FATS IN WIEZE was er de blues. En dan was er de jazz. En toen die om. Ie,kaar vonden, kregen we Rhythm and Blues. hm and Blues was «zwarte muziek» door en voor >03 ro Varte Pub,iel<- Toen onafhankelijke platenlabels zich /Vint naar het .ionS«-* blanke publiek gingen richten, iakenden ze ',un muziek Rock 'n Roll. nvoudig is het natuurlijk ook allemaal niet gegaan, het komt er wel ongeveer op neer. Belangrijk is dat attev solutie gelijktijdig plaatshad in verschillende delen de vflc Verenigde Staten, ieder leidend tot verschillende tn van Rhythm and Blues. De voornaamste 'roes van deze verschillende stijlen was het legenda- icht ii New Orleans. tst d rste Rhythm and Blueshit die in deze oud-Franse e werd geproduceerd was Roy Brown's «Good n Tonight» (1948), die de Amerikaanse «zwarte» m veroverde. Het was echter Fats Domino, die ieders ip New Orleans deed richten. talent 6 februari '28 (of is het 0 10 mei?) wordt Antoi- )omino in New Or- 0 w Louisiana, geboren. afel roeit op als de jongste insch nef?en kinderen. Al en CPfel zijn vader violist is arde probeerde zijn brood en vi rdienen door in kroeg- PRKC inks en echts wat te n) en zijn oom, Harry tte. in bekende orkes- n w Is die van Kid Ory en km") Celestin gespeeld deelt niemand van de e Domino's het muzi- dflige talent van Antoine. begint piano te spelen naar r leiding van nonkel om die hem de knepen het pianospel en de sliederen van zijn tijd Vier jaar later reeds traat 1 voor centen (°f ïttenl 'es' 'n plaatselijke 1 Wiv y-tonkkroegen. Zelfs in die dagen moest men met pennies niet te ver sprin gen. Dus moet hij. na de school verlaten te hebben, op fabriek gaan werken om zijn ouders financieel bij te staan. Na zijn werk op de matrassenfabriek is hij 's avonds toch niet weg te slaan uit de bars en de kroegjes van New Orleans. Overdag én 's nachts wer ken is zeer hard maar toch geeft hij zijn baan niet op omdat het geld zo schaars is én omdat hij te veel van zijn muziek houdt. Hij houdt zijn baantje in de matrassenfabriek lang ge noeg om een zeer ernstig ongeval te hebben; zijn handen worden zwaar ge wond. Als we de verhalen mogen geloven, hadden de graag aeden, dat is alles; meer zat daar niet achter!» Jump-blues was een van de dominerende stijlen uit de naoorlogse bluesperiode. Het had stevige wortels in de boogie-woogie en vorm de een directe aansluiting met de opkomende rock roll. De voornaamsten op dit gebied, in de tijd dat Fats zijn carrière begint zijn Roy Milton, Amos Milburn. Louis Jordan en Charles Brown. Volgens rock-historicus Charlie Gil let worden de typische jump-combo's gekenmerkt door een sterke ritmesectie van piano, bas en drums, hebben ze een zanger en een saxofonist met soms een tweede sax erbij.. Met zijn allen benadrukken de verschillende instrumenta listen het ritme dat door een boogie-pianist alleen met de linkerhand wordt aangegeven., Platenkoning Fats wordt echt ontdekt maar ook hierover doen ve le verschillende versies de ronde door Lew Chudd, president van de platen maatschappij Imperial Re cords, een blues label dat amper een tweetal jaren bestaat. Tijdens een reis, steeds op zoek naar jong en nieuw talent in de streek van New Orleans, hoort Chudd niets anders dan uit bundige lof over een veel belovend jong pianist die speelt met de band van Da- Dave Bartholomew en Fats ve Bartholomew. Hij trekt Over het echte begin van ^an 00'c naar kroeg dokters de handen liefst de carrière van Antoine geamputeerd. Zeker is in Domino doen vele verha- ieder geval dat de behande- len de ronde. Zeker is dat lende artsen hem de rooskleurige verzekering gaven dat hij nooit meer Uniek De Engelsman Joel Whit burn maakte ooit een sta- waar de band speelt om tistiek van de meest ver eens te luisteren. Na enkele kochte platen ter wereld en nummers is hij voldoende hij kwam tot de bevinding hij twee jaar na zijn onge- overtuigd van het muzikale dat niet minder dan 66 pla- eer prachtige muziek talent van die fat man, dat als pianist-zanger hij een platencontract uit bliek net zo bekend als Ed dy Wally aan de Noordpool of in Libië. Hij scoort op nieuw een goedverkopende plaat met «Goin' Home». Het duurt echter tot 1955 voor de echte doorbraak op wereldvlak en als rock and rollartiest komt met «Ain't That A Shame». Van dan af volgt de ene hit de ande re op: we vernoemen slechts de meest bekende: «I'm in Love again», «Blueberry Hill» en «Blue Monday» (alle uit 1956), «I'm Walking» en «The big Beat» (1957), «Whole Lot- ta Lovin» (1958), «I want to walk you Home» en «Be my Guest» (1959), «Wal king to New Orleans» (1960). Andere platen van hem zijn ons even goed bekend: «Hello Josephi ne», «I'm Gonna Be a Wheel Some Day», «Jam- balaya», «Shuah», «Let the Four Winds Blow» en «Country Boy». Al deze platen worden opgenomen voor Imperial tussen 1949 en 1962. Het grootste deel ervan wordt opgenomen in de New Orleans studio van Cosimo Matassa. De kern van het orkest dat in de tweede helft van de vijfti ger jaren deze opnamen helpt tot stand brengen, be staat uit: Hardesty, Lee Al len en Clarence Ford (teno- risten), Walter «Papoose» Nelson (gitarist). Frank Fields (bas) en Cornelius Coleman (drums). val maakte piano zou kunnen spelen. Voor het eerst van zijn le ven toont de jonge Antoine Club. Hij wordt opgemerkt laat tekenen. Onmiddellijk een bijzonder doorzettings- door Dave Bartholomew, trekken ze de studio in om Hij kiest met ex-trompettist bij Duke El lington en leider van een populair New Orleans-dan vermogen, succes voor een fysiothera pie van eigen wilskrachtig van het orkest van Billy zijn zak haalt en Antoine Diamond in de Hideway Fats Domino ter plaatse aan de opnamen te begin nen. Studio is een groot woord; het is slechts een ten van Fats Domino in de Amerikaanse hitparade, de bekende American Hot 100 stonden, vanaf «Ain't It A Shame» (1955) tot «Lady Madonna» (1968). In Londen werd door B.B.C.-medewerker/copy- wrightspecialist Joseph voor hij zich met het orkest het er zo koud dat de musi- gesteld waarin alle gram van Dave een stevige repu- ci met handschoenen aan mofoonplaten voorkomen moeten spelen. Toch is dit die een oplage hebben ge- van de start van een ongeloof- nieuwe lijke platencarrière. ontwerp. Allerlei oefenin- sorkest. Het duurt niet lang schuurtje en in de winter is Murrels een boek samen- gen; vooral op de piano. t:: ~-iL-* worden uitgedacht en ten slotte na bijna twee jaar verwerft hij een nog grote re lenigheid en virtuositeit in de vingers dan vroeger. Wat hij aan zijn ongeval overhoudt is alleszins een gamma melancholieke trekjes; hij huwt zijn jeugd vriendin Rosemary en ont popt zich als een echte gourmand met alle gevol gen voor zijn figuur. tatie opbouwt in de streek De mensen komen overal om deze sound te horen die spoedig zou bekend worden onder Populair bij iedereen de naam rock roll. Het is De muzikale loopbaan van haald van meer dan een miljoen. Hij kwam tot keu rige ranglijstjes die verras singen opleveren. Mensen als Frank Sinatra en Tony niet zo zeer het pianospel Fats Domino is misschien Bennet blijken het tot 6 gouden singles te hebben gebracht: Glen Miller en Frankie Laine tot 9 en Per ry Como zelfst tot 19. Wie aanhangers van rhythm and voert dan wel de lijst aan? van Antoine Domino dan uniek in de geschiedenis, wel de arrangementen van Zijn muziek wordt even- Bartholomew, gebaseerd zeer bewonderd door fans op de typisch Rythm and van rock roll als door Blues van die tijd, die het hem doen. Samen creëren blues en jazz. Zelfs bewon- Elvis Presley met 46, ge- ze een unieke en onweer- deraars van de country- volgd door The Beatles met staanbare sound. Dave Bartholomew begint met een liedje te compone ren om die «dikkerd» («fat» in het Amerikaans) aan het publiek voor stellen. De song «The Fat maakt. Hij maakt met deze song zijn eerste plaatje in 1949; op de B-zijde staat «Detroit City Blues». De andere muzikanten zijn Dave Bartholomew op de trompet, Joe Harris (alto). and-western-muziek be schouwen hem als een van hun helden. Fats echter houdt er niet van een etiket opgekleefd te krijgen. Met Miles Davis zegt hij te recht: «Noem het zoals je Man» wordt een schlager wilt, ik speel wat ik graag zelfs de onbetwistbare en Fat(s) Domino is ge- speel» Hoeft het dan ver- kampioen met 21 punten wondering te wekken dat (tegen sommigen zich in jazzkrin- gen afvragen: «Wat doet de Honky Tonk nu? Een rock rollzanger uitnodigen?» Wees echter gerust, jazz- fan, ook jij komt.aan je Clarence Hall. Herb Har- trekken! Na het overdon- van de voornaamste «Jam desty en Red Tyler (ten ors), Ernest McLean (gi taar). Frank Fields (bas) en Bartholomew vijf jaar lang 23 en. inderdaad. Fats Do mino met 22 gouden sin gles. Bij de afdeling ama teurs is Fats Domino (die vrijwel al zijn werk zelf, in samenwerking met Dave Bartholomew. schreef) b.v. Irving Berlin 10, Oscar Hammerstein 6 en Fred Wise 5) Film Fats treedt op in een aantal rock-and-rollfilms. derend succes van «The Fat boree» en «The Girl Can't Man» blijven Domino en Help It» zijn. De populari teit van dit soort films, die y31 Earl Palmer (drums). Deze samen muziek schrijven en een aantal nummers in ge condenseerde verpakking tonen, zou kunnen de in- eerste opname scoort in het opnemen. Er worden zo'n eerste jaar reeds een ver- vijfentwintig singles uitge- koopcijfer van 800.000 exemplaren, terwijl ze het jaar daarop de kaap van 1 miljoen overschrijdt. Het betekent de start van een lange reeks succesvolle Rhythm Bluesopnamen. De succesrijke opname ge tuigt van een persoonlijk bracht die zeer forse opia- spiratiebron geweest zijn gen halen. Dat is allemaal voor de grote tournees met wel heel leuk. maar dat allerlei sterren. Ze doen Fats zich ontwikkeld had het hele land aan in een tot de populairste zanger eindeloze aaneenschake- van het zwarte zuidelijke ling van één optreden per publiek, blijkt vooral in de stad. Hiermee zijn er enor- uitverkochte zalen die Do- me sommen geld te verdie- mino dagelijks trekt. Op "en want het is de periode distillaat van verschillende een jazzfestival in 1954 dat alles rond de rock and New Orleans «jump wordt hij door Louis Arm- roll draait. Een tien-of vijf- Bar- strong (veertig jaar voor- tiental sterren zingen zo ie- blues»-stijlen. Dave tholomew heeft steeds be weerd dat zij de eersten waren om Dixieland en begonnen) dien in korte broek in New dere avond een paar liedjes Orleans aan zijn carrière tijdens shows en optredens aangekondigd doorheen hèel de Verenig- Rhythm Blues te ver- als musicus, de «Hall of de Staten, van New Jersey New York. In 1965 mengen; Fats van zijn kant Fame» waardig. Prachtig, heeft steeds ontkend dat dit zo is het, iedereen is tevre- welbewust gepland Hij zegde ooit hierover: den, maar ondertussen is Fats bij het grootste deel maakt Fats zo een hele toernee, waarbij ook men sen optreden als Hank Bal- lQrH !<»rrv I pp I owic Rill Doggett. B.B. King, Dua- ne Eddy, James Brown, Johnny Preston, Jivin' Ge ne, Nat Kendricks en Rod Bernard. In 1957 trekt hij weer de baan op met o.m. Frankie Lymon The Teenagers, Clyde Mc Phat- ter. The Drifters. Buddy Holly. La Vern Baker, The Everly Brothers, Paul An- ka. Chuck Berry en Eddy Cochran. Nieuw platenlabel In 1962 gaan de wegen van Fats Domino en Imperial Records uiteen. Hierover vertelt hij zelf: «Ik had ge hoord dat Imperial ging uit verkopen: ik praatte iedere dag hierover met Lew Chudd maar deze ontkende het ten stelligste. En toen las ik in de kranten dat Imperial verkocht was aan Liberty. Ik dacht bij mezelf dat als het op deze manier in zijn werk ging, het voor mij niet hoefde bij Li berty». Hij tekent dan een contract bij A.B.C. Paramount voor enkele jaren; hij neemt een dozijn plaatjes op, waarvan «Red Sails in the Sunset» de Top 40 haalt. Ook hier loopt hét niet zeer vlot wat de samenwerking betreft. «Ik was er niet gelukkig mee dat ze me telkens weer wat anders wilden laten doen», vertelt hij later. Zo verhuist hij in 1965 weer eens van platenmerk; deze keer tekent hij voor Mercury, een korte periode in ztjn carrière die we best kunnen vergeten. Het eni ge belangrijkse en succes volle plaatje uit deze perio des is «I Left My Heart in San Francisco». Het groot ste deel van zijn energie besteedt hij in deze tijd aan nachtcluboptredens, vooral in het Flamingo Hotel in Las Vegas, waar hij telkens verschillende maanden per jaar optredens verzorgt. Bij Mercury is het weer hetzelfde liedje: ze wilden zoals bij A.B.C. ook weer zijn muziek een beet je «moderniseren», het in een nieuw kleedje steken; en dan hoeft het voor hem niet meer. Toch slaagt hij er in de late zestiger jaren nog een paar maal in in de hitlijsten te klimmen, na melijk met «There Goes My Heart Again» en in 1968 met een cover van The Beatles «Lady Madon na» (van Paul McCartney). «Ik hoorde de versie van The Beatles», verklaarde hij onlangs, «en op slag wou ik ook dit plaatje op nemen omdat het veel weg had van mijn eigen sound. Sommigen zegden me het niet te doen omdat zij er ai zoveel succes mee gehaald hadden. Ik deed het toch nadat iemand me vertelde dat The Beatles het in feite voor mij hadden geschre ven». Kwatongen beweren dat Fats Domino met deze song in feite opnieuw een gemakkelijke hit wilde scoren... Nadien neemt hij nog een song van John Lennon op, «Everybody's Got Some thing to Hide Except Me and My Monkey» en van Randy Newman «Have You Seen My Baby». Still going on Sinds 1970 heeft hij geen platenmaatschappij meer, overwegend omdat hij zelf wil kiezen wat hij wil doen met zijn eigen muziek. «Ik ben op muzikaal vlak niet veranderd sinds ik begon nen ben en ik ben niet zinnens dat nu wel te gaan doen», verklaart hij in 1973 aan het Britse Melody Ma ker. «Ik weet dat ik op nieuw hits kan maken» Veel nieuwe hits zijn er sindsdien niet meer bijge komen op zijn lange palma res. In 1973 zien we hem nog eens aan het werk in de film «Let The Good Times Roll», waarin hij bewijst nog lang niet uitgezongen te zijn. Zijn oude hits brengt hij nog steeds met evenveel overtuiging en hij weet het publiek met zijn mengeling van boogie, jazz, gospel en blues nog altijd in vuur en vlam te zetten. In 1976 komen Fats en Dave Bartholomew voor 't eerst sinds hun grote bloeiperiode weer samen om een elpee met nieuw materiaal bij elkaar te schrijven. Deze elpee haalt weer hoge scores, maar dat hoeft niet te verwonderen voor iemand die reeds meer dan twintig gouden platen kreeg, vier en een half miljoen elpees en meer dan zeventig miljoen sin gles op de markt bracht. Wat pen hpro nlactiH Op vrijdag 17 april is deze rockreus te horen in Okto- berhalle A in Wieze. Zijn orkest is wat verjongd, maar New Orleans levert nog steeds voldoende krachten die met beidé be nen in de traditie van hun geboortestad staan om geen verschil met vroeger te horen. De band wordt opnieuw geleid door Dave Bartholomew, zijn ontdek ker en basis van zijn eerste successen: andere reuzen zijn Lee Allen op tenorsax en Walter Kimbie als pre sentator en ontspannend entertainer. Fats Domino zal weer muziek maken die nauwelijks zal verschillen van de muziek die in de vijftiger en zestiger jaren op feestj es en j uke- boxen te horen was.... Voor velen wordt het wel licht meer een bedevaart dan een rockconcert, een eresaluut aan een tijd dat 'Ook nu Zorreg... dat je d"r bij bent'!! In het voorprogramma vin den we natuurlijk het huis orkest yan de Honky Tonk, de Jeggpap New Orleans Jazzband. We hoeven ze toch niet voor te stellen, zeker...? Wat echter eerder uitzonderlijk is, is dat er na het optreden van Fats Do-- miao nog een na-program ma te beleven valt. Inder daad, de Jeggpap concer teert nog een ganse ti jd na tot ze. er genoeg van hebben. Voor het concert met Fats Domino heeft de Honky Tonk gepoogd de prijzen zo laag mogelijk te houden. Voor de eerste 30 rijen be taalt u 6GÖ fr (genummerde plaatsen). De overige plaatsen kosten 400 fr.. (niet-genummerde plaat sen). Verkoopspunten Dendermonde: V. V.V.- dienst Toerisme, Stadhuis. Tel052/21.28.44 (kantoor uren), na 18 uur tel. 052/ 21.63.39. 052,'21.41.17. 052/21.73.83. Antwerpen: D.M.S.; Van Ertbomstraat 7 (omgeving Keizerfei), tel. 031/ 31.23.10. Gent: Studio 12, Kouter 142. TeL 091/25.60.30. Aalst: Stephan Van Wese- mael. Biekorfstraat 24. Tel. 053/70.26.62. Studio 12, Lange Zoutstraat 12. Tel. 053/70.22.56. St.-Niklaas: Wiiïy Her mans, Koopcëntrum Lofcercn: Markt 48.39.03. Fonotbeek, Tel. 091/ Café Adriaan Brouwer, Markt 20. Tel. 055/31.55.59 (bij Manu) Brussel: Center. Antwerp selaan 22 (nabij het Noord station). Tel. 02/219.04.57. Wetteren: Café De Beurs, Markt 3. Tel. 091/69.00.33. Gf door storting op reke ning KB 446-7591101-21 van Honky Tonk, Leopold U-laan, Bastion V. 9330 Dendermonde De kaarten Worden U onmiddellijk toegestuurd. Inlichtingen: tel. 052/21.41.17 (penning meester F. De Backer). De bus op Het concert van Fats Do mino heeft ook heelwat pri- vé-initiatief losgeweekt. Door het café St.-Jons van de Markt wordt een auto bus ingelegd naar Wieze. Men kan dus daar aan de Markt vertrekken rond 19.30 uur, het ganse gebeu ren te Wieze volgen en met hetzelfde vervoermiddel te rugkeren rond 1.30 uur. Alle comfort voor 75 fi. De Voorpost - 3.4.1981 - 11

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 11