb ik zoveel sneeuw gezien». Uit berichten hebben wij vernomen dat het sinds 1807 geleden is dat er nog zo een overvloedige sneeuwval is geweest in Oostenrijk. Meer over dit alles leest U in onze medewerker zijn verslag op de ze bladzijde. Invoering top 5 Als wij hier spreken over een invoering van de Top-5 dan spreken wij meer bepaald over een kinder top-5 Hiermee be doelen wij uitsluitend kinder liedjes. Hiervoor hebben wij na tuurlijk de mening van de kin deren nodig. Daarom vragen wij jullie jullie mening even op te schrijven en deze ons te laten kennen. Ook zullen wij persoonlijk de kinderen hun mening vragen. Eventuele uit breiding zou mogelijk zijn. Wedstrijd Zoals jullie wel zien hebben we deze week geen speciale wed strijd in onze Kinderkrant. Dit komt als volgt, onze wedstrijd zal enkel appart worden gezet indien er een onzer prijzen met te winnen is. Anders staat hij onder onze rubriek Actueel De wedstrijd van deze week ziet eruit als volgt: «een onzer moppen was niet volledig afgewerkt. Welke moeten jullie zelf uitzoeken» Als je ze gevonden hebt, maak ze dan volledig. Oplossing vol gende week in Actueel Zondagavond was het weer drummen geblazen in Den Bol. het Aalsterse jazzcafé Andy Finch te gast in The Crazy Bol. (Per) zoveel dat de skipiste niet kon ontruimd worden. Dus zat er nufoar anders op dan maar terug een «wandelingske» te maken van es^g paar uren. Het was waarschijnlijk de gezonde lucht die het had gelapt, want tijdens het middagmaal werd er maar lawaaii kabaal gemaakt dan het de meesters lief was. In de namidd nog maor eens gaan wandelen. Rond vijf uur werden de eerrwez studieboeken opengedaan. Elkeen was blij dat het 21 uur wt^0^1 en dat onder het deken of de slaapzak kon worden gekropen, bert Vi.rde dog OpstaanO 8 uur. Ontbijt: 8.30 uur. En wat had U gedacht? Gafyn( skiën? Neen hoor, de sneeuw lag nog veel te dik. Dus terug mo een wandeling van ongeveer 8 kilometer door het pracht» Lechtal 's Avonds werden wij vergast op een dia-avond. D was eens iets anders. Het ging over de vier jaargetijde 'an Prachtige foto's of beter gezegd prachtige dia's Het warnet beelden die bijbleven. {198 Vijfde dog Ontbijt en gaan skiën Jongens wat doet dat raar Skimuts handschoenen aan. En dan sta je daar voor de eerste maal jonge leven op twee skilatten. Stap voor stap en plots glijd weg. Over de sneeuw, naar het onbekende. De zon priemt d< je skibril in je ogen. Er speelt maar één gedachte door je h< «niet vallen». En het lukt ook. Na zo een tweehonderd meter k< je tot stilstaan. Je bent tevreden over jezelf. Je bent niet gevall Een stevig middagmaal gaf ons de verloren kracht terug- Namiddags met zijn allen de bus in: een bezoek aan sprookjeskasteel van Ludwig II in Regensburg. Echt prachtig. Zesde dag Wij schrijven nu 10 januari 1981 Dit is wel een speciale Vandaag ben ik elf jaar geworden Bij het ontbijt kreeg ik api van alle kanten. Er was voor mij een kroon gemaakt en werd prompt op mijn hoofd geplaatst Lang zal hij leven, lettWei Wouter. Jongens wat voelde ik mij blij. Jammer dat mijn broer ejtaic mijn moeke en vake er nu niet bijwaren. Het was dan ook een uitgelezen dag om geschenken te k» Deze avond werd besloten in het stemmige kerkje van Stanz: met een misviering. Zevende dag Er staat ergens geschreven: «de zevende dag zult gi| rusten Doch voor ons was dit niet het geval. Om 9 uur lagen on kamers netjes in orde. Om 10 uur skiles. Alles verliep goed, e paar valpartijen niet te na gesproken Morgen mogen wij op dj grote skilift. Dat beloofd. Deze avond staat een «jodeU-progra ma op de affiche. Toen deze om 22 uur was afgelopen kuntll wel de gevolgen raden. Wij hebben onszelf dan maar in sloflR gejodeld. Achtste dag Ontbijt en de sneeuwlucht in. Een flinke wandeling. Deze n ging het naar Bechelstein (1.100 meter). Wij bewonderden e prachtige waterval. Na het lekker eten moest er ernstig worde gewerkt. Het was de laatste voorbereiding vóór de skidiploma zouden worden uitgereikt. Toen wij in ons bed lagen dachten w toch even aan ons goede, oude Aalst. Ik had namelijk twi brieven gekregen. Het had er ook gesneeuwd. Moesten daarom 1.000 kilometer ver? Negende dag De grote dag. Elkeen zou zijn beste «latje» voorzetten voor hél behalen van het diploma. Alles verliep gesmeerd. In de slaloff behaalde ik de achtste plaats. De tijd van 28 sec. 4/100. y In de namiddag hebben wij met zijn allen een reuze sneeuwmon gemaakt. De plannen om een echte iglo te maken ware1 gemaakt. Maar het is bij plannen gebleven De reden, gebrek aC tijd. Jongens, wat is zo een dag vlug voorbij. Tiende dog De tiende en laatste dag Vroeg uit de veren Veren hebben wij niet gezien! Vijf uur dertig. De laatste kledingsstukken werden gepakt. Na een goede wasbeurt en tandengepoets gaat alles óe reiskoffer in. De terugtocht naar het keizerlijke Aalst kón beginnen Wij waren blij maar toch hadden wij graag noc gebleven. Maar wat wil je. De oude wijze man vertelde het reedt vroeger: «schone liedjes duren niet lang». Om 19.35 uur worer wij na een reis zonder problemen een gans uur vroeger dan voorzien in de ons zo vertrouwde Pontstraat Langs deze weg houd ik eraan een speciaal woordje van donktt richten aon onze begeleiders, die het heel voortreffelijk hebb^ gedaan. Ik hoop maar dat ik niemand vergeten ben en moest Hj toch zo zijn, dat zij het mij dan vergeven Hier gaon ze d<L Mijnheer Van De Perre, Juffrouw Van De Perre, Mijnheer Vfl Der Speeten, Mijnheer en Mevrouw De Vis, Mijnheer en Mff vrouw De Meyst, Mevrouw Sabine Breinaerts en Mevrouw PloS ons aller «oma». l Wouter Tack j Sj

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16